English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2021
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Strategi for spillerkjøp
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 79, 80, 81 ... 105, 106, 107  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef

PostPosted: 10.10.2015 16:03    Post subject: Reply with quote

kevinpieter wrote:
Jeg har for øvrig hele oppgaveutlysningen liggende om det skulle være interesse for å lese den.

Jeg prøvde sjøl å leite litt forrige helg, men kom ikke lenger enn denne oversikten - gitt det var snakk om prosjektoppgave. Men det er kanskje snakk om avsluttende diplomoppgave?

Jeg mener personlig det er helt ufarlig dersom du limer inn oppgaveteksten i denne tråden.

På forhånd takk!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
kevinpieter
Veteran

PostPosted: 10.10.2015 20:06    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Men det er kanskje snakk om avsluttende diplomoppgave?

Nei, det er snakk om prosjektoppgave (og etter hvert masteroppgave), men den er sikkert definert som "egendefinert oppgave".

2mas wrote:
Jeg mener personlig det er helt ufarlig dersom du limer inn oppgaveteksten i denne tråden.

Samme tenker jeg, i hvert fall nå som det er kjent at det jobbes med en slik oppgave. Det er vel et halvårs tid siden jeg først hørte om dette.

Quote:
Kvantitative metoder for kartlegging av fotballspillere
De senere år har kvantitative metoder i stadig større grad blitt brukt til å forbedre beslutninger også i sportsverden. Et eget fagområde, "sports analytics", har vokst frem hvor denne typen metoder er brukt innen forskjellige idrettsgrener. Med inspirasjon fra dette fagområdet har Rosenborg Ballklubb (RBK) tatt kontakt med IØT med ønske om å utvikle modeller for deres behov. Oppgaven vil defineres og skrives i samarbeid med veiledere ved IØT og med tett oppfølging fra sentrale personer i RBK-miljøet.

Mulige arbeidsoppgaver inkluderer:
• Sette seg inn i eksisterende litteratur fra "sports analytics"-feltet
• Samle og systematisere data på fotballspillere
• Utvikle matematiske/statistiske modeller for å beskrive:
o Spilleregenskaper og spillertyper
o Utviklingspotensial
o Markedsverdi
o Sportslig bidrag fra enkeltspillere
o Skadeforebygging/team management
• Med utgangspunkt i nevnte variabler, å skissere beslutningsstøttesystemer for å:
o Finne en optimal sammensetning av eksisterende spillertropp
o Kvalitetssikre ressursbruk og kompetanse på scouting i kortsiktig og langsiktig perspektiv

Oppgaven forutsetter at studenten(e) har noe interesse/kunnskap om fotball, og gode programmeringsferdigheter.

Hakkespett
Veteran

PostPosted: 11.10.2015 00:16    Post subject: Reply with quote

Er dette noe å skrive en bacheloroppgave i kvantitativ statistikk om? Burde da være enkelt å finne data om, RBKweb skulle da klare å oppdrive alt man trenger!
hello
Veteran

PostPosted: 11.10.2015 00:26    Post subject: Reply with quote

Hehe, dette slo meg ikke akkurat som en bacheloroppgave i statistikk, gitt. Synes det er positivt at man prøver å nyttiggjøre seg nærtliggende kompetanse som NTNU. Personlig er jeg litt skeptisk til denne kvantifiseringen og "money ball" tankegangen av spillerlogistikk, men når man først skal begi seg utpå slikt er det bedre å gjøre det ordentlig enn å lime sammen et excel-ark.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef

PostPosted: 11.10.2015 18:02    Post subject: Reply with quote

Takk for oppgaveteksten!

Skal ærlig innrømme at følelsen min tilsier at dette er en prosjektoppgave der kapitlet "videre arbeid" blir ganske stort.
Back to top
JellyFish
Veteran

PostPosted: 11.10.2015 20:36    Post subject: Reply with quote

Morsomt å se flere Indøkere her inne. Gikk selv en softere master på linjen, men med datateknikk som teknisk retning. Optimering hadde nok fått en til i manntallet med en slik oppgave liggende klar.

Tror ikke kruttet finnes opp av de første studentene her, men IØT er generelt glad i å bygge videre på tidligere års arbeid, så her kan det høstes om noen år også. Et slikt samarbeid koster begge sider lite, så moro for studentene også. Mye innenfor optimering har dreiet seg om skipslastoptimering ol, så ser på denne oppgaven som noe litt anderledes.
MariusV
Veteran

PostPosted: 12.10.2015 13:32    Post subject: Reply with quote

Det er helt fint å bruke statistikk for å støtte beslutninger knyttet til kjøp. Det er når det blir en mer direkte link mellom statistikk og kjøp at det blir problematisk.

Eksempelvis for min egen del jobber jeg med IBMs Watson. Den brukes i USA blant annet til å hjelpe til med å sette diagnoser. Den har tidvis fungert så bra at den har gitt bedre diagnoser enn legene har klart. Men det er ikke der styrken egentlig ligger, for den gir oftere langt dårligere diagnoser.

Verdiøkningen for legene ligger i at de kan understøtte sine egne diagnoser, og også bruke Watson til å utforske andre alternativer. Dermed kan de raskere og med større nøyaktighet sette diagnoser, samtidig som Watson vil foreslå alternativer (med datagrunnlag) som legen må ta stilling til. Samspillet mellom disse to gir verdi, men det vil alltid være legen som er sjefen.

Sånn sett vil statistikk i fotball være bra. Man kan for eksempel mye raskere finne en bred rekke spillere som har det ferdighetsregisteret man ser etter, og da kan man begynne speiderarbeidet der, istedenfor å bruke måneder på å se på spillere som ikke har de kvalitetene man er ute etter.
(for eksempel)
Back to top
digre
Senior

PostPosted: 12.10.2015 16:30    Post subject: Reply with quote

Det store problemet er jo hvordan dataene innhentes. Man kan kvantifisere mye - hurtighet og akselerasjon, styrke og eksplosivitet. Men hvordan kvantifiseres førstetouch? Vilje? Profsjonalitet? Nå har jo FMs speidernettverk vitterlig funnet ut at dette går, men feilmarginene blir langt større.

Det har vi flust av eksempler på i Mark Kerr, Tonton Zola-Moukoko og To Madeira er gode bevis på. Smile
Back to top
media
Veteran

PostPosted: 15.10.2015 12:34    Post subject: Reply with quote

Dette er i alle fall uhyre spennende. Kan jo virke som Bjørnebye og RBK kjører en slags moneyball - variant:

http://www.nrk.no/sport/s...1.12562838
Back to top
Kaaremaal
Junior

PostPosted: 15.10.2015 12:55    Post subject: Reply with quote

<3
digre wrote:
Zola-Moukoko
<3

Cherno Samba.
Zorac
Legende

PostPosted: 15.10.2015 14:48    Post subject: Reply with quote

Jeg skjønner "moneyball" kun brukes som et uttrykk, men det er svært vanskelig å innføre dette i stor grad fotballen med stort hell. Baseball er, som de fleste amerikanske idretter, en lagsport hvor laget er satt sammen av flere ganske statiske og "smale" roller.

Fotballen skikker seg ut ved en ekstrem dynamikk. Det foregår spill på hele ballen, og det er svært få bytter til rådighet, slik at alle spillere i mer eller mindre grad må bidra i alle spillets faser. En rask vingspiller med god innleggsfot høres i utgangspunktet forlokkende ut, men det er fryktelig mye mer som også skal klaffe. Eksempelvis spillerforståelse, timing på løp, evne til å ta seg forbi motstander, og gjerne også litt over evneveik defensivt.

Fotballen får (heldigvis) aldri blitt kokt ned til statistikk og tall alene, som er noe av det som gjør at jeg elsker idretten. Statistikken kan helt sikkert gi god pekepinn, men i motsetning til mange andre lagidretter, får disse aldri blitt mer enn veiledende. Det finnes eksempler i bøtter og spann på klassespillere som plutselig faller igjennom etter klubbskifte.

Moneyball kan være et godt speiderverktøy, men jeg håper det ikke legges alt for mye vekt på slike tall i en overgang.
Jonas
Veteran

PostPosted: 16.10.2015 00:19    Post subject: Reply with quote

NRK wrote:
Tor Kristian Karlsen har brukt mye tid på å studere fordeler og ulemper med Moneyball i fotball. Han er skeptisk, og mener det ikke er tilfeldig at det er amerikanerne som har tatt med seg tallfilosofien inn i sporten.

– De har investert milliarder av kroner på europeiske fotballklubber, men mangler den samme kulturelle forståelsen av «soccer» som vi har. Derfor må de ha noen forståelige tall å støtte seg til, forklarer Karlsen.

– Baseball består bare av start-stopp-situasjoner. Da er det langt enklere å basere seg på tall. Fotball inneholder imidlertid millioner av flytende situasjoner, som man ikke kan tallfeste.

– Å ta et konsept som passer én sport, og tro at man kan dytte formatet over i noe som er helt annerledes, går ikke uten å bruke ti-15 år på å tilpasse det. Nå er vi i en tidlig utprøvingsfase, hevder den tidligere fotballspeideren.

2mas
Sjef

PostPosted: 18.10.2015 00:06    Post subject: Reply with quote

Det er som Christer Basma(!) sa:

- Jeg er 50 prosent idrettsutøver og 50 prosent kunstner.

Ingen tvil om at det er vanskeligere å kvantifisere fotball enn rundebaserte idretter som baseball. Men jeg syns Bjørnebye skal ha for et godt initiativ. Jeg er lovet å få mer detaljer senere.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 19.10.2015 16:12    Post subject: Reply with quote

media wrote:
Dette er i alle fall uhyre spennende. Kan jo virke som Bjørnebye og RBK kjører en slags moneyball - variant:

For øvrig interessant å notere seg at en av klubbene som bruker et sånt system svært aktivt, Brentford, er den klubben som gav bud på baristaen vår. Tydelig at noe han gjør fanges opp av systemet.
Ståle
Proff

PostPosted: 20.10.2015 09:53    Post subject: Reply with quote

Interessant artikkel om hvordan sports analytics brukes (og har blitt brukt) i premier league: http://www.wired.co.uk/ma...ng-formula
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 02.01.2016 00:10    Post subject: Reply with quote

To vidt forskjellige rekrutteringsstrategier?

Rosenborg kan strekke seg til å hente Elba Rashani, en 22 år gammel nordmann, som er født i Sverige, har valgt å spille for Kosovo og har falt gjennom i Brøndby?

Mens Brøndby på sin side annonseres å være mest aktuelle destinasjon for en 17 år gammel sørafrikaner (oppvokst i New Zealand) som ble rangert som en verdens 50 største talenter av The Guardian i oktober 2015.

Manchester United, Sunderland og Brøndby har "konkurrert" om Liam Jordan, men ifølge Tipsbladet (som siterer en fyr på Twitter) er det Brøndby som er favoritt til å få hentet Jordan når han fyller 18 år til sommeren.
De har, som nevnt i artikkelen, tidligere hatt ham med seg på en ungdomsturnering i Holland.

Stor oppside og lav risiko for Brøndby?
Liten, om noen oppside, men lav risiko også for Rosenborg.
En "landslagsetablert" 22-åring som har spilt Europacup må vel dog forventes å koste mer i drift enn den uetablerte?
Ballahl
Veteran

PostPosted: 03.01.2016 17:28    Post subject: Reply with quote

Alt typer på at vår strategi er først Norge, så Norden, deretter Europa og Verden.

Det vil jeg si er lav risiko men også sannsynligvis lav fortjeneste ved en eventuell overgang.
Norge og Skandinavia er et nokså dyrt marked når det kommer til de største talentene, det er vel billigere andre plasser..
Men igjen der øker også sjansen for bomkjøp..

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
zaphod81
Legende

PostPosted: 06.01.2016 13:57    Post subject: Reply with quote

gucci wrote:
Søderlund, Hansen, Strandberg, Annan osv osv osv

Premisset til Zaphod er helt meningsløst, selv om kanskje konklusjonen er riktig: "Vi må øke kvaliteten på spillerlogistikken for å bli bedre.", Men det igjen er en selvfølgelighet.

Jeg tar opp igjen denne, siden jeg synes denne diskusjonen er interessant, selv om den er gammel: Hvilke suksesshistorier har vi med smarte kjøp av TL-spillere? Er vi gode nok til å scoute spillere fra egen liga, eller er klubben litt for sikre på magefølelse/kommer for nær spillermarkedet? Mitt inntrykk er at suksessraten er vesentlig bedre på spillere fra andre land og divisjoner - da inkluderer jeg også Adecco/OBOS - og jeg tror det skyldes at det gjøres en grundigere jobb for å undersøke spillernes kvaliteter. Enten man er Kåre, Erik eller Stig så er det lett å falle for fristelsen til å tro at man kjenner TL-spillerne godt nok, og å oppfatte det som tryggere med de kjente fjesene framfor en presumptivt usikker prosess med å introdusere nye fjes.

- Søderlund blir samlet sett en suksesshistorie i Rosenborg. Men, som det nevnes: han var allerede på landslaget. Han har egentlig bare innfridd i en sesong. Og han ble i utgangspunktet tiltenkt en rolle som kantspiller. Happy accident? Det skriker i alle fall ikke smart og grundig analyse før kjøpet, han var kanskje rett og slett den mest åpenbare tilgjengelige TL-angriperen på tidspunktet?

- Hansen har blitt vår første udiskutable førstekeeper på lenge, et godt kjøp og en god keeper, og attpåtil 'gratis'. Men han var også allerede etablert på samme plass i landslagskøa fra før, og egentlig en veldig 'safe' signering som på alle måter burde være bedre enn det vi hadde. Riktig og godt kjøp, men beviser det god scouting? Eller var den handelen også åpenbar såframt den lot seg gjennomføre?

- Annan er litt samme kategori som Hansen, han bar Stabæk til seriegull, og ble enda mer synlig i samme rolle hos oss. Men igjen: det er ikke egentlig noe prov på god oversikt, bare på god evne til å tiltrekke de andre lagenes spillere.

- Strandberg, derimot, synes jeg er et godt eksempel på det jeg lette etter - en spiller som har oppnådd vesentlig høyere standing gjennom spill i Rosenborg enn han hadde fra før. Det var slett ingen automatikk i at han noen gang skulle oppfattes som forsvarssjef i RBK, og mye skepsis da han ble hentet.

I samme periode (for ikke å gå for langt tilbake) har vi hentet nøkkelspillere som Jensen, Lustig, Stadsgaard, Larsen, Gamboa, Dockal, Reginiussen, Elyounoussi, Demidov, Helland og Prica fra andre ligaer. Sammen med en del mer betingede suksesser som Eyolf, Gamst, Mikkelsen o.l. og enkelte flopper som Alas, Zahora og Goa. Ingen suksessgaranti, men jeg vil påstå at uttellingen per krone brukt er relativt mye bedre.

Samtidig er det, som andre lister opp, et tosifret antall eksempler på at vi henter andre TL-lags profiler for ganske mye penger, men de slår verken igjennom hos oss eller egentlig hos noen andre siden. Jeg synes denne suksessraten er bekymringsverdig lav, og det er en trend som har vart ganske lenge. Handler det om bedre scouting, eller bare at de filtrene vi bruker på spillere utenfra også må legges på Tippeligaspillere?

Stig T uttalte vel en gang at den viktigste jobben han gjorde som RBK-ansatt var å vende tommelen ned for en del 'hjemlige' kjøp (Bjørkøy var vel det nærliggende eksempelet). Jeg vil også påstå at andelen mislykkede norske kjøp har fulgt svingninger i Hoftuns strategi, sammenfallende med speiderens nivå av involvering I spillerlogistikken. Spørsmålet mitt er: Har vi noen som gjør den jobben nå? Er det lov å håpe at Thoresen kan være løsningen?
Back to top
Vollrik
Veteran

PostPosted: 06.01.2016 14:56    Post subject: Reply with quote

I tillegg kan vi legge til en liste av fremmedkulturelle kvalitetsspillere som først har prestert opp mot sitt beste etter de forlot oss.

McBeth Sibaya
Sebastian Eguren
Abdou Razack Traore
Didier Konan Ya
Borek Dockal

Yssouf Kone var jævlig god høsten 2007, og det er en skam at vi ikke fikk mer ut av han tidligere. Kanskje heller ikke rart at han oppførte seg uspiselig etter at klubben kynisk brukte ham som lokkemat for å skaffe skandinaviske spillere.

Alejandro Lago er også et eksempel, god landslagsspiller da han kom i 2005, men vi fikk ikke noe ut av ham før i 2008, og da sa alderen at han kun hadde 2 gode år igjen.

John Chibuike viste stort potensial da han var i Hacken, og viste også glimt av dette hos oss. Høsten 2013 holdt han og Mike Jensen oss alene inne i gullkampen. Likevel fikk vi skammelig lite ut av ham.

Dario Zahora hadde lenge talentstatus i Kroatia som en spiss med hodestyrke og gode avslutningsferdigheter, problemet her var nok at han var enda mer Steffen Iversen utenfor banen en hva Steffen Iversen var selv, og da hjelper det ikke å ha bare talent. Klubben kan ikke lastes alt for mye her. Men i lys av eksemplene over, kanskje klubben kunne fått ut mer av Zahora også?

De eneste eksemplene på fremmedkulturelle spillere som ikke er kvalitet som jeg kommer på i farta, er Boti Goa og Jamie Alas + muligens han over. Har ikke trekt med alle de som har blitt kjøpt i det norske markedet siden vi skal ha oversikt i Norge uansett.

Konklusjonen er enkel, det er Rosenborg som har hatt et problem med fremmed kultur og ikke motsatt. Skal man da være proff og finne ut hvordan man kan bli bedre, eller skal man bare legge lokk på problemet? Det lokket koker over den dagen våre nordiske konkurrenter knekker koden, og den dagen kan nok være nærmere en hva mange her inne og på Brakka ser for seg.
Brakkebirger
Rutinert

PostPosted: 06.01.2016 15:01    Post subject: Reply with quote

Påpeker at en suksesshistorie er en smakssak forann noe annet.

Det er, forsåvidt også en korrekt observasjon at vi har hatt blandet hell med signeringer de siste årene. Vi har hentet spillere som knapt har spilt en kamp for oss som var regnet som åpenbaringer når dem kom, eksempelvis Trond Olsen og Morten Moldskred. Spillere som både før og etter oppholdet for oss var viktige for sine respektive klubber.

Men, det skal sies at dette er spillere som vi betalte penger for men også til en viss grad fikk noe igjen for. Det er lett å glemme at vi har hatt spillere som har tatt opp kvoteplasser som vi knapt nok har brukt. Issah, Boti Goa,Zahora, Jamie Alas, Emil Nielsen for å nevne noen.

Litt av essensen i en handel i mellom to tippeligaklubber er at detaljene rundt avtalen har lettere for å komme i media sine hender enn ved handel med utenlandske klubber. Mohammed-Awal Issah betalte vi vell over 10 millioner kroner for. Nicki Bille Nielsen ble det jo nevnt alt i fra at han kom gratis til at han kan ha kostet så mye som 15 millioner. Mikkelsen er her også ett eksempel, er vell også etter slik jeg har forstått det en av de best lønna spillerene i stallen.

Problemet med å måle uttelling per krone er at vi tar med ett parameter for suksess som vi ikke har noe forutsetning for å si noe om, nemmelig hva spilleren har kostet og hva vi har hatt som inntjening på vedkommende i løpet av gitt tid i klubben. Det er ett så komplekst parameter at selv ikke de som sitter på informasjonen gjør så veldig mye med den.

At det å ha kjennskap til en spiller sitt ferdighetsregister er kjempeflott, at det gjør det til en ubetinget suksess er noe annet, ref Yann-Erik De Lanlay som jeg ikke har tenkt å dømme nord og ned enda, men som er ett eksempel på en spiller vi har hentet etter Kåre sitt ønske som tidligere har trent og jobbet med De Lanlay. Ett annet eksempel som er ett lite skudd i blinde som leverer over all forventning igjen er På Andre Helland, en spiller vi henter i fra Hødd som spilte i OBOS/Adecco, skadehistorikk som ett vondt år, tidligere vært kasteball i mellom flere klubber og uønsket opptil flere ganger. Blir en av våre beste spillere. Magnus Stamnestrø hadde sikkert noen håpt skulle bli noe lignende, sålangt ingenting som tyder på det.

Vi kan nevne enkelttilfeller i flere dager, uker og år - vi kommer ikke unna dem og hvorvidt man er enig i at den ene er en suksess og en annen en fiasko er en definisjonssak. Jeg er eksempelvis ikke overbevist om at Dockal var en suksesshistorie for våres del. Absolutt en god fotballspiller, vi betalte mye for Borek, vi solgte han som overflødig for noe jeg misstenker er mindre enn det vi ga for han. Borek Dockal var god, men svært begrenset.

Fra å gå til enkelttilfeller til å prøve å diskutere en eventuell fellesnevner er mer på hva man leter etter når man driver med spillerlogistikk. Her ser man i enkelte klubber som driver i en 'mer seriøs' skala enn det vi gjør også gjør det forskjellig og hvorvidt endringer utgjør resultatmessige forskjeller.

Vi har de siste årene hentet enkeltspillere med ferdigheter som ikke nødvendigvis kan komplimenteres med ønsket spillestil eller fyller ett behov for gitt ferdighet, det finnes ett utall av slike eksempler. Det er nesten slik at signeringer vi har hatt som har slått til har vært mer betinget på flaks enn noe annet, uavhengig av hvor vi har hentet spilleren i fra. Dette er ikke ett nytt fenomen, vi har hatt det slik siden tidlig 2000-tallet. Vi hadde en periode der vi hadde midler til å kjøpe de beste spillerene i Tippeligaen i fra de andre klubbene, det ble naturligvis dyrt og det kom mye spillere som vi ikke hadde ett behov for, de hadde gode ferdigheter men det var ikke kompitabelt med vår spillestil, noe som er essensielt.

Det har i den siste tiden blitt satt ett sterkere fokus på at vi skal 'tilbake til røttene' og sagt mye rart og mye fint om hvordan klubben politisk skal drives tilbake til grunnverdiene og Eggen-fotball. Det jeg tror, håper og mest av alt har inntrykk av nå er at klubben og ledelsen har gjort en forankring i en mer korrekt rekkefølge enn det som har vært i noen år. Vi henter spillertyper forann spillere.

Vi leter nå etter spillere som skal ha en rolle i ett system, Kåre sitt system. Derav vil vi nok få kraftfulle spisser som er best i en radius rundt 11 meter i fra mål. Vi vil få vinger som kan bryte innover i banen og gjøre plass for en aggresiv back. Vi vil få duelsterke midtstoppere og løpskraftige midtbanespillere. Vi vil ikke nødvendigvis få de 'store navnene' og 'store stjerner' men spillere som passer inn i ett system.

Dette er vertfall mitt inntrykk, det er også det jeg mener er det mest riktige å gjør. Det fører gjerne med seg noen kjedelige overganger med spillere som kanskje ikke i utgangspunktet er 'super spillere' der dem kommer i fra, men spillere som vil passe inn i Kåre sitt sytem. Vertfall forhåpentligvis.
bommel
Veteran

PostPosted: 06.01.2016 17:22    Post subject: Reply with quote

Quote:
Ett annet eksempel som er ett lite skudd i blinde som leverer over all forventning igjen er På Andre Helland, en spiller vi henter i fra Hødd som spilte i OBOS/Adecco, skadehistorikk som ett vondt år, tidligere vært kasteball i mellom flere klubber og uønsket opptil flere ganger.

Nei. Nei. Nei.

Alt annet enn et skudd i blinde. Den desidert beste spilleren på juniorlaget vårt gjennom tre år, så vi kjente ferdighetsnivået hans - når han hade hodet på rett plass.
Når Rosenborg hentet ham hadde han herjet med samtlige TL-lag han møtte i cupen. Og var klart bedre enn alle andre Adecco-spillere over sesongen.
Skudd i blinde, nei, men vi misbrukte ham stygt i vel 1 og en halv sesong.
Han hadde heller ikke særlig til skadehistorikk.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 06.01.2016 18:48    Post subject: Reply with quote

Synes Brakkebirger er inne på mye riktig her. Vi har åpenbart hentet mange gode spillere langveisfra, og noen har også prestert godt her.

Selvsagt har trenerne en stor del av ansvaret/skylda, men vi har altså vunnet veldig lite siden vi begynte å hente spillere langveisfra.

I samme periode har vi virret mellom all slags spillestiler og til dels vært helt uten stil. Når vi nå endelig ser ut til å være helt tydelig på det, er det naturlig å tenke litt som vi gjorde på 90-tallet.

Det å plukke de beste spillerne fra hjemlig liga, hente hjem norske spillere som ikke lykkes ute og hente en og annen spiller som ikke fyller de kriteriene føles tryggere enn å jakte på gull vi supportere ikke vet om fra før.

Det er ikke sikkert det gir oss så mye inntekter på videresalg, men selv i gamle gode dager var det trønderne som ga oss mest av det. I tillegg er inntektene vi kan få gjennom sportslige prestasjoner vel så viktige.

Kjedelig er det kanskje også, men det er morsommere å vinne fotballkamper enn å ha enkeltspillere som gjør det utrolige på egen hånd.

Etter at en haug med spillere som åpenbart ikke passet i den måten RBK spilte på til en hver tid ble hentet i sesong etter sesong, føler jeg at vi henter mer rollespillere nå.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 06.01.2016 19:40    Post subject: Reply with quote

Klarer ikke la vær å skrive selv om det sikkert ikke synker inn et eneste sted.

1. På nittitallet var det ekstremt unormalt å hente spillere fra langveisfra, ingen gjorde det. Samtidig hadde vi en meget god trener som var veldig fokusert på typer, roller og system. Vi var gode.

2. Så hadde vi møkk trenere og hoppet mellom alle typer stiler og formasjoner i mange år. På dette tidspunktet ble det også veldig vanlig å hente spillere fra langveisfra. RBK underpresterte, de norske spillerne underpresterte og de utenlandske spillerne underpresterte.

3. Nå har vi hentet en trener som er ekstremt klar på roller, typer og system samtidig som klubben har kjørt en nordisk linje en stund. Vi er igjen gode.

Men det er i konklusjonene ting begynner å kladde og balle noe jævlig for folk.

Vi var ikke gode fordi vi ikke hadde mørkhudede spillere på nittitallet.
Vi var ikke dårlig fordi vi hadde mørkhudede spillere på 2000-tallet.
Vi er ikke gode nå fordi vi har få mørkhudede.

Vi var gode fordi vi hadde fokus på roller, type og system.
Vi ble dårlige fordi vi glemte å fokusere på roller, typer og system.
Nå er vi igjen gode fordi vi fokuserer på roller, typer og system.

Men det er altså ikke slik at en utenlands spiller ikke kan spille og passe inn i roller i 4-3-3.
Og det er ikke slik at man må være oppvokst i Norden for å kunne prestere i RBK.
Og det er ikke slik at man enten har evnen til å passe i en rolle, eller så har man gode fotballferdigheter.

Når unnskyldningene om hvorfor Norske og Nordiske kjøpe mislyktes i perioden så peker man gjerne på vingling i formasjon og spillestil. Men den unnskyldningen gjelder ikke her inne for de utenlandske. Da er RBK dårlig fordi de er på laget. Eller så er vi og de dårlige fordi de ikke kan innfinne seg i roller og system(som vi på tiden hoppet veldig mellom).

Nei, jeg tar ikke til ordet for å hente Didier Konan Ya til RBK for å spille ving eller indreløper. Men tror virkelig ikke folk at det finnes gode spillere utenfor Norden som kan spille i 4-3-3? Er det et slags magisk støv i lufta vår som du må puste X antall år for å kunne være en god rollespiller? NEI, selvsagt ikke.

Vi burde fokusere på å finne spillere som både passer i en rolle, OG har gode ferdigheter.
Back to top
Vollrik
Veteran

PostPosted: 06.01.2016 20:01    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:
Synes Brakkebirger er inne på mye riktig her. Vi har åpenbart hentet mange gode spillere langveisfra, og noen har også prestert godt her.

Selvsagt har trenerne en stor del av ansvaret/skylda, men vi har altså vunnet veldig lite siden vi begynte å hente spillere langveisfra.

I samme periode har vi virret mellom all slags spillestiler og til dels vært helt uten stil. Når vi nå endelig ser ut til å være helt tydelig på det, er det naturlig å tenke litt som vi gjorde på 90-tallet.

Det å plukke de beste spillerne fra hjemlig liga, hente hjem norske spillere som ikke lykkes ute og hente en og annen spiller som ikke fyller de kriteriene føles tryggere enn å jakte på gull vi supportere ikke vet om fra før.

Det er ikke sikkert det gir oss så mye inntekter på videresalg, men selv i gamle gode dager var det trønderne som ga oss mest av det. I tillegg er inntektene vi kan få gjennom sportslige prestasjoner vel så viktige.

Kjedelig er det kanskje også, men det er morsommere å vinne fotballkamper enn å ha enkeltspillere som gjør det utrolige på egen hånd.

Etter at en haug med spillere som åpenbart ikke passet i den måten RBK spilte på til en hver tid ble hentet i sesong etter sesong, føler jeg at vi henter mer rollespillere nå.

Forskjellen på 90-tallet og idag er en enorm globaliserende utvikling, dette burde du vite du som er journalist. Og det gjør at vi i nær framtid kan blit utkonkurert av nordiske konkurenter om vi skal begynte å arbeide på en måte som funket bra for 20 år siden.

Om andre klubber begynner å gjøre godt arbeid med speidernettverk og internet etc, samtidlig som vi driter i dette utenfor Skandinavia, vil vi før eller siden bli avslørt for å pisse i buksa for å holde oss varme.
Vollrik
Veteran

PostPosted: 06.01.2016 20:12    Post subject: Reply with quote

Brakkebirger wrote:

Vi kan nevne enkelttilfeller i flere dager, uker og år - vi kommer ikke unna dem og hvorvidt man er enig i at den ene er en suksess og en annen en fiasko er en definisjonssak. Jeg er eksempelvis ikke overbevist om at Dockal var en suksesshistorie for våres del. Absolutt en god fotballspiller, vi betalte mye for Borek, vi solgte han som overflødig for noe jeg misstenker er mindre enn det vi ga for han. Borek Dockal var god, men svært begrenset.

Fra å gå til enkelttilfeller til å prøve å diskutere en eventuell fellesnevner er mer på hva man leter etter når man driver med spillerlogistikk. Her ser man i enkelte klubber som driver i en 'mer seriøs' skala enn det vi gjør også gjør det forskjellig og hvorvidt endringer utgjør resultatmessige forskjeller.

Når flere like "enkelttilfeller" gjentar seg over en lengre periode, er det ikke enkelttilfeller lenger, men et mønster.

Det at Rosenborg ballklub de siste 15 årene har betalt blodpris i forhold til kvalitet for flere norske spillere, er ikke enkelttilfeller, det er et mønster.

Det at Rosenborg har hentet flere kvalitetsspillere fra fremmede kulturer de siste 15 årene, men ikke evnet å fått det beste ut av dem, er ikke enkelttilfeller, det er et mønster.

Det faktum at flere av de fremmedkulturelle spillerne har vært veldig gode før og/eller etter de var her, er ikke enkelttilfeller, det er et mønster.

Det at jeg tar opp dette flere ganger i kvartalet, er heller ikke et enkeltilfelle, men et mønster, for de som ville kontre med den.

Quote:
Vi leter nå etter spillere som skal ha en rolle i ett system, Kåre sitt system. Derav vil vi nok få kraftfulle spisser som er best i en radius rundt 11 meter i fra mål. Vi vil få vinger som kan bryte innover i banen og gjøre plass for en aggresiv back. Vi vil få duelsterke midtstoppere og løpskraftige midtbanespillere. Vi vil ikke nødvendigvis få de 'store navnene' og 'store stjerner' men spillere som passer inn i ett system.

Hvis det å være skandinavisk er et kriterium for Kåres system, er noe alvorig galt med tankesettet på brakka. Om en spiller ikke presterer i systemet kan det bety slett integreringsarbeid på brakka, eller som du selv sier Brakkebirger; at som eksempel Konan Ya, ikka hadde passet i 4-3-3. Det betyr dog ikke at det ikke finnes spillere i Afrika, Øst-Europa, Asia, Sør-Amerika eller Nord-Amerika som kunne passet til 4-3-3, og dette kan Rosenborg nyte veldig godt av om klubben har selvinnsikt nok til å begynne med å bedre integreringen, fremfor å oppføre seg som om fremmed kultur kun fører med seg onder, prakk og ekstra jobb uten påfølgende goder.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 79, 80, 81 ... 105, 106, 107  Next
Page 80 of 107

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2021 RBKweb