|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Hvem var best? |
| Hansen |
|
87% |
[ 153 ] |
| Svensson |
|
1% |
[ 3 ] |
| Lædre Bjørdal |
|
0% |
[ 1 ] |
| Eyjolfsson |
|
0% |
[ 1 ] |
| Skjelvik |
|
0% |
[ 0 ] |
| Jensen |
|
0% |
[ 1 ] |
| Selnæs |
|
4% |
[ 8 ] |
| Midtsjø |
|
0% |
[ 1 ] |
| Helland |
|
0% |
[ 0 ] |
| Søderlund |
|
1% |
[ 2 ] |
| Mikkelsen |
|
0% |
[ 0 ] |
| De Lanlay |
|
1% |
[ 3 ] |
| Vilhjalmsson |
|
1% |
[ 2 ] |
| Konradsen |
|
0% |
[ 0 ] |
|
| Total Votes : 175 |
|
| Author |
Message |
machiavelli Veteran
|
Posted: 23.09.2015 23:47 Post subject: |
|
|
| knerten_10 wrote: | Deilig med cupfinale.
Hetsen av Annan er talentløs og vise hvor dobbeltmoralske vi fotballsupportere er. Han har alltid vært sånn, og var en stor helt hos oss. Skal han moderere spillet sitt fordi han møter gamleklubben? |
Kan godt tenkes, såvidt jeg husker så var Annan alltid røff, men aldri direkte ufin, med unntaket av noen enkelthendelser som var stygge. I denne kampen her presterte han å nesten kveste, slå og klype Selnæs i tillegg til overtenning over hele fjøra.
Skulle tro han kompenserte for en dårlig karriereutvikling med å være ekstra ille. Eventuelt så kan det bare være kognetive filter som gjør at jeg har glemt hvor ufin han var. Kan rettmessig kalle han for søppel uansett. |
|
| Back to top |
|
 |
bommel Veteran
|
Posted: 23.09.2015 23:48 Post subject: |
|
|
Enig der, knerten.
Samtidig mener jeg at han var banens gigant i 2.omgang. Tok fullstendig luven av Mike og Midtsjø. Vant ballen utallige ganger, sto alltid der den landet ned. Hadde generelt veldig god kontroll på hva som foregikk spillemessig utpå der. |
|
| Back to top |
|
 |
BBQsaus Rutinert

|
Posted: 23.09.2015 23:49 Post subject: |
|
|
Kun et teoretisk spørsmål ang. cupfinalen:
Dersom Rosenborg vinner, blir feiringen i Oslo, eller tar de flyet til Trondheim og feirer der? Gjelder kjøp av flybilletter  |
|
| Back to top |
|
 |
Harceïde Veteran
|
Posted: 23.09.2015 23:53 Post subject: |
|
|
| Mynthon wrote: | | Dew wrote: | | Et knøttliten banner, antageligvis skrevet på dopapir. Noe om at de er verstingene i samfunnet. Husker ikke ordrett. |
Forsøk på å være morsom, eller? |
Nei?
Tok en stund før jeg så banneret. Var skrevet på en tynn rull av noe slag. |
|
| Back to top |
|
 |
Zeno Veteran

|
Posted: 23.09.2015 23:58 Post subject: |
|
|
Seier i jevn og svak kamp. Deilig med cupfinale!
André Hansen viser hvilken klassekeeper han er. Norges beste keeper per dags dato. På samme måte som Anthony Annan viser hvorfor han var upopulær blant motstanderne sist han var her også.
Gratulerer med finaleplass, folkens!  |
|
| Back to top |
|
 |
Moody Senior
|
Posted: 24.09.2015 00:01 Post subject: |
|
|
FANTASTISK DEILIG! Kan ikke huske på sist jeg var så nervøs! Utrolig deilig at det gikk i land! YES YES YES!!!
Over til kampen. Med unntak av en liten periode i 1.omgang og i ekstraomgangene, var dette en svak kamp. Syns vi spesielt lider av at det ikke kommer noen løp i bakrom fra indreløperne lenger. Såkalte "Roar Strand-løp". Dette gjør at angrepsspillet blir veldig ensformig med spill på 1.bevegelsen. Tror og håper dette skyldes at spillerne er slitne etter et tøft kampprogram.
Når det kommer til Annan syns jeg faktisk han viste at han fortsatt duger. Var et solid anker på midten for stabæk med pondus og intensitet, samt at han også hadde noen lekre crossere. Når det skal være sagt så kan han selvfølgelig ha seg frabedt klypingen på Selnæs. Totalt unødvendig. Tror dog vi hadde lagdt en plan om å trø til steinhardt i duellene med han, og at dette kan ha framprovosert "oppførselen".
Børs:
Hansen 7 BB
Svensson 6 + for straffen!
Holmar 5
Bjørdal 4
Skjelvik 3
Jensen 4
Selnæs 5
Midtsjø 4
Mikkelsen 4
Søderlund 4
Helland 5
Dølle 6
Kondradsen 6
Vilhjalmsson 6 |
|
| Back to top |
|
 |
Indreløper Veteran

|
Posted: 24.09.2015 00:03 Post subject: |
|
|
Kveld her nå! Hyller prosjekt Kåre og skal drømme om cupfinalen i natt. Gratulerer, hele rbkweb!  _________________ - Gå ikke glipp av denne unike sjansen til å se Martin Ødegaard live på Lerkendal! |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 24.09.2015 00:07 Post subject: |
|
|
| TomH wrote: | Dagbladets Morten Pedersen (selvfølgelig) mener at RBK vant pga pengene! Noen som klarer å finne ut hvor mange spillere Stabæk har hentet i løpet av de to årene med Bob Bradley - og hvor mange egenproduserte talenter de jevnlig bruker?
Jeg har en magefølelse på at RBK har hentet færre og at RBK spiller med flest egenproduserte spillere... |
Dette er ett av mange poeng som irriterer meg med fotball"journalistene" her til lands. Det blir ikke gitt kreditt for RBKs talentutvikling de siste årene, hvor vi faktisk har vært blant de beste, og kanskje den eneste som reell toppklubb. Vi har en av Tippeligaens beste spillere - om ikke den beste - i (nylig) 21 år gamle Selnæs i en såpass krevende rolle som anker/barista i 4-3-3. Utover dette hadde vi tre spillere av svært god (eller bedre) TL-kvalitet fra egne rekker. Stallen teller for øvrig fire purunge lokale talenter pluss Lunna som er vår. Dette til tross for at vi har måttet gitt slipp på det som i den ideelle verden hadde vært kontinuitetsbærere i Clijan, Tettey, og Henriksen, som heller ble fast innventar på brukbare lag i Tyskland, England og Nederland. I tillegg måtte vi si ifra oss Bakenga etter en halv god sesong i klubben. Vi snitter altså på bortimot én god TL-spiller i året fra egen utvikling. Jeg synes dette er både ambisiøst og vellykket fra en klubb som tross alt må behandle suksess som ferskvare.
For ordens skyld kan det nevnes at Stabæk i dag stilte med seks utlendinger fra start, og (arrester meg om jeg tar feil) to spillere fra eget nedslagsområde i Skjønsberg og Granli. Ellers - blandt nordmennene - var det leiesoldater og innkjøpt vare.
Jeg mener åpent og oppriktig at sports"journalister" i Norge generelt holder svært lav kvalitet, om de ikke bare totalt har solgt seg til en bransje hvor integritet kastes på sjøen til fordel for antall klikk og debattinnslag. Sannsynligvis en kombinasjon.
Det Morten Pedersen sier i sin kronikk, mellom linjene, er at økonomien vant over fotballen. Jeg skulle likt å se ham i øynene og høre ham faktisk argumentere for dette.
For å slenge en bisetning; det var bemerkelseverdig stille rundt dette da Molde vant sine gull, til tross for at de hadde en stall på 30+ mann (Notis - omtrent som Man Utd, som en av få i Europa) hvor noe slikt som to av disse var lokale og resten var hentet inn ved hjelp av eksterne velgjørere. Det er jævlig rart hvordan perspektivet endres etter hvilken logo det er på drakta til de man kommenterer.
Det skal nevnes at jeg ikke ønsker å trekke Stabæk ned i gjørma med dette innlegget; de gjør det de føler de må, og har gjort en fantastisk jobb med sine forutsetninger - i hvertfall på kort sikt. Det jeg vil frem til er at Rosenborg, med dårligste økonomiske muskler på flere tiår, har bygget et lag som dominerer i Norge, med noe så sjeldent som en lokal stamme. Utover dette har vi også foret Europa og landslaget med så mye som tre lokale spillere med internasjonal suksess, noe bare Glimt-reject og Godset-helt Johansen kan slå i bordet med ellers, om jeg ikke tar feil.
Jeg stiller meg lagelig til for hugg og påstår at RBK per i dag er det laget som har bygget seg opp til et gullag minst basert på penger siden vår forrige periode i lederstolen av norsk fotball. Du finner ikke noe lag med udiskutabel suksess i Norge og samtidig (tilsynelatende) brukbart gjennomslag i Europa med så mye lokale røtter. Odd skal ha skryt, men de er ikke, og har aldri vært, i nærheten av nivået til topplagene i TL.
Rosenborg har Norges beste lag, Norges beste fans, og Norges beste egenutvilkelde spillere. Så får "Morten P" forsøke å gjøre rede for hvorfor vi er et kjøpelag, og like viktig - hvorfor disse pengene kom ufortjent, noe jeg regner med han mener siden det var pengene som vant i kveld og ikke det sportslige. Hint til journalister som skulle lese her; utover en investorgruppe som bidro til enkeltkjøp som for lengst er ute av klubben, er alle suksesser og feilskjær vi har gjort med egen økonomi, en økonomi som i norsk fotball i dag er bygget på noe så sjeldent som langvarig sportslig suksess uten å tømme bankkontoen hvert år. Vi har faktisk nå - vi lover til forskjell fra veldig mange andre ikke at vi er best i Norge og unike i Europa om tre år - et bærekraftig underlag hvor det er sponsorer og supportere som står for inntektene, ikke velgjørere, investorgrupper og rikinger med fritidsproblemer.
Utfordring til dere som sitter der ute og fører frykt og avsky i pennen; finn et gullag som er mindre avhengig av kjøp, velgjørere og "donasjoner" de siste ti årene enn oss. RBK har faktisk ingen andre å takke enn tidligere sportslig suksess, sine egne supportere og sponsorer for økonomien til å handle i sommer etter et par tørre vinduer. Er ikke dette en seier for fotballen, så vet ikke jeg.
Man kan altså si at de fleste suksesslag, kortvarig som den ofte er (vi har vel noe slikt som fem medaljelag de siste ti årene som har rykket ned), baserer suksessen sin på overgangsvinduene. Det har også vi gjort, med svært lite hell. Nå er vi tilbake der jeg ønsker norsk fotball; hvor laget bygges innenfra med god filosofi og ideologi, og hvor økonomi brukes for å supplere et allerede sterkt kollektiv.
Morten P er uenig med meg, og mener at en stall hvor ni av 22 og et førstelag hvor seks av 11 er utlendinger er viktigere for norsk fotball enn et Rosenborg-lag hvor 21 av 24 er nordmenn, og ni av disse er lokale. Det skal også nevnes overfor "Morten P" og andre at gullet i all hovedsak var avgjort før overgangsvinduet i sommer. Det er ikke slik at sommerkjøpene plutselig gjorde oss til Norges beste lag.
Takk for seg! _________________ Influencerâ„¢ |
|
| Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 24.09.2015 00:17 Post subject: |
|
|
Zorac  |
|
| Back to top |
|
 |
SeG Veteran
|
Posted: 24.09.2015 00:23 Post subject: |
|
|
Zorac etter midnatt <3 _________________ I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -
Formerly known as STRANDerGUD |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 24.09.2015 00:31 Post subject: |
|
|
| knerten_10 wrote: |
Hetsen av Annan er talentløs og vise hvor dobbeltmoralske vi fotballsupportere er. Han har alltid vært sånn, og var en stor helt hos oss. Skal han moderere spillet sitt fordi han møter gamleklubben? |
Her må jeg for en sjelden gangs skyld være uenig med deg, knerten. Annan kunne aldri i verden gjort det samme med RBK-logo og to stjerner på brystet. For all del - han hadde nok dritt for media å fråtse på hos oss også, men han viste omtrent like mye på 90 minutter i kveld som han gjorde på hele sin tid hos oss. Klyping, slag, spark, bortsparking av ball, og aggresjon mot dommeren. Hver gang han gjorde èn av disse tingene hos oss, var det hovedsak i riksavisene i en uke.
Dette blir en fin lakmustest for nevnte medier, selv om jeg vet svarene på forhånd. Hadde det vært et snev av substans, rettferdighet og likeverd i norske sportsmedier, hadde Annan etter kveldens kamp vært i gapestokk i samtilige norske medier, slik han var etter hver enkelthendelse hos oss. Det jeg finner er at "heroiske Stabæk-spillere er sønderknust etter RBK-tap" (DB.no), at RBK gikk videre på grunn av et tvilsomt straffespark og en god keeper (VG) hos de største riksmediene.
Men det er vel kanskje sånn det er på toppen av næringskjeden. De i bunnen, altså media, forsøker å skape mest mulig opinion. Moderne sportsjournalister er skummet på bunnen av spyttebakken, og må derfor slå oppover. Dessverre klarer ikke folk flest å skille slike ting fra hverandre. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 24.09.2015 00:35 Post subject: |
|
|
| STRANDerGUD wrote: | | Zorac etter midnatt <3 |
Man kan ikke velge sine fans, men enkelte blir man rett og slett glad i!
Slik er det, som utpreget B-menneske som er verdensklasse på søvn (og det er faktisk ingen overdrivelse), så har de små grå det best og er mest produktive fra 22 og utover.
Tror jeg har en forkjølelse på gang, og drikker derfor whisky. Det er et tips jeg fikk av legen. (Hashtag Illusoriske korellasjoner) _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
SondrMan Rutinert

|
Posted: 24.09.2015 00:40 Post subject: |
|
|
Dersom det er flere fra Oslo som ikke får skaffet billett til Ullevål, så synes jeg vi skal møtes på en pub og kose oss når vi vinner finalen. Hvem er med?
EDIT: Dersom det er noen puber som er åpne da, selvfølgelig! |
|
| Back to top |
|
 |
avtrekkeren Proff
|
Posted: 24.09.2015 00:47 Post subject: |
|
|
Merkelig nok savnet jeg Svein-Erik Edvardsen i denne kampen... Han har sine merkelige arrogante ting han gjør som dommer, men jeg er rimelig sikker på at han hverken ville dømt straffespark til noen av lagene, muligens gitt Assante gult for filming i den første situasjonen, samt produsert minst étt rødt kort i kampen.
Første taklingen til Annan var i mine øyne rødt, og ut. Hadde Selnæs vært litt mer uheldig hvordan beina var planta, hadde han vært like kvesta som Luke Shaw.
Så burde Annan ha fått gult for den armen i fjeset på Mike Jensen. Deretter sekunder senere, når han peiser vekk ballen i sinne. Deretter igjen sekunder senere når han kjefter på dommeren.
Så burde han fått rødt for slaget etter Selnæs, deretter rødt igjen for klypingen av Selnæs, og enda et par gule i knuffingen og kjeftingen som oppstod her.
I tillegg er det flere andre situasjoner der han er stygg og ufin, og tar 40-metersløp for å oppsøke konflikter med spillere og dommer.
At Annan fikk fullføre ikke bare én, men to hele omganger er totalt uforståelig. Denne svinesiden som han også viste glimt av i RBK-trøya var ikke noe jeg likte da heller, men når han - som nevnt over - tar hele registeret i en og samme kamp, da blir han bare et svin. |
|
| Back to top |
|
 |
marvin Junior
|
Posted: 24.09.2015 01:31 Post subject: |
|
|
| Zorac wrote: |
Her må jeg for en sjelden gangs skyld være uenig med deg, knerten. Annan kunne aldri i verden gjort det samme med RBK-logo og to stjerner på brystet. For all del - han hadde nok dritt for media å fråtse på hos oss også, men han viste omtrent like mye på 90 minutter i kveld som han gjorde på hele sin tid hos oss. Klyping, slag, spark, bortsparking av ball, og aggresjon mot dommeren. Hver gang han gjorde èn av disse tingene hos oss, var det hovedsak i riksavisene i en uke.
|
Jeg tror at her er det en del selektiv hukommelse ute og går her. Annan var mye verre enn noe han viste i dag da han spilte for oss. Han gnagde på brystvortene til Aarøy, han la fingeren godt oppi anus til en eller annen fra Oslo øst, og generelt bidro han inn ufyselige taklinger i hver kamp. Vi elsket han for det, på en måte fortjente de andre lagene dette på grunn av det negative fokuset resten av Norge har hatt på oss. Selv om jeg ble utrolig provosert av han i dag klarte jeg derfor aldri å bli sint på Annan, dommeren derimot...
Av helt andre grunner, egentlig litt på samme måte som med Strømsgodset, er det noe utrolig provoserende med Stabæk. Jeg vil gå så langt at de provoserer meg mer enn Molde, men de kan selvsagt ikke måle seg i motbydelighet. Rosenborg kan av og til være arrogante, men har egentlig fortjent det. Småklubber med nylig suksess har en utrolig tendens til å tro at de har løsningen på fotball, men det blir alltid, på en eller annen måte, en skikkelig crash and burn. Deilig!
Jeg har vært enn fan av Helland i et par år nå og er derfor ikke fullstendig objektiv her, men det var utrolig deilig å se fremgang i dag. Han leverte langt fra årsbeste, men det var en klar forbedring fra de siste kampene. Jeg synes også at det er hellt utrolig at det er mulig å gi Mikkelsen (som jeg absolutt ikke har noe i mot) i nærheten av samme vurdering som Pål Andre i dag. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 24.09.2015 01:37 Post subject: |
|
|
Du missforstår meg Marvin. Jeg har aldri forsvart Annan for det han gjorde hos oss, men det var i all hovedsak enkelthendelser.
Saken er den at Annan i dag fortjente flere direkte røde, og mange gule kort i samme kamp. Hvorvidt jeg forsvarer Annans oppførsel hos oss er uinteressant; faktum er at alle de situasjonene du nevner var hovedsaker i norske sportsmedier.
Så får vi se om han som Stabæk-spiller, som jeg har intrykk av at er en klubb ingen av de store mediehusene i Norge har noe imot, får tyn for å klype, sparke og slå etter motspiller. Som sagt vet vi at ethvert tilløp til slikt ville blitt brukt mot RBK som klubb, og sikkert for den saks skyld, mot Kjernen som supportere.
En pils til den som har "media mot RBK-annan" i kammeret. _________________ Influencerâ„¢ |
|
| Back to top |
|
 |
marvin Junior
|
Posted: 24.09.2015 01:43 Post subject: |
|
|
Ok, jeg ser den, beklager
Jeg er helt enig med deg om media, men jeg synes det er litt deilig at vi blir tatt såpass på alvor at det går helt svart hos de. |
|
| Back to top |
|
 |
marvin Junior
|
Posted: 24.09.2015 01:48 Post subject: |
|
|
Jeg registerer også at Knut Haavik er på god vei til å bli æresmedlem i Kjernen (i det minste i følge enkelte..) Akkurat passe grumsete er han!  |
|
| Back to top |
|
 |
Talentløs Senior
|
Posted: 24.09.2015 05:48 Post subject: |
|
|
| SondrMan wrote: | Dersom det er flere fra Oslo som ikke får skaffet billett til Ullevål, så synes jeg vi skal møtes på en pub og kose oss når vi vinner finalen. Hvem er med?
EDIT: Dersom det er noen puber som er åpne da, selvfølgelig! |
Jeg er med. _________________ Først kaffe, så Cola. |
|
| Back to top |
|
 |
hellvikrunner Veteran
|
Posted: 24.09.2015 06:07 Post subject: |
|
|
Unnskyld meg,men hva er det Morten P har røyka? Det han skriver har jo kun et eneste formål: å redusere (og rakke ned på) RBK. Det lukter bitterhet, hat og misunnelse av den kommentaren. Trist og partisk lesing:
http://www.dagbladet.no/2.../41216820/ |
|
| Back to top |
|
 |
Number10 Veteran
|
Posted: 24.09.2015 07:10 Post subject: |
|
|
http://www.nrk.no/sport/f...1.12569681
Ã… Keita mener dommeren hjalp RBK.
"RBK fikk frispark hele tiden".
Ja men da må de heller se på hvor ufine de er selv, i stedet for å si at dommeren bleste alltid RBK´s vei.
Skikkelig ufine sytepaver. Stabæk er en syteklubb. Nå er de oppe der de er i år.
Bare vent til neste år. Bradley forsvinner, 90% av spillerne forsvinner grunnet utgående kontrakter, salg og en god del på lån.
Lykke til i sumpa neste år!!! _________________ «Koteng: Jo dårligere og dårligere det gikk, jo tryggere var vi på at Horneland var rett mann.» |
|
| Back to top |
|
 |
eksil Veteran

|
Posted: 24.09.2015 07:29 Post subject: |
|
|
Aftenposten: "kløp du Selnæs?"
Annan: "ja, men det var ikke ment sånn".
http://www.aftenposten.no...6548_1.snd _________________ Du och jag Alfred? …..mmmmmjaannjoo... |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 24.09.2015 07:32 Post subject: |
|
|
| Jeg synes Stabæks straffe var billig, mens vår var på grensen til gratis. Samtidig skal Stabæk være glad for at Annan ikke fikk 18-19 gule kort. Håpløs fyr. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 24.09.2015 07:35 Post subject: |
|
|
| hellvikrunner wrote: | Unnskyld meg,men hva er det Morten P har røyka? Det han skriver har jo kun et eneste formål: å redusere (og rakke ned på) RBK. Det lukter bitterhet, hat og misunnelse av den kommentaren. Trist og partisk lesing:
http://www.dagbladet.no/2.../41216820/ |
Det er dagbla-clickbait. Han vet at det å provosere innen enkelte tema fremkaller mange sideåpninger, og kommentarer og enda flere klikk. Dagbladet er ikke interessert i journalistikk. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 24.09.2015 07:42 Post subject: |
|
|
Hvis mediehusene seriøst mener at straffen til Stabæk er klarere enn straffen til Rosenborg (i mine øyne er begge veldig, veldig billige), så er det bare å konkludere med at de ikke vet filla om fotball. Asante burde allerede hatt gult for filming, og kunne fort fått et til der.
At Keita langer ut mot dommeren etter den kampen er dog ikke overraskende. Ikke fordi dommeren var dårlig (han var det), men fordi det er akkurat så sjarmerende, intelligent og reflektert Keita er. Jeg har faktisk ikke tall på hvor mange soleklare gule kort til Stabæk-spillerne som endte med en typisk meningsløs advarsel. Norge er det eneste landet man får "gult" før man får gult, og så "rødt", "rødt" og "rødt" før dommeren endelig tør å vise ut noen, i frykt for å få stempelet "ødelegger kampen".
Å vinne denne kampen i ekstraomgangene er knallsterkt av Rosenborg, uansett hvor fortjent det var. Tredje kamp på seks dager, der skulle Stabæk vært gigantiske favoritter til å dra i land seieren på overtid. Uansett hvor utrolig små ressurser dette Askeladden-laget fra Oslo-traktene måtte ha.
Forøvrig, angående Annan: definitivt litt overtent i Lerkendal-returen, og Rosenborg forsøker åpenbart å hjelpe til så godt de kan, i tillegg til å ikke tillate ham så mye balltid av mer sportslige årsaker. Men han viser at han legger en dimensjon til Stabæk-laget både i det å spille av press og selvsagt i det defensive. Hans innvirkning på Mike og Mitsj sine mellomromsinvolveringer var akkurat så stor som fryktet - han klarer å lese spillet og sideforskyve på en måte ingen andre i Fotball-Norge klarer. Jammen bra ikke alle motstandere har Annan. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |
| SITATET |