English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Troillprat
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 62, 63, 64  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 31.08.2015 10:48    Post subject: Reply with quote

Det er håpet - å få ut en episode som ikke er gammelt nytt i det den kommer ut. Litt "slep" blir det jo med de eldste kampene, men samtidig er det noen av dem som er verdt å snakke litt om.

Jubileumskaken har forlengst fått skorpe, men gledene ved bortetur fortjener alle å høre om. Litt sensur blir det, men kun for å beskytte de forholdsvis uskyldige. Wink
angvik
Proff

PostPosted: 31.08.2015 12:15    Post subject: Reply with quote

Herlig! Gleder meg.

Litt "kuriosa". Den kvelden du kom ut med E8 var rett etter det ble slutt med dama. Jeg gikk rundt Lerkendal og langt oppover Nardo og gud-vet-hvor for å få ut bannskap. Da passet det utmerket at du begynte å raljere på smurfene og promille-Mauseth. Aldri fått en mer forløsende følelse av reinspikka faenskap. Very Happy

Man kan skifte kjerring, men laget forblir.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 31.08.2015 12:45    Post subject: Reply with quote

Kult å høre at noe godt kom ut av det, da. Very Happy
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 31.08.2015 23:38    Post subject: Reply with quote

Da var innspilling av episoden ferdig. Jeg har klokketro på at dette blir en interessant episode igjen!

Programmet denne uka er da som følger;

- Redigere ferdig #10
- Slippe ut den ASAP
- Redigere #11
- Slippe den.. sannsynligvis til uka.

Som alltid kult å prate RBK med lidenskapelige RBK-supportere. Og som alltid virret vi godt unna temaet et par ganger. Very Happy
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 05.09.2015 22:09    Post subject: Reply with quote

OrionPax wrote:
Programmet denne uka er da som følger;

- Redigere ferdig #10
- Slippe ut den ASAP

Publikum sulter!
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 05.09.2015 23:16    Post subject: Reply with quote

Forstår at dette er kjipt. Wink Jeg har vært igjennom mesteparten av kildematerialet 2 ganger og begynner å få alt på plass - så må jeg få ferdig det jeg skal si. Siden det ikke skjer noe verdt å få med seg på fotballfronten i morra håper jeg å kunne gjøre et solid røsk da. Mer info så fort jeg vet mer selv!
Attaboy
Veteran

PostPosted: 08.09.2015 01:43    Post subject: Reply with quote

Gleder meg - som alltid - til nye episoder, OP. Very Happy

Hadde vært fett med en ny episode på en ellers så grå tirsdag, hehe. (Jo da, har ikke glemt at troillan skal spille treningskamp mot LFK). Håper dessuten at du ikke oppfatter dette som mas, heller mer som applaus for jobben du gjør for oss. Tommel'n opp!
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 08.09.2015 08:22    Post subject: Reply with quote

No worries, har jobbet med support de siste 20 årene, så lar meg ikke stresse av sånt.. Wink Neida, det oppfattes ikke som mas, men jeg skjønner at ønsket er der.

Episode 10 nærmer seg endelig et stadie der jeg ser slutten på det. Har aldri brukt så lang tid på en episode før, rett og slett fordi det er så mye å holde styr på. Fra Trondheimsbussen til Skien kom det i overkant av 1 1/2 time opptak av shadwell som frittgående reporter, og for min egen del ble det over 5 (!) timer opptak fra Oslo-buss, pub før kamp, marsj til stadion, kampen, og hjemturen. Det er kun en liten del av dette som er innhold som kan være med i episoden, men alt må jo høres igjennom. Så er lydkvaliteten ganske variabel fordi det meste foregikk på buss med brukbart høy musikk - og de involverte var enten greit på en snurr, uvant med å snakke inn i en mikrofon eller gjerne begge deler. Likevel, jeg har gapskratta brukbart i en del timer, og håper jeg skal klare å videreformidle litt av det.

Sto nok litt for høyt opp på tribunen i forhold til å få med "trøkket" i syngingen, men tror at det skal la seg gjøre å videreformidle litt stemning.

Totalt sett vil det ikke overraske meg om jeg kommer opp i 35-40 timer redigering for å få denne i mål. Høres fælt ut, men det er faktisk underholdende å jobbe med.

Episode #11 ble spilt inn mandag for en uke siden, og det er egentlig bare to ting jeg venter på der; Å bli ferdig med #10 først, og så at en av deltagerne ikke har sendt meg sitt lokale lydopptak enda. Det dukker vel opp, men jeg er spent på om jeg klarer å få ut begge før Stabæk-kampen....
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 08.09.2015 09:54    Post subject: Reply with quote

Btw, får ta oppfordringen fra twitter her også; Mekker også på noen nye jingler til Troillprat. Hvis noen trøndere med mikrofon føler seg kallet til det, hadde det vært veldig kult om noen (trenger flere) ville spille inn en lyd fil hvor de sier

Du hører på (lite opphold) Troillprat!

Ta gjerne med noen sekunder stillhet før eller etter så jeg kan kalibrere for romstøy og fjerne så mye som mulig av det.

Det kan sies så dramatisk eller ikke man vil. Poenget er bare å ha flere forskjellige trønderske stemmer som sier det.

Symbolikk, liksom?

Er du interessert å bli en del av en jingle eller to, send din lydfil til nasalrobot@troillprat.no. På forhånd takk!
bolgebah
Veteran

PostPosted: 08.09.2015 10:17    Post subject: Reply with quote

Hvis jeg kommer på det kan jeg forsøke å spille inn en i kveld. Jeg er 2. bass i korsammenheng fra før, men nå har jeg en forkjølelse som gjør at registeret er enda dypere. Kan prøve å få til en slags Lasse Kolstad-effekt.

Ooooooooog itte je
Back to top
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 08.09.2015 10:33    Post subject: Reply with quote

Stor tommel opp! Tommel'n opp!

Og bare for at det er sagt, trenger varierte stemmer, så alle andre - ikke vær bekymret om dere ikke har verdens dypeste røst. Smile
xMegafonmannen
Veteran

PostPosted: 08.09.2015 13:29    Post subject: Reply with quote

my skitsnakk på den frittgående reporteren du hadde til ''hjelp'' så håper du har redigert bra Cool

Embarassed
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 08.09.2015 13:33    Post subject: Reply with quote

Har et eget segment fylt med bare de gangene du sier "Det kan du ikke ta med!" i mikrofonen. Wink
bolgebah
Veteran

PostPosted: 09.09.2015 21:52    Post subject: Reply with quote

"Du høre på Troillprat" opplest i mikrofonen og oversendt.

En person som burde lese inn jingler bortimot profesjonelt er saksofonisten John Pål Inderberg. Han har en snakke fort-teknikk som er helt fortreffelig. Sikker på at han kunne høytlest hele Terje Vigen på 20 sekunder hvor man fortsatt ville fått med seg alle ordene.
Back to top
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 09.09.2015 22:31    Post subject: Reply with quote

Stor takk, veldig bra! Tenker å bruke det til en jingle som vel debuterer i episode #11. Får den ikke med i #10 fordi jeg må få den ut ASAP, og ting tar tid.

Høres ut som Inderberg burde leies inn for å stille mine evigvarende spørsmål på podcasten! Klart, det er litt forskjell på å snakke fort og det å fatte seg i korthet, jeg må nok legge tyngden på det siste for min egen del. Smile
Whoppa
Veteran

PostPosted: 10.09.2015 11:25    Post subject: Reply with quote

OrionPax wrote:
Totalt sett vil det ikke overraske meg om jeg kommer opp i 35-40 timer redigering for å få denne i mål.

Fantastisk! Du er en utrolig resurs for RBK-fansen. Kvaliteten på podkasten er blitt så god at jeg godt kunne betalt for den. Men jeg er selfølgelig glad for at rosen du får for, og gleden du har av, arbeidet i øyeblikket virker å være betaling nok i seg selv Smile
Back to top
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 10.09.2015 12:36    Post subject: Reply with quote

Mange takk for det! For å ta fokus vekk fra min egen rødming kan jeg jo dele mine tanker om "kommersialisering" av podcasten.

Foreløpig er det tre hovedting som holder Troillprat i gang;

- Egen entusiasme for prosjektet (det er faktisk ganske moro å holde på med).
- Andres velvillighet til å hjelpe til (redaksjon, gjester).
- Positiv respons (lytterne har blitt ganske mange og er overveldende positive).

Så lenge disse punktene er tilstede og vi klarer å progressivt øke kvaliteten på produktet så ser jeg ingen grunn til at dette skal "ta slutt" - jeg har fortsatt et håp om å kunne øke frekvensen på det.

Så er det selvfølgelig noen negative sider med dette - dvs. det er veldig få negative konsekvenser for meg ved å holde på med Troillprat, men det er faktorer inne i bildet som gjør at det å produsere noen timers snakk i løpet av en drøy måned "koster" mer enn det ideelt sett kunne ha gjort i en perfekt verden.

- Å finne gjester tar litt tid, å koordinere tidspunkter for når vi spiller inn går ikke alltid av seg selv. Life happens, noen ganger kommer andre ting i veien, det blir utsettelser, vanskelig å få inn "erstatninger" på kort varsel o.l.
- Vi har ikke noe eget studio for dette, men tar opp over nettet, og det er veldig varierende hva slags utstyr folk har. Dette kan påvirke redigeringsarbeidet og i verste fall gange opp tiden det tar med "post production" mange ganger. I utgangspunktet har jeg fått redigeringsarbeidet ned i ca. 2 x episodens lengde, men dette varierer veldig fra gang til gang.
- Tro det eller ei, jeg har andre ting jeg også må gjøre, som å se på Netflix. Ja, og så har visst den eldste ungen begynt på skolen nå i høst, de forventer visst at man skal følge med på sånt også.
- Jobber i et lite firma, er i etableringsfasen med et annet, har ikke alltid forutsigbar fritid.

Ikke ment som en sutreliste, bare en delvis oversikt over utfordringene med å få gjort unna redigering og innspilling.

Hvordan kunne dette vært annerledes i en noenlunde realistisk hverdag hvor podcasten var delvis kommersialisert?

Det er et sterkt ønske fra min side at det aldri skal koste noe å lytte til den. Det hadde blitt helt feil for min del. Dermed står vi vel i praksis igjen med sponsorer som et alternativ. De vil gjerne ha litt igjen for kronene sine, så la oss si at vi kunne solgt noen reklamespotter for cash.

I teorien ville jeg kunne f.eks. gå ned til 90% stilling og jobbe en full arbeidsdag med podcasten annenhver uke. Ved å fortsatt bruke litt fritid på toppen av dette ville frekvensen på episoden kunne bli ca. tilsvarende. Kanskje litt kortere episoder, men mye mer stabil utgivelse. Jeg ville også forhåpentligvis klare å være mer i forkant med gjestebooking. Innspilling ville sannsynligvis uansett foregå på kveldstid da "RBK-podcast" fortsatt ikke er gyldig fravær i de fleste bedrifter, men utover dette ville jeg da ha en forutsigbar mengde tid til finpussing og forbedring av ting. Det ville også åpne for å ha mer utstyr (headset) i sirkulasjon i Trøndelag for de som ikke har eget. Og jeg ville kunne komme i mål med "generasjon 2" av innspillingsopplegget som innebærer mindre hassle for å delta.

Forhåpentligvis ville dette booste lyttertallene slik at det var attraktivt nok for å holde på sponsorer over litt tid. Ser for meg at det hadde vært høy frekvens i løpet av sesongen, og muligheter for litt spesialepisoder utenom for å dempe savnet av Rosenborg-fotball. Klart, etterhvert som RBK begynner å gå videre fra gruppespillene i CL vil jo offseason viskes ut, men vi er ikke der helt ennå.

For å oppsummere: Jeg er happy som ting er nå, men det er absolutt utviklingsmuligheter her. Episodene kommer i løpet av 3-4 uker opp i rundt 700 lyttere, og det er med null "markedsføring" utenom her på RBKweb og drahjelp på sosiale medier. Etter min mening viser dette tydelig at det er et "marked" for Rosenborg-prat fra et supporterperspektiv som er verdt å forsøke å skape. Så er det ingenting som tilsier at jeg trenger å være den som holder praten i gang til evig tid, jeg hjelper med glede til den dagen en trøndersk røst kunne tenke seg å ta den delen av ting, mens jeg da kan redigere og pludre med mitt på bakrommet.

Sikkert noget lengre svar enn du forventet, men tenker det er greit å lufte sånne tanker også.

Forøvrig er det noen veldig spennende gjester som har sagt seg villig til å være med på episoder utover, så håper å kunne komme med bra saker i løpet av den spennende høstinnspurten på sesongen!
larsarus
Legende

PostPosted: 10.09.2015 14:19    Post subject: Reply with quote

Mine dratt-ut-av-en-viss-plass (løse lufta?) pro-tips:
- Bruk så mye som mulig av overskudds-entusiasmen og energien du har nå til å optimalisere / redusere drittarbeids-komponentene du har med hver episode senere.
- Om et rigid skjema for når det passer å ta opp diskusjoner passer deg best, krev også mer tilpasning for gjestene, og ikke gå 10 runder og flytt på egne planer for å finne et tidspunkt som passer for tre personer.
- Du trenger kanskje en vert i Trondheim med noe standardisert utstyr for et stue-studio så du oftere vet format og at du får kvalitet på råmaterialet fra opptakene. Punkt to om et rigid skjema vil sannsynligvis hjelpe i så måte.
- Aldri, aldri, aldri lov økt frekvens av episoder for fremtiden. Lytt på de siste episodene av ymse nedlagte podcasts, og du skjønner tegningen.
Back to top
Guinness
Rutinert

PostPosted: 10.09.2015 15:33    Post subject: Reply with quote

Og alternativt; forsøk å få med deg en ildsjel til som enten kun bidrar med redigeringsjobb/planlegging, eller som også deler studiotid fast.
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 10.09.2015 15:37    Post subject: Reply with quote

larsarus: Takker for input!

Har faktisk lagt mest av innsatsen i ditt første punkt - redigeringstiden har gått ned fra 15-20 timer pr. episode til 7-8 (med litt feilmargin) ved hjelp av bedre "workflow" og smartere verktøy, samt at litt erfaring selvfølgelig ikke har skadet. Finnes kanskje et "point of diminishing returns" her, men det er absolutt mulig å skvise mer ytelse her. Det største problemet med redigering p.t. er at jeg får helt fnatt av å høre min egen stemme.

Rigid skjema: Ja. Jeg ser poenget. Så langt har det kanskje vært litt for mye "unnskyld at jeg er til" fordi det er viktigere for Troillprat å ha gjestene enn det er for gjestene å være på Troillprat. Hadde vi kunnet fått til en fysisk samleplass i Trondheim hadde nok dette vært enda lettere ja.

Hehe, jeg skal være forsiktig med å love noe. Det er et ønske fra min side med høyere frekvens, men skal forsøke å ikke gå i alle de klassiske fellene som er.

Skal også forsøke å ikke bli "utbrent" (ingen fare med det første!) på dette, da det per akkurat nå vel ikke er noen som tar opp stafettpinnen om jeg skulle bli dritlei. Sånn er det med hobbyprosjekter.

Guinness: Yes please! Hvis noen som leser dette tenker at det hadde vært kult å være en del av Troillprat, så ikke vær i tvil: Man får veldig mye skryt i forhold til relativt liten innsats. Det er ikke spesielt skummelt å prate på denne måten, og har du en viss forståelse av lyd er det ikke fryktelig vanskelig å redigere litt heller. Kunne du tenke deg å være med er det bare å si ifra. Ildsjeler oppfordres til å gjøre noe positivt for fellesskapet av RBK-supportere, jeg lover at det er en nyttig erfaring! Very Happy
xMegafonmannen
Veteran

PostPosted: 12.09.2015 17:06    Post subject: Reply with quote

fikk sniklytte på neste episode nå. beklager på forhånd!
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 12.09.2015 18:50    Post subject: Reply with quote

Ser overhode ingen grunn til å unnskylde. Very Happy

Finpusser på volumvariasjonene som forekommer naturlig på en bråkete buss. Blir en litt rough ride dette her, men håper det skal bli underholdende læll!
Whoppa
Veteran

PostPosted: 26.09.2015 11:17    Post subject: Reply with quote

OrionPax wrote:
Episode #11 ble spilt inn mandag for en uke siden, og det er egentlig bare to ting jeg venter på der; Å bli ferdig med #10 først, og så at en av deltagerne ikke har sendt meg sitt lokale lydopptak enda. Det dukker vel opp, men jeg er spent på om jeg klarer å få ut begge før Stabæk-kampen....

Ufint å mase jeg vet, men....status episode #11?
Back to top
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 26.09.2015 11:24    Post subject: Reply with quote

Full forståelse for det, dette har tatt tid, med veldig mye redigeringsarbeid på #10, så noen logistikkutfordringer med å få lydfilene fra et av deltager-opptakene over til meg, og til slutt har denne uka bare vært et helvete med jobb og lignende.

Jeg er alenepappa frem til tirsdag, som vil si at kveldene etter at unge er lobba i seng går med til redigering. Håper å være ferdig ca. søndag, men vet enda ikke om det blir før kampen eller hva.

Må bare beklage at omstendighetene gjør at jeg er på etterskudd og at det igjen er spilt en del kamper siden innspilling.
Diabolic
Rutinert

PostPosted: 26.09.2015 12:27    Post subject: Reply with quote

Du har neppe noen grunn til å beklage noe som helst.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 62, 63, 64  Next
Page 13 of 64

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb