| View previous topic :: View next topic |
| Hvem var best? |
| Hansen |
|
1% |
[ 3 ] |
| Midtsjø |
|
7% |
[ 15 ] |
| Lædre Bjørdal |
|
8% |
[ 17 ] |
| Eyjolfsson |
|
3% |
[ 7 ] |
| Svensson |
|
18% |
[ 37 ] |
| Jensen |
|
11% |
[ 23 ] |
| Wilhjalmsson |
|
2% |
[ 5 ] |
| Konradsen |
|
37% |
[ 75 ] |
| Helland |
|
0% |
[ 0 ] |
| Søderlund |
|
8% |
[ 16 ] |
| Mikkelsen |
|
1% |
[ 2 ] |
|
| Total Votes : 200 |
|
| Author |
Message |
OrionPax Forumsjef

|
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 26.08.2015 21:55 Post subject: |
|
|
Fra intervjuet til Rbkweb:
| Quote: | - Og da tok du frem mye dårlig fra første omgang og mye bra fra andre omgang?
- Jeg vet nå ikke om vi var så dårlige i første, vi slipper til to målsjanser. På bortebane i Europacup og komme unna med det, det syns jeg er veldig bra. Det vi er bedre på etter pause er at vi utnytter overgangene bedre. Tobias (Mikkelsen) har to muligheter i første omgang som han setter i andre også vet vi at det er marginer.
- Hvis folk tror at vi skal reise rundt i Europa og rundspille lag i 90 minutter, så tror jeg vi må se på kartet og stikke fingeren i jorda. Vi gjennomfører en defensiv bra første omgang, samme i andre. Offensivt er vi bedre i andreomgang. Vi har ikke noen opplevelse om at vi er dårlige i første omgang
- Hva har du å si til de som tror Rosenborg er i gruppespillet nå?
- De som så kampen så at det var en jevn kamp. Alt i alt har vi fem målsjanser og de tre eller noe sånn. Vi scorer tre, de ingen. Det der kunne fort ha endt 1-1 hvis de hadde satt stolpeskuddet sitt. Det er marginer. Vi har stilt oss selv i en god posisjon. Vi vet at det er 90 minutter med jobb i morgen. Vi er bare halvveis. |
Flere kommentarer her som jeg synes han bommer med.
Hvorfor er det så vanskelig å innrømme at vi var ordentlig ute på glattisen? Vi hang i tauene. Vi kan si etter hver eneste kamp at "vi er dyktige som skåret på våre sjanser og de var udyktige som ikke skåret på deres", men en slik analyse er omtrent like lærerik og givende som teletubbies. Noen har forsøkt å forklare seieren ut i fra våre spilleres individuelle overlegenhet/selvtillit og lignet dem med Crespos tilsvarende mot oss. Det blir for enkelt; da Helland spilte for Norge, var det han som bommet og man forklarte det med internasjonal nivåøkning. Det er riktig at sannsynlighetene for mål pr avslutning varierer med lag og enkeltspillere, men det er et stokastisk element her som vi ikke bør overse hvis vi ønsker å ta lærdom av kampene. Man kan ikke forklare alle kamper man vinner i tråd med en foretrukket historie som man velger å lese ut av kampen etter at alle fakta er på bordet. Det er grenser for hvor utfallsorientert man skal være. Realiteten er at kampbildet vi hadde i 60 minutter ga en større sannsynlighet for at Steaua skulle ta ledelsen og evt øke den, enn at vi skulle få et godt resultat på bortebane. Den innsikten må vi tørre å se i hvitøyet, slik at laget kan løse oppgaven bedre neste gang. At vi tok så godt vare på kontringene og deretter hevet oss i alle spillets faser, er selvfølgelig noe laget skal være glad for og stolt over, men en kan minne om at fotballkamper tross alt ikke er et kvantemekanisk eksperiment, der observasjonen av skåringer i det ene lagets favør faktisk endrer kampbildet forut for skåringene.
Å beholde ballen i laget i mer enn to trekk på rad mot europeisk motstand, bør være et helt akseptabelt mål også når vi ikke har en autostrada å kontre i.
Vi har fem sjanser og de har tre? Ærlig talt. Skjønner ikke hva vi har å tjene på å lure oss selv på den måten her.
Det kunne fort ha endt 1-1; ja, det kunne også fort ha endt 2-0.
Last edited by abjoern on 26.08.2015 22:07; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 26.08.2015 22:00 Post subject: |
|
|
| abjoern wrote: | | Noen har forsøkt å forklare seieren ut i fra våre spilleres individuelle overlegenhet og lignet dem med Crespos tilsvarende mot oss. |
Da har du misforstått.
Det var forresten "Troilonge" som stod bak intervjuet denne gangen. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 26.08.2015 22:10 Post subject: |
|
|
Det har du rett i
Jeg ser nå at jeg har lest for mye ut av sammenligningen fra kamptråden, men poengene i forbindelse med intervjuet og debatten i kjølvannet av kampen står fast. |
|
| Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 26.08.2015 22:24 Post subject: |
|
|
| Veldig enig med dine betraktninger her abjoern. Det er skremmende at man ser på den kampen med så positive briller bare fordi utfallet ble så bra for oss denne gangen. Vi var ikke gode i 60 minutter og kunne glatt tapt 2-0. Da må man se på hva man gjorde dårlig i den perioden for å forbedre dette til neste gang. Hvis man nekter å innse dette så blir man heller ikke bedre ved neste anledning. At kåre ikke synes vi var dårlige i førsteomgangen er skremmende. |
|
| Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 26.08.2015 22:31 Post subject: |
|
|
Det er et kvalitetstegn for en trener å se hva det var man gjorde bra i gode perioder og hva det var man gjorde dårlig i dårlige perioder. Alt for ofte virker det som om de aller fleste trenere skryter uhemmet av eget lag og eget lags prestasjoner uavhengig av hva som faktisk er prestert. Det er et dårlig tegn at man spiller dårlig i 60 minutter og bra 30 og etter kampen sier man var god i hele kampen utelukkende på grunn av at resultatet ble bra.
Perry syntes alltid vi var gode selv om alle så vi var rævva. Hvem er det man prøver å lure og hva får man ut av det? |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 26.08.2015 22:35 Post subject: |
|
|
Adrian Matei, en tidligere Steauaspiller som også tidligere har levert harde karakteristikker av Becalis ledelse i sitt virke som fotballkommentator i Sport Total FM, har uttalt at klubben nå er inne i sin verste periode etter revolusjonen og at det skyldes lederne i klubben.
Radoi er for svak opp mot klubbeieren, klubbeier Becali har ikke forstand på fotball og klubbpresidenten er nok best som linjedommer.
Av midtbanespillere er det kun Filip han synes holder nivået.
Matei har også uttalt seg om styrkeforholdet mellom de rumenske landslagsaktuelle offensive spillerne i Steaua og Astra og mener Astras Budescu bør foretrekkes foran Steauas Chipciu, Adrian Popa og Stanciu. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 26.08.2015 22:38 Post subject: |
|
|
| abjoern wrote: |
Flere kommentarer her som jeg synes han bommer med. |
Jeg synes han har den mest presise analysen av kampen jeg har sett i media noen steder etter kampen. |
|
| Back to top |
|
 |
suruk Rutinert
|
Posted: 26.08.2015 22:39 Post subject: |
|
|
| OrionPax wrote: | | http://kjernen.com/2015/08/26/rosenborgs-horn/ |
For de som er for late til å klikke:
| Kjernen.com wrote: |
Rosenborgs horn
Det er tid for klisjé igjen – sesongens viktigste kamp så langt er her! Torsdag kveld tar vi imot Steaua til avgjørende kamp i play-off til Europaligaen. Enten ryker vi ut av turneringen, eller så kommer vi til gruppespill. I frykt for å bli medlem av foreningen for dustete hestemetaforer må vi få lov til å si at lukten av sagmugg bringer minnene om gamle bragder tilbake..
Glem serie og cup for en kveld. Nå er det Europa League det står om, gruppespill mot noen av kontinentets beste lag. Det handler om heder og ære, det handler om lag som ikke kommer til Lerkendal for å ligge med 10 mann i egen 16.-meter, og det handler om bøttevis med penger.
Utgangspunktet er forholdsvis klart – vi fikk med oss seier og 3-0 på bortebane mot et på papiret vanvittig sterkt mannskap, som muligens var noe preget av såpass kaotisk klubbledelse at det får Tromsø IL til å se seriøse ut. Mål scoret på bortebane teller mer enn mål på hjemmebane hvis vi skulle tape, så det handler om at de ikke gjør det bedre på Lerkendal enn vi gjorde der nede. Enkelt og greit.
Dog, «enkelt» er ikke et ord vi burde ta i vår kollektive munn. Alle som så kampen vet at resultatet fort kan gi et unyansert bilde av spillets gang. Vi kunne fort ha hatt flere mål mot oss med bare noen få millimetre uflaks i enkelte situasjoner. Vi spilte smart, men vi lekte ikke med dem. Dette er et lag som kommer til å straffe oss nådeløst hver gang vi gjør en feil.
Og de har ingenting å tape.
Det er derfor ikke snakk om en 90 minutters treningsøkt før vi setter oss ned og venter på trekning av motstandere i gruppespillet. Ikke en spiller i svart og hvitt i morgen skal ha “hjemmekontor” og levere 80% innsats. Skjer det, med bare én eneste spiller, går vi ikke videre. Vi må være på, og vi må være det hele kampen. Vi er gode nok til å gå videre, men jobben må gjøres.
Spill i Europaligaen må spillerne på banen sørge for. Men å få dem opp på øverste mentale nivå, gi dem perfekt tenning, drive dem til å orke bare litt mer, ta det blytunge returløpet, slite de siste kreftene ut av bein og hjerte – det krever noe spesielt. Det krever et Lerkendalpublikum som også er i toppform.
Fantastiske har dere vært i hele år, borte som hjemme. Dere har sunget, dere har danset og dere har jublet i takt med at Kåres forvandlede Rosenborg har gått fra suksess til suksess! Lerkendal har gjenoppstått som et fort, og vanskelige bortebaner har etter tur fått smake trøndersk vrede når vi synger hjemmelaget av banen.
Dette har vært oppvarmingen.
Nå står Kåre Ingebrigtsen på Nils Arnes plass utenfor Lerkendal og blåser i Rosenborgs Horn. Den dype, sterke lyden gir gjenklang utover hele Trøndelag i det alle gode krefter kalles inn til kamp. Det handler om ære, det handler om vilje, det handler om å få økonomisk handlefrihet til å la Nye Rosenborg spire og gro og nå sitt potensiale! Så reis deg opp, skaff deg billett og se ut mot Europa. Utsikten er best fra Øvre Øst. Her skal vi trosse høsten og synge våre elskede troillonger til triumf! Og selv om vi alle vet at en Rosenborg-seier alltid smaker godt, så er den fantastisk mye bedre når du er en del av det selv.
Lerkendal stadion, torsdag kveld. Skulle det gå bra, blir det en av de største opplevelsene dette tiåret. En du ikke vil gå glipp av.
Hornet kaller.
Det er klart for kamp.
|
|
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 26.08.2015 22:43 Post subject: |
|
|
| Aristoteles wrote: | | Hvem er det man prøver å lure og hva får man ut av det? |
Tro kan flytte fjell. Vi er inne i en flytsone av en annen verden. Da er det viktig at Kåre fortsetter å bygge oppunder det, spesielt utad. En kime av usikkerhet kan fort balle på seg. Vi så jo hvordan de samme spillerne presterte under Perry sitt regime. |
|
| Back to top |
|
 |
media Veteran
|
Posted: 26.08.2015 22:53 Post subject: |
|
|
Hjertelig enig og best illustrert med Mike Jensens uttalelser til dansk presse hvor han sier at de gleder seg til å vise at laget duger også mot motstandere på et høyere nivå enn de vi har i eliteserien.
Gutta vil ikke bare gå videre, de vil vinne kampen mot Steua på Lerkendal fordi de mener de er det beste laget på hjemmebane uansett motstander. Det er som et herlig ekko fra Eggens dager, vi skal aldri sikre en ledelse vi skal jage seier. Tro kan flytte fjell - alle små steiner drømmer om en gang å bli et fjell men egentlig blir alle fjell til små steiner i evolusjonens nådeløse perspektiv. |
|
| Back to top |
|
 |
vegardj Rutinert
|
Posted: 26.08.2015 22:56 Post subject: |
|
|
| En anelse skuffet over at Kåre er så fornøyd med førsteomgangen i Romania, da vi bare sto og slo ballen i beina på Steaua-spillerne. Får en litt dårlig følelse av det. |
|
| Back to top |
|
 |
suruk Rutinert
|
|
| Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 26.08.2015 22:59 Post subject: |
|
|
| Det kan jo tenkes at kampen blir knallhardt evaluert internt og det er et realistisk syn på prestasjonen, samtidig som man i media tegner et positivt bilde for å bygge oppunder den positive flyten vi er inne i, som Attach sier. |
|
| Back to top |
|
 |
suruk Rutinert
|
Posted: 26.08.2015 23:01 Post subject: |
|
|
| media wrote: | | Tro kan flytte fjell - alle små steiner drømmer om en gang å bli et fjell men egentlig blir alle fjell til små steiner i evolusjonens nådeløse perspektiv. |
Kan du vennligst utdype? |
|
| Back to top |
|
 |
media Veteran
|
Posted: 26.08.2015 23:04 Post subject: |
|
|
| Utdype? |
|
| Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 26.08.2015 23:08 Post subject: |
|
|
Jeg tror han mener at du skal forklare metaforen. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
| Back to top |
|
 |
suruk Rutinert
|
Posted: 26.08.2015 23:13 Post subject: |
|
|
Ja takk.
| suruk wrote: | | Solgt 2600 billetter siden midnatt i går. Mitt tips er 14884 i morra midnatt |
Solgte billetter 9111
Sesongkort 3111
Totalt 12222
Kun solgt 1500 siden midnatt i går. Det tror jeg rett og slett ikke noe på. Er det noe galt med automaten? |
|
| Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 26.08.2015 23:15 Post subject: |
|
|
Hvis det spesielt er utad det er viktig attach mener du det er media og fansen som skal lures da eller er det spillerne som skal lures til å tro at de var bedre enn de var.
Jeg skjønner ikke hensikten med noen av delene egentlig. Det er jo masse positivt man kan si til både spillere og media om steaua kampen, men at førsteomgangen var bra er ikke en av dem etter min mening. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 26.08.2015 23:25 Post subject: |
|
|
Det er lett at det blir skapt et negativt vrengebilde i media. Dette forstår jeg godt at Kåre helst vil motvirke da det er ingenting å tjene på det.
Ja, jeg tror også det må være noe alvorlig feil denne gangen, suruk. Det rimer liksom ikke at det er tre ganger så mange som har kjøpt utenom de med sesongkort heller. Noe kan sikkert tilskrives de tekniske problemene der, men jeg tviler på at så mange med sesongkort enten har avstått helt fra å kjøpe eller uten videre kjøpt til nesten dobbel pris.
En jeg kjenner hadde forresten problemer med gjenkjøp og fikk beskjed om å hente i luka på kampdag. Mulig disse ennå ikke er medregnet.
Last edited by attach on 26.08.2015 23:27; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Brera Proff
|
Posted: 26.08.2015 23:26 Post subject: |
|
|
| suruk wrote: | Ja takk.
| suruk wrote: | | Solgt 2600 billetter siden midnatt i går. Mitt tips er 14884 i morra midnatt |
Solgte billetter 9111
Sesongkort 3111
Totalt 12222
Kun solgt 1500 siden midnatt i går. Det tror jeg rett og slett ikke noe på. Er det noe galt med automaten? |
Om det stemmer er det ekstremt skuffende. Men utifra setekartet på Bilettservice virker det relativt godt besatt, så tror og håper setetelleren er litt for lav.
Viktig at vi alle jobber for å få folk på kamp uansett! |
|
| Back to top |
|
 |
suruk Rutinert
|
Posted: 26.08.2015 23:31 Post subject: |
|
|
Kanskje på tide igjen med litt god gammeldags analog setetelling aka. ekte rbkweb-style.  |
|
| Back to top |
|
 |
solbakken13 Proff
|
Posted: 26.08.2015 23:48 Post subject: |
|
|
Ser her at mange er skuffet over uttalelser Kåre har kommet med i forhold til bortekampen mot Steua. Nå har ikke jeg hørt disse kommentarene selv, men jeg har fått et inntrykk av at han tok laget i forsvar og uttalte seg positivt om spill og kampen i helhet.
Skjønner at dere reagerer, for 1. omgangen var ikke spesielt god, men det er en ting dere bommer på. Media er en av de viktigste hjelpemiddelene for en trener. Media er ikke der for en trener sånn at han skal kunne svare ærlig og gi menneskene rundt et bilde over hvordan han tenker, media er i hovedsak der for at treneren kan bruke media som en kanal for å kommunisere med spillerne indirekte. Alle spillerne hører på, både egne og motstanderne, og det er derfor viktig å ordlegge seg korrekt. Med å si at 1. omgangen og kampen sist mot Steua var god, vil han først og fremst psyke ut motstanderen, men også gi et signal til sine spillere er gode nok for utfordringen. Vis Kåre skulle svart dønn ærlig og sakt at prestasjonen mot Steua sist var dårlig osv vil han gi motstanderen et håp og ta vekk den prestasjonen det er å vinne 3-0 på bortebane, noe våres spillere vil sannsynligvis reagere negativt på! Skjønner dere hvor jeg vil?
Mourinho er de av trenerene som er best på akkurat dette, og er kanskje mest ekstrem på det! Men alle trenere med en vel fungerende hjerne bruke media i stor eller liten grad som et hjelpemiddel. Derfor må dere alltid ta det som blir sagt med en klype salt. Ting er ikke alltid som de ser ut som var det en klok mann som sa engang. _________________ "My grammar is bad, but my meaning is good" Sitat Nils Arne Eggen |
|
| Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 27.08.2015 00:07 Post subject: |
|
|
Jeg skjønner ikke hvordan det skal psyke ut staua hvis Kåre sier 1.omgangen var bra. Hvis jeg var dem ville jeg vell fått fryktelig stor tro på at de kunne vinne hvis vi regner den som bra.
Skulle jo også tro at å påpeke at vi hadde en dårlig førsteomgang og likevell vant 0-3 er mer skremmende. Vi vant 0-3 når vi spilte dårlig i 60 minutter. Det bør være mer skremmende for Steaua og gi enda mer tro til våre spillere om at vi er kapable til å slå dem.
Rbk spillerne er jo tross alt voksne mennesker som burde tåle å høre sannheten. I dette tilfellet er jo sannheten at vi gruste dem 0-3 på en dårlig dag. Det må jo være mer skremmende for dem og gi oss mer tro på at vi kan slå dem enn noe annet. Tror forøvrig det er på fm slike ting fungerer best. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 27.08.2015 00:59 Post subject: |
|
|
Vi vant 3-0 på bortebane. Kåre skal slakte laget rimelig hardt før mediene begynner å vinkle saker negativt
Usikkerheten blir større hvis kåre stiller andre krav til og har et annet syn på prestasjonen enn spillerne selv. De vet bedre enn noen andre at det lenge var vanskelig å være RBK-spiller i Bucuresti. Å stille krav til oss selv, utgår fra troen på egne ferdigheter, og den bør vi virkelig ha. Derfor er det ikke noe behov for å skjønnmale dårlige prestasjoner, som bare nører opp under usikkerheten blant spillerne.
Vi leder 3-0. At vi må bygges opp, stemmer ikke. Den største faren er passivitet, at vi ikke er skjerpet, at vi ikke er godt nok forberedt på et uventet kampforløp. Om spillerne er nervøse, er det jo nettopp fordi de opplevde en dårlig time i Romania. Å ta tak i den timen, finne forklaringer og rette opp så godt som mulig, vil gjøre spillerne mindre nervøse og forhåpentligvis, hvis det fungerer, mer skjerpet.
Og selv om vi skulle ende opp med å tro at Steaua er et bedre lag enn oss selv - og det ville overraske meg stort om spillerne er så skjøre - vil det være en safere mental coaching inn mot kampen, enn at vi forteller oss selv hvor gode vi var, da vi tidvis ble rundspilt. Så vil noen si at undervurdering skjer ikke i slike kamper, vel, vi kan bruke andre ord, men for øvrig synes jeg Celtics prestasjoner mot Malmö fint illustrerer farene vi står overfor når vi skal ut i Europa med et nytt lag uten erfaring. De bommet helt på den mentale inngangen.
Det er selvfølgelig mulig at Kåre av et slags generelt prinsipp ikke vil gi kritiske anmerkninger til kamper vi vinner, selv om de eksisterer internt, men da synes jeg det er spesielt å trekke frem 5-3 i sjanser til oss - det er på komiske ali-nivå og ikke kalkulert argumentasjon. Det tyder heller på nokså kraftig bias. Dette var sannsynligvis et resultat som betydde mye for Kåre, og han ønsker derfor ikke å nedvurdere det. |
|
| Back to top |
|
 |
|