| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
HeiaVincent Veteran

|
Posted: 11.07.2006 02:40 Post subject: |
|
|
Kan du tenke deg et terrorangrep rettet mot økonmisk velferd, samfunn med spesifikke ideologier? Hvis man kan tenke seg situasjoner hvor terrorisme ikke er rettet mot religion eller stat, så ugyldiggjør man den definisjonen. Poenget mitt er at terrorisme er et alt for vanskelig begrep til å kunne klassifisere mennesker og grupper med det. Og i hvert fall for kompleks til at man kan skrive om det kl 3 om natten.
Derfor bare sakser jeg et sitat jeg liker, før jeg legger meg:
| Jason Burke wrote: | | "There are multiple ways of defining terrorism, and all are subjective. Most define terrorism as 'the use or threat of serious violence' to advance some kind of 'cause'. Some state clearly the kinds of group ('sub-national', 'non-state') or cause (political, ideological, religious) to which they refer. Others merely rely on the instinct of most people when confronted with an act that involves innocent civilians being killed or maimed by men armed with explosives, firearms or other weapons. None is satisfactory, and grave problems with the use of the term persist. Terrorism is after all, a tactic. the term 'war on terrorism' is thus effectively nonsensical. As there is no space here to explore this involved and difficult debate, my preference is, on the whole, for the less loaded term 'militancy'. This is not an attempt to condone such actions, merely to analyse them in a clearer way." |
_________________ 4-4-3 |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 11.07.2006 02:57 Post subject: |
|
|
| HeiaVincent wrote: | | Kan du tenke deg et terrorangrep rettet mot økonmisk velferd, samfunn med spesifikke ideologier? Hvis man kan tenke seg situasjoner hvor terrorisme ikke er rettet mot religion eller stat, så ugyldiggjør man den definisjonen. |
Ja, økonomisk velferd er et kjent terrormål, men det er i bunn og grunn rettet mot en stat eller en gruppe av stater. Det samme gjelder ideologier.
Og angående Jason Burke, er jeg uenig i hans meninger om Al-Qaida og terror i utgangspunktet. Mulig han har røyka for mye marihuana i fjellene i Afghanistan de siste åtte årene. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 11.07.2006 09:34 Post subject: |
|
|
| Hoho, virker som det hadde blitt sus over en "politikk"-tråd under "garderoben". Men det er kanskje en dårlig ide likevel. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 11.07.2006 13:55 Post subject: |
|
|
"Sin grisete spillestil til tross har faktisk Marco Materazzi pådratt seg færre røde kort enn Zinedine Zidane. Italieneren har fått sju røde kort (mangler statistikk før 1998), mens Zidane i løpet av karrieren har pådratt seg 14."
 |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 11.07.2006 14:04 Post subject: |
|
|
Haha, genialt! Digger når statistikk gir kontante svar. Det er mulig Materazzi er ufin, men spesielt styggere i spillet enn andre spillere (her Zidane), er han ikke. Nå skulle jeg også likt å sett statistikken for gule kort, men 7 røde kort siden 1998 er ingenting. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 11.07.2006 14:19 Post subject: |
|
|
Har funnet statistikk fra 2000 på Zidane og Materazzi. Er vanskelig å finne noe før den tid.
Begge har fra 2000-2006 (inkludert VM i Tyskland) 4 røde kort. Materazzi har 33 gule, mens Zidane har 26 gule.
Zidane er ikke akkurat noen Bobby Moore han heller. |
|
| Back to top |
|
 |
Troilonge Veteran
|
Posted: 11.07.2006 16:00 Post subject: |
|
|
| tbone wrote: | | Haha, genialt! Digger når statistikk gir kontante svar. Det er mulig Materazzi er ufin, men spesielt styggere i spillet enn andre spillere (her Zidane), er han ikke. Nå skulle jeg også likt å sett statistikken for gule kort, men 7 røde kort siden 1998 er ingenting. |
Ikke det?
Syntes nå 7 utvisninger er ganske mye, selv på så lang tid. |
|
| Back to top |
|
 |
Jon Irenicus Veteran

|
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 11.07.2006 20:14 Post subject: |
|
|
Haha, ja det er jo jævli sannsynlig at det skjer!  _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
Jon Irenicus Veteran

|
Posted: 11.07.2006 20:20 Post subject: |
|
|
| Det hadde vært så digg. Unnskyld for den tyske lenken, men jeg fant ikke samme infoen på engelsk. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 11.07.2006 21:25 Post subject: |
|
|
Det får da være grenser! Å frata Italia gullet for det? Greit, Materazzi er en røff spiller (og veldig god!) men man kan vel ikke gjøre noe sånt for det. Det ville vært helt idiotisk! _________________ In Rekdal We Trust! |
|
| Back to top |
|
 |
Juch Veteran
|
Posted: 11.07.2006 21:34 Post subject: |
|
|
| Enig med siste innlegg. Da kan man like gjerne frata Frankrike sølvet, etter Zidanes oppførsel også. |
|
| Back to top |
|
 |
HeiaVincent Veteran

|
Posted: 11.07.2006 22:14 Post subject: |
|
|
Da vinner Tyskland gulle alikevel, og Portugal tar sølvet.
KONGE!
(not.)
Det som hadde vært fint hadde vært om Zidane gikk ut i media og sa han angret ingenting. "Slutt med å gjøre meg om til en UNICEF-ambassadør motherfuckers! Jeg er from tha streets of Marseille, beyotch!", etterfulgt av Fabien Barthez i kjole. _________________ 4-4-3 |
|
| Back to top |
|
 |
Jon Irenicus Veteran

|
Posted: 11.07.2006 22:42 Post subject: |
|
|
| Forstår dere ikke at det har med rasistiske ytringer å gjøre? Det er noe litt annet enn å komme med noen fæle taklinger av og til. Nek. |
|
| Back to top |
|
 |
HeiaVincent Veteran

|
Posted: 11.07.2006 23:25 Post subject: |
|
|
Det er få personer som er mer politisk korrekte enn meg. Men selv jeg mener at rasistiske kommentarer ikke er mer alvorlig enn voldsutøvelse. _________________ 4-4-3 |
|
| Back to top |
|
 |
oddrane Veteran

|
Posted: 11.07.2006 23:46 Post subject: |
|
|
| Enig. Men jeg syns vel kanskje Materazzi bør få en liten straff for stygg munnbruk. Er ikke akkurat fair play det heller. |
|
| Back to top |
|
 |
HeiaVincent Veteran

|
Posted: 11.07.2006 23:52 Post subject: |
|
|
Problemet (for meg) er jo at det er ganske vanlig. Hvis Materazzi skulle bli straffet for dette, så vil det sende ut et signal for dommerne om å slå ned på dette. Og det spørs om det i seg selv er viktig nok til bruke så mye ressurser på å straffe munnbruk og kommentarer på banen. Er det ikke slik at veldig grove tilfeller blir belønnet med rødt kort uansett?
Samtidig, selv om det er blitt en klisjé, så er "utpsyking" (som det så fint heter) blitt en del av gamet. Materazzi fikk vel den effekten han var ute etter, selv om han kanskje bare forventet en dytt eller dårligere spill. _________________ 4-4-3 |
|
| Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 12.07.2006 00:36 Post subject: |
|
|
Jeg syns ikke munnbruk bør straffes, selv om det er rasisme. Det er en del av gamet. Jeg selv bruker denne "teknikken" om det trengs (ikke rasisme) men jeg som midtstopper prøver noen ganger å si noe til spissene jeg møter  _________________ In Rekdal We Trust! |
|
| Back to top |
|
 |
Makkverk Veteran

|
Posted: 12.07.2006 00:51 Post subject: |
|
|
Jeg provoserer ALLTID motstandere. Men nå ble det mye off-topic _________________
| kentosd wrote: | | Gratulerer til Makkverk med innlegg nummer 1 000 000 på rbkweb. Forøvrig et makkverk av et innlegg. Som seg hør og bør. |
|
|
| Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 12.07.2006 00:55 Post subject: |
|
|
Jaja. Men det er jo gøy da. Dytte borti når dommeren ikke ser det osv.  _________________ In Rekdal We Trust! |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 12.07.2006 01:38 Post subject: |
|
|
Faen meg italienere hele gjengen jo  |
|
| Back to top |
|
 |
Erik87 Proff
|
Posted: 12.07.2006 01:59 Post subject: |
|
|
Blir kraftig provosert over alle som hyller Zidane, og legger all skyld på Materazzi. Sikkert en styggstygg komentar som kom fra han, men det skjer jo hele tiden. Hvis dette hadde vært andre veien hadde folk snakket om hvor tåpelig det var av Materazzi og prøvd og forlenget straffen hans, mens Zidane, nei, han sa sikkert bare noe sukkersøtt som alle burde tåle. gud hvor naiv går det an å bli?!
Dette er en generell uttalelse basert på alt fra media  _________________ ----{ROSENBORG}---- |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 12.07.2006 11:09 Post subject: |
|
|
I kveld skal Zidane prøve å sikre fransk VM-gull: Zidane snakker i kveld
Så mye drittslenging som det er rundt om på fotballbaner verden rundt, bør ikke Italia bli straffet. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 12.07.2006 12:09 Post subject: |
|
|
Jeg gleder meg  _________________ In Rekdal We Trust! |
|
| Back to top |
|
 |
Juch Veteran
|
Posted: 12.07.2006 12:22 Post subject: |
|
|
Hahaha, hvis Italia blir fratatt gullet, kan like gjerne Kambodsja eller hvem som helst andre få det!
Blir helt feil å ta fra Italia gullet for noe som skjer ofte! |
|
| Back to top |
|
 |
|