View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 08.06.2015 11:04 Post subject: Dødball i RBK |
|
|
Så langt i sesongen (tippeligaen) har vi hatt (6+2+6+4+13+6+7+10+10+2+15+4) = 85 cornere og scoret ett direkte cornermål (Søderlund på hodet).
1) Med en konverteringsrate som nærmer seg 1%, kan man spørre seg om det er en god ide å droppe å ta hjørnesparket normalt og heller spille kort og starte en "normal" sjanse. Uten at jeg har telling på dette har vel flere farlige sjanser (og potensielt også mål) imot oss kommet på kontring fra corner.
2) Eventuelt må det jobbes kraftig med hvordan RBK agerer på hjørnespark.
Jeg har ikke fasiten på hvilke bevegelser som mangler, men vi har dødball-føtter og avsluttere i luften som burde være minst like gode som de f.eks Mjøndalen har.
3) RBK har tilsvarende et problem defensivt. Uten at jeg har nøyaktig tall (og orker ikke telle hver enkelt match akkurat nå) så har godt over halvparten av målene imot kommet på dødball. Hva gjøres galt her? HVa klarer motparten å gjøre med oss som vi ikke selv makter å gjøre defensivt? |
|
Back to top |
|
 |
Harceïde Veteran
|
Posted: 08.06.2015 11:11 Post subject: |
|
|
Noen i klubben må svare på dette. Pulsen min slår normalt når ballen løftes inn i feltet - skudd fra 50 meter er en vel så stor sjanse. Det føles aldri som det skal bli mål.
Og det er sjokkerende tall du legger fram. Jeg er glad vi har byttet ut dødball-trenerne Perry/Wiggen med fotballtreneren Kåre, men vi kan godt være en trussel på faste situasjoner også.... vi får tross alt ganske mange av de.
Og med 84 mislykkede cornere snakker man ikke lengre dårlig flyt eller uflaks. Det er noe som gjøres galt. |
|
Back to top |
|
 |
trondhb Veteran
|
Posted: 08.06.2015 11:24 Post subject: |
|
|
Ny bok knuser mytene om fotball: – Corner er IKKE mål
Quote: | Hjørnesparkets rolle i en fotballkamp blir grundig studert i boken. I alt har 1434 hjørnespark fra Premier League blitt lagt til grunn for forfatternes konklusjon.
Resultatet er krystallklart: Det finnes ingen sammenheng mellom antall cornere et lag blir tildelt og hvor mange mål laget scorer.
«Man kan få ett hørnespark eller sytten hjørnespark i løpet av en kamp – det har ingen betydning for hvor mange mål laget scorer», fremgår det i boken.
Statistikken viser nemlig at bare hvert femte hjørnespark ender med skudd på mål. Og ni av ti skudd på mål etter corner ender uten scoring. Sannsynligheten for at et lag scorer etter et hjørnespark er beregnet til nærmest ubetydelige 2,2 prosent.
Enklere forklart: I gjennomsnitt er det kun hvert 50. hjørnespark som faktisk ender med scoring. |
For min del synes jeg dette høres merkelig ut, kan ikke tenke meg annet enn at det finnes lag som har betydelig bedre uttelling enn mål på 1 av 50 cornere. Jeg er ihvertfall helt enig i at RBK p.t. er helt elendige på cornere, det blir jo så godt som aldri målsjanser av det. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 08.06.2015 11:27 Post subject: |
|
|
Drillo forsket seg vel fram til en uttelling på rundt 4% en gang på nittitallet.
For øvrig interessant den andre forskningsartikkelen det ble linket til her for litt siden som viste at innsvingere mot første stolpe er klart mest effektivt ved hjørnespark. |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 08.06.2015 11:48 Post subject: Re: Dødball i RBK |
|
|
RBKSandvika wrote: | 3) RBK har tilsvarende et problem defensivt. Uten at jeg har nøyaktig tall (og orker ikke telle hver enkelt match akkurat nå) så har godt over halvparten av målene imot kommet på dødball. Hva gjøres galt her? HVa klarer motparten å gjøre med oss som vi ikke selv makter å gjøre defensivt? |
Her hører også en annen synsvinkel inn: vi er såpass gode at det ikke er mange som skaper målsjanser i banespill mot oss.
Dødball er én ting. Tar du med frispark blir situasjonen en annen for oss også. Frispark i god posisjon er farligere enn hjørnespark.
Hvis du kun teller antall hjørnespark tror jeg ikke vi har sluppet inn veldig mange. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 08.06.2015 12:06 Post subject: |
|
|
Selv 4% er jo da 4x hva vi får til.
Uansett vil jeg si at det er idiotisk å sende opp to stoppere og ta risiko bakover for å ha en pitteliten sjanse til å skape en målsjanse.
Her bør det tas tak i hvordan man jobber med dødball og være bevisst på hvilken risiko man ønsker å ta. |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 08.06.2015 12:09 Post subject: |
|
|
Har vi tallmaterialet til å se hvordan dette har variert i forskjellige perioder?
Hadde vi f.eks. vesentlig bedre uttelling på cornere når Jim Larsen var i klubben, enn det vi har nå? _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
Harceïde Veteran
|
Posted: 08.06.2015 12:14 Post subject: |
|
|
RBKSandvika wrote: | Selv 4% er jo da 4x hva vi får til.
Uansett vil jeg si at det er idiotisk å sende opp to stoppere og ta risiko bakover for å ha en pitteliten sjanse til å skape en målsjanse.
Her bør det tas tak i hvordan man jobber med dødball og være bevisst på hvilken risiko man ønsker å ta. |
Mye bedre å la noen hurtige spillere stå igjen, for om det blir overgang imot kommer Holmar til å bli parkert før han rekker snu seg. |
|
Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 08.06.2015 12:20 Post subject: |
|
|
Dew wrote: | RBKSandvika wrote: | Selv 4% er jo da 4x hva vi får til.
Mye bedre å la noen hurtige spillere stå igjen, for om det blir overgang imot kommer Holmar til å bli parkert før han rekker snu seg. |
Dette stemmer nok dette du skriver om Holmar, og at han ikke er den sterkeste gutten i klassen hjelper oss ikke det heller. Vi må få inn en som er kjappere og sterkere for å erstatte Strandberg, og det håper jeg vi skal greie. _________________ thumb/b2gwNyta.jpeg |
|
Back to top |
|
 |
georgios Veteran
|
Posted: 08.06.2015 12:31 Post subject: |
|
|
Vi hadde veldig bra uttelling på conere og dødballer i fjor vår, var jo så og si det eneste vi scoret på under Perry. I Brann-kampen hvor vi scoret 5 var vel alle målene dødball, kast, corner, frispark og to straffer om jeg husker riktig. |
|
Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 08.06.2015 12:34 Post subject: Re: Dødball i RBK |
|
|
haavarl wrote: |
Hvis du kun teller antall hjørnespark tror jeg ikke vi har sluppet inn veldig mange. |
Du har nok rett her, jeg har sjekket:
1 mot Odd, men vi har også betydelig færre cornere mot oss (har ikke talt, men tipper ca 50-60 jamfør de 85 vi har hatt offensivt)
Til gjengjeld har vi sluppet inn 4 på annen dødball
- VIF (heading)
- Sandefjord (heading)
- 2xMjøndalen (lurefrispark) og (heading)
Så vi har sluppet inn 13 mål totalt.
- 1 på corner
- 4 på annen dødball
- 8 på banespill
----------
Føler dog det er riktig å si at på tross av disse tallene syntes jeg ofte det føltes MYE farligere når vi har dødball (både frispark og corner) imot enn når det er for oss.
Hadde vært interessant å sett en sammenligning med "farlige" cornere/frispark, men jeg har ikke kapasitet til å lage en slik. |
|
Back to top |
|
 |
georgios Veteran
|
Posted: 08.06.2015 14:17 Post subject: |
|
|
Hentet fra VGD
Quote: | Derimot var Rosenborg effektiv på corner, med 7,3 prosent uttelling. |
Tallene er for 2014 og hentet fra Opta. |
|
Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 08.06.2015 14:40 Post subject: |
|
|
Vel, det er mye høyere enn hva vi har i dag.
Som nevnt tror jeg også at selv da vi "bare" hadde 7% virket det mye mer sannsynlig at vi skulle få enten:
- skudd/heading på mål
- ny corner
- Holde på ballen og skape ny sjanse
på corner før enn nå.
For all del, jeg elsker banespillet nå jamfør under Perry, men hvorfor ikke få til begge deler?  |
|
Back to top |
|
 |
v_olden Veteran

|
Posted: 08.06.2015 14:58 Post subject: |
|
|
OrionPax wrote: | Har vi tallmaterialet til å se hvordan dette har variert i forskjellige perioder?
Hadde vi f.eks. vesentlig bedre uttelling på cornere når Jim Larsen var i klubben, enn det vi har nå? |
Hvis du vil se igjennom så har jeg et excel-ark med alle scoringer for og imot for sesongen 2011 når Larsen var i klubben. Samtlige mål minus de to første rundene i cupen er beskrevet i detalj.
Send PM hvis interesse
Edit: Jeg mener å huske at vi hadde relativt høy utteling på offensiv corner akkurat det året  _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 08.06.2015 15:19 Post subject: |
|
|
Lemper inn noe input som de som har anledning og lyst eventuelt kan følge opp for å se om vi finner noe matnyttig på dette området.
Lagene som pr 14. april 2015 hadde scoret flest dødballmål i Premier League:
1. Crystal Palace 15
2. Arsenal 14
2. Tottenham 14
4. Man U 13
4. Westbrom 13
4. Westham 13
7. Chelsea 12
8. QPR 11
- - - -
Arsenal hadde scoret 47 mål (nest mest i ligaen), hvorav 30 prosent på dødball (mest i ligaen) pr 11. februar 2015.
Av dette var:
5 straffemål (mest i ligaen)
5 etter corner (fjerde mest i ligaen)
- - - -
FC Barcelona skrev 28. mars 2015 følgende på sine nettsider, så de synes i alle fall tilsynelatende at det har noe for seg å strukturere denne delen av spillet:
Quote: | [Om Mathieus dødballmål i El Clasico] Much of that goal came down to Juan Carlos Unzué, the assistant manager, who got up from the bench and stood in the technical area. That was a clear indication that a planned strategy was on the way. Unzué made a gesture, telling the players what he wanted them to do and moments later the ball was in the back of the net. The same process has been repeated over and over this season. Set pieces, which were once one of the problem areas for the team, have now become one of their strong points. |
- - - -
Her er en analyse av Atletico Madrids cornereffektivitet.
Illustrert:
Quote: | their most successful corner routine: the outswinging corner to the near post. In the early part of the season, this was their go-to move. Because it worked. |
Quote: | Facing tweaked defensive systems regularly, Atléti began to innovate themselves; they went from going to the near post 57% of the time, to 45%. They also lowered the amount they ran the play above; 27% of the time, to 15%.
Early on in the season, their corner threat was two-fold: near post and Diego GodÃn. |
First touches from corners in Atléti’s first six matches. Red = Atléti first touch, blue = opposition.
Det er både stillbilder som viser posisjonering og flere illustrasjoner i artikkelen.
- - - -
Infostradatall fra VM 2014. Merk at det er lite datagrunnlag:
Tyskland hadde med fire cornermål en konverteringsrate på 11% på sine 37 cornere, og det var høyest av alle med over 20 cornere.
Belgia fikk flest cornere i VM (39), men maktet ikke å score et eneste mål på disse.
Algerie, Australia, Argentina og Iran slapp ikke inn et eneste dødballmål i VM. Argentina spilte 12 timer uten å slippe inn dødballmål, men en tysk heading i stanga på overtid i første omgang av finalen kunne like gjerne gått inn. Det ville i tilfelle gitt enda et cornermål til Tyskland.
Tyskland scoret sju dødballmål på sju kamper. Frankrike fem på fem kamper.
- - - -
En som har sett på sjanser, dødballsituasjoner og mål i Premier League sesongen 2011/12, presenterte blant annet følgende:
Edit: Screenshot og ny link til figuren.
- - - -
AC Milan ønsket å forbedre dødballeffektiviteten sin sist sesong og hyret Gianni Vio, som skal være dødballspesialist. Det er en artikkel om det her, men jeg tar med et ørlite utdrag:
Quote: | He brings an unorthodox methodology to set-pieces by using the art of deception rather than plain structures. Vio’s aim is to disorientate the opponents and catch them by surprise, and the surprise factor will be crucial to an AC Milan side that has been so predictable in front of goal last season. |
I artikkelen nevnes også at med 66% av Milans mål scoret etter fritt spill foregående sesong, antydes det av skribenten et betydelig potensiale for større andel dødballmål når 40-50% av sjansene er etter dødball.
- - - -
På Rafael Benitezs offisielle blogg er det statistikk basert på Opta-tall som viser antall dødballmål Premier League-lagene slapp inn pr sesong i perioden 2004-2011.
Dette kan dog leses som et forsvarsskrift myntet på kritikk mot sonemarkering ved dødball.
Merk imidlertid at det samtidig påpekes at system er nærmest irrelevant, da det dreier seg om besluttsomhet, konsentrasjon og å utnytte de ferdigheter man til enhver tid har til disposisjon.
- - - -
Og her er en artikkel jeg bare leste starten av. Legger den her for å lese ferdig senere.
"Why the Goal Value of Corners Is (Almost) Nil: Evidence From the EPL"
- - - -
Mulig det finnes noe relevant på statsbomb.com også, selv om et første forsøk ikke ga noe åpenbart interessant.
Edit: Det her også leses senere. "The Importance of Set Piece Plays." _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Last edited by gisp! on 08.06.2015 19:18; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 08.06.2015 16:26 Post subject: |
|
|
En tilsynelatende litteraturtung analyse av EM-sluttspillet i fotball i 2012 forteller: "The results demonstrate that top European teams score 1/4 of goals after set plays ..."
Quote: | In relation to type of play, most goals scored after open play (72.4%) and almost 1/3 after set plays (27.6%). This coincides with the results of James, Mellalieu and Taylor [ ... ], Lago and Martin [ ... ] and Taylor, James and Mellalieu [ ... ] who showed that about 25%-40% of all goals have been scored on set plays. Our findings provide further evidence for the importance of practicing set plays because of their potential productivity, despite their relatively low occurrence in comparison to open play opportunities. |
Quote: | Concerning the set play’s effectiveness, the data collected in present study are similar to those found by other authors and allow us to assert that corner kick (47.6%) and free kick (33.3%) are the plays that are performed on set pieces which result in the highest number of goals. Thus, free kicks and corner kicks have been shown to be the greatest source of goals, producing 46% and 13% of goals respectively at the 1994 World Cup (46) and 50% and 47.6% at the 1998 competition (15) and 33.3% and 26.7% at the 2006 competition |
Fordi den analysen gjelder landslag, vil jeg heller se på klubblaganalyser de har i litteraturlisten.
Hvis noen kommer over en av disse to artiklene i en eller annen sammenheng, så finnes det sikkert potensielle lesere her:
Taylor, J., James, N., & Mellalieu, S. (2004). Notational analysis of corner kicks in English premier league soccer. Journal of Sports Sciences, 22, 518-519.
James, N., Mellalieu, S., & Taylor, J. (2004). Notational analysis of corner kicks in English premier league soccer. In T. Reilly, D. Araujo, & J. Cabri (Eds.), Science & football V (pp. 225-230). London: E. & F. Spon. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
Stubbelur Veteran

|
Posted: 08.06.2015 18:53 Post subject: |
|
|
RBKs CORNERE 2015 | 1. RUNDE - 06.04.2015 - ROSENBORG - AALESUND 6 - 0 | Nr | Cornertager | Side | Variant | Resultat | Klipp | 1 | Helland | Høyre | Innoverskru mot første stolpe | Klarering | link | 2 | Helland | Høyre | Kort | Avslutning av Helland, redning | link | 3 | Helland | Høyre | Innoverskru mot bakre stolpe | Heading over av Søderlund | link | 4 | Jensen | Venstre | Innoverskru mot første stolpe | Klarering | link | 5 | Helland | Høyre | Innoverskru mot første stolpe | Ny corner | link | 6 | Helland | Høyre | Innoverskru mot første stolpe | Klarering | link | Cornere: 6 | Mål: 0 | 2. RUNDE - 12.04.2015 - HAUGESUND - ROSENBORG 0 - 6 | Nr | Cornertager | Side | Variant | Resultat | Klipp | 1 | Jensen | Venstre | Innoverskru mot bakre stolpe | Heading på keeper av Strandberg | link | 2 | Jensen | Høyre | Utoverskrudd mot midten av feltet | For lav, klareres | link | Cornere: 2 | Mål: 0 | 3. RUNDE - 18.04.2015 - ROSENBORG - STRØMSGODSET 1 - 1 | Nr | Cornertager | Side | Variant | Resultat | Klipp | 1 | Jensen | Venstre | Innoverskru midt i feltet | Klarering | link | 2 | Selnæs | Venstre | Utoverskru midt i feltet | Klarering | link | 3 | Selnæs | Høyre | Kort til innoverskrudd innlegg med utsiden av foten | Heading over av Eyjolffson | link | 4 | Jensen | Høyre | Utoverskru midt i feltet | Heading utenfor av Strandberg | link | 5 | Selnæs | Høyre | Innoverskru midt i feltet | Boksing og påfølgende klarering | link | 6 | Selnæs | Høyre | Innoverskru bakre stolpe | Boksing og klarering | link | Cornere: 6 | Mål: 0 | 4. RUNDE - 25.04.2015 - VIKING - ROSENBORG 1 - 4 | Nr | Cornertager | Side | Variant | Resultat | Klipp | 1 | Jensen | Venstre | Innoverskru bak i feltet | Klarering | link | 2 | Jensen | Venstre | Innoverskru baki feltet | Heading over Strandberg | link | 3 | Jensen | Venstre | Innoverskru bak i feltet | MÅL! Heading i tverrligger av Strandberg, retur heades i mål av Søderlund | link | 4 | Jensen | Venstre | Innoverskru bak i feltet | Går over feltet | link | Cornere: 4 | Mål: 1 | 5. RUNDE - 30.04.2015 - ROSENBORG - START 3 - 2 | Nr | Cornertager | Side | Variant | Resultat | Klipp | 1 | Jensen | Venstre | Innoverskru midt i feltet | Klarering | link | 2 | Jensen | Venstre | Innoverskru midt i feltet | Boksing og klarering | link | 3 | Selnæs | Høyre | Innoverskru bakre stolpe | Strandberg lager frispark til Start | link | 4 | Jensen | Venstre | Innoverskru midt i feltet | Heading av Strandberg, men Svensson lager frispark til Start | link | 5 | Jensen | Venstre | Innoverskru foran i feltet | Stusses over feltet av Svensson | link | 6 | Helland | Høyre | Innoverskru første stolpe | Ny corner | link | 7 | Helland | Høyre | Innoverskru bakre stolpe | Over mål | link | 8 | Jensen | Venstre | Innoverskru midt i feltet | Keeper holder | link | 9 | Selnæs | Høyre | Innoverskru midt i feltet | Klarering | link | 10 | Selnæs | Høyre | Langs bakken mot midten av 16-meter | Jensens avslutning blir blokkert | link | 11 | Jensen | Venstre | Innoverskrudd midt i feltet | Eyjolffson får ikke kontroll på ball, blir klarert | link | 12 | Jensen | Venstre | Innoverskru bak i feltet | Selnæs på volley, går over | link | Cornere: 12 | Mål: 0 | 6. RUNDE - 03.05.2015 - ODD - ROSENBORG 1 - 4 | Nr | Cornertager | Side | Variant | Resultat | Klipp | 1 | Jensen | Venstre | Innoverskru bak i feltet | Går over alle | link | 2 | Helland | Høyre | Innoverskru bak i feltet | Slåes til ny corner | link | 3 | Jensen | Venstre | Innoverskru bak i feltet | Eyjolffson header inn i femmeter, klareres | link | 4 | Helland | Høyre | Innoverskru bak i feltet | Holdes av keeper | link | 5 | Helland | Høyre | Innoverskru mot bakre stolpe | Går over | link | 6 | Helland | Høyre | Innoverskru mot bakre stolpe | Selnæs header inn mot femmeter, blir sen klarering | link | Cornere: 6 | Mål: 0 | 7. RUNDE - 09.05.2015 - ROSENBORG - LILLESTRØM 3 - 0 | Nr | Cornertager | Side | Variant | Resultat | Klipp | 1 | Jensen | Venstre | Innoverskru mot første stolpe | Klarering | link | 2 | Helland | Høyre | Innoverskru mot første stolpe | Heading av Søderlund går til ny corner | link | 3 | Helland | Høyre | Innoverskru mot første stolpe | Klarering | link | 4 | Jensen | Venstre | Innoverskru mot første stolpe | Klarering | link | 5 | Selnæs | Høyre | Innoverskru mot bakre stolpe | Boksing til holding av keeper | link | 6 | Henderson | Venstre | Innoverskru mot midten av feltet | Boksing, avslutning fra Midtsjø blir blokkert | link | 7 | Selnæs | Høyre | Kort | Innlegg fra Selnæs blir blokkert og klarert | link | Cornere: 7 | Mål: 0 | 8. RUNDE - 12.05.2015 - MJØNDALEN - ROSENBORG 3 - 2 | Nr | Cornertager | Side | Variant | Resultat | Klipp | 1 | Helland | Høyre | Kort | Innoverskru fra Helland bak i feltet, heades inn men klareres | link | 2 | Helland | Høyre | Innoverskru mot bakre stolpe | Strandberg header inn mot femmeter, Dorsin avslutter men reddes | link | 3 | Helland | Høyre | Innoverskru mot første stolpe | Skjelvik bommer på stuss, men Selnæs får avsluttet, blokkering til klarering | link | 4 | Jensen | Venstre | Innoverskru mot bak i feltet | Klareres | link | 5 | Helland | Høyre | Innoverskru mot bak i feltet | Klareres til ny corner | link | 6 | Jensen | Venstre | Innoverskru mot midt i feltet | Boksing, avslutning av Helland i returrom, blokkeres og klareres | link | 7 | Helland | Høyre | Kort | Innoverskru mot første stolpe, legges ut i returrom, avslutning av Jensen blokkeres og klareres | link | 8 | Helland | Høyre | Innoverskru mot første stolpe | Klareres | link | 9 | Jensen | Venstre | Innoverskru mot foran i feltet | Klareres | link | 10 | Helland | Venstre | Utoverskru mot foran i feltet | Heades rett opp av Søderlund, klareres | link | Cornere: 10 | Mål: 0 | 9. RUNDE - 16.05.2015 - ROSENBORG - SANDEFJORD 5 - 1 | Nr | Cornertager | Side | Variant | Resultat | Klipp | 1 | Jensen | Venstre | Innoverskru mot bakre stolpe | Klareres til returrom, avslutning av Selnæs blokkers, klareres | link | 2 | Jensen | Venstre | Innoverskru mot midt i feltet | Holdes av keeper | link | 3 | Selnæs | Venstre | Langs bakken mot 16-meter | Avslutning av Jensen sklir av foten, klareres | link | 4 | Jensen | Venstre | Innoverskru mot midt i feltet | Klareres | link | 5 | Selnæs | Høyre | Innoverskru mot foran i feltet | Klareres | link | 6 | Selnæs | Venstre | Utoverskru mot midt i feltet | Glir igjennom feltet, avslutning av Svensson går i stang og ut | link | 7 | Selnæs | Venstre | Strak vrist mot bak i feltet | Går over feltet | link | 8 | Jensen | Høyre | Utoverskru mot bakre stolpe | Heades i mål av Strandberg, men ballen har vært over linja | link | 9 | Selnæs | Venstre | Utoverskru mot midt i feltet | Klareres | link | 10 | Jensen | Høyre | Utoverskru mot midt i feltet | MÅL! Heades ned av Eyjolffson, Dorsin pirker den i mål | link | Cornere: 10 | Mål: 1 | 10. RUNDE - 25.05.2015 - STABÆK - ROSENBORG 2 - 3 | Nr | Cornertager | Side | Variant | Resultat | Klipp | 1 | Helland | Venstre | Utoverskru mot bak i feltet | Stusses over feltet | link | 2 | Helland | Venstre | Utoverskru mot bak i feltet | Heades ned av Strandberg, hands som fører til straffe | link | Cornere: 2 | Mål: 0 | 11. RUNDE - 31.05.2015 - ROSENBORG - TROMSØ 1 - 1 | Nr | Cornertager | Side | Variant | Resultat | Klipp | 1 | Selnæs | Høyre | Innoverskru mot bak i feltet | Klareres | link | 2 | Jensen | Venstre | Innoverskru mot midt i feltet | Heading av Strandberg går over feltet, klareres til ny corner | link | 3 | Selnæs | Høyre | Innoverskru mot første stolpe | Klareres | link | 4 | Jensen | Venstre | Innoverskru mot foran i feltet | Søderlund får ikke kontroll, klareres | link | 5 | Selnæs | Høyre | Innoverskru mot midt i feltet | Heading av Eyjolffson går over | link | 6 | Selnæs | Høyre | Innoverskru mot bak i feltet | Klareres til ny corner | link | 7 | Selnæs | Venstre | Utoverskru mot midt i feltet | Heading av Søderlund går igjennom feltet | link | 8 | Jensen | Høyre | Utoverskru mot midt i feltet | Ballen lander i feltet, keeper holder | link | 9 | Jensen | Høyre | Utoverskru mot midten av feltet | Klareres | link | 10 | Jensen | Høyre | Utoverskru mot første stolpe | Klareres | link | 11 | Jensen | Høyre | Utoverskru mot bak i feltet | Klareres | link | 12 | Selnæs | Høyre | Kort | Innoverskrudd innlegg mot bakre stolpe går i kryssfestet, avslutning av Svensson går over | link | 13 | Selnæs | Høyre | Innoverskru mot midt i feltet | Boksing og klarering | link | 14 | Selnæs | Høyre | Innoverskru mot bakre stolpe | Klareres | link | 15 | Selnæs | Venstre | Utoverskru mot foran i feltet | Klareres til returrom, avslutning av Svensson går i Nielsen som avslutter over | link | Cornere: 15 | Mål: 0 | 12. RUNDE - 06.06.2015 - VÅLERENGA - ROSENBORG 1 - 2 | Nr | Cornertager | Side | Variant | Resultat | Klipp | 1 | Jensen | Venstre | Innoverskru mot bak i feltet | Går i hodet til en forsvarer og mot mål, keeper redder, klarering | link | 2 | Helland | Høyre | Langs kant | Svensson legger tilbake, Helland mister, klarering | link | 3 | Jensen | Venstre | Innoverskru mot bak i feltet | Går over feltet | link | 4 | Mikkelsen | Høyre | Kort | Til Jensen som drøyer tid | link | Cornere: 4 | Mål: 0 | 13. RUNDE - 21.06.2015 - SARPSBORG 08 - ROSENBORG 0 - 2 | Nr | Cornertager | Side | Variant | Resultat | Klipp | 1 | Helland | Høyre | Innoverskru mot bak i feltet | Klarering | link | 2 | Helland | Høyre | Kort | Forsøk på forsering blir blokkert | link | 3 | Jensen | Venstre | Innoverskru mot foran i feltet | Klarering | link | 4 | Helland | Høyre | Innoverskru mot midt i feltet | Nære avslutning, men blir klarert | link | 5 | Riski | Høyre | Tilbake til egen halvdel | Beholder ballinnehav | link | Cornere: 5 | Mål: 0 | 14. RUNDE - 27.06.2015 - ROSENBORG - MOLDE 1 - 1 | Nr | Cornertager | Side | Variant | Resultat | Klipp | 1 | Jensen | Høyre | Utoverskru mot bak i feltet | Klarering | link | 2 | Jensen | Venstre | Innoverskru mot lavt foran i feltet | Blokkeres tidlig | link | 3 | Mikkelsen | Høyre | Utoverskru mot foran i feltet | Klareres | link | Cornere: 3 | Mål: 0 |
Last edited by Stubbelur on 23.07.2015 12:15; edited 5 times in total |
|
Back to top |
|
 |
Stubbelur Veteran

|
Posted: 08.06.2015 19:00 Post subject: |
|
|
15. RUNDE - 05.07.2015 - BODØ/GLIMT - ROSENBORG 1 - 0 | Nr | Cornertager | Side | Variant | Resultat | Klipp | 1 | Jensen | Venstre | Kort til Mikkelsen som legger inn med innoverskru midt i feltet | Klareres | link | 2 | Selnæs | Høyre | Innoverskru mot bak i feltet | Går over | link | 3 | Selnæs | Høyre | Innoverskru mot første stolpe | Klareres | link | 4 | Jensen | Venstre | Innoverskru mot første stolpe | Heading av Riski går over | link | 5 | Selnæs | Høyre | Innoverskru mot midt i feltet | Heading av Svensson går inn til keeper | link | 6 | Jensen | Venstre | Innoverskru mot bak i feltet | Heading av Svensson inn i feltet, klareres, avslutning av Selnæs går utenfor | link | 7 | Jensen | Venstre | Innoverskru mot foran i feltet | Klareres, Midtsjø til Selnæs til Nielsen som avslutter over | link | 8 | Selnæs | Høyre | Kort | Til Nielsen, tilbake til Selnæs som legger inn innoverskru bak i feltet, klareres | link | 9 | Selnæs | Høyre | Innoverskru mot midt i feltet | Klareres | link | 10 | Selnæs | Høyre | Forsøk på kort ball til Svensson | Brytes av motspiller og ender i farlig kontring | link | 11 | Jensen | Venstre | Innoverskru mot midt i feltet | Heading av Søderlund går til side for mål | link | Cornere: 11 | Mål: 0 | 16. RUNDE - 12.07.2015 - ROSENBORG - ODD 3 - 0 | Nr | Cornertager | Side | Variant | Resultat | Klipp | 1 | Jensen | Venstre | Innoverskru mot midt i feltet | Heading av Søderlund går over | link | 2 | Selnæs | Høyre | Innoverskru mot første stolpe | MÅL! Avslutning av Søderlund går i mål! | link | 3 | Selnæs | Høyre | Innoverskru mot første stolpe | Klareres til ny corner | link | 4 | Selnæs | Høyre | Innoverskru mot første stolpe | Klareres til innkast | link | 5 | Selnæs | Høyre | Innoverskru mot bakerste stolpe | Boksing og klarering | link | 6 | Selnæs | Venstre | Utoverskru mot midt i feltet | Holdes av keeper | link | Cornere: 7 | Mål: 1 | TOTALT 2015 | Cornere: 109 | Mål: 3 | HTML skamløst sakset fra en av Attaboys poster
Analyser ivei!
Personlig mener jeg at vi har litt feil inngang til flere av cornerne. Jeg synes vi står for dypt før corneren blir tatt, slik at det er lite rom å løpe i.
Avlevering er selvfølgelig det viktigste på en corner, og da synes jeg innoverskru som regel er best. Jeg synes vi skal la to stk. ligge igjen på midtbanen å sikre, to stk. i returrom og 4 stk som starter på løp fra bak i feltet mot hver sitt område som kan bryte ballens bane. Slik får man rikelig med fart og riktig vinkling for å heade på mål, samt at uansett hvor i løpet av banen ballen dupper så vil den være i nærheten av en Rosenborgspiller.
Enkelte varianter man kun bruker en gang per kamp kan også være hensiktsmessig å benytte. Dette for å få enkle mål, samt være litt mindre forutsigbar.
Last edited by Stubbelur on 23.07.2015 12:51; edited 2 times in total |
|
Back to top |
|
 |
suruk Rutinert
|
Posted: 08.06.2015 19:41 Post subject: |
|
|
Til sammenligning kom nesten halvparten av FC Midtjyllands 64 mål i årets Superliga på dødball. |
|
Back to top |
|
 |
Danserud Rutinert
|
Posted: 08.06.2015 20:02 Post subject: |
|
|
I løpet av de siste matchene har jeg tenkt over at trekket med at Mikkelsen møter for kort corner er klokt. Det holder ikke med én mann til å dekke opp for dette trekket, noe vi har sett ved et par anledninger, og motstandere har da trukket en mann ekstra ut av feltet. Dette fører til at vi enten får et mer fordelaktig antall personer i feltet, eller ferre motstandere liggende igjen mot våre forsvarere.
Skryt til laget som gjør slik ved cornere altså? Ser sånn ut. |
|
Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 08.06.2015 20:08 Post subject: |
|
|
Mange gode poenger her ang dødball, og definetivt noe som var verd en trådstart, både med tanke på defensiv og offensiv dødball.
Det jeg tror er at Kåre hovedsakelig så langt har jobbet med spillesekvensen, noe som er essensielt for den planen de legger langsiktig. Dødball tror jeg vi vil jobbe mere med mot slutten og frem mot neste sesong.
Rom ble ikke bygd på en dag vet dere
De enkle justeringene jeg ser vi kunne gjort er som nevnt å starte lengere ut slik det nevnes her inne. Det hjelpe sjelden med gode dødballer når duellene tas stillestående inne i feltet. det må fart i kroppen til for å få maksimal spendst og kraft bak headingen.
Tror også at i fjor skal vi takke MGP for at uttellingen var bedre. han var fryktelig bra på dødball i første halvdel av sesongen! _________________
Neeskens wrote: | Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt |
|
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 08.06.2015 21:00 Post subject: |
|
|
Jeg tror også Kåre har prioritert selve spillet og det er veldig bra, men det går jo an å ha to tanker i hodet samtidig.
Noen i klubben må jo kunne oppdatere seg på dødball, tenke ut noe som passer ferdighetene og jobbe litt bedre med den biten. (Merk: Ikke nødvendigvis få laget til å bruke mer tid på det, men jobbe bedre.) _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 08.06.2015 21:16 Post subject: |
|
|
Kjempeinnsats av flere her.
Håper dette er informasjon som allerede analyseres tungt på brakka.
Personlig er jeg enig med flere ting som er sagt:
- RBK starter for langt inne i feltet, fordelen det er å angripe å komme i fart mot mål blir ikke utnyttet godt nok (ofte er avslutter nesten nødt til å bøye seg bakover for å nå ballen og får null momentum)
- Det er altfor lite variasjon i hvor og hvordan cornere eksekveres. Helland Jensen og Sælnes slår presise, gode cornere, gang på gang, men om keeper og forsvaret vet hvor ballen kommer hjelper det fint lite
- Kjappe, tekniske kanter blir, nesten, aldri utnyttet. Det bør innøves flere korte varianter som kan overraske motstanderen og sørge for uro resten av kampen - "hva gjør de denne gangen?"
- Vi har noen av ligaens beste langskyttere, men utnytter ikke dette på corner. Disse bør en gang i blant få ballen direkte eller indirekte fra corner (det finnes mangfoldige muligheter for kjapp klikk klakk og skudd på mål)
@moomoo og andre som sier banespillet er fokus. Enig, det er MYE bedre enn før, men om det er fokus bør vi droppe å sende opp masse folk og heller spille korte cornere i 50% + av tilfellene for å skape en "normal" sjanse. Dersom vi ønsker å gjøre et helhjertet forsøk på å score på corner bør vi være mer innovative (eller i det minste mindre forutsigbare) enn vi er i dag.
EDIT:
Dersom 2mas eller andre som henger på brakka kunne lurt ut et svar av Kåre på hvordan man jobber med corner/dødball hadde det vært interessant |
|
Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 08.06.2015 21:32 Post subject: |
|
|
Stubbelur wrote: | Jeg tenkte å fikse klipp av cornerne fra resten av kampene også, men takker ikke nei til litt hjelp med å finne tidspunktene. |
Sjekk PM hvor jeg har sjekket R6-8.
Edit: Sendt ny PM for R9-12. _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
Back to top |
|
 |
Stubbelur Veteran

|
Posted: 09.06.2015 23:25 Post subject: |
|
|
Da var posten oppdater. Alle våre cornere i år har altså ført til 2 mål og en straffe.
Forøvrig god post av gisp! over her
Enig i at vi bør ha flere slike "set pieces". |
|
Back to top |
|
 |
|