English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Dødball i RBK
Goto page 1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
RBKSandvika
Veteran

PostPosted: 08.06.2015 11:04    Post subject: Dødball i RBK Reply with quote

Så langt i sesongen (tippeligaen) har vi hatt (6+2+6+4+13+6+7+10+10+2+15+4) = 85 cornere og scoret ett direkte cornermål (Søderlund på hodet).

1) Med en konverteringsrate som nærmer seg 1%, kan man spørre seg om det er en god ide å droppe å ta hjørnesparket normalt og heller spille kort og starte en "normal" sjanse. Uten at jeg har telling på dette har vel flere farlige sjanser (og potensielt også mål) imot oss kommet på kontring fra corner.

2) Eventuelt må det jobbes kraftig med hvordan RBK agerer på hjørnespark.
Jeg har ikke fasiten på hvilke bevegelser som mangler, men vi har dødball-føtter og avsluttere i luften som burde være minst like gode som de f.eks Mjøndalen har.

3) RBK har tilsvarende et problem defensivt. Uten at jeg har nøyaktig tall (og orker ikke telle hver enkelt match akkurat nå) så har godt over halvparten av målene imot kommet på dødball. Hva gjøres galt her? HVa klarer motparten å gjøre med oss som vi ikke selv makter å gjøre defensivt?
Back to top
View user's profile Send private message
Harceïde
Veteran

PostPosted: 08.06.2015 11:11    Post subject: Reply with quote

Noen i klubben må svare på dette. Pulsen min slår normalt når ballen løftes inn i feltet - skudd fra 50 meter er en vel så stor sjanse. Det føles aldri som det skal bli mål.

Og det er sjokkerende tall du legger fram. Jeg er glad vi har byttet ut dødball-trenerne Perry/Wiggen med fotballtreneren Kåre, men vi kan godt være en trussel på faste situasjoner også.... vi får tross alt ganske mange av de.

Og med 84 mislykkede cornere snakker man ikke lengre dårlig flyt eller uflaks. Det er noe som gjøres galt.
Back to top
trondhb
Veteran

PostPosted: 08.06.2015 11:24    Post subject: Reply with quote

Ny bok knuser mytene om fotball: – Corner er IKKE mål

Quote:
Hjørnesparkets rolle i en fotballkamp blir grundig studert i boken. I alt har 1434 hjørnespark fra Premier League blitt lagt til grunn for forfatternes konklusjon.

Resultatet er krystallklart: Det finnes ingen sammenheng mellom antall cornere et lag blir tildelt og hvor mange mål laget scorer.

«Man kan få ett hørnespark eller sytten hjørnespark i løpet av en kamp – det har ingen betydning for hvor mange mål laget scorer», fremgår det i boken.

Statistikken viser nemlig at bare hvert femte hjørnespark ender med skudd på mål. Og ni av ti skudd på mål etter corner ender uten scoring. Sannsynligheten for at et lag scorer etter et hjørnespark er beregnet til nærmest ubetydelige 2,2 prosent.

Enklere forklart: I gjennomsnitt er det kun hvert 50. hjørnespark som faktisk ender med scoring.

For min del synes jeg dette høres merkelig ut, kan ikke tenke meg annet enn at det finnes lag som har betydelig bedre uttelling enn mål på 1 av 50 cornere. Jeg er ihvertfall helt enig i at RBK p.t. er helt elendige på cornere, det blir jo så godt som aldri målsjanser av det.
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 08.06.2015 11:27    Post subject: Reply with quote

Drillo forsket seg vel fram til en uttelling på rundt 4% en gang på nittitallet.

For øvrig interessant den andre forskningsartikkelen det ble linket til her for litt siden som viste at innsvingere mot første stolpe er klart mest effektivt ved hjørnespark.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 08.06.2015 11:48    Post subject: Re: Dødball i RBK Reply with quote

RBKSandvika wrote:
3) RBK har tilsvarende et problem defensivt. Uten at jeg har nøyaktig tall (og orker ikke telle hver enkelt match akkurat nå) så har godt over halvparten av målene imot kommet på dødball. Hva gjøres galt her? HVa klarer motparten å gjøre med oss som vi ikke selv makter å gjøre defensivt?

Her hører også en annen synsvinkel inn: vi er såpass gode at det ikke er mange som skaper målsjanser i banespill mot oss.

Dødball er én ting. Tar du med frispark blir situasjonen en annen for oss også. Frispark i god posisjon er farligere enn hjørnespark.

Hvis du kun teller antall hjørnespark tror jeg ikke vi har sluppet inn veldig mange.
RBKSandvika
Veteran

PostPosted: 08.06.2015 12:06    Post subject: Reply with quote

Selv 4% er jo da 4x hva vi får til.

Uansett vil jeg si at det er idiotisk å sende opp to stoppere og ta risiko bakover for å ha en pitteliten sjanse til å skape en målsjanse.

Her bør det tas tak i hvordan man jobber med dødball og være bevisst på hvilken risiko man ønsker å ta.
Back to top
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 08.06.2015 12:09    Post subject: Reply with quote

Har vi tallmaterialet til å se hvordan dette har variert i forskjellige perioder?

Hadde vi f.eks. vesentlig bedre uttelling på cornere når Jim Larsen var i klubben, enn det vi har nå?
Harceïde
Veteran

PostPosted: 08.06.2015 12:14    Post subject: Reply with quote

RBKSandvika wrote:

Uansett vil jeg si at det er idiotisk å sende opp to stoppere og ta risiko bakover for å ha en pitteliten sjanse til å skape en målsjanse.

Her bør det tas tak i hvordan man jobber med dødball og være bevisst på hvilken risiko man ønsker å ta.

Mye bedre å la noen hurtige spillere stå igjen, for om det blir overgang imot kommer Holmar til å bli parkert før han rekker snu seg.
Back to top
Jangusk
Veteran

PostPosted: 08.06.2015 12:20    Post subject: Reply with quote

Dew wrote:
RBKSandvika wrote:

Mye bedre å la noen hurtige spillere stå igjen, for om det blir overgang imot kommer Holmar til å bli parkert før han rekker snu seg.

Dette stemmer nok dette du skriver om Holmar, og at han ikke er den sterkeste gutten i klassen hjelper oss ikke det heller. Vi må få inn en som er kjappere og sterkere for å erstatte Strandberg, og det håper jeg vi skal greie.
georgios
Veteran

PostPosted: 08.06.2015 12:31    Post subject: Reply with quote

Vi hadde veldig bra uttelling på conere og dødballer i fjor vår, var jo så og si det eneste vi scoret på under Perry. I Brann-kampen hvor vi scoret 5 var vel alle målene dødball, kast, corner, frispark og to straffer om jeg husker riktig.
Back to top
RBKSandvika
Veteran

PostPosted: 08.06.2015 12:34    Post subject: Re: Dødball i RBK Reply with quote

haavarl wrote:

Hvis du kun teller antall hjørnespark tror jeg ikke vi har sluppet inn veldig mange.

Du har nok rett her, jeg har sjekket:

1 mot Odd, men vi har også betydelig færre cornere mot oss (har ikke talt, men tipper ca 50-60 jamfør de 85 vi har hatt offensivt)

Til gjengjeld har vi sluppet inn 4 på annen dødball

- VIF (heading)
- Sandefjord (heading)
- 2xMjøndalen (lurefrispark) og (heading)

Så vi har sluppet inn 13 mål totalt.
- 1 på corner
- 4 på annen dødball
- 8 på banespill

----------

Føler dog det er riktig å si at på tross av disse tallene syntes jeg ofte det føltes MYE farligere når vi har dødball (både frispark og corner) imot enn når det er for oss.
Hadde vært interessant å sett en sammenligning med "farlige" cornere/frispark, men jeg har ikke kapasitet til å lage en slik.
Back to top
georgios
Veteran

PostPosted: 08.06.2015 14:17    Post subject: Reply with quote

Hentet fra VGD

Quote:
Derimot var Rosenborg effektiv på corner, med 7,3 prosent uttelling.

Tallene er for 2014 og hentet fra Opta.
Back to top
RBKSandvika
Veteran

PostPosted: 08.06.2015 14:40    Post subject: Reply with quote

Vel, det er mye høyere enn hva vi har i dag.

Som nevnt tror jeg også at selv da vi "bare" hadde 7% virket det mye mer sannsynlig at vi skulle få enten:

- skudd/heading på mål
- ny corner
- Holde på ballen og skape ny sjanse

på corner før enn nå.
For all del, jeg elsker banespillet nå jamfør under Perry, men hvorfor ikke få til begge deler? Smile
Back to top
v_olden
Veteran

PostPosted: 08.06.2015 14:58    Post subject: Reply with quote

OrionPax wrote:
Har vi tallmaterialet til å se hvordan dette har variert i forskjellige perioder?

Hadde vi f.eks. vesentlig bedre uttelling på cornere når Jim Larsen var i klubben, enn det vi har nå?

Hvis du vil se igjennom så har jeg et excel-ark med alle scoringer for og imot for sesongen 2011 når Larsen var i klubben. Samtlige mål minus de to første rundene i cupen er beskrevet i detalj.

Send PM hvis interesse Smile

Edit: Jeg mener å huske at vi hadde relativt høy utteling på offensiv corner akkurat det året Smile

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 08.06.2015 15:19    Post subject: Reply with quote

Lemper inn noe input som de som har anledning og lyst eventuelt kan følge opp for å se om vi finner noe matnyttig på dette området.

Lagene som pr 14. april 2015 hadde scoret flest dødballmål i Premier League:
1. Crystal Palace 15
2. Arsenal 14
2. Tottenham 14
4. Man U 13
4. Westbrom 13
4. Westham 13
7. Chelsea 12
8. QPR 11
- - - -

Arsenal hadde scoret 47 mål (nest mest i ligaen), hvorav 30 prosent på dødball (mest i ligaen) pr 11. februar 2015.

Av dette var:
5 straffemål (mest i ligaen)
5 etter corner (fjerde mest i ligaen)
- - - -

FC Barcelona skrev 28. mars 2015 følgende på sine nettsider, så de synes i alle fall tilsynelatende at det har noe for seg å strukturere denne delen av spillet:
Quote:
[Om Mathieus dødballmål i El Clasico] Much of that goal came down to Juan Carlos Unzué, the assistant manager, who got up from the bench and stood in the technical area. That was a clear indication that a planned strategy was on the way. Unzué made a gesture, telling the players what he wanted them to do and moments later the ball was in the back of the net. The same process has been repeated over and over this season. Set pieces, which were once one of the problem areas for the team, have now become one of their strong points.

- - - -

Her er en analyse av Atletico Madrids cornereffektivitet.
Illustrert:

Quote:
their most successful corner routine: the outswinging corner to the near post. In the early part of the season, this was their go-to move. Because it worked.

Quote:
Facing tweaked defensive systems regularly, Atléti began to innovate themselves; they went from going to the near post 57% of the time, to 45%. They also lowered the amount they ran the play above; 27% of the time, to 15%.

Early on in the season, their corner threat was two-fold: near post and Diego Godín.

First touches from corners in Atléti’s first six matches. Red = Atléti first touch, blue = opposition.

Det er både stillbilder som viser posisjonering og flere illustrasjoner i artikkelen.
- - - -

Infostradatall fra VM 2014. Merk at det er lite datagrunnlag:
Tyskland hadde med fire cornermål en konverteringsrate på 11% på sine 37 cornere, og det var høyest av alle med over 20 cornere.

Belgia fikk flest cornere i VM (39), men maktet ikke å score et eneste mål på disse.

Algerie, Australia, Argentina og Iran slapp ikke inn et eneste dødballmål i VM. Argentina spilte 12 timer uten å slippe inn dødballmål, men en tysk heading i stanga på overtid i første omgang av finalen kunne like gjerne gått inn. Det ville i tilfelle gitt enda et cornermål til Tyskland.

Tyskland scoret sju dødballmål på sju kamper. Frankrike fem på fem kamper.
- - - -

En som har sett på sjanser, dødballsituasjoner og mål i Premier League sesongen 2011/12, presenterte blant annet følgende:

Edit: Screenshot og ny link til figuren.
- - - -

AC Milan ønsket å forbedre dødballeffektiviteten sin sist sesong og hyret Gianni Vio, som skal være dødballspesialist. Det er en artikkel om det her, men jeg tar med et ørlite utdrag:
Quote:
He brings an unorthodox methodology to set-pieces by using the art of deception rather than plain structures. Vio’s aim is to disorientate the opponents and catch them by surprise, and the surprise factor will be crucial to an AC Milan side that has been so predictable in front of goal last season.

I artikkelen nevnes også at med 66% av Milans mål scoret etter fritt spill foregående sesong, antydes det av skribenten et betydelig potensiale for større andel dødballmål når 40-50% av sjansene er etter dødball.
- - - -

På Rafael Benitezs offisielle blogg er det statistikk basert på Opta-tall som viser antall dødballmål Premier League-lagene slapp inn pr sesong i perioden 2004-2011.

Dette kan dog leses som et forsvarsskrift myntet på kritikk mot sonemarkering ved dødball.
Merk imidlertid at det samtidig påpekes at system er nærmest irrelevant, da det dreier seg om besluttsomhet, konsentrasjon og å utnytte de ferdigheter man til enhver tid har til disposisjon.
- - - -

Og her er en artikkel jeg bare leste starten av. Legger den her for å lese ferdig senere.
"Why the Goal Value of Corners Is (Almost) Nil: Evidence From the EPL"
- - - -

Mulig det finnes noe relevant på statsbomb.com også, selv om et første forsøk ikke ga noe åpenbart interessant.

Edit: Det her også leses senere. "The Importance of Set Piece Plays."

Last edited by gisp! on 08.06.2015 19:18; edited 1 time in total
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 08.06.2015 16:26    Post subject: Reply with quote

En tilsynelatende litteraturtung analyse av EM-sluttspillet i fotball i 2012 forteller: "The results demonstrate that top European teams score 1/4 of goals after set plays ..."

Quote:
In relation to type of play, most goals scored after open play (72.4%) and almost 1/3 after set plays (27.6%). This coincides with the results of James, Mellalieu and Taylor [ ... ], Lago and Martin [ ... ] and Taylor, James and Mellalieu [ ... ] who showed that about 25%-40% of all goals have been scored on set plays. Our findings provide further evidence for the importance of practicing set plays because of their potential productivity, despite their relatively low occurrence in comparison to open play opportunities.

Quote:
Concerning the set play’s effectiveness, the data collected in present study are similar to those found by other authors and allow us to assert that corner kick (47.6%) and free kick (33.3%) are the plays that are performed on set pieces which result in the highest number of goals. Thus, free kicks and corner kicks have been shown to be the greatest source of goals, producing 46% and 13% of goals respectively at the 1994 World Cup (46) and 50% and 47.6% at the 1998 competition (15) and 33.3% and 26.7% at the 2006 competition

Fordi den analysen gjelder landslag, vil jeg heller se på klubblaganalyser de har i litteraturlisten.

Hvis noen kommer over en av disse to artiklene i en eller annen sammenheng, så finnes det sikkert potensielle lesere her:

Taylor, J., James, N., & Mellalieu, S. (2004). Notational analysis of corner kicks in English premier league soccer. Journal of Sports Sciences, 22, 518-519.

James, N., Mellalieu, S., & Taylor, J. (2004). Notational analysis of corner kicks in English premier league soccer. In T. Reilly, D. Araujo, & J. Cabri (Eds.), Science & football V (pp. 225-230). London: E. & F. Spon.
Stubbelur
Veteran

PostPosted: 08.06.2015 18:53    Post subject: Reply with quote

RBKs CORNERE 2015
1. RUNDE - 06.04.2015 - ROSENBORG - AALESUND 6 - 0
Nr Cornertager Side Variant Resultat Klipp
1 Helland Høyre Innoverskru mot første stolpe Klarering link
2 Helland Høyre Kort Avslutning av Helland, redning link
3 Helland Høyre Innoverskru mot bakre stolpe Heading over av Søderlund link
4 Jensen Venstre Innoverskru mot første stolpe Klarering link
5 Helland Høyre Innoverskru mot første stolpe Ny corner link
6 Helland Høyre Innoverskru mot første stolpe Klarering link
Cornere: 6 MÃ¥l: 0
2. RUNDE - 12.04.2015 - HAUGESUND - ROSENBORG 0 - 6
1 Jensen Venstre Innoverskru mot bakre stolpe Heading på keeper av Strandberg link
2 Jensen Høyre Utoverskrudd mot midten av feltet For lav, klareres link
Cornere: 2 MÃ¥l: 0
3. RUNDE - 18.04.2015 - ROSENBORG - STRØMSGODSET 1 - 1
1 Jensen Venstre Innoverskru midt i feltet Klarering link
2 Selnæs Venstre Utoverskru midt i feltet Klarering link
3 Selnæs Høyre Kort til innoverskrudd innlegg med utsiden av foten Heading over av Eyjolffson link
4 Jensen Høyre Utoverskru midt i feltet Heading utenfor av Strandberg link
5 Selnæs Høyre Innoverskru midt i feltet Boksing og påfølgende klarering link
6 Selnæs Høyre Innoverskru bakre stolpe Boksing og klarering link
4. RUNDE - 25.04.2015 - VIKING - ROSENBORG 1 - 4
1 Jensen Venstre Innoverskru bak i feltet Klarering link
2 Jensen Venstre Innoverskru baki feltet Heading over Strandberg link
3 Jensen Venstre Innoverskru bak i feltet MÅL! Heading i tverrligger av Strandberg, retur heades i mål av Søderlund link
4 Jensen Venstre Innoverskru bak i feltet GÃ¥r over feltet link
Cornere: 4 MÃ¥l: 1
5. RUNDE - 30.04.2015 - ROSENBORG - START 3 - 2
1 Jensen Venstre Innoverskru midt i feltet Klarering link
2 Jensen Venstre Innoverskru midt i feltet Boksing og klarering link
3 Selnæs Høyre Innoverskru bakre stolpe Strandberg lager frispark til Start link
4 Jensen Venstre Innoverskru midt i feltet Heading av Strandberg, men Svensson lager frispark til Start link
5 Jensen Venstre Innoverskru foran i feltet Stusses over feltet av Svensson link
6 Helland Høyre Innoverskru første stolpe Ny corner link
7 Helland Høyre Innoverskru bakre stolpe Over mål link
8 Jensen Venstre Innoverskru midt i feltet Keeper holder link
9 Selnæs Høyre Innoverskru midt i feltet Klarering link
10 Selnæs Høyre Langs bakken mot midten av 16-meter Jensens avslutning blir blokkert link
11 Jensen Venstre Innoverskrudd midt i feltet Eyjolffson får ikke kontroll på ball, blir klarert link
12 Jensen Venstre Innoverskru bak i feltet Selnæs på volley, går over link
Cornere: 12 MÃ¥l: 0
6. RUNDE - 03.05.2015 - ODD - ROSENBORG 1 - 4
1 Jensen Venstre Innoverskru bak i feltet GÃ¥r over alle link
2 Helland Høyre Innoverskru bak i feltet Slåes til ny corner link
3 Jensen Venstre Innoverskru bak i feltet Eyjolffson header inn i femmeter, klareres link
4 Helland Høyre Innoverskru bak i feltet Holdes av keeper link
5 Helland Høyre Innoverskru mot bakre stolpe Går over link
6 Helland Høyre Innoverskru mot bakre stolpe Selnæs header inn mot femmeter, blir sen klarering link
7. RUNDE - 09.05.2015 - ROSENBORG - LILLESTRØM 3 - 0
1 Jensen Venstre Innoverskru mot første stolpe Klarering link
2 Helland Høyre Innoverskru mot første stolpe Heading av Søderlund går til ny corner link
3 Helland Høyre Innoverskru mot første stolpe Klarering link
4 Jensen Venstre Innoverskru mot første stolpe Klarering link
5 Selnæs Høyre Innoverskru mot bakre stolpe Boksing til holding av keeper link
6 Henderson Venstre Innoverskru mot midten av feltet Boksing, avslutning fra Midtsjø blir blokkert link
7 Selnæs Høyre Kort Innlegg fra Selnæs blir blokkert og klarert link
Cornere: 7 MÃ¥l: 0
8. RUNDE - 12.05.2015 - MJØNDALEN - ROSENBORG 3 - 2
1 Helland Høyre Kort Innoverskru fra Helland bak i feltet, heades inn men klareres link
2 Helland Høyre Innoverskru mot bakre stolpe Strandberg header inn mot femmeter, Dorsin avslutter men reddes link
3 Helland Høyre Innoverskru mot første stolpe Skjelvik bommer på stuss, men Selnæs får avsluttet, blokkering til klarering link
4 Jensen Venstre Innoverskru mot bak i feltet Klareres link
5 Helland Høyre Innoverskru mot bak i feltet Klareres til ny corner link
6 Jensen Venstre Innoverskru mot midt i feltet Boksing, avslutning av Helland i returrom, blokkeres og klareres link
7 Helland Høyre Kort Innoverskru mot første stolpe, legges ut i returrom, avslutning av Jensen blokkeres og klareres link
8 Helland Høyre Innoverskru mot første stolpe Klareres link
9 Jensen Venstre Innoverskru mot foran i feltet Klareres link
10 Helland Venstre Utoverskru mot foran i feltet Heades rett opp av Søderlund, klareres link
Cornere: 10 MÃ¥l: 0
9. RUNDE - 16.05.2015 - ROSENBORG - SANDEFJORD 5 - 1
1 Jensen Venstre Innoverskru mot bakre stolpe Klareres til returrom, avslutning av Selnæs blokkers, klareres link
2 Jensen Venstre Innoverskru mot midt i feltet Holdes av keeper link
3 Selnæs Venstre Langs bakken mot 16-meter Avslutning av Jensen sklir av foten, klareres link
4 Jensen Venstre Innoverskru mot midt i feltet Klareres link
5 Selnæs Høyre Innoverskru mot foran i feltet Klareres link
6 Selnæs Venstre Utoverskru mot midt i feltet Glir igjennom feltet, avslutning av Svensson går i stang og ut link
7 Selnæs Venstre Strak vrist mot bak i feltet Går over feltet link
8 Jensen Høyre Utoverskru mot bakre stolpe Heades i mål av Strandberg, men ballen har vært over linja link
9 Selnæs Venstre Utoverskru mot midt i feltet Klareres link
10 Jensen Høyre Utoverskru mot midt i feltet MÅL! Heades ned av Eyjolffson, Dorsin pirker den i mål link
Cornere: 10 MÃ¥l: 1
10. RUNDE - 25.05.2015 - STABÆK - ROSENBORG 2 - 3
1 Helland Venstre Utoverskru mot bak i feltet Stusses over feltet link
2 Helland Venstre Utoverskru mot bak i feltet Heades ned av Strandberg, hands som fører til straffe link
Cornere: 2 MÃ¥l: 0
11. RUNDE - 31.05.2015 - ROSENBORG - TROMSØ 1 - 1
1 Selnæs Høyre Innoverskru mot bak i feltet Klareres link
2 Jensen Venstre Innoverskru mot midt i feltet Heading av Strandberg går over feltet, klareres til ny corner link
3 Selnæs Høyre Innoverskru mot første stolpe Klareres link
4 Jensen Venstre Innoverskru mot foran i feltet Søderlund får ikke kontroll, klareres link
5 Selnæs Høyre Innoverskru mot midt i feltet Heading av Eyjolffson går over link
6 Selnæs Høyre Innoverskru mot bak i feltet Klareres til ny corner link
7 Selnæs Venstre Utoverskru mot midt i feltet Heading av Søderlund går igjennom feltet link
8 Jensen Høyre Utoverskru mot midt i feltet Ballen lander i feltet, keeper holder link
9 Jensen Høyre Utoverskru mot midten av feltet Klareres link
10 Jensen Høyre Utoverskru mot første stolpe Klareres link
11 Jensen Høyre Utoverskru mot bak i feltet Klareres link
12 Selnæs Høyre Kort Innoverskrudd innlegg mot bakre stolpe går i kryssfestet, avslutning av Svensson går over link
13 Selnæs Høyre Innoverskru mot midt i feltet Boksing og klarering link
14 Selnæs Høyre Innoverskru mot bakre stolpe Klareres link
15 Selnæs Venstre Utoverskru mot foran i feltet Klareres til returrom, avslutning av Svensson går i Nielsen som avslutter over link
Cornere: 15 MÃ¥l: 0
12. RUNDE - 06.06.2015 - VÃ…LERENGA - ROSENBORG 1 - 2
1 Jensen Venstre Innoverskru mot bak i feltet Går i hodet til en forsvarer og mot mål, keeper redder, klarering link
2 Helland Høyre Langs kant Svensson legger tilbake, Helland mister, klarering link
3 Jensen Venstre Innoverskru mot bak i feltet GÃ¥r over feltet link
4 Mikkelsen Høyre Kort Til Jensen som drøyer tid link
Cornere: 4 MÃ¥l: 0
13. RUNDE - 21.06.2015 - SARPSBORG 08 - ROSENBORG 0 - 2
1 Helland Høyre Innoverskru mot bak i feltet Klarering link
2 Helland Høyre Kort Forsøk på forsering blir blokkert link
3 Jensen Venstre Innoverskru mot foran i feltet Klarering link
4 Helland Høyre Innoverskru mot midt i feltet Nære avslutning, men blir klarert link
5 Riski Høyre Tilbake til egen halvdel Beholder ballinnehav link
Cornere: 5 MÃ¥l: 0
14. RUNDE - 27.06.2015 - ROSENBORG - MOLDE 1 - 1
1 Jensen Høyre Utoverskru mot bak i feltet Klarering link
2 Jensen Venstre Innoverskru mot lavt foran i feltet Blokkeres tidlig link
3 Mikkelsen Høyre Utoverskru mot foran i feltet Klareres link
Cornere: 3 MÃ¥l: 0

Last edited by Stubbelur on 23.07.2015 12:15; edited 5 times in total
Back to top
Stubbelur
Veteran

PostPosted: 08.06.2015 19:00    Post subject: Reply with quote

15. RUNDE - 05.07.2015 - BODØ/GLIMT - ROSENBORG 1 - 0
1 Jensen Venstre Kort til Mikkelsen som legger inn med innoverskru midt i feltet Klareres link
2 Selnæs Høyre Innoverskru mot bak i feltet Går over link
3 Selnæs Høyre Innoverskru mot første stolpe Klareres link
4 Jensen Venstre Innoverskru mot første stolpe Heading av Riski går over link
5 Selnæs Høyre Innoverskru mot midt i feltet Heading av Svensson går inn til keeper link
6 Jensen Venstre Innoverskru mot bak i feltet Heading av Svensson inn i feltet, klareres, avslutning av Selnæs går utenfor link
7 Jensen Venstre Innoverskru mot foran i feltet Klareres, Midtsjø til Selnæs til Nielsen som avslutter over link
8 Selnæs Høyre Kort Til Nielsen, tilbake til Selnæs som legger inn innoverskru bak i feltet, klareres link
9 Selnæs Høyre Innoverskru mot midt i feltet Klareres link
10 Selnæs Høyre Forsøk på kort ball til Svensson Brytes av motspiller og ender i farlig kontring link
11 Jensen Venstre Innoverskru mot midt i feltet Heading av Søderlund går til side for mål link
Cornere: 11 MÃ¥l: 0
16. RUNDE - 12.07.2015 - ROSENBORG - ODD 3 - 0
1 Jensen Venstre Innoverskru mot midt i feltet Heading av Søderlund går over link
2 Selnæs Høyre Innoverskru mot første stolpe MÅL! Avslutning av Søderlund går i mål! link
3 Selnæs Høyre Innoverskru mot første stolpe Klareres til ny corner link
4 Selnæs Høyre Innoverskru mot første stolpe Klareres til innkast link
5 Selnæs Høyre Innoverskru mot bakerste stolpe Boksing og klarering link
6 Selnæs Venstre Utoverskru mot midt i feltet Holdes av keeper link
Cornere: 7 MÃ¥l: 1
TOTALT 2015
Cornere: 109 MÃ¥l: 3
HTML skamløst sakset fra en av Attaboys poster

Analyser ivei!

Personlig mener jeg at vi har litt feil inngang til flere av cornerne. Jeg synes vi står for dypt før corneren blir tatt, slik at det er lite rom å løpe i.

Avlevering er selvfølgelig det viktigste på en corner, og da synes jeg innoverskru som regel er best. Jeg synes vi skal la to stk. ligge igjen på midtbanen å sikre, to stk. i returrom og 4 stk som starter på løp fra bak i feltet mot hver sitt område som kan bryte ballens bane. Slik får man rikelig med fart og riktig vinkling for å heade på mål, samt at uansett hvor i løpet av banen ballen dupper så vil den være i nærheten av en Rosenborgspiller.

Enkelte varianter man kun bruker en gang per kamp kan også være hensiktsmessig å benytte. Dette for å få enkle mål, samt være litt mindre forutsigbar.

Last edited by Stubbelur on 23.07.2015 12:51; edited 2 times in total
Back to top
suruk
Rutinert

PostPosted: 08.06.2015 19:41    Post subject: Reply with quote

Til sammenligning kom nesten halvparten av FC Midtjyllands 64 mål i årets Superliga på dødball.
Back to top
Danserud
Rutinert

PostPosted: 08.06.2015 20:02    Post subject: Reply with quote

I løpet av de siste matchene har jeg tenkt over at trekket med at Mikkelsen møter for kort corner er klokt. Det holder ikke med én mann til å dekke opp for dette trekket, noe vi har sett ved et par anledninger, og motstandere har da trukket en mann ekstra ut av feltet. Dette fører til at vi enten får et mer fordelaktig antall personer i feltet, eller ferre motstandere liggende igjen mot våre forsvarere.

Skryt til laget som gjør slik ved cornere altså? Ser sånn ut.
Back to top
moomoo
Veteran

PostPosted: 08.06.2015 20:08    Post subject: Reply with quote

Mange gode poenger her ang dødball, og definetivt noe som var verd en trådstart, både med tanke på defensiv og offensiv dødball.

Det jeg tror er at Kåre hovedsakelig så langt har jobbet med spillesekvensen, noe som er essensielt for den planen de legger langsiktig. Dødball tror jeg vi vil jobbe mere med mot slutten og frem mot neste sesong.

Rom ble ikke bygd på en dag vet dere Wink

De enkle justeringene jeg ser vi kunne gjort er som nevnt å starte lengere ut slik det nevnes her inne. Det hjelpe sjelden med gode dødballer når duellene tas stillestående inne i feltet. det må fart i kroppen til for å få maksimal spendst og kraft bak headingen.

Tror også at i fjor skal vi takke MGP for at uttellingen var bedre. han var fryktelig bra på dødball i første halvdel av sesongen!
gisp!
Legende

PostPosted: 08.06.2015 21:00    Post subject: Reply with quote

Jeg tror også Kåre har prioritert selve spillet og det er veldig bra, men det går jo an å ha to tanker i hodet samtidig.
Noen i klubben må jo kunne oppdatere seg på dødball, tenke ut noe som passer ferdighetene og jobbe litt bedre med den biten. (Merk: Ikke nødvendigvis få laget til å bruke mer tid på det, men jobbe bedre.)
RBKSandvika
Veteran

PostPosted: 08.06.2015 21:16    Post subject: Reply with quote

Kjempeinnsats av flere her.
Håper dette er informasjon som allerede analyseres tungt på brakka.

Personlig er jeg enig med flere ting som er sagt:

- RBK starter for langt inne i feltet, fordelen det er å angripe å komme i fart mot mål blir ikke utnyttet godt nok (ofte er avslutter nesten nødt til å bøye seg bakover for å nå ballen og får null momentum)

- Det er altfor lite variasjon i hvor og hvordan cornere eksekveres. Helland Jensen og Sælnes slår presise, gode cornere, gang på gang, men om keeper og forsvaret vet hvor ballen kommer hjelper det fint lite

- Kjappe, tekniske kanter blir, nesten, aldri utnyttet. Det bør innøves flere korte varianter som kan overraske motstanderen og sørge for uro resten av kampen - "hva gjør de denne gangen?"

- Vi har noen av ligaens beste langskyttere, men utnytter ikke dette på corner. Disse bør en gang i blant få ballen direkte eller indirekte fra corner (det finnes mangfoldige muligheter for kjapp klikk klakk og skudd på mål)

@moomoo og andre som sier banespillet er fokus. Enig, det er MYE bedre enn før, men om det er fokus bør vi droppe å sende opp masse folk og heller spille korte cornere i 50% + av tilfellene for å skape en "normal" sjanse. Dersom vi ønsker å gjøre et helhjertet forsøk på å score på corner bør vi være mer innovative (eller i det minste mindre forutsigbare) enn vi er i dag.

EDIT:

Dersom 2mas eller andre som henger på brakka kunne lurt ut et svar av Kåre på hvordan man jobber med corner/dødball hadde det vært interessant
Back to top
Attaboy
Veteran

PostPosted: 08.06.2015 21:32    Post subject: Reply with quote

Stubbelur wrote:
Jeg tenkte å fikse klipp av cornerne fra resten av kampene også, men takker ikke nei til litt hjelp med å finne tidspunktene.

Sjekk PM hvor jeg har sjekket R6-8.

Edit: Sendt ny PM for R9-12.
Stubbelur
Veteran

PostPosted: 09.06.2015 23:25    Post subject: Reply with quote

Da var posten oppdater. Alle våre cornere i år har altså ført til 2 mål og en straffe.

Forøvrig god post av gisp! over her Tommel'n opp!
Enig i at vi bør ha flere slike "set pieces".
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb