English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Setetellerautomat
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 65, 66, 67  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Juch
Veteran

PostPosted: 05.05.2015 18:57    Post subject: Reply with quote

Kan muligens være sesongkort, med da hørtes 100 sesongkort på ØØ veldig lite ut.
Back to top
View user's profile Send private message
Stue
Junior

PostPosted: 05.05.2015 20:47    Post subject: Reply with quote

Vemundo wrote:
Koden 000000170001 er bare brukt på RB og ØØ, ca 100 plasser på ØØ i tillegg til de ca 530 på RB. Noen som vet evt hvorfor ca 100 plasser er reservert på ØØ (dette var før Start kampen)?

Reservert for såkalte vennebillletter, gjetter jeg.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Bananskrue
Veteran

PostPosted: 05.05.2015 21:24    Post subject: Reply with quote

Aah det kan hende, var vennebillett tilbud mot start, ja.
Back to top
vemundo
Veteran

PostPosted: 05.05.2015 22:06    Post subject: Reply with quote

Ah, det høres rimelig ut, takk!
Back to top
denyngstelillebroren
Senior

PostPosted: 05.05.2015 22:10    Post subject: Reply with quote

Vet ikke når Billettservice-salgsiden for kampene blir automatisk inaktive, men dere burde få lastet ned "setekart-fila" et stykke uti kampen på lørdag - for å se om dere får beregnet et salgstall som kan samsvare med det oppgitte salgstallet/tilskuerantallet for kampen.
Back to top
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 06.05.2015 07:02    Post subject: Reply with quote

Jeg er av alle ting i Trondheim på lørdag og ikke på kamp pga. 50-årslag, men hvis noen her inne føler for det, så er det bare å laste ned de komprimerte xml-filene så lenge de er å få tak i. Jeg vet ikke om jeg rekker å ha ferdig en command line dekoder før det, men jeg er helt enig i at det hadde vært interessant å se hvor nærme "fasit" vi klarer å komme!
vemundo
Veteran

PostPosted: 06.05.2015 09:36    Post subject: Reply with quote

Skal vel klare å få lastet ned noe selv om jeg er på kamp, får lage et lite script. En god ide fra denyngstelillebroren.

Å sammenligne innholdet i det vi laster ned med fasit vil sikkert lære oss noe. Også det å sammenligne det vi laster ned fra dag til dag for samme kamp vil lære oss noe. Hvilke "ETT" (extended ticket type) blir der flere av inn mot kamp, hvilke blir der færre av, og hvilke er stabile.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 06.05.2015 10:19    Post subject: Reply with quote

Hæ, har ikke Setetellerautomat automatisk nedlasting av data ennå? Overraskende og litt skuffende. Når kommer neste versjon?

Vi har nettopp fått inn et nytt bilde fra hovedkvarteret i STA.

Ganske lovende, men det trekker litt ned at man trenger såpass mange skjermer for å få fullt utbytte av programmet.
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 06.05.2015 10:24    Post subject: Reply with quote

Ambisjonsnivået og fritiden står ikke helt i stil her... Neutral

Har en del funksjonalitet for å finne XML-fila basert på "event"-siden hos Billettservice, og tukler med tanken på å automatisk finne kamper fra oversiktssiden de har for RBK. Men basics først.

Så fort vi har klart å tolke betydningen av setestatus vil nok automatisk nedlastning være en ganske triviell ting å legge til. Vår nåværende tanke er vel at å dytte dette i en SQL-database og eksponere det via en webapp vil gjøre det tilgjengelig for alle.

u my gf now?
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 06.05.2015 10:29    Post subject: Reply with quote

attach
Forumsjef

PostPosted: 06.05.2015 10:30    Post subject: Reply with quote

OrionPax wrote:
u my gf now?

Om noen vil lese og le i dagesvis: http://www.rbkweb.no/foru...298#599298
Back to top
konrad4ever
Veteran

PostPosted: 06.05.2015 10:32    Post subject: Reply with quote

Egen app er interessant👍 Imponerende. Lurer pÃ¥ hva Rbk folka tenker om dette, Alstad og Stenseth☺️
Back to top
Guinness
Rutinert

PostPosted: 06.05.2015 13:27    Post subject: Reply with quote

Med det samme vi er inne på idéer:

- Vise hvilke seter/rader/områder på tribunen som ble solgt innenfor et gitt tidsrom. Da kan vi fort se om det gjennomsnittlig er noen områder som raskere blir utsolgt tidlig etter at billettene blir lagt ut.

Very Happy

Ellers er dette en topp tråd. Ønsker forøvrig at dette blir tilgjengelig i en database, slik at flere kan lage alternative rapporter/visninger/spørringer ved behov. Razz
vemundo
Veteran

PostPosted: 06.05.2015 16:28    Post subject: Reply with quote

Vi kommer nok helt sikkert til å dumpe infoen vi drar ut i en database. Med et gjennomtenkt skjema beholder vi det som er interessant av data og kan som du foreslår komme opp med nye spørringer i fremtiden. Sånn sett er egentlig det viktigste å gjøre aller først å få igang en jobb som henter xmlfiler med data f.eks. hver time for kamper som ligger ute for salg. Alt annet kan så løses i etterkant så lenge vi har historien i rådata lagret unna.

Å kunne lage en diff mellom to tidspunkt vil være kjekt, ja. I første omgang blir det vel å diffe status fra to xmlfiler mot hverandre og se på endring.
Back to top
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 06.05.2015 17:23    Post subject: Reply with quote

Jeg tror det blir ganske trivielt å gjøre en diff når vi kommer så langt. Er jo bare å gå gjennom felt for felt og sammenligne tall.

Tenkte også på å ha et overordnet konsept for tribunene i fila - Sånn at vi kan kalle det Adressa-tribunen, som består av både ADR og ADRV fra xml-fila. Gir dette mening?

Når det gjelder SQL-schema så ser jeg vel for meg at vi kan begynne med en "normalt denormalisert" struktur; Vi vil vel typisk oppbevare xml-filene så vi kan gjenskape alt hvis vi ser vi trenger flere av dataene i fremtiden.

Korte, enkle tabelltanker:

Kamp - Inneholder en rad pr. kamp. Lagrer event id fra billettservice.
Måling - En unik ID som representerer et tidspunkt for måling på en gitt event.
Telling - En rad i tabellen per seksjon, rad, sete? Peker på en måling.

Dette anser jeg som minimal funksjonell struktur, så er det selvfølgelig absolutt rom for å finne rom for å lage mer. Men dette er sånn skallen min satt det opp under middagen.

Fikk litt uventet tid til utvikling i dag så rydder litt opp i koden nå og begynner så smått på å gjøre console-app'en brukervennlig, i.e. at man kan ha noen glede av den uten å kjøre den i debugger. Dere som har et ønske om å kjøre denne må pr. nå ha .Net 4.5 installert - mao. Windows only.

Hvis noen har mulighet til å sette opp noe som laster ned denne linken på en viss frekvens hadde det også vært kult:

http://www.billettservice...438515.xml

Holder kanskje med hvert 20. minutt, hver time, hver 4. time, whatever. NB: Husk å rename fila når den lander slik at det ikke overskrives kontinuerlig.

Console app, here I come.
Clash
Senior

PostPosted: 06.05.2015 19:02    Post subject: Reply with quote

Fikk du lagt ut koden på GitHub?
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 06.05.2015 19:07    Post subject: Reply with quote

Det kommer i løpet av de nærmeste dagene. Ambisjon:

Om få minutter: Legge ut .exe-fil som kan gjøre ting med xml-fil fra Billettservice. Resten av kvelden går til podcast-redigering.

Torsdag kveld: Forsøke å implementere nedlastning fra Billettservice på brukervennlig vis. Opprette Github-organisasjon og legge ut "v0.0" av koden.

Den neste uka: Samarbeide med alle her om å forstå kodingen av utilgjengelige seter. Skrive kode for å tolke ting riktig. Tar gjerne pull requests på ekstra funksjonalitet og fikser på dette tidspunktet!
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 06.05.2015 19:42    Post subject: Reply with quote

Aight, da er mulighetene her for å leke litt for de som stoler nok på meg til å teste en .exe-fil jeg har laget. Krever som sagt .Net 4.5 så kun aktuelt for folk på Windows.

Programmet jobber p.t. kun med lokal xml-fil. Det vil si at det fortsatt er litt manuell drittjobb for å få til dette her.

Her laster du ned zip-fila med programmet

https://dl.dropboxusercon...t-v0.0.zip

Hvis denne websiden er vanskelig, prøv igjen om litt. Hender visst at DropBox sliter litt.

Slik gjør du deg klar til bruk

- Opprett en midlertidig mappe til dette her. C:\Temp\Telling eller noe sånt. Du bestemmer selv.
- Pakk ut de tre filene i zip-fila dit. MERK - bruker du Internet Explorer kan det være at du må "avblokkere" zip-fila og/eller det utpakkede innholdet etterpå for at det skal kjøre.
- Sørg for å ha .Net 4.5 installert. Usikker? http://smallestdotnet.com/
- Kjør en kommandoboks (cmd.exe) og gå inn i riktig mappe, f.eks. vha.
Code:
cd \temp\telling

Slik henter du ned en kurrant datafil for RBK-lsk

- Gå inn på riktig event, URL er http://www.billettservice...ter/438515
- Vis kildekoden til siden i browseren din. Dette kan man typisk gjøre med Ctrl+U.
- Trykk Ctrl+F og søk etter availabilityURL. Det du får opp er URLen til setedata. Legg den på slutten av www.billettservice.no/ og ta bort backslashene. URL blir i dette tilfellet http://www.billettservice...438515.xml
- Du får nå opp en lettere kryptisk xml-fil i browseren din. Lagre denne i billett-mappa di som f.eks. test.xml.

Slik bruker du programmet til å trekke ut diverse data

Er du redd for kommandolinja, spør her, men dette er ikke så vanskelig som det ser ut som.

Teller.exe tar følgende kommandolinje-opsjoner:

-i: Angir input-fil, altså xml-fila vi lastet ned fra BillettService. Eksempel: -itest.xml eller -i TLD0415-2015,NO-438515.xml
DENNE ER OBLIGATORISK, ELLERS HAR PROGRAMMET INGEN FUNKSJON!

-c: Angir CSV-fil for output. Kan importeres til f.eks. Excel eller leses i en normal teksteditor. Samme format som jeg la ut eksempel på i går e.l.
Eksempel: -clsk.csv

-l: Angir filnavn for output av tekstfil med informasjon om ledige plasser.
Eksempel: -lledig.txt

-o: Angir filnavn for output av tekstfil med informasjon om opptatte plasser.
Eksempel: -oopptatt.txt

-x: Output til dekodet og vakkert formatert XML-fil som vi bruker som datagrunnlag for alt det andre. Denne inneholder "hemmelighetene" som vi forsøker å dekode, som de forskjellige typene utilgjengelige seter.
Eksempel: -xdekodet.xml

Man kan fint angi flere output-kommandoer samtidig. Angir man flere -i-kommandoer er det den siste som vinner - vil du dekode flere filer må du altså kjøre programmet flere ganger.

Dritten krasjer/suger/virker ikke

Post en melding i denne tråden så skal jeg se om jeg kan få hjulpet deg eller fikset problemet.

OBS! FORSTÅ GRUNDIG: Dette er blodfersk software med et minimum av feilsjekking og ingen garantier for noe som helst. Jeg tar ikke noe ansvar for at programmet voldtar maskinen din. Det virker på min maskin, men det betyr faktisk ingenting på en så tidlig versjon av et program. Alle kjører på eget ansvar, selv om jeg så godt som mulig har forsøkt å sørge for at programmet ikke har noen mulighet til å herpe noe.

Tilbakemeldinger av alle slag mottas med takk!

Last edited by OrionPax on 06.05.2015 19:48; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
v_olden
Veteran

PostPosted: 06.05.2015 19:47    Post subject: Reply with quote

Okei, nå har jeg kjørt programmet og datamakinen har blitt selvbevisst. Hva da? Løpe?

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 06.05.2015 19:48    Post subject: Reply with quote

Very Happy Kill it with fire!
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 06.05.2015 20:19    Post subject: Reply with quote

FÃ¥r hentet ut data og laget en csv-fil, men er ikke imponert over det lekre formatet det kommer ut som.

Jeg tror nesten du må gå...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 06.05.2015 20:20    Post subject: Reply with quote

Crying or Very sad
Back to top
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 06.05.2015 20:26    Post subject: Reply with quote

Enig, jeg må gå!

Trodde Excel (er det ikke det?) skulle klare å lese komma-separerte CSV-filer, men hvis den ikke gjør det kan jeg selvfølgelig bytte til f.eks. semikolon.

Når det gjelder feilen, kan du gi meg den eksakte kommandolinja du brukte? Bør jo forhåpentligvis kunne reprodusere dette.
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 06.05.2015 20:40    Post subject: Reply with quote

(her lukker programmet og begynner å sende som en gal til Microsoft)

Og ja, er Excel - men bare 2007, tror jeg. Var eneste jeg fant på Piratebay en gang i tiden. Mulig Office 2013 funker bedre. Tar med meg en kopi fra jobb i morgen og tester.
Back to top
Bagh
Proff

PostPosted: 06.05.2015 20:41    Post subject: Reply with quote

I Excel er det bare å finne valget "tekst til kolonner" så får man opp en meny hvor man kan velge komma som skille for oppdelingen til kolonner. Marker hele kolonnen først da.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 65, 66, 67  Next
Page 7 of 67

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb