View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Hedning Legende

|
Posted: 13.04.2015 13:28 Post subject: |
|
|
Er fysisk trening trening uten ball? I så fall har vel jobben til Hjelde blitt betydelig redusert, med tanke på at de nå trener med ball over 90% av tiden. Har for meg at økningen på 40% i treningsmengde har vært på andelen med ball. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 13.04.2015 16:37 Post subject: |
|
|
Vil tro at Hjelde nå har den rollen han bør ha.
Mindre tid med fellesøvelser, og mer individuelt ansvar. Vil tro han, i samarbeide med medisinsk har ansvaret for individuell styrketrening, skadeforebyggende trening, oppfølging av de som ikke kan trene med ball etc.
Sikkert fortsatt masse å gjøre, men nå antagelig mer riktige arbeidsoppgaver. |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 13.04.2015 16:51 Post subject: |
|
|
haavarl wrote: | - det er bare ikke så sikkert at tallene er relevante for hva laget tåler å utføre i kamp. |
Nettopp dette må man alltid være klar over.
For å formulere det litt annerledes: Man må vite hva det egentlig er man måler og hva det eventuelt kan brukes til.
Det kan antagelig brukes som referanse, men det er antagelig mer usikkert for hva. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 13.04.2015 17:23 Post subject: |
|
|
Hjelde har vært i klubben siden 2009, det vil si under både Hamrèn, Eggen, Jönsson og Hansen, før Ingebrigtsen.
http://www.rbk.no/team1st...ard-hjelde
Under Hamrèn fremsto vi godt trent og avgjorde mange kamper mot slutten, men med Eggen så ble det allikevel et trenings-sjokk for spillerne sommeren 2010 når treningsmengdene økte dramatisk.
Siden, kanskje under Jönsson, så måtte Hjelde forsvare spillernes form og eget opplegg, ved å si at Rosenborg-spillernes fysiske trening var på nivå med det beste i Europa. (Senere kom kritikken fra for eksempel Skjelbred, som satte Rosenborgs treninger i et litt skumt lys).
Det kan nok virke som om det er hovedtrenerens strategi på treningsmengde og intensitet som har vært styrende, og kanskje har Hjelde gjort lurt i å innta en rolle i støtteapparatet hvor den fysiske treningen har blitt tilpasset trenerens ønsker.
Slik jeg ser det tror jeg noe av Rosenborgs nedtur har vært for lite trening etter Eggen. Det begynte allerede under By Rise i 2004, hvor det kom frem at intet lag i eliteserien trente så få timer i uka i sesong som Rosenborg. Dette ble forsvart ved at laget hadde intensive økter med mye ballspill.
Neste gang vi får høre om at spillerne fikk treningssjokk var altså ved Eggens vikariat i 2010, og under Kåre nå med Eggen som rådgiver. Jeg er overbevist om at en del av Eggens suksess ikke bare var godfot, samhandling, formasjon, roller og selvtillit gjennom suksess, men også at laget var så godt trent at vi løp mange av konkurrentene i senk. Hvorfor vi ikke har gjort dette siden 2004 (foruten Eggens vikariat) er meg en gåte. |
|
Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 13.04.2015 17:34 Post subject: |
|
|
Tja, dette blir litt for enkelt. Det er ingen automatikk at det er treningsmengden som har vært avgjørende, og er avgjørende. Den spiller selvfølgelig inn, sammen med kvaliteten på treningene, osv. Men dette er ikke et laboratorium, og tror vi verken kan tilskrive treningsmengden alene som forklaring på vår falne storhet, eller æren for to kamper vunnet.
Tror også man skal avvente litt før man begyner å legge altfor mye vekt på omleggingen av treningsregime. Men det er utrolig positivt det som skjer i nuet! _________________ “A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”
Zeman |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 13.04.2015 22:46 Post subject: |
|
|
I fjor følte Pål André Helland han selv måtte ta ansvar for å være i form.
På kveldstid tjuvtrente han og trosset dermed trener-teamet i Rosenborg, som ønsket mest mulig hvile mellom de offisielle treningene og kamper.
– Vi hadde et regime som ønsket at jeg skulle hvile for å få overskudd. Det passet sikkert noen, men det passet ikke meg. Folk er forskjellige, sier han.
Han mener betraktelig økt treningsmengde er årsaken til at Rosenborg er så gode i år. Ene og alene.
– Vi spiller fotball på treningene og trener generelt mye mer. Men opplegget er individuelt, så de som har behov for tilpasset trening får det, sier han.
Les mer: RBK-Helland tjuvtrente på kveldene |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 14.04.2015 00:26 Post subject: |
|
|
Så sak om det på TV2-sporten. Det errimelig graverende hvor langt treningsregimet under Perry og Wiggen var ute å kjøre.
Helland har selvsagt rett. Det er jo svært få endringer i dette laget utover spillestil og treningshverdagen; stallen er omtrent identisk. Å hvile seg til god fysisk form tror jeg ikke det står i så mange treningsbøker på denne siden av middelalderen. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 14.04.2015 00:39 Post subject: |
|
|
Uvant RBK-skryt fra Rekdal i det samme innslaget. Men for Drillo faller det tungt å strekke seg lenger enn dette:
- Det er liksom noe traust og solid over Rosenborg.
 |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 14.04.2015 00:44 Post subject: |
|
|
Hehe, ja. Drillo kaller Eggen-fotball traust, ikke mulig å ta fyren seriøst. Men jeg har nøyaktig null tro på Rekdal når han sier han "unner Rosenborg dette". Det henger bare ikke på greip. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 14.04.2015 00:49 Post subject: |
|
|
Pipa får sikkert en annen lyd i dagene før vi møter Rekdal og Vålerengen 6. juni, ja.  |
|
Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 14.04.2015 00:51 Post subject: |
|
|
Tror nok Drillo tenker på en annen definisjon av traust enn folk flest. Kom over denne på twitter.
 |
|
Back to top |
|
 |
vegran Veteran

|
Posted: 14.04.2015 07:49 Post subject: |
|
|
Så det han mener er at det er liksom noe solid og solid over Rosenborg  |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 14.04.2015 07:54 Post subject: |
|
|
Selvinnsikten er ikke akkurat på topp hos Drillo hvis han mener vi spiller traust fotball. |
|
Back to top |
|
 |
georgios Veteran
|
Posted: 14.04.2015 08:14 Post subject: |
|
|
Skulle til å reagere på det selv, men jeg sjekket ordboka og fant ut at traust ikke er lik kjedelig, som jeg alltid har trodd.
Kan jo være at Drillo har samme forståelse av ordet som oss, men tror ikke han mener vi er kjedelig når vi har scoret 11 mål på to kamper. Tror han mener det som solid, altså at vi er solid og solid.  |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 14.04.2015 08:53 Post subject: |
|
|
Det er jo nesten for utrolig til å være sant at han skal mene at vi står for kjedelig fotball, men vanskelig å skjønne hva han mener med traust når han samtidig sier "solid". Jeg tenker på "traust fotball" som gammeldags, disiplinert, maskinaktig (med negativ klang) fotball. Den typen fotball Tyskland sto for på 90-tallet. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 14.04.2015 11:13 Post subject: |
|
|
http://fotballviten.no/fy...-de-beste/
I diskusjonen om trening, type og hva som er viktig så syns jeg denne studien var interessant:
Quote: | Studien til Ingebrigtsen & Dalen et al. (1) viser at spillere fra Tippeligaen dekker et lignende antall meter total distanse som er rapportert for elitespillere i England (2), Spania (3) og i flere elitekamper i Europa (4). |
Quote: | I gjennomsnitt akselererte Tippeligaspillere 91 ganger i løpet av en kamp, som er 30% mindre enn elitespillere i Europa som akselererte i gjennomsnitt 119 ganger i løpet av en kamp (4). Med tanke på spurter (> 25.2km×h-1) viser det seg at spillere fra Tippeligaen i gjennomsnitt utøver 17 spurter i løpet av en kamp, sammenlignet med 36 spurter for elitespillere fra Europa (4). |
Vi dekker altså like mange meter som de gode ligaene i Europa, men dramatisk færre akselerasjoner og spurter.
Tipper Hjelde sitter på lignende informasjon om RBK 2014, ville vært interessant etter sesongen å sett sammenligningen med RBK 2015. |
|
Back to top |
|
 |
gonnagetchaa Veteran

|
Posted: 14.04.2015 15:21 Post subject: |
|
|
Lars Tjærnås med noen tanker om hurtighet på en fotballbane:
http://www.aftenposten.no...8763_1.snd _________________ Kauka på meg neseblod. Må være et godt tegn.
-Shadwell  |
|
Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
|
Back to top |
|
 |
Jakob Veteran
|
Posted: 25.04.2015 16:19 Post subject: |
|
|
Kåres ydmykhet og læringsvilje kommer til å bli gullverdt fremover! |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 25.04.2015 16:38 Post subject: |
|
|
Dette er sjumilssteg fra hesten. Men mener fortsatt at det er en del personligheter i RBK som bør se seg i speilet og egentlig få sparken for å ha tillatt elendigheten over så lang tid.
Perry burde også bli fradømt retten for å trene på høyt nivå som fotballtrener. Han er jo faktisk helt inkompetent. |
|
Back to top |
|
 |
Jakob Veteran
|
Posted: 25.04.2015 21:48 Post subject: |
|
|
Nok en gang synes jeg vi er overlegne mot motstanderen siste 15 minuttene - kontrast til Ranheim-krampene i fjor. |
|
Back to top |
|
 |
henrifei Veteran
|
Posted: 25.04.2015 21:59 Post subject: |
|
|
jeg blir også forbannet av å tenke på hvor mange år med ørkenvandring klubben har drevet med, Hesten driver vell sikkert å fabler om flaks og tilfeldigheter. den mannen er ett mørkt kapittel i RBK historien. Hroar Stjernen er en annen person i samme kategori, deilig at de er vekk, men Alstad er her fremdeles og det irriterer meg.
all mulig honnør til Kåre og Hoftun for den jobben de har gjort siden i sommer det er tidlig i prosessen enda, men vi har kommet veldig langt på kort tid. |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 25.04.2015 22:02 Post subject: |
|
|
Og da bør de som har drevet med måling og statistikk-tolking av treningsverdier bli konfrontert med spørsmålet: Hva er det egentlig du har målt og tolket?
Fysisk trener Geir Håvard Hjelde til Adressa 15. juli i fjor: Quote: | – Jeg kan ikke uttale meg om hvordan andre elitserielag trener, men jeg mener at vi trener riktig, sier Hjelde, som har tall på at spillerne er bedre trent enn før: –Vi har ført ZXY-statistikk siden 2008, og vi har aldri vært bedre enn vi er nå. Debatten må ikke gå på treningsmengde, men kanskje innhold.
[ ... ]Mikkel Diskerud fortalte i forrige uke om USAs intense VM, der det ble trent hardt også mellom kampene i Brasil. Han følte seg bedre trent rett etter VM enn før han ble med det amerikanske landslaget på oppkjøringen før mesterskapet.
– Jeg føler at jeg er bra trent. Jeg kan ikke snakke for alle guttene, men jeg føler at jeg har god nok kondisjon. For meg er det ikke noen problem, sier Mix, som likevel trente enda mer da han var elev ved toppidrettsgymnaset i Bærum.
– Om morgenen trente jeg på skolen og senere på dagen med Stabæk. Det ble automatisk to økter om dagen. Vi er likevel ikke dårlig trent i Rosenborg i dag. Vi viser på testene at vi løper ganske mye sammenlignet med andre lag, sier han. |
_________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 25.04.2015 22:19 Post subject: |
|
|
Godt spørsmål, gisp!  _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
Back to top |
|
 |
Hjelde Veteran
|
Posted: 25.04.2015 22:26 Post subject: |
|
|
.. og hva står egentlig tidligere Sportslig leder og nå assistenttrener Hoftun for når det gjelder trening? Virker egentlig som han bare dilter etter de rundt seg... |
|
Back to top |
|
 |
|