View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
danielsk Veteran
|
Posted: 17.02.2015 15:06 Post subject: |
|
|
Fin artikkel. De følger med andre ord en plan, og det er ikke tilfeldig fomling etter å finne en formasjon og ellever som fungerer slik det var under Perry. Godt å høre.
I fjorårets oppkjøring var det eneste vi fikk høre at "vi er mye bedre nå enn på samme tidspunkt i fjor" og "vi diskuterer spillestil på detaljnivå".
Kjenner jeg gleder meg til å se kampene på La Manga. |
|
Back to top |
|
 |
MariusV Veteran
|
Posted: 17.02.2015 16:17 Post subject: |
|
|
1972 Miami Dolphins wrote: | Det høres bra ut og jeg blir på sett og vis beroliget av det KI sier. Men skal jeg være litt skeptisk så hadde det betydd mer om han sa det før Bodø-kampen ,det ville gitt bevis for at dette var planen, og ikke en unnskyldning etter at kampen u-planlagt gikk til helvete. |
Jeg vil tro at planen var den samme før kampen, men at han da tenkte (med bakgrunn i 6-0 seieren sist) at seier fortsatt var sannsynlig. Etter kampen måtte han nok innrømme for seg selv at hardkjøret kommer til å føre til veldig få seiere.
Jeg er i alle fall positiv til den fotballen de spiller i periodene hvor de er gode. Det handler om å gjenskape disse. Under Perry var det ikke en eneste god treningskamp - og det til tross for at man tok hensyn til kampene. Skal sies at vi møtte vesentlig bedre motstand da. Selv om "motstand" blir et relativt begrep så lenge det er treningskamper. |
|
Back to top |
|
 |
Undergangen er nær Veteran

|
Posted: 18.02.2015 01:25 Post subject: |
|
|
http://www.adressa.no/plu...e#cxrecs_s
"– Vi snakker med spillerne daglig, og de fyller ut et skjema om hvordan kroppen fungerer. Vi har et mål om å trene hardt, og da er det viktig å se på individuelle behov, sier medisinsk koordinator i RBK, Haakon Schwabe.
[...]Med unntak av Søderlund er det ventet at alle på skadelista er tilbake innen kort tid. Jensen, Selnæs og Mikkelsen er allerede tilbake på feltet." |
|
Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 18.02.2015 01:54 Post subject: |
|
|
En av grunnene er for at laget skal klare og presse motstanderne i kamper,Det har vi ikke orket de siste årene.
Hard trening som de har i tyskland er et must for og få til det.
Oppkjøringene der er myeeee hardere enn i norge. |
|
Back to top |
|
 |
Jakob Veteran
|
Posted: 18.02.2015 02:24 Post subject: |
|
|
Jeg er positiv til treningsregimet, Kåre har satt i gang. Tror vi kommer til å se et tydelig fysisk forsprang når sesongen starter. Bør i alle fall ikke bli krampe mot Ranheim i år. |
|
Back to top |
|
 |
SvennO Rutinert
|
Posted: 18.02.2015 08:33 Post subject: |
|
|
Gode refleksjoner fra bruttern:
http://www.adressa.no/100...492594.snd
Quote: | - Hensikten viktigst
• Ingen rolige treninger inn mot kamp, som kunne gitt overskudd.
• Ingen topping av lag før La Manga i mars.
• Den tøffe treningsperioden gjør at spillere i perioder må stå over en kamp på grunn av stor belastning.
• Spillere har vært borte på landslagssamlinger.
• RBK skal trene mye på å stå høyt og føre hver kamp i vinter. Dette tar mer krefter enn å ligge lavt, dekke rom og «vente» på motstanderen. |
|
|
Back to top |
|
 |
Juch Veteran
|
Posted: 18.02.2015 18:43 Post subject: |
|
|
RBK-spillerne må avgi helserapport hver dag.
Ikke en veldig lang artikkel, det står at spillerne hver morgen fyller ut en rapport om søvnkvalitet og småskader, slik at man kan tilpasse individuelle treningsmengder. Schwabe holder oversikten over dette. Søderlund mener at dette er en god ordning som både spillere, trenere og helseapparatet er fornøyd med.
Virker som de har litt kontroll innimellom alle overbelastningsskadene, da. |
|
Back to top |
|
 |
MariusV Veteran
|
Posted: 18.02.2015 23:02 Post subject: |
|
|
Kan det tenkes at noen av spillerne ikke nødvendigvis har overbelastningsskader som sådan, men at man driver litt "preventivt vedlikehold" på spillere som føler at de beveger seg i faresonen? |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 12.04.2015 11:35 Post subject: |
|
|
Ingebrigtsen ser for seg ytterligere økning i 2016.
- Ja, det er det vi tenker på. Så handler det om å finne ut hvor vi kan hente ut mest mulig marginer og hvor vi kan øke dosene.
RBK-sjefen sier at spillerne per i dag er på et maksimalnivå treningsmessig, ut i fra hva de tåler.
- Hvor mye mer bør de tåle neste år?
- Vi vil ha en bedre fysisk plattform når vi går inn i 2016, og da kan vi prioritere andre ting. I fotball handler det om laget og å utvikle det. Det er det som gjør oss sterkere. Det er begrenset hvor mye mer vi trenger av fysisk styrke og løpskapasitet, sier Ingebrigtsen til adressa.no.
Les mer: Rosenborg skal øke treningsdosene enda mer |
|
Back to top |
|
 |
DelPiero Proff
|
Posted: 12.04.2015 11:58 Post subject: |
|
|
Dette synes jeg er morsomt at vi har en trener som tørr å touche limiten hva trening gjelder.
Er det noen som har kontroll på hvordan en vanlig treningsuke på vinterstid så ut på Perry tiden og nå på Kåre tiden? Det ble sagt i en annen post her at vi har økt treningsmengden med 40% denne vinteren? _________________ Dersom valget hadde stått mellom å score mot Liverpool fra 40 meter på Anfield eller ligge med Miss World, ville det vært vanskelig å velge. Heldigivis har jeg gjort begge deler.
-George Best- |
|
Back to top |
|
 |
quentez Veteran
|
Posted: 12.04.2015 11:59 Post subject: |
|
|
Skeptikeren i meg sier at denne intense treningsmengden kan føre til flere skader enn vi har råd til utover i sesongen. Bare se på antall skader i Man Utd denne sesongen etter van Gaal innførte et langt mer intenst treningsregime enn spillerne var vant til. |
|
Back to top |
|
 |
DelPiero Proff
|
Posted: 12.04.2015 12:10 Post subject: |
|
|
Van Gaall innførte mye mer intens trening i et kortere tidsrom.
Som Kåre påpeker så begynte de allerede i fjor høst med å trene hardere for å å imøtekomme årets harde treningsvinter.
Preseason i England er vel 4 uker.
Tilvenning tror jeg er et viktig ord her. _________________ Dersom valget hadde stått mellom å score mot Liverpool fra 40 meter på Anfield eller ligge med Miss World, ville det vært vanskelig å velge. Heldigivis har jeg gjort begge deler.
-George Best- |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 12.04.2015 12:12 Post subject: |
|
|
Viktig at økningen skjer på den rette måten. Uansett må norske lag trene mye bedre enn de gjør nå viss nivået skal høynes. Kåre er inne på noe vesentlig her og han er nok den rette treneren for RBK! |
|
Back to top |
|
 |
DelPiero Proff
|
Posted: 12.04.2015 12:15 Post subject: |
|
|
Når vi først har 4 måneder mellom sesongslutt og seriestart så må man bruke de godt.
Hvordan hadde Bundesliga klubbene trent om de hadde hatt konkurranse fri 4 måneder av sesongen.. _________________ Dersom valget hadde stått mellom å score mot Liverpool fra 40 meter på Anfield eller ligge med Miss World, ville det vært vanskelig å velge. Heldigivis har jeg gjort begge deler.
-George Best- |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 12.04.2015 12:55 Post subject: |
|
|
DelPiero wrote: | Van Gaall innførte mye mer intens trening i et kortere tidsrom.
Som Kåre påpeker så begynte de allerede i fjor høst med å trene hardere for å å imøtekomme årets harde treningsvinter.
Preseason i England er vel 4 uker.
Tilvenning tror jeg er et viktig ord her. |
Nå er mange av de skadde spillerne til United spillere med lengre skadehistorikk også da. Smalling, Jones, Evans og Rafael var mye skadet under Ferguson også, men det var ikke like synlig når Ferdinand og Vidic var soleklare valg. I tillegg er det få som matcher van Persie's skadehistorikk, selv om han greide å holde seg relativt skadefri i første sesong.
Er man god til å plukke opp tidligere symptomer på overbelastning, og har tilstrekkelig restitusjon, så blir det ikke nødvendigvis flere skader. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 12.04.2015 23:20 Post subject: |
|
|
- Vi har trent på grensen av det vi har tålt. Mange har vært nødt til å stå over økter i ny og ne, fordi vi har vært helt nede i kjelleren, sier Strandberg.
Han sier dette når han skal sammenligne det RBK har gjort i årets oppkjøring med det som skjedde før fjorårssesongen:
- Du kan ikke sammenligne det, og det kan du se på alle gutta. Vi kommer til å fortsette å trene hardt så lenge vi kun spiller en kamp i uka. Da kan vi gjøre det. Når mai og sommeren kommer, så må vi ta det litt ned.
Les mer: Mener endringen i Rosenborgs trening er ekstrem |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 13.04.2015 09:45 Post subject: |
|
|
Fysisk trener Hjelde må ha lært mye det siste året, for å si det mildt. Han som var så klar på at vi hadde trent godt hele tiden og hadde utviklet oss på alle målbare parametere. Jeg glemmer ikke hvordan han skrøt av antall sprinter i toppfart og at det var der fokuset måtte ligge som fotballen hadde utviklet seg.
Fyren burde ha fått fyken der og da. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 13.04.2015 10:05 Post subject: |
|
|
Jeg tror det har å gjøre med lojalitet til system og trenerteam. Han sto jo midt oppe i et treningsregime som stort sett foregikk uten ball, og han kan vel ikke akkurat gå ut og slakte systemet han er underlagt. Som sagt før tviler jeg heller ikke på at testene kan stemme, men O2-opptak, antall kilo i benken, og toppfart på tredemølle er ikke uten videre overførbart til prestasjoner på banen.
Nå er vi heldigvis tilbake der vi var, og det gir resultater. Trening med ball, og enorme mengder av det. Alt annet er underordnet. Eggens utdaterte og håpløst gammeldagse system, altså. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 13.04.2015 10:31 Post subject: |
|
|
Dette var da noe han stod og messet om etter at Perry hadde fått fyken. Det er uansett ikke særlig tillitsvekkende om han bare produserte tall for å underbygge det Perry og andre ønsket å høre. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 13.04.2015 12:06 Post subject: |
|
|
Nei, jeg for min del kunne godt tenkt meg en liten klargjøring om hvor vår fysiske trener egentlig står hen i det hele.
Kåre har jo sagt at han ikke engang har sett på hvordan laget trente under Perry, fordi "han måtte gjøre det han selv hadde tro på", betyr det at Hjelde ikke engang har fått være med og bestemme hvordan den overordnede planen for fysisk trening skal se ut?
Da kan man jo fort spørre seg: Trenger klubben virkelig en egen fysisk trener som ikke har noen egen filosofi for hvordan spillernes fysiske formutvikling skal ivaretas på best mulig måte? I en rent utførende/oppfølgende rolle burde arbeidsoppgavene i alle fall være en relativt begrenset utgiftspost, og kanskje naturlig tilfalle den medisinske staben sammen med trenerteamet?
Intervju? _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 13.04.2015 12:14 Post subject: |
|
|
Jeg er 100% sikker på at det bare er bullshit at Kåre/de ikke ser til hvordan det ble gjort under Perry. Det handler nok kun om å ikke fortsette å sparke på en inkompetente Hest som mislyktes totalt.
Selvsagt har han lest over "det som er" av treningsnotater når han fastslo hva som skulle gjøre annerledes. Selvsagt leverer Fysisk trener rapport på forbedringene fra i fjor til i år. De har selv brukt det konkrete tallet 40% økning i intervju.
Det sagt så mener jeg det er rart at Hjelde ikke fikk fyken. Han var endel av et treningsapparat der han selv hadde hovedansvar for den fysiske treningen, og resultatet var at spillerne våre var trent omtrent som den vanlige mannen i gata. |
|
Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 13.04.2015 12:37 Post subject: |
|
|
zaphod81 wrote: |
Trenger klubben virkelig en egen fysisk trener som ikke har noen egen filosofi for hvordan spillernes fysiske formutvikling skal ivaretas på best mulig måte? I en rent utførende/oppfølgende rolle burde arbeidsoppgavene i alle fall være en relativt begrenset utgiftspost, og kanskje naturlig tilfalle den medisinske staben sammen med trenerteamet?
Intervju? |
God idè. Jeg synes det er veldig rart at vi fremdeles har en fysisk trener som for et år siden vel hevdet at det ikke gikk an å trene hardere enn et RBK som ble overløpt av amatører samtidig som vi har økt treningsmengden 50% (?) fra fjoråret. Det må jo bryte med alt han tror på. |
|
Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 13.04.2015 12:39 Post subject: |
|
|
Han var vel lojal til regimet og det kan godt tenkes at han var kritisk internt.
Så lenge Kåre er fornøyd med jobben han gjør nå og han er like lojal til det prosjektet som pågår nå, så ser jeg ikke noe behov for å bytte ham ut. |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 13.04.2015 13:03 Post subject: |
|
|
Antar vel at Hjelde ikke er enerådende på fysisk trening, men forholder seg til retningslinjer fra trener. Men det viser jo som Zorac var inne på at man kan få gode testtall ved alle typer trening - det er bare ikke så sikkert at tallene er relevante for hva laget tåler å utføre i kamp. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 13.04.2015 13:23 Post subject: |
|
|
Enig. Generaliserbarheten til mange av disse testene er svak. Fotball inneholder også en rekke andre faktorer. Individuelle idretter som; langrenn og løping inneholder stort sett "forrest gump" metodikk, men pakket inn i fine tall, begreper og tester. Så får vi se - sesongen har akkurat begynt, og man må stå distansen ut. _________________ “A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”
Zeman |
|
Back to top |
|
 |
|