View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
stalet Senior
|
Posted: 07.03.2015 14:22 Post subject: |
|
|
Chuck Bass wrote: | Orker ikke lese gjennom alt men jeg er sterkt imot av 3 grunner.
|
(her kommer det sterke ytringer om SIB jeg ikke velger å sitere, men som man kan lese lenger oppe)
Jeg er ikke akkurat aktiv på forumet, men leser av og til. Litt for å lodde stemningen blant hardcoresupporterne, og litt for underholdningens skyld. Det er mange her som skriver godt, har høyt kunnskaps- og refleksjonsnivå. Og så er det noen som stort sett kommer med sure oppgulp, slik er det vel bare på slike forum. Men sure oppgulpene kan også være underholdende:)
Årsaken til at jeg ikke skriver selv er at jeg som regel ikke har tid til å følge opp diskusjonen i etterkant. Derfor blir det til at jeg "lurker" innom når det skjer noe i klubben. Denne gangen har jeg lyst til å kommentere en ting. men kan ikke love at jeg følger opp, av grunner jeg allerede har nevnt.
Det var mye oppmerksomhet rundt CAguerros dialektbruk og generelt sinte opptreden mot negative supportere. Opptil flere følte behov for å vise til forumreglene, og det var trusler om utestengelse fra moderatorene. Men det injurierende utsagnet fra Chuck Bass er det foreløpig bare kommet en kommentar på, og ingen moderatorer har hverken fjernet det, eller kommet med tilsvarende kritikk og trusler om utestengelse som var CAguerro til del. Nå er det mulig at moderatorene sover, jeg ser Chuck Bass skrev dette tidlig i morges. Men jeg håper at noen av disse etterhvert ser at slike utsagn Chuck Bass kommer med ikke kan bli stående på en åpent forum. Det er tross alt visse begrensninger i ytringsfriheten også, og det er ikke forumet verdig. |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 07.03.2015 14:27 Post subject: |
|
|
Ser flere uttalelser fra Koteng og Bjørnebye som tyder på at det å jobbe analytisk samt systematisk bygge opp en prestasjonskultur som utfordrer konforme norske rammer kan ha vært meget tungt vektlagt.
Koteng spissformulerer den nye kursen til at vi nå skal begynne med toppidrett.
Tross (den antatte) spissformuleringen er det naturlig å lure på hva beslutningstakerne (nye kompetansebrigaden) har konkludert med hva som er verdt å ta vare på av hva fortsatt ledende personer i klubben har gjort de siste årene, og hva klubben i ettertidens klare lys har hatt for svak kompetanse eller fått for dårlig uttelling fra gitt ressursbruken.
Har man altså lært, trukket konklusjoner og iverksatt tilstrekkelige/riktige handlinger for å "lukke avviket". (Når man ikke vil/kan erkjenne feil er avvik et greit ord for mange ansvarlige.)
Så skal jeg foreløpig la bekymringene ligge om hvorvidt pendelen med de nyfrelstes toppidrettsfokus slår for langt ut i ekstrem retning unna kjernevirksomheten fotball.
Det kan jo kombineres, men troen på et for oss foreløpig udefinert "toppidrettsfokus" trenger ikke nødvendigvis i alt bety bedre fotballprestasjoner.
Avrunder med at jeg som regel har tro på analytisk tilnærming og systematisk forbedringsarbeid.
Det nevnt så er det avgjørende for å kunne sette riktig kurs at kartgrunnlaget og tolkningen er korrekt.
Ønsker igjen lykke til. Til oss alle. Og gleder meg til seriestart og gode opplevelser på Lerkendal.  _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
KitWalker Veteran

|
Posted: 07.03.2015 14:34 Post subject: |
|
|
stalet wrote: | Nå er det mulig at moderatorene sover, jeg ser Chuck Bass skrev dette tidlig i morges. Men jeg håper at noen av disse etterhvert ser at slike utsagn Chuck Bass kommer med ikke kan bli stående på en åpent forum. Det er tross alt visse begrensninger i ytringsfriheten også, og det er ikke forumet verdig. |
Merkelig at hans(Chuck Bass) innlegg får stå mens mitt ble fjernet ... |
|
Back to top |
|
 |
Numsk Rutinert

|
Posted: 07.03.2015 14:37 Post subject: |
|
|
Må innrømme at jeg er småoptimistisk mtp på denne ansettelsen. Det må jo finnes en viss mulighet for at dette kan fungere? Inntil det motsatte er bevist, er jeg villig til å gi Bjørnebye en fair sjanse til å bevise at han er tilliten verdig. _________________ Instagram, YT, FB og Twitter: skauniversal |
|
Back to top |
|
 |
sveininge Rutinert

|
Posted: 07.03.2015 14:48 Post subject: |
|
|
Stalet. Hvis det blir for sterkt for deg at noen kaller SIB en rotte så har du jo ikke en sjanse. Kast TVen, unngå alle aviser, aldri oppsøk folkemengder. Noen sånne "begrensninger i ytringsfriheten" finnes overhodet ikke. Slapp av. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 07.03.2015 15:13 Post subject: |
|
|
stalet wrote: | det injurierende utsagnet fra Chuck Bass er det foreløpig bare kommet en kommentar på |
2 da, vil telle med mitt innlegg som var ment som en støtte til forrige taler. |
|
Back to top |
|
 |
stalet Senior
|
Posted: 07.03.2015 15:16 Post subject: |
|
|
Sveininge: Jo, det finnes begrensninger i ytringsfriheten. Om uttalelsene er innenfor eller utenfor kan selvsagt diskuteres: Jeg ser nå at jeg selv kalt Alsaker i TV2 både en tulling og et fjols i en 6-7 år gammel kommentar basert på noe han kommenterte i en kamp. Men å kalle en person for rotte og ekkel helt uten henvisning til konkrete hendelser, det er jo bare ryktespredning. Litt verre enn å skrive på dialekt etter min mening. |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 07.03.2015 16:10 Post subject: |
|
|
stalet: Ã… kalle en person for rotte/ekkel er ryktespredning?
Sånn rent språklig sett betyr det at du tolket det som at noen påsto at SIB faktisk ER en rotte, kledd ut som et menneske?
Det er vel heller en oppfatning av hvordan SIB er. Helt enig med det jeg antok du mente at dette er en subjektiv oppfatning. Og subjektive oppfatninger er vel lov her. Å ikke like en person er ikke det samme som å si at en person har gjort noe, uten å kunne vise til noe. Da hadde det vært ryktespredning, og det pleier moderatorene her å være flinke til å rydde opp i.  _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
stalet Senior
|
Posted: 07.03.2015 16:39 Post subject: |
|
|
OrionPax: Du mener tydeligvis jeg tolker for mye i utsagnet? I mitt hode er det slik at når noen blir beskrevet som rotte og ekkel, ja da har denne personen gjort noe betydelig verre enn å ha sterke meninger om barnefotball i media. Hvis man ikke liker personen nok til å komme med slike beskrivelser så bør man kanskje underbygge dem også.
Jeg skal ikke bruke mye mer spalteplass på dette, det blir fort mange spissfindigheter i slike ordvekslinger;), og jeg skjønner at OrionPax og andre ønsker et debattforum med stor takhøyde. Hovedpoenget mitt var egentlig at det ble slått hardere ned på trønderen som kom med kvasse utfall mot de negative forumdebattantene (som gruppe), enn mot han kommer kommer med sterke og ubegrunnede personkarakterstikker av en person som ikke kan forsvare seg. |
|
Back to top |
|
 |
vegardj Rutinert
|
Posted: 07.03.2015 16:58 Post subject: |
|
|
gisp! wrote: | Mulig uttalelsen om at Hoftun skulle lære opp Bjørnebye kom i Nyhetskanalen |
Det skal sies at spørsmålet han fikk la litt opp til at han skulle svare på den måten. For ordens skyld gikk det slik for seg:
Stig Inge Bjørnebye wrote: | TV2 wrote: | Du har ansvaret for hele det sportslige apparatet, og det inkluderer jo mannen du nå tar over jobben til, Erik Hoftun, som har vært sportslig leder i sju-åtte år. Hvordan blir det å ha han under seg? |
Jeg gleder meg til å jobbe sammen med ham, først og fremst. Jeg kommer ikke til å ha så mye forhold til akkurat om det er over eller under, men Erik med sin kompetanse, erfaring, kunnskap om spillerlogistikk blir jo selvfølgelig noe vi skal benytte oss av, og så skal vi alle sammen sørge for at vi gjør hverandre bedre. |
Intervjuet
Last edited by vegardj on 07.03.2015 16:59; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Noah FC Rutinert
|
Posted: 07.03.2015 16:58 Post subject: |
|
|
Sånn har desverre RBKWEB utviklet seg til å bli Stalet. Det er ekstremistiske medlemmer som får lov å utfolde seg her inne. Å når noen sier hva de mener om det, så blir de effektivt nedkjølt desverre. _________________ Ja. D va d da. Sei d. |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 07.03.2015 17:02 Post subject: |
|
|
stalet: Jeg sier ikke nødvendigvis at du tolket feil eller la for mye i det. Og moderatorene HAR ryddet veldig opp i en del ting som har blitt sagt om SIB her (de gjorde det før jeg fikk lest noe av det). Så det går en grense et sted.
Når det gjaldt CAguerro (sp?) så var det vel forholdsvis konkrete regelbrudd som han fikk gjentatte meldinger om å tone ned. Tror ingen er fredet her, men det er nok en forventning om å omtale både klubbens ansatte og andre medlemmer av forumet på en sivilisert måte.  _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 07.03.2015 17:17 Post subject: |
|
|
Noah FC wrote: | Sånn har desverre RBKWEB utviklet seg til å bli Stalet. Det er ekstremistiske medlemmer som får lov å utfolde seg her inne. Å når noen sier hva de mener om det, så blir de effektivt nedkjølt desverre. |
Ekstremister?
Flaut. Denne krenkesykdommen må snart ta slutt. |
|
Back to top |
|
 |
Noah FC Rutinert
|
Posted: 07.03.2015 17:23 Post subject: |
|
|
Men JanneB. Er det ikke en del av krenkesykdom å kalle en nyansatt i klubben for en Rotte og ekkel da? _________________ Ja. D va d da. Sei d. |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 07.03.2015 17:26 Post subject: |
|
|
gisp! wrote: | Montana wrote: | Og hvor kommer det frem at Hoftun skal lære opp Bjørnebye? |
I en artikkel i går uttalte Bjørnebye omtrent noe sånt som at han også kunne lære/ dra veksler på Erik Hoftuns erfaring/kompetanse når det gjelder spillerlogistikk. |
En grei ting å både si og gjøre for en nyansatt i omtrent samtlige stillinger på alle nivåer i alle organisasjoner. Man bør jo alltid gå inn i et arbeidsforhold med den innstillingen at man gjerne vil lære av de som er i organisasjonen allerede. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 07.03.2015 17:34 Post subject: |
|
|
Noah FC wrote: | Men JanneB. Er det ikke en del av krenkesykdom å kalle en nyansatt i klubben for en Rotte og ekkel da? |
Nei. Jeg har ikke hørt "krenkesykdom" før, men jeg forstår det umiddelbart slik: folk blir stadig vekk krenket over det ene og det andre. Du sier noe, jeg hevder at jeg føler meg krenket og ber deg slutte med det. Folk tåler mindre og blir fortere "krenket".
Der retten til ytringer er beskyttet, er det ikke noen rett til å ikke bli krenket. Det bør det heller ikke være. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 07.03.2015 17:52 Post subject: |
|
|
stalet wrote: | Det var mye oppmerksomhet rundt CAguerros dialektbruk og generelt sinte opptreden mot negative supportere. Opptil flere følte behov for å vise til forumreglene, og det var trusler om utestengelse fra moderatorene. Men det injurierende utsagnet fra Chuck Bass er det foreløpig bare kommet en kommentar på, og ingen moderatorer har hverken fjernet det, eller kommet med tilsvarende kritikk og trusler om utestengelse som var CAguerro til del. Nå er det mulig at moderatorene sover, jeg ser Chuck Bass skrev dette tidlig i morges. Men jeg håper at noen av disse etterhvert ser at slike utsagn Chuck Bass kommer med ikke kan bli stående på en åpent forum. Det er tross alt visse begrensninger i ytringsfriheten også, og det er ikke forumet verdig. |
For det første så har ingen moderatorer truet CAguerro med utestengelse. Det er fri fantasi fra din side. Det ble henvist på en høflig måte til regelverket som sier at man ikke skal skrive på dialekt. Det er en enkel og grei regel som gjør at dette forumet er behagelig å lese for alle, både trøndere og gjester.
For det andre tror jeg du overvurderer bemanningen noen hakk om du forventer at innlegg som blir skrevet midt på natta bare skal fordufte sånn uten videre. Ellers er det takhøyde så det holder her inne, både fra den ene og andre siden. Jeg ser flere innlegg er fjernet, og disse er komplett usaklige og bærer preg av å være fyllevrøvl. Det gjelder både innlegg fra Chuck Bass og et par andre som hang seg på. Det som står igjen, som du har hengt deg opp i, er usaklig, men synspunktene i seg selv er jo legitime. Å kalle SIB en rotte er jo ikke akkurat classy, men det er godt innenfor ytringsfrihetens grenser. Oppfordrer uansett alle til å heve nivået et par hakk over dette.
Opphetede diskusjoner og sterke meninger, men med en høy grad av selvjustis. Det er slik vi ønsker at forumet skal være. Mens jeg har vært moderator her inne har i gjennomsnittet 0,5 personer blitt utestengt i året. Altså er takhøyden meget høy. Det vil dukke opp en rotte nå og da, men det får vi nesten bare tåle. |
|
Back to top |
|
 |
Hjelde Veteran
|
Posted: 07.03.2015 17:55 Post subject: |
|
|
1. Å kjenne seg krenket er vel også en rett.
2. Debatten om ytringer har hatt en sørgelig tendens til å ende veldig begrenset de siste årene. Det må da gå an å ha andre mål på en ytring enn om den er lovlig eller ikke. Det må gå an i et forum å ha noen retningslinjer for hvilken kvalitet ytringene skal ha målt etter også andre parametere, f.eks i forhold til respekt, grad av krenkelse, usaklighet, folkeskikk osv. Mye av det som har fremkommet i denne tråden de siste dagene har vært over grensen, etter min mening (... og har da også blitt slettet i henhold til forumets retningslinjer)
3. Jeg foreslår at vi fremover diskuterer Bjørnebye og at han er ansatt som SL på en saklig måte, uten åpenbare krenkelser/usakligheter etc mot han eller hverandre. |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 07.03.2015 18:04 Post subject: |
|
|
Hjelde wrote: | 1. Å kjenne seg krenket er vel også en rett. |
Man har rett til å føle seg krenket hvert minutt hele livet, men det følger ikke med noen rett som hindrer andre i å gjøre noe spesielt som krenker deg. (Med naturlige unntak i både straffelov og forskjellige andre retningslinjer, som bedrifters interne regler.)
Når det er sagt, bør nivået holdes ganske høyt her inne. For mange rotteposter trekker i feil retning, som Bjørnebye pleier å si. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
Hjelde Veteran
|
Posted: 07.03.2015 18:19 Post subject: |
|
|
Her kunne jeg ha fortsatt å diskutere, Haavarl, for denne diskusjonen er interresant, men tror det er greit vi gir oss der... hvis ikke bidrar jeg til en kraftig off- topic diskusjon
Som tidligere sagt og gitt begrunnelse for: Jeg støtter Bjørnebye i hans arbeid som SL, og håper virkelig han lykkes sammen med resten av gjengen På det sportslige området har tross alt tiden etter at KI tok over vært en opptur. Det har vært langt større grunn til bekymring for bare relativt kort tid siden, og med det utgangspunktet man fikk gjennom tiden til Jønsson og Perry, er det deilig å se at ting går i rett retning. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 07.03.2015 18:19 Post subject: |
|
|
Jeg tror i utgangspunktet at jeg anbefaler videre metadiskusjon blir tatt her: Forslag til tiltak
Kort sagt støtter jeg flere av de siste innleggene, og slår fast at det er ganske stor takhøyde når det gjelder å ytre meninger om Bjørnebye, men liten når det gjelder å spre rykter og slarv.
.............
Adressa er dårlige til å legge ut papirsaker under Pluss på lørdager, så får vel hjelpe dem med noen sitater fra oppslaget i dag:
S & S wrote: | Stig Inge Bjørnebye levner ingen tvil: Spillerlogistikken i Rosenborg er hans ansvar.
Det betyr at Erik Hoftun, som beholdt den delen av sportslig leder-jobben også etter at han ble assistenttrener, må finne seg i at det ansvaret ikke lenger hviler på ham.
For etter at det i går ble klart at Stig Inge Bjørnebye har blitt enige med Rosenborg om en seksårsavtale som klubbens nye sportslige leder, er han klar og tydelig:
- Det ligger veldig tydelig beskrevet i sportslig leders ansvarsområde at den skal ha overordnet ansvar for spillerlogistikken, sier han til Adresseavisen.
Samtidig har Bjørnebye gått Rosenborg-skolen. Han kjenner godt til go’fot-teorien - hvilket også innebærer å dra nytte av den erfaringen som allerede ligger i klubben.
Derfor kommer han også til å benytte seg av Hoftun på det feltet.
- Vi må spille på hverandres kompetanse. Det er klart at Erik Hoftun har et stort kontaktnett og erfaring fra den rollen tidligere. Jeg er ikke engstelig for det i det hele tatt, tvert imot. Jeg ser det som en verdi, og skal øse av Erik Hoftuns erfaringer på området. Vi er heldige i en klubb som Rosenborg. Her har vi erfaringen fra den rollen også i styret, i Rune Bratseth. Jeg kan ikke se annet enn at det skal være en stor styrke, poengterer den ferske sportssjefen.
- Så Hoftun blir på sett og vis assistenten din også?
- Han er i utgangspunktet assistenten til Kåre, og det skal han få lov til å være. Men det vil være veldig dumt av meg å ikke bruke Eriks erfaring og kunnskap om akkurat det som har med spillerlogistikk å gjøre. |
Forresten noe pussig å bruke et bilde av syklende Heggem med hånda foran ansiktet. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 07.03.2015 19:04 Post subject: |
|
|
http://www.vg.no/sport/fo.../23410184/
Quote: | Bohinens bredside: – Norsk spillerutvikling begynner for sent
Mener toppspillere må trene på ting de burde vært ferdig med for lenge siden
påpekte Sandefjord-treneren at Norges Fotballforbund hadde gode planer for spillerutvikling i alderen 12 til 19 år, men etterlyste tiltak for spillere i alderen 6 til 12 år.
– Det er da fotballspillere skaper verktøykassen sin. Det hullet som oppstår er nesten umulig å ta igjen, sa Bohinen i debatten på Ullevaal stadion. |
Lars Bohinen med (i mine øyne) mye fornuftig om talentutvikling i denne artikkelen.
Quote: | Bohinen mener også mentaliteten til norske spillere er for dårlig – med tanke på hva som kreves for å bli toppspiller.
Der får han støtte av Stig Inge Bjørnebye, men utviklingssjefen i NFF avslo å kommentere Bohinens øvrige uttalelser overfor mediene etterpå |
Vår nye Sportslige Leder unngår nok å svare fordi dette bryter totalt med alt han står for om Talentutvikling. Det blir interessant(skummelt) å se hvilke endringer som blir gjort i talentsatsingen vår fremover. RBK har gradvis blitt mer aggressive innenfor satsingen på de største talentene i stadig lavere aldersgrupper. Og det gir oss bedre og bedre resultater.
Spørsmålet er om Bjørnebye kommer til å stoppe den utviklingen og legge ned satsingen for de yngste med en gang. |
|
Back to top |
|
 |
Wiseblood Veteran

|
Posted: 07.03.2015 19:50 Post subject: |
|
|
Her er jeg nesten sikker på at SD-Bjørnebye har andre meninger enn NFF-Bjørnebye. Som NFF-mann må han ha to tanker i hodet på en gang, både bredde og topp, mens han som SD i Rosenborg skal tenke topp. _________________
|
|
Back to top |
|
 |
stalet Senior
|
Posted: 07.03.2015 20:24 Post subject: |
|
|
Hedon wrote: |
For det første så har ingen moderatorer truet CAguerro med utestengelse. Det er fri fantasi fra din side. |
My mistake, ser det nå. Det var noe om en gapestokk.
Skjønner at dette blir off-topic, men siden jeg startet dette kan jeg vel få avslutte også (hvordan flytter man diskusjoner fra tråd til tråd?)
Jeg skjønner at noen ikke har betalt 24/7 for å slette rølemeldinger, og kritikk mot moderatorene beklages.
Jeg registrerer også at det er uenighet om det å kalle noen for rotte og ekkel er grunnlag for sletting. Jeg mener fortsatt at den type (ubegrunnede) karakteristikker ikke bare er lite classy, men godt over streken for hva som bør aksepteres i det offentlige rom (og jeg hadde ikke tenkt på noen lovlighetsdebatt som noen referer til, det er mer en etisk vurdering fra min side). Det er tross alt forskjell på hva som blir sagt i muntlige sammenhenger, og hva som blir stående skriftlig for alle som vil lese til "evig tid".
Uansett tror jeg forumet av og til har godt en intern debatt (om enn i en annen tråd) om hva som er akseptable ytringer, og om hvor grensedragningen settes for sletting eller ikke. Det er bare på den måten man unngår at det sklir ut.
Takk for ordvekslingen, mulig jeg kommer tilbake i 2021 (det var 6 år siden mitt forrige innlegg;). |
|
Back to top |
|
 |
Bye Veteran
|
Posted: 07.03.2015 21:20 Post subject: |
|
|
Å komme med karakteristikker uten å bygge opp under dem blir for meg merkelig - det være seg om man kaller noen for en "rotte", eller påstår at Hoftun er en "éner" innen spillerlogistikk, uten å nevne historikken. Hadde man kalt noen noe sånt på en arbeidsplass hadde man hatt et problem, men også om man står rett opp og ned foran noen og gjør det. Det er en grei huskeregel at man lar være å si noe på nettet man ikke kan/tør nevne til noen man ikke kjenner, face-to-face. Jeg har ikke noe problem med å si at jeg er skeptisk til Bjørnebye og hans meritter, eller at jeg undrer meg over hvordan det er tenkt at han skal løse rollen slik støtteapparatet rundt laget nå er bygd opp (jamfør assistent Hoftun og hans trang til å fortsette med spillerlogistikk).
Min mor har alltid sagt; "ikke si at noen er en tosk. Si at han oppfører seg toskete". Altså, vis til konkrete eksempler, som har relevans til saken. At Bjørnebye evt. Har hatt utfordringer på privaten (da tenker jeg på ryktene rundt hans tid i Start) har ikke mye med hans nye jobb i RBK å gjøre, så lenge ingen av oss gjør det til et problem. Hvis man absolutt vil "ta" noen, så gjør det i alle fall på sak, ikke person. _________________ Det e rom for sunn fornuft, og egne tolkninga, ailtså. |
|
Back to top |
|
 |
|