View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
2mas Sjef

|
Posted: 07.03.2015 01:28 Post subject: |
|
|
Han vet eksakt hva han går til. De av oss som har lest boka Løsrivelse fra 2009, der han forteller om skyggesidene og solskinnet i fotballen og sine personlige problemer oppe i alt dette, har ikke sett på ham som en kommende sportssjef i Rosenborg. Men som han forteller i boka: Han liker å utfordre, både omgivelsene og seg selv. Og nå gjør han comeback i en norsk fotballkultur der fortsatt kravstorheten er en del av hverdagen. Han sa nylig ja til å sitte i sportslig utvalg i Lyn. Så han har hatt et ønske om å komme nærmere klubbtilværelsen igjen.
"Jeg hatet denne delen av livet, som hadde dratt meg inn i en tilværelse full av muligheter til å flykte unna alt som er ekte og viktig. Et liv som daglig utfordrer de verdiene jeg en gang sto for. Jeg fikk en bismak av alltid å få, uten å måtte gi tilbake".
Dette skrev han i 2007 om erfaringene som toppspiller i Liverpool. Med erfaring fra Premier League og VM-sluttspill vet han alt om press og forventninger. Som trener for Start vet han alt om nedturer og kortsiktig tenkning. Som utviklingssjef i Norges Fotballforbund vet han mye om den kontinuerlge debatten om hvordan norsk fotball skal produsere nye talenter. Treningsproduktet Stig Inge Bjørnebye viste selv hvor langt det går an å komme. Men han er en varm tilhenger av Alle-skal-med-modellen.
Alle skal ikke med i Rosenborg, men alle som er der skal dra i samme retning. Den kulturen har han også vært en del av. Og lært mye av. Nå vender han tilbake til spillet i en toppklubb der sportssjefen ikke bare skal støtte trenerne i deres daglige virke, men trekke de lange linjene og gjøre de riktige valgene av spillerkjøp. Eller aller helst: Avle fram lokale talenter.
Les mer: Bjørnebyes løsrivelse
FÃ¥r tro at han herved har trukket seg fra vervet i Lyn.
Adressa i morra:

Ifølge stillingsannonsen skal sportslig leder fortsatt ha ansvar for "kartlegginger, forhandlinger og kontraktsinngåelser".
Spørsmålet blir dermed hvilken rolle Hoftun skal ha. Sjøl om han i desember ble hjelpetrener på heltid, fungerer han som sportslig leder inntil erstatteren tiltrer. Hoftun ønsker i utgangspunktet å jobbe videre med spillerhandel også etter den tid.
- Jeg vet ikke i detalj hva som er avtalt med Stig Inge. Slik som det har vært til nå, og som jeg har i avtalen, så har jeg ansvaret. Så får vi hvordan det blir. Det viktigste er at det blir best mulig for Rosenborg, slik som vi organiserer oss, mener Erik Hoftun.
- Vil Bjørnebye være på plass før neste overgangsvindu?
- Det kan du ikke spørre meg om. Det har jeg ingen anelse om.
- Hvordan blir det å samarbeide med ham?
- Det blir veldig spennende. Jeg gleder meg til at han begynner her for fullt. Det blir et veldig fruktbart samarbeid, og vi kommer til å utgjøre et godt team sammen.
Les mer: Ønsker å fortsette med spillerhandel
Bra at Hoftun er såpass ydmyk som han er. Fryktet at han ville klamre seg mer fast til kontraktspunktet sitt om "fortsatt ansvar", gitt at RBK faktisk har inkludert et såpass uavklart ansvar i trenerkontrakten hans.
Jeg prioriterte ikke å få fotballtingdelegat Koteng i tale i kveld, men prøver i stedet i morra. Greit med videre avklaringer.
Forresten skal visst Bjørnebye delta på NFF-seminar i morra. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 07.03.2015 02:38 Post subject: |
|
|
Wiseblood wrote: | Zorac wrote: |
Opprydding 2.0 bør settes igang, men skjer jo ikke før vi er i ei ny og dypere hengemyr. |
Er det du som nettopp sa dette eller har noen andre logget seg inn og postet i ditt navn Zorac?
[i]"Enorm forskjell på lagene i de forskjellige omgangene. [..] |
Neida, det var meg. Men jeg klarer ikke å forstå hva dette har med dagens ansettelse å gjøre.
Ingebrigtsen ble ansatt etter nok en "god prosess", og ser ut til å heve laget, som den første av X antall assistenter/korttidsløsninger som blir permanent. Det skal han ha skryt for.
Allikevel er det all grunn til å kritisere ansettelsene og prosessene rundt som er skjedd i årevis. På papiret skal heller ikke Brutter'n være en realistisk kandidat for hovedtrenerjobben hos oss, men han virker å være en av få som kommer fra "ingensteds" og overrasker positivt, i hvertfall inntil videre. Mellom han og Eggen for drøyt ti år siden har vi hatt et tosifret antall trenere hvor noe sånt som tro av dem hadde en god CV, og to av disse leverte over (en kort) tid før de forsvant til landslagsjobber.
Ny styreleder kom inn og gjorde noen viktige avsettinger. Men oppbygginga fulgte ikke opp. Det er ansatt umeritterte personer i aller roller. En hovedtrener med lite erfaring fra denne rollen (som heldigvis tilsynelatende ser ut til å lykkes), den sparkede sportsdirektøren trer inn i en ny og uprøvd rolle som assistent, og hans plass fylles av nok en uerfaren og uprøvd fyr som til alt overmål skal suge til seg av den sparkedes "erfaring og kompetanse". Vi har altså ansatt en som er såpass lite kompetent i rollen at han skal læres opp av han som ble fjernet fra rollen.
Så ja, vi hadde en god andre omgang mot Ranheim i dag. Et herlig avbrekk fra "prosessene" som foregår i klubben. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Stano_11 Veteran
|
Posted: 07.03.2015 02:44 Post subject: |
|
|
Koteng er flink til å bryte ned men er horribel i oppbygging.
Så nå sitter vi med en sportslig ledelse uten noe som helst av erfaring, ja små guttunger i det store og hele. Koteng har ansatt sine nikkedukker som ikke har "baller"? Han har ansatt folk som er stikk motsatt enn det f.eks Eggen var som type? Altså som personer. |
|
Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 07.03.2015 05:53 Post subject: |
|
|
Orker ikke lese gjennom alt men jeg er sterkt imot av 3 grunner.
1. Han er en rotte. Ekkel fyr er det jeg har hørt fra folk som har snakket med han. Da tenker jeg ikke på diverse hendelser i Kristiansand.
2. Han er ikke kvalifisert. Fyrens meninger passer ikke til å trene lag høyere opp enn barneskolen.
3. Han har vært i Avantas, samt jobbet med Dyrhaug og Alstad i NFF.
Siste punktet er jo helt på trynet! Hva faen er det de tenker med på brakka. Men de lurer ikke meg, Chuck Bass er på saken. Merk dere det. _________________ In Rekdal We Trust! |
|
Back to top |
|
 |
SvennO Rutinert
|
Posted: 07.03.2015 09:00 Post subject: |
|
|
Tillitsvekkende intervju med Bjørneby på RBK.no
Dett kan bli en god løsning |
|
Back to top |
|
 |
eporkg Proff
|
Posted: 07.03.2015 10:47 Post subject: |
|
|
Chuck Bass wrote: | 1. Han er en rotte. Ekkel fyr er det jeg har hørt fra folk som har snakket med han. Da tenker jeg ikke på diverse hendelser i Kristiansand. |
Ganske ekstreme meninger du har. Skremmende. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 07.03.2015 11:21 Post subject: |
|
|
Velkommen til ekstremistan. |
|
Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 07.03.2015 11:57 Post subject: |
|
|
Jeg jubler på ingen måte over ansettelsen av Bjørnebye, men når riset bak speilet var Otto Ulseth må jeg si at jeg trakk et lettelsens sukk.
Slik jeg skjønner det er hovedårsaken for at valget falt på Bjørnebye å styrke satsningen på egenutvikling av spillere, både for å tilfredsstille de stadige strengere kravene fra FIFA og å redusere kostnadene for spillerkjøp. Man kan også argumentere for at han har fotballkunnskap, erfaring som spiller fra Rosenborg, Premier League, Landslaget og VM-sluttspill samt trenererfaring og spillerutvikling i NFF. På papiret er ikke dette så dårlig tenkt.
På den andre siden framstår Bjørnebye som en litt arrogant tåkefyrste som slenger rundt seg med formuleringer ingen forstår og en filosofi rundt talentutvikling som er i strid med hva majoriteten (?) mener er forenlig med toppfotball på europeisk nivå.
Jeg er forsiktig pessimist, men som da Kåre Ingebrigsten ble ansatt skal jeg la tvilen komme tiltalte til gode og takke alle høyere makter for at Otto fortsatt bare er et gult nesehorn. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 07.03.2015 12:06 Post subject: |
|
|
Etter å ha sovet på tanken om den nye ansettelsen har jeg nå lest gjennom hele tråden og ser at det som ventet er delte meninger. Har egentlig ikke så sterke meninger pdd verken for eller imot SIB foruten det åpenbare, han har et bedre grunnlag enn forgjengeren, (og Dorsin som jeg fryktet ville få jobben), men det sier jo ikke allverden. Så kan det også stilles spørsmålstegn til hvor relevant erfaringen hans er.
Regner med det kommer fram flere detaljerte beskrivelser og artikler om SIB den kommende tiden som blir interessante å lese. Spesielt litt konkret om hva han har utrettet i nyere tid.
Lykke til SIB. |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 07.03.2015 12:34 Post subject: |
|
|
Zorac wrote: | den sparkede sportsdirektøren trer inn i en ny og uprøvd rolle som assistent, og hans plass fylles av nok en uerfaren og uprøvd fyr som til alt overmål skal suge til seg av den sparkedes "erfaring og kompetanse". Vi har altså ansatt en som er såpass lite kompetent i rollen at han skal læres opp av han som ble fjernet fra rollen. |
SIB er uprøvd i selve SD rollen, men uerfaren er han ikke akkurat. Spørsmålet er jo hvor relevant erfaringen er.
Hvor kommer det fram at Hoftun skal lære opp Bjørnebye? |
|
Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 07.03.2015 12:44 Post subject: |
|
|
Han er ihvertfall flinkere å prate enn Hoftun. Skal gi han det. |
|
Back to top |
|
 |
Kent Veteran
|
Posted: 07.03.2015 12:46 Post subject: |
|
|
Ledelsen i RBK har gjort en fantastisk jobb i forkant med å legge forventningene så lavt man overhodet kunne.
Koteng lanserte først at ny sportsdirektør ikke skulle komme fra fotballen, noe som gjorde at navn som Ulseth og Kvålsvoll ble nevnt.
Huttetu.
Deretter lanserte man Dorsin som et hett, og tross alt noe bedre alternativ.
Kombinert med tidligere ansettelser foretatt av denne gjengen, spesielt Perry, kunne man derfor virkelig frykte det verste.
I så måte blir Bjørnebye faktisk et lettelsens sukk fordi lista er lagt så ufattelig lavt.
Hvis men ser på kriteriene til ny Sportsdirektør er det i praksis to felt som blir jobben til Bjørnebye:
1) Utvikling av nye talenter i RBK
2) Spillerkjøp
Av disse to er det faktisk talentarbeid og akademisatsningen RBK har kommet bra i gang med.
Pkt to har vært en katastrofe, og klubben skriker etter kunnskap på området. Det er her klubben trenger kompetanse og det er her Hoftun har vært en liten katastrofe gjennom flere år.
Da blir det noe merkelig at klubben velger å ansette en person som har kunnskap om det området vi allerede er brukbare på, og som til og med har noe motstridende meninger og filosofier knyttet til dyrking av talenter sett opp mot den satsningen RBK nå har satt i gang med Salmarakademiet.
Hva kan så Bjørnebye bidra med i forhold til spillerkjøp? Er han bedre enn Hoftun på å ha oversikt over spillermarkedet i Norden og Europa? Jeg tviler faktisk på det.
Har han erfaring med spillerkjøp? Nei, ikke bortsett fra noen spede forsøk som trener i Start.
Klubben har dermed ansatt en person som ikke er god på det feltet klubben trenger kompetanse, men som har kompetanse på det klubben er flink på fra før.
Og om ikke det er nok, han skal bruke Hoftun som læremester til å bli flink på spillerkjøp.
Alt ligger dermed til rette for et dette skal bli en suksess. |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 07.03.2015 12:55 Post subject: |
|
|
Kent wrote: | Hva kan så Bjørnebye bidra med i forhold til spillerkjøp? Er han bedre enn Hoftun på å ha oversikt over spillermarkedet i Norden og Europa? Jeg tviler faktisk på det.
Har han erfaring med spillerkjøp? Nei, ikke bortsett fra noen spede forsøk som trener i Start.
Klubben har dermed ansatt en person som ikke er god på det feltet klubben trenger kompetanse, men som har kompetanse på det klubben er flink på fra før.
Og om ikke det er nok, han skal bruke Hoftun som læremester til å bli flink på spillerkjøp |
Her stiller du først spørsmål om hva han kan bidra med innen spillerlogistikk, som er et godt og viktig spørsmål. Deretter konkluderer du basert på dine egne tvil samt at han kun har prøvd det i Start at han ikke er god nok. Her mangler det litt begrunnelse for konklusjonen føler jeg.
Og hvor kommer det frem at Hoftun skal lære opp Bjørnebye? |
|
Back to top |
|
 |
Kent Veteran
|
Posted: 07.03.2015 13:06 Post subject: |
|
|
En ting til.
Alle suksessorganisasjoner trenger dynamikk.
Man trenger noen utfordrende sjeler som er ambisiøse og som tør å utfordre eksisterende regime.
Mange tror at det var så harmonisk under Eggen-perioden. Sannheten er at det sannsynligvis var det mest utfordrende dynamikken en ledergruppe i Norge har hatt.
Eggen talte alle i mot, Bratseth hadde sine meninger og det samme hadde Bjørn Hansen. I tillegg hadde man innimellom autoritære skikkelser i spillergruppa.
Det var en utfordrende, men vanvittig positiv dynamikk i denne gruppa.
I dag er man så opptatt av å ansette de som er enige og passer inn eksisterende miljø. Man må være en Rosenborger for å bli ansatt i klubben.
Dette er vel og bra, men innimellom trenger en organisasjon impulser utenfra. Spesielt når man over flere år har gått seg helt fast.
Hvis man setter Tor Kristian Karlsen opp mot Stig Inge Bjørnebye, er dette to helt ulike personligheter med helt forskjellig erfaring fra fotballen. Førstnevnte er flink på det RBK ikke har vært gode på, men passer ikke inn i miljøet på Brakka.
Etter mitt syn hadde det derimot denne gangen vært behov for en person som kunne utfordre miljøet på Brakka. En som hadde brakt med seg et annet tankegods og helt nye impulser på det RBK ikke er gode nok på.
I dag er det virkelig kompisgjengen som styrer på Brakka. Og alle er så sårt enige om alt og hvor flinke de alle sammen er. Alt er så komfortabelt.
Det eneste ukomfortable er den akk så urettferdige kritikken fra media og supportere.
Dette skaper ingen klubb med hårete mål hvor man strekker seg lengre enn langt for å nå målene. |
|
Back to top |
|
 |
Kent Veteran
|
Posted: 07.03.2015 13:11 Post subject: |
|
|
Montana wrote: | Her stiller du først spørsmål om hva han kan bidra med innen spillerlogistikk, som er et godt og viktig spørsmål. Deretter konkluderer du basert på dine egne tvil samt at han kun har prøvd det i Start at han ikke er god nok. Her mangler det litt begrunnelse for konklusjonen føler jeg.
Og hvor kommer det frem at Hoftun skal lære opp Bjørnebye? |
Bjørnebye kan selvfølgelig bli en fantastisk sportsdirektør og bli ekstremt god på spillerkjøp. Man kunne derimot bedret oddsene noe hvis han hadde noe kompetanse på området fra før etter mitt syn.
Dette er tross alt det området RBK nå har feilet i år etter år og hvor skriket etter kompetanse har vært størst. |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 07.03.2015 13:18 Post subject: |
|
|
Nå sier jeg ikke at han har denne kompetansen. Jeg stiller meg spørsmålet på linje med deg, men jeg synes det er en litt kjapp konklusjon at kompetansen ikke er der. Det er ikke rakettforskning vi snakker om, selv om forgjengeren til tider har fått det til å se slik ut. Dessuten har det vell kommet fram at KI skal bestemme her? Det er iallfall litt uklart?
Hadde du forresten noe svar på hvor dette med at Hoftun skal lære opp Bjørnebye kommer fram? Flere nevner det, men har ikke sett det noen plass selv. |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 07.03.2015 13:18 Post subject: |
|
|
Førsteinntrykket ved denne ansettelsen er egentlig en viss grad av lettelse. Ikke fordi Bjørnebye var noe ønskealternativ, men fordi historien viser at folk på brakka kunne gjort et så mye mye værre valg.
Hva Bjørnebye har å tilføre skal jeg ikke uttale meg for mye for, da jeg ikke har fulgt han veldig tett de siste årene, men han skal få en fair sjanse til å bevise at han duger. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 07.03.2015 13:24 Post subject: |
|
|
Sånn for ettertida velger jeg å kopiere inn stillingsannonsen, som allerede er fjernet fra rbk.no:
Rosenborg Ballklub er Norges ledende fotballklubb. Klubben har gjennom sin mangeårige deltakelse i Champions League fått stor internasjonal anerkjennelse. Klubbens ambisjon er «Alltid Europa». Vi skal ha høye sportslige målsettinger, spille artig og angrepsvillig fotball og ha en organisasjon preget av god økonomistyring samt fornøyde og kompetente medarbeidere. Rosenborg Ballklubs verdigrunnlag er fundamentet i klubben og er det vi vil skal prege kulturen i klubben.
Vi søker:
Sportslig leder
Vi har høye ambisjoner for 2015 og årene fremover og ønsker å forsterke klubbens sportslige og strategiske satsning med stillingen som sportslig leder. Stillingen er sentral i å sørge for at klubbens sportslige ambisjoner nås med de økonomiske musklene vi til enhver tid har. Sportslig leder skal bygge gode strukturer rundt hovedtrener og støtteapparatet for optimal utvikling.
Sentrale oppgaver og ansvarsområder for sportslig leder vil være:
• Bidra til å ta Rosenborg inn i fremtiden gjennom mål, strategier og handlingsplaner
• Etablere gode strukturer for kontinuerlig utvikling
• Planlegge og gjennomføre til enhver tid nødvendige endringer
• Videreutvikle et relevant nettverk i inn -og utland (klubber, krets, NTF, NFF, UEFA, ECA mm.)
• Budsjettansvar for sportslig avdeling
• Representere klubben i ulike sammenhenger
Sportslig leder vil være strategisk hovedansvarlig for at klubben jobber systematisk i henhold til de krav og konsekvenser de høye sportslige målsettingene medfører.
Hovedtrener i Rosenborg har ansvar for sammensetningen av A-stallen og sportslig leder vil få ansvar for at dette blir gjennomført i praksis ved kartlegginger, forhandlinger og kontraktsinngåelser.
Stillingen som sportslig leder stiller krav til høy arbeidskapasitet, strategisk innsikt og analytisk evne. Det er nødvendig at sportslig leder har erfaring med og forståelse for hvordan media jobber, og vet å forholde seg til dette på en udelt robust og positiv måte.
Søkere må ha erfaring med å jobbe strategisk, ha økonomisk forståelse og ledererfaring med dokumenterte resultater. Erfaring fra norsk og internasjonal fotball og innsikt i annen toppidrett vil være en fordel.
Sportslig leder må kunne representere Rosenborg i henhold til klubbens verdier og omdømme.
Vi garanterer konfidensiell behandling.
Nærmere opplysninger kan fås ved henvendelse til styreleder Ivar Koteng, tlf. 915 18 950 eller daglig leder Tove Moe Dyrhaug, tlf.481 80 740.
Kortfattet søknad sendes sportsligleder@rbk.no , senest 5.februar. |
|
Back to top |
|
 |
Wiseblood Veteran

|
Posted: 07.03.2015 13:30 Post subject: |
|
|
Zorac wrote: |
Så ja, vi hadde en god andre omgang mot Ranheim i dag. Et herlig avbrekk fra "prosessene" som foregår i klubben. |
Så da har du i det minste litt trua på Kåre, alt virket så helsvart i det andre innlegget der. Var bare det.  _________________
|
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 07.03.2015 13:31 Post subject: |
|
|
Montana wrote: | Og hvor kommer det frem at Hoftun skal lære opp Bjørnebye? |
I en artikkel i går uttalte Bjørnebye omtrent noe sånt som at han også kunne lære/ dra veksler på Erik Hoftuns erfaring/kompetanse når det gjelder spillerlogistikk.
Har ikke funnet igjen artikkelen, men skal legge lenke her hvis andre ikke allerede har gjort det. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
KitWalker Veteran

|
Posted: 07.03.2015 13:32 Post subject: |
|
|
Da vet vi hvem som har hovedansvaret for kjøp og salg av spillere jfr. stillingsannonsen. KI har den avgjørende ansvaret for kjøp og salg av spillere. SIB har som oppgave å gjennomføre KIs ønsker.
Med andre ord: KI er sjefen.
Klar og grei arbeidsfordeling, samme arbeidsfordelingen som under Eggen-tiden, der Eggen pekte på de han ville ha og ikke ha, gjennomførte Bratseth Eggens ønsker. |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 07.03.2015 13:35 Post subject: |
|
|
@gisp! Vi snakker vell praktisk detaljnivå da vill jeg tro. Kan ikke tenke meg at det blir noe Mr. Myagi opplegg. |
|
Back to top |
|
 |
KitWalker Veteran

|
Posted: 07.03.2015 13:36 Post subject: |
|
|
Dette har jo vi som følger med egentlig visst om. |
|
Back to top |
|
 |
Wiseblood Veteran

|
Posted: 07.03.2015 13:39 Post subject: |
|
|
Kent wrote: | Av disse to er det faktisk talentarbeid og akademisatsningen RBK har kommet bra i gang med.
Pkt to har vært en katastrofe, og klubben skriker etter kunnskap på området. Det er her klubben trenger kompetanse og det er her Hoftun har vært en liten katastrofe gjennom flere år.
Da blir det noe merkelig at klubben velger å ansette en person som har kunnskap om det området vi allerede er brukbare på, og som til og med har noe motstridende meninger og filosofier knyttet til dyrking av talenter sett opp mot den satsningen RBK nå har satt i gang med Salmarakademiet.
|
Godfotteori?
Vi leter etter spisskompetansen, godføttene til
spillerne. I Rosenborg skal du først og fremst bli
bedre der du er god fra før, da blir du lettere
bedre der du er dårlig også.
Edit: Bjørnebye sa forresten dette (som en kommentar til siste avsnitt der): Alle skal ikke med i Rosenborg, men alle som er der skal dra i samme retning. _________________
|
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 07.03.2015 13:55 Post subject: |
|
|
Montana: Det blir nok mer og mer på detaljnivå. Starter på mikronivå og går nedover. Til slutt er de to like store eksperter på ... i praksis ingen ting.
Mulig uttalelsen om at Hoftun skulle lære opp Bjørnebye kom i Nyhetskanalen jf:
vegardj wrote: | Intervju med SIB på nyhetskanalen nå nettopp kan kokes ned til:
- Sprenge grenser
- Uforløst potensiale
- God timing
- God struktur i styre og stell
- Bruke Hoftuns kompetanse og erfaring på spillerlogistikk
- Gjøre hverandre bedre
Jeg synes egentlig ikke alle de punktene var så fryktelig konkrete og betryggende. |
_________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
|