| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Forumsjef Veteran
|
Posted: 11.02.2015 15:16 Post subject: |
|
|
| Ja. KI sa på forrige medlemsmøte at klubblegene advarte mot det harde opplegget, men det virket ikke som han brydde seg noe særlig om dette. Han sa noe sånt som at det ville lønne seg i lengden. |
|
| Back to top |
|
 |
Bananskrue Veteran
|
Posted: 11.02.2015 15:18 Post subject: |
|
|
Jeg er ingen ekspert selv og det kan jo høres ut som om de har overkjørt treninga litt, men helt uvanlig er det vel ikke om laget virkelig var så dårlig trent i fjor som vi skal ha det til?
Ofte skal man jo være litt overtrent ut av sesong slik at man får en formtopp når sesongen starter. Så lenge trenerstaben klarer å moderere treninsmengden etter hvert ser jeg ikke noe problem med dette. Foretrekker at de begynner for hardt og toner ned etter hvert enn at de ligger på daffe-nivå hele pre-season. |
|
| Back to top |
|
 |
Juch Veteran
|
Posted: 11.02.2015 15:19 Post subject: |
|
|
Hard trening lønner seg selvfølgelig om man ønsker å forbedre seg, men det går en grense ved for hard trening. Håper KI ser dette. Det er tydeligvis noen spillere som tåler opplegget dårligere enn andre, da burde man vel innføre mer individuelle opplegg når det gjelder de hardeste øktene?
Det hadde vært interessant med et intervju med KI på RBKweb hvor 2mas eller andre kan spørre litt om hvorfor det er problemer med overbelastning denne sesongoppkjøringen. Kan ikke huske å ha hørt om det i RBK de siste årene, tenker da spesielt før Perrys periode. |
|
| Back to top |
|
 |
KitWalker Veteran

|
Posted: 11.02.2015 15:22 Post subject: |
|
|
Spørs om ikke spillerne er så ivrige i treningsarbeidet at de ikke lytter til sin egen kropp, kan være småfarlig å ikke ta signalene alvorlige nok.
Tror ikke treneraparatet trenger å justere treningen så mye. Det går mest på spillerne selv at de må kjenne på det selv. |
|
| Back to top |
|
 |
nastynick Rutinert
|
Posted: 11.02.2015 15:46 Post subject: |
|
|
For å tåle å trene mer må man tåle belastningsproblemer, særlig i en pre-season der treningsbelastningen er høy sammenlignet med sesong.
At folk har småskader/er sliten er ingen problem så lenge det hensyntas og at spillerene gir tilbakemeldinger.
At de er slitne og har belastningssproblemer er som musikk i mine ører. Helt uproblematisk at man i februar må stå over et par treningskamper når det er som følge av tøff trening. _________________ Ljuskraft...bang booom! Bli arg! |
|
| Back to top |
|
 |
KitWalker Veteran

|
Posted: 11.02.2015 16:34 Post subject: |
|
|
| Er enig med deg. Tror ikke dette er noe problem men det er veldig viktig at spillerne selv tar ansvar over egen kropp slik at treneraparatet kan hjelpe dem over på alternativ trening eller at de rett og slett setter på lettere trening. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 11.02.2015 16:38 Post subject: |
|
|
Så lite vi har trent de siste årene, skal det vel ikke mye til før folk blir overbelastet. Jeg ser på dette som kjempepositvt. Har vel omtrent ikke skjedd siden Eggen sine dager at folk måtte stå over treninger, rett og slett fordi de var slitne. Man må trene hardt for å tåle hard trening.
Det går en grense ja, men tror ikke akkurat vi er i nærheten av den grensen nå. Da snakker vi type trening som de mest ekstreme utholdenhetsutøvere driver med, da gjerne sju-åtte timer hver dag. Den overbelastningen det her er snakk om bør gå seg til på noen få dager, maks. |
|
| Back to top |
|
 |
Juch Veteran
|
Posted: 11.02.2015 16:47 Post subject: |
|
|
| Håper du har rett i det, Hedon. Det skal sies at Midtsjø som står over hadde Tom Nordlie som trener i fjor. Men han ble jo operert tidligere i vinter, så det kan være litt av grunnen. |
|
| Back to top |
|
 |
Undergangen er nær Veteran

|
Posted: 11.02.2015 18:45 Post subject: |
|
|
Men Nordli tok over et bunnlag med 14 kamper igjen. Det er ikke sikkert han tok sjansen på å øke mengdene så mye da.
I VGs sak om endringene Nordli innførte, var det eneste punktet om trening:
"Økt treningsmengde: Nordlie har innført at laget tre ganger i uken drar rett på treningsstudio etter fotballøkta, for å sykle." |
|
| Back to top |
|
 |
Jonas Veteran

|
Posted: 11.02.2015 18:58 Post subject: |
|
|
Er tilhenger av Verheijens metoder om individualisering. Om Kåre ønsker å øke intensiteten og mengden på trening, er det jo naturligvis ikke slik at alle tåler det like bra.
Midtsjø opererte i november og var ute i 2-4 uker, Strandberg hanglet i store deler av fjoråret mens Mikkelsen med sin fysikk ikke slår meg som typen som tåler sånt like bra som alle andre.
Det er selvfølgelig synsing fra min side, men lurer på hvor mye man tar hensyn til hva de enkelte spillerne tåler, trenger osv nå som man trener mer og hardere enn før. _________________ No al calcio moderno |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 11.02.2015 19:41 Post subject: |
|
|
Hoftun bekrefter at Selnæs har belastningsskade.
Så vi kan legge til ham på lista sammen med Mikkelsen, Midtsjø, Strandberg og tidligere Nielsen. |
|
| Back to top |
|
 |
obri Proff
|
Posted: 12.02.2015 01:03 Post subject: |
|
|
2015 vil bli en kaskade av diverse treningsrelaterte skader av opplagte årsaker. _________________ Kjem alltid en ny kamp ..... |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 12.02.2015 01:14 Post subject: |
|
|
Personlig velger jeg å se positivt på dette.
At en og annen må hvile noen dager fordi det trenes intenst, er bedre enn å trene slapt og ha alle tilgjengelige. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 12.02.2015 01:45 Post subject: |
|
|
| obri wrote: | | 2015 vil bli en kaskade av diverse treningsrelaterte skader av opplagte årsaker. |
Hva mener du med det, obri? Hva er opplagt? Har du negative følelser for treneren KI? _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 12.02.2015 01:49 Post subject: |
|
|
Tror forresten jeg aldri har hørt om belastningsskader i pre-season før. Man får jo følelsen av at KI har blitt vel ivrig i jobben. _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
nin Rutinert
|
Posted: 12.02.2015 09:43 Post subject: |
|
|
| toreinar wrote: | Personlig velger jeg å se positivt på dette.
At en og annen må hvile noen dager fordi det trenes intenst, er bedre enn å trene slapt og ha alle tilgjengelige. |
Det blir lett å argumentere om det bare eksisterer 2 utfall av ethvert valg. Problemet er bare at i den virkelige verden finnes det flere, og noen av disse er utvilsomt bedre.
Med en så veldig liten stall som vi har er det helt essensielt at man unngår skader og kan trene godt med det beste laget så mye som mulig. Belastningsskader er kun dårlig arbeid av trenerteamet. Man blir ikke bedre trent av å trene knallhardt og så måtte ta pauser pga skader, man blir derimot betraktelig dårligere. Å hevde noe annet er rett og slett idioti. |
|
| Back to top |
|
 |
obri Proff
|
Posted: 12.02.2015 11:05 Post subject: |
|
|
[quote="Attaboy"][quote="obri"]2015 vil bli en kaskade av diverse treningsrelaterte skader av opplagte årsaker.[/quote]
Hva mener du med det, obri? Hva er opplagt? Har du negative følelser for treneren?
Rent fysiologisk er det galskap å starte på 0 å fyre opp til 100 slik man gjør nå.
Gradvis økning og tålmodighet er eneste vei. Is i magen og langsiktig arbeid har
ingen i RBK tid til og da vil det bli skader.
Alle håper vel KI skal lykkes , men er vel små sjanser for suksess utfra historikk
og rammebetingelser.
] _________________ Kjem alltid en ny kamp ..... |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 12.02.2015 11:30 Post subject: |
|
|
Takk for svaret, obri!
Men må si jeg ikke skjønner denne problematikken ettersom jeg ikke er så inne på trening. I hvert fall ikke på et så høyt nivå og hvordan man hensyntar (lovlig ord?) en større gruppe.
Også spesielt at flere her inne mener KI kjører et bra opplegg mens andre igjen mener det motsatte.
Hva er riktig? _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
obri Proff
|
Posted: 12.02.2015 11:50 Post subject: |
|
|
Det er ingen fasit.
Det vil vise seg om "gamblinga" til KI og resten av gjengen slår til.
Min påstand er at det vil øke sjansen for diverse skader .
Det er uansett ikke gunstig å få skader allerede i oppkjøringa og jeg
tror det blir en vond sirkel med ytterligere forverring istedenfor å få
trent langsiktig og skadefritt , noe som er en forutsetning for all fremgang. _________________ Kjem alltid en ny kamp ..... |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 12.02.2015 12:17 Post subject: |
|
|
| nin wrote: | | toreinar wrote: | Personlig velger jeg å se positivt på dette.
At en og annen må hvile noen dager fordi det trenes intenst, er bedre enn å trene slapt og ha alle tilgjengelige. |
Det blir lett å argumentere om det bare eksisterer 2 utfall av ethvert valg. Problemet er bare at i den virkelige verden finnes det flere, og noen av disse er utvilsomt bedre.
Med en så veldig liten stall som vi har er det helt essensielt at man unngår skader og kan trene godt med det beste laget så mye som mulig. Belastningsskader er kun dårlig arbeid av trenerteamet. Man blir ikke bedre trent av å trene knallhardt og så måtte ta pauser pga skader, man blir derimot betraktelig dårligere. Å hevde noe annet er rett og slett idioti. |
Og dette er du helt sikker på?
Det er ikke jeg.
Man kan lunke rundt på feltet og unngå skader og fortsette å bli løpt i senk,ja. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
nin Rutinert
|
Posted: 12.02.2015 17:02 Post subject: |
|
|
Ja, dette er jeg helt sikker på da det beviselig finnes en mengde klubber som trener hardt, er i god form og likevel ikke har bøttevis med hamstring og andre belastningskader.
Det er ikke slik at enten lunker man rundt på feltet og blir i dårlig form, eller så trener man på seg belastningskader og blir i "god" form (ingen blir i god form av å være skadet). |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 12.02.2015 17:25 Post subject: |
|
|
| nin wrote: |
Det er ikke slik at enten lunker man rundt på feltet og blir i dårlig form, eller så trener man på seg belastningskader og blir i "god" form (ingen blir i god form av å være skadet). |
Riktig. Det er ikke enten eller.
Men balanseres det på en knivegg i denne fasen av oppkjøringa,kan det være bra at alle treninger man er med på er harde.
Ok å venne seg til at det skjer i høyt tempo på en fotballbane.
Kanskje må man stå over 3-4 treninger som følge av dette.
Kjør så hardt som mulig og vær våken på at noen må stå over en og annen trening.
Kanskje vil de slippe litt opp på intensiteten ifm. de siste treningskampene slik at en første 11-er kan kjøres inn.
Ellers får vi vel håpe at teamet vet hva de holder på med. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 17.02.2015 12:25 Post subject: |
|
|
Fem årsaker til at Brutter’n ber fansen om tålmodighet i treningskampene.
• Ingen rolige treninger inn mot kamp, som kunne gitt overskudd.
• Ingen topping av lag før La Manga i mars.
• Den tøffe treningsperioden gjør at spillere i perioder må stå over en kamp på grunn av stor belastning.
• Spillere har vært borte på landslagssamlinger.
• RBK skal trene mye på å stå høyt og føre hver kamp i vinter. Dette tar mer krefter enn å ligge lavt, dekke rom og «vente» på motstanderen.
Det er de fem hovedårsakene til at Ingebrigtsen ikke lar seg bekymre etter tapet i Bodø sist. Da leverte RBK en ok 1. omgang, men var begredelige siste 45 - hvor feilene florerte og hjemmelaget omtrent løp over Rosenborg-spillerne.
Adressa: Brutter’n: – Tar ikke hensyn til kampene i det hele tatt _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
SeG Veteran
|
Posted: 17.02.2015 14:57 Post subject: |
|
|
Synes jeg faktisk er en ryddig og god måte å angripe ting på av Kåre, så får vi se om det høster frukter senere, men jeg synes det er fint at de har fokus på å føre kamper og øke fysikken fremover. _________________ I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -
Formerly known as STRANDerGUD |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 17.02.2015 15:04 Post subject: |
|
|
| Det høres bra ut og jeg blir på sett og vis beroliget av det KI sier. Men skal jeg være litt skeptisk så hadde det betydd mer om han sa det før Bodø-kampen ,det ville gitt bevis for at dette var planen, og ikke en unnskyldning etter at kampen u-planlagt gikk til helvete. |
|
| Back to top |
|
 |
|