| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 07.06.2006 09:46 Post subject: |
|
|
| Harald wrote: | | Der er jeg enig emd Brady. Jeg kan bare ikke se hvem der pt skal overtage hvis vi fyrer Høgmo. |
Jørn Andersen sa jo at det var bare å ringe  |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 07.06.2006 14:33 Post subject: |
|
|
Jørn Andersen er kort og... skal vi si... enkel.
Ikke av de smarteste.
Andersen er ingen trenerkandidat for RBK.
All den tid RBK ikke har hatt noen ballsentral som holder mål, synes jeg ikke at det har vært så dumt å benytte langpasninger. Personlig tror jeg Høgmo ville vurdert situasjonen noe annerledes med en Gud på midtbanen... _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 07.06.2006 15:17 Post subject: |
|
|
Har du truffet Jørn Andersen, TomH, eller vurderer du ham ut fra den gebrokne norsken hans?
Noen kvaliteter må mannen ha, for han har hatt en bemerkelsesverdig heldig hånd med de lagene han har vært involvert i som trener. Du behøver heller ikke å være hjernekirurg for å trene, motivere og lede et fotballag. Henning Berg har heller aldri fremstått som den personen med det beste ordforrådet i verden eller som en intellektuell person. Allikevel har han fått både respekt og skryt for jobben han har gjort i Lyn Oslo. Eller hva med Kevin Keegan's Newcastle som spilte noe av den beste og mest underholdende fotball jeg har sett rundt 95-96. Keegan har jo kun gambling, hester og fotball på hjernen. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 07.06.2006 15:19 Post subject: |
|
|
| TomH, det går faktisk an å spille fotball uten å ty til langpasningen selv om du ikke spiller med en ballsentral. Tro det eller ei. |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 07.06.2006 21:34 Post subject: |
|
|
| oddrane wrote: | | Ja, men du kan ikke forvente at Rosenborg skal vinne serien med 10 poeng etter å ha gjort en så dårlig jobb på mange områder de siste 5 årene (minus Hareide-året). Det tar litt tid å bygge opp et godt fotball-lag. Det var bare så forbasket synd han ikke fikk fullført jobben sin eller at Høgmo overtok rett etter han. Da tror jeg vi hadde vært der vi skulle i dag. |
Tja om Hareide hadde vært en suksess videre vet en jo aldri. Det han gjorde var jo ut med Skammelsrud og Sibaya, inn med Solli, Storflor og Winsnes.
Dessuten hadde han et fokus på forsvarsspillet. Der gjorde han en god jobb, men det offensive fløt på at spillerne der var stort sett de samme som under Eggen. Når da Ø.Berg dekket over tapet av Skammels med en av sine beste sesonger i karrieren måtte det gå som det gikk. Men at han revolusjonerte RBK på noe vis er vel å overdrive. Og om han hadde kunnet bygge et nytt storlag, vel se på landslaget der han til enhver tid har alle de beste norske spillere tilgjengelig...
Det er akkurat det samme jeg frykter med Høgmo. At den gode høstsesongen var et resultat av at han tok tak i det defensive og at det offensive fløt på at Eggen nok en gang hadde vært inne.
Det bekymrer meg at vi før sesongen hadde Eggen som konsulent nok en gang for å lære laget offensiv fotball, eller hva det nå stod. Og at dess lenger tid det går etter denne inntredenen, dess mere fantasiløst blir angrepsspillet.
Men Høgmo kan gjerne få tid for meg han. Hovedsaklig fordi jeg ikke sitter i en posisjon til å sparke han, men også fordi alternativene ikke akkurat er så veldig gode.
Og det finnes trenere som har snudd ei skute på kortere tid. Eggen i Moss og RBK f.eks.
Men som Eggen alltid sa, " det er enkelt å skape suksess, det å gjenskape den er utfordringen"
Så hvis vi ser at vårsesongen er brukt for å skape et fundament som gjør den utfordringen enklere synes jeg Høgmo skal få fortsette.
Har aldri vært for å sparke han nå, men mere å kommentere på et tidlig stadium at det ikke ser helt friskt ut.... |
|
| Back to top |
|
 |
oddrane Veteran

|
Posted: 07.06.2006 21:50 Post subject: |
|
|
| Vel, Hareide startet generasjonsskiftet med å sparke Skammelsrud. Dessuten vant han serien med 17 poeng i tillegg til cupgull. Kan ikke si det bare var på grunn av defensiv styrke og at spillerne "fløt på Eggen". |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 07.06.2006 23:18 Post subject: |
|
|
Er ikke det jeg mener heller. Jeg mener at i alle år prioriterte Eggen offensiv fotball. Det gjorde at vi hadde et til tider rufsete forsvar, spesielt i E-cup. Hareide kom inn og tok tak i det defensive. En riktig ting så klart, det var der han kunne bedre noe. For det offensive var veldig bra. Og når du ser på spillerne Eggen brukte i 2002, er det ikke mange forskjeller på de som ble brukt i 2003. Ergos spillere som kjente offensivt mønster som fungerte. Det er Skammelsrud ut og Winsnes inn. En Winsnes som vel aller først var tiltenkt å erstatte Skammels. Noe han ombestemte seg med og falt tilbake på å bruke Berg. Poenget er jo at vi aldri vil få vite hvordan 2004 ble med Hareide. Hadde Hoftun begynt å miste grepet, eller hadde Hareide klart å holde han på topp ut karrieren? Og hvis han hadde hatt samme utvikling som han fikk, hadde Hareide sett det og hentet en erstatter i forkant? Vi får aldri vite det, for han fortsatte ikke. Men han har jo ikke akkurat lyktes med å holde oppe spillet og entusiasmen i "nye Norge".
I historiens lys gjorde vel Perry mere for generasjonsskiftet da han satte Hoftun og Brattbakk på flyet til Bodø.
Og i lys av det har jo Høgmo bare fornyet mistilliten til Brattbakk og kvittet seg med to sør-amerikanere.
For når det gjelder det største hullet i arven etter Eggen ender både Åge, Ola, Perry og Per-M opp på den samme løsningen når det butter som verst, nemlig Ørjan Berg.
EDIT: Og forresten. Hareide sparket ikke Skammelsrud, han lot være å fornye kontrakten. Det er en forskjell. Tror ikke han hadde røket hvis han hadde hatt ett år igjen, og da ville kanskje han vært med også til han ble for dårlig. |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 07.06.2006 23:39 Post subject: |
|
|
| Brady wrote: | Har du truffet Jørn Andersen, TomH, eller vurderer du ham ut fra den gebrokne norsken hans?
|
Han har ikke et ansettelsesforhold i Tromsø Idrettslag på CV´en. |
|
| Back to top |
|
 |
Tobb Senior
|
Posted: 07.06.2006 23:52 Post subject: |
|
|
Mange nyttige spørsmål her trondh. Veldig vanskelig å si om Hareide forlot Rosenborg før trenden snudde med tanke på spillermateriale og alder. Kanskje var jobben til Ola dømt til å bli vanskelig slik situasjonen ble. Dette er ting man aldri får svaret på, men ingen kan ta fra Hareide at Rosenborg leverte en serdeles jevn og god sesong. Vi spilte jevnt med deportivo i CL-kval og ingen kunne sagt noe på om det hadde bikket den andre veien, selv om det beste laget over to kampet berget i land avansemanget.
trondh peker på flere faktorer som viser at det kunne gått begge veier for Hareide om han hadde fortsatt. Men det som er viktig nå er jo at Høgmo beviser at han er rett mann på rett plass. Høgmo har hele tiden sagt at han vil bruke vårsesongen til å prøve seg fram. Dette kan man synse hva man vil om, men det er faktisk styrets ansvar om det ikke viser seg vellykket, da de har godtatt denne planen. Om styret hadde ment at dette er uholdbart måtte de satt ned foten og krevd en annen plan. Ingen kan klandre Høgmo når han gjør som han gjør, for styret har godtatt planen. Men om det viser seg misslykket har Høgmo vist at hans strategiske planer ikke holder mål, og det bør handles deretter. Både med tanke på styret og Høgmo.
La det være sagt at jeg framdeles har trua på Høgmo, og dermed også styret, men i Rosenborg forventes resultater og underholdende fotball. Og la oss håpe den utviklingen fortsetter, som det kunne se ut som Hareide var inne på før han skiftet beite. |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 08.06.2006 00:14 Post subject: |
|
|
| Tobb wrote: | | Dette er ting man aldri får svaret på, men ingen kan ta fra Hareide at Rosenborg leverte en serdeles jevn og god sesong. Vi spilte jevnt med deportivo i CL-kval og ingen kunne sagt noe på om det hadde bikket den andre veien, selv om det beste laget over to kampet berget i land avansemanget. |
Vi tapte også 1-6 for Stabæk og 0-1 for dumpekandidat Tromsø på Lerkendal. Dog etter at serien var avgjort, men likevel. Vi var ikke imponerende på høsten. Men selvsagt, det var en god sesong.
| Tobb wrote: |
Høgmo har hele tiden sagt at han vil bruke vårsesongen til å prøve seg fram. Dette kan man synse hva man vil om, men det er faktisk styrets ansvar om det ikke viser seg vellykket, da de har godtatt denne planen. |
Er her jeg ramler av litt på Høgmo. Han poengterer at det er viktig med en fast startellever osv. Han har et dusin treningskamper pluss erfaringene fra fjorårssesongen å bygge på (og som ekspert i NRK fulgte han jo laget før han overtok også). Hvorfor trenger han en halv sesong på å finne ut det andre finner ut på vinteren? Og selv om jeg er enig i at Hirschfeld presterer jevnt på et høyere nivå enn Johnsen, hvorfor får ikke Espen drite seg ut i serien, når mange andre får det på andre posisjoner. Det virker veldig inkonsekvent.
Det beste eksemplet er jo selvsagt Solli. Han har jo vist ettertrykkelig for alle oss at han ikke leverer sentralt på midten. Jeg kan ikke skjønne at det ikke kan avdekkes på trening eller i treningskamper.
Hva hvis Brasil driter seg ut i VM-åpningen, og treneren kommer med følgende kommentar etter kampen: "Gruppespillet skal vi bruke til å finne ut hvem i denne troppen som passer hvor." |
|
| Back to top |
|
 |
Jonas Veteran

|
Posted: 08.06.2006 00:20 Post subject: |
|
|
Virker ikke som om Høgmo er så flink på kampledelse...
Nå sist mot Brann, burde han kunne snudd andre omgangen, etter det sinnsyke presset vi hadde i første omgang. Han bruker byttene for sent, og da får de jo heller ikke tid. Tenker da på at Storflor ble byttet ut altfor sent, og at Iversen kom inn for sent. Nei, dette er ikke bra. Han må skjerpe seg der. Det var i hvert fall svært frustrerende å se på!
Men han hadde en bra pep-talk i pausen mot Lyn dog.  _________________ No al calcio moderno |
|
| Back to top |
|
 |
ballaballaballa Veteran
|
Posted: 08.06.2006 02:29 Post subject: |
|
|
| trondh wrote: | Er her jeg ramler av litt på Høgmo. Han poengterer at det er viktig med en fast startellever osv. Han har et dusin treningskamper pluss erfaringene fra fjorårssesongen å bygge på (og som ekspert i NRK fulgte han jo laget før han overtok også). Hvorfor trenger han en halv sesong på å finne ut det andre finner ut på vinteren? Og selv om jeg er enig i at Hirschfeld presterer jevnt på et høyere nivå enn Johnsen, hvorfor får ikke Espen drite seg ut i serien, når mange andre får det på andre posisjoner. Det virker veldig inkonsekvent.
Det beste eksemplet er jo selvsagt Solli. Han har jo vist ettertrykkelig for alle oss at han ikke leverer sentralt på midten. Jeg kan ikke skjønne at det ikke kan avdekkes på trening eller i treningskamper.
Hva hvis Brasil driter seg ut i VM-åpningen, og treneren kommer med følgende kommentar etter kampen: "Gruppespillet skal vi bruke til å finne ut hvem i denne troppen som passer hvor." |
Synest også det er litt rart at han har brukt så lang tid, men vi har hentet inn noen nye spillere i Essediri, Iversen og Kone, og det er jo stort sett i angrepet vi har hatt utprøvingen, samt på den sentrale midtbanepossisjonen.
Så han har nå hatt 10 mnd med de fleste spillerene, 6 med Kone og Essediri og 3-4 med Iversen.
Men hovedgrunnen til alle endringene tror jeg ligger i alle skadene. Vi startet jo med det som skulle være ett relativt fast lag fra keeper til midtbane, men så forsvant Koppinen og Strand. Og samtidig forsvant også Helstad. Og Essediri mistet formen helt.
Da måtte vi gjøre forandringer både på midten og i angrepet.
Hva Solli anngår så var han jo god i de treningskampene som gikk på TV i vinter, og rapportene tilsa også at han var god i de senere treningskampene i den sentrale ankerrollen, og litt inn i serien.
Både mot LSK, Start og VIF spillte han jo til rundt 4 på terningen, Molde kampen fikk jeg ikke sett, men med tanke på hvordan spillet var i den kampen regner jeg med at han gjorde det bra da også. Det var jo først mot Stabæk det åpnet seg på midten og vi ble overspillt.
Og i den perioden han var i NRK-sporten fikk han nok ikke så mye innsikt i spillere som Tettey og PCS. Så det var først når han trådde inn i jobben at han fikk oversikten over spillermaterialet. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 08.06.2006 02:50 Post subject: |
|
|
Enhver kan se at Solli ikke har de rette kvalitetene for en sentral defensiv ballfordeler i et 4-3-3 system. Dette er noe først Perry innbilte seg at han passet til, og nå Høgmo.
Grunnen til dette er ifølge både Høgmo og Perry at han skaper sin egen rolle ved å føre ballen selv og gå forbi spillere fordi det er dette han er best til.
Problemet er jo at bevegelsene foran ham stanser opp ettersom han blir veldig uforutsigbar i pasningsspillet hvis han først skal passere noen spillere før han sender en pasning. Som bakerste mann på midtbanen blir det også en større fare for ballmist i farlig posisjon, hvis han skal passere spillere. Når han dessuten sliter med å unngå skumle feilpasninger i 90 minutter, sier det seg selv at han ikke er ideell i en slik posisjon.
Dette kan enhver se uten å være tilstede på RBK-treningene, og det er direkte svakt av både Perry og Høgmo å tro/mene noe annet. |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 09.06.2006 10:49 Post subject: |
|
|
Brady,
ang Jørn Andersen:
En kvinnelig "bekjent" har jevnlig "omgang" med Hr Andersen.
he he... _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
Jon Irenicus Veteran

|
Posted: 09.06.2006 10:53 Post subject: |
|
|
| Når du skriver det "slik" virker det som om dere går til den samme hora. (Eller er det jeg som alltid tenker koffert?) |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 09.06.2006 10:55 Post subject: |
|
|
Jeg synes Høgmos innlegg om høyere lønn er svært positivt. Ikke for å trekke i gang Drogba-uttalelsene igjen, men høyere lønn vil helt sikkert gjøre det mer attraktivt å spille for RBK.
Les mer her:
http://www.vg.no/pub/vgar...tid=119102
Imidlertid øker høyere lønninger nødvendigheten av å kartlegge spillere svært grundig. Tidligere hadde man kanskje råd til et og annet feilkjøp, men ved å øke lønningene må feilkjøpene elimineres vekk. _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 09.06.2006 10:57 Post subject: |
|
|
Krøvel,
he he... Jeg vil ha minst mulig med Andersens "tilgjengelige" hull å gjøre og har derfor egne jaktmarker (gift).
Hverken min kvinnelige "bekjent" eller Andersen er mine typer.
Dette kun til orientering. _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 09.06.2006 11:08 Post subject: |
|
|
Lønnsdiskusjonen her, så har vi det på en plass.  |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 19.06.2006 08:31 Post subject: |
|
|
Flere enn meg som så reklamen i Lørdagens VG? Peg skal ha fotballskole sammen med, DUM DIM DUM: DRILLO! Semb og Thoresen stiller også. Da vet vi at han prioriterer tiden rett i sommer. Kanskje han lærer noe?
Og til Brady - nå vet vi hvor Peg står. Han er Semb/Drillo-svin. Dette viste jo selvfølgelig du, men nå får vel resten øynene opp for det. Kan noen finne reklamen på nett?  |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 19.06.2006 10:58 Post subject: |
|
|
| Tror ikke den fins på nett, men Høgmo er i alle fall borte i dagene før LSK-kampen... |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 19.06.2006 14:29 Post subject: |
|
|
| Manus wrote: |
Og til Brady - nå vet vi hvor Peg står. Han er Semb/Drillo-svin. |
Får håpe han kommer seg opp av bingen og opp i lyset før det er for sent
Fritt etter Geezer Butler:
"Coaches gathered in their masses
Just like witches at black masses
Evil minds that plot destruction
Sorcerer's of long ball's construction
In the parks the audience are sleeping
As the long ball kick's are flying
Death and hatred to possession
Poisoning their brainwashed minds
Now in darkness, world stops turning
As the long ball machine keeps burning
No more coach pigs of the power
Hand of God has struck the hour
Day of judgement, God is calling
On their knees, the coach pigs crawling
Begging mercy for their sins
Satan, laughing, spreads his wings"
 |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 21.06.2006 10:20 Post subject: |
|
|
Høgmo er sikkert en veldig god trener på mange vis. Men jeg tror han er litt for snill på selveste treningsfeltet, noe Roar Strand også har nevt.
Eggen var svært delaktig på treninsfeltet. Var det dårlig intensitet så fikk spillerene HØRE det. Var det en dårlig passning så fikk de HØRE det også. Dette gjorde at spillerne måtte gå i seg selv vær gang de gjorde én liten feil. Spillerne ble da topp skjerpet og treningen holdt meget god standard. Noe som gjorde at de presterte meget gode kamper.
Under ola by og per joar så ble ikke de samme kravene stilt som under Nils Arne. Det var ok å slå en feilpasning her og der, slik at spillerne slapp seg ned på et dårligere nivå. Dette mener jeg er en av grunnene til nedturen.
Høgmo virker også som en stille og snill rev på treningsfeltet. Kvaliteten blir ikke like høy og kamp prestasjonen blir dårlig.
Høy kvalitet på trening = Høy kvalitet i kamp |
|
| Back to top |
|
 |
Skammels10 Veteran

|
Posted: 21.06.2006 10:34 Post subject: |
|
|
Man trenger ikke å være en kjeftesmelle for å være en god trener. Høgmo er nok ikke en Eggen-type på det viset, men intensiteten på treningene kan være like høye nå som de var på Eggens tid.
Jeg ser fram mot en meget god høstsessong, noe alá innspurten i fjor. Vi har en bortimot skadefri tropp, og det kommer mest sannsynlig ett eller flere nye fjes i sommer. Høgmo vet nok hva han gjør - og den synes jeg er betryggende. |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 21.06.2006 10:41 Post subject: |
|
|
| Det er jo greit nok. Men enhver spiller har godt av å få høre det når man presterer dårlig. Du vet jo at det har vært mange eledenige prestasjoner i år. Det man gjør på trening, gjør man også i kamp. |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 21.06.2006 19:08 Post subject: |
|
|
Her er det jo litt hvis og men synsing, men på generelt grunnlag kan jeg si at jeg synes Strand evt er lite profesjonell om han ikke makter å prestere sitt beste uten at han blir truet med bank... _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
|