|
|
 |
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
SeG Veteran
|
Posted: 30.12.2014 19:32 Post subject: |
|
|
Hvil i fred, Odd. En evig legende vil du være! _________________ I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -
Formerly known as STRANDerGUD |
|
Back to top |
|
 |
d3 Rutinert

|
Posted: 30.12.2014 21:50 Post subject: |
|
|
Hvil i fred. |
|
Back to top |
|
 |
Noah FC Rutinert
|
Posted: 31.12.2014 01:15 Post subject: |
|
|
Hvil i fred Ivers! Æ fikk aldri opplev dæ live, men det kunna æ bytta bort my i mitt liv for å få. Men men, du får lev videre som den stjerna du e. Bare på himmel'n no! _________________ Ja. D va d da. Sei d. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 31.12.2014 17:33 Post subject: |
|
|
Melløs Stadion, 1977. Vålerenga kjemper for å unngå nedrykk når de får frispark et stykke innpå Moss' banehalvdel. Ballen lempes opp til Odd Iversen som står på hjørnet av 16-meteren.
- Jeg trodde ballen skulle gå langt utenfor, sier Odd Brynte Skauen til VG.
Han sto i mål for Moss på oktoberdagen for over 37 år siden.
- En crosser ble slått mot det lengste hjørnet av 16-meteren. Der ventet Odd med sitt brassespark. Han fikk en vanvittig bananskru på den ballen, forteller Skauen og fortsetter:
- Jeg sto bare å... Den så nesten ut til å være på vei ut til sidelinjen og til innkast, men den skrudde og duppet ned i hjørnet. Det var helt fantastisk. Ingen skjønte hva som skjedde, sier han.
Les mer: Iversen om eget mål: - Noe av det fineste i verden
Lerkendal 15. oktober 1982. Gradestokken er på vei mot null, det er sludd i lufta, men folket flokker mot Lerkendal Stadion. Odd Iversen skal spille sin siste kamp, en såkalt testimonial. Kommer det noen?
Det kommer 18 000.
Jeg husker den gladtriste stemningen på Lerkendal, også banketten med taler, sanger og fjas i ærverdige Palmehaven på Hotel Britannia etterpå, og hele kvelden var som en lang kjærlighetserklæring til en fotballspiller alle hadde et forhold til.
Det kom spillere fra hele landet for å ære ham, de beste fotballen kunne by på, og jeg har ikke opplevd en lignende avskjed med en norsk fotballspiller verken før eller siden.
Les mer: I dag skal vi takke for stoltheten han skapte
Odd Iversen forble på sin side et norsk fenomen. Han banket inn mål i eliteserien, men fikk aldri testet seg mot de aller beste.
Det kan forklare hans ønske om å se andre lykkes, tror Carew.
– Jeg tror så absolutt at Odd levde ut drømmen sin gjennom Steffen. Og jeg håper og tror at han også gjorde det gjennom meg og de andre spillerne han ga gode råd på veien. Han hadde et indre ønske om å se at vi hevdet oss. Derfor var det også så viktig for meg å vise at jeg lyttet og anerkjente hans råd, sier Carew.
Les mer: Carew om «Ivers»: – Han var alltid der og passet på at jeg gjorde jobben min |
|
Back to top |
|
 |
Cessna Rutinert
|
Posted: 03.01.2015 13:41 Post subject: |
|
|
gisp! wrote: | Kommer nok til å synge "Bilde tå'n Ivers" med en liten tåre i øyekroken neste gang.
Den største av alle legender i RBK.
Norsk fotballs foreløpig aller ypperste målscorer. |
Tåre i øyekroken vet jeg at det kommer til å bli, det blir det alltid når sangen runger over Lerkendal.... Neste gang vil det nok bli så meget at jeg håper kamera ikke oppfatter det.
Hvil i fred, Odd Iversen. Fred over ditt minne. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 03.01.2015 18:22 Post subject: |
|
|
Fin og raus hilsen fra Kanarifansen på facebook:
Quote: | En av de største legendene i norsk fotball gått bort, og vi i Kanari-Fansen Lillestrøm ønsker å sende våre kondolanser til familie og venner av Odd Iversen. Og ikke minst til Rosenborg Ballklubb.
Hvil I Fred, Odd Iversen! |
_________________ Influencerâ„¢ |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 03.01.2015 18:41 Post subject: |
|
|
 |
|
Back to top |
|
 |
SeG Veteran
|
Posted: 03.01.2015 19:11 Post subject: |
|
|
Henning wrote: |  |
+1 _________________ I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 03.01.2015 21:18 Post subject: |
|
|
Ivers til Brattbakk på Lerkendal for noen år siden: Ja, du mått bli pilot du før du vart kaptein.  _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 07.01.2015 23:00 Post subject: |
|
|
– Vi trenger ikke Facebook, vi har vår egen kringkasting, forteller Odd Iversen, fast kaffekompanjong i de gjestfrie redaksjonslokalene til TV Risvollan.
Latter og brede glis brer seg i den lille forsamlingen. En fotballproff, en tekniker og en redaktør, alle naboer gjennom mange år. De mimrer tilbake til tidligere tider.
– Vi hadde jo både bank og post i gamle dager, så minibanken skulle vi gjerne hatt tilbake, sier Ivers.
Den tidligere fotballspilleren har vært Risvollan-beboer siden 2000 og legger ofte turen innom tv-kanalen. Redaktør Karlsen har lenge gått med en ide om å fortelle historien om den legendariske målscoreren.
– Jeg stoler fullt og helt på at disse gutta kan sakene sine og vil ikke at noen andre enn dem skal gjøre det, sier fotballhelten.
Les mer: REPRISE: Iversen på hjemmebane
[Erling] Næss er sterkt preget av tapet av sin tidligere lagkamerat og gode venn. Han skrev en nekrolog over Odd Iversen som stod på trykk i Adresseavisen tidligere denne uka, og har fått overveldende respons. Nå gruer han seg til å ta et endelig farvel i morgen.
Les mer: – Jeg gruer meg som om han skulle vært broren min!
Drister meg til å lime nekrologen inn:
Quote: | «Jesus redder!» sto det med stor skrift på en vegg i Oslo sentrum, da vi RBK-gutta ankom til en viktig kamp på -70 tallet.
Nedenfor dette gode budskapet, hadde imidlertid noen tilføyd: «men «Ivers» skåre på returen!»
Det kunne vært Odd selv, som var opphavet til denne suverene replikken! Odd var en mester også på det området. Han var mentalt og verbalt, slik som på banen, kjappere, mer presis, mer treffsikker og underfundig, og artigere, - enn alle jeg har møtt i hele mitt liv. Odd var rett og slett, en gluping!
Jeg var så heldig å få være sammen Odd og kameratene hans, for bare noen uker siden. Kroppslig svekket etter mange sykehusopphold, men med den samme kjappe replikken, bestemtheten, kunnskapen og klokskapen. Da en av kameratene spurte meg om hvor mange kamper jeg har spilt for RBK, rakk jeg ikke engang å tenke meg om, før Odd fortalte fakta om meg. Fantastisk at han visste alt dette, og fantastisk flott å bli beæret slik av ham. Godt å tenke på!
Jeg trakk fram våre første møter på Rosenborgbanen, - og den store barneskolefinalen i 1959 mellom Bispehaugen mot Berg. Han husket også godt at Berg tapte i omkampen, med over tusen tilskuere, på grunn av én spiller, nemlig Bispehaugens fenomenale keeper, «Rauen». (Odd)
Sterkt inntrykk denne kvelden gjorde også hans uttalelser om St. Olav Hospital. Jeg er stolt over her, å kunne bringe videre dit, - ordrett det Odd ivret etter å få sagt:
«St. Olavs e' den bæste plassen på jorda, den som si nå stygt om dæm som jobbe der, kan bare ha sæ hjæm! Æ glær mæ, te æ ska dit igjæn!»
Så «Ivers'k» kan altså sykehusopphold beskrives, kan det sies bedre? Han var suveren, Odd!
Vi som trente, og spilte sammen med Odd, vet best hvor suveren han var. Når klubber skal hente spillere i dag, leter de etter en med fart, en med gjennombruddskraft, en med hodestyrke osv. og den optimale - en som kan lage mål! Odd hadde utrolig nok alle disse egenskapene iboende helt alene. Tro meg, Odd kunne spilt på hvilken som helst plass på laget, inkludert keeperplassen, og vært best! Vi va utrolig heldig vi, som hadd 'n Odd!
Ser i dag, at både Ronaldo og Messi, er veldig opptatt av hvordan muren står oppstilt, før de avgjør om de tør å utføre sitt spesialskudd, med riktig fot. Odd trengte ikke tenke slik. Han tok ganske enkelt «hoftefest», ventet til muren var ferdig oppstilt, og tok deretter frisparket, med den foten som passet best, i forhold til muren! Motstanderlagene ble satt sjakk matt, igjen og igjen. Utrolig, men sant!
Odd er vel også den eneste spilleren i verden, som er blitt applaudert av en keeper, han nettopp har ydmyket, med sin skåring nr. 6, i en og samme kamp! VIFs keeper ble bare stående, og klappet i takt med publikum! (Lerkendal 1968, RBK-VIF, 7-2)
Håndball-laget Rapp spilte i eliteserien, men holdt på å rykke ned! Visste ikke sin arme råd, før de ble gjort oppmerksom på ballgeniet «Ivers». Han møtte opp, hallen ble fullsatt, og Odd banket inn mål på mål, med den største selvfølgelighet, selvfølgelig!
På en av våre europacup-turer, hadde vi bankett på et hotell, der det i sidelokalet var biljardsalong! Noen av oss hadde lyst på et parti, men ble advart av personalet, da det kun var profesjonelle spillere der, som raskt kom til å blakke oss. Odd fnyste av advarslene. Etter en kort stund sammen proffene, kom han tilbake: «Guta! - æ spandere` en runde, sjå her, fifty pound, - for mæ nån amatøra»! Deretter ble «amatøra», Odds egen definisjon, på arrogante bedrevitere. Rauen prata alle, og alles, - språk. Han hadde derfor aldri noen problem med å forstå, eller gjøre seg forstått.
Det fikk vår solide backspiller Knut Jensen, i praksis erfare under en kamp mot Skeid i 1968. Backene var på den tiden sjelden over midtstreken. Knut forvillet seg over, og dro til med et langskudd. Ballen havnet til alles forundring, i nota, Knut hadde skåret sitt første og eneste mål på Lerkendal. Alle jublet og hyllet Knut - alle unntatt Odd! Han løp riktignok også resolutt bort til Knut, men Odd tok et realt "slipsgrep" i trøya hans, og utbrøt med glimt i øyet: "Ka e det du held på med, Knut? På det lage' her e det æ som skåre målan!"
Odd va utrolig treffsikker, og sleiva aldri på banen. Utenfor banen, vart det nånn sleivspark, også fra ham. Når «ør-tævan» da svei som verst, tok Odd frem det vi elska han mest for, - han va næmlig overbevist om at det va ber å reis sæ etter ei knallhard takling, enn aldri å takle!
Vi er veldig mange, ja, en stor del av Norges befolkning og mediebransje, som har meget å takke Odd Helge Iversen for. Han har gjort oss stolt, han har lært oss mye, og han har underholdt oss, på en måte som forblir uforlignelig. Det er vondt å tenke på at han ikke er her mer, - han har jo bestandig vært her.
I ærbødighet
Erling Næss
(Medspiller i RBK) |
|
|
Back to top |
|
 |
trondhb Veteran
|
|
Back to top |
|
 |
Diabolic Rutinert
|
Posted: 08.01.2015 11:50 Post subject: |
|
|
Og NRK Trøndelag. |
|
Back to top |
|
 |
SeG Veteran
|
Posted: 08.01.2015 13:25 Post subject: |
|
|
Ser de aller aller fleste medier sender direkte fra kirken. Må si jeg gruer meg til "Bilde tå'n ivers" på Lerkendal om et par måneder. Blir mildt sagt spesielt. _________________ I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -
|
Back to top |
|
 |
Dantell Proff

|
Posted: 08.01.2015 13:49 Post subject: |
|
|
Må si at det var høy gåsehudfaktor da Tellefsen spilte Rosenborgsangen på fiolin og Åge fulgte opp med "Trondheimsnatt" |
|
Back to top |
|
 |
SeG Veteran
|
Posted: 08.01.2015 13:56 Post subject: |
|
|
ja helt enig. Satt med gåsehud under en delen selv. _________________ I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -
|
Back to top |
|
 |
OzzeyH Proff

|
Posted: 08.01.2015 14:15 Post subject: |
|
|
Bilde tå`n Ivers , av en preget Åge..  |
|
Back to top |
|
 |
SeG Veteran
|
Posted: 08.01.2015 14:21 Post subject: |
|
|
Ikke bare Åge som er preget i dag. Men sermonien har vært en flott hyllest synes jeg. _________________ I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -
|
Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 08.01.2015 17:01 Post subject: |
|
|
Quote: | Vi i FK Haugesund sender i dag våre varmeste tanker til Odd Iversens nærmeste, klubben Rosenborg og byen Trondheim.
|
fkh.no: Varme tanker til RBK _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
Back to top |
|
 |
krist2 Rutinert
|
Posted: 08.01.2015 17:21 Post subject: |
|
|
En vakker og bevegende bisettelse.
Hvil i fred. |
|
Back to top |
|
 |
Knowrud Veteran
|
Posted: 08.01.2015 20:29 Post subject: |
|
|
Tellefsen som spiller Rosenborgsangen på fiolin må være noe av det fineste jeg har hørt. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
Back to top |
|
 |
Troillongen Senior
|
Posted: 08.01.2015 21:11 Post subject: |
|
|
Knowrud wrote: | Tellefsen som spiller Rosenborgsangen på fiolin må være noe av det fineste jeg har hørt. |
Enig! Her triller tårene bare jeg tenker på det. |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
|
Back to top |
|
 |
Hentesveis Veteran

Joined: 24 Aug 2004 Posts: 5628 Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim
|
Posted: 10.01.2015 18:21 Post subject: |
|
|
Følgende dikt stod i Adressa forleden dag. Jeg syns det var vakkert...
Quote: | Farvel
Fløyta har blåst.
Kampen er over.
Vi minnes deg alle -
men blikket har tårer.
MÃ¥ toner lyde
ved Lerkendals gress.
For deg alene -
fotballens ess.
"Et bilde tå´n Ivers"
er vår symfoni.
Du reiste herfra
i drakt nummer ti.
Takk!
Roar Solberg |
_________________ Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen... |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 29.03.2015 22:43 Post subject: |
|
|
Reportasje i Ukeadressa i går:

På dette 47 år gamle høstbildet fra Lerkendal virker alt så uskyldsrent: Draktene er fri for reklame. Spillerne har rullet ned strømpene og avslører null behov for leggbeskyttere. Den gamle ståtribunen er tettpakket med folk, men det må ha vært mer glissent på motsatt side, på «nummerert» og «unummerert», som det het. Bare 9511 tilskuere hadde kjøpt billetter denne søndagen.
- Jeg husker denne kampen spesielt godt. Brann hadde ikke en nubbsjanse, og Odd Iversen var i et helt ekstremt humør og scoret tre av de sju målene, erindrer Trygve Hernæs.
Bildet der Odd header inn én av scoringene, ble tatt i første omgang da RBK angrep mot Klæbuveien. Rosenborg foretrakk alltid å spille mot Klokkesvingen etter pause, dit også Trygve Hernæs brukte å bevege seg etter å ha vært inne i garderoben og hjulpet til.
- Dette bildet tok jeg med et Leica M2, og jeg brukte et 35 mm objektiv for å få med perspektivet ordentlig. Det gikk litt ut over skarpheten, medgir han.
Men det er mer enn skarpt nok til å vise Odd Iversens storhet på denne tiden, da han kanskje var på sitt aller beste, lenge før skadene og all annen jævelskap begynte å hjemsøke ham. Høsten 1968 var Odd bare 22 år, men på god vei til å sette en utrolig scoringsrekord i norsk fotball (30 seriemål på 18 kamper.).
- Alle står jo og kikker på Odd, fulle av beundring, både Brann-spillerne og lagkameratene, sier Trygve Hernæs.
Det er noe utenomjordisk ved måten han henger over Lerkendal og nettopp har gjennomført et teknisk perfekt hodestøt på.
- Da jeg tok denne eksponeringen, hadde Odd akkurat presset ballen ned og kula var på vei mot mål. Odd selv har begynt landingen, du kan se det på de lukkede øynene, men han har et godt stykke ned til bakken. Jobben er med andre ord utført, nå er det bare å lande og vente på scoringen og jubelen. |
|
Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |
SITATET |