View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Borden Veteran

|
Posted: 23.12.2014 19:45 Post subject: |
|
|
Er det noen som vet om en fotballklubb som har hentet inn en sportsdirektør eller manager fra andre idretter, og i hvilken grad de har hatt suksess med valget?
Personlig mener at jeg styret gjennom å signalisere at de leter etter ny kompetanse i 'sportslig leder-stillingen' er inne på noe viktig, men dessverre tror jeg de ser i feil retninger.
Skal man se til andre idretter regner jeg med det er i Norge de leter, og da leter de fortrinnsvis i miljøer der utøverne er i verdenstoppen. Disse finner man i størst grad i individuelle vinteridretter. Vil for eksempel Fredrik Aukland være en som kan tilføre Rosenborg noe, og i tillegg fungere optimalt på alt som går på lagbygging, kjøp og salg? Jeg stiller meg mer enn tvilende. Aukland var bare et eksempel, men jeg greier heller ikke å finne noen andre åpenbare gode kandidater i disse idrettene.
Styret i Rosenborg burde i stedet sett til utlandet (ikke Skandinavia) og ansatt en person med bakgrunn fra fotball, som kan bringe nye idéer og kompetanse til klubben, deriblant på det som har med trening å gjøre. |
|
Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 23.12.2014 20:08 Post subject: |
|
|
Tipper vi går for denne karen her:
 |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 23.12.2014 21:41 Post subject: |
|
|
Hvis de allikevel skal hente en uten spesifikk fotballkompetanse må vel roeren Olaf Karl Tufte være et godt navn. Da kan man også spille på assosiasjoner med fotballaget Tufte IL, som også er kjent for å bruke eksperter på det som for hver av dem var helt uvante arenaer, uten at det ble noen fotballmessig suksess.
Olaf Tufte drar på årene og kan bevise at det faktisk ikke bare er noe som skjer av seg selv, men som må trenes opp om man skal gjøre det riktig bra.
Om det er for mye "bambus" i styre og stell, så kan nok Tufte finne noe alternativt å bruke dem til. Brannmann er han også, hvis det skulle ulme.
Han har ellers vunnet i Milan (VM 2003) og over en periode som omfatter sju trenere (pluss Rambos vikariat) i RBK tatt ni VM/OL-medaljer i tett kamp med konkurrenter som har helt andre klimatiske forhold til å øve vinterstid på "konkurranseunderlaget".
Ellers vet han godt hvordan det er å sitte i en båt uten styrmann og har spisskompetanse på å ha ryggen mot mål.
For øvrig god på motivasjon, truser, selvpining, brød, å gjøre vonde, tunge øvelser til underholdning og å bruke årene til sin fordel.
Har foruten sin singelkompetanse i verdenstoppen ogsÃ¥ kompetanse som gift (med ♀ ), samt fra dobbel (2x ♂) og firer (4x ♂).
Kanskje han i kampens hete kan finne på å suse avgårde nedover Eiendomsmegler1-tribunen med ryggen mot mål og armene i "arbeidsstilling" når Kjernen setter i gang med "Ro-" også.
Nevner også at han som bonde sikkert vet en del om hvordan man skal te seg for at potetene skal kunne tas opp når gullet er klart. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
Borden Veteran

|
Posted: 24.12.2014 00:13 Post subject: |
|
|
Problemet her er vel at det å trene og utvikle fotballspillere handler om mye mer enn kun utholdenhet og fysikk.
Vi bør heller se mot land som har vært flinke til å utvikle fotballspillere, som f.eks. Argentina. Å få impulser fra andre fotballmiljøer tror jeg er veldig viktig for å utvikle seg videre og kunne skape noe unikt og spennende i fremtiden.
Altså ikke kopiere, men få nye impulser som blandes med det som er bra fra før av, for å kunne skape noe nytt som vil gjøre klubben unik og i stand til å konkurrere mot antatt bedre motstandere igjen. |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 24.12.2014 00:36 Post subject: |
|
|
Enig, Borden.
Må vel tilføye at det var slett ikke bare alvor jeg prøvde å formulere i forrige innlegg. Ikke noe alvor i det hele tatt egentlig, for å være presis, dersom Bordens innlegg var en reaksjon på mitt.
Mer: Tufte viser faktisk selv nybrottstakter når han våger noe så uvanlig som å gå til en annen idrettsgren for å bli bedre.
Roeren har valgt å inngå et helt unikt samarbeid med ... en padler. (Ingen hopper, ingen syklist og ingen langrennsløper, men en som strengt tatt egentlig driver med nesten akkurat det samme.)
I artikkelen kan man også lese Tuftes uttalelser om laktatgrenser, watt og målinger. Ser for meg at dette i løpet av en sesong kunne blitt tidenes innkasttrener. I alle fall helt sikkert best i Trøndelag, og det er vel ambisjonsnivået?
NRK: "Tufte i gullform etter unikt samarbeid." _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
Borden Veteran

|
Posted: 24.12.2014 01:20 Post subject: |
|
|
Bare ikke sett Tufte i nærheten av bowling-landslaget
Skjønte hvordan innlegget ditt var ment, gisp!, så var ikke noe direkte tilsvar. |
|
Back to top |
|
 |
Løkkagutt Proff
|
Posted: 24.12.2014 10:35 Post subject: |
|
|
Gitt at de skal hente noen utenfra fotballen og oppgavene er å skape vinnerkultur og toppidrettskultur i organisasjonen. Bidra til at en prestasjonsgruppe skal prestere enda bedre, bidra til at man henter impulser utenfra og kan coache det sportslige apparatet til å bli enda bedre. Da er det et navn som dukker opp i hodet mitt; Marit Breivik.
Jeg forutsetter da at kjøp/salg, økonomi og det fotballfaglige ikke ligger i rollen, men at rollen heller er ment til å lede en sportslig avdeling til å prestere best mulig. Det er få i Norge som har vært bedre på dette enn Marit Breivik.
Å ansette en som har ekspertise på utholdenhet a la Tufte, Aukland eller Kvålsvoll er høl i huet. Breivik har ekspertise på å lede et sportslig team til å prestere bedre, coaching og skape vinnerkultur. Det er ikke sikkert det er så dumt å få henne inn i en rolle i klubben. |
|
Back to top |
|
 |
eksil Veteran

|
Posted: 24.12.2014 11:11 Post subject: |
|
|
Marit Breivik sitter vel eller satt i styret? Eller surrer jeg nå?
Uansett, det kan synes som om styret har vurdert tre modeller:
1) Manager som fungerer som trener. Ikke SD.
2) Trener og SD, hvor SD styrer sportslig utvikling, admin. og spillerlogistikk.
3) Trener, ass.trener med spillerlogistikk, SD uten særlig fotballkunnskap med ansvar for admin. og sportslig utvikling
Av disse tre modellene er nummer tre den jeg har særdeles lite tro på.
Nytenkning er vel og bra. Dette blir mildt sagt krevende å oppnå resultater med.
Det enkle er ofte det beste. TKK eller annen slugger inn som SD. Kutt Hoftun som kvasi-SD. _________________ Du och jag Alfred. |
|
Back to top |
|
 |
Goran Proff

|
Posted: 24.12.2014 11:19 Post subject: |
|
|
Kroken treffer spikeren på hodet med kommentaren sin i dagens Adressa. _________________ Stopp forfølgelsen av de paranoide! |
|
Back to top |
|
 |
BBQsaus Rutinert

|
Posted: 24.12.2014 12:58 Post subject: |
|
|
Noen som kan poste Krokens kommentar her? |
|
Back to top |
|
 |
Undergangen er nær Veteran

|
Posted: 24.12.2014 13:30 Post subject: |
|
|
denne du mener?  |
|
Back to top |
|
 |
Bananskrue Veteran
|
Posted: 24.12.2014 17:03 Post subject: |
|
|
Er enig i at Kroken treffer ganske godt her.
Det som irriterer meg med dette er ikke tanken bak det brakka prøver på. Jeg syns det er greit å tenke litt nytt, og å ansette en person med erfaring fra toppidrett som kan sette en finger på hvordan man kan forbedre seg utover det man fra før av er vant til i fotballen.
Problemet er at dette er en helt ny stilling, og ikke det som bør være kravspesifikasjonen til sportslig leder. |
|
Back to top |
|
 |
NÃ¥erdetnok Veteran
|
Posted: 24.12.2014 17:07 Post subject: |
|
|
Tomla opp for Kroken. Og for Late Barter sitt oppslag. |
|
Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 24.12.2014 17:35 Post subject: |
|
|
Jeg vil helst se hvor vi lander før jeg mener styret har handlet klokt eller ei.
Det gjelder både stillingsbetegnelsen, i hvilken grad Hoftun skal fortsette å ha ansvarsoppgaver som tradisjonelt har ligget under en sportslig leder og som kan skape unødvendig konflikt mellom ny og gammel sportslig leder, og kompetansen til den som blir ansatt.
Det var en artikkel i Trønder-avisa i dag om volleyball-laget til Stord som visstnok satte alle andre lagsporter i Trøndelag i skyggen, Rosenborg inkludert. 11-12 harde økter i uka pluss kamper. Selv en orienteringstrener som hadde vært på seminar og overvart treningene hadde blitt imponert og så overføringsverdien til egen idrett. Hvis et damelag i volleyball i trøndelag lykkes med å være ledende i Skandinavia og gjør det bra i Europa, mye takket være toppidrettsfokus, så er det klart at Rosenborg kan ha mye å lære fra de som har ledet an i den elitesatsingen.
Jeg ser ingen problemer med at Rosenborg kunne ha rekruttert en sportslig leder fra et slikt miljø. Spillerlogistikk er uansett mest om å få til en balansert stall med de midlene man har til disposisjon, og hvor speider, trener, assistent-trener og andre tilknyttet klubben kan speide og gi sin tilslutning eller ikke til om en spiller er rette mann for laget. |
|
Back to top |
|
 |
Fosningen Rutinert
|
Posted: 24.12.2014 17:51 Post subject: |
|
|
Nidaros997: Ingen er vel negative til å hente inn mer kompetanse på toppidrett, for å hente nye impulser. Når det gjelder volleyballaget, er jeg også sikker på at deres sportslige ledelse i første rekke har kompetanse på volleyball. På samme måte må RBKs sportslige leder i første rekke ha kunnskap om fotball (kravspesifikasjoner er godt beskrevet i trådene her allerede). Det gjelder derfor å ta ting i rett rekkefølge. Og jeg har forresten ingen tro på at Hoftun fortsetter med SL-oppgaver når ny mann er på plass. Det ser jeg på som en selvfølge. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 25.12.2014 01:15 Post subject: |
|
|
Jeg kan bekrefte at trenere og ledere i Stod er 'rene' volleyballfolk, dyktige sådan, fra inn- og utland. Samtidig er det verdt å huske at volleyballtreninger er mye mer teknisk - repetitive og mindre fysisk krevende enn fotballtreninger, slik at det kan/bør trenes et høyere timeantall per uke for å bli god.
Forøvrig består laget til Stod i svært liten grad (så lav som overhodet tillatt) av lokalt utviklet talent, og nesten utelukkende av utenlandske stjerner, så effektiviteten i ferdighetsutvikling er det grunn til å stille spørsmål ved. Det er som kjent lettere å være stor fisk i liten dam, men man kan ikke annet enn å la seg imponere av hvor langt de har kommet også internasjonalt. Om dette har overføringsverdi til fotballen er vel heller tvilsomt, men for eksempel Byåsens håndballsatsning kan fort ha noe å lære. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 26.12.2014 21:02 Post subject: |
|
|
Må bare riste på hodet av styreformannen vår! Om vi skal lykkes som fotballklubb så henter vi inn kompetanse etc. fra de klubber og land som lykkes med dette. Er drittlei den selvforherligende innavlen vi bedriver. Når skal folk innse at vi ikke er best på alt lenger og at vi trenger impulser uten ifra. Men vi trenger impulser som kan drive en fotballklubb ikke en dartklubb! Det skulle egentlig ikke være så altfor vanskelig dette her, eller? _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 26.12.2014 21:16 Post subject: |
|
|
Er en ganske vanlig holdning i norsk idrett har jeg inntrykk av. Idretten her i landet er generelt preget av selvgodhet og tanker om at vi vet bedre enn alle andre. I allefall inntil man havner så langt ned i grøfta at man ikke kommer opp igjen (som f.eks hoppsporten), og omsider skjønner at det kan være lurt å se på hva man har gjort i andre land for å oppnå suksess. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 28.12.2014 20:53 Post subject: |
|
|
Hovedtrener Kåre Ingebrigtsen er strålende fornøyd med løsningen.
- Erik har god kompetanse på spillerlogistikk. Han kjenner systemene og mekanismene i det. Det er greit at vi i trenerteamet har full kontroll på det, sier han til adressa.no.
Les mer: «Brutter’n»: - Greit at vi har kontroll på kjøp og salg
Veldig rart at Koteng og styret ser ut til å overkjøre anbefalinga fra Olympiatoppen om å satse på fotballkompetanse i denne stillinga.
Greit nok at man sikkert ønsket å gjøre en vri for å få Hoftun over på åremål og i annen stilling, men når kruttrøyken legger seg, håper jeg at styret likevel peiler seg inn mot fotballkompetanse.
Ser samtidig ingen grunn til at Hoftun skal være enslig forhandler i alle overganger. Naturlig at han kan hjelpe ny sportslig leder (i begynnelsen), men han trenger/bør ikke være sjefsforhandleren. |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 29.12.2014 18:27 Post subject: |
|
|
Vi må i alle fall finne en som er i stand til å ta en rolle der han selv ikke er større enn klubben.
Erik Hoftun har sviktet på det området.
(Det gjelder også andre av de "vi" som bestemte seg for å si nei til Diskerud 23. desember og senere godkjente å legge ut informasjonen på RBK.no 29. desember uten at hovedtrener hadde vært hverken inne i beslutningsprosessen eller fått info om utfallet.) _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 02.01.2015 19:36 Post subject: |
|
|
http://strindheimtoppfotb...ndheim-tf/
Quote: | «Mini» signerer som Sportslig leder i Strindheim TF |
Da har Trøndelag startet utdanningen av mannen som overtar som Sportslig Leder i RBK fra 2020 av når klubben endelig har kvittet seg med teamet Hoftun, Alstad & Kaggestad.  |
|
Back to top |
|
 |
Whoppa Veteran
|
Posted: 02.01.2015 19:44 Post subject: |
|
|
Puh! Fikk hjerte i halsen da jeg leste "Mini blir sportslig leder...". |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 05.01.2015 18:04 Post subject: |
|
|
I Lundhs podcast (se spillertråden) blir jusstudent Dorsin spurt om Rosenborg vil ha ham inn på ledersiden.
-Det må klubben svare på, parerer svensken.
Han avviser imidlertid ikke muligheten i klartekst og snakker engasjert om egne kvalifikasjoner. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 28.01.2015 12:59 Post subject: |
|
|
http://www.adressa.no/100...487717.snd
Quote: | Rosenborg lyser ut sportslig leder-jobben
- Vi har flere navn på blokka, men det kan være kandidater vi ikke har tenkt på. |
Målet med en utlysning er altså å få en helhetlig oversikt over kandidater, til en stilling som handler om å jobbe strategisk med å oppfylle klubbens ambisjoner gjennom:
Quote: | Å sørge for en best mulig spillersammensetning i RBKs a-stallen på kort sikt
Å sørge for en best mulig spillersammensetning i den samme a-stallen over tid
Ã… jobbe for at utviklingsavdelingen, SalMarakademiet, utvikler best mulig spillere
Å forstå en klubb som RBKs ambisjoner og økonomiske forutsetninger.
- En sportssjef i RBK må kunne jobbe og tenke strategisk, og vise til lederegenskaper, sier Dyrhaug. |
Spennende, nå kommer ansettelsen som kan avgjøre RBKs skjebne de neste 15 årene!! |
|
Back to top |
|
 |
Stubbelur Veteran

|
Posted: 28.01.2015 13:00 Post subject: |
|
|
'Rosenborg lyser ut sportslig leder-jobben
- Vi har flere navn på blokka, men det kan være kandidater vi ikke har tenkt på.'
http://www.adressa.no/100...487717.snd
Hva med for eksempel Tor-Kristian Karlsen?
Quote: | - Vi kommer fortsatt til å ta oss tid. Det handler om å finne riktig person, og det skal vi ikke forhaste oss med. Nå lyser vi ut stillingen til i slutten av neste uka, så vil vi fortsette jobben med å finne RBKs neste sportslige leder, sier Dyrhhaug |
Dette er betryggende, dog. At Alstad er med i prosessen, not so much. |
|
Back to top |
|
 |
|