View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 02.11.2014 04:03 Post subject: Troillprat episode 3 |
|
|
I det hockeykampen var over kom RBKweb online igjen.. Da får jeg vel lage tråd for denne episoden også!
Episode 3 endelig ute - om tribune- og supporterkultur. Sjekk ut om du gidder her:
http://troillprat.no/troi...-episode-3
Feedback mottas med takk. Er klar over at min egen mikrofon til tider befant seg litt for nærme kjeften min.
En del av dere: Sees på vei til/i Skien i morra! _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
Numsk Rutinert

|
Posted: 02.11.2014 14:41 Post subject: |
|
|
Veldig bra episode, Orion! Merker at programmet begynner å "sette seg" nå. Tonen er mer avslappet, og det er en fin balanse mellom seriøsitet og lettbent humor. Humret godt i skjegget flere ganger. _________________ Instagram, YT, FB og Twitter: skauniversal |
|
Back to top |
|
 |
larsarus Legende

|
Posted: 02.11.2014 15:18 Post subject: |
|
|
Teknikken virker å ha satt seg også, selv om redigering kanskje fremdeles går tregere enn du skulle ønske på bakrommet? Skikkelig romklang på lyden fra Shadwell da, uten at det utgjorde noe problem. Er vel bare å være kravstor på valg av mic/headset (spesielt kontra speaker/internmic) på Skype som kan få lydbildet til å bli mer uniformt så vi kan late som dere sitter sammen i sofaen og prater Eventuelt så kunne du kjørt all Shadwell-lyden igjennom et megafon-filter da for moroskyld
Og ellers moro med litt bleeping  |
|
Back to top |
|
 |
Knowrud Veteran
|
Posted: 02.11.2014 15:31 Post subject: |
|
|
Bra episode igjen, temaene er veldig interessante og du finner alltid svært gode gjester Håper noen av disse vil ende opp som faste gjester fremover. |
|
Back to top |
|
 |
Rexalor Veteran
Joined: 25 May 2009 Posts: 1021 Location: Det lille utlandet
|
Posted: 02.11.2014 17:08 Post subject: |
|
|
Kan du kutte ut den modem anno 1996 lyden i helt begynnelsen? Får minner av å trykke på logg på for så å springe ut av rommet av den lyden.
Sensurere banning med pipelyd? (Navnet til han duden er jo bare bra at blir sensurert) Banning er da bare adjektiver som regel, ingen som tar skade av å høre banning. Og enn så lenge mikrofon nivået er over Diabolic nivå er det jo greit for min del.
Eller liker jeg temaene, og resten av podcasten, jeg venter utålmodig på neste episode!
Hvor lenge tror du det er til vi får stemmingscasten?
(Hvor lenge til vi forhåpentligvis kan høre nummer 4?) |
|
Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 02.11.2014 17:16 Post subject: |
|
|
Ja, kan nesten ikke vente på neste episode, jeg heller. Synes faktisk episodene skulle vært lengre, men forstår jo at det ikke kan være aktuelt. For min del, er det jo et sunnhetstegn at jeg ønsker meg mer troillprat.
Edit: Det eneste jeg skulle likt og visst mer om, var eventuelt hvordan shadwell styrer sangene som synges under kamp. Er det sånn at du tar det som det kommer utifra kampbildet eller er det mer i en (fast) rekkefølge? Regner med at du også tar sangene fra hukommelsen og ikke har et repertoar foran deg? _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
Back to top |
|
 |
larsarus Legende

|
Posted: 02.11.2014 18:31 Post subject: |
|
|
Rexalor wrote: | Sensurere banning med pipelyd? (Navnet til han duden er jo bare bra at blir sensurert) Banning er da bare adjektiver som regel, ingen som tar skade av å høre banning. |
Var bare blemmen med navnet jeg tenkte på. Hvor grensen går for bannskap får OrionPax vurdere selv, men tåler å høre gloser jeg også. Om podcasten kommer på iTunes er det bare bra om den må ha [explicit]-stempelet.  |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 03.11.2014 00:41 Post subject: |
|
|
Tilbake fra Skien.
Takk for hyggelige tilbakemeldinger!
larsarus: Du har helt rett, det er der "jobben" ligger. Har lært voldsomt mye av å snekre sammen disse tre episodene, men det er absolutt forbedringspotensiale i workflow. Bruker nok altfor mye tid på ting som sannsynligvis er unødvendige.
Når det gjelder utstyr så er det ingen tvil om at vi kan gjøre oss noen tjenester og lære av de første 3 der. Samtidig så vil jeg jo ha en forholdsvis lav terskel til at folk skal kunne delta, hvis folk må ut og kaste hundrelapper på en bra mikrofon blir det ikke bare lett å få tak i gjester. Ser på litt forskjellige løsninger for dette problemet.
Bare for å være klar på det: I episode #3 var det utelukkende bleep'et ut for å skjule identiteter. Jeg tagger som explicit og i det vi melder opp til iTunes vil det ikke være noen tvil om at det kan forekomme ting som ikke er for alle. Molde-supporter-greia var bare et teit påfunn men litt banning må man nok regne med. Dette er av supportere, som vil si at folk prater slik supportere prater.
Rexalor: Kan sikkert kutte ut den - det skulle liksom være lyden av at man stiller inn på en gammeldags radio, men ser jo at den tar tid som er litt unødvendig, samtidig som det vel ikke er verdens deiligste lyd. Skal gjøre introen litt mer "tight" neste gang!
Jeg har akkurat kommet inn døra fra Skien, og første som skal gjøres er å hente ut dataene og høre gjennom dem, og finne ut hva som kan brukes til noe. En del av supporter-pratene på Oslo-bussen ble gjort med bakgrunnsmusikk tilstede og jeg er usikker på hva det gjør med resultatet. Fikk også tatt opp begge omganger i sin helhet fra inne i Kjernen, og pratet litt med folk i bussen på vei tilbake (vesentlig mer sedat). Fikk forresten hilst så vidt på 2mas også, men han var opptatt med å skrive/redigere så han fikk være i fred - får heller bli podcastgjest en gang det passer bedre.
Når jeg har hørt igjennom data fra begge bussene (Megafonmannen skaffet opptak fra Trondheimsbussen) så må jeg prøve å klippe sammen dette til noe som har en viss sammenheng. Hvis jeg skal tippe, så vil jeg si 1-2 uker, men det kan bli både mindre og mer, litt avhengig av hva som skjer ellers i verden også.
Attaboy: Gode spørsmål som det sikkert er interessante svar på - den type tankevirksomhet trenger vi i redaksjonen, som er den manglende puslebrikken for å få høyere frekvens på Troillpratingen.
Ellers - veldig mye hyggelige folk å møte på tur, både her inne fra og supportermiljøet generelt. Håper kommende episode kan klare å gi et visst inntrykk av hvor kult det er "på veien"! _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
Rexalor Veteran
Joined: 25 May 2009 Posts: 1021 Location: Det lille utlandet
|
Posted: 03.11.2014 09:04 Post subject: |
|
|
Kan noen hacke verdenen til Orion så ingenting skjer rundt han? |
|
Back to top |
|
 |
kevinpieter Veteran

|
Posted: 03.11.2014 10:15 Post subject: |
|
|
larsarus wrote: | Eventuelt så kunne du kjørt all Shadwell-lyden igjennom et megafon-filter da for moroskyld |
- What kind of phone are you on?
- I am on a megaphone.
- Megaphone?
- Yes, because I am a gangleader!
/90-tallsreferanse _________________ My meaning is bad, but my grammar is good. |
|
Back to top |
|
 |
xMegafonmannen Veteran

|
Posted: 03.11.2014 13:38 Post subject: |
|
|
OrionPax wrote: |
En del av supporter-pratene på Oslo-bussen ble gjort med bakgrunnsmusikk tilstede og jeg er usikker på hva det gjør med resultatet.
Når jeg har hørt igjennom data fra begge bussene (Megafonmannen skaffet opptak fra Trondheimsbussen)
|
Samme på bussen vår.
Og så klage de som fikk opptakeren i trynet på spørsmålene de fikk
Attaboy wrote:
Quote: | Edit: Det eneste jeg skulle likt og visst mer om, var eventuelt hvordan shadwell styrer sangene som synges under kamp. Er det sånn at du tar det som det kommer utifra kampbildet eller er det mer i en (fast) rekkefølge? Regner med at du også tar sangene fra hukommelsen og ikke har et repertoar foran deg? |
1. Fullt og helt ut i fra kampbildet. Ikke mye stas å synge om Norsk fotballs lokomotiv om vi ligger under 4-1 mot Haugesund. Så det som foregår på banen trigger hvilke sanger som kommer i størst mulig grad.
2. Stoler på hodet, derfor glemmes en del av sangene innimellom. _________________ :/ |
|
Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 03.11.2014 15:03 Post subject: |
|
|
shadwell wrote: |
Samme på bussen vår.
Og så klage de som fikk opptakeren i trynet på spørsmålene de fikk |
Svarene stod vel i stil.
Last edited by Eru on 03.11.2014 15:09; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 03.11.2014 15:04 Post subject: |
|
|
Vi må åpenbart begynne med settlister. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
Troilonge Veteran
|
Posted: 03.11.2014 19:53 Post subject: |
|
|
Kjempebra sending, koser meg med sendingene selv om de er lange! Artige gjester denne gangen, og.
Filleting: Du trenger ikke nevne at du er en "stakkarslig TV-supporter" (for å bruke dine ord) foran hvert spørsmål. Ble litt mange slike introduksjoner i siste sending. Men ellers bra, podcasten blir bedre og bedre. Kjempeinitiativ. |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 03.11.2014 21:04 Post subject: |
|
|
Rexalor: Akkurat nå ser jeg ikke hvordan det skulle funket uten vesentlig mengde mord, så må nok bare la ting gå sin gang.
Troilonge: Takk for det. Ja, jeg har blitt brutalt klar over en del sånne ting jeg sier halvveis på autopilot for å kjøpe meg litt tid i forhold til å formulere spørsmål og sånne ting. Litt bedre planlegging vil forhåpentligvis føre til litt færre 8-minuttersspørsmål og dermed også sånne gjentakende ting som er til stor irritasjon..
Bare for å illustrere; Har jo hørt det meste sagt på Troillprat ganske mange ganger ifm. redigering... men har fortsatt ikke orket å høre en episode fra begynnelse til slutt selv, fordi jeg får helt mark av å høre meg selv bable på som om det sto om livet! _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
Troilonge Veteran
|
Posted: 03.11.2014 21:20 Post subject: |
|
|
Har enda ikke hørt episode 2 og jeg nekter. |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 03.11.2014 21:36 Post subject: |
|
|
Du må ikke tro på onde twittertunger.
Edit: Forresten, som spammet på twitter og FB, 350 stk. har allerede hørt episode 3. Nå må jeg klare å bestikke noen til å lage en logo e.l. snart, så jeg med god samvittighet kan melde opp til iTunes og andre. Lettere å holde på lytterne om episoden oppsøker dem enn omvendt, men likevel veldig fornøyd med oppslutningen. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 04.11.2014 09:34 Post subject: |
|
|
Kul episode. Bra Odd Iversen-historie. |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 04.11.2014 11:07 Post subject: |
|
|
Takk, og enig! Kunne gjort seg med en Megafonmannen-turhistorie (minst) i hver episode.
Sånn apropos, når vi møttes i Skien fikk jeg også hilse på han som hadde ommøblert uteserveringa i Kongsvinger - jeg hadde allerede pratet med ham på bussen, men visste jo ikke at det var ham, og han visste ikke hva Troillprat var - sånn er livet med anonym "berømmelse"! _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
kevinpieter Veteran

|
Posted: 04.11.2014 12:51 Post subject: |
|
|
Veldig bra episode, som vanlig.
For å komme med et par (konstruktiv-)kritiske innspill:
Noen ganger leder du spørsmålene litt for mye. "Kunne Kjetil Rekdal vært trener for oss, eller er han en ufyselig type som har et horn i siden til Rosenborg og alltid benytter en hver anledning til å rakke ned på Rosenborg?"* Det finnes nok de som mener at Reka kunne trent oss, men A utelukker ikke B i dette tilfellet, og den som får spørsmålet vil kunne bli ledet til å svare B (for ikke å snakke om har glemt A på dette tidspunktet.)
En annen viktig ting å huske på som intervjuer (programleder), er at det er intervjuobjektet/gjesten som skal stå for svarene, ikke du. Unngå derfor å stille ferdigsvarte spørsmål. Jeg hørte en gang en up and coming artist si at hun hatet å være gjest hos Christine Dancke på P3, fordi hun bare stilte spørsmål det gikk an å svare "he-he, ja" på. Jeg sier ikke at du er _der_, men vær obs på det.
Og ja, jeg skjønner jo at slike ting er lettere å luke vekk om en f.eks har en redaksjon som kan forberede episodene bedre. Jeg er enormt imponert over arbeidet du legger ned i dette, og synes det er et fantastisk initiativ.
*eksempelet er fingert, men som de sier i TV-bransjen: "based on a true story" _________________ My meaning is bad, but my grammar is good. |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 04.11.2014 13:25 Post subject: |
|
|
Takk for gode tilbakemeldinger, kevinpieter!
Jeg var inne på (men dro ikke videre) noe av det samme i svaret til Troilonge litt lenger oppi her, i går kl. 20:04. Det er lett å høre forskjell på meg og noen som KAN intervjue folk. I første episode hadde jeg skrevet ned en del spørsmål (fortsatt ganske lange), men da ble det veldig tydelig (ihvertfall for meg) en del "opplesning", istedenfor en mer naturlig samtale. I tillegg ble det klønete når deltagerne svarte på spørsmålene og kom inn på ting som jeg hadde skrevet opp i senere spørsmål. For rigid opplegg.
Så har jeg da prøvd i #2 og #3 å heller ha spørsmålene mer i stikkordsform, for å bedre kunne tilpasse meg det som skjer underveis. Det har funka bedre for meg mentalt på den måten at jeg klarer å holde ca. styr på hvor vi er i samtalen, samtidig som det blir en del fofle fafle når stikkordene skal bli til spørsmål i "realtime". Det fører da til at jeg bruker en del ord og uttrykk som ikke gir noen som helst verdi, bare for å gi meg selv tid til å komme til poenget. Jeg kan love at det er noe drit å være klar over det og samtidig ikke være i stand til å slutte med det.
Selv om jeg også før har sagt at jeg i utgangspunktet ønsker dette skal være mer samtale enn intervju, er jeg absolutt enig i at det ikke skal være ledende og ferdigsvart. Da blir folk fort lei. Jeg tror også samtalen vil flyte bedre hvis jeg dytter den i "riktig" retning av og til enn om jeg står med slegge og tvinger den dit jeg så det for meg at den skulle på forhånd. Toleransen for lange episoder er bedre enn jeg fryktet på forhånd, så da ser jeg at det smarte valget er å la gjestene (som etter min mening er de som gjør dette interessant) si det som faller dem inn; Forsvinner de for langt ut på vidda (noe som ikke har skjedd så langt) kan det alltids klippes litt i.
For de som måtte være interessert - vi bruker Skype for å holde samtalene i gang, samt tar opp lokalt hos de som har anledning til det av hensyn til lydkvaliteten. Denne episoden (som er den korteste så langt) endte opp rett under timen. Skype-opptaket var på 1 time og 16 minutter. Noen minutter prat før vi satte igang, tilsvarende på slutten, og en del kremting og venting og "meta" midt i som har blitt redigert bort i ettertid ligger igjen på gulvet etterpå.
Jeg håper vi kommer dit at dette blir bra nok til at vi bare kan laste opp med et absolutt minimum av redigasje, men da må nok jeg lære av folk som KAN snakke på f.eks. radio og begynne å levere fra meg korte og konsise setninger der ordene kommer ferdig stokket ut av kjeften min.
På den positive siden; i bortetur-episoden blir det mye mindre behov for å høre meg bable ukontrollert avgårde på leting etter rett villspor!
Denne posten her illustrerer vel kanskje bare problemene jeg har med å fatte meg i korthet.  _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 04.11.2014 23:39 Post subject: |
|
|
shadwell wrote: |
Attaboy wrote: | Edit: Det eneste jeg skulle likt og visst mer om, var eventuelt hvordan shadwell styrer sangene som synges under kamp. Er det sånn at du tar det som det kommer utifra kampbildet eller er det mer i en (fast) rekkefølge? Regner med at du også tar sangene fra hukommelsen og ikke har et repertoar foran deg? |
1. Fullt og helt ut i fra kampbildet. Ikke mye stas å synge om Norsk fotballs lokomotiv om vi ligger under 4-1 mot Haugesund. Så det som foregår på banen trigger hvilke sanger som kommer i størst mulig grad.
2. Stoler på hodet, derfor glemmes en del av sangene innimellom. |
Takk for svarene, shadwell!
Svarer du på eventuelle andre (bonus for meg)spørsmål jeg lurer på?
Hva skjer de gangene du er forhindret fra å gå på kamp? Finnes det en stedfortreder?
Hvilken sang gir deg mest frysninger?
Foruten kampen Gamst og Reg sto blant dere, hvilken kamp vil du personlig dra fram som det største høydepunktet? Du har jo et vell av kamper å ta av her. Kanskje vi kan få en topp fem-liste?
Kan ØØ bli bedre enn det er i dag? Hva må i så fall til? _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
Back to top |
|
 |
gollumLAD legend Veteran

|
Posted: 04.11.2014 23:58 Post subject: |
|
|
Gleder meg til denne artikkelen Attaboy lager til VG Helg kommer ut.  _________________ "Ikke ta den."
RBKweb Banter Crew
Party Læven Crew(PLC)
Anti Håkon Jørgensen
ULB
#JeSuisMessi
RÃ¥nny wrote: | JanneB har talt.
Ta dere en bolle og feir sølvet! |
Rabona
http://www.rbkweb.no/foru...74#1002174 |
|
Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 05.11.2014 00:14 Post subject: |
|
|
Hehe, vet ikke om det var positivt eller negativt ment (har aldri lest VG Helg), men spørsmålene jeg stiller er jo pga at jeg oppriktig er nysgjerrig. Likeledes kunne/burde jeg jo stilt deg spørsmål også, gollum! Hadde vært interessant og visst mer om deg òg.
Føler jeg vet svært lite om den indre kjernen. _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
Back to top |
|
 |
1r9b1k7 Veteran
|
Posted: 05.11.2014 00:23 Post subject: |
|
|
Attaboy wrote: | ...
Kan ØØ bli bedre enn det er i dag? Hva må i så fall til? |
1. Namsosinger kan ta turen til Lerkendal på kamp