English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK og treningskultur
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 64, 65, 66 ... 98, 99, 100  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 23.08.2014 13:04    Post subject: Reply with quote

Men da forbeholder jeg meg retten til å sette spørsmålstegn ved retningen dette har tatt i Norge de siste årene. Du trenger ikke å være enig, men jeg mener vi må ha et større fokus på å spille fotball med høy intensitet, å bli godt trent skal komme som en effekt av dette.

Å ha fysisk trener som måler spurter, vektløfting, tester piss og sørger for at ingen blir skadd er vel og bra, men når A-laget har fridag, restitusjonsdag, rolig trening før kamp og ikke klarer å holde 90 minutter fotallkamp 1 gang i uka så er det på tide å evaluere måten man jobber på.

Du sier jo det samme som Erik Hoftun med argument på hvorfor han ikke ville ansette NAE. Han hadde ikke samme syn på fysisk trener, kosthold, restitusjon og trening som RBK har idag.

Vel sveininge og Hoftun: Under NAE holdt RBK rekorden på best O2-opptak i hele verden i nesten 10 år, idag klarer ikke spillerne våre å fullføre 1 90minutters kamp i uka.

Så kan man enten fortsette å restituere og høre på fysisk trener som sier vi er bedre trent enn noengang, eller så kan man vurdere hva vi skal gjøre for å bli best trent i fotballsammenheng igjen. For det er faktisk koplett ubrukelig om troppen vår er best trent noengang på fysisk treners tester om de ikke kan spille fotball i mer enn 60 minutter.
Back to top
View user's profile Send private message
sveininge
Rutinert

PostPosted: 23.08.2014 13:18    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Du trenger ikke å være enig, men jeg mener vi må ha et større fokus på å spille fotball med høy intensitet, å bli godt trent skal komme som en effekt av dette.

Nettopp dette er jo noe av kjernen i filosofien til folk som Verheijen og Bangsbo. Pur kvalitetstrening. Men kombinert med fokus på restitusjon, skadeforebygging osv. Ser ikke hvorfor det skulle være noen motsetning mellom disse. Det funker for alle andre. Hvis vi ønsker at Rosenborg skal ta sikte på verdenstoppen i treningsekspertise, så må den ekspertisen også omfatte restitusjon og lignende.
Back to top
DelPiero
Proff

PostPosted: 23.08.2014 13:24    Post subject: Reply with quote

Til info: Verheijen er den treningseksperten som står for mest mulig fotballspill med høy intensitet på ulike banestr gjennom en treningsuke.
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 23.08.2014 13:24    Post subject: Reply with quote

Det er tydelig at vi snakker forbi hverandre, antagelig fordi du umiddelbart bestemte deg for å være steilt uenig med meg Smile

Jeg har ikke kritisert Verheijen og Bangsbo.

Jeg har derimot sagt meg enig med fotballekspertenes utsagn om at retningen vi har tatt i Norge på dette punktet ikke nødvendigvis er bra.

Og jeg har forankret det med eksempelet i vår egen klubb.
Back to top
sveininge
Rutinert

PostPosted: 23.08.2014 13:35    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Det er tydelig at vi snakker forbi hverandre, antagelig fordi du umiddelbart bestemte deg for å være steilt uenig med meg Smile

Sånne kommentarer som dette ser jeg virkelig ikke poenget med.

Min oppfatning er at det har blitt populært å kritisere fysiske trenere, rullering, restistusjonstrening etc for tiden. Gjerne hvis det gjelder Rosenborg. Dette synes jeg er tøv når man ser at det er hverdagen også hos de aller beste. Jeg ser ikke hvorfor vi skal pensle debatten rundt Rosenborgs treningskultur inn på denne veien. Hjelde og Hoftun duger ikke - men det finnes det fysiske trenere og sportsdirektører som gjør.

Vi vet at det ble trent for lite intensivt og for lite med ball under PJH. Dette er klubben i ferd med å endre på. Det trenger ikke bety at man skal slutte å fokusere på restitusjon, rullering etc.

Jeg synes det høres fullstendig merkelig ut å snakke om fysiske trenere, restistusjonsfokus og lignende som del av en feil retning. Slik jeg oppfatter det har snarere manglende fokus på dette vært et problem i fotballen, noe mange klubber har fått hard kritikk for f.eks. når spillere ender opp med unødvendige skader, eller ikke er fit til å prestere i kamp.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 23.08.2014 13:40    Post subject: Reply with quote

Poenget er at vi ikke gjør det riktig, og det gjelder for mange norske klubber. Kritikken går på hvordan dette løses i norske klubber idag, ikke kritikk mot treningskunnskap generelt.

Det er helt naturlig at kritikken dukker opp når laget gjør det dårlig og helt åpenbart er elendig trent. Men det er kritikk som går på det vi gjør idag i klubben og Norge med våre fysiske trenere og opplegg, ikke alle fysiske trenere og alle fysiske tilnærminger og filosofier til trening.

Så: kritikken går på hva vi gjør, ikke hva som kan gjøres.
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 23.08.2014 23:32    Post subject: Reply with quote

Har norske trenere forstått Verheijen helt korrekt?
Har Hjelde&co klart å implementere høy nok intensitet i treningene, har de lagt inn for mye restitusjon, ødelegger øvrig trening noe? Hvor er ballen?

Spørger kun. Noen korte sitater. (Kun utdrag fra artikler. Linker for de ivrigste som vil ha mer.)
Dagbladet 25. januar 2013 wrote:
Vålerenga har droppet Verheijen-øktene.
Spillerne responderte ikke så godt på det nye treningsprogrammet som Vålerenga hadde håpet. I sommerpausen valgte man så smått å gå bort fra Verheijen-metoden, til fordel for mer tradisjonell «norsk» trening.

I oppkjøringen til denne sesongen har Kjetil Rekdal strammet til ytterligere.
... - Hva er det som er så hardt?

- Det er mye fotballspilling og mye løping. Vi ser at vi mangler noe der, og det merket vi i fjor også. Da vi gikk ut i 2. omgang fikk vi ikke til noe. Vi holdt ut i 60 minutter, og det var det.

- Var dere for dårlig trent?

- Det tror jeg. Jeg tror ikke vi var topptrente i fjor, sier Fellah.

Virker som om Vålerenga-2013s tolkning av Verheijen varer like lenge som RBK-2014s?

Josimar wrote:
Tidligere Vålerenga-trener, Martin Andresen, sa han hadde implementert dine treningsmetoder, og ga spillerne en uke fri etter en intensiv
treningsperiode. Er det essensen av din filosofi?
– Nei, det kjenner jeg ikke igjen. Men jeg er ikke overrasket. Det begynner vel å bli en ganske kjent historie etter hvert. Han og hele staben hans kom til Amsterdam og vi snakket sammen i to timer. Hvis en norsk trener gjør det, for å tilegne seg kunnskap, så synes jeg det er veldig bra. Likevel fikk jeg høre at han hadde gjort et stort intervju i Norge hvor han sa han hadde implementert min filosofi. Det ble jeg veldig overrasket over, fordi trenere studerer gjerne 10 til 15 dager, og likevel har de en følelse av at de kun forstår 70-80 %. Med andre ord, det er helt umulig å forstå og kunne dette etter kun to timer med samtaler. Det er en typisk uttalelse fra en uerfaren trener. Når du snakker med store ord gjør du deg også veldig sårbar, fordi du sier ting du ikke klarer å oppfylle.

Etter den artikkelen var det mange norske trenere som uttalte de ikke hadde tro på trenings-metoden, fordi man ikke fikk den høye intensiteten og løpsmengden som er nødvendig for å være topptrent?
– Vel, senere fikk jeg høre fra folk i Norge om hva de hadde gjort på trening, og det var helt motsatt av det min filosofi står for.

VG 19. mars 2013 wrote:
Nederlenderen, som i forrige uke deltok på UEFAs seminar om fotballfitness i Oslo, har en klar filosofi om hvordan fotballspillere skal trene utholdenhet og styrke. Hovedregelen hans er at alt skal foregå med ball.

Han er svært kritisk til trenere som isolerer styrke- og utholdenhetstrening.

Fra et innlegg på RBKweb. Fant ingen kildeangivelse.
Quote:
Selv om utøvelsen er vanskelig, er prinsippet enkelt: Kampene er fotballspillerens eksamen. Derfor må spillerne ha overskudd. I praksis handler det om korte, effektive økter, med høy intensitet. Treningene i Rosenborg varer nå aldri lenger enn 75 minutter.

- Vi bruker metoden til Raymond Verheijen på laget som helhet. Den bygger en kontinuerlig progresjon i den fysiske formen, sier Hjelde

Adressa/100% sport, 10. januar 2011 wrote:
- Vi hadde tre tester i dag, og resultatene viser at spillerne generelt er i bedre form nå enn de var på tilsvarende tid i fjor. Gledelig, sier Hjelde til adressa.no.

Bedre form i 2011 enn i 2010 (på samme tid). (For øvrig: Hva skyldes Eggens metoder/intensitet og hva skyldes Hjeldes?)
Og historisk gode resultater nå. Er jo lett forenlig med hans uttalelse om kontinuerlig progresjon, men hva slags fysisk form er det han har målt? Noe som er det motsatte av Verheijens filosofi, eller som i helhet ikke går overens med hans ideer? Spør Verheijen, 2mas.
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 24.08.2014 03:41    Post subject: Reply with quote

Kanskje det kunne være fornuftig å se litt til hva NAE gjorde? Høy-intensive 6X6/7x7 etc. til spillerne var tomme. Altså, ikke så mye fokus på pulsklokke, nøyaktig antall spurter eller nøyaktig antall minutter. Litt mer konkurranse, ekstrem intensitet, jobb til du går i bakken?

Er så lei av den gjennom-metodiske tilnærmingen til trening der et papirark forteller hvor lenge du skal holde på uavhengig av hvordan spillerne ser ut/responderer som vi har idag, pulsklokker, spurter med kjegler, restitusjons-dager, hviledager, fridager, kosedager og lavintensitetøkter.

Midt oppi all denne vitenskapelige tilnærmingen så er det(syns jeg) viktig å ta de grunnleggende tingene med, sånn som straff og belønninger og rangsystem.

Syns Skammelsrud sa det veldig greit i en artikkel:

Quote:
Hvis vi hadde tapt mot Brann, så hadde vi trent hardt mandag og tirsdag, selv om det kanskje ikke er fysiologisk riktig, sier Skammelsrud.
Back to top
Spartacus
Veteran

PostPosted: 24.08.2014 09:53    Post subject: Reply with quote

I nesten alle andre profesjonelle sammenhenger fordrer vi rasjonalitet, men når man presterer dårlig på fotballbanen er svaret å bryte med dette prinisppet. Vi må trene mer, løpe mer, trene hardere, og spille mer fotball. Det er en veldig enkel årsakssamennheng, og det er bare løse definisjoner. Ingenting konkret, men bare antagelser basert på "folkelig fornuft". For alle har spilt fotball, og det høres jo logisk ut om man trener mye og hardt blir man i god form.

Problemet er at man lengst har testet dette, og funnet ut at dataene ikke støtter opp under dette synet. Så har man gjentatt testene, men ikke klart å motbevise den første konklusjonen. Hjelde er kanskje den mest faglige sterke personen i hele vårt støtteapparat, mens de andre baserer seg på antagelser og personlige preferanser.

Zeman
Back to top
Jangusk
Veteran

PostPosted: 24.08.2014 23:33    Post subject: Reply with quote

Eggen snakka om å trene med høyere frekvens og at spillere tåler mye mer enn det gis inntrykk av. At fotballspillere rett og slett ikke kan trene for mye, når de trener med ball. De får jo også pauser jevnlig. KI har innført nettopp dette bekrefter Skjelvik i tv-adressa etter kamp. Masse kamp-lik trening med ball og med samme trykk som i kamp. Så får vi se om dette hjelper. I dag holdt vi i alle fall i 90 min. pluss.
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 25.08.2014 00:05    Post subject: Reply with quote

Spartacus wrote:
Hjelde er kanskje den mest faglige sterke personen i hele vårt støtteapparat, mens de andre baserer seg på antagelser og personlige preferanser.

Man kan være tilsynelatende faglig sterk, og fortsatt forfekte en vitenskapelig retning som ikke holder mål når den skal implementeres i den virkelige verden. Jeg har sett lite av Rosenborg som tyder på at Geir Håvard Hjelde er en spesielt dyktig fysisk trener, i den forstand at det laget han trener kommer i spesielt god fysisk form sammenlignet med lag det er naturlig å sammenligne seg med. Vi registrerer samtidig at Hjelde selv, i alle fall offentlig, mener han lykkes godt med det opplegget han bruker.

Jeg har ikke satt meg inn i hvor faglig sterk Hjelde er på feltet sitt, det kan godt være han regnes som en sterk teoretiker innenfor treningslære (eller hva det nå kalles. Idrettslære? Idrettsfysiologi?), eventuelt har han bare deltatt på et par artikler uten av den grunn å være noe faglig orakel. Det er vanskelig å si. Det er også et spørsmål hva som egentlig omfattes av "faglighet" i den jobben (eller faget?) han bedriver; er det kun teoretisk kunnskap, eller er også formidlingsevne, motivasjon, tilpasningsevne og anvendelse av riktige måleverktøy del av "fagligheten"? Jeg vet som sagt ikke, har ikke nok kunnskap på feltet.

Jeg forbeholder meg likevel retten til, på grunnlag av de foreliggende beviser, å vurdere ham som en relativt ineffektiv fysisk trener, og bekymrer meg spesielt over spriket mellom Hjeldes definisjon av "god form" og det som vises på banen i konkurranse med andre norske (og utenlandske) lag med mindre ressurser og billigere spillerstall. I hans jobb er målestokken faktisk å være omtrent det best trente laget i serien - det skulle egentlig bare mangle, ut fra ressursbruken - og der er Rosenborg rett og slett ikke.
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 25.08.2014 09:20    Post subject: Reply with quote

Quote:
Vi trener sånn som vi skal gjøre, og det er jeg veldig fornøyd med. Kanskje var noen helt fin i beina, men jeg var litt tung, sier han

Quote:
- Vi er ikke i nærheten av det toppnivået vi vet vi har. Men vi var tunge i bena, vi har trent veldig hardt i det siste, sier Alexander Søderlund til VG.

Håper dette stemmer og at troppen virkelig får kjørt seg langt ned i kjellern på treningsfeltet om dagen. Viktig å allerede nå begynne å forberede spillerne om hva som venter fra 1.januar.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 25.08.2014 09:58    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Jeg forbeholder meg likevel retten til, på grunnlag av de foreliggende beviser, å vurdere ham som en relativt ineffektiv fysisk trener, og bekymrer meg spesielt over spriket mellom Hjeldes definisjon av "god form" og det som vises på banen i konkurranse med andre norske (og utenlandske) lag med mindre ressurser og billigere spillerstall. I hans jobb er målestokken faktisk å være omtrent det best trente laget i serien - det skulle egentlig bare mangle, ut fra ressursbruken - og der er Rosenborg rett og slett ikke.

Jeg har ikke studert treningsopplegget til RBK veldig nøye. Men kan det være mulig at Hjelde har gjort sin del, godt, som er å skape god kondisjon/styrke, til å håndtere spilltrening, men at problemet ligger i at Hjeldes grunntrening ikke har blitt toppet med tilstrekkelige ballspillende treningsøkter?

Dette ble tung setning. Enkelt sagt, kan det være Perrys halvdel av treningen som har sviktet, og det er den som ligner kampsituasjoner?
Back to top
Pirlo
Veteran

PostPosted: 24.09.2014 17:03    Post subject: Reply with quote

Øker treningsmengden ytterligere
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 24.09.2014 18:40    Post subject: Reply with quote

Ekstra økt med fokus på spill og trening på formasjon og roller. Man kan si mye om Brutter'n, men det er svært liten tvil om at vi trener mer og riktigere nå enn under Perry.
Achtung
Senior

PostPosted: 24.09.2014 18:53    Post subject: Reply with quote

Er veldig positiv til Kåres tanker om trening. På lang sikt er jeg sikker på at det vil heve nivået betraktelig.

Men hva er rollen til Hjelde nå? Hardkjøret som Kåre legger opp til er vel helt motsatt av tankene Hjelde har om trening?
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 24.09.2014 18:55    Post subject: Reply with quote

Jeg har ikke full oversikt, men Ingebrigtsen sier sjøl til rbk.no at han ikke tror belastninga er større enn før, bare at man tør å spille mer fotball.

Har vel en forståelse av at Wiggen var en forkjemper for å unngå (unødvendige) skader på trening, og var en av de største bremseklossene for mer spilløvelser.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 24.09.2014 22:38    Post subject: Reply with quote

Som et paradoks fører nok mangel av trening på kamplignende situasjoner for å unngå skader til økt fare for skader i kamp, vil jeg tro. Godt vi har kommet videre derfra.

Hjelde har fått hard medfart her på forumet, og jeg kan ikke uttale meg i særlig grad for eller imot dette. Men jeg tenkte å prøve å sette meg mer inn i det. Hvilken rolle og hvilke oppgaver har han egentlig? "Styrer" han trening i styrkerom og slike ting? Setter han opp treningsopplegg sammen med resten av trenerne?

Vi har vel hatt Hjelde som fysisk trener også i perioder hvor vi har vært godt trent? Jeg unnskylder ingen, men forrige trenerteam (med etter hva jeg forstår Wiggen som en "diktator" i front) virket å være lite tilsnakkendes på det meste.
Jakob
Veteran

PostPosted: 28.09.2014 19:59    Post subject: Reply with quote

"Vi trener dobbelt så mye og 10 ganger så hardt." - Selnæs om det nye treningsregimet
Back to top
EspN
Veteran

PostPosted: 28.09.2014 21:56    Post subject: Reply with quote

Kanskje påtide at vi trener hardere..men skjønner ikke hvorfor intensiteten vår er lik 0..er det mentalt eller er vi for dårlig trent enda?
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Achtung
Senior

PostPosted: 28.09.2014 21:59    Post subject: Reply with quote

Har vi trent dårlig over flere år, tar det mer enn 2 mnd å komme i god form. Først til neste år vil vi virkelig kunne dra fordel av det Kåre har startet.
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 28.09.2014 23:39    Post subject: Reply with quote

Vet ikke om det stemmer med målingene til trenerteamet, men spillerne holder faktisk lenger i kampene nå enn for et par måneder siden. Slår bare fast at sånn er det. Er ikke nødvendig å gå inn på noen diskusjon om det Razz
nin
Rutinert

PostPosted: 29.09.2014 08:59    Post subject: Reply with quote

Men vi virker ikke veldig freshe, for å si det mildt. Førsteomgangene er ikke akkurat sprudlende for tida. Så sånn sett kan du si vi holder kampen ut, men vi starter dog heller ikke egentlig før i andre omgang.
Back to top
Nidaros 79
Senior

PostPosted: 29.09.2014 09:53    Post subject: Reply with quote

Så Sælnes var herlig kritisk til Perry & co i RBK-magasinet i går.
I tillegg var det slik at også Helland hadde uttrykt seg negativt rundt trening generelt under Perry...
Noen som har sitat/link til dette?
Back to top
sidney
Veteran

PostPosted: 29.09.2014 13:38    Post subject: Reply with quote

Vi har vel mer eller mindre fått bekreftet det denne tråden stort sett har handlet om - at laget har trent for dårlig. At spillerne virker trege nå kan jo skyldes at de er tunge etter kraftig økning av treningsdosene den siste tida. På lang sikt bør dette gi gevinst.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 64, 65, 66 ... 98, 99, 100  Next
Page 65 of 100

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb