English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Storklubb?
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 44, 45, 46  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 21.01.2013 18:45    Post subject: Reply with quote

http://arkiv.radio24syv.d...e-3-2013-1
Debatt på radio hvor de tar opp utspillene til Mikkelsen og utspillene til VIFs nye danske trener Michael Schjønberg. Kommentert av FCKs assistenttrener Brian Riemer. Også et intervju med Moldes René Skovdahl om nivået i TL generelt etterhvert.

Starter på 40:30.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
iconbit
Veteran

PostPosted: 22.01.2013 23:03    Post subject: Reply with quote

Tak for et godt link. Off topic: Til sidst i andet afsnit vurderer den altid kompetente Brian Riemer salget af Forren til The Saints. Dernæst kommenterer Tobias Mikkelsens tidligere lagskammerat Mikkel Bischoff på salget af Mikkelsen til Rosenborg.
Back to top
View user's profile Send private message
nidaros997
Veteran

PostPosted: 10.01.2014 16:50    Post subject: Reply with quote

http://www.iffhs.de/club-...d-ranking/

Rosenborg rangert som lag 119 i verden i fjor, fem plasser og ett poeng bak Molde. Etter å ha skumlest lista fort og galt, så ser det ut som om det er kun ett nordisk lag som er bedre, Esjberg på 79. København og Malmö er også i topp 200.

Spesielt kanskje at den svenske serien er en 2-poengs-serie, mens både den norske og danske serien rangeres høyere, på nest høyeste nivå (3-poeng).

Synes dette er en pen posisjon for Rosenborgs del, og kanskje litt overraskende gitt fiaskoen i Europa i 2013.

RBK
Back to top
Vegard2711
Legende

PostPosted: 10.01.2014 17:12    Post subject: Reply with quote

Synes en slik liste bare er dum, ser lag som Club Independiente Santa Fe fra Colombia (nr 14) og Club Olimpia fra Paraguay (nr 17) er foran en haug av storlag fra Europa som er milevis bedre om de lagene hadde møttes. Synes ikke poenggivingen er helt bra heller, den franske ligaen har 4 slik som de 4 største ligaene. Kvalitetsforskjellen er stor mellom den engelske ligaen og den franske.

Med unntak av PSG så er ikke kvaliteten i Frankrike all verden, Lille og Monaco har et greit nivå men ikke i nærheten av topplagene i de 4 store ligaene. Monaco kan nok gi en god kamp på sitt beste men de har fortsatt store mangler i laget, til neste sesong så vil de nok nærme seg PSG nivå men nivået på de andre klubbene er fortsatt lavt. Lyon feks som dominerte i en årrekke er ikke i nærheten av hva de var. Marseille er også en skygge av seg selv når det gjelder kvalitet.

Østerrike har 2, Skottland og Norge 3. De burde være på det samme, i hvert fall Østerrike og Norge. Østeriske ligaen er ikke dårligere enn den skotske, om noen skulle vært 2 så burde det vært den skotske som ikke har mye å skryte av med unntak av Celtic som er mye bedre enn alle de andre i ligaen. Har jo sett de siste årene at norske lag har slått skotske lag i EL (selv om RBK tapte mot St Johnstone i fjor, men det var fordi RBK spilte forferdelig)
Back to top
RBKrosenborg
Proff

PostPosted: 10.01.2014 17:17    Post subject: Reply with quote

Basel rangert som 7. Beste lag i verden. Spørs om ikke de fortjener å ligge litt høyere
Back to top
Attaboy
Veteran

PostPosted: 10.01.2014 17:24    Post subject: Reply with quote

Kan noen utdype litt på dette med hvilke kriterier som er lagt til grunn for poengregningen? Er ikke helt sikker på om jeg har forstått hele opplegget.
Vegard2711
Legende

PostPosted: 10.01.2014 17:30    Post subject: Reply with quote

Du kan lese om poenggivningen her: http://en.wikipedia.org/w...Statistics

Last edited by Vegard2711 on 10.01.2014 17:46; edited 1 time in total
Back to top
Attaboy
Veteran

PostPosted: 10.01.2014 17:43    Post subject: Reply with quote

Takk, Vegard. Et siste spørsmål: Hva ligger til grunn for at land blir plassert i 1,2,3 eller 4-poengs-serie?

Edit:

Ser jo at dette blir nevnt i Wikiartikkelen: «All countries are rated at four levels based upon the national league performance».

Vil det bety at land kan få høyere/lavere betalt alt etter den samlede rankingen til landets klubber? I vårt tilfelle, FIFA-rankingen?

Last edited by Attaboy on 10.01.2014 18:03; edited 3 times in total
Back to top
Vegard2711
Legende

PostPosted: 10.01.2014 17:53    Post subject: Reply with quote

Vet ikke, og det er det jeg ikke liker ved rankingen. Stor forskjell på England og Frankrike som begge er 4 for eksempel og enda større forskjell på England og Argentina som også begge har 4. De mener også at Russland og Colombia/Paraguay er på ca samme nivå med 3 og Sverige og Østerrike er jo på 2 sammen med blant annet Latvia og mange afrikanske lag fra for eksempel Angola og Mali.
Back to top
oxbailla
Veteran

PostPosted: 25.08.2014 21:47    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:

Og som sagt syns jeg at han bommer eller med vilje unngår en del viktige hendelser og emner.

Les mer: NÃ¥r gikk det galt for RBK?

Har ikke lest den nye boka selv, men en liten kommentar til kommentaren: synes alltid kommentarene til 2mas er gode, og det er vel svært få med mer innsikt enn ham etter å ha fulgt klubben like tett de siste årene.

Likevel klarer jeg ikke å si meg enig med 2mas og alle andre som tidfester nedturen til 1999, 2000 eller 2002 - altså i den siste perioden til Eggen. Ikke fordi Eggen trenger forsvar, men rett og slett fordi jeg synes begrepet nedtur blir litt overdrevet når det er brukt om hele 2000-2010-tallet, egentlig.

Ja, det ble gjort tabber ved kjøp og salg av spillere. Og ja, RBK kom ikke til kvartfinale eller semifinale i CL. Noen veldig gode spillere ble ikke fullgodt erstattet.

Likevel – se hva som ble oppnådd: 335 av Europa-millionene ble brukt på et moderne og bra stadionanlegg + treningsbaner på Lerkendal. (Det er ikke sååå mange år før CL-eventyret startet at man kunne se RBK-treninger på grusbanen bak hovedtribunen om vinteren, hvis jeg husker riktig.)

Fra 2000-2005 deltok RBK fem ganger i CL og 1 gang i UEFA-cupen. Mye spenning og mange bra prestasjoner, selv om vi ikke var like stabile og gode som i 1997-1999, som var våre toppår målt mot resten av Europa.

Det lenkes til en gammel Aftenposten-artikkel om at RBK brukte 120 millioner kroner på 28 spillere, hvor det underliggende antydes at de fleste var dyrekjøpte eller flopper.

Noen få floppet skikkelig, men av de 120 millionene fikk vi også noe igjen for spillere som gikk ut. Og flertallet av kjøpene bidro til mange seriemesterskap og europacupspill.

Ta Frode Johnsen, som jeg ikke synes har fått nok kreditt for innsatsen i RBK. Jeg kunne også sitte på tribunen og irritere meg grønn over håpløse mottak og tapte løpedueller. Han var en mindre spektakulær spiller enn Carew, som han erstattet.

Men Frode Johnsen scoret 125 mål for RBK i tellende kamper (serie, cup, UEFA-turneringer) mellom sommeren 2000 og sommeren 2006. Det er over 20 mål i året i snitt.

NÃ¥r vi samtidig kjøpte Brattbakk tilbake i 2001, og han scoret 104 mÃ¥l mellom 2001 og 2005 – 25 i Ã¥ret i snitt – sÃ¥ synes jeg det vitner om at man gjorde noe riktig der fremme. Tar gjerne med at Roar scoret 44 ganger mellom 2000 og 2006 

Ingen er vel uenig i at downperiodene – som man også hadde under Eggen, og som det ikke er unaturlig for et lag å oppleve gjennom en sesong – ble flere og mer langvarige under Ola By og Perrys regimer.

For meg blir det litt søkt å skylde denne nedturen på at Eggen ikke var flink nok i 2000 og sløste bort penger på udugelige spillere. Problemet var nok heller for dårlige trenere som ikke klarte å få nok ut av verken det råmaterialet de hadde i spillerstallen, eller få de til å jobbe kollektivt.

Hos Ola By og Perry ble frykten for å tape større enn motet til å risikere noe for å vinne. Dette, kombinert med et dårlig treningsgrunnlag og etter hvert en stall med færre naturlige ledertyper forklarer nok mye av prestasjonsfallet.

Daniel Braaten burde herjet i norsk tippeliga, men klarte bare 14 mål mellom 2004-2007. Helstad scoret 22 mål mellom 2004 og 2006. Timillionersmannen Alexander Ødegård traff vel målet 4-5 ganger før han ble prakket på Viking. Alle disse tre gjorde det bedre etter at de forlot RBK.

Det er klart mye gikk galt underveis på 2000-tallet både i styre, administrasjon og sportslig avdeling. Likevel ble det CL og tidvis storspill i 2007 – dessverre også tidvis et utrolig lavt bunnivå, til tross for at troppen var god.

At Rosenborg har opplevd en 4 år lang nedtur nå er det ingen som helst tvil om. Det er sikkert like mange meninger om årsakene som det er lesere på RBK-web.

For min del tenker jeg at tapet mot Quarabag i 2009 var et psykologisk vendepunkt. Vi hadde en sterk trener med autoritet, en meget sterk spillergruppe – Hamren hadde fått lov til å handle i stor stil samtidig som han beholdt ettertraktede salgsobjekter som Skjelbred, Sapara og Tettey – og laget tapte ikke kamper.

RBK hadde aldri røket mot antatt dårligere motstand i Europakvalik. Men så oppfører spillerne seg som om det er plankekjøring: «Vi er Rosenborg, dette laget kjører vi over med 4-5 mål». Det skjedde ikke, og både hjemme og borte ble det tydelig at man ikke hadde noen plan eller noe mottrekk mot lag som ikke la seg for Rosenborg som i Tippeligaen, men ga jernet.

Det var første tegn på nedturen. Siden har det blitt en vane å tape mot antatt dårligere motstand.

Det andre tegnet for min del var Rosenborg-ledelsens paniske motvilje mot å slippe til Nils Arne Eggen da Hamren ville gå til Sverige. En litt lei og grinete Hamren burde aldri fått holde på dobbeltjobben helt til sommeren 2010.

I ettertid kan man kanskje si at nedturen startet i bortekampen mot FCK i Parken i 2010. Ståle Solbakken har nylig uttalt at seieren mot RBK med stor sannsynlighet var et være eller ikke være for FCK som klubb.

Hadde stangskuddet fra Roar Strand gått inn helt på tampen, kunne kanskje den videre historien sett annerledes ut, både for RBK og for FCK. Hadde den ballen gått inn, ville RBK tjent minst 100-120 millioner, og det ville blitt svært vanskelig å ikke la Nils Arne fortsette. Spillerflukten kunne kanskje til noen grad vært stoppet.

Uansett er det lettere både med kontrafaktisk historieskriving og det å være etterpåklok, men den største enkelthendelsen som ligger til grunn for at klubben ligger den den gjør i dag, er vel at en inkompetent klikk i RBKs styre og ledelse med Hoftun som en av anførerne bevisst valgte å skyve den mest kompetente fotballmannen – som i realiteten har skapt det moderne RBK – ut i kulda.

Konklusjonen altså: det ble gjort flere små og store feilvalg utover 2000-tallet som førte til at RBK ble mer ustabile i prestasjoner og henholdsvis mistet og gjenvant hegemoniet om hverandre.

Men holdninger og avgjørelser i klubben i 2009 og utover har vært fatale, slik at vi nå verken har særlig med penger, kompetanse, rankingpoeng, vinnerkultur eller identitet – og tilskuertallet er nær halvert fra 2007.

På den positive siden får man kjøpt seg et godt måltid mat og en 0,6 på nyhotellet før kamp.
Back to top
Escudos
Veteran

PostPosted: 25.08.2014 22:01    Post subject: Reply with quote

At Daniel Braaten ikke herjet i norsk Tippeligaen er vel ikke noe noen i Rbk kan klandrer for. Det sier vel mest om Daniel Braaten.
Back to top
oxbailla
Veteran

PostPosted: 25.08.2014 22:12    Post subject: Reply with quote

Enig i det. Tror heller ikke han ville vært typen som har godtatt å la seg piske rundt av Eggen- eller Sollied-typer.

Edit: Ser han har scoret 26 mål siden 2004...
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 25.08.2014 23:29    Post subject: Reply with quote

Muligens kommentaren min var litt uklar, men jeg mener ikke at problemene ene og alene skyldes perioden 2000-02, men jeg vil si de startet da.
Back to top
oxbailla
Veteran

PostPosted: 26.08.2014 00:15    Post subject: Reply with quote

Sikkert litt definisjonsspørsmål. Nedturen starter vel når man har nådd den absolutte toppen dersom man ikke gjenskaper både prestasjoner og resultater hvert eneste år. Sånn sett var jo RBK ubestridelig på en av flere topper i 1999.

Men som Nils Arne sa forleden: RBK har fortsatt vunnet flere seriemesterskap enn alle andre norske klubber til sammen siden 2000 (8 mot 7). For ikke å snakke om at de har spilt 10 gruppespill i Europa, hvorav seks i det gjeveste selskap.

Og ikke glem at det bare er fem år siden (i går) at vi spilte om Santiago Bernabeu-trofeet, da Wink

Trøsten får være at det kan snu fort med tanke på å gjenvinne hegemoniet i Norge, om de rette grepene tas denne høsten. Så får vi nok være mer tålmodige med europeiske ambisjoner, tror jeg.
Back to top
josinho
Veteran

PostPosted: 03.09.2014 12:54    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Muligens kommentaren min var litt uklar, men jeg mener ikke at problemene ene og alene skyldes perioden 2000-02, men jeg vil si de startet da.

Manglende fornyelse var problemet i disse årene, men kulturen, holdningene, verdiene, pengesløsingen etc kom i årene etter Eggen (dog noen dyre og dårlige kjøp av Eggen også).

Vi må få folk med godfot-arven i hode og ryggmarg inn i styre og stell i RBK ved de neste valg og ansettelser.

Jeg startet å lese den nye boken i går. Lettlest, men jeg vil lese den ferdig først og få den litt på avstand før jeg feller noen dom.
Back to top
Diabolic
Rutinert

PostPosted: 03.09.2014 17:20    Post subject: Reply with quote

Du vil holde oss på pinebenken en stund altså?
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 04.09.2014 10:25    Post subject: Reply with quote

Hahaha!
2mas
Sjef

PostPosted: 05.09.2014 21:23    Post subject: Reply with quote

Hjelseth:

I 2002 var norsk klubbfotball preget av økonomisk realitetsorientering etter noen optimistiske år på slutten av 90-tallet. Dette skyldtes flere forhold, blant annet ettervirkninger av Bosman-dommen i 1995, som hadde ført til at mange klubber tegnet lukrative langtidskontrakter med spillere i frykt for å miste dem vederlagsfritt. I slutten av 90-årene hadde mange investorer ennå trodd at det skulle være mulig å tjene penger på norsk toppfotball. Denne optimismen hadde fortatt seg kraftig.

Rosenborg var imidlertid i liten grad påvirket av disse innstrammingene. Høsten 2002 deltok de i Champions League for åttende år på rad, noe som hadde gitt klubben økonomiske muskler milevidt over konkurrentene. Målestokken var Europa, ikke Norge. Samtidig var det tegn til sportslig stagnasjon i klubben allerede før Eggen trakk seg tilbake: Både i 2001 og 2002 vant de ligaen med langt knappere margin enn det som hadde vært vanlig i mange år, og resultatene i Champions League var dårligere enn i slutten av 90-årene. Landslagets resultater ble også merkbart dårligere etter årtusenskiftet. Man fornemmet at den norske suksessformelen, basert blant annet på en tydelig spillestil og på å fremelske en mer bevisst og profesjonell toppidrettskultur enn hos mange av konkurrentene, virket dårligere enn før. Siden konkurrentene også lærer og forbedrer seg, er det ikke gitt at én suksessformel fungerer over tid.

Les mer: Karisma og profesjonalisering

Flyttet et par innlegg hit i stedet for å fortsette diskusjonen i boktråden.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 06.09.2014 08:59    Post subject: Reply with quote

Da Hareide tok over etter Eggen var det med en 11'er med en sterk sportslig styrke, og millionene på konto. Med andre ord et mønsterbruk. Ja, det var ting å ta tak i, som det alltid var i glansperioden, og som man hadde alle forutsetninger og virkemidler for å håndtere.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 06.09.2014 11:33    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Ja, det var ting å ta tak i, som det alltid var i glansperioden, og som man hadde alle forutsetninger og virkemidler for å håndtere.

For å problematisere litt:

Virkemidlene hadde man definitivt, på en unik måte i norsk fotballs historie.

Men forutsetningene ... Suksessen var skapt av en manns genialitet på feltet (med Bjørn Hansen som nødvendig defensiv ballastmaker) som møtte et par svært sterke årganger lokale spillere. Det gav nærmere 15 års suksess.

I 2002 gav ikke lenger spillestilen helt den samme effekten som tidligere. Dels fordi forballen utviklet seg (mange flere lag jobbet mye mer i forsvar; det ble løpt mye mer; i Norge var flere lag blitt flinkere til å demme opp for vår spillerstil), dels fordi spillerstallen forholdsmessig sett ikke var like overlegen (ikke minst klarte vi ikke å finne nye gode nok vinger og vingbacker).

Å videreutvikle Eggens spillestil er noe man etter min mening umulig kunne hatt "alle forutsetninger" for å få til. Slikt er ikke noe styre i noen klubb kompetent til. Nesten ingen trenere i hele verden er det heller.

Eggens lag var Eggens lag. En ny trener måtte ha klart å skape sitt eget lag, på en måte som gav bedre resultater enn Eggen 2002. Himmel og hav for en utfordring.

Nå er vi selvsagt enige om at klubben tok altfor lett på oppgaven med å finne ny trener da Hareide feiga ut, men at det skulle være en grei jobb å bygge videre suksess går jeg ikke med på - uansett bankkonto.
2mas
Sjef

PostPosted: 06.09.2014 13:04    Post subject: Reply with quote

Norsk fotballs stolthet har de siste årene vært preget av sparkede trenere, misfornøyde supportere og intern uro. Hva har gått galt i Rosenborg og vil klubben noengang komme tilbake dit den var?

Les mer: Josimar 7/2014

Noen som har lest reportasjen til Jo? Ser at Buyandread ikke har nyeste utgave ennå. Får slenge meg rundt på annet vis.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 06.09.2014 20:05    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:
Å videreutvikle Eggens spillestil er noe man etter min mening umulig kunne hatt "alle forutsetninger" for å få til. Slikt er ikke noe styre i noen klubb kompetent til. Nesten ingen trenere i hele verden er det heller.

Hareide farget 11'ern i stor grad etter egen smak og fikk aksept for det, og hadde vel suksess egen serie, og litt utur ute i Europa, men klubbens stilling var videreført da Ola By tok over.
Back to top
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 06.09.2014 20:58    Post subject: Reply with quote

2mas: Har lest artikkelen nå, og synes vel egentlig ikke det var så veldig mye nytt der. Da er den nye boka mer spennende lesning. Essensen er vel at RBK sliter med å finne seg selv, og at nye folk utenfra møter et miljø med veldig mange personer som har vunnet veldig mye, men at alt det de vant var uløselig knyttet til èn person, altså Far Sjøl.

Det mest interessante jeg snappet opp var at vi totalt gikk oppi 70 millioner i minus på de to årene med Hamrèn. Trodde ikke det var såpass.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 06.09.2014 21:09    Post subject: Reply with quote

Det var tidenes satsing under Hamren, fullstendig galskap. Ta med i betraktning at vi solgte Tettey for mellom 40 og 50 mill under Hamren i 09, så skjønner man hvor grusomt det kunne sett ut. Det ene året kunne vi gått nesten 90 millioner kroner i minus. Ett år altså!

Det er på grensen til kriminelt at Skutle, Svendsen og resten av dasittende styret ikke ble fysisk banket opp utenfor Lerkendal. Lurer på om noen av de noengang vil være helt ærlige på hva som egentlig foregikk oppi hodene deres på den tiden. Man var tilsynelatende villig til å kjøre klubben konkurs og nedlagt i det håpet om å nå CL igjen.
Back to top
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 06.09.2014 21:46    Post subject: Reply with quote

En ting er at vi kjøpte og lønnet spillere som Stadsgaard, Prica og Annan, men det har vel heller aldri vært så mange ansatte i organisasjonen RBK som det var på denne tiden. Og vi vant og vant jo hjemme i Norge, men spillet var ganske kjedelig så det ble et fall i tilskuertallene fra det urealistiske og unormale vi hadde i 2007 og rundt der. Så klarte vi altså ikke å slå København over to kamper i CL-playoffen i '10.

Jeg er fortsatt ikke mentalt ferdig med den kampen. Så utrolig mye kunne vært annerledes om det gikk vår vei og tverliggeren ikke stod i veien for Roar der.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 44, 45, 46  Next
Page 30 of 46

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb