View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 21.08.2014 19:18 Post subject: |
|
|
Mener du skadefrekvens handler om fettprosent? Ok, si Cristiano Ronaldo da, som aldri er skadet. Poenget er at jeg mener spillerne må være råsterke og topptrente, og det er et ansvar man har sjøl. |
|
Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 21.08.2014 20:19 Post subject: |
|
|
Nei, det er ikke det jeg sier, selv om en ekstrem lav fettprosent vil få negative konsekvenser. Problemet er at du lager en standard mal, riktignok du definerer den ikke, men den tar ikke hensyn til individuelle (genetiske) forskjeller. Det er heller ikke slik at fettprosenten er avgjørende for hvordan du prester på banen, heldigvis. I så fall ville afrikanske land vært suverene innenfor fotball. Nå sier jeg ikke at kosthold er uvesentlig, men det er ikke fitness man driver med her.
Styrketrening er også vel og bra, men det har sine fallgruver. Så lenge den er målrettet, eller at den komplementærer idretten er den gunstig i riktig mengde. Ronaldo har vært ektremt dyktig her, men det er ikke nødvendigvis slik at det er nødvendig for alle og enhver. Eller at alle responderer likt. Det viktigste etter min mening er at man driver med skadeforebyggende og trening som styrker opp spesifikke muskler. _________________ “A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”
Zeman |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 21.08.2014 20:24 Post subject: |
|
|
Syns ikke fin kropp, lav fettprosent, sixpack eller store muskler skal være noe fokusområde for en fotballspiller.
Jeg syns derimot at godt kosthold og riktig, hard og intensiv trening kombinert med lite alkohol og god døgnrytme er viktig for en fotballspiller. Og da kommer gjerne fin kropp, lav fettprosent, sixpack og store/større muskler som en følge av dette.
Om du har jobb som toppidrettsutøver og man ser ut som Charlie Adam/Ruben Yttegaard Jensen(på det bildet i nettavisen) så er det klart at det noe du gjør galt. Men man trenger absolutt ikke se ut som CR7 for å være best heller, noe Messi viser til fulle. |
|
Back to top |
|
 |
DelPiero Proff
|
Posted: 21.08.2014 20:33 Post subject: |
|
|
Nå må du ikke bli helt Geir Håvsrd Hjelde her å referere til de som greier seg fint uten f.eks fysikk.
Man har alltid eksempler på det motsatte. Men rbk må tilstrebe seg en kultur der våre spillere er atleter i ordets rette forstand. Vi kan ikke tillate oss å stole på at de blir gode på tross av fysiske attributter. _________________ Dersom valget hadde stått mellom å score mot Liverpool fra 40 meter på Anfield eller ligge med Miss World, ville det vært vanskelig å velge. Heldigivis har jeg gjort begge deler.
-George Best- |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 21.08.2014 20:39 Post subject: |
|
|
Som du ser så skriver jeg at når man trener jevnlig så kommer musklene. Klart at en økt eller to i styrkerommet i uka er bra, men det må ikke bli viktigere å løfte tungt og se bra ut enn å bli god i fotball.
At unge Sørloth benker 200kg(!!!) er vel og bra, men det er egentlig komplett ubrukelig.
Om han hadde kunnet ta imot en hard pasning og ha ballen fortsatt limt til foten, om han kunne rykket forbi en mann etter en lynrask vending eller plassert et hardt skudd i vinkelen så hadde RBK fått langt mer utbytte av det. Og hans egen karriere like så. |
|
Back to top |
|
 |
DelPiero Proff
|
Posted: 21.08.2014 20:47 Post subject: |
|
|
Mitt innlegg vet ment til han over deg. Skulle ha linket. _________________ Dersom valget hadde stått mellom å score mot Liverpool fra 40 meter på Anfield eller ligge med Miss World, ville det vært vanskelig å velge. Heldigivis har jeg gjort begge deler.
-George Best- |
|
Back to top |
|
 |
Mikkelsen Veteran

|
Posted: 21.08.2014 21:22 Post subject: |
|
|
En trener som ikke vet hva han vil, vil aldri bli suksessrike. Eksempler på de som har lyktes er selvsagt Eggen, og Guardiola. Spillere hadde helt klart fortjent de radikale endringene i 2010, de tålte det bare ikke.
http://www.aftenposten.no...2040_1.snd |
|
Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 21.08.2014 21:42 Post subject: |
|
|
DelPiero wrote: | Nå må du ikke bli helt Geir Håvsrd Hjelde her å referere til de som greier seg fint uten f.eks fysikk.
Man har alltid eksempler på det motsatte. Men rbk må tilstrebe seg en kultur der våre spillere er atleter i ordets rette forstand. Vi kan ikke tillate oss å stole på at de blir gode på tross av fysiske attributter. |
Det kommer ann på hva du mener med fysikk? Her tenker jeg på fysikk som er overførbar til fotball, og derav mest mulig spesifikk. Jeg er ingen motstander av styrketrening, men den bør være rettet mot å styrke de områdene som er viktige for en fotballspiller. Med andre ord, den skal være tilrettelagt for en fotballspiller. Det skal heller ikke være hovedfokuset, men sekundært for å unngå skader.
Stort sett klarer de fleste seg med minimalt med styrketrening, og man får dekket sine behov ved å spille fotball. For det er de musklene man bruker når man spiller fotball. Man får også stimulert den anarobe og aerobe kapasiteten som man trenger ved å spille fotball. Har du hørt om taktisk periodisering?
"A great pianist doesn't run around the piano or do push ups with the tops of his fingers. To be great, he plays the piano. He plays all his life and being a footballer is not about running, push-ups or physical work generally. The best way to be a great footballer is to play."
Jose Mourinho _________________ “A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”
Zeman |
|
Back to top |
|
 |
Achtung Senior
|
Posted: 21.08.2014 21:52 Post subject: |
|
|
1972 Miami Dolphins wrote: |
At unge Sørloth benker 200kg(!!!) er vel og bra, men det er egentlig komplett ubrukelig.
|
Haha. Hvor har du det fra? Sørloth er ikke i nærheten av å benke 200 kilo! |
|
Back to top |
|
 |
Mikkelsen Veteran

|
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 21.08.2014 21:59 Post subject: |
|
|
Hehe det kan godt hende han ikke gjør det. Jeg refererte til det fordi det ligger en artikkel med video av at han gjør det ute på rbk.no. Det er helt klart 200kg der, 4X20kg, 1X10kg pluss stanga. Men du ser også skygger på hver side av stanga når han løfter så det står åpenbart folk på hver side.
Spm er om de står der som sikring eller om de løfter på hver side for å hjelpe til. Jeg tipper på det siste, det er brutal vekt å løfte, selv for topptrent folk. |
|
Back to top |
|
 |

|
|
|
Hehe det kan godt hende han ikke gjør det. Jeg refererte til det fordi det ligger en artikkel med video av at han gjør det ute på rbk.no. Det er helt klart 200kg der, 4X20kg, 1X10kg pluss stanga. Men du ser også skygger på hver side av stanga når han løfter så det står åpenbart folk på hver side.
Spm er om de står der som sikring eller om de løfter på hver side for å hjelpe til. Jeg tipper på det siste, det er brutal vekt å løfte, selv for topptrent folk. |
|
Back to top |
|
 |
Achtung Senior
|
|
|
Intern RBK-humor. Er en grunn til at de zoomer inn så mye at du ikke ser hva spotterne holder på med. Sørloth løfter neppe særlig tyngre enn 100 kg. |
|
Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 21.08.2014 22:00 Post subject: |
|
|
Selvfølgelig løfter han ikke 200 kg, det er en 'gag'. |
|
Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 21.08.2014 22:07 Post subject: |
|
|
I så fall er han i Norges eliten innen styrkeløft (benkpress). Vi får også håpe fokuset er på litt andre øvelser. _________________ “A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”
Zeman |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 21.08.2014 22:12 Post subject: |
|
|
Nåja, innenfor aldersgruppe og vekt så måtte han nok opp på 240+, men enig i at det er svært usannsynlig og som jeg skrev, tror jeg det står folk å løfter på siden.
Men skulle jeg gjettet på at noen i troppe hadde gjort det så hadde det nok vært han, guttungen er jo latterlig diger. Np også Malec selvsagt, men poenget: Jeg har selv en kompis som benker 180kg. Han pusher 30 og er i fast "normal" jobb, bedriver ikke idrett, han bare liker å trene. Så umulig er det ikke  |
|
Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 21.08.2014 22:34 Post subject: |
|
|
Andre Midtby har NM rekorden i 93 kg (19-23 år) klassen med 172.5 utstyrsfritt, og det var vel ikke med drakt Sørloth løftet.
Tja, jeg vil si at om ikke der umulig er det svært vanskelig å kombinere det med fotball, og særskilt med tanke på alder. Har selv benket over 180 kg, men da var jeg en god del kg tyngre enn nå. For å komme opp i de tallene må man trene over flere år, og ligge bra i overskudd. Stanga skal også ligge død for å få det godkjent, og ikke rompeløft:). Sørloth har vel relativ lange armer også, og det gjør han ikke til noen god benker.
Carew og Grodås har ligget opp mot 150 kg, mens den ene er et naturtalent utenom det vanlig, mens den andre har bodd på styrkerommet. Vi har det fysiske monsteret fra England, AFC Wimbledon, men han mistenker jeg å kjørt på med noen godsaker.
200 kg i benk for en fotballspiller, tja, jeg vil si at det er veldig usansynlig at vedkommende da spiller på toppnivå. Ellers, er det verdt å være svært skeptisk til fotballspillere som skyter på seg store styrkeløft prestasjoner, stort sett rompeløfter de, og jeg tror jeg ikke har sett en eneste fotballspiller som mestrer knebøy. _________________ “A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”
Zeman |
|
Back to top |
|
 |
Achtung Senior
|
Posted: 21.08.2014 22:37 Post subject: |
|
|
Sørloth er 18 år veier 90kg og løfter uten noe jukseutstyr (benkpresstrøye etc). Du kan jo selv sjekke hva norgesrekorden er i klasse 93kg ungdom 14-18, utstyrfritt:
http://styrkeloft.no/stev...styrsfritt
127,5 Kg.
At kameraten din på 30 år løfter 180 er bra, men så er det en enorm forskjell i fysikken på en 18-åring og en 30-åring. Men nå sporer vi av diskusjonen. |
|
Back to top |
|
 |
SvennO Rutinert
|
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 23.08.2014 12:24 Post subject: |
|
|
thomas berntsen
Quote: | Atleticos Koke 22 år spilte 53 obl kamper fra start og 5 som innb i fjor, på et nivå langt høyere enn TL! Må/bør vi rullere i Norge? |
Knut E. Svegaarden
Quote: | @berntsen11 Selvsagt ikke. |
Lars Tjærnås
Quote: | @VGSvea @berntsen11 Nei ! Pulsklokker og restitusjonsprogrammer risikerer å bli en av de største truslene mot spillerutvikling. |
Knut E. Svegaarden
Quote: | @Tjaernas @berntsen11 Korfrekt. Fysiske trenere styrer snart mer enn hovedtreneren. |
Ekspertene enige med mange her inne, det er på tide med høyintense fotballøkter og ikke bare pulsklokker, restitusjon og Hjelder. |
|
Back to top |
|
 |
sveininge Rutinert

|
Posted: 23.08.2014 12:33 Post subject: |
|
|
Svea og Tjernås er ikke eksperter. Verheijen, Bangsbo osv. er eksperter.
Mener for øvrig å ha lest noe her inne om at Hjelde var negativ til treningen under PJH, og mente at spillerne var for dårlig trent/trente for lite. Noen som husker dette? |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 23.08.2014 12:35 Post subject: |
|
|
Jeg refererte til eksperter som fotballeksperter, ikke treningseksperter. |
|
Back to top |
|
 |
sveininge Rutinert

|
Posted: 23.08.2014 12:44 Post subject: |
|
|
Jeg foretrekker at Rosenborg forholder seg til ordentlige eksperter i jakten på en bedre treningskultur. Fysiske trenere, restitusjon, rullering og retitusjonstrening er hverdagen hos storklubbene og treningseksperter som støtter seg på en bråte med analyser og forskning. Samtidig sitter sofaeksperter og gjør narr av dette på Twitter og diskusjonsfora. Dummere får du det ikke.
Hvis den fysiske treneren "snart styrer mer enn hovedtreneren", så er det sikkert en grunn til det. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 23.08.2014 12:47 Post subject: |
|
|
Hehe du må gjerne mene det, men det er nøyaktig den innstillingen som RBK har hatt i større og større grad de siste årene, og vi har blitt dårligere og dårligere fotball-trent. Vi holder ikke 90 minutter lenger, selv om fysisk trener og en haug gjøkete tester visstnok hevder vi aldri har vært bedre trent. |
|
Back to top |
|
 |
sveininge Rutinert

|
Posted: 23.08.2014 12:55 Post subject: |
|
|
Det RBK har holdt på med de siste årene tror jeg har svært lite med Verheijen og Bangsbo, eller treningskulturen i klubber som Real Madrid, å gjøre. Merkelig påstand.
Det å kritisere fysiske trenere etc. på bakgrunn av at noen i Rosenborg gjør en dårlig jobb blir urimelig. På lik linje med å kritisere f.eks. sportsdirektører som følge av at Hoftun er ubrukelig.
Edit: Det er heller ikke restitusjon etc. som har vært galt i Rosenborg, ut i fra det vi vet. Det er simpelthen treningsmetodene og kvaliteten på treningen. |
|
Back to top |
|
 |
|