English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
TV-avtalen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 38, 39, 40  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef

PostPosted: 22.11.2013 00:18    Post subject: Reply with quote

Først på 1970-tallet ble cupfinalen direktesendt på TV.

- Det var et prøveprosjekt i 1961 med Fredrikstad – Haugar (7-0), men du fikk argumentet som du fikk overalt i norsk idrett den gangen, de trodde publikum skulle bli borte med TV-sendinger, så fjernsynet slapp jo ikke til med direktesendinger.

Fotball var bannlyst i beste sendetid.

- NRK fikk først i 1992 lov å sende fotballkamp live i såkalt prime time. Før det skulle det helst gå i opptak etter kveldsnytt, sier Scheie.

Han vil ikke kritisere de som bestemte, men tenker sitt.

- Vi hadde bare én kanal. Det var begrenset hva vi kunne sende av sport. Det du i ettertid kan stille spørsmål om, er fotballen. Ingen fotballkamp ble sendt live i beste sendetid før Norge – Nederland i 1992. Burde vi sendt en europacupfinale mellom Liverpool og Roma direkte? NRK valgte å vente til klokka var 22, sier Arne Scheie til NTB.

Les mer: Scheie savner kollegene

Ser at Kongsvinger - Vålerengen i 1983 blir trukket fram som den første norske tippekampen. Trodde det var en Tromsø-kamp i 1987, jeg?

Uansett ikke rart at det ble mange supportere av engelske lag når folk aldri ikke sett norske kamper på ordentlig vis.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 30.03.2014 22:50    Post subject: Reply with quote

Kan ikke skjønne noe annet enn at norsk fotball gjorde en massiv tabbe da de flytta hovedkampen fra kl 20 til kl 19.

Først og fremst krasjer den med kampene i hovedrunden. Og mange gidder nok ikke å se en kamp som de ikke får med seg starten på. Jeg merka det selv i dag. Jeg ville selvfølgelig helst se ferdig de kampene jeg alt såg på. Og når de var ferdige så var i grunn ikke den kampen som alt hadde vart en omgang så spennende lengre. Skjønt nå leda Sarpsborg 2-0 på dette tidspunktet. Men hadde jeg sett kampen fra starten av ville jeg nok ha sett den andre omgangen også.

Videre så har den totale TV-tiden for norsk fotball på TV 2 blitt redusert fra fire og halv time tidligere, til tre timer nå.

Tidligere var dessuten avbruddet mellom hovedkampen og Fotballkveld kun 15 minutter med nyheter. Nå er avbruddet en time og 45 minutter med nyheter, vær, sport og underholdning.

Der i hvertfall jeg tidligere var gira på å få med meg Fotballkveld. Så merka jeg i fjor stadig oftere at det er ikke så viktig. Og at jeg ikke gadd å vente.

Resultatet er at søndagskvelden ikke er en eksklusiv fotballkveld på landets nest største TV-kanal. Noe man såg godt i fjor da man hadde Farmen på søndager.

Og summen av det blir at norsk fotball taper både mange seere, og mye eksponering.

Man bør bruke VM-pausen som en anledning til å flytte tilbake til kl 20. Og Fotballkveld tilbake til 22:15.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 04.04.2014 20:19    Post subject: Reply with quote

Dagsrevyen stjeler også hundrevis av potensielle seere for TV2.

Men for meg personlig er det greit å komme meg hjem én time tidligere fra stadion.
Back to top
smogli
Proff

PostPosted: 08.04.2014 12:48    Post subject: Reply with quote

Mini ute og lirer av seg kloke ord igjen:

Mini Jakobsen ‏@TV2Mini 8 min
Artig at "ca 50" bortesupportere skal "bestemme"
Vil tro at det er 50.000 mere seere på mandag enn fredag.
http://www.adressa.no/100...429744.snd
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 08.04.2014 13:32    Post subject: Reply with quote

Merker meg igjen at de som er for fredager ikke er interessert i å diskutere sak. Som altså er fredager vs mandager. Men tjater på om fredager vs lørdag/søndag.
Back to top
xMegafonmannen
Veteran

PostPosted: 08.04.2014 14:01    Post subject: Reply with quote

Men den som kom med snittet for fredag - mandag.

Hvem hadde bortekamper når det var mandagskamper og hvem hadde bortekamper når det var fredag? Lett å gjemme sånne ting inn i en statistikk.

Synd at det er bitre tv2 som skal gnåle om dette til det uendelige. Fokuset til tv2 burde heller vært å fått til like gode sendinger som cmore. Der er de milevis bak,
2mas
Sjef

PostPosted: 08.04.2014 18:33    Post subject: Reply with quote

- Det er veldig tidlig å gjøre opp status etter bare én serierunde, sier Jan Ove Årsæther, nyhets- og sportsredaktør i TV 2.

Han viser til fjorårets tall. Sesongstarten i fjor viste TV 2 Odd - Rosenborg, som ble sett av 255.000, altså litt mer enn Sarpsborg - Brann. Åpningskampen på Zebra i fjor ble sett av 91.000, altså er tallet noe høyere i år.

- Tallet på søndagskampen er ganske det samme som åpningskampen i fjor, men med noe høyere seerandel, sier Årsæther.

Les mer: Tippeliga-starten fenget ikke TV-seerne

Inntil videre tror jeg ikke at man skal dra så mange slutninger ut i fra TV-tall.

Fokuserer i stedet på tilskuertall. Syns Viking - Strømgodset var et godt bevis på at det går an å trekke bra med folk på fredager. Det var tross alt første hjemmekamp, men jeg maner til tålmodighet.

Å begynne å gjøre om på opplegget etter bare én sesong er tullete.

Og dessuten stusser jeg på at Bergens Tidende igjen drar fram saken, noen uker etter at TV2 la ballen død.
Back to top
ace
Veteran

PostPosted: 08.04.2014 23:33    Post subject: Reply with quote

Må jo ha noe å skrive om siden gullet ikke ser ut til å være på vei "hem".
Attaboy
Veteran

PostPosted: 08.05.2014 17:08    Post subject: Reply with quote

MAX kjøper mer landslagsfotball

Fotball Media har gjort en avtale med SBS Discovery ( MAX) om visning av alle privatlandskamper for A-herrer i perioden 2014-2017. Første kamp i denne avtalen er Frankrike – Norge i Paris 27.mai.

I fjor ble det også kjent at MAX har kjøpt rettighetene til alle kvalifiseringskampene til EM og VM de neste fire årene.

- Dette gjør SBS, med TVNorge og Max, til den nye landslagskanalen på herresiden. Det er imponerende hvor fort vår nye partner har posisjonert seg i dette segmentet og de er utvilsomt fremoverlente. Å ta over stafettpinnen fra TV2 blir en stor utfordring, men vi opplever at det er noe de ser frem til og gleder seg til, sier generalsekretær i NFF, Kjetil Siem.

- Du kan trygt si at vi er på ballen med denne avtalen. Privatlandskamper er avgjørende for landslagets formkurve, så dette er en naturlig forlengelse av vår fotballsatsing. Landslaget har aldri har hatt større mulighet til å spille i de store mesterskapene, og vi ønsker å følge dem hele veien, sier sportssjef i SBS Discovery, Jan-Erik Aalbu.

Sendingene skal ledes av Carsten Skjelbreid med hjelp av Kenneth Fredheim, Tor-Ole Skullerud, Bengt Eriksen og Lars Tjærnås.

Avtalen innebærer rettighetene til å sende alle privatlandskamper spilt i Norge på internasjonale datoer, med unntak av Norge - Russland 31. mai. Den vises på TV2 Zebra.

- Vi ser fram til mange år med landslaget på MAX. Jeg er helt overbevist om at vi går inn i en spennende tid med spillere som vil gi alt, sier Jan-Erik Aalbu.

Neste oppgjør på MAX spilles i Paris 27. mai. Landslagstrener og nasjonalhelt Didier Deschamps har valgt Høgmos menn som siste test for Karim Benzema, Franck Ribéry og resten av det franske stjernegalleriet før de reiser til VM i Brasil.

- Nå er det ikke lenge igjen før EM-kvaliken starter og sommerens kamper kommer til å fortelle oss mye om hvordan landslaget takler høstens store utfordring, sier Jan-Erik Aalbu.

NFF
2mas
Sjef

PostPosted: 08.05.2014 21:47    Post subject: Reply with quote

Fordi salgssummen går inn i totalpotten til fordeling mellom NFF og klubbene, får vi håpe at NFF har solgt seg dyrt til SBS. Vil jo tro i alle fall TV2 har vært med i budkrig, og presset prisen litt opp.

Litt rart at ingen så langt har spekulert i prisen. Kampanje har ikke engang omtalt nyheten. Mediejournalistene er vel mest opptatt av mediedagene i Bergen.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 15.05.2014 22:03    Post subject: Reply with quote

Litt å strekke seg etter:

Sky and BT Sport are paying £3.018 billion between them to show Premier League matches live in the UK across three seasons from 2013 to 2016 inclusive. Foreign broadcasters around world are paying another £2.3 billion combined, on top, for the same period.

The Premier League also earns money from the sales of highlights (on Match of the Day) and near-live rights (on Sky) and brings in further sums from commercial deals like the one with headline sponsor Barclays.

All that cash goes into one big pot and the sums announced today are the hard eye-watering rewards for the clubs.

Every club gets an ‘equal’ share of £52,198,111, which derives from domestic TV income (£21,631,444 per club), overseas income (£26,295,817) and commercial income (£4,270,850).

Every club then gets another sum depending on league position, worth £1,236,083 per place in the table, from that sum for bottom-placed Cardiff to £24,721,600 to winners City.

Each club also gets a variable amount depending on how many times they were shown live on Sky or BT this season.

Every club got a minimum of £8.6m from this pot, even if they were shown as rarely as Stoke (just seven live televised games). Liverpool, shown 28 times, got £21.9m in these ‘facility fees’.

This season’s rewards are a huge leap on last season’s TV income, with Liverpool earning £42.7m more than season than last, for example.

Read more: Liverpool earn more money than Premier League champions Man City as relegated Cardiff boosted by £62m payout
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 25.06.2014 23:26    Post subject: Reply with quote

Striden mellom NRK og NFF har sin bakgrunn i det nye EU-direktivet for audiovisuelle tjenester, som ble lagt inn i den norske åndsverkloven i fjor sommer. Direktivet har som mål å sikre fjernsynsselskapers rett til å vise utdrag fra hendelser av allmenn interesse, også sportsbegivenheter.

Da loven trådte i kraft i juni i fjor, trappet NRK opp sin dekning av kampene i Tippeligaen kraftig, med inntil 90 sekunder lange utdrag fra hver kamp i Dagsrevyens sportsdel så vel som i Sportsrevyen søndager.

(...)

Fotball Media mener NRK har gått for langt i sin tolkning av det nye EU-direktivet, og at statskanalen ødelegger for eksklusiviteten av medierettighetene som de sitter på. Selskapet mener dessuten at hver serierunde er å anse som én begivenhet.

Ifølge Fotball Media har NRK derfor kun lov til å vise inntil 90 sekunder totalt fra hver runde etter Dagsrevyen. Og ingenting i Sportsrevyen søndager.

(...) departementet mener det er nødvendig med en rettslig avklaring. I så fall er det noe TV 2s rettighetssjef Bjørn Taalesen ser fram til.

– Et av spørsmålene man bør stille seg er om for eksempel en seriekamp for Tromsdal (sic) hjemme på Fosshaugene (sic) er en nasjonal begivenhet. Det er det nok mange som vil hevde at det ikke er, sier Taalesen.

Les mer: Kamp om tv-fotballen
Back to top
xMegafonmannen
Veteran

PostPosted: 19.08.2014 15:29    Post subject: Reply with quote

LATTERLIGE tv2

http://www.nettavisen.no/...76656.html

håper all norsk fotball forsvinner fra dem snart. Haug med søppel
quentez
Veteran

PostPosted: 19.08.2014 15:35    Post subject: Reply with quote

Er det ikke slik at alle som har TV2 stort sett har TV2 Zebra også? Ser ikke helt den store problematikken i dette, heller tvert i mot. At 'hovedkampen' starter kl 20.00 - helt for seg selv - ser jeg på som utelukkende positivt.
Back to top
SeG
Veteran

PostPosted: 19.08.2014 15:38    Post subject: Reply with quote

Må si jeg synes dette virker helt ok. Ser ikke helt problematikken selv. I tillegg tilrettelegges det for å bruke Zebra mer i fotballsendingene noe som sikkert vil glede mange som er drittlei all fotballen på tv2 hovedkanalen Razz

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
xMegafonmannen
Veteran

PostPosted: 19.08.2014 15:38    Post subject: Reply with quote

Det så man jo tydelig på Lerkendal at det ikke var, det året vi hadde så jævelsk mange av dem
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 19.08.2014 15:45    Post subject: Reply with quote

Søndagskampen blir flytta til TV 2 Zebra, og flytta en time tilbake til kl 20.

Slutt på fotball på TV 2

Gjentar det jeg har sagt før. Å flytte søndagskampen til kl. 19 var trolig den største tabben norsk fotball har gjort. At søndagskampen like etterpå ble redusert til andrevalg forsterka bare den tabben.

Før hadde man norsk fotball på TV 2 fra kl 19. til 23.45, kun avbrutt av 15 minutter med nyheter kl. 22.15. Det blir 4 og halv time med norsk fotball hver søndag. Nå blir vi avspist med 1 time med fotballkveld fra kl. 22.45 til kl. 23.45.
Back to top
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 19.08.2014 15:48    Post subject: Reply with quote

Kampstart kl. 20:00 betyr ferdig ca. 21:45. Litt logistikk for å komme seg fra stadion, seint i seng - man mister vel MINST barnefamiliene og folk som skal tidlig på jobb, for ikke å snakke om andeler av bortesupporterne (verdt inntekter, om ikke annet).

Som en som bor langt unna har jeg flere ganger måtte ta fly grytidlig fra Værnes for å komme meg på jobb mandag morgen.

For min egen del håper jeg dette bare er et steg i retning av å aldri mer måtte se på TV2 for å få med meg Rosenborg.
xMegafonmannen
Veteran

PostPosted: 19.08.2014 15:56    Post subject: Reply with quote

Den timen ekstra utgjør et helvete når man reiser fra bortekamper og hjem også
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 19.08.2014 16:08    Post subject: Reply with quote

Genialt for TV2, som da samtidig tvinger mange til å se kampene på TV i stedet for på stadion.

[/konspirasjon]
ace
Veteran

PostPosted: 19.08.2014 18:40    Post subject: Reply with quote

Skjønner ikke at NTF og NFF lar seg rævpule av TV2 gang på gang. Dette vil for RBK sin del medføre tap av tilskuere i familiesegmentet og de som har reiseavstand over en time til Lerkendal. Klubben har selv sagt at en av årsakene til økt tilskuerantall de to siste sesongene er at den seneste kampen er flyttet fra kl. 2000 til kl. 1900 og at hovedkampen på Cmore går kl. 1800.

Og si at det å flytte den sene kampen fra kl. 2000 til 1900 er den største tabben norsk fotball har gjort er vel rimelig drøy Kjello? Men du liker vel å sitte i sofaen å se fotball? Det er tidspunktet som er best for at folk skal komme på kamp som skal være retningsgivende for når kampene går. Folk klarer jo ikke forholde seg til når kamper går lenger, det er en av mange utfordringer for norsk fotball, ikke at det er for lite fotball på tv!
2mas
Sjef

PostPosted: 19.08.2014 20:50    Post subject: Reply with quote

– Dette er en prøveordning over seks serierunder, for å høste erfaringer av det. Både for å se hvordan Zebra kan hevde seg, hvordan det slår ut å få tilbake 20-tidspunktet og – ikke minst – hvordan det fungerer å få det over på en kanal der vi kan levere et mer helhetlig produkt, sier Hagen.

På hovedkanalen har søndagskampen denne sesongen gått med avspark kl 19, og knapt vært i mål før nyhetene begynner kl 21.

– Redaksjonelt ser vi frem til å levere et mye mer solid produkt, sier Hagen.

Les mer: – Ingen katastrofe

- Dette innebærer ikke noen endring av hovedavtalen, men er noe vil vi evaluere i etterkant og før 2015-sesongen, sier Kristvang.

Les mer: TV 2 kutter eliteserien fra hovedkanalen etter labre tall

Virker altså som om Fotball Media og Kristvang gjemmer seg bak "prøveordning".
Back to top
v_olden
Veteran

PostPosted: 19.08.2014 21:20    Post subject: Reply with quote

Det blir godt å kunne se kampen på TV igjen uten å bli avbrutt av å måtte legge ungene for min del.

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 20.08.2014 00:22    Post subject: Reply with quote

Merkelig at de ikke har sikret seg sendetidspunkt og sendeflate i avtalen?
Back to top
xMegafonmannen
Veteran

PostPosted: 20.08.2014 09:51    Post subject: Reply with quote

Det har de helt sikkert. Derfor de gjemmer seg bak at det er en prøveordning
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 38, 39, 40  Next
Page 28 of 40

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb