View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
germain Proff
|
Posted: 04.08.2014 22:28 Post subject: |
|
|
Hvis Sollied er uaktuell og alternativet er å ansette en traust, skandinavisk 4-4-2-trener i Hodgson/Svennis-tradisjonen, eller å gamble vilt på en nederandsk juniortrener - så synes jeg like gjerne vi kan gå for Fagermo. Jeg synes heller ikke det er en god idé å fiksere seg på at kandidaten må ha "vunnet noe". Skjebnen til f.eks. Norling i Brann viser at det ikke behøver å bety en dritt.
Spørsmålet er om Fagermo står for den fotballfilosofien vi vil ha i klubben. Her har jeg rett og slett ikke sett nok av Odd til at jeg føler at jeg kan uttale meg. 4-3-3 er vel og bra, men som mange har påpekt er det ikke formasjonen som er fundamentet i RBK-filosofien. Det er: artig og angrepsvillig fotball, godfot og høyt press med fart og kraft i overgangene. Det eneste riktige for RBK nå er å rendyrke den filosofien og finne en trener som står kompromissløst på disse verdiene. |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7263 Location: South-west coast exile
|
Posted: 04.08.2014 22:37 Post subject: |
|
|
Helt enig. Formasjon skal være uvesentlig så lenge vi spiller fotball i god Rosenborg-ånd. |
|
Back to top |
|
 |
NC Proff
|
Posted: 04.08.2014 22:38 Post subject: |
|
|
eksil wrote: | Foreslår at alle som nevner Fagermo her inne sensureres og utestenges fra forumet til etter 01.01.15 i frykt for at det skal påvirke ledelsen.
La det IKKE bli en holdning at vi godtar det. Da kunne vi like gjerne fortsatt med noe av de andre prosjektene vi har surret med.
"Prosjekt Fagermo" ......grøss! |
Dette blir vel litt i meste laget. Personlig håper jeg rbk sikter høyere enn Fagermo, men han er da langt fra det verste vi kan ende opp med.
Han har bestandig vært Eggen-fan (derav 4-3-3 mann) og spiller slik vi har ønsket i 18-19 mnd med Perry. Hvis styret lander på at de vil satse på en typisk 4-3-3 trener (disse røttene) med norsk pass er det ikke mange bedre (som er ledige/mulig), unntatt Sollied kanskje men det virker vel litt urealistisk.
Fagermo har riktignok ikke vunnet noen titler enda og det er et minus men en gang må jo bli den første. Han har heller ikke hatt forutsetningene for det i de klubbene han har vært. Solskjær, Solbakken og Deila hadde vel heller ikke noen titler å slå i bordet med før de ble ansatt i Molde, FCK og Godset. Sier ikke at vi skal gå for Fagermo men at han er en aktuell kandidat ser jeg som høyst sansynlig. Hvem mener du rbk skal gå for, evt aktuelle kandidater? |
|
Back to top |
|
 |
eksil Veteran

|
Posted: 05.08.2014 00:26 Post subject: |
|
|
@chen (og alle andre)
Det som svært mange på dette førsteklassede forumet hele tiden glemmer, er etter min bestemte mening betydningen av trenerens evne til å påvirke omgivelsene på bakgrunn av sin personlighet, og andre psykiske og sosiale faktorer som kan ha innvirkning.
Rosenborg er en unik klubb i Norge.
Enkelte har trukket frem begrep som autoritet når de beskriver en bra egenskap på vår neste trener, eller mangelen på dette hos våre forrige to trenere. Jeg er enig i det.
Samtidig er ikke autoritet noe som oppstår automatisk, men som Max Weber forklarte det; en makt som annerkjennes som legitim av både maktpersoner og maktesløse.
Dermed har en person med autoritet, i den forstand vi tenker, makt og innflytelse på omgivelsene.
Og hvordan oppnår man en slik anerkjennelse fra supportere, spillere, og omgivelser i norges vanskeligste jobb?
Svaret på det spørsmålet kan sikkert trekkes hit og dit. Den amerikanske psykologen og forskeren Martin Seligman er imidlertid berømt for begrepet "lært hjelpeløshet". Det handler i bunn og grunn, meget forenklet, om at det er lett å bli negativt innstilt og gi opp etter at man har opplevd gjentatte ganger med motgang.
Så hvis vi overfører det til Rosenborg og omgivelsene er det naturlig å tenke at det ikke nødvendigvis blir lettere å ta over som trener etterhvert som resultater og misnøye stadig forverres.
En trener som Fagermo vil raskere enn eksempelvis Sollied kunne bli trukket i tvil når resultatene uteblir, fordi han ikke har samme makt som Sollied. Vi supportere anerkjenner i større grad Sollied, og gir ham dermed mere "makt", slik Weber forklarer.
Jeg tror det med "type" er vel så viktig, kanskje viktigere enn fotballkunnskap når en ny trener går inn dørene i januar.
Hvem kan bære den blytunge kulturen og kravene på Lerkendal?
Jeg har ikke noe svar Chen, men jeg tviler sterkt på Fagermo. _________________ Du och jag Alfred. Ikke lenger fullt så gode venner. |
|
Back to top |
|
 |
iconbit Veteran
|
Posted: 05.08.2014 01:17 Post subject: |
|
|
Fantastisk godt indlæg, eksil. Ikke ofte man ser Weber og Seligman-reference i denne kontekst. Min hovedpointe er, at en træner skal opfylde mange krav, og derfor er det nødvendigt at gå på kompromis, da det ikke er muligt at få alt. Du kan få auroritet og meritter i stor stil med Ariël Jacobs. Han er en træner der nemt vil kunne gå til større klubber end os, men han er ikke god nok til os. Dertil er hans spillestil ikke offensiv og underholdende nok. Du kan få fodboldfaglighed og et utroligt blik for detaljen med Kasper Hjulmand. Han er en træner der nemt vil kunne gå til større klubber end os, men han er ikke god nok til os. Dertil er hans spillestil for possession-orienteret og kedelig.
At finde den rette træner er det muliges kunst, hvor det gælder om at finde en træner, der både er realtisk og har så mange væsentlige kvaliteter som overhovedet muligt. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 05.08.2014 08:38 Post subject: |
|
|
Hovedgrunnen til at jeg ønsker en trener som "har vunnet noe" er at jeg vil ha en trener som har vist at han kan spille ut lag som ligger i etablert i 90 minutter. Det er vanskelig å vite om Fagermos spillestil er godt nok utarbeidet til at vi vil klare å spille ut defensive lag på Lerkendal med han som trener. Så er det selvfølgelig ikke sånn at alle som har vunnet noe automatisk er gode nok, det vi så vi for eksempel med Jönsson. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 05.08.2014 09:09 Post subject: |
|
|
Akkurat der er jeg enig Henning. Jeg hater uttrykket "har bevist at han kan vinne noe", jeg føler det på mange måter er uinteressant om en skal vurdere kvalitet på en person, for mange har foreløpig kun vært i klubber der det knapt er mulig å vinne noe.
Men: Akkurat det med å ha erfaring med å styre kamper, hamre løs på et forsvar på 10 mann i 90 minutter, å stole så mye på sitt eget angrepsspill at man bare fortsetter å male på i istedenfor å kaste lange baller opp på en midtstopper som er flyttet opp ved første tegn til motgang.
Jeg tror Fagermo er en meget dyktig trener og han står på mange måter for den filosofien de fleste her på forumet er vokst opp med å elske. Men er han egentlig særlig god i angrepsdelen av spillet? Har Odd scoret spesielt mye mål gjennom sesongene? Nei. Og det er bekymringsfullt.
Fagermo er nok meget god i bakre og midtre ledd samt vingspillet og kontringer, for det er hva han har gjort mest i Odd og hatt behov for å videreutvikle. Men hva skjer når lagene begynner å legge seg lavt mot RBK igjen med en slik trener?
Er det noen som har vært på forelesninger etc. med Fagermo som vet mer om kvaliteten hans på dette området? |
|
Back to top |
|
 |
sidney Veteran
|
Posted: 05.08.2014 14:11 Post subject: |
|
|
Forutsetningene er forandret nå... Fra å være den ledende klubben i Norge for 4 år siden, er vi i dag maks en middels tippeligaklubb. Stallen er ikke balansert, talentene er ikke spesielt gode ennå og etablerte "stjerner" faller svært fort i nivå når de får på seg svart og hvitt. Janne og Joar har effektivt drept alt som fantes av vinnerkultur, Eggen-arv og attraktiv fotball for den saks skyld. Hoftun og styret (?) har langt på vei sullet bort det økonomiske forspranget vi hadde. Det eneste som pr. i dag er bra, er slik jeg ser det kjernen og tilskuersnittet på Lerkendal.
Derfor er det slik jeg ser det en helt annen utfordring som møter den neste treneren enn den som møtte JJ og Joar. Vi trenger en trener som over tid kan bygge et nytt fundament, utvikle laget og klubben gradvis, få fram nye talenter, og sten på sten legge grunnlaget for ny suksess. Ingen trener klarer å redde RBK på kort sikt, her er det bare å brette opp ermene og tenke langsiktig. Vi trenger en lagbygger med god tid.
Slik sett er ikke Fagermo nødvendigvis noe dårlig valg, selv om jeg håper vi sikter høyere og leter bredere. Deila kan også fort være arbeidsledig. Helst håper jeg vi gambler på en dyktig, up and comming, juniortrener fra en storklubb. |
|
Back to top |
|
 |
Øystein Veteran

|
Posted: 05.08.2014 19:37 Post subject: |
|
|
sidney wrote: | Forutsetningene er forandret nå... Fra å være den ledende klubben i Norge for 4 år siden, er vi i dag maks en middels tippeligaklubb. |
Nå skal jeg ikke bli helt PerO her, men dette synes jeg er typisk overdrevne forumsannheter her inne. Jeg er enig i alle punktene du kritiserer RBK for og Molde ligger dessverre foran oss på mange av disse områdene og sportslig nivå pdd. Men at vi er midt på treet og at veien opp skal være så lang er bare tull. Vi har dessverre blitt mye dårligere, men motstanden i TL har heldigvis ikke blitt så mye bedre, slik at veien tilbake bør ikke være lang med våre ressurser. Det høres litt ut som Hoftun sine "topp 3 i Norge"-tanker å begynne å snakke ned forventningene sånn. Du snakker om for 4 år siden, så jeg kan ta med maratontabellen for de 3 sesongene mellom for å se hvordan RBK har blitt en middels tippeligaklubb på disse årene:
http://imageshack.no/5j1 |
|
Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 06.08.2014 05:17 Post subject: |
|
|
Odd posisjonerer seg til livet etter Fagermo. Arne Sandstø inn som spillerutvikler. |
|
Back to top |
|
 |
SteinarG Rutinert
|
Posted: 06.08.2014 08:42 Post subject: |
|
|
1972 Miami Dolphins wrote: | Fagermo er nok meget god i bakre og midtre ledd samt vingspillet og kontringer, for det er hva han har gjort mest i Odd og hatt behov for å videreutvikle. Men hva skjer når lagene begynner å legge seg lavt mot RBK igjen med en slik trener?
Er det noen som har vært på forelesninger etc. med Fagermo som vet mer om kvaliteten hans på dette området? |
Fagermo rykket opp på første forsøk med både Strømsgodset og Odd, så han bør da vel ha en del erfaring også med å styre kamper. Velger å tro at de ikke klarte det bare basert på kontringsspill...
Var forøvrig ganske negativ til Fagermo, inntil jeg faktisk begynte å lese meg litt mer opp om han igjen. Nettopp de to nevnte opprykkene er veldig positive. Strømsgodset endte på nedre halvdel i 1.div året før fagermo vant 1.divisjon klart med godset. Virker også som at Fagermo har vært sentral i godset når det kommer til å legge til rette for spillerutviklingen og rekrutteringen av talenter, som har vært de siste årene. Og faktisk har utrettet mye med svært begrensede middler, i både godset og særlig Odd. Virker som at han har mye kunnskaper og meninger om hvordan ting skal se ut rundt omkring i klubben, og ikke bare på treningsfeltet.
Det jeg er skeptisk til med Fagermo er at han kan være vanskelig å like for mange, pga litt sære uttalelser til tider. Deila mener vistnok også at Fagermo framstår som en psykopat til tider...men hvor mye vi bør legge i det vet jeg ikke. Kanskje det er nettopp det vi trenger!
Og selv uttaler han jo iallefall at hans lag alltid skal stå for attraktiv fotball... |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 06.08.2014 08:53 Post subject: |
|
|
Jeg har lenge hatt en slags antipati mot DEF. Ikke på nivå med f.eks. Rekdal, Morten Berre, Petter Rudi eller andre klassiske fiender av RBK. Synes bare at han virker som en jævlig ufyselig type.
Etter at han ble lansert her inne som den permanente løsningen har også jeg sett den videoen av ham før, under og etter kamp mot moille. Og da skal jeg innrømme at det inntrykket har forandret seg litt, til det positive. Han er fortsatt breial og ufyselig i intervjuer, for all del, men vi må kanskje innrømme at alle andre lag har et lignende syn på f.eks. vår store helt NAE også?
Når Morten Berre i sin tid gikk til vif, var han jo kjent som en sutrete filmer, og spesielt vi RBK-supportere hadde blitt utsatt for hans kortvifting etter noen situasjoner der han falt fryktelig lett. Lurer på om det var VPN som dengang sa om at han kom til vif at det var bedre at han står på innsiden av teltet og pisser ut, enn omvendt.
Kan det være at DEF er ufyse, men at han fort blir VÅR ufyse? At i tillegg til de fotballfaglige egenskapene som SteinarG nevner, så blir han en trener som ikke sier "MJOOOO" eller "Du må huske at vi møter et veldig godt lag" når TV2 konfronterer ham med noe, men som setter svina på plass og tar til motmæle mot bergengudens gave til fotballen?
Ikke at han er mitt førstevalg, men jeg ser at til tross for mitt anstrengte forhold til ham nå, så skal jeg nok sikkert klare å leve med ham om han kommer hit. Blir det han så skal han få stå i det fineste teltet av dem alle, og fylles med EC Dahls så han kan pisse varmt trønderpiss på moille, lsk, brann (etter at de rykker opp igjen) og den andre møkka vi er belemret med. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
Caupolican Junior
|
Posted: 06.08.2014 08:55 Post subject: |
|
|
Hvis Celtic går på hode og ræv ut av CL i kveld (noe de sannsynligvis gjør) og deretter ikke leder SPL med 10 poeng etter noen runder, OG i tillegg Cardiff blir liggende på nedre halvdel av tabellen i the Wankership, har vi kanskje flere kandidater å velge mellom utpå høsten? (Lang setning: sorry) |
|
Back to top |
|
 |
Brego Veteran
|
Posted: 06.08.2014 09:10 Post subject: |
|
|
Hvor Cardiff havner er jo uvesentlig. OGS Skal aldri sitte på hjemmebenken på Lerkendal. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 06.08.2014 09:24 Post subject: |
|
|
Veldig gode poenger SteinarG, skal innrømme at jeg tenkte lite på opprykkene hans når jeg skrev posten.
Han rykket opp i 06 og 08 og begge årene endte med 65 poeng(20-5-5) og henholdsvis 68 og 76 scorede mål.
En annen ting ved Fagermo som nok pirrer styret og sportslig ledelse mye er hans (tilsynelatende) utrolige evne til talentutvikling. Odd selger og selger, men Fagermo utvikler nye av juniorer.
Med tanke på den gigantiske talentutvikling-satsingen til RBK så er det nok ganske viktig å få inn en trener som er både villig og god med utvikling av unge spillere. |
|
Back to top |
|
 |
sidney Veteran
|
Posted: 06.08.2014 09:55 Post subject: |
|
|
Brego wrote: | Hvor Cardiff havner er jo uvesentlig. OGS Skal aldri sitte på hjemmebenken på Lerkendal. |
Jeg hadde tatt i mot OGS med åpne armer. Usedvanlig sympatisk nordmøring. Har aldri snakket stygt om RBK så vidt meg bekjent. Ikke det at jeg tror han er interessert, men helt klart god nok og spiselig nok. |
|
Back to top |
|
 |
Megafritz Veteran
|
Posted: 06.08.2014 09:58 Post subject: |
|
|
Hahaha |
|
Back to top |
|
 |
NÃ¥erdetnok Veteran
|
Posted: 06.08.2014 10:10 Post subject: |
|
|
Vi hater jo alle som er konkurrenter -særlig de som får til noe. Og NAE var vel ikke direkte elsket av konkurrerende klubber heller. Tror vi skal være forsiktig med å vurdere trenere ut fra en "ufyselighetsindeks". Og jeg tror vel egentlig at en trener som skal få skikke på spillergruppa heller ikke bør være en "kjempetrivelig kar".
Ikke ment som noe innspill til at vi skal velge DEF, bare som en liten advarsel mot å la sympatier og antipatier styre. Jeg ville heller hatt OGS enn PJH i trenerstolen feks. Mitt inntrykk er feks at PJH i andre omgang ble valgt fiordi han var en trivelig fyr (noe han trolig er når han ikke står med ryggen mot veggen og må forsvare elendige resultater). Vi så hvordan det gikk....
Last edited by NÃ¥erdetnok on 06.08.2014 10:12; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 06.08.2014 10:11 Post subject: |
|
|
Tror ikke Røkke,Gjelstein og i sponser lønn+40 nye spillere om han går til RBK.
Og da blir han en ok trener på linje med de andre det snakkes om. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 06.08.2014 10:13 Post subject: |
|
|
Måtte det aldri skje at vi ser denne fyren på benken vår. Tenke seg til å måtte ansette OGS. Et sant mareritt kort og godt. Bra jeg er våken, og jeg gjentar: måtte det ALDRI skje.
Kan også se trekk av likheter mellom væremåtene til en mann fra Orkdal og denne Fagermo, og skal ikke hugge hode av han om han blir ansatt. Virker som en flink fyr og kanskje han enderlig greier å ta medalje i ligaen for første gang nå. Men dette vet de som skal ansette en trener mye bedre enn meg. _________________ thumb/b2gwNyta.jpeg |
|
Back to top |
|
 |
NÃ¥erdetnok Veteran
|
Posted: 06.08.2014 10:13 Post subject: |
|
|
toreinar wrote: | Tror ikke Røkke,Gjelstein og i sponser lønn+40 nye spillere om han går til RBK.
Og da blir han en ok trener på linje med de andre det snakkes om. | Det er ikke penger det dreier seg om, men evnen til å definere en spillerstil og handle/utvikle de rette spillerne. Vi har hatt langt mer penger mellom hendene enn MFK noensinne har hatt....og fakta er at etter NAE epoken har vi gradvis fått langt mindre ut av de. |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 06.08.2014 10:16 Post subject: |
|
|
Nåerdetnok: Jeg er helt enig med deg, det var bare for å illustrere at min hovedgrunn til å ikke like DEF ikke på noen som helst måte skal være noe argument mot ham.
Sollied > DEF > mannen i gata > Perry akkurat nå. Kunne også ha levd med OGS, selv om jeg aldri har vært noen fan. Ser for meg at dette ender med at jeg må leve med et valg som ikke er NAE, og det er det bare på tide å innfinne seg med.  _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
sidney Veteran
|
Posted: 06.08.2014 10:18 Post subject: |
|
|
Jangusk wrote: | Måtte det aldri skje at vi ser denne fyren på benken vår. Tenke seg til å måtte ansette OGS. Et sant mareritt kort og godt. Bra jeg er våken, og jeg gjentar: måtte det ALDRI skje.
|
Så lenge jeg får oppleve CL-hymnen på Lerkendal igjen og se vettskremte superstjerner bli rundspilt av lokale gutter, kan gjerne Magne Hoseth være trener  |
|
Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 06.08.2014 10:29 Post subject: |
|
|
Dersom valget hadde stått mellom å VINNE Champions League med Hoseth som trener vs å ikke gjøre det så kunne jeg til nøds kanskje klare å akseptere Hoseth som RBK-trener. |
|
Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 06.08.2014 10:32 Post subject: |
|
|
hello wrote: | Odd posisjonerer seg til livet etter Fagermo. Arne Sandstø inn som spillerutvikler. |
Kontrakten gjelder ut året, og er på deltid. Gjett om det er posisjonering! Fagermo er done deal. |
|
Back to top |
|
 |
|