| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 23.05.2014 12:48 Post subject: |
|
|
| JannesBart wrote: | | Satser på at det skjer noe da. Hvor blir det av den belgiske kaka? |
Mulig den ble bytta ut mot Stella Artois _________________ Han snakke som ein gud og træne som ei fett |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 23.05.2014 17:39 Post subject: |
|
|
| jadda wrote: |
Ellers er jeg også veldig enig med professoren når det gjelder hele konseptet "tilbake til røttene". Verden går fremover og her må det nytt tankegods og en sterk leder inn! |
Den går ikke mer fremover enn at Nils Arne Eggen greide å spille RBK lave med et 3. divisjonslag Som andre poengterte. Det handler om evnen til å gjennomføre, ikke planen i seg selv. |
|
| Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 23.05.2014 18:04 Post subject: |
|
|
Men även Eggen har väl tagit del av de framsteg som har gjorts inom fotbollen de senaste 10-15-åren.
Finns det några andra exempel på "tillbaka till rötterna- strategien" inom idretten? Exempelvis längdskidåkarna som vill tillbaka till Harald Grönningens tid. |
|
| Back to top |
|
 |
£irik Proff

|
Posted: 23.05.2014 18:09 Post subject: |
|
|
| Det er vel det taktiske hvor man ønsker seg tilbake til røttene, ikke det tekniske. Om jeg har forstått det riktig. |
|
| Back to top |
|
 |
danielsk Veteran
|
Posted: 23.05.2014 18:13 Post subject: |
|
|
| Tilbake til røttene bør kun handle om offensiv og underholdende fotball. Drit i formasjon, overlappende backer og slike detaljer. Vi trenger dyktige trenere med sterke visjoner for hvordan man kan spille offensiv fotball med god suksess, og ikke trenere som skal replikere Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
jadda Veteran
|
Posted: 23.05.2014 18:26 Post subject: |
|
|
| Sløvsekken wrote: | Den går ikke mer fremover enn at Nils Arne Eggen greide å spille RBK lave med et 3. divisjonslag Som andre poengterte. Det handler om evnen til å gjennomføre, ikke planen i seg selv. |
Dette kommer jeg aldri til å gjenta, men vår svenskskrivende kongepuddel har et poeng. Til og med Eggen har utviklet seg, og da blir det rimelig tafatt å spole 15 år tilbake i tid og prøve å kopiere noe man uansett ikke har evner til å formidle til spillerne i steden for å utvikle en egen, moderne spillestil. Jeg sier IKKE at Eggen sitt tankesett er utdatert, langt ifra, men det finnes bare en Mester. Vi trenger en ny, visjonær og tydelig trener som henter elementer fra Eggen for å utvikle sin egenartede måte å spille på.
Det at Orkla spilte RBK lavt er for øvrig ikke et argument, det klarer de fleste for tiden. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 23.05.2014 18:36 Post subject: |
|
|
Men det er jo folket og media som har misforstått "prosjekt tilbake til røttene".
| Quote: | Det viktigste valget styret tok var at klubben måtte finne tilbake
til ”røttene” spillestilsmessig. Dette innebærer større vekt på offensiv spillestil, mer vekt på samhandling og større gjennombruddshissighet. |
Problemet er vel mest at man valgte å kalle det et prosjekt som man knyttet opp mot en trener(som tidligere har vært med på dette) og fokusert på at han spiller 4-3-3.
Det i quoten burde være noe klubben styres etter sportslig, helt fra guttespill til A-laget. Men slutt å knytt det opp mot Perrys prosjekt. Om klubben har denne filosofien som grunnmur så vil det være naturlig krav når man leter etter trener(e) slik at man aldri finner trenere som ikke står for denne filosofien, uavhengig av hvor dyktige de er. Da ryker folk som Hamren, Solbakken og Rekdal, men det får man tåle. Og få inn en kompetent mann som kan overta etter Hoftun, det er helt tydelig at han ikke kan vurdere slike ting. |
|
| Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 23.05.2014 18:41 Post subject: |
|
|
| E wrote: | | Det er vel det taktiske hvor man ønsker seg tilbake til røttene, ikke det tekniske. Om jeg har forstått det riktig. |
Det taktiske hänger ihop med teknik och andra element som hurtighet och styrka. Det är inte lika lätt att genomföra bakoversveistaktik idag som för 15 år sedan. Även Eggen har utvecklat sin fotboll. Det är märkligt att just fotboll skulle vara ett område där det inte har skett framsteg. Jag håller med professorn att "tillbaka till rötterna-strategien" är feltänkt och är roten till mycket av dagens onda. Försök att ta del av bra aktuella exempel som istället till exempel Malmö FF som spelar en offensiv, attraktiv och resultatmässig framgångsrik fotboll. Andra bra exempel i Sverige är Elfsborg och Häcken. I championship Leicester. Sådana bra exempel finns i alla ligor. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 23.05.2014 18:42 Post subject: |
|
|
| Du har misforstått PS, les posten min og særlig hva som står i quoten fra RBKs årsmelding. |
|
| Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 23.05.2014 18:50 Post subject: |
|
|
| 1972 Miami Dolphins wrote: | | Du har misforstått PS, les posten min og særlig hva som står i quoten fra RBKs årsmelding. |
Jag hade inte läst ditt inlägg när jag skrev mitt som var ett svar på E.
Men vi är kanske inte så oeniga. |
|
| Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 23.05.2014 19:02 Post subject: |
|
|
Det skal bli morro nå om Molde slår Haugesund og vi skal til gamle gress der vi aldri vinner! I kveld er jeg så til de grader Haugesundsupporter og håper på tre tapte poeng for Molde og at underet skal skje på gamle gress.
Må si med hånden på hjertet faktisk venta at situasjonen skulle være slik, bare med Godset før Molde.
Men det gjør skikkelig ondt å se at Hoftun og co raserer hjerteklubben min. Nå må dere for Rosenborgs skyld, og vis at dere mener at dere er glade i klubben med å trekke dere tvert.
Men uansett heia Haugesund og Grindhaug i kveld. Selv om at det sikkert ikke nytter uansett hva som skjer i kveld når vi har Hoftun, Per Joar, Wiggen, Hjelde og Jamtfall som styrer. Herreefred at styret tilater disse å styre nordens i særklasse nest største klubb. Jeg griner rett og slett og ser ingen løsning på dette, med disse kveithauan som styre  |
|
| Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 23.05.2014 19:07 Post subject: |
|
|
| Molde har en spiss som heter Agnelo. Har aldri hørt om han. Og ellers har ingen Norsk klubb starta så bra siden Rbk i 2003 |
|
| Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 23.05.2014 19:08 Post subject: |
|
|
Jag tycker det räcker med offensiv spillestil. Jag är lite skeptisk till uttrycken samhandling och genombruddshissighet.
Då är man tillbaka till rötterna, att man alltid skall ha en plan som är utmejslad efter årevis terping av bevegelser. Just detta är det tydligen svårt att gebomföra. Vidare luktar det att det är viktigare vad man gör utan boll än med boll.
Jag menar att man istället i första hand får satsa på teknik och passningsspel som i tex Malmö FF (jag använder detta som exempel eftersom jag känner till det så bra. Mitt syfte är inte att framhäva kalkonligan allsvenskan framför kalkonligan tippeligan.) |
|
| Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 23.05.2014 19:12 Post subject: |
|
|
| Molde pissa på oss påLerkendal, men de greier ike å pisse på laget som ligger sist. Dette skulle vel fortelle det meste vel? |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 23.05.2014 19:39 Post subject: |
|
|
| Peter Storey wrote: | Men även Eggen har väl tagit del av de framsteg som har gjorts inom fotbollen de senaste 10-15-åren.
Finns det några andra exempel på "tillbaka till rötterna- strategien" inom idretten? Exempelvis längdskidåkarna som vill tillbaka till Harald Grönningens tid. |
Det har han helt sikkert, men det er ikke det som er poenget. Hadde man ansatt Eggen i morgen så hadde det like fullt vært tilbake til røttene. Filosofien er den samme nå som i 1988. Det justeres her og der, naturligvis, men det Perry holder på med likner ikke på noe som helst. Poenget er at om Eggen hadde tatt over RBK i morgen, så hadde vi sett betydelige endringer i løpet av veldig kort tid. Det er ikke sikkert vi hadde kjørt over alt og alle naturligvis, det ville tatt tid, men man ville sett konturene av hva han forsøker å få til veldig raskt. Perry har nå hatt over et år, og spillemessig har det utrolig nok vært tilbakegang siden JJ forlot Lerkendal, og ingenting tyder på at det skal bli bedre med det første.
Derfor er ikke "tilbake til røttene" prosjektet håpløst på noe som helst måte, men det kreves folk som har den riktige kompetansen for å få det gjennomført. Perry og Hoftun passer ikke den beskrivelsen. |
|
| Back to top |
|
 |
micke Proff
|
Posted: 23.05.2014 23:11 Post subject: |
|
|
Jeg har sansen for PJH som person, men jeg har ikke trua på at han er den rette til å ta RBK tilbake til gamle høyder. For det første er ikke "det gode gamle Rosenborg godt nok til å henvde seg i Tippeligaen. Ting har utviklet seg, deriblant spillestil, tankesett(spillere og trenere), ferdigheter og motivasjons faktorer mm.
Hadde PJH blitt ansatt som den som skal føre Rosenborg tilbake til Toppen på SIN, jeg gjentar: SIN!!!! måte, så hadde jeg bedt alle om å holde kjeft og gi Perry mer tid til å lære bort sin fotball filosofi.
Med, nå har det seg slik at alle sammen har savnet overlappende backer, løpsmotorer som i utgangspunktet starter som indreløpere, men som avslutter som bakromspiss, midtstoppere som tenker mer angrep enn offsidefelle og spiss/midtbanegeneral som kjæler med ball og vinner alt av dueller. Den tiden med en så god underholdning er trolig forbi. Dagens fotball består av tøff disiplin, sterk mentalitet og evne/vilje til å yte det "lille" ekstra på banen.
Derfor mener jeg at PJH er ansatt på feil grunnlag, mer enn at han er feil mann for RBK. Mannen har overbevist meg nok med det han fikk til med u-landslaget, og jeg vil så gjerne se Perry fotballen i Rosenborg. Men jeg tviler på at "Pampene" på toppen på brakka lar han få gjøre det han vil. Tar jeg veldig feil?
Både vi supportere og selve fotbalen forandres. Det eneste som er urokkelig er vår glede når vårt kjære lag vinner kamper. Gjerne korriger meg, men jeg tør å påstå at det eneste vi kan ta med oss fra Eggen epoken er "gofotteorien". Om vi ser tilbake de siste årene under de forskjellige trenerne, så har forskjellige spillere blitt brukt i feil posisjoner og uvante roller hele veien. Hva har disse "reserveløsningene" gitt oss?
Så lenge Perry er sjef, bør RBK spille Perryfotball og ikke 4-3-3(NAE fotball).
Fjernes Perry fra sin posisjon, så fjerner vi også en bit av det Rosenborgske og det lille som er igjen av vinnerkultueren, som allerede er på vei bort fra Brakka pga alle trenerskiftene de siste årene. _________________ Han kan ikke skyte med venstre, han kan ikke heade, han kan ikke takle og han scorer ikke mange mål. Men ellers er han helt all right. |
|
| Back to top |
|
 |
KitWalker Veteran

|
Posted: 23.05.2014 23:54 Post subject: |
|
|
| Jangusk wrote: | | Molde pissa på oss påLerkendal, men de greier ike å pisse på laget som ligger sist. Dette skulle vel fortelle det meste vel? |
At TL er en kokosliga, enkelt og greit.
Det er ikke Molde og Godset som har blitt fryktelig gode, det er bare det at RBK har sunket ned på deres nivå ... |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 23.05.2014 23:55 Post subject: |
|
|
Han er feil på alle måter. Det er det som er problemet.
Tilbake til røttene betyr ikke nødvendigvis at laget må se ut akkurat som under Nils Arne Eggen. Rosenborg har størst budsjett, rikest historie og størst oppslutning. Det som skal/må være som før er at når vi går på banen så er det med en offensiv innstilling. Vi skal gå på banen for å ta kontroll, og score flere mål enn motstanderen. Ikke stå der som skolegutter med lua i hånda fordi vi er livredde for å slippe inn et mål. Det er for meg tilbake til røttene. Filosofien og hvordan vi ønsker å opptre. Nils Arne Eggen dreit egentlig loddrett i om de slapp in 3 mål så lenge de scoret 5 selv.
Om det står 4-4-2. 4-2-3-1 eller 4-3-3 på lagoppstillingen er egentlig veldig lite interessant. Nils Arne Eggen varierte også på formasjon og roller, men det som besto var filosofien. Hurtig angrep i lengderetning. Samtidige og motsatte bevegelser for å strekke forsvaret og skape rom for medspillerne. Dette er ikke utdaterte prinsipper. De brukes tvert i mot av de beste lagene i verden også i 2014. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 23.05.2014 23:58 Post subject: |
|
|
| Jangusk wrote: | | Molde har en spiss som heter Agnelo. Har aldri hørt om han. |
Agnaldo du mener? Godt gjort å ikke ha hørt om han, om du følger med på Tippeligaen. |
|
| Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 24.05.2014 09:53 Post subject: |
|
|
| Sløvsekken wrote: | Han er feil på alle måter. Det er det som er problemet.
Tilbake til røttene betyr ikke nødvendigvis at laget må se ut akkurat som under Nils Arne Eggen. Rosenborg har størst budsjett, rikest historie og størst oppslutning. Det som skal/må være som før er at når vi går på banen så er det med en offensiv innstilling. Vi skal gå på banen for å ta kontroll, og score flere mål enn motstanderen. Ikke stå der som skolegutter med lua i hånda fordi vi er livredde for å slippe inn et mål. Det er for meg tilbake til røttene. Filosofien og hvordan vi ønsker å opptre. Nils Arne Eggen dreit egentlig loddrett i om de slapp in 3 mål så lenge de scoret 5 selv.
Om det står 4-4-2. 4-2-3-1 eller 4-3-3 på lagoppstillingen er egentlig veldig lite interessant. Nils Arne Eggen varierte også på formasjon og roller, men det som besto var filosofien. Hurtig angrep i lengderetning. Samtidige og motsatte bevegelser for å strekke forsvaret og skape rom for medspillerne. Dette er ikke utdaterte prinsipper. De brukes tvert i mot av de beste lagene i verden også i 2014. |
Helt enig med deg,Det er også røttene for meg. Dortmund er kanskje det beste eksemplet hvordan jeg vil RBK skal se ut.
Det finnes ikke stjerner der nå. Klopp har fått unge spillere til å løpe, løpe og løpe. Spillerne ofrer alt for hverandre og det er fantastisk morsomt å se på. Det trenes mer enn noen gang, de har tre økter om dagen, med løping, styrke og selvfølgelig fotball. Under Klopp valgte Borussia først å bli gode på det som er gratis, de ble godt trent, og så kom fotballen.
Som sagt krever spillestilen enorm løpskapasitet,som vi ikke har lenger,derfor klarer vi ikke og være aggressive nok.
Dortmund kjørte 3 økter om dagen,Bradley i stabæk kjører flere for og få spillerne i bedre form,Eggen kjørte 2 treninger om dagene.
For meg høres det ut som RBK trener alt for lite også.
Men mye tror jeg sitter mentalt i hodet på spillerne også,Klopp står ikke og sier "ROLIG,ROLIG" På siden,de kjører kontringer hver gang,Nesten alle mann i angrep.
Istedet for oss som snur og slår støttepasning. |
|
| Back to top |
|
 |
henrifei Veteran
|
Posted: 24.05.2014 10:53 Post subject: |
|
|
| Perry har ROLIG ROLIG, mens Janne hadde SPELA SPELAAAA.... |
|
| Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 24.05.2014 11:23 Post subject: |
|
|
| Det store spørsmålet jeg har stilt meg i dag er; er dette Perry sin siste kamp som RBK trener? Alt annet en en seier må da bety at en ekstraordinær pressekonferanse blir avholdt på Brakka i morgen? Det kan da ikke være slik at en kan klappe seg på skuldra om en klarer å holde Godset til en fortjent uavgjort? |
|
| Back to top |
|
 |
Dantell Proff

|
Posted: 24.05.2014 11:28 Post subject: |
|
|
| Tror nok vi må vente til sesongen er halvspilt, desverre... |
|
| Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 24.05.2014 11:28 Post subject: |
|
|
| Jag har svårt att se att en eventuell förlust borta mot de regerande mästarna skulle vara avgörande för Perrys framtid. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 24.05.2014 11:34 Post subject: |
|
|
| Jondahl wrote: | | Perry har ROLIG ROLIG, mens Janne hadde SPELA SPELAAAA.... |
Haha. Dette stemmer dessverre på en prikk.
Uff, hører for meg disse "SPELA SPEEELA!"-ropene til Janne, og får skikkelige gufs i kroppen av det. |
|
| Back to top |
|
 |
|