| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Brego Veteran
|
Posted: 21.05.2014 11:20 Post subject: |
|
|
| Vi trenger en trener som har helt andre doktriner en hva de siste års forgjengere har hatt. Har aldri skjønt meg av oppbyggingen av støtteapparatet til Rosenborg, 3 fotbalfaglige trenere,3 leger, 2 fysioterapauter. 1 fysisk trener og 1 materialforvalter... Få inn folk som kan fotball, som har samme type filosofi og ikke minst, noen som har vunnet noe et par ganger. |
|
| Back to top |
|
 |
cbas10an Senior
|
Posted: 21.05.2014 12:15 Post subject: |
|
|
Etter min mening må man se litt lenger enn hvem som har vært i systemet tidligere. Rosenborg må starte på nytt igjen. På samme måte som man gjorde med Erik Hamren.
Ikke gå etter hvem som nødvendigvis tenker som NAE. Se bort fra 433.
Ansett en trener som har evnen til å sette sammen et lag. Et lag som utnytter hverandre. Om det spilles 442, 433, 41212 eller 460 bryr meg egentlig ikke. Rosenborg skal vinne, og dem skal våge å spille sitt spill.
Vi skal angripe, og vi skal være i toppen. År etter år etter år.
Kravstort? Nei, jeg synes ikke det.
Vi har et budsjett som overgår alle i TL. Da skulle det bare mangle at vi skal være i toppen.
Om vi taper 1-3 mot molde er det på mange måter greit, OM vi spiller angrepsvillig fotball. Slik som vi har framstått siden JJ tok over, og Perry fortsatte, er helt uutholdelig. |
|
| Back to top |
|
 |
hellvikrunner Veteran
|
Posted: 21.05.2014 12:41 Post subject: |
|
|
Jeg tror vi er vitne til en klubb som ikke kommer til å endre seg fundamentalt før krisen er et faktum. Det er vel slik at innovasjon, nyskapning, skjer når man har økonomiske kriser. Jeg tror klubben kan sammenlignes med det man kaller for et stort teknologisk system, som etterhvert har skapt et momentum som gjør at det ikke nytter å endre detaljer. Det er så mange som har sterke interesser av at organisasjonen drives slik den gjør idag. Det er en slik kompleks og stor organisasjon at man ikke bare kan komme med små endringer. Det eneste som kommer til å vekke klubben opp av dvalen, og få den til å endre kurs, er hvis den får lov til å gå til grunne, såkalt kreativ destruksjon. Noe nytt og bedre kommer som regel ut av en slik prosess. Først da kan man begynne på nytt ved å bygge et fundament som er bærekraftig inn i fremtiden. Men det er så mange som har interesser i klubben og som ikke ønsker endring. De tviholder på makten. Makt korrumperer sies det. jeg tror det er personer i klubben som har sittet for lenge og som ikke lenger ser hva som er best for klubben, kun hvilke utbytte de får på et personlig plan.
Når det gjelder trenerspørsmålet skal jeg ikke mene for mye om hvem som skal overta, bare konstatere at dette med hyppige trenerskifter har foregått siden Eggens avgang, altså i en periode på 10-12 år. Det er lenge. Man fokuserer altså ikke på de rette problemene her. Problemet er ikke Jønsson eller Perry eller Hoftun. De er feil folk i feil stillinger i organisasjonen, en organisasjon som lever av prestasjoner og publikum. Rosenborg har glemt dette. De har glemt hvorfor de er til. Istedet har de blitt korrumpert og maktkåte. De håner til og med de (fansen) som er grunnen til at de faktisk eksisterer. Det er strukturproblemer i organisasjonen. Den er tungvint styrt og det er for mange i klubben som ikke kan faget eller kjenner klubben. Hadde dette fungert i en organisasjon som Statoil? Hadde de akseptert at konkurrenter utviklet ny teknologi eller omstrukturerte selskapet mens de selv tviholdt på en gammeldags teknologi og tenkemåte? Nei, jeg tror ikke det. Av den enkle grunn at for å overleve og være konkurransedyktig må man hele tiden fornye seg og følge konkurrentene, helst være i forkant. Det som har skjedd i Rosenborg er at de tror at alt går av seg selv, at det går på skinner. Vi er jo tross alt Rosenborg, Norges største fotballklubb. I all selvttilfredsheten og feil avgjørelser og i mangel på avgjørelser, har de glemt å se på utviklingen i andre klubber. De har sovet i timen, mens Molde og Strømsgodset har, ikke bare kuttet ned forspranget, men de er gått forbi Rosenborg på områder RBK før var ledende.
Barry Turner sier mye bra. Blant annet snakker han om at en organisasjon må gjennom en nødvendig prosess som utløser en katastrofe, som i sin tur vil føre til en ny normaltilstand og en ny virkelighetsforståelse. Først da kan de implementere nye ideer og en ny kultur som er sunn og bærekraftig. Jeg skal ikke ramse opp hele teorien, kun komme med et eksempel på en fase han kaller inkubasjonsfasen, hvor han sier:
2. Den andre fasen er starten på inkubasjonsperioden som utvikler seg med at ulike hendelser blir oversett fordi man har dårlig kommunikasjon. I denne perioden legger man ikke merke til hvordan avstanden øker mellom hvordan man ønsker verden skal se ut og hvordan den faktisk er.
Jeg tror mange vil men få vet hvordan. De vet ikke lenger bak frem på noen ting i klubben. De forsøker så godt de kan, men som sagt, de fokuserer ikke på hva som er de virkelige problemene i klubben. Først når de opplever en krise og etterhvert får en ny forståelse av virkeligheten tror jeg vi kan få se et nytt og moderne Rosenborg som vil ta oss inn i fremtiden. Før det, hvor lenge det enn tar, tror jeg vi bare må innse at de kommer til å skifte trenere og kjøpe inn spillere som ikke passer inn.
Men jeg tror vi er nærmere nå enn hva vi noen gang har vært endringer i klubben vi alle er så glade i.
Last edited by hellvikrunner on 21.05.2014 12:59; edited 4 times in total |
|
| Back to top |
|
 |
quentez Veteran
|
Posted: 21.05.2014 12:44 Post subject: |
|
|
| hellvikrunner wrote: | | Jeg tror vi er vitne til en klubb som ikke kommer til å endre seg fundamentalt før krisen er et faktum. Det er vel slik at innovasjon, nyskapning, skjer når man har økonomiske kriser. |
Sist vi var vitne til noe slikt var da Hamrén tok over. Det var jo en helt ok periode, vil jeg si.
RBK må kvitte seg med alt av fortid og trengsel og lengsel om å gjenskape det som ikke kan gjenskapes. |
|
| Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 21.05.2014 16:07 Post subject: |
|
|
| hellvikrunner wrote: | | Jeg tror vi er vitne til en klubb som ikke kommer til å endre seg fundamentalt før krisen er et faktum. Det er vel slik at innovasjon, nyskapning, skjer når man har økonomiske kriser. Jeg tror klubben kan sammenlignes med det man kaller for et stort teknologisk system, som etterhvert har skapt et momentum som gjør at det ikke nytter å endre detaljer. Det er så mange som har sterke interesser av at organisasjonen drives slik den gjør idag. Det er en slik kompleks og stor organisasjon at man ikke bare kan komme med små endringer. Det eneste som kommer til å vekke klubben opp av dvalen, og få den til å endre kurs, er hvis den får lov til å gå til grunne, såkalt kreativ destruksjon. Noe nytt og bedre kommer som regel ut av en slik prosess. Først da kan man begynne på nytt ved å bygge et fundament som er bærekraftig inn i fremtiden. Men det er så mange som har interesser i klubben og som ikke ønsker endring. De tviholder på makten. Makt korrumperer sies det. jeg tror det er personer i klubben som har sittet for lenge og som ikke lenger ser hva som er best for klubben, kun hvilke utbytte de får på et personlig plan. |
Jeg må tilstå at jeg av og til har tatt meg sjøl i å spekulere i om det ikke faktisk i det lange løp ville vært bedre for RBK om Perry hadde fortsatt ut sesongen i 2005, og det hadde endt med nedrykk... _________________ Han snakke som ein gud og træne som ei fett |
|
| Back to top |
|
 |
hellvikrunner Veteran
|
Posted: 21.05.2014 16:58 Post subject: |
|
|
| Tr0nder:Det hadde vært rensende for klubben å oppleve noe slik som du skisserer der. På kort sikt hadde det vært krise, men effekten på lang sikt hadde gitt en mer robust og tilpasningsdyktig organisasjon? |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 21.05.2014 20:20 Post subject: |
|
|
Lagerbäck, som ledde ”blågult” 2000-2009, pekar nu ut förre landslagsanfallaren Henrik Larsson till en framtida förbundskapten.
– Ja, fullt möjligt skulle jag vilja säga. Ge honom några års erfarenhet till, för han har ju dessutom fördelen att han vet vad det handlar om på internationell toppnivå, säger Lagerbäck till viasatsport.se.
42-årige Larsson inledde tränarkarriären i Landskrona Bois 2009 men lämnade 2012 efter att inte ha lyckats lyfta laget. Årets säsong har dock börjat lysande för Larsson och hans nya klubb Falkenberg som, trots att de är tungt nederlagstippade, tagit elva poäng på de tio första omgångarna.
– Det jag ser i Falkenberg i dag är tecken på en riktigt stor tränare. Han har hittat en organisation och använder materialet bra, säger Lagerbäck till sajten.
Läs mera: Pekar ut Hamréns framtida ersättare |
|
| Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 22.05.2014 01:32 Post subject: |
|
|
Jeg har begynt å smådrømme litt om Ronny Deila, selv om det er litt kjedelig å tenke norsk. Selv om han antagelig er typen til å tenke at nå er det mer attraktivt å være i Strømsgodset, hvor han gjør det godt, hvor det er trygt.
Men stilen hans, attityden, spillestilen han fører – den hadde gjort seg i dette RBK-laget nå. Uten å bry meg om fylleryktene om Trond Sollied, er jeg helt enig med det Kroksæther sa til Dagsavisen. Ansett enten Sollied eller Deila, eller så håper jeg på en utlending á la Hamrén-style. Flink, kjent for sine prestasjoner, men akkurat ikke nok til at den har nådd den jevne supporters radar – dvs. et realistisk mål av dyktige utenlandske trenere. Dvs. ikke Ronald Koeman for eksempel. |
|
| Back to top |
|
 |
Orkdal1 Rutinert
|
Posted: 22.05.2014 05:18 Post subject: |
|
|
| ola. wrote: | | Jeg har begynt å smådrømme litt om Ronny Deila. |
Om Deila blir ansatt som Rosenborgtrener i sommerpausen skal jeg finne meg en ny klubb i norge. Jeg kan med 99,9% sikkerhet fastslå att det vil bli JJ all over.
Som jeg ser det er det kun ett av alternativene på Excel fila til Hoftun som er til å leve med og det er Solied. |
|
| Back to top |
|
 |
Goran Proff

|
Posted: 22.05.2014 09:32 Post subject: |
|
|
| Orkdal1 wrote: | | ola. wrote: | | Jeg har begynt å smådrømme litt om Ronny Deila. |
Om Deila blir ansatt som Rosenborgtrener i sommerpausen skal jeg finne meg en ny klubb i norge. Jeg kan med 99,9% sikkerhet fastslå att det vil bli JJ all over.
Som jeg ser det er det kun ett av alternativene på Excel fila til Hoftun som er til å leve med og det er Solied. |
Får håpe at Sollied står på den listen til Hoftun. _________________ Stopp forfølgelsen av de paranoide! |
|
| Back to top |
|
 |
ricko11 Rutinert

|
Posted: 22.05.2014 09:55 Post subject: |
|
|
| Ryktene ang. Sollied vet jeg lite om og det kan godt være hold i det. Likevel føler jeg at det er enkelte i klubben med andre grunner til at han ikke skal bli ny trener. Sollied er vel relativt dominerende og frittalende, noe som truer kameratskapet og harmonien i "gutteklubben" RBK. |
|
| Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 22.05.2014 09:59 Post subject: |
|
|
Överskrift i Daily Mail idag:
Neil Lennon heading for Celtic exit door with odds on Henrik Larsson replacing him at Parkhed slashed. |
|
| Back to top |
|
 |
Goran Proff

|
Posted: 22.05.2014 10:43 Post subject: |
|
|
| ricko11 wrote: | | Sollied er vel relativt dominerende og frittalende, noe som truer kameratskapet og harmonien i "gutteklubben" RBK. |
Det jeg har hørt fra relativt sikre kilder er at miljøet i Rosenborg er alt annet enn harmonisk for tiden. _________________ Stopp forfølgelsen av de paranoide! |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 22.05.2014 10:56 Post subject: |
|
|
Aner ikke hvor mye du kan/vil utdype, men høres ut som spennende informasjon?  |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 22.05.2014 11:05 Post subject: |
|
|
| Høres ut som noe som er selvsagt med tanke på den sportslige situasjonen i klubben akkurat nå, men hadde vært veldig interessant å vite hvor splittet klubbens administrasjon er. |
|
| Back to top |
|
 |
Hentesveis Veteran

Joined: 24 Aug 2004 Posts: 5628 Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim
|
Posted: 22.05.2014 11:08 Post subject: |
|
|
RBK-styret ikke enige i trenerspørsmålet
| Adressa wrote: | | Styreleder Ivar Koteng sier det ikke blir noe ekstraordinært styremøte i forbindelse med supporternes misnøye med trenerduoen. Ikke all i styret er enig i det. |
Bra kommentar av kristobal under artikkelen:
| Quote: | | Viktig å få fram at dette ikke er trenerspørsmål. Det er et spørsmål om hele sportslig avdeling. Å ansette og sparke hovedtrenere har RBK forsøkt i en årrekke. Jeg anbefaler at sportsdirektør Erik Hoftun, som har hatt det overordnede ansvaret for kun to mesterskap på snart sju sesonger, vurderes først. Videre det sportslige apparatet som også har overlevd flere trenere, og dernest hovedtrener Per Joar Hansen. Det er neppe noen god løsning å sparke nok en trener og la det samme regimet som har sparket og avsatt trenere i flere år få ansvaret med å finne etterfølgeren. |
_________________ Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen... |
|
| Back to top |
|
 |
Moody Senior
|
Posted: 22.05.2014 12:02 Post subject: |
|
|
| Jeg kunne virkelig tenkt meg en ung, fremadstormende nederlandsk trener som er sulten på suksess og underholdende fotball. Aka Ajax-fotballen. Eggen hentet jo i sin tid mye inspirasjon fra Nederlansk fotball. Ser derfor på det som en naturlig del av "tilbake til røttene"-opplegget å se på Nederlandske trenere. Om han bare er 35 år har ingenting å si, da vi likevel ikke har så veldig mange "eldre" spillere i troppen. Noen som har innsikt i The Dutch Coach-Market? |
|
| Back to top |
|
 |
Brego Veteran
|
Posted: 22.05.2014 12:10 Post subject: |
|
|
| Patrick Kluivert! |
|
| Back to top |
|
 |
SeG Veteran
|
Posted: 22.05.2014 12:10 Post subject: |
|
|
| Moody wrote: | | Jeg kunne virkelig tenkt meg en ung, fremadstormende nederlandsk trener som er sulten på suksess og underholdende fotball. Aka Ajax-fotballen. Eggen hentet jo i sin tid mye inspirasjon fra Nederlansk fotball. Ser derfor på det som en naturlig del av "tilbake til røttene"-opplegget å se på Nederlandske trenere. Om han bare er 35 år har ingenting å si, da vi likevel ikke har så veldig mange "eldre" spillere i troppen. Noen som har innsikt i The Dutch Coach-Market? |
Ronald De Boer er jr trener i Ajax.. Kan da ikke skade å høre. Jeg mener hvis Bradley sier ja til Stabæk.. ? _________________ I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -
Formerly known as STRANDerGUD |
|
| Back to top |
|
 |
angvik Rutinert

|
Posted: 22.05.2014 12:35 Post subject: |
|
|
Mange i Norge undervurderer ryktet og merkevaren som Rosenborg har i Europa... Eller overvurderer vi oss selv? Uansett holder det ikke å "bare" ha et navn i fotball-Europa. Det er i hvert fall to ting som må bli gjort for å hente trener med så tunge navn som nevnt over.
Det første er nettverk. Å kjenne folk. Ha kontakter som er sugerør inn mot personene man vil hente. Det vet alle i hvilken som helst situasjon. Om man vil komme inn gratis eller slippe kø på byen, er prinsippet det samme. Holder det da med Hoftun/Torbjørnsen? Tviler sterkt på det.
Vi må kunne selge oss selv. Rosenborg, rent sportslig, er ikke akkurat noen attraktiv arbeidsgiver. Treneren må overbevises om at vi har en konkret strategi og visjoner. Nå er vi bare svada! Og vil vi ha en trener som bare vil se Rosenborg som et springbrett?
Jeg vil ha en trener som blir værende i 5-6 år! |
|
| Back to top |
|
 |
vemundo Veteran
|
Posted: 22.05.2014 12:50 Post subject: |
|
|
| Tror ikke en skal henge seg opp for mye i hvor lenge en trener vil bli værende, dersom han kan bidra til å utvikle klubben. Se hva Solskjær gjorde for Molde på kort tid. Tror ikke Molde angrer. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 22.05.2014 12:52 Post subject: |
|
|
Vi kan ikke senke ambisjonsnivået slik at vi kun ser på trenere som garantert blir hos oss i 5-6 år: en typisk utgave av en sånn en har vi allerede, en underkompetent en som er lite attraktiv for andre klubber og landslag. Da får vi aldri kvaliteten vi ønsker.
Trenere, som spillere, har kontinuitetsdilemmaet tett knyttet til klubbens suksess. Dersom vi gjør det bra i den lille dammen vår, vil alle involverte bli attraktive for andre, klubber som har mye mere penger å betale med enn det vi har. Derfor må vi ha kontinuitet i sportslig utvikling i tillegg, slik at vi ikke starter helt på nytt under hver ny trener, og for hver nøkkelspiller som forsvinner. Dersom vi skal lokke spillere og trenere til å bli i klubben lenger, så må det argumentet være det samme som i glansdagene: en unik mulighet til å være med på et godt lag som spiller i attraktive turneringer i tillegg til den grå hverdagen i norsk serie. Det er utrolig hva en noenlunde trygg forventning om 10 europacupkamper på høsten pluss kamp om hjemlige pokaler hvert år gjør med motivasjonen til å spille for - eller trene - Rosenborg framfor en middelmådig nederlandsk klubb.
Jeg tror uansett ikke vi kommer dit med vår første trener: uansett hvor dyktig han er vil nok hans egne aksjer stige raskere enn RBKs aksjer, og vi vil miste ham etter et par gode sesonger. Derfor må sportslig avdeling tørre å tenke to trenere fram i tid, slik at den neste treneren igjen kanskje kan bli den som varer en stund. Tre år? Fire? Fem? Det tar tid å gjenbygge den økonomien og det renommeet som gjør oss konkurransedyktige mot et litt over middels europeisk sjikt.
Alt det jeg ber om er at dette målet står på veggen på Brakka, og at prosessen for å komme dit blir ledet av noen som har evnene til å gjennomføre det. Disse noen finnes ikke der nå. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
angvik Rutinert

|
Posted: 22.05.2014 13:03 Post subject: |
|
|
Vi er nok enige med hverandre der.
Husk at jeg skrev "jeg vil" og ikke "vi må". To trenere frem i tid er en tanke som absolutt bør være til stede ja.
Det jeg mener er at hvis vi skal ha en ambisjon om å hente en god trener, så må vi bruke ressurser til å få til det. Sette alle kluter til med andre ord. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 22.05.2014 14:04 Post subject: |
|
|
Det er jeg helt enig i, og da mener jeg både menneskelige kompetanseressurser og økonomiske ressurser. Hvis det er pengene det står på for å hente en trener av skapelig kvalitet, så foreslår jeg at noe av det uformelle transferbudsjettet flyttes over til trenerposten. I stedet for å kjøpe en spillende assistenttrener, slik to hovedtrenere på rad har fått lov til, så kan man bruke de samme midlene til å lokke til seg en ordentlig strøken hovedtrener som ikke trenger å lene seg på spillere som er mer rutinerte enn de selv er. Kompetanse på trenere finnes faktisk der ute, kunnskap man kan leie eller eie, men da må man tørre å benytte seg av den.
Skulle ikke fordundre meg om investorene ville stilt seg hakket mer velvillige til å bidra der også; en investering som alene kunne berget de tidligere investeringene. Synd det er for sent til å berge Chibuike-pengene, men Strandberg-pengene kan vel fortsatt reddes? _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
trondhb Veteran
|
Posted: 23.05.2014 10:48 Post subject: |
|
|
| Spartacus i Mix-tråden wrote: | | Mitt tips er at Klinsmann får sparken etter turneringen. |
Ny RBK-trener ?  |
|
| Back to top |
|
 |
|