View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 01.04.2014 12:50 Post subject: |
|
|
Mustrum Ridcully wrote: | Tenk på at kaffen alltid er mørkest før man heller i melk". |
Men her tror jeg du skal passe deg, for risikoen for søksmål er overhengende:
Kristian Nordheim wrote: | Fornærmede ønsker å understreke at det for ham, som Kjeldsberg-ambassadør, verken nå eller tidligere har vært aktuelt å forringe kaffens aromatiske dråper ved å tilsette meieriprodukter av noen art. Antydninger om at slik atferd på noen måte skulle være del av fornærmedes kafferutiner svekker troverdigheten til både Kjeldsberg som aromaleverandør og Erik Hoftun som ambassadør. Vi fremmer derfor krav om 12 (tolv) store poser Kjeldsberg kaffe som erstatning for det omdømmetapet fornærmede har lidt. |
_________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
|
Back to top |
|
 |
Brego Veteran
|
Posted: 29.04.2014 14:46 Post subject: |
|
|
Ouch, på tide å gi seg med fotball så man ikke ender opp med kronisk hodepine. |
|
Back to top |
|
 |
Megafritz Veteran
|
Posted: 30.04.2014 13:01 Post subject: |
|
|
Det skjer vel strengt tatt mer alvorlige ting i den klubben om dagen.
Folk aner ikke hvor stor krisen har vært
Ordklammeriet mellom Zajic og Rekdal kulminerte nærmest selvfølgelig i dette intervjuet der Reka gyver løs på en radioreporter i går.
Det virker å være mye murring generelt i kulissene i Vålerenga. Kanskje enda mer enn jeg visste fra før. Rart det ikke er flere som engasjerer i media? Klubben virker jo å styre lukt ned i avgrunnen!
Slik som det går frem av artikkelen så har de jo enorme forskjeller i lønn der også. Skadefryden i meg synes det er deilig at flere enn oss sliter (økonomisk), men fornuften i meg ønsker at de får orden på det, i tillegg til det sportslige. Vi trenger et lag fra hovedstaden til å være med å heve interressen sågar nivået i ligaen. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 07.05.2014 01:06 Post subject: |
|
|
- En språkbruk på det verste og aller groveste
Blir liksom ikke den helt store sympatien når det kommer fra en som har kalt en spiller for alkis for åpent kamera.. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 07.05.2014 09:16 Post subject: |
|
|
Arti at Dagbladet legger ut saken på sin latterlige Pluss-side (som koster penger), og før det har gått et par timer har 100% Fotball kopiert innholdet, referert til Dagbladet, og lagt ut saken på siden sin.
Vålerenga er altfor stor og viktig til at de kan gå konkurs. Trøim og kameratene vil aldri la det skje. Men det er jo litt morsomt at de svetter. Er jo bare noen få år siden de ble dratt frem (og dro frem seg selv) som en rollemodell hva gjelder økonomisk styring i Norge. Stille i fjøset nå. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 07.05.2014 09:48 Post subject: |
|
|
Hehe dette koser jeg meg med. Engen er for store i en for stor by til at de går konkurs. Bare bra at klubber for gjennomgå skikkelig, det tvinger dem til å drifte fornuftig.
Det kjappeste for en fotballklubb er å selge unna spillere for å hente inn penger, men Engen har vel solgt flesteparten av rettighetene til Trøim/investor allerede? Så de får ikke hentet inn penger den veien?
Om de hentet islendingen selv så kunne vi selvsagt kommet med et skambud om de er i krise. Selv om jeg fortsatt vil se han endel mer før jeg er overbevist, så er han bedre enn våre  |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 07.05.2014 11:06 Post subject: |
|
|
Lyn holdt til i samme by. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 07.05.2014 11:09 Post subject: |
|
|
Men de var en nisjeklubb i forhold til Engen mot slutten. Og med Stabæks fall og Lyns bortgang så er Engens posisjon styrket enda mer i hovedstaden. Kan bare ikke se for meg at de går konkurs.
Hva tenker du om situasjonen og fremtiden deres Strand? |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 07.05.2014 11:33 Post subject: |
|
|
Min spådom er at AS'et er borte etter 2014 (avtalen er ut 2014), alle kontrakter opphører ved frislipp (spillerne er ansatt i klubben) og klubben fornyer med et utvalg spillere. Noen er attraktive og går til nye klubber, men det er ikke så mye penger der heller så alle kan ikke gjøre det.
Det medfører lavere sportslig nivå, mindre satsing men muligheten til å starte på ny på toppnivå med en bedre lønnsstruktur for fremtiden. Det er mye av det samme som Stabæk har vært gjennom. Bislett blir nok stadion fra 2016, kanskje tidligere. Vålerenga har en så sterk merkevare at klubben ikke forsvinner slik som Lyn gjorde, ei heller dabber interessen av like hardt som i Stabæk. Jeg ser på det som en mulighet hvis det skjer, ikke en trussel. |
|
Back to top |
|
 |
Hakkespett Veteran

|
Posted: 07.05.2014 11:45 Post subject: |
|
|
I slike øyeblikk burde noen med ansvar for ansettelse av spillere lukte at målfarlige spisser fra island ville forsterket oss. Selv om det sikkert hadde gått til helvette, det også... _________________ Selv solen går ned i svarthvitt. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 07.05.2014 12:01 Post subject: |
|
|
Men det må da ha vært et styret som rundt februar satt sin ære i å godkjenne et budsjett for 2014 i Engen. Det må jo grense til kriminelt om man bare et par måneder etter dette mangler 15(!) millioner kroner for å overleve ut året? Helt åpenbart at de som godkjente dette utmerket godt visste at man var fucked om man ikke vant i Lotto? |
|
Back to top |
|
 |
Looney Senior

|
Posted: 07.05.2014 12:20 Post subject: |
|
|
Til tross for store økonomiske problemer ryktes de at Engen skal prøve å signere Árni Vilhjálmsson, islendingen som var hos oss på prøvespill. _________________ Eh...what's up, doc?", |
|
Back to top |
|
 |
Øystein Veteran

|
Posted: 07.05.2014 12:42 Post subject: |
|
|
1972 Miami Dolphins wrote: | Men de var en nisjeklubb i forhold til Engen mot slutten. Og med Stabæks fall og Lyns bortgang så er Engens posisjon styrket enda mer i hovedstaden. Kan bare ikke se for meg at de går konkurs.
Hva tenker du om situasjonen og fremtiden deres Strand? |
Vel, de reelle tilskuertallene for VIF i 2013 var vel ikke så mye høyere enn det Lyn pleide å ha. De klarer heller ikke å skaffe seg hovedsponsor. Posisjonen deres er svakere enn på lenge, til tross for at det ikke er noen alternativer i toppen i Oslo. Mange av dem som var sentrale i supportermiljøet i VIF/Klanens "storhetstid" er gått lei, eller gidder ikke å bidra i opposisjon til yngre krefter med andre meninger. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 07.05.2014 12:56 Post subject: |
|
|
Skal du dra inn Engens reelle tilskuertall så må du også bruke Lyns reelle tilskuertall fra perioden. Forskjellen er uansett klar: mennesker og/eller firmaer i Oslo er villige til å kjøpe billetter hos Engen selv om de ikke gidder å se kamp. Det er ikke bra, men strengt tatt langt mer positivt enn om ingen kjøpte billetter . |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 07.05.2014 13:05 Post subject: |
|
|
I motsetning til hva VIF gjør nå, så opplyste VIF og Lyn på den tiden de faktiske tilskuertallene. Dette fordi de betalte leie utfra antall tilskuere på kampene.
Så faktum er at Lyn i 2009 hadde 62 802 tilskuere innom dørene. Antall solgte billetter er naturligvis høyere.
Samme år hadde VIF 161 822 tilskuere innom dørene. Mens om vi går til 2013 hadde de kun 148 458 solgte billetter. Så kan man spørre seg om hvor mange som faktisk har vært innom dørene. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 07.05.2014 13:06 Post subject: |
|
|
Var jeg ikke klar over, veldig interessant Kjello. |
|
Back to top |
|
 |
FKLyn Senior
|
Posted: 07.05.2014 13:25 Post subject: |
|
|
Det stemmer som Kjello sier. På Ullevaal betalte man rett og slett leie pr. brukte sete, og det var formålstjenlig å oppgi et lavt (les: reelt) tall. Jeg vet ikke helt hva årsaken til det var, men det var altså slik avtalen var "i alle år".
Etter Lyns avtale utløp og vi flyttet til Bislett forhandlet VIF seg frem til en ny avtale med AS-et på Ullevaal, og da gikk de over til den litt vanligere varianten med fastpris for stadionleie. Sikkert fordi de da var alene på stadion. Derfor burde det vært en ganske kraftig økning i VIFs offisielle tilskuertall da Lyn flyttet til Bislett. Det var Lyns breddefotball som satt med kiosksalg og arrangement på Ullevaal til og med sesongen 2013, og på det verste var det på 2000-tallet gjennom telleapparatene. VIP-er, pressefolk og handikappede går riktignok ikke gjennom telleapparatene, men det er uansett forferdelig lavt. _________________ Vi kommer tilbake.
Lyn for alltid - Alt for Oslo! |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 07.05.2014 13:30 Post subject: |
|
|
Jeg skjønner ikke dette med at man ikke klarer å skaffe seg generalsponsor. Jeg antar at man setter prisen for høyt til at noen er interessert, hvorfor setter man den ikke ned når man ser at ingen er villig til å gi den summen? Det må da være bedre enn 0? |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 07.05.2014 13:31 Post subject: |
|
|
FKLyn: Hvem var det som tok over kioskavtalen etter fjorårssesongen da? _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
FKLyn Senior
|
Posted: 07.05.2014 13:37 Post subject: |
|
|
Temmelig sikker på at Vålerenga nå får inntektene fra kiosksalget selv, selv om jeg tar et ørlite forbehold om at Ullevaal Stadion AS kan ha gitt det til andre.
Før subsidierte VIF-fansen Lyns junioravdeling hver gang de kjøpte seg en pølse på kamp, nå tror jeg det går til egne barn (eller gjeld). Det var en kjærkommen avtale for Lyn, selv om man alltids skal klare seg. Da Lyn spilte på Frogner stadion var det en tredjepart som hadde kiosksalget under alle arrangementer på arenaen, mens vi har det selv på Bislett. Har inntrykk av at det å ha kiosksalget selv er den vanligste ordningen. _________________ Vi kommer tilbake.
Lyn for alltid - Alt for Oslo! |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 07.05.2014 15:22 Post subject: |
|
|
1972 Miami Dolphins wrote: | Men det må da ha vært et styret som rundt februar satt sin ære i å godkjenne et budsjett for 2014 i Engen. Det må jo grense til kriminelt om man bare et par måneder etter dette mangler 15(!) millioner kroner for å overleve ut året? Helt åpenbart at de som godkjente dette utmerket godt visste at man var fucked om man ikke vant i Lotto? |
Budsjettene utarbeides normalt året før de vedtas, det er ikke vanlig at budsjettarbeidet tar til rundt sommer 20xx for å deretter bli formelt vedtatt av årsmøtet i februar/mars neste år.
Problemet for Vålerenga og andre klubber som sliter nå er at kostnadene fortsatt i stor grad er på 2010-nivå mens inntektene har sunket. På inntektssiden har Vålerenga gått fra 102 millioner i 2010 til 64 millioner budsjettert i 2014. Det er 40 millioner som er borte, mens man på kostnadssiden har klart å dra det ned fra 76 millioner i 2011 til 47 i 2014.
Spillerkontrakter kommer man seg ikke ut av da midlertidige ansettelser er uoppsigelige etter arbeidsmiljøloven. Men allikevel må man budsjettere, og når man da ikke kan ta så mange grep på kostnadssiden må man budsjettere med økte inntekter, inntekter det viser seg vanskelig å realisere.
Øystein wrote: |
Vel, de reelle tilskuertallene for VIF i 2013 var vel ikke så mye høyere enn det Lyn pleide å ha. De klarer heller ikke å skaffe seg hovedsponsor. Posisjonen deres er svakere enn på lenge, til tross for at det ikke er noen alternativer i toppen i Oslo. Mange av dem som var sentrale i supportermiljøet i VIF/Klanens "storhetstid" er gått lei, eller gidder ikke å bidra i opposisjon til yngre krefter med andre meninger. |
I et økonomisk perspektiv er det betalende tilskuere som er av interesse, ikke faktisk oppmøte. Men Vålerenga er langt unna toppen i 2005 med nær 16 000 oppmøtte i snitt. De siste årene har man vaket mellom 6000 og 10 000 oppmøtte.
Den siste påstanden er ikke korrekt da Klanen virkelig har mobilisert og fått opp entusiasmen i år kontra tidligere år.
Henning wrote: | Jeg skjønner ikke dette med at man ikke klarer å skaffe seg generalsponsor. Jeg antar at man setter prisen for høyt til at noen er interessert, hvorfor setter man den ikke ned når man ser at ingen er villig til å gi den summen? Det må da være bedre enn 0? |
Vålerenga er ikke alene om å mangle hovedsponsor, også LSK og Strømsgodset sliter på den fronten. Spesielt Strømsgodset må jo sies å ha vært inne i en positiv stim de siste årene, så dette er nok også et bransjeproblem og ikke bare et Vålerenga-fenomen.
De nåværende store sponsorene på landsbasis er enten lokal/regional-banker eller kraftselskap. Disse støtter ikke klubbene fordi det lønner seg, det handler omtrent utelukkende om tilhørighet. |
|
Back to top |
|
 |
Rånny Legende

|
Posted: 07.05.2014 15:31 Post subject: |
|
|
Vi skal være UTROLIG glad for at vi har Rema og Salmar i ryggen. Vi er blitt bortskjemte, rett og slett. Der også. _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 07.05.2014 16:08 Post subject: |
|
|
Føler det er syltynne forklaringer Strand, stort sett det samme man har hørt hver gang klubber går på tiggerferd gjennom gatene for å reddes.
Poenget mitt er at man rett og slett er nødt til å gå langt mer aggressivt til verks når man er i en krise, ikke bare lukke øyna, håpe på en lottogevinst og tigge penger 2 mnd etterpå når det kræsjer som forventet. |
|
Back to top |
|
 |
|