View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Montana Veteran

|
Posted: 07.04.2014 15:33 Post subject: Rbkweb griller, medlemsmøte 3. juni |
|
|
Viser til "medlemsmøter i rbk" tråden hvor det ble foreslått at vi blir enige om noen spørsmål som en frivillig (haavarl er villig dersom reise og opphold dekkes) skal stille på vegne av de som ønsker her inne. Dette fordi det trolig vil ha hakket mer tyngde over seg når det kommer fra en gruppe kontra når en enkeltperson spør. Uansett utfall kan dette være en fin mulighet for de som ikke kan/ønsker til å formulere ting man ønsker å spørre ledelsen om.
Foreslår at vi bruker tråden her til å finne en frivillig til å representere rbkwebs spørsmål, ved førstkommende møte, 3. juni, da helst noen som enkelt kan komme seg på møte og blir enige om hva som skal spørres om og tas opp.
Blir det mange spørsmål får den frivillige filtrere, formulere og spisse det til slik han er komfortabel med å legge det frem. Håper mange er interessert da dette kan være en god mulighet til å være med å endre klubben til det bedre og i det minste få svar på ting man lurer på.
Noen som kunne tenkt seg å representere og framføre våre spørsmål/saker? |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 07.04.2014 15:43 Post subject: |
|
|
Om det skal legges frem som spørsmål eller rett og slett bare være en sak med konkret løsning til et problem får vi også bli enige om. |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 07.04.2014 15:51 Post subject: |
|
|
Hvis man blir enige om et utvalg spørsmål er det fint om man får en navneliste med RBK-medlemmer som står bak spørsmålene.
For øvrig oppfordrer jeg selvsagt noen som bor lokalt og vanligvis stiller på slike møter om å fremføre spørsmålene. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 07.04.2014 16:18 Post subject: |
|
|
Jeg lurer på hvorfor vi etter 16+ måneder, nesten 70 kamper og åtte spillerkjøp fortsatt har veldig lite fremgang i det kollektive spillet hva gjelder relasjoner, samhandling, og tilsynelatende en helhetlig plan. Og med dette spørsmålet mener jeg ikke at jeg vil vite hvordan klubbfotballen har utviklet seg de siste 10-15 årene.
Terpes det bevegelser og relasjoner på treningsfeltet, og hvordan er kvaliteten på dette? Om kvaliteten ansees som god nok, hvorfor vises ikke dette i kamp?
Har ikke medlemsnummer på meg her og nå, men det kan jeg finne om det skulle være aktuelt. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 07.04.2014 16:27 Post subject: |
|
|
Jeg ønsker et spørsmål knyttet til RBKs verdigrunnlag: "Alle som arbeider i Rosenborg har ett overordnet mål: Å skape et fotballag som spiler artig og angrepsvillig fotball."
Vår oppfatning er at Perry & co. fokuserer for mye på det defensive. Det er greit å ikke slippe inn mål, men det er viktigere å skåre mål selv.
Eller som Nils Arne pleide å si, "Det vanskeligste i fotball er å skåre mål, så det øver vi mest på."
Vi vil kort sagt ikke høre så mye om defensiv trygghet og soliditet, men om hvordan vi kan bli enda bedre i angrep.
SÃ¥, hva tenker sportslig ledelse.
Hvordan skal vi bli enda bedre i angrep?
Hvor stor andel av tiden går på å trene defensivt kontra offensivt?
Ved svar "det henger sammen, mange gode angrep starter som et følge av godt forsvar", så, ja, det er sant. Men det ser ut som om vi må øve mye mer på hvordan de gode angrepene faktisk skal utføres.
Ved svar "først må det defensive bedre på plass", så, ok, men hva slags tidshorisont tenker de seg? - og hvor mye bedre må det på plass? Å bli bedre i forsvar gjør ingen Rosenborg-supportere glade. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 07.04.2014 16:35 Post subject: |
|
|
haavarl wrote: | Hvis man blir enige om et utvalg spørsmål er det fint om man får en navneliste med RBK-medlemmer som står bak spørsmålene. |
Godt poeng. Selv bor jeg ikke i Norge og er ikke medlem, men kan godt melde meg inn om dette blir noe av (og kanskje uansett). Den som representerer må selvsagt være medlem, og de som skal stå bak spøsmålene/sakene offisielt må være medlemmer for at dette skal framstå saklig. De som ikke er medlemmer kan dermed bare bidra gjennom forslag og tanker. |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 07.04.2014 17:25 Post subject: |
|
|
Kan godt ha en liste der del 1 er RBK-medlemmer og del 2 er andre supportere, men man må stille med fullt navn. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 07.04.2014 17:32 Post subject: |
|
|
Selv er jeg som mange andre sterkt kritisk til vår sportslige leder, og ønsker en sak/spørsmål rundt han.
Mulige spørsmål: Du har vert øverste leder for RBK i en årrekke, og vi har under din ledelse ikke fått ut potensialet som bor i kubben. Hva er dine personlige mål for klubben på kort og lang sikt? Er det aktuelt å trekke seg dersom du ikke når disse? Er det aktuelt å trekke seg dersom nytt blod i din stilling er det beste for RBK? Mener du at du er den beste mulige kandidaten til å lede sportslig avdeling i RBK nå og i overskuelig framtid? Viss ja, hvorfor? Viss nei, bør du ikke da trekke deg? Dersom prosjekt "tilbake til røttene" feiler og vi på ny gjør et trenerskifte, vil du gå av da dette utvilsomt er like mye ditt ansvarsomrpde som treners? Hvorfor prioriterte du å styrke midtbane og angrepsleddene på bekostning av forsvarsrekka i vinter når forsvarsrekka er desidert minst i kvantitet og hadde desidert mest skadeproblemer? Hvordan forsvarer du å betale millioner for Riski, mens vi går inn i sesongen med 2 forsvarsspillere mindre enn fjoråret, Gamboa til VM og skadeprolemer på alle 3 gjenværende stoppere når det ikke var budsjett til å handle uten å selge? |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 07.04.2014 17:36 Post subject: |
|
|
Jeg synes også det er svært viktig at spørsmålene formuleres, legges frem og følges opp slik at Perry ikke slipper unna med svadasvar, bortfoklaringer og tåkeprat, ssom han har sluppet alt for billig unna med i media.
At vi spiller vesentlig dårligere angrepsfotball enn alle våre antatte konkurrenter, og i det siste sågar dårligere enn mange lag vi bør havne solid over på tabellen, kan ikke bortforklares med at fotballen har utviklet seg. Det må vi også gjøre.
At det er viktig med defensiv kontroll skal ikke føre til at vi omtrent ikke har offensivt spill. Det ene annullerer ikke det andre. Angrep er det beste forsvar heter det, og forsvar er i hvertfall ikke det beste angrep. Med enorme (i TL-sammenheng) investeringer i angrepet det siste drøye året, er det ikke holdbart å få så lite igjen for pengene.
Utålmodige fans kan ikke (bare) avfeies som bortskjemte, sutrete, og kunnskapsløse. Han må forstå at kritikken ikke er grunnet at vi spiller dårligere fotball offenivt enn under Eggen, men heller at vi i hvertfall ikke er noe bedre enn under Jønsson.
Det siste poenget synes jeg illustreres godt her inne. Kritikken mot Perry er svært detaljert, velbegrunnet, og dokumentert på detaljnivå. Mange av de jeg personlig ser på som fotballfaglig sterkest og analytisk dyktige er blant de mest aktive i debatten/kritikken. Så det er ikke bare slik at "alle" på tribunen er krvstore liksom-eksperter og forventer mirakler. Vanlige folk ser faktisk tydelig hva som er feil, og argumenterer godt og grundig for sine synspunkter. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 07.04.2014 23:20 Post subject: |
|
|
En ting jeg kunne ønsket meg - og det er kanskje litt mye å be om - er at noen her inne som har skikkelig erfaring som intervjuer kunne fått rollen med å framføre spørsmålene. For de som til daglig jobber med journalistikk rundt klubbene blir det vanskelig å "ta" Perry og Hoftun ordentlig når de ikke besvarer spørsmålene ordentlig på grunn av et gjensidig avhengighetsforhold, det er derfor de som regel slipper unna med å regelrett motsi seg selv fra en frase til en annen uten kommentar fra journalisten.
Forøvrig kunne jeg ønsket meg et skikkelig svar fra Erik Hoftun på nøyaktig hva han oppfatter som sitt ansvarsområde i klubben, spesielt når det gjelder langsiktig sportslig utvikling, hvilke målekriterier det er fornuftig å bruke på hans jobb, og hva som skal til for at han selv føler han er utilstrekkelig i jobben. Umiddelbart deretter vil jeg ha svar på akkurat de samme tingene når det gjelder Per Joar Hansen - fra Erik Hoftun. Jeg vil også gjerne vite hvorfor klubben aldri lykkes med spillere som hentes direkte fra utenfor Europa, og hva som kan gjøres for å endre på dette. Dessuten kunne jeg tenke meg å høre fra Hoftun selv hvordan han vurderer sin egen innsats gjennom sju år som sjef.
Per Joar Hansen er det nesten ikke vits i å spørre om noe, fordi han bare kommer til å svare med innøvde party-line-floskler uansett, men hvis noen klarer å lure ut av ham hva han tenker om balansen mellom angrep og forsvar, hvilken grad av risiko han er villig til å ta på banen, da vil jeg applaudere vedkommende. Hvis det ikke går kunne det jo vært gøy å få ham til å repetere all den ekspertinfoen han bruker som hersketeknikk som beviselig er feil, og så kappe av ham beina helt til slutt med fakta  _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
quentez Veteran
|
Posted: 07.04.2014 23:38 Post subject: |
|
|
Det er rimelig lett å sette Per Joar til veggs...
1. Etter tre seriekamper i fjor hadde vi ni av ni poeng og 9-0 i målforskjell.
2. Etter to seriekamper i år har vi to av seks poeng og knapt et eneste organisert angrep.
Hvor er utviklingen?
(Svaret blir garantert noe om at vi hadde Tarik og Dockal og de kan ikke lett erstattes og blablabla) |
|
Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 07.04.2014 23:53 Post subject: |
|
|
Spørsmål til RBK-spiller: Hvem er den beste spilleren du har spilt med?
- Dockal!
Sikkert ikke Perrys feil? at Dockal ble sendt avgårde, men at mange murrer over det enda, er det liten tvil om. Jeg er fortsatt jævlig irritert over det.  _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 07.04.2014 23:59 Post subject: |
|
|
Jeg tror ikke den beste måten å sette ham til veggs på er å peke på resultatene, poengmessig var jo forrige sesong bra, og det kan jo fint denne sesongen også bli, med like mye flyt og tur som i fjor.
Problemet jeg har med Perrys lag, og flere med meg så vidt jeg forstår, er at han overhodet ikke virker genuint interessert i å spille den offensive, kollektive fotballen han er ansatt for å få til, og heller ikke ser ut til å ha den kompetansen som kreves uansett hvor lyst han måtte ha. Fra første kamp til siste kamp i fjor var spillestilsutviklingen cirka 0, og over vinteren, som ifølge Perrys tidligere uttalelser er tiden når man kan trene samspill, er den vel bortimot negativ. Det handler ikke om to poeng på de første tre, og ikke engang først og fremst at det er to heldige poeng, men at det overhodet ikke ser ut som laget har kommet noe nærmere målet om et strukturert, kollektivt offensivt spill.
Det vanskelige med det er at Perry straks inntar den ufeilbarlige ekspertrollen dersom han konfronteres med sånne ting, og begynner å nedlatende "forklare" hvordan moderne fotball fungerer. Da skal det noe tyngde til for å fortsette kritikken på det sporet. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 08.04.2014 00:20 Post subject: |
|
|
Tror ingen kan ta Perry på poengfangsten i fjor. Dessverre er det sånn at man - tross poengfangsten - ikke likte fotballen som ble servert. Kjip destruktiv fotball, ofte bytter på slutten som tilsa 5-6 rene forsvarsspillere som skulle forsvare et resultat. Hvor givende er det, liksom.
Nei, takke meg til tap over hele fjøla så lenge jeg ser at vi prøver på noe konstruktivt angrepsmessig. Ja da, Perry har ikke så lang tid, spør du!?
Jo, han har hatt, og kommer nok til å få tillit en god stund videre. Av de som styrer RBK, vel og merke. Jeg derimot kommer ikke til å hvile på laurbærbladene om ikke ting endrer seg fort som faen. Vil heller snu litt på det og si at han har fått sin tid og at han ikke har så mye tid igjen. Vi teller på knappene nå, Perry!
Quote: | Det vanskelige med det er at Perry straks inntar den ufeilbarlige ekspertrollen dersom han konfronteres med sånne ting, og begynner å nedlatende "forklare" hvordan moderne fotball fungerer. Da skal det noe tyngde til for å fortsette kritikken på det sporet. |
Han blir vel mer og mer gjenomskuet. Selv bestemora mi ser tvers igjennom tompraten hans! _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 08.04.2014 01:11 Post subject: |
|
|
Jeg mener for min del, og tror jeg har flere med meg, at det er bedre med et år på femteplass mens man prøver ut og kjører inn et offensivt samspill, enn nok et sølv med ræva først. Det tar tid å "snu kjerringa" og banke inn nytt system, filosofi og formasjon, men vi må i hvertfall begynne med det. Det er ikke nødvendigvis resultatene (på kort sikt i det minste) folk først og fremst tenker på når det snakkes om røtter og gamle postulater. Veien til resultatene er minst like viktig. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 08.04.2014 01:45 Post subject: |
|
|
Jeg gjør et forsøk på å sammenfatte litt.
1. Det fokuseres mye på viktigheten i defensiv kontroll i moderne fotball. Sett i lys av postulatet om offensiv og angrepsvillig fotball, hvordan vektlegges balansen mellom den defensive tryggheten og den offensive viljen med påfølgende risiko? Er det viktigere å kontrollere bakover enn å satse fremover?
2. Det er lite synlige relasjoner, samtidige bevegelser, og offensiv samhandling i laget i forhold til tidligere nevnte postulat og dets verdier. Hvordan terpes og tilrettelegges det på treningsfeltet for at slike ralasoner skal oppstå? Utføres de pasnings- og bevegelsesmønstrene man trener på på feltet i kamp, og i såfall i tilfredsstillende grad?
3. Det er kjøpt inn seks spillere med rene offensive kvaliteter (Gamst, Helland, Mikkelsen, Riski, Bille og Søderlund) siden vintervinduet 2013. Få, om noen av disse spillerne har (hittil) fått frem potensialet og spisskompetansen sin kollektiv og idividuelt. Hvorfor er det slik?
4. Laget med trenerstab har nå spilt sammen i et år uten de store uskiftningene, allikevel vises det lite fremgang i det offensive. Hvorfor uteblir progresjonen som naturlig ligger for en prestasjonsgrupe med samspill og trening over tid?
5. Føler du deg "låst" til 4-3-3, eller kan det tenkes å prøve ut andre formasjoner når man har spillere til det?
6. Supportere som er utålmodige og kritiske til det offensive spillet svares jevnlig med at fotballen har utviklet seg, at det defensive er svært viktig, og at det ikke lenger er mulig å vinne gull år etter år i den moderne fotballen. Hvordan vil du berolige og forsikre disse supporterne om at vi er på rett vei i forhold til "prosjekt tilbake til røttene"?
7. Vi har ofte slitt med å skape sjanser og mål mot etablert forsvar, noe vi ofte møter spesielt på hjemmebane. Hvordan ser du for deg at vi skal bryte ned defensive lag? _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 08.04.2014 08:17 Post subject: |
|
|
Burde nok være en del mer aktivitet i denne tråden før vi sammenfatter og/eller går videre med saken, men oppsummeringer underveis er jo ok. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 08.04.2014 09:41 Post subject: |
|
|
Ja, jeg tok meg friheten å samle litt av de poengene som har vært omtalt her på forumet den siste tiden for å ha et utgangspunkt. Ingen ting er spikret, selvfølgelig.
Hvor mange punkter/spørsmål er det tanken vi skal legge oss på, forresten? _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 08.04.2014 10:04 Post subject: |
|
|
haavarl wrote: | men man må stille med fullt navn. |
Hvorfor? |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 08.04.2014 10:39 Post subject: |
|
|
Jeg er interessert i tankene hans rundt byggingen av angrepet, roller og plan:
I januar 2013 så hentes Bille og Mikkelsen inn. Planen er å ha en klassisk ving med god innleggsfot på den ene siden og en litt mer fri "vingspiss" som kan kombinere og skape rom på andre siden i Tarik.
I sommervinduet så selges Tarik og Søderlund hentes inn. Da var planen å still med en en god hodespiller i Søderlund i midten flankert av klassisk kantspiller Mikkelsen og Bille som måtte ta Tariks rolle.
Nå i januarvinduet så hentes Riski inn. Da har vi midtspiss Søderlund flankert av vingspiss Riski og midtspiss Bille. Samtidig som fokuset på Søderlund er at han er en meget god hodespiller. Man benker også Dorsin for Skjelvik.
Resultatet rent ferdighetsmessig er dette:
Man anskaffer en spiss som skal ha ferdigheten å være god på hodet. Samtidig fjerner man bredden og innleggsferdighetene i Dockal, Dorsin og Mikkelsen. Inn setter man hjelpesløse innleggsføtter i Skjelvik, Bille og Riski. Så Søderlunds styrke kan ikke brukes.
Hvordan planlegger man egentlig når man setter sammen ferdighetene i laget? For gjennom 2013 så har man fokusert på å ha gode innlegg fra kant på en spiss som ikke er god på hodet(Bille). Deretter kjøper man inn en god hodespiller(Søderlund) samtidig som man fjerner innleggskvalitetene i stallen/førsteelleveren. Når man først henter inn en av Norgeshistoriens beste innleggsføtter så skal han spille sentralt i en toer i 4-2-3-1? |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 08.04.2014 11:05 Post subject: |
|
|
Hedon wrote: | haavarl wrote: | men man må stille med fullt navn. |
Hvorfor? |
Nå ja, må og må. Det bare gir litt mer tyngde. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 08.04.2014 11:26 Post subject: |
|
|
Hvis konseptet er "RBKweb griller årsmøtet" så ser jeg verken behov for at de som stiller spørsmål er medlemmer eller stiller med fullt navn. Alle vet da hva RBKweb er - en i utgangspunktet anonym nettside/forum for supportere. Goes without saying at de som stiller spørsmål bruker sine nick, spør du meg. Akkurat som tidligere da vi grillet diverse personer tilknyttet klubben. Om det er noe som ikke passer inn på dagsorden til de som holder møtet er en annen sak, men det må man jo nesten få klarlagt på forhånd. Jeg tror nok at de ønsker at informasjonen skal være for medlemmer og at det ikke er ønsket at svar på direkte spørsmål skal legges ut på det åpne forumet.
Angående tyngde så er jo rbkweb det vi er. Om de ikke mener at brukerne her ikke har tyngde nok til å komme med innspill og spørsmål så får det være deres sak - men sånn generelt tror jeg de er klar over at de har mye å tjene på å spille på lag og ta supportere på alvor, enten de er anonyme eller ikke. En bruker med 5 000 innlegg på RBKweb har nok påvirket og preget mange flere med sine meninger enn Ola Stubb på Saupstad, som har vært støttemedlem i ti år. |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 08.04.2014 12:06 Post subject: |
|
|
Tror nok ikke at det er mange nok som stiller fullt navn her inne til at det i det hele tatt blir en gruppegreie, men det er mulig jeg tar feil. Tror vi i første omgang nå må avklare hvem som tar på seg oppgaven å presentere, så får denne personen bare legge det opp slik han er komfortabel, og resten henge seg på og formulere gode spørsmål/saker så får man til slutt avklare hvordan gruppen skal presenteres. Om det er som 120 rbkweb skribenter eller som 3 medlemmer med.fullt navn tror jeg uansett at vi vil tjene på å formulere litt ilag her, og kanskje inspirere andre. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 08.04.2014 12:15 Post subject: |
|
|
Jeg for min del har intet problem å stille med fullt navn, men det må nesten være en alle eller ingen-mentalitet. At halvparten stiller med nick og halvparten stiller med navn ser mer merkelig ut. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Sliter Veteran
|
Posted: 08.04.2014 12:42 Post subject: |
|
|
Det er ikke bare det at vi ikke har noen utvikling i det offensive spillet. Vi har blitt dårligere defensivt, da tenker jeg ikke på skadesituasjonen blant stopperne. Se på det enorme rommene andre lag får mot oss, fra midtbanen og fremover. De gangene avstanden ikke er for stor mellom leddene, står vi som en samlet flokk ett eller annet sted på banen.
Alt dette bunner ned i samhandling over hele banen. Ingen vet hvor de andre befinner seg. Nesten samtlige angrep stopper opp av at, spilleren må se seg om etter pasningsalternativer og det fører kun til støttepasninger.
Et vanlig angrep: kontring ut mot kant/vingback, stopp, pasning bakover eller på tvers, ny støttepasning til stopper, stopperne sentrer noen ganger seg i mellom, lang ball mot spiss, brudd i mot, rommene har nå blitt så store bakover fordi alle unntatt en midtbanespiller og en stopper står rundt motstanderens 16 meter, fører til stor sjanse eller mål. |
|
Back to top |
|
 |
|