View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
josinho Veteran
|
Posted: 13.01.2014 18:42 Post subject: |
|
|
Dette lyder som fin musikk i mine hører(at både MFK og Godset blir svekket) og nå er seriegull pari for RBK!!! |
|
Back to top |
|
 |
larsarus Legende

|
Posted: 13.01.2014 19:03 Post subject: |
|
|
Ønsker for 2014 - noe annet blir jeg skuffet over:
- seriegull
- gruppespill i EL
- exit NM mot Alta i 5. runde |
|
Back to top |
|
 |
Vegard2711 Legende

|
Posted: 13.01.2014 19:11 Post subject: |
|
|
Seriegull er et must, det vil jeg si Europa er også men ettersom de ødela rankingen sin i fjor ved å ryke ut mot St Johnstone så kan det bli vanskeligere å komme til EL i år.
Cupen kan gå begge veier men skulle jo gjerne sett at de avsluttet året med seier, men man har jo sett at selv i 09 og 10 når de bare tapte 1 kamp i serien på 60 kamper at Cupen er noe annet og det er vanskelig å gå hele veien selv om man kan være det beste laget i serien. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 13.01.2014 22:13 Post subject: |
|
|
Det virket tidvis som om RBKs offensive plan ikke var godt nok strukturert og at midtbanen ikke var helt klar over hvilke rom man skulle oppsøke når en forsvarsspiller har ballen. Mikkel Diskerud, Jonas Svensson, Mike Jensen og Ole Selnæs er de som oftest har figurert på Rosenborgs midtbane. Spillere som alle er på et høyt nivå sett i forhold til ligaens nivå, men i mine øyne har ikke Per Joar Hansen lykkes med å utnytte midtbanens potensial i tillegg til at man har slitt med å produsere nevneverdig gjennom kantspill.
Les mer: Hvorfor presterte ikke Bille Nielsen? |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 14.01.2014 02:24 Post subject: |
|
|
En interessant kommentar, men jeg er ikke overbevist om at det er indreløpernes valg av oppholdsrom som er det egentlige og eneste problemet, men heller at det er en virkning av et problem som ligger lenger bak på banen. Kommer tilbake til det.
Quote: | Det at indreløperne oppholder seg så høyt i banen som de gjorde i 2013-sesongen medfører at det er vanskelig for forsvarsspillere og den sentrale midtbanespilleren å finne alternativer og dermed vil det ta lengre tid å angripe. Dette har to følger. Nicki Bille Nielsen ønsker å motta ballen og oppsøker derfor andre rom, noe man var klar over da han ble kjøpt. Gøran Sørloth poengterte at dette førte til at han kom for sjelden i scoringsposisjon og samtidig bruker Bille Nielsen da opp et rom kantspillerne gjerne skulle hatt. Indreløpernes feilposisjonering ødelegger dermed rom for både spissen og kantene, men det betyr samtidig at Rosenborg ender med flere spillere i scoringsposisjon og derfor har Rosenborg klart å score mange mål på tross av mangelen på en storscorer.
Jeg er av den oppfatning at Per Joar Hansen må ta grep og ha en bedre plan for hva midtbanen skal gjøre i angrepsfasen, slik at angrepsspillernes får bedre arbeidsforhold. |
Dette er greit, men her analyserer han en situasjon som allerede er blitt litt statisk. Dog er det også et poeng at feilvendt saltstøtte sikkert ikke er en rolle i planen til Per J. Hansen, men jeg føler vi må se hva som har skjedd (eller ikke skjedd) i de 10 sekundene før indreløperne endte i et oppholdsrom.
Jeg ville ha sett på hvorfor det ble slik. Da må vi se på valgene førsteangriperen og de andre der bak ofte gjør. I mangel av detaljerte notater og statistikk, tyr jeg til den av og til så behagelige synsingen. (Noen ganger fungerer visst det bedre enn fakta. Dette kan gjerne leses som en oppfordring om å gå mer detaljert inn i materien, for de som har anledning til å se på de offensive bevegelsene samtidig som ballen voktes og trilles i bakre ledd.)
Kanskje like greit å kaste ut konklusjonen først, jeg har jo uansett ikke fakta å bygge på, bare synsing. Det er overfokusering på den defensive tryggheten og risikoaversjon som er problemet. (Kanskje.)
Ofte brukes det for mye tid både ved venting med ball i føttene før man passer og ved at det går i for mange trekk der bak. Dette kan også gjelde når Selnæs sine pasningsvalg fremover er markert ut slik at han må passe bakover igjen, men det er egentlig en senere episode. Tenkte egentlig å bare sutre over keeper og forsvarsspillernes valg og tidsspille her.
Når keeper skal sette i gang har vi et momentum som jeg som regel føler vi ikke har vært interesserte i å utnytte. Sekundene tikker før ballen omsider avleveres til back, som kanskje forserer i ikke skrekkelig høyt tempo til han møter motstand, stanser og spiller skrått bak til stopper. Denne skal så kanskje også orientere seg(?). Av og til stående i ro, av og til i saaakte bevegelse fremover. Da har gjerne alle bevegelser der fremme allerede stanset opp og jeg blir ikke overrasket om noen banker bilder og tall i bordet som viser at vi knapt har noen rettvendt heller. Det verste er at det ikke virker tilfeldig og overraskende, men innstudert/planlagt. Jeg hevder ikke at Hansen og Wiggen faktisk vil at det skal stoppe opp slik, men det kan for meg virke som om keeper og forsvarsspillere på den ene siden gjør hva de har handlingsrom til, mens de offensive spillerne (bortsett fra den utemmede dansken) oppsøker rom og går i posisjoner de etterhvert skal ta. Jeg klarer ikke å fri meg fra den ekle følelsen av at det er noe med innstuderingen av alle bevegelsene i sammenheng, "taimingen", som ikke passer. (Digresjon: Innrømmer glatt at jeg selv trives best med smålagsspill og at det ser noe annerledes ut når man skal prøve å koordinere med alle de spillerne på samme lag, men jeg er tross alt frivillig, ulønnet amatør og har lov til å være på det nivået. Litt dessverre, men realistisk sett hadde jo hverken jeg eller andre foreldre giddet gjøre ti ganger så mye dugnadsinnsats for å betale en såkalt proff trener for å gjøre samme jobb til høy pris, når man ser hva Norges mest ressurssterke klubb klarer å få ut av ressursbruken.)
Direkte på person så synes jeg Gamboa ikke utnytter godfoten sin (fart) ofte nok fremover. Han må få lov til å våge å utfordre mer med ball i fart. Øve på det også selvfølgelig. Samme med innlegg. Og valg. Han ble helt avkledd som offensivt våpen mot de lagene som møtte ham høyt og konsekvent inviterte ham til å velge å gå på utsiden. Det gjorde han i de kampene sjelden eller aldri. Valgte gjerne heller å stanse og slå bakover eller stanse og slå ballen rett i føttene på motspiller, som sto fremovervendt 2-3 meter unna. Misforstå meg rett. Han valgte nok ikke å slå den til motspiller, men det var nå dessverre der den av og til havnet. Og, ironisk nok, kan da risikoaversjonen ("ikke utfordre med ball når de møter deg høyt, Cristian, spille safe til stopper") ha påført oss brudd i mot. Blir lett en ond sirkel av slikt, der godfoten får enda dårligere kår, hvis man på få sekunder i pausen skal gi eventuelt korrigerende instrukser om valg mellom en norsk trener og en spansktalende back med et par ferske negative opplevelser fra angrepsoppbyggingen. Tror "Forrest Gump-metoden" hadde funket godt med Gamboa offensivt. "Run Cristian, run!" Med Gamboa på hurtig løp samtidig som ving utfordrer bakrom, indreløpere krysser fremover, Selnæs er spillbar i midten, spiss binder opp og innoverving strekker forsvaret hadde det blitt mye å spille på offensivt. Må vel øves og terpes, men de har jo ikke annet å gjøre om dagene allikevel.
Ørlund og igangsetting ... Klokka forbyr meg å fortsette. God natt. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
danielsk Veteran
|
Posted: 14.01.2014 11:28 Post subject: |
|
|
Flott innlegg!
Håper vi har trenerapparat som har evner til å legge merke til slike detaljer selv. Man burde jo forvente såpass av profesjonelle, men fjorårets mangel på utvikling har gjort meg litt tvilende. |
|
Back to top |
|
 |
krysstvælla Rutinert
|
|
Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 14.01.2014 20:23 Post subject: |
|
|
Ja,ja. Der gikk den siste guleroten for å lokke noe kvalitet til Lerkendal fløyten gitt, iom lønnskutt. Sterkt jobba Hoftun og styret. Stå nå på, for flere og større baksmeller vi venter på.
Håper for klubben guttene overpresenterer noe så inn i hampen og spiller en presentabel fotball i 14, for om ikke er RBK toget godt. For det koster å være kar, når det er amatører som holder på! |
|
Back to top |
|
 |
O-Rex Veteran

Joined: 30 Aug 2005 Posts: 2154 Location: Oslo, 54 mil fra Mekka
|
Posted: 14.01.2014 20:35 Post subject: |
|
|
Selv om man kutter lønningene er vi vel fremdeles den klubben i landet som betaler klart best. Sikkert enkeltspillere i andre klubber som tjener fett, men jevnt over ligger vi vel langt over de andre. _________________ Her burde det stått noe kult. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 14.01.2014 22:03 Post subject: |
|
|
- Det er jo tidlig ennå. Men sulten i Trondheim er større enn noen sinne. Hva heter det? Sultne løver jager best? Rosenborg vil nok være favoritter før denne sesongen, sier Semb.
Les mer: – Han har peiling på mye, men fotball har han ikke peiling på
gisp! wrote: | Direkte på person så synes jeg Gamboa ikke utnytter godfoten sin (fart) ofte nok fremover. Han må få lov til å våge å utfordre mer med ball i fart. |
Som andre har påpekt, tror jeg at Gamboa automatisk vil få utfolde seg mer med Skjelvik som backkollega i stedet for Dorsin, som har fått være i angrep i store deler av kamper. |
|
Back to top |
|
 |
danielsk Veteran
|
Posted: 14.01.2014 22:07 Post subject: |
|
|
Quote: | På spørsmål om de har råd til en av bilene som var utstilt der, svarte Stefan Johansen:
- Lønnen i Molde er veldig god, så han har sikkert råd til en Ferrari, sier RBK-spilleren og ser bort på Jo Inge Berget. |
TV2 vet tydeligvis ikke forskjell på Stefan Strandberg og Stefan Johansen. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 14.01.2014 22:12 Post subject: |
|
|
Intet nytt under solen. |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 15.01.2014 01:21 Post subject: |
|
|
OT, men fortsatt om hva TV2 ikke vet. Hørte utdrag fra pressekonferansen til SP på nyhetene. Mener det var stemmen til Kjetil Løset som spurte Navarsete om hun mente det var mulig at to fra samme fylke skulle sitte i det nye sentralstyret. Det ble parert som et smart forsøk av Navarsete som ikke ville svare.
Mente TV2-journalisten Ola Borten Moe fra Sør-Trøndelag og Marit Arnstad fra Nord-Trøndelag tro? I tilfelle svakt av en politisk journalist/kommentator som har bodd og jobbet i Trondheim i mange år før han begynte i TV2. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 15.01.2014 04:05 Post subject: |
|
|
Lønn skal kuttes, nok en rettssak står for tur, kreative kvalitetsspillere som Tarik, Borek og John C drar på billigsalg en etter en. Inn kommer unggutter og Riski, mens en ringrev fra høyt europeisk nivå som Sapara uhørt ber om å få komme hjem. Dansken er ute og fester i sesongoppkjøringen på samme måte som han avsluttet sist sesong, sluttoppgjørene sprer vi om oss, men sportslig leder de siste 6 årene sitter trygt. Vi er en klubb i kollaps. Ønsket mitt nå er at vi kollapser fort så vi kan starte fra scratch før kassa er tom og enda har litt rykte i behold, orker ikke mer av denne langdrygde, smertefulle ørkenvandringen uten snev av oaser.
Ble et depresivt innlegg, men det måtte ut. |
|
Back to top |
|
 |
MariusV Veteran
|
Posted: 15.01.2014 10:37 Post subject: |
|
|
Det ble litt vel mørkt det der ja, kanskje. Men jeg er ikke i tvil om at det blir perfekt relevant om Rosenborg skulle lande på 4. plass eller lenger ned denne sesongen. |
|
Back to top |
|
 |
eksil Veteran

|
Posted: 15.01.2014 11:07 Post subject: |
|
|
@montana
Det er den samme frustrasjonen mange av oss sitter med. Selv orker jeg ikke engang lese artikkelen om den økonomiske situasjonen.
I et "bedreviterperspektiv" virker årsakssammenhengene åpenbare. Samtidig er det et under at styret ikke ser det samme.
Helt elendige vurderinger er gjort på overgangsmarkedet de siste årene, i tillegg til vinglete og uklar sportslig strategi.
Alle vet at en fotballklubb lever av sportslige resultater - først og fremst. Da bør alle kluter settes inn på det, hvilket innebærer å også bytte ut personer som ikke fungerer optimalt i lederstillinger. Jeg tenker i første rekke på sportslig leder Erik Hoftun. Hvorfor skal han, i en av de mest strategiske posisjonene, få lov å sitte år etter år til tross for tvilsomme resultater og involveringer, samtidig som alle piler peker nedover? _________________ Du och jag Alfred. Ikke lenger fullt så gode venner. |
|
Back to top |
|
 |
sidney Veteran
|
Posted: 15.01.2014 11:16 Post subject: |
|
|
Det er nitrist at RBK må kutte i lønninger. Lukter Vålerenga av slikt. Nå er det bare å sette tæring etter næring, innse at man lever i samme virkelighet som alle andre norske klubber og bygge seg opp langsiktig. Jeg blir i hvert fall illsint om man så mye som tenker på å handle spillere når man ikke klarer å oppfylle forpliktelser man har inngått med dem som allerede er her. Nei, her er det bare å komme seg ned på bakken og satse på unge egenutviklede spillere. Så får resultatene komme når de kommer.
Pinlig! |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 15.01.2014 11:19 Post subject: |
|
|
Eksil:
Har tanken slått deg, at du peker på en mann, og gir han skylda for alle avgjørelser tatt av styret, sportslig avdeling og hovedtrenere de siste årene...
Du overvurderer SD's makt i klubben vesentlig. Det er to ledd over SD, som har sitt å si, samtidig som hovedtrener har sin egen kontrakt med styret, og den "overstyrer" nok SD f.eks når det gjelder endelig avgjørelse om spillere. Hvor mye makt den enkelte hovedtrener har, avhenger nok av hva som avtales med styret. Hadde NAE vært i klubben, hadde SD vært en ren administrator på spillekjøpsfronten.
Nå er det nok en ledelse som gir SD rimelig stor frihet til å bestemme strategiene, men under Skutle's tid, så hadde han og styret veldig sterke meninger om hvordan det sportslige skulle styres. |
|
Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 15.01.2014 11:28 Post subject: |
|
|
PerO wrote: | Nå er det nok en ledelse som gir SD rimelig stor frihet til å bestemme strategiene, men under Skutle's tid, så hadde han og styret veldig sterke meninger om hvordan det sportslige skulle styres. |
Legg gjerne ved en link som bekrefter disse opplysningene. |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 15.01.2014 11:57 Post subject: |
|
|
sidney wrote: | Det er nitrist at RBK må kutte i lønninger. Lukter Vålerenga av slikt. |
Det har ikke minst en sammenheng med at lønningene økte sterkt i alle klubber på 2000-tallet. Lønningene økte til et nivå ingen klubber kunne klare på lang sikt. Svært fornuftig å jobbe hardt med å senke denne utgiftsposten. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
eksil Veteran

|
Posted: 15.01.2014 12:14 Post subject: |
|
|
PerO wrote: | Eksil:
Har tanken slått deg, at du peker på en mann, og gir han skylda for alle avgjørelser tatt av styret, sportslig avdeling og hovedtrenere de siste årene...
|
Jeg gir ikke en mann skylden. Tvert i mot poengterer jeg at når alle stener skal snus er det besynderlig at en av de mest, om ikke DEN viktigste rollen aldri skal vurderes!
Det kan ikke være særlig tvil om at Hoftun har stor innvirkning på viktige områder i Rosenborg.
Jeg ANTAR at han blant annet:
- styrer og speiding etter nye spillere
- står bak strategi for hvordan finne spillere (trønder først osv..)
- anbefaler hvilke spillere vi skal handle
- kommer med råd til og rapporterer styret
- forhandler overgangsummer
- bistår og rådgir styret sportslig i valg av sportslig strategi, som spillestil etc.
- er med i utvelgelsen av trenere
- er en viktig faktor i utestengelsen av Eggen i 2010
- har stor påvirkningskraft på trenerteamet
...i tillegg til en rekke andre ting. _________________ Du och jag Alfred. Ikke lenger fullt så gode venner. |
|
Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 15.01.2014 14:06 Post subject: |
|
|
Oppi alt økonomidritten, begynner jeg faktisk å tro på minst sølv i 14, når jeg ser at klubbens motstandere miste noen av sine beste spillere.
Lurer faktisk på om det ikke blir bedre å la Chibbe gå tiden ut, og dermed får vi spillere inn, i stedet for å miste.jf. Riski. Ja Perry, her har du din gyldne sjanse, og dermed bli en miniEggen, med tanke på hvor lenge du kan komme til å bli sittende som trener hos oss. Det som hadde vært noe, er at klubben hadde overprestert, og dermed fått en kunstig høy selvtillitt, som igjen hadde vært til Rosenborgs beste.
Bare de greier å kutte ut denne mill. kastinga på ingenting, så kjenner jeg at jeg begynner å få troa igjen.  |
|
Back to top |
|
 |
sidney Veteran
|
Posted: 15.01.2014 14:08 Post subject: |
|
|
Quote: | Det har ikke minst en sammenheng med at lønningene økte sterkt i alle klubber på 2000-tallet. Lønningene økte til et nivå ingen klubber kunne klare på lang sikt. Svært fornuftig å jobbe hardt med å senke denne utgiftsposten. |
Helt enig, men det er litt talentløst å skrive for dyre kontrakter i første omgang. Fornuftig å jobbe for å senke kostnadene - helt klart. Talentløst å gjøre samme feil igjen. |
|
Back to top |
|
 |
Vegard2711 Legende

|
Posted: 16.01.2014 02:27 Post subject: |
|
|
Noen som vet om det har vært med noen juniorspillere på treningene så langt? Eller er det bare A-lagsspillerne, Storevik og Hodnemyr?
Og skal det være med noen til Spania? I fjor så var jo Sørloth, Strand og Lundal med. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 16.01.2014 07:18 Post subject: |
|
|
eksil wrote: | Jeg gir ikke en mann skylden. Tvert i mot poengterer jeg at når alle stener skal snus er det besynderlig at en av de mest, om ikke DEN viktigste rollen aldri skal vurderes!
Det kan ikke være særlig tvil om at Hoftun har stor innvirkning på viktige områder i Rosenborg.
|
Kort sitering.
Helt enig med deg i at SD stillingen burde vært på åremål/tidsbegrenset, slik at man fikk en påtvunget vurdering av stillingen med jevne mellomrom.
Ellers er det slik at SD rapporterer for sportslig avdeling, direkte til styret (sammen trener), så jeg håper da virkelig at styret fortløpende vurderer den jobben han gjør, og tar affære hvis det er noe i nærheten av så svart som kritikerne her inne mener.
Koteng har vel vist at han ikke er redd for å sparke noen som styret ikke er fornøyd med. Så jeg regner med at enten er de fornøyd, eller de avventer for ikke å sparke for mange, for tett innpå hverandre  |
|
Back to top |
|
 |
|