| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 19.12.2013 17:08 Post subject: |
|
|
"Vår 433" er spilt på veldig mange forskjellige måter gjennom NAEs periode. Det er veldig mye annet enn løpskapasitet som trengs i laget vårt, blant annet en god pasningsfot, et øye for rom og fotballsmartness. Det innehar Sapara.
Alle river seg i håret gjennom en hel sesong fordi midtbanen ikke bidrar med nok mål og assist, spisser og kanter blir ikke spilt gjennom og de geniale pasningene uteblir. Så kommer en spiller som gjør slike ting og hylekoret starter umiddelbart opp med at han ikke er god nok defensivt. Det hele er litt merkelig.
Jeg er skeptisk til om kneet blir bra igjen, men det kan Schwabe avgjøre. Så kan det godt hende han er i så dårlig fysisk forfatning at han ikke kan fåes i form til seriestart, det får Hjelde og Schwabe avgjøre. Så kan det hende han ikke lenger er sulten og derfor aldri vil spille på topp igjen, det får Hoftun og Tobjørnsen avgjøre i samtaler med spillere.
Men om alt dette er på plass, da er Sapara mer enn god nok til å ta en plass på dagens Rosenborg. |
|
| Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 19.12.2013 19:22 Post subject: |
|
|
Ja vel. Greit at alle i Rosenborg ikke er i toppform på våren, men har en jevn progresjon utover i sesongen. Greit å ha et lag som har en spillemessig stigning, for det er vel da vi alle ser at det jobbes rett på feltet.
Og om fysotore har rett, trenger vel heldigvis ikke skaden å hemme han nevneverdig. Alle vet hva Sappi i form står for. Herre fred for en spiller. Og når en tenker på kvaliteten på vår eminente liga tror jeg han hadde tilpasset seg rimelig kjapt og ruvet utpå banen. |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 19.12.2013 19:28 Post subject: |
|
|
| Henning wrote: | | Jeg er enig i at dersom du definerer en egen 433 hvor Sapara passer perfekt og forutsetter at Sapara er "alt for god for oss" så bør vi hente han så fort som mulig! |
Føler at det er et - men, som mangler på slutten der?
Å hente Sapara og ikke definere en rolle der han kan spille på sine styrker er vertfall ikke Rosenborgsk, så det ser jeg på som en selvfølge at han skal få. Mange her snakker om et slags regnestykke der 2 med løpsstyrke + 1 med pasningsegenskaper og defensiv styrke = suksess, men det mange glemmer er at uten kvalitet og vinnermentalitet så kan alle andre lag stoppe oss med sine egne regnestykker. Så kan man diskutere i hvor stor grad man skal se etter typer kontra det å la spilleren definere rollen sin, men den synes jeg ikke hører hjemme når en spiller av Saparas kaliber tilbyr seg selv. Vi har ingen unik trener som kan gjøre gull av gråstein, dermed har vi ikke mulighet til å ta luksusen av å takke nei til kvalitet. |
|
| Back to top |
|
 |
Frankiefourfingers Veteran

|
Posted: 19.12.2013 19:44 Post subject: |
|
|
| Jeg skjønner ikke hva folk her snakker om når de sier at han fungerer dårlig i 4-3-3. Sapara beviste jo at han var fantastisk som indreløper i 4-3-3 i 2006. Har seriøst folk glemt dette? |
|
| Back to top |
|
 |
Frakken Junior
|
Posted: 19.12.2013 20:34 Post subject: |
|
|
| Enig med Frankie. Sapara var god i indreløperrollen og er også god i den dype rollen. Forstår ikke hvorfor han blir sammenlignet med Dockal. Dockal var ingen sentral midtbanespiller. Det er Sapara! Signer denne mannen hvis man kan få han skadefri. 31 år en ingen alder og han har et høyere nivå inne etter mange år i Tyrkisk fotball. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 19.12.2013 20:53 Post subject: |
|
|
| Henning wrote: | | ... det er lite poeng i å definere roller hvis vi ikke skal hente spillere som passer inn i rollene. |
Kong Hoftun er større enn all verdens roller. Se bare hvilken kontinuitet og kompetanse Hoftun har utgjort i rolledefinisjoner og -besetning vedrørende venstreving og spissplass.
Da vår offensive skaperkraft, den teknisk sterke, hurtige og målpoengeffektive vingen Tarik, ble solgt, var det ifølge Hoftun trege, tunge Søderlund som skulle overta hans rolle.
Samtidig bekjentgjorde Hoftun at han hadde vært ute etter Søderlund lenge og nå klaffet det slik at han fikk muligheten til å hente ham. Det fremgår ikke hvilke andre posisjoner Søderlund hadde vært kandidat til. Hoftun øste av sin visdom til RBK.no og belærte oss at 4-3-3 jo kan spilles på mange måter. Derfor var visst Søderlund den ultimate vingtypen for Rosenborg nå dersom han fikk lov til å gå inn sentralt. Og siden trener og sportslig leder kun hadde noen vage tanker om hva vingrollen skulle være, og i stor grad overlot til den nyinnkjøpte vingen å selv definere og akseptere rollen sin, så måtte han jo selvfølgelig få lov til å være ving der han selv synes han er best, for eksempel med hodestyrken i boksen. Alle målene og assistene han har levert i den rollen tyder på at dette var innertier fra alle involverte.
Formodentlig var det Kong Hoftun selv som fortalte Dagbladet i juni at han hadde laget en plan for hvordan Rosenborg skulle bruke Søderlund i vingrollen.
Det registreres at vi et halvt år senere kan lese at Rosenborg nå skal rendyrke Søderlund som midtspiss. I dette er det naturlig at det ligger en konklusjon om at Hoftuns plan og hans og trenerens rollebeskrivelser fra et knapt halvår tidligere nå var forkastet. Ligner mer skivebom og kontinuitet i feil-/ underkompetanse enn terningkast seks. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 19.12.2013 22:24 Post subject: |
|
|
Sapara tilbake fra skade, det er en viss sjanse for at han hadde vært en av tippeligaens tre beste spillere kommende sesong.
Men han passer ikke inn sånn som vi VIL spille. Ikke sånn som vi spiller, mind you. Vi spiller ikke sånn som vi vil spille, for det har vi ikke spillerne til. Vi har ikke Skammels, Ørjan og Roar på midten lenger. Og jeg gråter blod når jeg sier det, men det kommer vi heller aldri til å ha igjen.
Får vi tilbake en sånn trio, på et sånt nivå, som vil spille for oss, uten å brekke ryggen vår økonomisk?
Joda, forsvarsrekka vår synes jeg ser ganske bra ut. Hvis Gambis og Skjelvik kan løpe fra alt på sidene og legge innlegg som fører til noe, kan det bli moro.
Midten? Tja. Jeg synes Jonas Svensson er en flink ryddegutt. Men han er ingen Roar Strand, og Ørjan kan man bare glemme. Mike? Han har kvaliteter, og jeg er superhappy med hans sesong, og han er kanskje en av de som spiller "vår" 4-3-3? Mix ser jeg vel for meg blir borte til sommeren. Talentene Berntsen, Selnæs og Midtsjø har jeg store forhåpninger til, men hvis midten består av de tre samtidig - blir vi ikke blåst av banen av store stygge norske TL-spillere? En nasjon av Frode Kippe.
Forover - er det noe som minner om "vår" 4-3-3 der? Chuibike er kanskje den beste enkeltspilleren vi har nå, men vi har vel hørt i hele år at han ikke passer inn i noe. Bille og Søder? Tja. Mikkelsen er kanskje det nærmeste vi kommer en angrepsspiller som spiller "vår" 4-3-3, og ingen har vel forårsaket så mye hårtap som ham i år. Helland har jeg håp for, men han er vel ikke der enda.
Så hva er det egentlig med denne "vår 4-3-3" som vi strekker oss mot som Sapara ville ha ødelagt så totalt? En kreativ spiller som gjør sinnsyke ting offensivt. Javel, så er han ingen ryddegutt bakover. Skal vår 4-3-3 bestå av 11 Jonas Svenssoner? Skal vi ikke ha NOE rom for kreative folk som kan lage ubalanse og terrorisere motstanderen?
Heldigvis hører ingen på meg. Ihvertfall ingen som tar avgjørelser. Men hvis jeg får høre at Sapara har bestått en medisinsk test og blir å finne på Lerkendal, så gråter jeg av glede. Er han ikke god nok, så spiller han ikke.
Og for hvert mål og assist han bidrar med skal jeg ta en liten gravøl for "vår" 4-3-3. Idealet som vi uansett ikke er i nærheten av, som vi må bytte ut større deler av stallen enn vi har råd til for å nærme oss, og som vi har en trener som åpenbart er helt ute av stand til å formidle. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
| Back to top |
|
 |
fysiotore Senior
|
Posted: 19.12.2013 22:59 Post subject: |
|
|
| Jeg ønsker sterkt Marek tilbake da jeg mener vi mangler en slik type på midtbanen, en som har det ekstra "blikket" og for å spille fri andre samt selvfølgelig hans dødballsfot. Marek sier selv han fortsatt mottar lønn fra Tyrkia som en del av sluttavtalen, og da kan det være en vinn-vinn situasjon for både han og RBK ved at han kommer hit for å få en best mulig kvalitet på sin videre opptrening. Jeg vil tro begge parter kan enes om å inngå en korttidsavtale frem til sommeren 2014, og med opsjon på forlengelse hvis Marek vurderes til frisk og god nok for en sentral rolle i laget. |
|
| Back to top |
|
 |
bommel Veteran
|
Posted: 19.12.2013 23:03 Post subject: |
|
|
Orionpax Ikke alle spillere er Arturo Vidal, der de bidrar like fantastisk begge veier. Vi må veie offensive bidrag opp mot defensive, og tillatt litt slingringsmonn den ene veien hvis den andre var glimrende - slik vi burde gjort mot Dockal, som burde vært her fremdeles
Noen som vet hvilken posisjon Sapara spilte i i Tyrkia? Kan se for meg at han ble flyttet nedover til sentral midtbane eller noe, uten at jeg har fulgt med godt nok til å fastslå dette. |
|
| Back to top |
|
 |
Number10 Veteran
|
Posted: 19.12.2013 23:31 Post subject: |
|
|
Dette er kun ca 8 mnd siden.
Sapara på sitt beste:)
http://www.youtube.com/wa...nkxAVEUDO4
Dette er noe RBK definitivt mangler.
Ser mange er i tvil pga skaden, men er sikkert på at med riktig opptrening kommer han tilbake til normalen.
Last edited by Number10 on 19.12.2013 23:47; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
bommel Veteran
|
Posted: 19.12.2013 23:41 Post subject: |
|
|
| Utifra klippene for Slovakia så tror jeg at han spiller indreløper eller sentral midtbane for de, og det burde vel egentlig være godt nok til å spille i samme posisjoner for Rosenborg... |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 19.12.2013 23:44 Post subject: |
|
|
Dette koker vel først og fremst ned til kostnad. Med gratis overgang og et akseptabelt lønnsnivå så ser jeg ikke den helt store risikoen med å gi han en 2 års kontrakt, forutsatt at skaden ikke gir varige problemer.
Sapara opp mot sitt beste går langt utenpå samtlige midtbanespillere i dagens RBK-lag, og har en ekstrem spisskompetanse på frispark (Helland virker ikke å ha allverdens tillitt hos trenerne).. |
|
| Back to top |
|
 |
bommel Veteran
|
Posted: 19.12.2013 23:55 Post subject: |
|
|
En frisk Sapara til et rimelig lønnsnivå ville vært den beste enkeltspilleren i TL, uten tvil. Dog ville han greit blitt skjøvet ut av den posisjonen av Annan.
Stefan Johansen er god, men har aldri imponert meg utenfor Godset-systemet. Var ikke den beste spilleren på u-21, der både Strandberg og ElAbdellaoui og Hedenstad var bedre, og har aldri vært like god for a-landslaget.
Sapara har vært god for landslaget, og prestert mot bedre lag enn Johansen noen gang har møtt. |
|
| Back to top |
|
 |
WanAn Proff
|
Posted: 20.12.2013 02:17 Post subject: |
|
|
| Har vi mulighet på Sapara og han kan bli frisk innen rimelig tid så er det ingenting å tvile på. Finnes ikke bedre midtbanespiller i Norge. Han har spilt kamper på høyt nivå både for landslag og klubblag. Han har vært i klubben før og kjenner fans og by. Han er ekstremt farlig på frispark. All frispark innen 25 meter vil være en klar målsjanse. Han vil være en ekstra dimensjon i laget som motstanderne er nødt til passe på. Nei Hoftun, skal det være en tid der du vil vise oss at klubben RBK er viktig for deg så jobber du med Marekgutten sin situasjon ASAP. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 20.12.2013 03:14 Post subject: |
|
|
Frispark fra 22 meter og oppstilling med Helland og Sapara på hver sin side av ballen får nok de fleste keepere til å svette!
Jeg synes han bør kartlegges av både medisinsk og sportslig personell, og om de har troa, er jeg positiv. Om han så "bare" leverer 90% av potensialet, er han god nok til å forsvare ei gjennomsnittlig lønn+. Alternativet er å hente en annen spiller som sannsynligvis må kjøpes fri. Eksempelvis - om han skulle koste to mill i sign on fee og tjene halvannen mill i året på treårskontrakt, vil han fortsatt kun koste klubben like mye som innkjøpsprisen på Søderlund.
En kvalitetsspiller som koster oss under 10 mill over tre år all inclusive, høres ut som en god investering. Gitt at han kan "repareres", selvsagt. Men det lar jeg være opptil det medisinske apparatet - medisinmenn som virker fryktelig gode på å bli kvitt skadeproblemer. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 20.12.2013 03:19 Post subject: |
|
|
Har han tjent millionene sine og har fått en god sluttpakke så er det ikke sikkert han krever noen drøy lønn heller. Han har ikke de beste forhandlingskortene og det kan godt hende at det norske samfunnets sikkerhet rundt barn/familie/sykehus/etc er mest forlokkende akkurat nå.
Kanskje får vi gjort en god deal her, om Schwabe sier ja så er det bare å kline til. Kan meget vel ende med å være årets spiller de neste 3 åra. |
|
| Back to top |
|
 |
WanAn Proff
|
Posted: 20.12.2013 03:23 Post subject: |
|
|
| Zorac wrote: | Frispark fra 22 meter og oppstilling med Helland og Sapara på hver sin side av ballen får nok de fleste keepere til å svette!
|
Fy ja nesten litt dårlig gjort mot keeperne egentlig  |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 20.12.2013 03:33 Post subject: |
|
|
Ja, som andre vel har vært inne på - han hadde neppe flørtet så heftig med en norsk klubb om det var penger han var ute etter. Han har merittliste god nok til å kunne havne som godt betalt backup i rikere fotballnasjoner, vil jeg tro.
At han ønsker seg hit, synes jeg vitner om at han er innstilt på å spille, og setter det høyere enn lønn. Slite benk kunne han gjort for større summer andre steder.
EDIT: Med Sapara inn kunne vi stilt med en midtbane satt sammen av flere konstellasjoner med Svensson, Jensen, Mix, Midtsjø, Selnæs og Sapara, som på papiret ser veldig sterkt ut, og hvor alle er "gratis". Økonomisk fornuftig, om ikke annet. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
KitWalker Veteran

|
Posted: 20.12.2013 09:23 Post subject: |
|
|
Ønsker Marek hjertelig velkommen tilbake. Er ikke noe å tenke på!
Sist han var her så dominerte han TL som den gang var langt bedre enn idag, men Sapara har neppe blitt noe dårligere, selv med den skaden.
Han vil også tilføre laget rutine og ikke minst VINNERKULTUR, noe dette laget er helt blottet for. |
|
| Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 20.12.2013 09:51 Post subject: |
|
|
Sapara gratis er tidenes enkleste beslutning.
signer! |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 20.12.2013 19:59 Post subject: |
|
|
Om han kan bli midtbanegeneral og ikke er for dyr i drift, så sier jeg ja.
Er dog litt skeptisk til begge deler. |
|
| Back to top |
|
 |
NÃ¥erdetnok Veteran
|
Posted: 20.12.2013 21:18 Post subject: |
|
|
| bommel wrote: |
Stefan Johansen er god, men har aldri imponert meg utenfor Godset-systemet. . | jamenn....nå må vi snart ha lært at en spiller ikke kan vurderes løsrevet fra systemet. Det er ille nok at Hofttun ikke har lært det, men når vi på dette forumet heller ikke har lært det, ser det svart ut. En Stefan Johansen skal først og fremst være en jævlig god Stefan Johansen, hvis det er en Stefan Johansen klubben trenger. I sin tid het dette visstnok godfot teorien. |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 20.12.2013 21:19 Post subject: |
|
|
Gjentar meg selv til det kjedsommelige; Drillo ville ikke hatt plass til Sapara,ergo vil ikke "drillo light" Per Joar ha plass til ham.
Løpskapasitet og defensiv trygghet går foran.
Er ingen Perry-slakter,men er redd han er litt for nær drillo i tilnærmingen til fotball.
HÃ¥per han motbeviser det i 2014.
Men skal vi ha slakke på gammeldags 433 med en offensiv spiller bak spissen har vi vel alternativer i massevis fra før.
Midsjø,Chibbe,Berntsen,Mix bla.a.
Men snakker vi om billigsalg må vi bare la han komme for å pushe de andre.
Er han bedre så spiller han. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 20.12.2013 21:32 Post subject: |
|
|
| Det er vel ingen som tviler på om han er bedre skadefri? |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 20.12.2013 21:42 Post subject: |
|
|
Er så lei av at "alle" sier at løpskapasitet handler om defensiv trygghet!
Er det ikke mulig å forstå at det like mye handler om offensiv kraft?
Indreløperne skal være med i forsvar under angrep i mot og være inne i motstanders 16 meter under angrep.
Både Roar Strand og Ørjan Berg var fantastisk gode eksempler på det. _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
|