English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Oppsummering sesongen 2013
Goto page Previous  1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  

Er du fornøyd med årets RBK-sesong?
Ja, dette var topp!
0%
 0%  [ 0 ]
Ja, er fornøyd, men mye kan bli bedre.
7%
 7%  [ 11 ]
Er hverken fornøyd eller misfornøyd.
7%
 7%  [ 11 ]
Nei, men dette kan bli bra etter hvert.
30%
 30%  [ 46 ]
Nei, hverken bra nok spill eller gode nok resultater!
55%
 55%  [ 85 ]
Total Votes : 153

Author Message
gisp!
Legende

PostPosted: 26.11.2013 13:16    Post subject: Reply with quote

Sløvsekken wrote:
Resultatmessig er det ikke skandale, men "tilbake til røttene" prosjektet er total fiasko så langt. Vi minner mer om Norge under Drillo enn RBK under Eggen. Spillemessig er det en liten fremgang defensivt, men det offensive er ikke noe bedre enn under JJ (kanskje til og med tvert i mot).

Personlig har jeg mistet troen på Perry. Dråpen som fikk begeret til å renne over var dagens kamp. At vi går utpå i en cupfinale for å prøve å forsvare oss til en heldig seier mot Molde sier i grunn alt om årets RBK-utgave. Feigt og defensivt spill er ikke RBK verdig. Sorry Perry, du er ikke rett mann.

Hvis Per Joar Hansen er mannen med riktig kompetanse til å bringe RBK tilbake til røttene så bør ikke den typen fotball han har fått frembragt overraske.
Per Joar Hansen er veldig mye Drillo og litt Eggen. Samtidig har han avvist mye av det offensive kollektive spillet RBK ble kjent for under Eggen som helt urealistisk i dag. Tar med at han ikke er helt enig med Drillo heller da. Per Joar Hansen (og Skullerud) har diskutert og vært uenige med Drillo i hvor nødvendig det er med en defensiv midtbanespiller som sikrer rommet foran stopperne. Hansen har ment at det må da gå an å ta litt mer sjanser og heller kjøre denne spilleren i midtbanefemmeren fra det defensive mellomrommet til det offensive, i alle fall i enkeltkamper der man regner med å dominere. Om "tilbake til røttene" er en suksess eller fiasko kommer an på hvilke kriterier man legger til grunn. Hvis kriteriet er at Per Joar Hansen har riktig fotballsyn/kompetanse/bakgrunn så har de som ønsket ham fått omtrent akkurat på prikken det han er i stand til å levere. Det ligner suksess.

Dersom kriteriet derimot er underholdende og offensiv fotball så er det krise. Det var vel Erik Hoftun som så sterkt ønsket Per Joar Hansen i stedet for for eksempel Eggen, og som hadde makt til å sørge for at dette ble løsningen også Eggen (som er mye mer klubblojal enn Hoftun) offentlig gikk for som den beste løsningen når forutsetningene som var satt var slik at Per Joar Hansen uansett var eneste mulige svaret Erik Hoftun ønsket å få frem.
MariusV
Veteran

PostPosted: 26.11.2013 13:43    Post subject: Reply with quote

Det siste avsnittet der ble litt vel konspiratorisk, eller?
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende

PostPosted: 26.11.2013 14:03    Post subject: Reply with quote

He he makt over Eggen gitt. Ser det ble veldig feil når det kan leses slik. Mente at kortene var lagt av Hoftun. Slik blir det. Da gjør Eggen det som tjener klubben og gir sin velsignelse til klubbens valg. Også for å støtte sin disippel og styre litt unna det som kunne kommet i media.

Står for at Hoftun ville ha frem Hansen.
hellvikrunner
Veteran

PostPosted: 26.11.2013 14:09    Post subject: Reply with quote

Jeg er skuffet over årets sesong. Enkelt og greit. Når vi er i en cupfinale og vi kjempet om gullet, og tapte begge, er det grunn til å være skuffet. Jeg har vokst opp med et RBK som " alltid" vant når det sto om den aller gjeveste plasseringen. Riktignok har tidene forandret seg og andre lag har blitt bedre (eller RBK blitt dårligere), men forventningene om at når RBK spiller cupfinale så SKAL de vinne har alltid vært store. Men iår har de ikke klart det når det gjaldt som mest. Det analyseres og diskuteres her inne om årsakene (trener, systemer, kultur, styret, spillere osv).

Jeg har ihvertfall etterhvert innsett, og derfor senket forventningsnivået gradvis, at RBK ikke lenger er ledende i Norge på treningskultur, vinnervilje, spillere, marginer, trener og alt det som de var best på før. Tanken om at de nå er en av flere klubber som kan være med å kjempe om gullet, ja endog kjempe om medaljene, er langt unna glansdagene, når det var slik at RBK var den eneste selvskrevne og reelle gullkandidat, mens spenningen lå i hvem som skulle kjempe om sølvet.

Det virker som om Rosenborg har mistet noe unikt, noe spesielt, særpreget som skilte de fra alle andre klubber i Norge. Den gangen alle kom til Trondheim og Brakka for å lære. Den gangen da Rosenborg var i en divisjon over alle andre norske klubber og de hadde en respekt og resultater som ingen andre hadde. Den gangen da alle lag kom til Lerkendal med et ørlite håp om i beste fall å kapre ett poeng og i værste fall unngå stygge tapssifre. Det var engang i tiden et RBK som møtte europeiske storlag med null respekt, spilte sitt eget spill og med en herlig vinnervilje og dødsforakt rundspilte tyske storlag og satte seg i respekt utenfor landets grenser. Det var en tid da RBK hadde ambisjoner om å kjempe ute i Europa, og gjorde det, hvert år. Det var en tid da det å være RBK-supporter var spennende og ga sommerfugler i magen. Tenk på hvor utrolig det var å benke seg foran TVen en høst/vinterdag i gamle dager og vente på at en Champions League kamp skulle begynne. Spenningen steg i takt med at TV3 returnerte etter reklamen med Champions League-hymnen, et fullsatt Lerkendal og Knut TH Gleditch i fyr og flamme. Alt kunne skje! og ofte ble vi vitne til et ROsenborg lag som var fullstendig på høyde med de aller beste og gjerne vartet opp med herlige kombinasjoner og prestasjoner som fikk det til å gå kaldt nedover ryggen på en ung trønder. Det var en tid da man kunne svare at man holdt med Rosenborg og det ga en stolt følelse, og de andre kunne bare resignere og sukke over at man heiet på et lag som andre utenfor landets grenser kjente til. Det var tider hvor RBK var norges beste lag fordi de gjorde alt riktig og hadde det lille ekstra. Ikke få meg til å snakke om 10-0 seieren over Brann på Lerkendal..

Så, ja jeg er skuffet over årets sesong, og fjorårets, og året før der. Jeg er ikke fornøyd med at RBk er redusert til et av mange lag, et som kan vinne eller et som tapte for SIF iår pga marginer imot osv. Jeg savner tiden da de var på topp og når spillet satt og vi hadde spillere som hadde hjerte i klubben og ikke ønsket seg utenlands ved første anledning eller spilte kun for å vise seg fram. Jeg savner spillere som Ørjan Berg, Bent Skammelsrud og Roar Strand. Klubbspillere med hjerte i Rosenborg! Jeg savner et fullsatt Lerkendal med Champions League-hymnen over anlegget og et publikum som synger "Å rosenborg, Å rosenborg er trondhjems fotball lag".

Jeg savner sjelen i klubben, jeg savner engasjementet for klubben og i klubben, jeg savner den umiskjennelige RBK-identiteten og jeg savner mitt Rosenborg!

Ja, jeg er skuffet. Hva skjedde?!
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 26.11.2013 14:15    Post subject: Reply with quote

Det som skjedde var at klubbledelsen sviktet da Åge Hareide stakk av, samtidig med at sentrale spillere var på hell.
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 26.11.2013 14:23    Post subject: Reply with quote

Jeg vil først gjenta at jeg uansett ikke er fornøyd med sesongen spillemessig og fremfor alt fremgangsmessig, men det er små marginer.

Med litt mer dyktighet og flaks i tre enkeltkamper i år kunne vi hatt en historisk god sesong hjemme med seriegull og cupgull for a-laget, pluss pokal også til begge de aldersbestemte lagene våre. I stedet står vi "bare" igjen med cupgull til de yngste og sølv i alt annet.

Vi fremstår som landets klart beste klubblag, og er nær å toppe alle turneringer/mesterskap vi er med i på toppnivå uansett aldersklasse. Allikevel er få, om noen, fornøyd med fotballåret 2013. Så blaserte er vi RBK-supportere. Dessverre og heldigvis. Dette er noe trenere, støtteapparat, spillere og ledere i RBK må forholde seg til - dessverre og heldigvis.
gisp!
Legende

PostPosted: 26.11.2013 14:37    Post subject: Reply with quote

Hellvikrunner Tommel'n opp!

Vil bare knytte en kort kommentar til det med treningskultur/treningskvalitet og litt om det tidligere særegne i laget versus en spiller.
Per Joar Hansen har mer tro på den type trening han har drevet med i år. Registrerer at andre som har meget god trenerkompetanse og som til og med var mye bedre spillere enn Per Joar Hansen, pluss var med på noe av det spektakulære du beskriver så fint i innlegget, har andre meninger.
Selv har jeg ikke sett mer enn noen minutter trening live i år og enkelte klipp på RBK.no, så jeg er ikke kvalifisert til å mene noe selv. Derimot stoler jeg på at det må være noe i det når en av de mest meritterte spillerne i RBK konkluderer med at treningsintensiteten blant annet er for lav.

I tillegg sa en respektert tidligere RBK-spiller noe om at spillerne må være fotballspillere og lagspillere mer som personer og utenom trening/kamp også. Litt omtrentlig beskrevet her, men essensen, slik jeg oppfattet den, var at Rosenborg blir ikke et godt lag som før i tida hvis det er en altfor, altfor stor "se på meg" i en nøkkelrolle. Joda, jeg husker Mini, men Mini var 99,9 prosent morsom/underholdende og ikke målbart egoist/drittsekk.

Etter Hoseths forvandling sitter vi igjen med sølv i serien, sølv i cupen, men suverent gull når det gjelder å ha Tippeligaens største drittsekk. Gode prestasjoner kunne døyvet det siste gullet, men alene blir det helt feil for en klubb der laget har pleid å være større enn alle enkeltpersoners ego, uansett hvor kule noen måtte mene denne personen er.
hellvikrunner
Veteran

PostPosted: 26.11.2013 15:07    Post subject: Reply with quote

Gisp!:

Du vet han Mini han var en klovn han Razz

Dersom jeg blir verdensmester legger jeg opp. En verdensmester spiller ikke på Fosshaugane!

Mini høyt oppe etter det overraskende VM-uttaket i 1998.
Back to top
joakleis
Veteran

PostPosted: 26.11.2013 15:31    Post subject: Reply with quote

Hvis Mini var en klovn, hvorfor tar du skrønene hans på fullt alvor da?
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 26.11.2013 15:33    Post subject: Reply with quote

http://no.wikipedia.org/wiki/Ironi og http://no.wikipedia.org/w...i/Sarkasme
joakleis
Veteran

PostPosted: 26.11.2013 15:38    Post subject: Reply with quote

Jeg fikk ikke med meg bakgrunnen for det hellvikrunner skrev. Da jeg gjorde det, var der dessverre for sent.

Forøvrig valgte jeg å ikke klikke på linkene dine tr0ndern. Jeg innbiller meg at jeg vet hva ironi og sarkasme er. Men ikke alltid lett å gjenkjenne det i skriftlig form.
hellvikrunner
Veteran

PostPosted: 26.11.2013 16:41    Post subject: Reply with quote

En god latter forlenger livet Very Happy Godt ment til deg Joakleis Razz
Back to top
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 27.11.2013 00:58    Post subject: Reply with quote

Årets siste kamp er spilt. Prøver meg på en liten karakterbok fra en sesong som i det store og hele bød på veldig mange skuffende kamper og mye svakt spill. På den ene siden er det sånn at det å ikke vinne men bli nr 2 eller 3 alltid er et nederlag i Rosenborg - historien de siste 25 årene har ført til det - men på den andre siden synes jeg på ingen måte vi har grunn til å være skuffet over andreplassene i serie og cup heller. Det er andre lag som har vært bedre enn oss, og i sum har vi fått godt betalt i ligaen hvis vi ser på resultater sammenlignet med spillet.

Klubben: 3- Marginalt bedre enn de to foregående år. Mindre apati og litt flere godøyeblikk. Vi var også med og kjempet om tittelen i både serie og cup helt inn til mållinja. Nok en fadese i Europa trekker ned.

Treneren: 3 Flinkere til å snakke for seg enn JJ, men sliter tungt med å overføre de uttalte ambisjonene til et synlig og gjenkjennelige mønster ute på banen. Har ofte ledet et lag som har problemer med å levere akseptabelt i 90 minutter på rad, og byttene er ofte underlige, feige eller ekstremt forutsigbare. Pluss for at det igjen har blitt såpass interessant å høre en RBK-trener at man tar seg bryet med å trykke play. Men han lever på lånt tid og vet nok at folk forlanger bedring i løpet av første halvdel av neste sesong.

Daniel Örlund: 3 Kom litt uforståelig tilbake på laget uten at Lund Hansen hadde gjort altfor mye galt. Deretter har han en håndfull skikkelig gode matcher midtsommers, før han fulgte opp med en helt grei høstsesong som dessverre endte med en ny keepertabbe som ga Molde ledelsen 1-0 i cupfinalen.

Alexander Lund Hansen: 3 Så ut til å ha kapret plassen som vårt førstevalg før han ble satt ut av laget igjen. Har fremdeles til gode å spille såpass mange kamper for A-laget over tid til at man kan si noe om hvorvidt han egentlig er god nok eller ei. En keeper som har fylt 31 år men har spilt fryktelig lite førstelagsfotball i sin karriere. Hyggelig og lojal fyr som av noen kan tolkes som ambisjonsløs. Kan ha flere gode år igjen om han holder seg skadefri, noe han vel har gjort i år. Vanskelig å si hva som skjer på keeperfronten nå, egentlig.

Erik Bråthen: ? En spiller som har vært i RBK i årevis uten at jeg har skjønt hvem han er, noe som etter det jeg skjønner ikke skal lastes på ham selv da han har vært skadet natt og dag. En reservekeeper som ble så plaget og satt tilbake av skader at han til slutt ikke kunne være en tillitsvekkende løsning som reservekeeper en gang?

Christian Gamboa: 3- Synes faktisk han har hatt en nedadgående kurve i sin RBK-karriere. Det har ikke vært ofte i år at han har blendet oss med hurtigheten og bidratt offensivt på høyresiden. Lite målpoeng og en del problemer med posisjonering og taktiske valg. Har mer inne.

Jon Inge Høiland: 3 Helt grei cupfinale. En spiller som ikke har påkalt den store entusiasmen hverken da han signerte eller senere. Nå reiser han. Takk for innsatsen. Kunne godt kommet til RBK fem år før.

Tore Reginiussen: 4+ Kan være bekjent med det han har levert. Pondus og innsatsvilje. Kaptein for et til tider velfungerende forsvar. Bidro også med noen viktige scoringer tidlig i høst.

Stefan Strandberg: 4- Noget heit i toppen til tider. Ikke imponert over avleveringene hans opp i banen, hverken valg eller utførelse. Men han har bra nok basisferdigheter til at han sikkert er interessant for en europeisk liga på hylle nr 2 eller 3 ettersom han er i riktig alder. Har forbedret en del sider av spillet sitt etter at han kom fra Vålerenga.

Per Verner Rønning: 4- Klart begrenset spiller. En slags ny Lago som ikke gjør seg bort når han settes inn, men kompenserer for det han mangler ved å gjøre det enkelt og spille på det han kan. Ideell squadspiller som er bra nok til å gjøre jobben i de kampene hvor det blir nødvendig, men dårlig nok til å innse at han ikke er en spiller laget bygges rundt. Alderen og skadesituasjonen tilsier at dette nok er en spiller RBK kan beholde om klubben ønsker det.

Brede Moe: 2 Det lille jeg har sett (100-200 minutter) av denne spilleren tilsier at han ikke er klar for å spille for RBK i Tippeligaen enda. Utlånskandidat.

Mikael Dorsin: 3 Det har vært sagt i mange år at Dorsin har begynt å tape seg. Tidligere har jeg ikke vært enig i det, men i år har hans bidrag vært mindre synlig enn før. Ble jo fratatt kapteinsbindet fordi han antakelig vil fases ut over tid. Har kvaliteter som likevel er verdt å beholde, blandt annet den undervurderte verdien av å ha rutine med vinning. Er vel omtrent den eneste her som har vunnet et norsk seriemesterskap, i hvert fall flere ganger. Hever antakelig en høy lønn.

Jørgen Skjelvik: 4- Synes han har vist seg som en frisk spiller i en del kamper i høst. Besitter fart, som er essensielt for en sideback, og viser evnen til å gjøre riktige valg framover. Bare å håpe at han ikke skader seg, mistrives eller taper selvtillit, så har vi en god venstreback for 2014.

Fredrik Midtsjø: ? Spilte minimalt for RBK i år. Vanskeligere å følge spillerne når de forlater klubben på lån. Står fast på at det jeg har sett av ham før ikke står tilbake for de andre unge midtbanespillerne. Har dette "noe" som en spiller må ha om han skal nå opp.

Jonas Svensson: 3 Veldig lite spektakulært. Svak høstsesong hvor han har virket matlei og sliten. Godt motor på midtbanen som løper og løper uten å være noen ballkunstner, men han viste et par ganger i vår/sommer at han også kan være tilrettelegger og spille presist gjennom midten. Verdt å beholde.

Mikkel Diskerud: 3 Har på sett og vis etablert seg for a-landslaget til USA i løpet av året. Vanskelig å bli klok på, men lett å like. Virker som fotball egentlig er helt sekundært i livet hans, samtidig som han har gode ferdigheter og holdninger i bånn. Samme type som Espen Baardsen, som også hadde samme kombinasjon av pass. Pussig fenomen. Drivende god på sitt beste, det har vi ikke sett mye til i klubbfotballen i år. Finfin scoring i cupfinalen.

Mike Jensen: 5 Vår beste spiller denne sesongen. Et herlig syn allerede i seriepremieren da han dunket inn et langskudd og viste en herlig innstilling da han nærmest gikk amok mot Lund Hansen for å takke ham for strafferedning. God med ball, uten ball og foran mål. Mange hadde nok høyere forventninger til de to andre av de tre danskene, men prislappen har vist seg å ikke stemme overens med det vi har fått, for Mike Jensen er ikke et null, tvert imot. Viktig spiller å beholde.

Daniel Berntsen: 3 Et fint mål er hva jeg husker av sesongen hans. Litt veik og lite involvert i for mange av innhoppene, for det er jo stort sett innhopp han har fått. Likevel skeptisk til et salg, da det etter hva jeg kan skjønne må bo mer i ham.

Ole Selnæs: 3+ Bra fot. Litt langsom. Og det er antakelig en slik type spiller han kommer til å fortsette å være resten av karrieren. Men det han er god på er han så god på at vi bør beholde ham og heller plassere en bedre skikket spiller i rollen som vaktbikkje sentralt, for det er sløsing med talent å ha Selnæs til å knuffe og brøyte mens motstanderne hakker løs på ham.

Tobias Mikkelsen: 2+ For mange skrekkelige opptredener i de første månedene av sesongen til at jeg gir mer. Har hatt enkeltkamper i høst hvor han isolert sett forsvarer en 4'er men hovedtrekkene fra 2013 er at han kommer for sjeldent rettvendt og får brukt ferdighetene sine. Uten tvil en underyter per nå.

John Chibuike: Her har jeg pålagt meg selv munnkurv. Ingenting å si utover det som allerede er sagt og skrevet.

Nicki Bille Nielsen: 3 Utrolig aura og energi. Masse støy utenom. For få scoringer og for mye drama. Bra radius. Dårlig impulskontroll. Slitsom spiller når det er på det verste. Men tror ikke han skal gis opp enda.

Alexander Søderlund: 3 Nok et kjøp som ikke akkurat gjør at halen logrer. Høstsesong helt på det jevne med en og annen scoring på et lag som generelt har puttet for lite. På ingen måte en erstatter for Tarik, hverken når det gjelder kvaliteter, spillertype eller verdi for laget. Må serves i langt større grad enn Tarik som kunne trylle litt selv. Kan bli bra om vi får skikk på de rundt.

Pål Andre Helland: 4- Frisk da han kom. Har stort sett måttet starte på benken. Er nok en bedre spiller og et bedre hode enn da han reiste vekk sist, og har fått vist slegga si. Tror han vil gjøre seg bemerket og være et navn som slår gjennom i 2014. Men det er bare et løst tips fra en som ingen måte er kvalifisert til å gjette på slikt.

Alexander Sørloth: ? Tydelig for uferdig for nivået enda, men fryktelig ung. Har vist at en farskapsprøve trolig er overflødig.

For 2014:
- Treneren gis tid, med forventninger om serieledelse og merkbart bedre spill innen juli.
- Uavhengig av hvem klubben selger, bør man se seg om etter en kraftfull og arbeidssom midtbanespiller som kan ta defensive oppgaver, en anvendelig forsvarsspiller som blandt annet kan bekle høyrebackplassen og muligens en ny førstekeeper.
- Klubben må forstå at varen de selger til publikum er uløselig tilknyttet sportslige resultater og kvaliteten på spillet. En fotballklubb er ikke en hvilken som helst bedrift/aksjeselskap.
- Ledelsen må se at den gjennomtrekken av spillere som har vært post 2010 gjør det svært vanskelig å etablere et godt kollektiv. Jeg er 100% sikker på at spillere som Nielsen, Søderlund og Mikkelsen vil levere bedre i sin andre sesong hvis det er noenlunde kontinuitet rundt dem.
- Skal det hentes spillere fra andre kontinenter og fotballkulturer må det gjøres grundig research i forkant og stilles tydelige krav til disse spillerne. Skal disse spillerne integreres i RBK så det tjener klubbens beste må de stilles krav til og være en del av kollektivet gjennom kommunikasjon. Det er ikke vits i å hente spillere på det globale markedet hvis vi bare kaster dem ut på banen og håper på at de finner på noe lurt i løpet av en halvtime eller så. Da får vi ikke ut det beste av dem, og de blir en byrde for laget i stedet for en ressurs. Derfor er jeg kritisk til flere importer fra andre steder enn Norden, da all historikk de siste ti årene tilsier at sportslig ledelse i Rosenborg ikke er flinke på det. Man kan si at Konan og Kone var ålreite spillere. Kanskje det. Men vi ble nr 5 i serien både i 2007 og 2008 da de var sentrale på laget.

Gir vi Perry en sesongoppkjøring med ro og få utskiftninger i stallen (ikke selg om vi ikke er nødt ift. økonomi og tilbudenes størrelse) og en halv sesong til er jeg ganske trygg på at denne skuta er på rett kjøl ift. seriegull når vi skriver juli. Vi må ikke grave oss ned i elendighetsbeskrivelse og krisemaksimering når vi tross alt er så nærme trofeer i Norge i hvert fall. At vi, og de øvrige lagene i Tippeligaen, er så sjokkerende dårlige i Europa er noe jeg gremmes mer over. Det er så dårlig at det nesten ikke er verdt å snakke om.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Megafritz
Veteran

PostPosted: 27.11.2013 01:44    Post subject: Reply with quote

Et særdeles reflektert og fornuftig innlegg oppemannen. Støtter spesielt dine tanker om kontinuitet og gjennomtrekk samt innkjøpspolitikk. Vet jo at du ikke er spesielt glad i "eksotiske" spillertyper, og jeg støtter deg egentlig på mye her. Synes f.eks ikke Konan briljerte for oss, men plutselig dominerte han i en Bundesligaklubb. I tillegg ønsker de fleste å dra etter 6-7 gode kamper og det skaffer iallefall ikke kontinuitet. (Forsåvidt mange norske unggutter som pakker kofferten etter et par Dagens Ivers, men ikke på langt nær i samme grad)
Back to top
Whoppa
Veteran

PostPosted: 27.11.2013 08:52    Post subject: Reply with quote

Oppmannen wrote:

Alexander Sørloth: ... Har vist at en farskapsprøve trolig er overflødig.

Haha Tommel'n opp!

Bra innlegg forøvrig.
Back to top
PauloSilas
Veteran

PostPosted: 27.11.2013 12:48    Post subject: Reply with quote

Oppmannen wrote:

Jon Inge Høiland: 3 Helt grei cupfinale. En spiller som ikke har påkalt den store entusiasmen hverken da han signerte eller senere. Nå reiser han. Takk for innsatsen. Kunne godt kommet til RBK fem år før.

Per Verner Rønning: 4- Klart begrenset spiller. En slags ny Lago som ikke gjør seg bort når han settes inn, men kompenserer for det han mangler ved å gjøre det enkelt og spille på det han kan. Ideell squadspiller som er bra nok til å gjøre jobben i de kampene hvor det blir nødvendig, men dårlig nok til å innse at han ikke er en spiller laget bygges rundt. Alderen og skadesituasjonen tilsier at dette nok er en spiller RBK kan beholde om klubben ønsker det.

Fine vurderinger men synes scorer de siterte spillerne for hoeyt.

Jon Inge Høiland var aldri noe reelt foerstevalg i noen posisjon selv da Gamboas formkurve pekte rett ned. Derfor synes jeg ikke han fortjener hoeyere karakter enn Gamboa men heller 2+

Per Verner Rønning: Som du sier en begrenset spiller som i tillegg faar sesongen oedelagt av skader. Aldri i livet om han har vaert like god som Strandberg (4-) saa med mindre du opererer med handicap som i golf saa fortjener de ikke samme karakter. Heller en 3-
Quote:

Henri
Legende

PostPosted: 27.11.2013 13:27    Post subject: Reply with quote

Veldig bra oppsummering Oppmannen. Enig i det meste, men vil justere opp Reginiussen og Strandberg. Midtsjø har forresten vært skadet, ikke på utlån.
Back to top
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 27.11.2013 13:46    Post subject: Reply with quote

Terningkast 2.

Det å bli slått ut av E-cup av St. Johnstone (!) i juli er helt utilgivelig og en katastrofe for klubben på alle vis. Man kan snakke om arbeidsuhell mot Mjøndalen og Follo, men ikke i sesongens viktigste kamper. Når vi heller ikke vinner serien, kan ikke karakteren bli bedre.
Back to top
larsarus
Legende

PostPosted: 27.11.2013 13:52    Post subject: Reply with quote

Reagerer på avsnittet om Selnæs. Om han ikke skal jobbe som DM så betyr jo det at han må bli en indreløpertype, hvor jeg ser hans treghet vil bli et mye større problem. Som DM løser han den biten greit med sin glimrende posisjoneringsevne samt at vi har masse hurtighet i forsvarsrekka med noen få unntak. Synes også han har blitt god på dueller utover sesongen med sin noe kraftiger fysikk i år, og han har tilpasset seg økende grad av å få juling relativt bra. Legg på dødballegenskapene, så er han I sum akkurat på det sporet han skal være for å gjøre DM-rollen til sin i løpet av kort tid, sånn jeg ser det...
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 27.11.2013 15:19    Post subject: Reply with quote

Jeg forstår jo at du ikke vil gi karakter på Chibuike fordi det hadde utløst et skred av diskusjon og gjort resten av det gode innlegget helt overflødig etter tre timer, men jeg synes nå likevel det kunne vært interessant å se hvordan du, som erklært 'Chibbe-skeptiker', vurderer prestasjonene til vår toppscorer og klart mest effektive spiller opp mot de andre angrepsspillerne.

Det jeg ber om er altså en vurdering av hvordan han har prestert i år, litt løsrevet fra om han er mannen å satse på til neste år. Jeg forstår at din vurdering vil være annerledes enn min, det er derfor det er interessant.
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 27.11.2013 19:13    Post subject: Reply with quote

Jeg tror ikke vi orker en runde til med det der. John Chibuike har en egen tråd som jeg ikke leser og ikke skriver i.

Og jeg har nok feilet noe på forsvarsspillerne. Strandberg har nok vært bedre enn Rønning, og Høiland er vanskelig å karaktersette. Gamboa har vært skuffende, mens Høiland kanskje har klart seg bedre enn man ventet/fryktet, basert på tidligere år. Så tallene til Rønning/Høiland ble nok farget av hva de har levert ift. forventninger, og ble feil sammenlignet med Strandberg/Gamboa. Glipp fra meg rett og slett. Ble opptatt av prestasjoner opp mot utgangspunkt, og glemte litt at skalaen må være uniform, allmenn eller hva det heter.

Når det gjelder Selnæs tror jeg kanskje hans beste rolle hadde vært som en av to litt tilbaketrukne i 4-2-3-1, forutsatt at den andre av de to er et fysisk beist av en duellspiller, med stor arbeidskapasitet. Denne spilleren har vi ikke i stallen nå. Og skulle man satt opp et lag med nåværende stall i den formasjonen er det naturligvis andre spillere som ikke er skreddersydd for noen av de andre midtbanerollene. Vanskelig å komponere et lag der så mange som mulig får spille i den rollen de er best i.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
senador
Legende

PostPosted: 27.11.2013 19:56    Post subject: Reply with quote

Jeg skjønner ikke at Koteng mener vi har hatt betydelig fremgang i år:

Vant vi serien? Nei

Vant vi cupen? Nei, et pinlig tap der vi ble utspilt mot et bedre lag til å SPILLE fotball.

Kom vi til Europa? Nei, ble en pinefull affære.

Spiller RBK artig og angrepsvillig fotball? Nei

Har noen yngre spillere tatt store steg? Nei

SÃ¥ hva mener man med BETYDELIG fremgang under Per Joar Hansen ??

Har forsterkningene vi hentet før sesongen slått til: Mike Jenssen har levert, resten har ikke gjort det.

Terningkast for sesongen: 1+
Back to top
LarsG
Veteran

PostPosted: 27.11.2013 21:34    Post subject: Reply with quote

Resultatmessig i liga: Vi vil alltid vinne, men de fleste år vil vår poengsum holde til gull. Her er jeg egentlig ganske fornøyd om man kun ser på resultater.

Resultatmessig i cup: Sølv er langt bedre enn vi har klart på mange år. Isolert sett ganske bra.

Resultatmessig i E-cup: Bortimot horribelt. Ryker ut mot et skotsk lag vi skal slå.

Spillmessig: Lavere enn på mange år. Forsvarsjobben har vært ganske bra og er det som i stor grad har skaffet oss forholdsvis gode resultater i NM og liga. Angrepsspillet vårt er ikke-eksisterende.

Spillermateriell: Virker bra. Som Lars Tjærnås sa: RBK spiller ikke bedre eller annerledes enn andre lag, de bare har litt bedre spillere. Jeg er ikke i tvil om at dette laget har et stort potensial - her gjelder det å få det ut.

Alt i alt gir jeg sesongen karakter (fra 1-6) 3 -
Et godt forsvar gjorde at jeg var spent til langt utpå høsten. Jeg hadde vel aldri helt trua fordi vi var så elendige offensivt, men resultatmessig holdt vi stand lenge. Dette trekker opp.

Jeg synes Perry har gjort en slett jobb med et godt fotballag og mener ikke han bør fortsette. Derimot ser jeg ikke noen opplagte kandidater p.d.d. Det er ingen tvil om at det tar tid å sette sitt preg på et lag, men med Perry savner jeg at vi ser klar fremgang. Denne sesongen ville vært svært enklere å gi en god karakter om vi fikk to sølv ved å spille offensiv og artig fotball.
Back to top
sveininge
Rutinert

PostPosted: 27.11.2013 21:53    Post subject: Reply with quote

Serie: Bra poengmessig, tidvis veldig skuffende spillemessig. Vi har tapt mot skitlag som Ulf og Tromsø, samtidig som vi har skjemt oss ut i alle tre kampene mot Mordor. Det holder ikke, gull eller ei.

Cup: Pluss for at jeg har fått oppleve min første cupfinale live. Åpenbart et minus hvordan den cupfinalen endte.

E-cup: Her blir det stryk.

Generelt:

- Jeg synes Selnæs skulle fått en sjanse som midtbanegeneral fra dag 1, ettersom vi ikke kjøpte noen ener til denne rollen i vinter.
- Generelt skuffet over hvor få sjanser unggutta fikk i starten av sesongen.
- Aldri fått noen forklaring på hvorfor Lund Hansen plutselig ble vraket.
- Skuffet over hvordan vi helt eller delvis har skuslet bort talentet til spillere som Dockal og Chibuike.
- Tror det blir serie- og cupgull neste år. Usikker på EL. Ryker mot Crusaders i første runde.
Back to top
Whoppa
Veteran

PostPosted: 28.11.2013 08:37    Post subject: Reply with quote

LarsG wrote:
Spillmessig: Lavere enn på mange år.

Lavt ja, men ikke værre enn de to foregående årene.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
Page 2 of 3

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb