English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
VÃ¥lerengens IF
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 107, 108, 109 ... 215, 216, 217  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Thulian
Veteran

PostPosted: 21.11.2013 17:32    Post subject: Reply with quote

Får håpe VIF får orden på det økonomiske og ikke faller helt igjennom i 2014. Er tross alt et lag vi bør ha i Eliteserien.
Dog kan de godt miste en del profiler;)

Kongshavn
Gonzales
Høgh (på tross av alderen, 30)
Børven
Calvo

Det er vel kun de spillerne jeg ser på som potensielle targets for RBK.
Kongshavn fordi at han er lovende og ung (selv med ufattelige blemmer mot SIF...)
Gonzales spennende forsvarsspiller fra Costa Rica (der har vi jo Gamboa som kan prate koselig med Gonzales for å få han til å trives)
Høgh er bautaen i VIF slik jeg ser det, vesentlig bedre enn Muri. MEN alderen teller jo ikke akkurat for ham.
Børven... Vel det bor noe uforløst i ham, og han har jo et talent. Får vi lokket Bakenga hjem så kan Børven bare bli værende for min del.
Calvo, spennende, driblesterk og skyteglad.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address MSN Messenger
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 21.11.2013 17:51    Post subject: Reply with quote

Jeg kan dønn ærlig ikke se en eneste spiller jeg vil ha eller som ville forsterket oss. Engen har en sensasjonelt dårlig stall, hvis de skal miste snie beste og erstatte med juniorer i vinter så snakker vi seriøse sjanser for nedrykk 2014. Om de ikke går konkurs før seriestart da.

Burde si at jeg håper de klarer seg, viktig å ha i TL, viktig for engasjementet og Oslo, blablalba. Men klarer ikke annet enn å storkose meg over dette. Grusomme Rekdal og jubileum gjør det hele enda morsommere. Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
bongo
Veteran

PostPosted: 21.11.2013 17:51    Post subject: Reply with quote

Calvo og kanskje Børven er vel de eneste som kan være aktuell, resten er rett og slett ikke god nok.
kristobal
Legende

PostPosted: 21.11.2013 18:00    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:

Man kan vel trygt si at enkeltes spådom om VIF som den nye økonomiske og sportslige stormakten etter 2010 sesongen, og RBK's mrs nedover var skivebom Smile

Ikke det at det har gått så fantastisk bra med RBK de siste årene heller, men satsingen på 11-ern og den fantastiske økonomistyringen i VIF viste seg nok å være noe overilt ja.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 21.11.2013 18:07    Post subject: Reply with quote

Hehe du har lov å klinke til nå Kristobal Very Happy

Edit: Vel vitende om den konkurs-alvorlige situasjonen de var i, hvordan i all verden kan de forsvare å signere både Grindheim og Høgh i sommer?
Back to top
quentez
Veteran

PostPosted: 22.11.2013 01:02    Post subject: Reply with quote

Man slutter liksom å bli overrasket lengre. Budsjetterer klubbene fra dag til dag, eller er ledelsen totalt blottet for kompetanse?

Likevel er det litt morsomt, da.
Back to top
Jonas
Veteran

PostPosted: 22.11.2013 06:53    Post subject: Reply with quote

Jubbileumsår fra hællvete.
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 22.11.2013 16:58    Post subject: Reply with quote

Skal si det går fort opp og ned her i væla.

For ikke så lenge siden (4-5 år?) slo både klubb og fans seg på brystet og skrøt av å være en økonomisk mønsterbedrift i norsk fotball etter å ha brukt denne konsulenten som delte opp alle budsjetter til mindre deler for å få total oversikt. De hadde budsjetter som gikk i null og vel så det, og fremsto som den klubben i Norge med kanskje best oversikt og kontroll på økonomien.

Som Jonas også sier - fantastisk jubileumsår. Deres eneste spenningsmoment var om de skulle havne på kvalik eller trygg grunn, selv om forventningene før før sesongen var store med Rekdal tilbake bak rattet.

I sitt 100 år som klubb står VIF frem som en klubb uten særlige ambisjoner, med en kjedelig og pregløs spillergruppe med få ekstremferdigheter. Økonomien går i driter'n, og treneren som ble trumfet gjennom av en investor som overkjørte det medlemsvalgte styret. Nedrykksspøkelse hang farlig nært mot slutten, og cupen var over før det begynte å bli gjevt. Det virker som om VIF har gjort så og si alt feil. Vakkert.
pingvin
Veteran

PostPosted: 22.11.2013 18:17    Post subject: Reply with quote

Godt å se at de risikerer bankrott pga lønn til spillere som Yssouf Kone Very Happy
Back to top
Iziba Jaja
Veteran

PostPosted: 22.11.2013 18:54    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Skal si det går fort opp og ned her i væla.

For ikke så lenge siden (4-5 år?) slo både klubb og fans seg på brystet og skrøt av å være en økonomisk mønsterbedrift i norsk fotball etter å ha brukt denne konsulenten som delte opp alle budsjetter til mindre deler for å få total oversikt. De hadde budsjetter som gikk i null og vel så det, og fremsto som den klubben i Norge med kanskje best oversikt og kontroll på økonomien.

Slik fjernet VIF gigantunderskuddet

Gjennom ansettelsen av Rune Riberg (tidligere NFF) ansatte vi Norges beste fotballøkonom som vår økonomisjef . Hans gode og grundige rapporteringer og kontrollrutiner har gjort ham til en sentral og avgjørende brikke for å endevende tallene og sette bærekraftig økonomi på agendaen.

http://www.nettavisen.no/...971040.ece

Vålerenga har gjennomgått et økonomisk mirakel de siste to åra. Nå skal suksessformelen eksporteres.

http://www.dagbladet.no/2.../15986249/
Back to top
Prinsen fra Os
Senior

PostPosted: 22.11.2013 22:31    Post subject: Reply with quote

Keenoir wrote:
Finnes det noen godbiter i Vålerenga det kan være interessant for oss å skaffe for en rimelig penge? Har likt litt det jeg har sett av Calvo og jeg tror fremdeles det finnes talent i Børven og vi trenger virkelig en spiss som har sin fremste egenskap å holde seg i boksen og som faktisk har styrken i å avslutte.

Er det ikke litt merkelig å ønske seg Børven når man har Nicki Bille og Søderlund i troppen?
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 24.11.2013 09:22    Post subject: Reply with quote

Jeg er ikke spesielt begeistret for Nicki Bille eller Søderlund, spesielt sistnevnt er ikke noe mer enn en høyst middelmådig tippeligaspiller og Nicki Bille trenger en trener med formidlingsevne til å forklare han at han skal holde seg mer i boksen og ikke vase rundt alle andre plasser.

Uansett er ingen av dem typsike målskorere noe som Børven faktisk har vist seg som, dog riktignok ikke i Vålerenga.
Back to top
Lloyd
Senior

PostPosted: 24.11.2013 20:16    Post subject: Reply with quote

Det hadde vært helt konge om VIF hadde rykket ned en divisjon, ikke minst hadde Reka blitt en legende (riktignok i min egen klubb Lyn, men pytt pytt...), men jeg klarer ikke å glede meg over at noen klubb skal gå konkurs (selv ikke enga).

Fotballmessig er Oslo tilbake på sent 80 tall/tidlig 90-tall; ingen klubber som hevder seg, et publikum som ikke gidder dra på kamper og et næringsliv som ikke er interessert i å spytte inn fem flate øre til lokale klubber. Det renner over av yngre fotballspillere i Oslo og omegn, det finnes nok penger i det lokale næringsliv til langt mer enn ett lag og selv med moderat interesse for fotball bør stadion fylles rimelig godt opp. Hvorfor er det så veldig mye mer vanskelig å drifte en klubb i Oslo enn i Sarpsborg, Sogndal og Hønefoss?

Last edited by Lloyd on 24.11.2013 22:17; edited 1 time in total
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 24.11.2013 20:44    Post subject: Reply with quote

Jeg tror ikke det nødvendigvis er fordi klubbene ligger i Oslo (med noenlunde fornuftig drift burde det utelukkende være en fordel), men fordi de menneskene som har vært i styre og stell i Oslo-klubbene alltid tipper over mot verdensherredømme når laget gjør det ok. Det er liksom en forventning om at 'best i Oslo i dag' skal føre til 'best i Norge i morgen', og så gjøres de økonomiske betraktningene med det som målestokk, selv om ingenting annet ved driften skulle tilsi det.

Oslo er Norges største by, midt i Norges befolkningstetteste region, og burde klare å opprettholde et lag som trekker 15-20 tusen tilskuere i snitt, og hevdet seg i toppen stort sett hvert år, til tross for 'hovedstadsproblemet'. Dersom noen bygger klubb og omdømme litt tålmodig, stein for stein, så vil det skje. Spørsmålet er om den typen kompetanse fins i Oslo-fotballen.

edit: Forresten håper jeg Vålerenga blir slått konkurs og starter i åttende divisjon 2014, det hadde vært utrolig gøy, og evig fortjent.
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 25.11.2013 01:39    Post subject: Reply with quote

Det har jo vært et enormt problem i norsk fotball at vi i praksis ikke har segmentering i ligaen. Jeg vet ikke hvor mange klubber som har kommet fra Adecco eller lange perioder som middelhavsfarere som etter en medaljesesong uttaler mål som "best i Norge i løpet av tre år og unike i Skandinavia/Europa i løpet av fem". Så skal de plutselig begynne å lønne spillere og bygge organisasjon etter ambisjonsnivå i stedet for reell situasjon og økonomi.

Disse klubbene stuper gjerne fort i systemet igjen, men sitter igjen med etterslep som er vanskelig å følge opp. Slik praksis og tankegang har vært en kreftsvulst i norsk fotball lenge, men var klart tydeligst rett etter RBK-hegemoniets fall. Allikevel har vi flust av klubber som ikke lærer, og går med solide underskudd jevnlig (noe vi på ingen måte er fritatt for selv), er i akutt behov for eksterne midler i form av kronerulling og investorer, og lukter på konkurs.

Fotballen i Norge har absolutt ikke blitt bedre etter at Rosenborg ble vippet av tronen, heller motsatt. Og det i tillegg til at de fleste klubber bruker langt mer penger nå enn da. Vi trenger et solid hierarki i Tippeligaen med 3-4 lag jevnlig i toppen som typisk ville komme fra de største byene, et knippe midt på tabellen-lag, og en bunn med flere klubber med eneste mål å overleve. I dag kan i praksis omtrent alle lag i ligaen ha et berettiget håp om å blande seg inn i toppen, og vi har enorme utskiftninger og variasjoner i alle deler av tabellen fra år til år. Med en klarere segmentering av ligaen vil både publikumstall og sponsorinntekter bli langt mer stabile og oversiktlige for enhver klubb, og det blir naturligvis lettere å budsjettere lønninger og penger til spillerkjøp. For å spissformulere er VIF i topp og bunn omtrent annenhvert år, og da er det selvsagt vanskelig å vurdere inntekter fra eksempelvis sponsorer, og også svært vanskelig å ha mengder med lojale fans.

Økonomien i fotballen generelt har naturlig nok langt på vei blitt ødelagt av rikinger som "kjøper" en klubb, og storklubber som tar opp enorme lån for å opprettholde satsinga. Jeg mener å ha hørt at Real Madrid og Barcelona tilsammen har gjeld på over 30 milliarder, og slikt legger naturligvis føringer for lønningsposene og overgangssummene internasjonalt som også har ringvirkninger ned på vårt nivå. Men vi har ikke sjans til å få en sunn liga med mindre lag finner sin plass i stedet for å kjøpe seg kortsiktig suksess og legge opp økonomien etter publikums- og sponsorinntekter fra sin ene gode sesong i toppen.

Klubber som Molde, TIL og VIF har i lang tid drevet over evne, og det er beklagelig både for klubbene selv og ligaen under ett. Jeg lurer på om, og eventuelt når, vi får en sunn økonomi i norsk fotball. Jeg trodde ting hadde bedret seg, men når en så stor klubb som VIF kun tre år etter å ha stålkontroll på økonomien (og tilogmed hadde nok til overs til å reklamere på TV) ikke har penger nok til å lønne spillerne sine, er det tydelig at vi fortsatt har enormt langt å gå.
Sola
Veteran

PostPosted: 25.11.2013 09:04    Post subject: Reply with quote

Veldig få i Oslo føler en tilhørighet til Vålerenga. Det kan rett og slett ikke undervurderes. Jeg kjenner selv folk som bor midt i Vålerenga-området, og alle er for det meste likegyldig til hvordan det går. De er fotballinteresserte mennesker, men går sjelden/aldri på kamper, og følger mer med engelsk fotball. Noe er alvorlig galt i Oslo.

I Stockholm f.eks. er det en mye mer tilhørighet til klubbene. Der har man klart å bygge opp en kultur rundt Hammarby, Djurgården og AIK, med sistnevnte som den største. Det ligger ikke en kultur for å heie på Vålerenga i Oslo. I bydelene med mye innvandrere, som også burde være et nedslagsfelt for Vålerenga, har jeg inntrykk av at kun et fåtall bryr seg. De spiller fotball, men følger mer med f.eks. spansk fotball. Joshua King f.eks., som kommer fra Romsås, hadde ikke hørt om Tom Lund, Erik Solér etc. Det er ganske ekstremt, og vitner om null interesse for norsk fotball. Jeg skal ikke generalisere, men tror faktisk det er så og si ingen interesse for norsk fotball i mange bydeler på østkanten.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 25.11.2013 09:22    Post subject: Reply with quote

Det er velkjente ting du tar opp der. For fotballinteresserte innvandrere i Oslo er "norsk fotball" et sjellsord.
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 25.11.2013 13:49    Post subject: Reply with quote

Det er ikke bare utenlandske tilflyttere som "vanner ut" tilhørigheten, det er også veldig mange tilflyttere fra andre deler av landet. Nordlendinger, Bergensere og trøndere har som regel allerede et lag før de gjør Oslo-folk av seg.

VIFs (hoved)nedslagsfelt er en enorm smeltedigel av interesser, fokus og tilhørighet. Det sier jo sitt når klubben har tyngre navn og interesse i Hedmark og Oppland enn egne bydeler.
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 26.11.2013 09:55    Post subject: Reply with quote

Det er helt riktig som dere sier, samtidig er det faktisk såpass mange som er født og oppvokst i Oslo, og som har sterke følelser for den byen, at det burde være nok til å drive interessen for minst ett sterkt norsk fotballag.

Litt av problemet ser for meg ut til å være at Vålerenga liksom er 'mer klubben enn byen', og de burde gjøre en langt bedre jobb med å markedsføre seg og bygge gode relasjoner med breddeklubbene som produserer spillerne deres. Det blir et ganske lite utvalg å trekke tilskuere fra når de insisterer på å være en bydelsklubb samtidig som de skal bli både best i alt og unike. De hadde en gedigen mulighet nå når de ble det eneste bynære laget i øverste divisjon, men den forvaltet de tilsynelatende på verst mulig måte.

Nå er jo tendensen litt i norsk fotball at mange av de største talentene som kommer opp har innvandrerbakgrunn (litt vestafrikansk blod gjør underverker for hurtigheten, blant annet), og dersom det er sånn at 'norsk fotball' er et skjellsord hos fotballinteresserte Oslofolk, hvorfor ikke satse på en spillestil som virkelig gjør Vålerenga unike i norsk sammenheng? Finn en trener fra en sydlandsk fotballkultur, dyrk fram unge individualister og la dem drible og stå på. Resultatmessig hadde det vel tatt tid å bli det helt store, men det kunne kanskje vært et lag folk ville ha sett på i medgang og mild motgang, og media ville jo elsket det. Vi andre ville nok hatet det litt, men jeg synes det hadde vært litt befriende også med et lag som skilte seg ut fra den grå massen.
Sola
Veteran

PostPosted: 27.11.2013 05:01    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:

Nå er jo tendensen litt i norsk fotball at mange av de største talentene som kommer opp har innvandrerbakgrunn (litt vestafrikansk blod gjør underverker for hurtigheten, blant annet), og dersom det er sånn at 'norsk fotball' er et skjellsord hos fotballinteresserte Oslofolk, hvorfor ikke satse på en spillestil som virkelig gjør Vålerenga unike i norsk sammenheng? Finn en trener fra en sydlandsk fotballkultur, dyrk fram unge individualister og la dem drible og stå på.

Enig i alt dette, men man prøvde vel med Martin Andresen i noen år. Han hadde en litt unorsk fotballfilosofi, som dog misslykkes (mye pga. elendig spillerlogistikk, men det er en annen sak).
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 27.11.2013 14:41    Post subject: Reply with quote

Det er etter mitt syn Martin Andresen som er feil med den tankegangen. Jeg snakker om å ansette en erfaren trener som har lyktes på greit nivå med en mer 'sydlig' spillestil, og det er jo veldig typisk Vålerenga at de lander på en ugrei norsk skrue uten nevneverdig trenererfaring som påstår at han er unik og spesiell. VG-ansettelse av verste sort.
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 27.11.2013 14:47    Post subject: Reply with quote

Andresen hadde vel ikke engang trenerkurs da han ble ansatt om jeg husker rett. Han tok i hvertfall en del (obligatoriske) kurs etter kontrakten var underskrevet.
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 29.11.2013 09:29    Post subject: Reply with quote

http://www.nettavisen.no/...719367.ece

Jeg fryder meg Cool

- Torgeir Børven
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 29.11.2013 09:39    Post subject: Reply with quote

Du får fryde deg helt til neste oppslag om elendige tall fra Brakka kommer.
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 29.11.2013 10:08    Post subject: Reply with quote

Smått ironisk at Jim Solbakken for ikke lenge siden overtalte Gunnarsson til å velge VIF fremfor Rosenborg da sistnevnte ble påstått og være på randen av konkurs og ikke kunne betale lønninger..
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 107, 108, 109 ... 215, 216, 217  Next
Page 108 of 217

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb