View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
MariusV Veteran
|
Posted: 30.09.2013 17:29 Post subject: |
|
|
Personlig gleder jeg meg over at Molde er i ferd med å bygge seg opp, og at Strømsgodset jager oss i hælene. Etter det har vi Viking, Aalesund og Haugesund (og forhåpentligvis Vålerenga på sikt) til å utfordre.
Jeg satser og håper jo at Rosenborg alltid tar #1, men disse sterke utfordrerne er med på å gjøre Tippeligaen mer attraktiv, og på sikt vil de forhåpentligvis bidra med flere poeng til eufa-rankingen osv.
Hurra for våre konkurrenter - bortsett fra når de spiller mot oss! |
|
Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
|
Back to top |
|
 |
krysstvælla Rutinert
|
Posted: 02.10.2013 15:31 Post subject: |
|
|
Bekymrer meg litt at vi ikke har holdt nullen på 7 kamper og ikke hatt en "storseier" siden 4-1 kampen mot Brann... |
|
Back to top |
|
 |
larsarus Legende

|
Posted: 02.10.2013 16:06 Post subject: |
|
|
Det er faktisk bekymringsverdig. RBK har normalt sett vært veldig god til å holde nullen...
Inn med Lunna! |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 02.10.2013 16:39 Post subject: |
|
|
Hehe! Ser du fortsetter ditt korstog mot Örlund, larsarus. Jeg synes heller ikke han er god nok (og usikker på om det blir særlig mye bedre med Lunna), men problemene våre er ikke alltid på keeperplassen.
For eksempel har vi i de tre siste kampene sluppet inn mål ikke Örlund kan lastes for. I første mot Haugesund var det en glipp i forsvaret som gjorde at Gytkjær kunne avslutte fra få meter, i andre scorte samme mann etter en horribel pasning fra Jensen, hvor Örlund var svært nær å redde med en god involvering, og mot Særp var det straffe.
Jeg vil ha bedre keeper enn Örlund like mye som andre kritikere, men det er ikke slik at alt ordner seg med å bytte målmann. Örlund har ikke hatt så mange direkte tabber i år, selv om det finnes mål han kunne ha tatt. Første bud er å bli bedre i banespillet slik at vi ikke slipper til så mye. Angrep er som kjent det beste forsvar. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
bongo Veteran
|
Posted: 06.10.2013 22:29 Post subject: |
|
|
Det ser ut til at vi går mot en sesong der vår toppscorer ikke når 10mål engang. Hvem hadde trodd det før sesongen.
Får bare håpe Søder tar steget neste år, ellers er jeg redd vi ut å handle igjen. Bille kan vi ihvertfall bare glemme, han er ingen typisk målscorer. _________________ Alfredbørs 1-10: 7 |
|
Back to top |
|
 |
bommel Veteran
|
Posted: 06.10.2013 22:38 Post subject: |
|
|
Chibuike har 11 kamper fra start, og står med 7 mål. Det er da ikke så verst. Det skal likevl sies at han ikke er en naturlig målmaskin, selv om han faktisk kommer seg til sjanser. Men de to danskene er katastrofalt dårlige til å komme seg til sjanser, og til å avslutte. Særlig Bille, han eier ikke nese for posisjonering. |
|
Back to top |
|
 |
larsarus Legende

|
Posted: 06.10.2013 22:44 Post subject: |
|
|
Tror eneste redningen for Bille er å omskolere han til å bli et ving-alternativ. Selvsagt synd for han om vi får tak i en skikkelig ving, men sånn er det - å være midtspiss er ikke det han holder på med ute på matta i alle fall. |
|
Back to top |
|
 |
Zzyzx Veteran
|
Posted: 06.10.2013 23:13 Post subject: |
|
|
Bille har en hel haug med kvaliteter. Grei fart, god teknikk, god på hode, sterk i kroppen, et godt skudd. Men han mangler Bratigolgenet. Han er ikke en naturlig goalgetter. Jeg har dog enda ikke gitt han opp enda som midtspiss. Det kommer!?... |
|
Back to top |
|
 |
Sjiraff Veteran
|
Posted: 06.10.2013 23:16 Post subject: |
|
|
Tror nok Bille, Mikkelsen og Søder har blitt mye bedre vi har hatt et snev av offensivt samspill. Om midtbanen og backene kunne kommet høyere i banen og skapt overtall. _________________ Never Wake A Sleeping Ninja Cow |
|
Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 07.10.2013 01:22 Post subject: |
|
|
Hovedsitatet i Adressa i dag etter kampen.
" NÃ¥ er vi i angrepsposisjon "
 _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
Back to top |
|
 |
Tjlicious Senior
|
Posted: 07.10.2013 02:29 Post subject: |
|
|
Sesongen sett under ett fortjener vi ikke seriegull. |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 07.10.2013 09:21 Post subject: |
|
|
Kampen igår var en demonstrasjon i hvordan godfotteori, samhandling og lagspillet ikke skal utføres. Hvor vi tidligere i år har vunnet kamper på individualistene, ser vi ut til å tape gullet i sluttspurten - pga individualistene.
Å lese Hoftun intervjuet for så å se en gjeng individualister skyte selv i 90 min igår er mildt sagt latterlig. |
|
Back to top |
|
 |
Mikkelsen Veteran

|
Posted: 07.10.2013 11:32 Post subject: |
|
|
Zzyzx wrote: | Bille har en hel haug med kvaliteter. Grei fart, god teknikk, god på hode, sterk i kroppen, et godt skudd. Men han mangler Bratigolgenet. Han er ikke en naturlig goalgetter. Jeg har dog enda ikke gitt han opp enda som midtspiss. Det kommer!?... |
Tror du burde lese om igjen av det du har skrevet. God teknikk? Hver gang han har ballen ser det ut som han ikke er i balanse og har ikke styr på det han holder på med. Godt skudd? Han klarer såvidt å skyte. Eneste han har klart i hele sesongen er det pene målet som var mot Aalesund? Da han traff krysset. Han stresser for mye og er FOR villig til å score. Ikke en goalgetter. |
|
Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 07.10.2013 14:45 Post subject: |
|
|
Jeg mener Rosenborg ballklub har den soleklart beste spillertroppen i ligaen, og Molde har en tropp som er et hakk bedre en Godset sin tropp.
Godset har flere gode spillere og 4 ekstra gode spillere i Storflor, Johansen, kwarasay og Vilsvik. De har dog også noen ganske middelmådige spillere i Hamoud, Brenne, Kamara og Storbæk. Likevel har de like mange poeng som oss og leder på målforskjell, med 4 kamper igjen å spille.
Hvorfor er det slik? Jeg mener jeg kan se en feilslått innstilling blant RBK-spillerne, en mangel på glød og en lagånd som er svakere en hos Godset.(les svakere en Godset og ikke svak).
I en rekke kamper som butter imot mestrer spillere som Bille, Strandberg, Helland, Selnæs og av og til Tore med en grenseløs syting og negativitet som ikke bidrar til noe annet en å irritere dommeren og fyre opp negativiteten til supporterne under hjemmekamper. Hos Godset er det mye mer entusiasme og glød i de kampene som vipper, og jeg tror denne forskjellen på oss og Godset kan være det som koster oss gullet.
Kunne vært greit å hatt en mental trener eller hva Hoftun? _________________
TomH wrote: | Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her |
|
|
Back to top |
|
 |
hellvikrunner Veteran
|
Posted: 07.10.2013 14:56 Post subject: |
|
|
Tjlicious wrote: | Sesongen sett under ett fortjener vi ikke seriegull. |
Enig. Gullet går (og bør gå) til Strømsgodset. At RBK i det hele tatt er med å kjemper om gullet er i seg selv en gåte. |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 07.10.2013 15:04 Post subject: |
|
|
Vi kunne fått flere mål om vi var enige om at vi mangler en typisk målmaskin. Jeg tror vi har mye å vinne på å erkjenne både overfor spilleren, gruppa og åpent offentlig at Nicki Niels ikke er denne målmaskinen, men må brukes litt annerledes, for å bruke styrkene og ikke eksponere svakhetene så mye. Det vil forhåpentligvis ta bort litt av presset som ser ut til å fremtvinge for dårlige valg i situasjoner der vi kunne ha skapt bedre avslutningssituasjoner.
Klubben har valgt å heller kjøpe inn Nicki Niels og Søderlund etter at "spisskompetanse" som Prica og Iversen forsvant. Tar med Tarik også, selv om han heller ikke var en typisk goalgetter, så klarte han å skape sjanser selv eller dukke opp når noe skulle ekspederes inn.
De valgene som klubben har tatt angående spisser må vi nok leve med, men det vil gjøre oss bedre å erkjenne (innad) hvilke styrker og svakheter våre spisser har. Å for eksempel late som om dårlig timing, god spenst og ikke mer enn OK headinger gjør det vel verdt å pøse hodeballer mot Nicki Niels i dueller mot stoppere, som om ikke annet er sterke i kroppen og gode på hodet, gjør oss ikke bedre. Å få høre/lese at man er så utrolig god til ditt og datt, når man egentlig bare er for dårlig eller middels god, men kanskje storkjefta når man en gang i mellom lykkes, gjør ikke en person som Nicki Niels så godt. Dette er ikke ment som noen håndhevelse av Janteloven, men heller som en hjelpende hånd til en som ser ut til å være så tyngende opptatt av å putte målene for å vise andre at han er denne målmaskinen som han egentlig ikke er. OK, Nicki Niels scorer de målene han gjør. La oss si at det er "nok" fra ham. (Samtidig som han terper på avslutningssituasjoner for å bli stadig bedre, og at han samtidig forstår hvorfor.) Så får vi jobbe mer med å få opp antall mål han kan hjelpe andre til å score for laget i stedet for å ødelegge gyldne muligheter med det som, gitt hans egenskaper, egentlig er for sløve valg.
Ros for konkretiserte gode valg og gode prestasjoner er bra, men man må også få høre at konkret påviste dårlige valg og dårlige prestasjoner er for dårlig om rosen skal ha noen nytte. Videre må man selvfølgelig øve så mye mer på valgsituasjonene, og få gjøre de riktige valgene så mye at feilvalgene blir så sjeldne at de er "til å leve med". Når målene triller inn, fordi laget omsetter en mye større andel av sjansene sine, fordi spillerne oftere gjør bedre valg, er det ikke mange som bryr seg stort om hva "målmaskinene" egentlig heter.
Feil valg avler desperasjon, som igjen avler feil valg. For hver gang Nicki Niels mislykkes i en hodeduell der pari kanskje er å vinne en av fire, så blir han mer desperat etter å lykkes neste gang han er nær ballen, og da kommer de desperate, håpløse valgene lettere. Bedre da å ikke sette ham opp i hodedueller, men heller la ham binde opp stopper(ne) i den situasjonen og legge innlegget til de som kommer rundt ham på løp. Så må også de som valgte å ikke løpe der, eller den som tross gode alternativer valgte den håpløse høye til Nicki Niels, også få høre hva som er godt og hva som skal gjøres bedre.
Og ikke minst. Øve, øve, øve. Bare prat er oppskrytt. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 07.10.2013 15:56 Post subject: |
|
|
gisp! wrote: | Jeg tror vi har mye å vinne på å erkjenne både overfor spilleren, gruppa og åpent offentlig at Nicki Niels ikke er denne målmaskinen, men må brukes litt annerledes, for å bruke styrkene og ikke eksponere svakhetene så mye. |
Jeg er helt enig.
Jeg opplever innlegget ditt litt derhen at vi heller bør sette ham opp i en 'Gøran Sørloth' spisstype rolle, hvor rompa stort sett skal være vendt mot mål og hvor han skal sette opp sultne indreløpere på gjennombrudd. Men spillertypen Gøran Sørloth hadde også en fotballsmartness og et øye for mål som jeg ikke helt ser i Bille.
I mitt hode er han derfor ikke en spiss - dvs han er ikke den store goalgetteren vi behøver på topp - men heller en skjev kantspiller som også kan gå innover. Han har gode forutsetninger for å bli bra der men i vinter behøver han trene opp lagspill-intelligensen...
Velger man å tenke sånn rundt Bille så har vi kun Søder igjen som alternativ som den rene spissen. Vi bør derfor kunne ha rom for å forsterke oss til vinteren med for eksempel en målhungrig Bakenga hvis en slik mulighet skulle by seg og dersom vi velger å tenke slik rundt Bille.
Samlet sett er vi riktignok veldig ubalansert med tanke på vingene våre: hverken Chibbe, Bille eller Helland er gjennombruddsvinger (Helland prøver dog å gå på endel løp, men mangler noe på farten - kanskje den kan trenes opp mer?), og den eneste gjennombruddsvingen vi har er Mikkelsen som er langt mer ustabil enn vi hadde håpet. Det er helt greid med en skjev vingspiller som mer trekker inn og ikke typisk er gjennombruddsspiller. Men å ha bare slike spillertyper på vingene blir alt for statisk. Det er også litt av grunnen til at Perry tviholder på å få igang Mikkelsen. Som gjennombruddsving bør vi ha mer enn et alternativ. Vi har ingen dobling på spillertypen Mikkelsen.
Det er å håpe at enten Chibbe eller Bille blir solgt i neste vindu og at vi gjennom dette får påfyll til å komplettere stallen med en rask gjennombruddsving som passer i systemet, i tillegg til goalgetteren på topp. Denne vingen behøver ikke å være monsterdyr, det kan gjerne være et godt talent på vei opp.
Som igjen bringer meg til siste punkt - dobling på alle plasser... Her tenker jeg slik at dersom en spiss som stinker mål samt en knallgod barista koster særdeles mye penger å kunne holde på i drift, så får vi heller akseptere å ha noen mindre høytlønna som den råflotte 'doblinga' i alle lagdeler. Dvs erkjenne at vi har svakheter ved skader og heller gjennom dette gi noen ferske lokale talenter fantastiske muligheter til å vise seg frem. |
|
Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 07.10.2013 19:15 Post subject: |
|
|
Status etter den 26. serierunden:
20 13 | Snitt hjemme: 2.07 borte: 2.00 totalt: 2.04 | Hjemme | Borte | 1. | Strømsgodset | 1. | Strømsgodset | 2. | Rosenborg | 2. | Rosenborg | 3. | Viking | 3. | Viking | 4. | Haugesund | 4. | Haugesund | 5. | Aalesund | 5. | Aalesund | 6. | Molde | 6. | Molde | 7. | Brann | 7. | Brann | 8. | Odd | 8. | Odd | 9. | Lillestrøm | 9. | Lillestrøm | 10. | Start | 10. | Start | 11. | Vålerenga | 11. | Vålerenga | 12. | Sogndal | 12. | Sogndal | 13. | Sandnes Ulf | 13. | Sandnes Ulf | 14. | Tromsø | 14. | Tromsø | 15. | Hønefoss | 15. | Hønefoss | 16. | Sarpsborg 08 | 16. | Sarpsborg 08 | 8-5-1 21-9 29 | 7-3-2 23-14 24 | 26 - 15-8-3 - 44-23 - 53 |
Serieavslutningen de siste årene:
2013: 48-48-49-52-53- Har 2.04 i snitt etter 26 seriekamper
2012: 43-43-46-49-52-52-52-52-55 Snitt per 30 kamper: 1.83
2011: 39-42-42-45-46-46-46-46-49 Snitt per 30 kamper: 1.63
2010: 52-53-56-57-60-63-66-67-68 Snitt per 30 kamper: 2.27
2009: 52-55-58-61-64-64-65-68-69 Snitt per 30 kamper: 2.30 _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 10.10.2013 18:03 Post subject: |
|
|
Utenfor min fatteevne at RBK står igjen med 0 spillere oppe på dødball mot på Lerkendal. Dette er en av få muligheter til å kjøre overganger på eget gress ettersom motstanderen ligger såpass lavt som regel. Men på dødball flytter de fleste opp stopperne sine, og det er kontringsmuligheter. Og scorer vi på en slik kontring, må de flytte opp flere folk i åpent spill, og det kommer enda flere kontringsmuligheter. Men det blir vanskelig når en ikke har noen å kontre på. |
|
Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 10.10.2013 18:17 Post subject: |
|
|
Og når vi en gang kjører kontra så gjør bestandig noen feilvalg ved og prøve og dribble selv istedet for og spille ball til en bedre plassert medspiller eller så vender de og snur hjemmover og venter til resten laffer etter.
Synes laget er ALT for lite villig til og gå hurtig framover,og som oftest spiller vi på oss brudd på håpløse pasninger og får kontring i mot.
Spesielt mot godset,da var vi forbanna heldige. |
|
Back to top |
|
 |
larsarus Legende

|
Posted: 11.10.2013 01:09 Post subject: |
|
|
knerten_10 wrote: | Utenfor min fatteevne at RBK står igjen med 0 spillere oppe på dødball mot på Lerkendal. |
Din og flere andres... |
|
Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 11.10.2013 01:48 Post subject: |
|
|
Blant annet merkelig, ja. For det er vel liten tvil om at vi (om vi) taper gullet på prestasjonene hjemme. Det er absolutt her vi har sviktet, i år. Forsvarspillet har vel vært godkjent+. Midtbanen har også slitt, men har tatt steg hele sesongen. Som jeg ser det, er det angrepsspillet det har skortet på.
Godset har vel i nærheten av 2.7 poeng i snitt hjemme. Vet ikke om dette har sammenheng, men når de spilte mot Vålerengas åtte-ni-ti-manns-mur, klarte de allikevel å spille i (bak)rom, doble på kant og skape store sjanser og score mål. Kanskje har det mer enn før, blitt sånn at lag på Lerkendal parkerer bussen. For for de som ikke gjør det, får som regel stryk. Derfor er det lett å se at vi ikke har knekt koden når det kommer til angrepet. Mye skyldes nok trenere men faen skal vite, at det skyldes like så mye spillerne. Feile typer spillere som ikke forstår systemet.
I siste kamp mot Hønefoss, var vi de totalt overlegen. Vi skapte mer enn nok sjanser til å ta en velfortjent og lett seier. Sånn ble det ikke. Vi tapte (ja, vi tapte) kampen på elendig effektivitet og dårlige enkeltmannsprestasjoner. Motsatt fra i fjor, altså. Ikke rart mange etterlyser en Prica, Storflor, Brattbakk eller en Ivers.
Jeg vet ikke jeg, bare synser her, og må si at jeg blir utrolig skuffet om ikke Perry og mannskapet lykkes. De hadde, og har all verdens verktøy til å lykkes. Mye mer enn hva JJ f.eks. hadde. _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
Back to top |
|
 |
Ims Junior
|
Posted: 11.10.2013 21:22 Post subject: |
|
|
Hvor mange straffer har Rosenborg fått i år? |
|
Back to top |