English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Trenertråden
Goto page Previous  1, 2, 3

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Sola
Veteran

PostPosted: 25.03.2013 13:13    Post subject: Reply with quote

knerten_10 wrote:
Sola wrote:
Har du vurdert å ta den noen trenerkurs, knerten?

Jeg har egentlig ikke vurdert å reise utenlands, akkurat nå føler jeg jeg får nok impulser og utvikling i miljøene jeg er i.

Det er selvfølgelig en helt grei prioritering når du er så ung. NAE er en f.eks en helt unik ressursperson i distriktet man bør utnytte seg av. Men på et eller annet tidspunkt tror jeg Trøndelag blir for lite. Da må du søke nye utfordringer. Men den tiden kommer, og du får finne ut av dette når tiden er inne.

Veldig bra at du leser mye. Men ikke bare les fotballrelaterte bøker. Les filosofi, romaner. Å være trener handler om å kunne ta vare på mennesker fra alle mulige samfunnslag. Fotballen er et speilbilde av samfunnet.
Back to top
View user's profile Send private message
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 25.03.2013 13:29    Post subject: Reply with quote

Spartacus: vi er helt enige om det aller meste. Når det gjelder min 4-3-3 på G16-nivå, så er den ikke bygget opp på en måte som fjerner mange valgmuligheter. Det eneste som er 100 % skrevet i sten, er egentlig hvordan vi står når vår keeper har ball, slik at vi får til å starte kort.

Deretter har spillerne retningslinjer for hvordan de bør/kan bevege seg videre fram i oppbyggingsfasen og frem til gjennombrudd og avslutning, men titt og ofte avvikes det fra dette (med vekslende hell), og dette gis ikke stor kjeft for. Det er opp til dem å lære seg/erfare hva som er riktig i forskjellige situasjoner.

Hovedforskjellen mellom seniorfotball og alt under er jo hovedhensikten. Med seniorfotball er hovedhensikten alltid (med 1. lag) å vinne flest mulig fotballkamper, mens under der er hovedhensikten å utvikle enkeltspillere. Derfor er ikke spillestilen like skrevet i stein på G16, men det er retningslinjer som de kan forholde seg til/falle tilbake på, og det opplever jeg at alle ser som utviklende og trygt.

Når det gjelder å "velge bort noe", så ja, vi må velge bort noe - f.eks. at de to indreløperne på 50 kg må motta ball feilvendt med mann i rygg, eller at vår tekniske, kreative innovergående ving skal ligge langs linja og storme ned og slå innlegg. Prøver rett og slett å velge bort situasjoner spillerne ikke har sine styrker i. Angående øvelser etc. er jeg helt enig. Det er for mange kjegler og rare, oppkonstruerte øvelser på norske treningsfelt. De beste øvelsene er kamplike og spillsentrerte.

Sola: Hvis det skulle komme en tid der jeg "trenger utfordringer" utenfor Trøndelag, så skal jeg gjøre det, men det tror jeg er veldig langt unna pdd. Smile

Prøver å lese andre ting og, men f.eks. boka til Guardiola og Michels er fantastiske, også når det kommer til behandling av mennesker. Men jeg prøver egentlig å ta med meg "alt" jeg plukker opp, i min gjerning som fotballtrener. Rett og slett fordi jeg synes det er så gøy, og enda artigere når jeg selv gir alt. Det som motiverer meg til å bruke så mange (gratis)timer på det, oppsummeres best av forbildet Arsene Wenger:

"What motivates me is an ideal of thinking about how football should be. And to try to get near this way of playing. And to try to improve all aspects of my personality that can help me get near this ideal way of playing football."

Og: herregud så mye moro en har det på veien! Utrolig mange fantastiske opplevelser jeg har hatt bare på noen få år som trener, med støtteapparat og spillere!
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 25.03.2013 14:24    Post subject: Reply with quote

Litt om Barcelonas filosofi angående yngre spillere:

"Our aim to is to help young players understand the game," Guardiola said when I spoke with him at Barcelona's training grounds. "Of course, there is the emphasis on the technical, where it all starts. But we want the players to learn how to think fast. We want them to learn how to run little, but run smart."

He echoed Johan Cruyff, the Dutchman who coached the great Barcelona teams that won the 1992 European Cup and four straight La Liga titles with Guardiola in midfield.

Said Cruyff: "All coaches talk too much about running a lot. I say it's not necessary to run so much. Soccer is a game that's played with the brain. You need to be in the right place at the right time, not too early, not too late."

Alexanco provided me with details on how Barcelona ran its youth teams.

"We don't demand that the youth teams win," said Alexanco. "We demand that they play good soccer. We don't use the word, 'winning.'"

Not until after the players reach age 16 is there fitness training.

"That's when we start to concentrate on the technical, tactical and physical requirements they need for the first team," Alexanco said. "Before that age we mainly play soccer. Everything is with the ball. We work on skills and some tactics."

The Barca program fields teams from age 10 up. The 10-year-olds - the Benjamins - practice four days a week, in 45-minute sessions, and play 7-v-7 games on the weekend. All of the older age groups play 11-v-11.

"They play the same system, in the 4-3-3 formation, used by first team," says Alexanco. "The developmental teams have to reflect the personality of the first team. That also means playing attacking, attractive soccer. That's what our fans demand and what we want to give them."

Through age 17, Barcelona fields two teams at each age group. Each player plays at least 45 percent of the games.

Back to top
Jonas
Veteran

PostPosted: 25.03.2013 17:47    Post subject: Reply with quote

I tillegg til Brady sitt innlegg:

gisp!
Legende

PostPosted: 14.08.2013 14:28    Post subject: Reply with quote

Sitat fra en snart tre måneder gammel gammel artikkel i Fevennen.
Quote:
- Hvordan ble midtstopperen Ronny Deila trener for et så offensivt tenkende lag?
- Hvis man ser på statistikkene, tror jeg det er flest stoppere og sentrale midtbanespiller som blir trenere.

Er det noen som har statistikk på dette, eller skal vi lage vår egen her, eventuelt på dugnad?
Trenerne i Rosenborg etter opprykket til Hovedserien i 1960:
Per Joar Hansen - ving
Jan Anders Jønsson - midtbane (sentral?)
Nils Arne Eggen - stopper
Erik Anders Hamrén - offensiv midtbane
Trond Børge Henriksen - venstreback
Knut Kjartan Tørum - "mest midtbane" ifølge Wikipedia.
Per-Mathias Høgmo - spiss
Ola By Rise - keeper
Ã…ge Fritjof Hareide - stopper
Trond Johan Sollied - stopper
Arne Dokken - spiss
Torkild Brakstad - stopper
Bjørn Hansen - ?
Harald Sunde - spiss
Thomas Henry "Tommy" Cavanagh - "inside forward"
Bjørn Rime - stopper
George Frederick Curtis - "inside forward"
Jan Clifford Christiansen - midtbane (sentral?)
Kåre Rønnes - Har spilt i samtlige posisjoner på banen, men i denne sammenheng må vi vel la ham passere som sentral midtbane eller stopper.
Tor Røste Fossen - keeper
Knut Næss - ?
Bjørn Grønning - ?
obri
Proff

PostPosted: 15.08.2013 02:23    Post subject: Reply with quote

Uinteressant egentlig hva Deila mener . Kun synsing.
Bjørn Hansen-sideback
Harald Sunde-sentral midtbane
Nils Arne Eggen-sideback
Per Høgmo-ving/kantspiller
2mas
Sjef

PostPosted: 15.08.2013 20:24    Post subject: Reply with quote

Sunde var spiss i store deler av karrieren, først på slutten han spilte litt midtbane.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
gisp!
Legende

PostPosted: 17.08.2013 13:56    Post subject: Reply with quote

obri: Det er ikke det at Deila mener det som gjør det interessant. Det er (det eventuelle) poenget som er interessant.

Om utgangspunktet er en 4-4-2 oppstilling vil fire av elleve spillere ha bakgrunn som stopper eller sentral midtbane. Av de 20 siste RBK-trenerne vi har posisjon på, er det minimum åtte. I tillegg kan noen diskuteres. En feilkilde her er gamle formasjoner à la 2-3-5 der center forward muligens kan kalles en slags sentral midtbane etter datidens forhold, samt enkelte spillere som har spilt i flere posisjoner.

Apropos Eggens posisjon: Visste at han hadde spilt sideback, men trodde han også hadde spilt en del stopper, i alle fall de siste sesongene i RBK. Dette er basert på at lagoppstillingene på rbk.no fra sesongene 1968 og 1969 typisk nevner ham som fjerde spiller, altså på det som i dag er stopperplass i alle fall. Sesongene før det er det litt variabelt hvor han er listet. Er noe nevnt som femte og sjette spiller, men det er dårlig oppdatert med lagoppstillinger fra tidlig på sekstitallet på RBK.no.
Attaboy
Veteran

PostPosted: 27.08.2013 16:59    Post subject: Reply with quote

To fotballsjeler, én tanke. Roar Stokke lar seg begeistre av Tsjekkias svar på Norges trenerlegende.

Quote:
Da Pavel Vrba startet trenerkarrieren i Banik Ostrava, tapte han 0-7 borte mot Slavia Praha. Han ville at spillerne skulle utfordre et bedre lag med å spille sitt eget spill. Denne djervheten ga også Eggen og RBK noen kraftige kilevinker, helt i oppstarten av storhetstiden. Man må våge å tape for å utvikle seg og det skal over tid lønne seg å fokusere på eget spill. Det var kongstanken.

Viktoria Plzen hadde aldri vunnet noe da 44-åringen Pavel Vrba entret klubben for første gang i 2008. Han revitaliserte alt, blåste liv i talentet som hadde stagnert i andre klubber, og satte sammen et offensivt fyrverkeri som boblet av spilleglede. Kantspillere ble sidebacker, alle fikk angripe, og det var knapt et defensivt gen så lang øye rakk. Kronen på verket var et imponerende seriegull i 2011. Det første i historien. Året da klubben feiret sitt 100-års jubileum. Og hvilken feiring det ble i den tsjekkiske ølhovedstaden, som har omtrent det samme innbyggertallet som Trondheim.

Vi ble for alvor kjent med klubben sesongen etter, da Viktoria Plzen ble alt for sterke for Rosenborg og FCK i kvalifisering til Champions League. I sin første kvalifisering så knuste de FCK 5-2 og spilte en teknisk, hurtig, fremoverrettet og offensiv fotball. Likheten mellom Nils Arne Eggens Rosenborg og Pavel Vrba`s Viktoria Plzen var slående, her manglet fullstendig kynismen, frykten for å tape, og angrep var tydeligvis det beste forsvar. Slik blir det mange fotballvennskapsbånd av. Ihvertfall mellom Plzen og Trondheim.

Pavel Vrba er tre år på rad kåret til Tsjekkias beste trener, eller «lagbøgger» om noen foretrekker det. De har vunnet to seriemesterskap på tre år og vil sannsynligvis delta i gruppespillet i Champions League igjen denne høsten.

Første gang de deltok - for to sesonger siden - imponerte de både Barcelona og Milans supportere med sin offensive tilnærming til fotballen de spiller. I fjor deltok de i Europa League, hvor de blant annet slo Napoli 5-0 sammenlagt, etter 3-0 i Napoli. På hjemmebane, i vakre Plzen, slo de også Atletico Madrid.

Pavel Vrba lar seg ikke affisere av at gode spillere forsvinner. Han erstatter kollektivet klokt med spillere som passer inn i sin filosofi. Viktoria Plzen har ikke et større budsjett enn en middels tippeligaklubb, og de beste betalte spillerne tjener godt i Tsjekkia, men er ikke i nærheten norsk lønnsnivå.

Denne sesongen har en spiller som 25-åringen Tomàs Horava vært god etter overgangen fra SK Sigma Olomouc. Horava er en lovende spiller, som har blomstret ytterligere under Pavel Vrbas kyndige ledelse. Enda et av mange bevis på trenerens dyktighet til å finne de riktige spillerne. Spillerstallen er full av slike eksempler.

Les mer: Nils Arne Eggens fotballtvilling på vei mot Champions League
KitWalker
Veteran

PostPosted: 27.08.2013 18:40    Post subject: Reply with quote

Finnes en til som er lik støpt som Eggen, mannen som figurerer avataren min Zdeněk Zeman.
Tre fotballsjeler, en tanke. Wink

http://no.wikipedia.org/w...%9Bk_Zeman
Back to top
Flabbergast
Veteran

PostPosted: 25.05.2017 02:40    Post subject: Reply with quote

Ikke sikker om dette er rett tråd, men læll

http://mobile.nytimes.com...-mind.html

Interessant fotballfilosofisk/metodologisk lesestoff. Selv om det kanskje ikke er en blåkopi av Eggens tanker, så fremheves viktigheten av å tenke helhetlig, prosessorientert, og ikke minst identitetsrettet mtp lagbygging. Han sier f.eks at en ikke må forandre på spillestil i slik grad at det går utover lagets identitet. Aldri hørt om Vitor Frade før, men virker som fyren tenker og drømmer fotball 24/7
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3
Page 3 of 3

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb