English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Økonomi 2013
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Wiseblood
Veteran

PostPosted: 02.03.2013 19:01    Post subject: Reply with quote

Spørsmålet er jo hva som er postert hvor for 2012 slik at en best ser hva som MÅ komme i 2013 (som i ting en vet, som hvor mange man har ansatt og hva de skal ha i lønn) og si disse sikkert. En vet hvor mange spillere en har og hvor mye Perry, Wiggen, Hjelde + fysio/lege osv skal ha, vi er ferdige med overgangene, så da gjenstår bare sommervinduet og ellers er det bare om Perry får noen nye fjes i sommer og om det forsvinner noen.

Jeg har lettere for å hisse meg opp over ting som HAR skjedd (når det skjer) enn det som skal skje. Derfor er spillerkjøpene (eller mangel på sådanne) som kunne skjedd eller har skjedd viktigere enn det som ligger noen måneder frem i tid, og som ingen kan si noe sikkert om. Jeg vet bare at jeg hadde sett Rune Bratseth i jobben til Hoftun, så kunne Hoftun beholdt lønna og blitt assisterende SD, han kunne arrangert kamper og de tingene som han er flink til, så kunne Rune ta hånd om lengre linjer og spillerlogistikken. Så hadde jeg taklet en mill i minus på en eller annen post. Når som helst.
View user's profile Send private message
Wiseblood
Veteran

PostPosted: 02.03.2013 19:24    Post subject: Reply with quote

Alstad ja, siden Eggen selv sa at Alstad, Svendsen og Hoftun i 2010 ikke ville ha han videre, hva var vel mer naturlig for Hoftun enn å hente inn Alstad igjen for å holde Eggen unna korridorene ved neste korsvei?

Det er er verd en tanke når en vet at det var delte meninger om å få Eggen tilbake og at Hoftun hadde mistet begge sine "allierte" fra 2010 og kunne risikere å "tape" slaget neste gang uten støtte?

Vi må bruke penger og vi skal tjene penger på både reklame/sponsorer og sportslig suksess. Hoftun har manglet en plan siden han begynte. Han famler enda. Vi trenger ikke mer famling. Batman og Robin aka Erik og Trond kan finne på noe annet. De to er sand i maskineriet.
PerO
Veteran

PostPosted: 02.03.2013 22:03    Post subject: Reply with quote

Jeg må innrømme at jeg overhodet ikke vet noe om Alstad eller hva han står for. Eneste jeg har fått med meg, er at han visstnok sa opp i begynnelsen av 2011 fordi han var uenig i måten klubben var styrt på. Hvis det er tilfelle at han ikke aksepterte måten Skutle/Svendsen styrte på, så starter han med en stor pluss i mi bok.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 02.03.2013 23:09    Post subject: Reply with quote

Det var uansett den tidligere TC-kollegaen Stjernen - og ikke Hoftun - som hentet tilbake Alstad.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
PerO
Veteran

PostPosted: 02.03.2013 23:23    Post subject: Reply with quote

Hroar sa i et intervju, at han i en samtale med Hoftun ble anbefalt å hente tilbake Alstad, og deretter stillte det som krav for å ta jobben.

edit: Jeg husket visst litt feil. Men Hoftun hadde vært på Alstad før Hroar begynte sin overtalelse:

http://fotball.aftenposte...220174.ece
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 09.08.2013 16:22    Post subject: Reply with quote

Antatt effekt i finansregnskapet 2013 ved salg av Borek Dockal. Noe usikkert selvfølgelig, summene er jo ikke 100 % sikre.

Kjøpt 2011: 5 500 000
Kontraktslengde: 3,5 år
GjenstÃ¥ende avskrivninger: ≈ 3 140 000

Salg august 2013 ≈ 4 500 000
- Balanseført verdi januar 2013 ≈ 3 140 000
= Resultat ≈ 1 360 000

Jeg kan se for meg at Dockal og Elyonoussi hadde ganske så høye lønninger, og med Søderlund, Helland og Skjelvik som nye i dette vinduet tenker jeg at vi kanskje har en liten besparelse der (men utbetaling av antatt sign on fee kan for så vidt nulle ut eller forverre den situasjonen).[/b]
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 09.08.2013 16:27    Post subject: Reply with quote

Vi må da allerede ha avskrevet all verdi for 2013, så burdsjettverdien er mindre enn 3.140, den bør vel ligge på rundt 1.6 mill, slik at resultatet bør bli i overkant av 2.9 millioner kroner. eller tar jeg feil nå?
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 09.08.2013 16:48    Post subject: Reply with quote

En spillers verdi justeres ikke underveis i en sesong, med mindre noe ekstraordinært skulle inntreffe (legger opp, langtidsskader).

Enkelt forklart: IB - avskrivning = UB

Inngående beholdning (spillerens verdi ved årets start) - årlig avskrivning = utgående beholdning (spillerens verdi ved årets slutt).

2013-sesongens (eller regnskapsåret om du vil) IB er 2012-sesongens UB.

Altså, spilleren er bokført i 2013 til den summen som gjenstår etter at 2012-avskrivningene er påført. Hadde vi solgt Dockal 01.01.14 hadde vi avskrevet ytterligere ett år, og resultatet hadde sikkert da vært som du skriver.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 09.08.2013 16:58    Post subject: Reply with quote

Begge metodene er vel vanlig å bruke. Men resultatet av transaksjonen blir jo det samme. Med Strands metode, blir det lite salgsoverskudd, men også reduserte avskrivninger med et halvt års avskrivninger.

Med Miamis metode blir avskrivningene som budsjettert, men lavere salgsgevinst.

Bunnlinja blir den samme i begge tilfeller Smile
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 09.08.2013 17:40    Post subject: Reply with quote

Jeg synes det gir et uklart bilde, om man først skal fjerne hele 2013s planlagte avskrivninger, og deretter sammenstille transaksjonen. Det er nok heller ikke slik fotballklubbenes praksis er.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 09.08.2013 17:49    Post subject: Reply with quote

Det helt korrekte, er naturligvis å avskrive 7/12 deler av 2013 avskrivningene, og så kalkulere gevinsten. Det er slettes ikke umulig at det er det de gjør i klubben. Uansett, så er dette regnskapsteknisk, og resultatet på bunnlinja blir det samme.
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 09.08.2013 17:55    Post subject: Reply with quote

Men du ser vel hvordan det for en utrent regnskapsleser kan fremstå som at Dockal-salget gir et stort pluss i årets regnskap (nærmere 3 millioner), fremfor den antatte summen jeg stilte opp?

Med Miamis oppstilling holdes salgstransaksjonen og 2013s avskrivninger adskilt, og det gir ikke et riktig bilde av effekten på årets finansregnskap når den da presenteres uten bunnlinje.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 09.08.2013 17:59    Post subject: Reply with quote

Ja, jeg ser selvfølgelig det. Det er vel bare med 7/12 dels avskrivning at gevinsten blir riktig kalkulert, når man ikke ser bunnlinjen Smile
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 09.08.2013 19:38    Post subject: Reply with quote

Avskriver RBK spillerkontrakter lineært på årsbasis i regnskapet eller går de ned på månedsbasis, eventuelt ned på pr dag?
Har fått med meg at NFFs økonomiske kriterier fastslår at avskriving skal starte den dagen spillerregistreringen er i orden for klubben, men det sto ikke om den skulle avsluttes på dagen eller om årets "lineære sum" skulle føres. Dog sto det at det skulle foretas en individuell årlig vurdering.
Strand
Veteran

PostPosted: 09.08.2013 19:56    Post subject: Reply with quote

Hva de gjør i internregnskapene sine og i rapporteringen til NFF vet jeg ikke, men i finansregnskapet som fremlegges årsmøtet avskrives det lineært årlig. Så har du regnskapsloven som tilsier at en eiendel skal vurderes etter laveste verdis prinsipp, og skulle det inntreffe en hendelse som gjør at spilleren går ytterligere ned i verdi enn avskrivningene tilsier, så må det tapet tas i perioden det oppstår (regnskapsåret).

Da Boti Goas kontrakt var terminert var klubben så fleksible at de tilbakeførte nedskrivningen til det avsluttede regnskapsåret, ikke da hendelsen oppstod. For øvrig artig spillersak det, signert på et årsmøte og sparket på et årsmøte.
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 09.08.2013 20:00    Post subject: Reply with quote

Nå er ikke dette mitt felt, men det må da føres på månedbasis når NFF har løpende tilsyn med og vurdering av klubbene?
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 09.08.2013 20:31    Post subject: Reply with quote

De rapporterer vel til NFF halvårlig, og da må iallefall avskrivningene være ført.
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 09.08.2013 20:48    Post subject: Reply with quote

"Interimregnskapet pr 30. juni skal gi en oppdatering av de siste komplette
og reviderte årsregnskapene. Derfor skal interimregnskapet fokusere på nye
aktiviteter, hendelser og forhold som ikke har blitt rapportert tidligere."

SÃ¥ kun endringer i de planlagte avskrivningene rapporteres inn underveis.

"Overgangssum kapitaliseres som immaterielle eiendeler og avskrives lineært
over det som ender først av 5 år eller spillerens kontraktperiode"

http://ekstranett.fotball...konomi.pdf
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 20.08.2013 19:05    Post subject: Reply with quote

Norsk Toppfotball vil hjelpe klubbene gjennom det såkalte Økonomiprosjektet:

- Effektivisere arbeidsprosessene innen økonomistyring i toppfotballen.

- Samordne og styrke toppfotballens samlede kompetanse innen økonomistyring.

- Automatisering av rapportering av lisensdokumentasjon til NFF.

- Muliggjøre benchmarking mellom klubbene.

- Legge til rette for samarbeid og sentralisering av enkelte funksjoner, som for eksempel fakturamottak og fakturaskanning.
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 14.09.2013 00:14    Post subject: Reply with quote

Jeg må være ærlig å si at jeg sliter med å forstå hvordan de får det til.
Sponsorsvikt og Stjernen-sparking får skylda. Stjernen-sparking er greit nok. Men hvis man opplever sponsorsvikt i år, så har man budsjettert altfor ambisiøst.
Back to top
EspN
Veteran

PostPosted: 14.09.2013 00:41    Post subject: Reply with quote

Hehe,og jeg som trodde resultatet skulle bli bedre.Vi er jo tydlivis totalt avhengig av og være med i e-cup hvert år..
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 14.09.2013 01:16    Post subject: Reply with quote

Ingen bombe at sponsorinntektene svikter når eksponeringen er drastisk redusert gjennom Cmore-avtalen. Det virker jo dog som de har bommet noe jævlig, med tanke på at vi ligger godt foran budsjettert tilskuersnitt og går i overskudd på spillerlogistikken.
Back to top
krysstvælla
Rutinert

PostPosted: 14.09.2013 01:21    Post subject: Reply with quote

Kan noen fortelle meg hvorfor i huleste RBK går såppas mye i underskudd?
Back to top
nidaros997
Veteran

PostPosted: 14.09.2013 02:10    Post subject: Reply with quote

Det ble sagt i forbindelse med oppsigelsen av Stjernen, at RBK hadde sviktende sponsorinntekter.

Utover dette er vel eneste uforutsette utgift sluttpakken til Stjernen?

Rosenborg er ellers over budsjett ifht. tilskuertall, og jeg vil anta at dette også har medført mer salg av mat og trøyer etc. i forbindelse med kamp.

Salget av Tarik, som virket mot all logikk og så ut til å være et panikk-salg med tanke på kvalifisering av E-cup og seriegull-ambisjoner, ga klubben det spillersalget klubben trengte for å gå i null. Budsjettet inkluderte vel noe slikt som 12 millioner netto i spillersalg?

Ergo så må sponsorinntektene være drastisk redusert i forhold til budsjettert.

Eventuelt så må de nye spillerne inn ha kostet penger klubben egentlig ikke har? Det vil si at man hadde ikke penger å kjøpe spillere for? Har vi - etter å ha svekket stallen i perioden 2008-2011 og endelig forsterket den i 2012-13 kommet dithen at klubben egentlig ikke har midler til å drifte den stallen vi har i dag uten å gå 15 millioner i underskudd per år? Eller var sponsormangelen så uventet at budsjettsprekken kan forsvares?

Hvis det var slik at Stjernen/Hoftun måtte tvinge gjennom salget av Tarik, hva ville situasjonen ha vært uten dette spillersalget?

Dette betyr vel at de rike onklene må inn og overta eierskapet av noen av klubbens spillere, eller at pengene fra tomtesalget spises opp i rekordtempo. Forstå det den som kan.
Back to top
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 14.09.2013 02:34    Post subject: Reply with quote

Budsjettert med 12 millioner i spillersalg.

Summen endte på 13.7.

Altså, hæ? Dockal og Tarik ut for 13.7 millioner? Confused

- Torgeir Børven
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Page 5 of 9

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb