View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
josinho Veteran
|
Posted: 19.07.2013 00:07 Post subject: St. Johnstone - Rosenborg |
|
|
Jeg er optimist og tror at RBK vinner bortekampen. Det blir vel stor stemning på stadion der borte med et hjemmepublikum som er sulteforet på fotball etter sommerpausen og som i tillegg øyner muligheten for et noe overraskende avansement for sitt St. Johnstone. |
|
Back to top |
|
 |
Beren Rutinert
|
Posted: 19.07.2013 11:24 Post subject: |
|
|
Noen som vet om denne blir streamet? _________________ Gull 2015! |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 19.07.2013 15:18 Post subject: |
|
|
tv2.no har ingen planer, og de vet heller ikke om kampen blir TV-produsert i det hele tatt. Hadde vært kjekt om en skotsk TV-kanal kjenner sin besøkelsestid og varter opp, men inntil videre tviler jeg på at vi får sett kampen.
Fordi jeg var i Kasakhstan i fjor, blir det faktisk den første returkampen siden TV-streiken høsten 1994 som jeg ikke får sett. Den gang mot Deportivo vartet heldigvis NRK P1 opp med direktesending på radio.
Kan hevdes at jeg får være fornøyd med ikke å ha gått glipp av en avgjørende kamp på 19 år - og bør sende en solid takk til spesielt Viasat og TV2, men likevel veldig irriterende!
Var vel forresten sånn at det på 90-tall var en ivrig supporter som pleide å filme slike bortekamper, og som Rosenborg-kanalen dermed kunne vise utdrag fra noen dager senere. Klippene fra Moskva i 1992 er vel hans verk, men jeg vet ikke om han også filmet i La Coruña.
Det vil si: Jeg kan ikke stadfeste å ha sett dramatikken, men situasjonene svirrer sånn i hodet at jeg nesten ikke kan tro at jeg bare hørt og lest om dem. Men hvor kan jeg i så fall ha sett målene (på nett) i nyere tid?
Oppdaget i stad at en kar har vært veldig ivrig på å legge ut gamle RBK-klipp fra utenlandske kanaler. Ser at jeg kan komplementere samlinga mi på et par punkter; litt tynt i 2000 og 2001 for min del - mest bare korte snutter av mål fra kampene i Champions League. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
Back to top |
|
 |
toki Veteran

|
Posted: 19.07.2013 18:54 Post subject: |
|
|
Kampen blir heeelt sikkert ikke vist på tv, så da er det ingen grunn til å bli hjemme.
Fly finnes det til både Edinburgh og Aberdeen. F.eks widerøe flyr fra Bergen til Aberdeen.
Alle mann til Skottland! _________________ 04.12.96 |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 19.07.2013 20:56 Post subject: |
|
|
Brattbakk om sitt beste St. Johnstone-minne.
(Jada, gammelt klipp.)
Forresten hadde Adresseavisen litt pussig fokus på ferieplanene til spillerne:
Strandberg: hyttetur med brødre og kamerater.
Jensen: se Tour de France i sofaen i Trondheim.
Örlund: familietur til Åre.
Blir spennende å se hvilken oppladning som fungerer best!  |
|
Back to top |
|
 |
Robert81 Rutinert

|
Posted: 19.07.2013 22:48 Post subject: |
|
|
Hm. Hadde ikke gjort noe om de heller trente godt fram mot returoppgjøret. Det vil nok St Johnstone gjøre. Men, det er jo ikke jeg som vet hva laget trenger.. |
|
Back to top |
|
 |
larsarus Legende

|
Posted: 20.07.2013 16:22 Post subject: |
|
|
Kunne tenkt meg Lunna i mål i denne kampen, da det er sjanse for straffesparkkonkurranse og jeg stoler langt mer på Lunna på straffespark enn Örlund. Men Perry velger nok Örlund... |
|
Back to top |
|
 |
Bananskrue Veteran
|
Posted: 20.07.2013 19:15 Post subject: |
|
|
Drømte om denne kampen i natt og resultatet ble noe verre enn jeg hadde trodd. Rosenborg hadde klart å komme opp i en ettmålsledelse men i kampens siste minutt kom en St. Johnstone-spiller igjennom alene mot keeper, Ørlund tryna på gresset og det var bare å sette ballen i åpent mål.
Det var i dette tidspunktet Håvard Hjelde kom flyvende inn på banen som en rakett fra sidelinja og klarerte ballen til utkast, en hendelse som skottene likte særdeles lite, da de begynte å maltraktere stadion. Følgene av optøyene ble så alvorlige at Rosenborg ble utestengt fra alt spill i europa de neste fem år.
Jeg var rimelig svett når jeg våknet, for å si det mildt. Jeg er rimelig sikker på at jeg kan avkrefte alt håp om å være sanndrømt, og får trøste meg med at resultatet av kampen nå på torsdag umulig kan bli så ille. |
|
Back to top |
|
 |
^Mirth Veteran

|
Posted: 20.07.2013 19:20 Post subject: |
|
|
Frykter skottene legger seg bakpå fra start, siden de tross alt ikke trenger å score. Dersom de gjør det, tror jeg vi kommer til å se en gjesp av en kamp hvor RBK totalt klarer å komme til en 4-5 sjanser maks. Isåfall er jeg ikke sikker på at RBK scorer en eneste gang...
For ikke å snakke om at dersom det blir et scenario med baktunge skotter, at RBK kommer til å poole høye og lange baller opp som bare det...
Nitrist med f.eks. 0-1 og 0-0 som resultater etter to kamper her... _________________ "Forøvrig mener jeg at sitater burde markeres med opphavsperson" |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 21.07.2013 13:12 Post subject: |
|
|
Tipper at skottene opptrer noenlunde som på Lerkendal. Bryte ned vårt spill. Stå på som om det gjaldt en viktig fotballkamp i alle dueller og prøve å utnytte svakhetene de ser ut til å ha identifisert i RBKs forsvarsspill. (Gamboa ofte langt ute av posisjon. Dorsin ute av posisjon når han har vært med fremover. Dorsin har også en tendens til å sikre ved å trekke innover. Dermed vil det være rom på utsiden. Laget er forholdsvis lett å lure på dødball. RBK kan komme til å gi dem mye tid og plass i mellomrommet hvis presset er like dårlig som bl.a. mot skottene på Lerkendal.) Blir ikke overrasket om de velger å flytte raske Hasselbaink over på Dorsins side fra start eller litt uti kampen, og kjører kontringer der.
Når vi fører kampen kan de enkelt drepe tempoet ved å presse stopperne våre høyt med en mann når vi er i ferd med å bygge opp bakfra. En mann ligger og kontrollerer at Gamboa ikke kommer langt nok frem eller får rom å motta pasningen i rettvendt. To mann dekker oppspillsmulighetene for den dype midtbanespilleren. RBK uten godt nok innarbeidet motspill vil da velge enten å gi skottene den tiden de trenger, ved å spille tversover og bakover, eller RBK vil velge å slå høyt rett frem på spiss og spissubstitutter som er skottene underlegne i lufta.
I tillegg ser det ut som om skottene øver godt på dødball.
Blir ikke overrasket om de får et mål på dødball eller et langskudd etter fraværende eller labert press rundt ca 20-25 meter.
Den siste halvtimen vil sikkert RBK ha ballen desidert mest, når skottene er slitne og tetter igjen bak. Det er da en spiller som Chibuike virkelig hadde kommet til sin rett, men da blir han sikkert byttet ut mot en hodespiller å pole høyt på. (Søderlund, Rønning, Sørloth.)
Spiller for spiller er vi mye sterkere enn dette skotske laget, men de vant på kampplan og på sidelinja sist. Frykter de vinner der igjen, men håper og vil tippe RBK-seier i resultattipstråden. Våre mål etter soloprestasjoner (tilfeldigheter) av Chibuike og Dockal. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
robinla Veteran

|
Posted: 21.07.2013 13:52 Post subject: |
|
|
Får vel litt Karabak (sikkert skrivefeil) av det hele. Det hele handler om 100% innsats og et skikkelig ønske om å gå videre. På Lerkendal virket laget nærmest litt redde etter 0-1. Når det er sagt så er det vel begrenset med E-cup-erfaring på midtbanen også. Svensson har vel fått en del kamper, men er ukjent for meg hvor mye Jensen har spillt E-cup. Berntsen er vel ikke stort mer erfaren heller. Backrekka har vel den nødvendige erfaringen og det bør vel igrunn 3-ern på topp også. Men jeg skal ikke lete etter unnskyldninger for laget, det er bare for dårlig med 0-1 som utgangspunkt etter oppgjøret på Lerkendal.
Hater virkelig å møte "ukjente" lag i kvalikk med første kamp på Lerkendal. |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 21.07.2013 16:15 Post subject: |
|
|
St. Johnstone spiller treningskamp mot Dundee nå. Leder 1-0 etter scoring av spissen May. (Edit: Og der utlignet Dundee etter 16 minutters spill. Edit2: 1-1 til pause.)
Alle sju som startet på benken mot Rosenborg er i startelleveren. Reservekeeper og keepertrener Banks (41), som kom til klubben nå i juli, står i mål. De fire fra Lerkendalkampen som starter i dag er begge backene (nr 2 Mackay og 3 Scobbie), den høyre sentrale midtbanespilleren (4 Cregg) og høyrekanten (10 Wotherspoon).
På benken er førstekeeper Mannus og stopper Anderson (nr 6) i tillegg til sju andre "nye" (i forhold til Rosenborgkampen). To er prøvespillere.
St. Johnstone har vunnet alle de tre siste kampene sine 1-0. (To treningskamper i tillegg til kampen mot oss.)
St. Johnstone spiller i sine nye bortedrakter for første gang. De har valgt å spille i svart og rødt, som en hyllest til tyrkiske Eskisehirspor som slo dem ut i E-cupen i fjor! (Les mer om det her på klubbens egne sider.) _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
Hakkespett Veteran

|
Posted: 21.07.2013 17:34 Post subject: |
|
|
Ser for meg at Gamboa blir kastet inn i brytekamp med ei tønne av en venstrekant og blir passet utslitt før de hiver utpå Hasselbaink rundt 60-70 min. _________________ Selv solen går ned i svarthvitt. |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 21.07.2013 18:03 Post subject: |
|
|
St Johnstone spilte 1-1 i treningskampen, men kunne nok ha vunnet bedømt ut i fra tekstoppdateringer. May misset straffe og den nysignerte Newzealandske landslagsspilleren, Fallon, bommet fra en meters hold.
De fire fra Rosenborgkampen som startet ble alle byttet ut ved pause eller tidlig i andreomgang. I tillegg ble målscorer May byttet ut ca 10 minutter før slutt.
Da møter vi et St Johnstone-lag som ikke har tapt en eneste kamp i sesongoppkjøringen, som har scoret i alle kamper og kun sluppet inn et mål i den kampen der keepertreneren sto sin første kamp for laget. I tillegg har de aldri tapt på hjemmebane i e-cup, og har sett at RBK ikke er skremmende gode, så selvtilliten bør være i orden. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
^Mirth Veteran

|
Posted: 21.07.2013 20:23 Post subject: |
|
|
Kanskje det til og med kan være lov å håpe litt på at skottene føler seg litt for komfortable og undervuderer Rosenborg litt. Forutsatt at RBK klarer å sjokke skottene litt i starten av kampen, fortrinnsvis med i tillegg å score et mål tidlig. Det hadde vel fått St. Johnstone til å bli veldig shaky og utrygge... _________________ "Forøvrig mener jeg at sitater burde markeres med opphavsperson" |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
Back to top |
|
 |
Mustrum Ridcully Legende

|
Posted: 22.07.2013 19:06 Post subject: |
|
|
Ser tynt ut foreløpig ja. Det eneste jeg har funnet er denne linken som en kis på St. Johnstone-forumet posta i dag.
http://www.wiziwig.tv/bro...art=sports
Men setter ikke gård og grunn på att den er stolbar akkurat. _________________ Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes? |
|
Back to top |
|
 |
Mighty Senior

|
Posted: 22.07.2013 19:44 Post subject: |
|
|
Kan dette være en sannsynlig lagoppstilling?
Gamboa - Reginiussen - Strandberg - Dorsin
Jensen - Selnæs - Svennson
Dockal - Bille - Søderlund
Ser for meg at Perry vil ha en simplest mulig kamp-plan foran denne kampen. Tar vel ikke sjansen på å spille ambisiøst når det er så mange penger om å gjøre. Renommé taper han kun om vi ikke går videre, det er ingen som får sett kampen her hjemme uansett.
Lange flyveballer i retning en veldig bredt liggende Dockal. Dockal demper ballen, før han legger inn i en 16-meter fylt med hodekraft. Plan B er lange baller opp på Bille. |
|
Back to top |
|
 |
Mustrum Ridcully Legende

|
Posted: 22.07.2013 19:48 Post subject: |
|
|
Om vi er så breiale at vi stiller uten keeper så synes jeg at vi kan koste på oss en utespiller til i det minste.  _________________ Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes? |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 22.07.2013 20:17 Post subject: |
|
|
Perry tenker nok ikke så mye på kynisme, han stiller de 11 han føler seg trygge på i sesongens viktigste kamp. Ergo Ørlund, Dorsin, Strandberg, Reginiussen, Gambia, Svensson, Selnæs (vil tro han bruker ham pga RBK vil føre kampen), Jensen, Mikkelsen, Bille, Dockal. |
|
Back to top |
|
 |
^Mirth Veteran

|
Posted: 22.07.2013 20:35 Post subject: |
|
|
Mighty wrote: | Kan dette være en sannsynlig lagoppstilling?
Gamboa - Reginiussen - Strandberg - Dorsin
Jensen - Selnæs - Svennson
Dockal - Bille - Søderlund
|
Ser for meg en lignende lagoppstilling bare at man bytter ut Dockal med Mikkelsen, samt legger til Örlund.
Forøvrig er jeg veldig spent på hvordan Hansen komponerer midtbanen i denne kampen. Svensson var omtrent lagets svakeste i forrige kamp, og Selnæs vet man fra før av at er svak under press. Man kan forvente en av to. Enten vil skottene presse like hardt som på Lerkendal, eller så legger de seg mer bakpå for å prøve å safe inn det resultatet de har, og satse på kontringer. Hvis skottene kommer til å presse høyt er det å ha Selnæs som midtbanedirigent intet annet enn stor gambling.
Står nok mellom Selnæs og Berntsen i midten ihvertfall... Tviler på at de setter Jensen inn der igjen til denne kampen. _________________ "Forøvrig mener jeg at sitater burde markeres med opphavsperson" |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 22.07.2013 21:11 Post subject: |
|
|
Men der tar du trolig feil: I kveld trente Rosenborg igjen etter frihelga i serien. Under formasjonsøkta gjorde treneren to forandringer på laget i forhold til 0-1-tapet for skottene:
Søderlund skjøv Bille ut på venstrevingen og Chibuike over på reservelaget, der også Strandberg spilte i favør Rønning. Dessuten spilte Berntsen klassisk indreløper i stedet for i framskutt rolle. Jensen ser dermed ut til å vende tilbake til sentral midtbane.
Førstelaget i kveld var altså som følger:
Daniel Örlund
Cristian Gamboa - Tore Reginiussen - Per Rønning - Mikael Dorsin
Jonas Svensson - Mike Jensen - Daniel Berntsen
Tobias Mikkelsen - Alexander Søderlund - Nicki Bille
Les mer: Forsøker Bille som venstreving |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 22.07.2013 22:02 Post subject: |
|
|
Kjipt lag. At Chibuike nå vrakes betyr jo at han stiller med dårligere forutsetninger enn resten, ettersom han hadde en sterk kamp sist. Han var jo klart bedre enn Bille og Mikkelsen, som altså starter igjen. |
|
Back to top |
|
 |
davus Rutinert

|
Posted: 22.07.2013 22:10 Post subject: |
|
|
Er enig med Knerten, og jeg misliker også at vi skal "prøve noe nytt" i en kamp som denne. Håper Perry snart bestemmer seg for hvordan vi skal spille. _________________ Forza Rosenborg |
|
Back to top |
|
 |
|