View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 05.06.2013 15:12 Post subject: |
|
|
Tarik har ikke uttalt at han aldri vil spille en kamp i Israel. Han sier at han ville ha hatt store betenkeligheter med å spille der. |
|
Back to top |
|
 |
bongo Veteran
|
Posted: 05.06.2013 15:19 Post subject: |
|
|
I følge VG artikkelen har han det, men jeg tror vel kanskje han er litt feilsitert. Eller i farten vært litt ubetenksom.
Fra artikkelen:
- Da vet jeg hvordan folk reagerer. Fotballbaner bombes. Barn drepes. Det blir helt feil. Fotball skal være gøy. Fotball er frihet. Tar du bort det, blir folk lei seg. Og det gjør jeg også. Derfor ville jeg aldri spilt fotballkamp i et land som Israel. Jeg kunne ikke klart det, spille fotball i et land der et barn ikke får lov. _________________ Alfredbørs 1-10: 8 |
|
Back to top |
|
 |
nastynick Rutinert
|
Posted: 05.06.2013 15:20 Post subject: |
|
|
Ikke at det er veldig relevant, men jeg er selv jøde fra Trondheim og har ingen betenkeligheter med at Tarik har tatt et standpunkt i denne saken. Hvis han er av den oppfatning at han vil bruke sin posisjon til å markere motstand mot skjevfordeling av ressurser, brudd på menneskerettigheter og internasjonal lovgivning, så all heder og ære til han. _________________ Ljuskraft...bang booom! Bli arg! |
|
Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 05.06.2013 15:31 Post subject: |
|
|
Brady wrote: | Ivar wrote: | Der kan du også lese om at israelere målrettet bomber fotballbaner i Palestina, både for å ødelegge de, men også for å avskrekke folk fra å spille fotball. |
Vil bare nevne at den fotballbanen det har vært snakk om i norsk media det siste døgnet, hadde utskytningsramper under bakkenivå som ble brukt til å skyte raketter mot Israel. Derfor ble den bombet, noe den palestinske fotballspilleren som har vært omtalt, ikke tar med i fortellingen. |
Ikke overraskende at det lå mer bak, nei...
(Og enda mindre overraskende at norsk media "glemmer" å nevne slikt..) _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 05.06.2013 15:55 Post subject: |
|
|
Føyer seg vel bare inn i rekken av lite objektiv dekning i den konflikten ja.
Ellers har jeg lite sans for å blande fotball og politikk. Spillerne skal selvsagt få ha politiske meninger som alle andre, men disse bør frontes på fritiden og ikke når man står der på TV i klubb/landslagsutstyr og offisielt representerer. Det kan fort være uheldig ovenfor både supportere og sponsorer som ikke deler det aktuelle synet. |
|
Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 05.06.2013 16:03 Post subject: |
|
|
RBK-Patriot wrote: | Fy flate tr0ndern, der er du så ute å kjøre at det er kvalmt. Hans boikott har ingenting med jødedommen å gjøre, men Israel som okkupasjonsmakt. Å være for en boikott av Israel er på ingen måte etnisk betinget. Uansett, avslutt diskusjonen, ta den et annet sted, dette innlegget inkludert. |
Dette er helt korrekt. Men hva om en kristen eller ateistisk nordmann nektet å spille landskamp i et muslimsk land fordi kvinner der ikke får lov til å spille fotball og unge jenter risikerer hard fysisk avstraffelse om de deltar i sport? Tror du rasismebeskyldningene hadde kommet?
Tarik sier nei (i teorien) til å spille mot Israel fordi "ikke alle kan spille fotball der", og det er fair nok. Det er mange gode grunner til å protestere mot Israels politikk, men tr0ndern hadde et poeng selv om det var gjemt i en dårlig formulering. |
|
Back to top |
|
 |
mirar Veteran
|
Posted: 05.06.2013 16:05 Post subject: |
|
|
Henger nok mer på at han er muslim og skal spille i et jødisk land, rimelig åpenbart. |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 05.06.2013 16:19 Post subject: |
|
|
tr0ndern wrote: | Ikke overraskende at det lå mer bak, nei...
(Og enda mindre overraskende at norsk media "glemmer" å nevne slikt..) |
jeg har sett det der tidligere, men da fra jødiske nyhetsbyråer. Finnes det nøytrale som backer opp det der? _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
ode Veteran
Joined: 07 Sep 2002 Posts: 2285 Location: Bæste byen i lainne
|
Posted: 05.06.2013 16:20 Post subject: |
|
|
mirar, hvorfor er det åpenbart? Jeg syns du trekker vel raske slutninger her. Han sier vel så vidt jeg kan se ingenting om religion eller at det er religiøse motsetninger som er årsaken til at han ikke vil spille i Israel.
Av eksemplene han gir så går ganske klart fram at hans boikott er pga av Israels okkupasjon av palestinske områder og den urett som blir gjort mot det palistinske folk, spesielt barn og unge.
Og jeg støtter Tarik i hans syn.
Edit: trykkleifer _________________ Visjon: "Begeistrer Europa med artig og angrepsvillig fotball"
Last edited by ode on 05.06.2013 16:23; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 05.06.2013 16:20 Post subject: |
|
|
Eru wrote: | Men hva om en kristen eller ateistisk nordmann nektet å spille landskamp i et muslimsk land fordi kvinner der ikke får lov til å spille fotball og unge jenter risikerer hard fysisk avstraffelse om de deltar i sport? Tror du rasismebeskyldningene hadde kommet? |
Det hadde vært veldig tøft gjort. Synes noen burde gjøre det.
Betyr det at Tarik er mer rakrygget og står mer opp for egne meninger enn de andre? At han er mer bevisst? (Jeg mener ikke at det er det du sier, Eru.) _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 05.06.2013 16:24 Post subject: |
|
|
Bakklandia wrote: | jeg har sett det der tidligere, men da fra jødiske nyhetsbyråer. Finnes det nøytrale som backer opp det der? |
Hvilke nyhetsbyråer definerer du som "jødiske"? _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 05.06.2013 16:36 Post subject: |
|
|
"Byråer" var feil ord, jeg husket bare ikke "kilder" i farta. Nyhetskilder, altså. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
mirar Veteran
|
Posted: 05.06.2013 16:39 Post subject: |
|
|
ode wrote: | mirar, hvorfor er det åpenbart? Jeg syns du trekker vel raske slutninger her. Han sier vel så vidt jeg kan se ingenting om religion eller at det er religiøse motsetninger som er årsaken til at han ikke vil spille i Israel.
Av eksemplene han gir så går ganske klart fram at hans boikott er pga av Israels okkupasjon av palestinske områder og den urett som blir gjort mot det palistinske folk, spesielt barn og unge.
Og jeg støtter Tarik i hans syn.
Edit: trykkleifer |
Realy? Palestina har aldri vært et land, samt de "omflyttende" araberne som gjør krav på dette landet.
Om du støtter Hamas så er det opp til deg det. |
|
Back to top |
|
 |
Hakkespett Veteran

|
Posted: 05.06.2013 16:40 Post subject: |
|
|
Om noen vil diskutere politikk kan de vel ta det en annen plass? En ting å diskutere Tariks utsagn, men dette begynner å bli på grensen til latterlig. _________________ Selv solen går ned i svarthvitt. |
|
Back to top |
|
 |
Zzyzx Veteran
|
Posted: 05.06.2013 17:01 Post subject: |
|
|
Jeg har mine klare meninger om emnet. Men kan en moderator fjerne innleggene som beveger seg for langt inn mot og inn på politikk? Feil forum for dette. (Inkludert dette innlegget)  |
|
Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 05.06.2013 17:09 Post subject: |
|
|
haavarl wrote: |
Det hadde vært veldig tøft gjort. Synes noen burde gjøre det.
Betyr det at Tarik er mer rakrygget og står mer opp for egne meninger enn de andre? At han er mer bevisst? (Jeg mener ikke at det er det du sier, Eru.) |
Nå siktet jeg mer til resepsjonen av meningene, og det tror jeg du fikk med deg også. Ellers kan det godt hende Tarik er mer rakrygget enn andre, det kan han jo muligens bevise ved å stå for disse holdningene i eventuelle landskamper mot for eksempel Iran eller Egypt.
Uansett, jeg respekterer en idrettsutøver som bryr seg om mer enn idretten, selv om jeg nok mener at en boikott er en lite konstruktuiv vei å gå. |
|
Back to top |
|
 |
ode Veteran
Joined: 07 Sep 2002 Posts: 2285 Location: Bæste byen i lainne
|
Posted: 05.06.2013 17:13 Post subject: |
|
|
mirar wrote: | Realy? Palestina har aldri vært et land, samt de "omflyttende" araberne som gjør krav på dette landet.
Om du støtter Hamas så er det opp til deg det. |
Ok, du svarer ikke på mitt spørsmål, så jeg prøver engang til: hvordan kan du begrunne at Tarik vil boikotte Israel på grunn av religionsmotsetninger? Kan du peke på hvor han nevner ordene "muslim" og "jøde", eller kan du vise til andre kilder som underbygger din antagelse?
Jeg vet ikke hvorfor du ble så hissig, men å fortelle meg at jeg støtter Hamas er vel i overkant usaklig, eller? Dessuten har jeg heller aldri brukt ordet 'land', jeg brukte begrepet "de palestinske områdene", og mente da Gaza og Vestbredden.
Jeg skal ikke dra dette lengre nå, og er enig med Hakkespett at den politiske diskusjonen tar vi i en annen tråd. _________________ Visjon: "Begeistrer Europa med artig og angrepsvillig fotball" |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 05.06.2013 20:32 Post subject: |
|
|
Bongo wrote: | Skulle han nekte å spille en eventuell europacup-kamp i Israel vil det selvfølgelig være uakseptabelt, men det tror jeg heller ikke han gjør hvis det kommer til det. |
Jeg har også mine tvil om at han vil nekte å spille for arbeidsgiveren sin, men han har gått ut hardt nå, og det er ikke så lenge til 3. og 4. runde i august ... |
|
Back to top |
|
 |
RBK-Patriot Senior
|
Posted: 05.06.2013 20:42 Post subject: |
|
|
Nå er det jo gjerne slikt at alle konflikter ikke kan løses med boikott. Da Sør-Afrika var utsatt for boikott var det fordi det ble ansett som hensiktsmessig. Og bare fordi en boikottet Sør-Afrika i en periode betyr ikke det at en også er forpliktet til å boikotte alle andre stater som måtte oppføre seg ufint på den ene eller andre måten. Det blir litt sånn "fy faen, tenk å bygge fotballbaner når det er eldre som må sove på gangene". |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 05.06.2013 22:38 Post subject: |
|
|
Skjønner ikke helt hvordan man får en uttalelse om at han ville hatt betenkeligheter med å delta i mesterskapet i Israel til å bli en blank nekt mot å noen gang spille en kamp der. Dette handler vel mer om en protest i forhold til at Israel fikk dette mesterskapet. Kan ikke tenke meg at han vil nekte å spille en evt. bortekamp i e-cup kvalikken. |
|
Back to top |
|
 |
Caupolican Junior
|
Posted: 05.06.2013 22:48 Post subject: Tarik Elyonoussi |
|
|
Skal vi ikke bare roe oss kraftig ned? Er det ikke ok at vi for en gang skyld har en spiller på laget som mener noe? Noe annet enn at vi gjør arbeidsoppgavene og tar en kamp om gangen? La oss nå ta en bolle, og glede oss over RBKunggutta som har gjort det bra på diverse U-landslagslag i dag!! |
|
Back to top |
|
 |
Knowrud Veteran
|
Posted: 05.06.2013 22:51 Post subject: |
|
|
Tror det han mener ved å si at han ikke ville spilt i Israel er at han ikke ville spilt i en klubb der nede. Et par kamper i europacup mot israelsk motstand er noe man bør være klar for i en lang kvalik. Enkelte drar dette temaet for langt.. |
|
Back to top |
|
 |
media Veteran
|
Posted: 06.06.2013 07:51 Post subject: |
|
|
Kan jo bare være at han ikke liker jaffa - appelsiner også. |
|
Back to top |
|
 |
Kaize Proff
|
Posted: 06.06.2013 08:38 Post subject: |
|
|
Men sånn helt på siden, og det virker som litt off topic sånn som tråden har sett ut de siste sidene. Men jeg velger å hylle Tarik for den innsatsen han har lagt ned for vårt kjære RBK. Jobbet som en galeislave og scoret viktige mål. Hva han mener om diverse politiske temaer får bli opp til han selv, forøvrig kanskje ikke så smart å gå høyt ut med alt man mener til enhver tid.  _________________ Helland som sentral blir for meg å forsøke å fylle et rundt hull med en oval kloss laget av sagspon med syltetøystrikk rundt. Zorac 19.02.21 |
|
Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 06.06.2013 10:06 Post subject: |
|
|
Men man kan twittre fyll, damer og intetsigende pjatt for da er man så jævla spesiell. Selvfølgelig er dette en kokenes gryte, men politikk er alt du omgir deg med. Man kan derfor ikke kreve at man skal utslette seg selv som borger, men balansegangen er å klare å skille mellom alle rollene vedkommende har. _________________ “A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”
Zeman |
|
Back to top |
|
 |
|