View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Kaize Proff
|
Posted: 05.06.2013 09:50 Post subject: |
|
|
@Tr0ndern
Er absolutt enig i at idrett og politikk ikke skal blandes sammen. OL i Kina var heller ingen god idè,
ville også sett at fotball-vm går andre steder enn Qatar.
Var vel ikke mange som reagerte på boikotten av OL i Moskva 1980, men da var jo USA enige i boikott av skumle kommunister. Farligere det enn brudd på folkeretten som Israel bedriver i utstrakt grad. Om personlige meninger skal diskvalifisere fra spill på landslaget så kan det bli tynt i rekkene etter hvert. _________________ Helland som sentral blir for meg å forsøke å fylle et rundt hull med en oval kloss laget av sagspon med syltetøystrikk rundt. Zorac 19.02.21 |
|
Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 05.06.2013 10:07 Post subject: |
|
|
tr0ndern wrote: | Med slike uttalelser og holdninger bør han vel uansett være uaktuell for mer landslagsspill (uansett nivå). |
Helt uenig. Jeg synes det er forfriskende og betryggende at vi har fotballspillere som evner å tenke på noe annet enn fotball. |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 05.06.2013 10:22 Post subject: |
|
|
Nå står det i artikkelen at han har tenkt gjennom uttalelsen. Håper virkelig at han da ikke mener klubbkamper når han er sitert på følgende: "Derfor ville jeg aldri spilt fotballkamp i et land som Israel. Jeg kunne ikke klart det, spille fotball i et land der et barn ikke får lov."
I EL-kvaliken deltar fire israelske lag. Vi kan risikere å møte et av dem (Hapoel Ramat-Gan) i tredje kvalikrunde, 1. og 8. august. Tarik kan altså komme til å spille fotballkamp i Israel om mindre enn to måneder. Eventuelt mot Hapoel Tel Aviv i gruppespill senere på høsten, hvis, dersom etc.
Kanskje er det en mulighet til å møte et annet av de israelske lagene i gruppespill også, hvis noen med bedre rating enn oss mislykkes i å kvalifisere seg, vi rykker opp en gruppe og et av de tre lavest rangerte israelske lagene kommer inn i fjerde gruppe. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
bongo Veteran
|
Posted: 05.06.2013 10:28 Post subject: |
|
|
tr0ndern wrote: | Med slike uttalelser og holdninger bør han vel uansett være uaktuell for mer landslagsspill (uansett nivå). |
Seriøst?
Det er lenge siden jeg har lest noe så tåpelig. Skal det ikke være lov å være kritisk til Israel? Konflikten der er jo veldig betent og at Tarik som muslim velger side skjønner jeg veldig godt. Det er han jo heller ikke alene om selv blant etnisk norske.
Tror heller ikke det er så mye et spark til laget, heller bare at han flagger sin mening om saken. _________________ Alfredbørs 1-10: 8 |
|
Back to top |
|
 |
Bukowski Proff

|
Posted: 05.06.2013 10:30 Post subject: |
|
|
Fotball-VM 2022; Qatar. Et land der, sitat Wiki: "Demokratiet har ikke slått rot, og den herskende familien Al-Thani har kontroll over både det politiske og religiøse livet".
Ikke bra, forventer at evt. RBK-spillere som blir tatt ut i en landslagstropp som måtte kvalifisere seg til mesterskapet, sier nei takk. Gjelder særlig de som har som har såpass problemer med Midt-Østens eneste demokrati at de skal dra politikk/religion (jo, det henger ofte sammen) inn i bildet ved sportsarrangementer. |
|
Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 05.06.2013 10:41 Post subject: |
|
|
Rart han spilte fotball i hjemlandet? Marokko er kjent som en temmelig autoritær stat, som i tillegg gjennomfører en folkerettsstridig okkupasjon av et annet land (Vest-Sahara).
Men marokkanerne er jo ikke jøder, så da er det vel ikke så farlig... _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 05.06.2013 10:45 Post subject: |
|
|
Nå plukker vi borti et samtaleemnet som i så fall bør fortsetter i en helt annen tråd enn denne. Eller kanskje man ikke skal fortsette den i det hele tatt. |
|
Back to top |
|
 |
bongo Veteran
|
Posted: 05.06.2013 10:50 Post subject: |
|
|
Men barn får spille fotball. Som jo er den eneste grunnen han oppgir. Han snakker ingenting om demokrati osv.
Det handler jo selvfølgelig om mye mer enn det, men det er nå den grunnen han oppgir.
Jeg har ikke tatt side i konflikten, men jeg skjønner og respekterer at andre gjør det. Såpass takhøyde må vi ha. _________________ Alfredbørs 1-10: 8 |
|
Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 05.06.2013 10:59 Post subject: |
|
|
tr0ndern wrote: | Kaize wrote: | Og det vil du begrunne på følgende måte? |
At idrett og politikk ikke hører sammen. |
I utgangspunktet enig i at vi ikke skal blande idrett og politikk, men jeg mener uansett det bør være lov å flagge politiske standpunkter hvis en selv ønsker det. Vi kan ikke forby idrettsutøvere å uttale seg om politikk. Alle er selvsagt ikke enig med Tarik i hans syn på Israel. Men jeg synes ikke en spiller skal utestenges fra landslagsfotball på livstid fordi han flagger et bestemt politisk syn. Enten det dreier seg om å boikotte en landskamp på grunn av atomprøvespregninger eller bombing av fotballbaner.
Det er selvsagt lov å mene at Israel aldri burde fått arrangere U21-EM, Kina burde ikke fått arrangere OL, Qatar bør ikke få arrangere VM. Da burde kanskje ikke Russland få arrangere noe mesterskap heller da. Demokratiet har ikke akkurat veldig høy status der heller. Og hva med USA, som også bedriver høyst udemokratisk og lyssky virksomhet? Et land som dømmer en soldat til døden fordi han har avslørt alvorlige krigsforbrytelser.
En kan ikke tenke på den måten hele tiden. Derfor synes jeg FIFA/UEFA og IOC skal tildele mesterskapene til de beste søknadene. Så er det selvsagt lov å betvile Qatars kvalifikasjoner, og det hevdes vel mange plasser at alt ikke har foregått helt etter boka.
Jeg synes ikke idretten skal moralisere over politikere. Men det må være lov for en idrettsutøver å følge sin politiske overbevisning. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 05.06.2013 11:39 Post subject: |
|
|
joakleis wrote: | 1. men jeg mener uansett det bør være lov å flagge politiske standpunkter hvis en selv ønsker det ...
2. Men det må være lov for en idrettsutøver å følge sin politiske overbevisning. |
1 er uproblematisk. De må få si hva de vil.
2 er ikke like enkel. Man kan ikke gjøre som man vil i en klubb, begrunnet med noe man selv kaller, eller tror, er politikk.
Landslag er noe annet. Der kalles man eventuelt opp av en annen enn sin arbeidsgiver og spiller for æren med flagget på brystet, men kan velge å melde forfall hvis det ikke frister.
Anarkisme og "Steinerskolementalitet" vil ikke fungere godt i RBK. Perry har vel en frisk uttalelse fra 2005 om spillere som så ut til å gjøre som de ville på banen. Og "på banen" er et poeng. Spilleren må være på banen når klubben vil ha ham der, uansett hva man måtte føle av politikk akkurat da. Hvis "vil aldri spille en fotballkamp i Israel" (heller ikke for Rosenborg) betyr at Tarik setter sin politiske synsing over klubbens interesser, er han på villspor. Han kan gjerne boikotte Israel privat for min del. La være å kjøpe Aloe Vera-produkter, Jaffa-appelsiner og kaste ut alt av elektroniske dingser som inneholder "Israel-produkter" fra hjemmet sitt, hvis han tror det er sin politiske overbevisning, men "snør på deg skoa og spæll" når klubben sier det.
Skal ikke plage noen som har boikottønsker med spørsmål om hvordan de tror det går med palestinerne når de ikke får jobbe mer med å "plukke appelsiner" eller ta del i tjenesteytingen rundt fremstillingen av produkter etc. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
media Veteran
|
Posted: 05.06.2013 11:58 Post subject: |
|
|
På Steinerskolen er det viktigste man lærer barna, at de skal tenke selv og få egne standpunkter og bli ( helst) lykkelige individer. Har ingenting med anarkisme å gjøre.
Å boikotte Israel gjør at Tarik havner i gruppe med Stephen Hawkins, kanskje verdens mest intellektuelle nålevende. Ikke et dårlig selskap, det  |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 05.06.2013 11:59 Post subject: |
|
|
Og vi minnes en gammel slager:
Tenk om jeg spilte fotball (fotball)
på landslaget (landslaget)
tenk om jeg var like god
som Lars (Lars) Bohinen
jeg kunne nektet å spille fotball mot franskmenna på grunn av prøvesprengninga
og stått fram med ryggrad og moral i media i media
jadda i media
Kjør på, Tarik. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 05.06.2013 12:20 Post subject: |
|
|
Skal tro om folk ville vært like ivrige på støtten om en blond, blåøyd "arisk" fotballspiller nekta å spille i et muslimsk land pga "barbariske islam"? _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
RBK-Patriot Senior
|
Posted: 05.06.2013 12:47 Post subject: |
|
|
Fy flate tr0ndern, der er du så ute å kjøre at det er kvalmt. Hans boikott har ingenting med jødedommen å gjøre, men Israel som okkupasjonsmakt. Å være for en boikott av Israel er på ingen måte etnisk betinget. Uansett, avslutt diskusjonen, ta den et annet sted, dette innlegget inkludert. |
|
Back to top |
|
 |
MariusV Veteran
|
Posted: 05.06.2013 12:49 Post subject: |
|
|
Takk, RBK-patriot<3 |
|
Back to top |
|
 |
Ivar Veteran

|
Posted: 05.06.2013 12:58 Post subject: |
|
|
tr0ndern, du burde leste nyeste Josimar. Der de intervjuer en Palestiner som skulle fra Gaza til Vestbredden. Han hadde byttet klubb og skulle sammen med to kamerater flytte. De ble stoppet i første grensekontroll. Han de intervjuet ble fanget, gitt rundjuling og torturert, uten en annen grunn at han var fotballspiller. Han slapp ut etter en 3 måneder lang sultestreik og etter massivt press fra UEFA og så videre. Der kan du også lese om at israelere målrettet bomber fotballbaner i Palestina, både for å ødelegge de, men også for å avskrekke folk fra å spille fotball. Så når en da tenker over det Tarik sa om hva fotballspilling som barn og hvordan det hjalp han i integreringen i Norge, så skjønner jeg jævlig godt at han ikke ville spilt i Israel.
Hadde noen ville boikottet Israel, Cuba, Venezuela, Egypt eller Sverige av andre GODE grunner så ville jeg selvsagt støttet det også. Og ta det med ro, jeg er ikke en jødehatene kommunistjævel, selv om det sikkert ville vært comebacket ditt. _________________ @Ivaraal |
|
Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 05.06.2013 13:03 Post subject: |
|
|
tr0ndern wrote: | Skal tro om folk ville vært like ivrige på støtten om en blond, blåøyd "arisk" fotballspiller nekta å spille i et muslimsk land pga "barbariske islam"? |
Vil tro det var relativt uproblematisk om for eksempel Tom Høgli hadde nektet å spille i Iran eller Bahrain på grunn av manglende respekt for menneskerettighetene der ja. |
|
Back to top |
|
 |
Caupolican Junior
|
Posted: 05.06.2013 13:08 Post subject: |
|
|
tr0ndern wrote: | Rart han spilte fotball i hjemlandet? Marokko er kjent som en temmelig autoritær stat, som i tillegg gjennomfører en folkerettsstridig okkupasjon av et annet land (Vest-Sahara).
Men marokkanerne er jo ikke jøder, så da er det vel ikke så farlig... |
Mener du dette seriøst, eller troller du? Hvilken 10-åring som spiller fotball med kompisene på løkka, det være seg i Norge, Marokko eller Hvorsomhelstistan, tror du er opptatt av idrettspolitiske tema som f.eks. internasjonale boikottaksjoner?? |
|
Back to top |
|
 |
RBK-Patriot Senior
|
Posted: 05.06.2013 13:29 Post subject: |
|
|
tr0ndern wrote: | Rart han spilte fotball i hjemlandet? Marokko er kjent som en temmelig autoritær stat, som i tillegg gjennomfører en folkerettsstridig okkupasjon av et annet land (Vest-Sahara).
Men marokkanerne er jo ikke jøder, så da er det vel ikke så farlig... |
Ja enig, Tarik burde boikotte seg selv. |
|
Back to top |
|
 |
eksil Veteran

|
Posted: 05.06.2013 14:26 Post subject: |
|
|
Selv synes jeg dette er fullstendig skivebom av Tarik. Drillo og for den sak skyld.
Hadde det vært snakk om en ensidig sak, som hvorvidt NordKoreas ledelse er ute og kjøre, ok.
Konflikten mellom jødene og araberne er så sammensatt, vanskelig og fassettert at man uansett vil tråkke på en stor gruppe når man tar parti.
Selv her inne merker jeg allerede motsetninger i holdninger hos folk. _________________ Du och jag Alfred. |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 05.06.2013 14:28 Post subject: |
|
|
Ivar wrote: | Der kan du også lese om at israelere målrettet bomber fotballbaner i Palestina, både for å ødelegge de, men også for å avskrekke folk fra å spille fotball. |
Vil bare nevne at den fotballbanen det har vært snakk om i norsk media det siste døgnet, hadde utskytningsramper under bakkenivå som ble brukt til å skyte raketter mot Israel. Derfor ble den bombet, noe den palestinske fotballspilleren som har vært omtalt, ikke tar med i fortellingen.
Får ikke så veldig sympati for denne fotballspilleren som blir fremstilt som en slags martyr. Leste i et intervju at hans største ønske var at alle palestinere skulle frigis fra israelske fengsler. Ikke noe spørsmål om hva de har gjort for å havne der altså.
Når det gjelder Tarik får han selvsagt stå fritt til å mene hva han vil, men han vil som nevnt tidligere i denne tråden få et lite problem om RBK må til Israel for å spille europa-cup. Spiller han, ser man hvor lite gjennomtenkt og lite smart uttalelsene hans var, og nekter han å spille bør han ikke være RBK-spiller mye lengre. Disse uttalelsene kan han fort få tilbake som en boomerang rett i fjeset. |
|
Back to top |
|
 |
HeXX Rutinert
|
Posted: 05.06.2013 14:32 Post subject: |
|
|
Ikke det største problemet i verden at en ung muslimsk spiller fronter et slikt ståsted, rent personlig sett. Det er likefullt et par områder hvor en kan problematisere utsagnene hans, uten å gjøre dette til et politisk eller religiøst spørsmål, men opprettholde fokus på det sportslige.
Tariks begrunnelse tatt i betraktning, er det flere aktuelle land han aldri kunne spilt fotball i, deriblant flere hvor RBK kan møte internasjonal motstand. Om han er konsekvent i sitt syn, bør derfor RBK avklare med Tarik hvilke land dette i såfall gjelder. Er det kun Israel han er negativ til, framstår han som en lite konsekvent og gjennomtenkt spiller, og det kan få betydning for hans rolle i laget, feks om han da er skikket til å ha kapteinsbindet, men det er i såfall en vurdering for det sportslige apparatet. Er det det motsatte, vil det kunne ha betydning for sammensetningen av spillerstallen som helhet.
Det andre området en kan problematisere er hvorvidt dette kun gjelder Israel, eller om han også har aversjoner mot å spille sammen med israelske spillere. Det vil i såfall legge begrensninger på markedet RBK henter spillere fra, uten at det sålangt har hatt praktiske konsekvenser. Det er uansett greit å få en avklaring på dette.
Et naturlig oppfølgingsspørsmål fra en gammel hobbyjournalist ville vært å trekke tråder inn mot hans eget hjemland, og om han ville hatt reservasjoner mot å spille der. Der antar jeg journalisten som intervjuet Tarik ikke ønsket å gå, dumt å åpne for å diskreditere sitt eget objekt. Men kunne jo vært interessant å høre hva Tarik sier, nettopp fordi han da kan bidra til å gi en stemme til forfulgte i eget land. _________________ mvh HeXX
|
 |
eksil Veteran

|
Posted: 05.06.2013 14:34 Post subject: |
|
|
Brady wrote: | Ivar wrote: | Der kan du også lese om at israelere målrettet bomber fotballbaner i Palestina, både for å ødelegge de, men også for å avskrekke folk fra å spille fotball. |
Vil bare nevne at den fotballbanen det har vært snakk om i norsk media det siste døgnet, hadde utskytningsramper under bakkenivå som ble brukt til å skyte raketter mot Israel. Derfor ble den bombet, noe den palestinske fotballspilleren som har vært omtalt, ikke tar med i fortellingen.
|
Dette eksempelet er dessverre symptomatisk. _________________ Du och jag Alfred. |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 05.06.2013 14:41 Post subject: |
|
|
Jeg synes at fotballspillere og alle andre er i sin fulle rett til å følge sin egen samvittighet i slike saker.
At det kan få konsekvenser for dem senere, er en helt annen sak. Alle kan gjerne spørres ut om hvilke land de ikke vil spille mot, og så er det opp til klubbens ledelse å vurdere om det bør få konsekvenser i forhold til spilletid eller kontrakt.
Lars Bohinen boikottet privatlandskampen mot Frankrike i 1995 pga. en atomprøvesprenging. En praktisk konsekvens var at Bohinens erstatter (husker ikke hvem) viste seg å gjøre en minst like god jobb, og spilte seg inn på landslaget i Bohinens fravær, så Bohinen ikke fikk så mange flere kamper. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
bongo Veteran
|
Posted: 05.06.2013 14:44 Post subject: |
|
|
Hvis det stemmer at han har sagt at han aldri vil spille en kamp i Israel er det ett veldig ubetenktsomt utspill. Det er en ganske stor forskjell mener jeg på å nekte å spille et EM som er tildelt landet Israel, enn det å skulle nekte å spille en kamp mot en israelsk klubb som ikke kan ta noe ansvar for den politikken landet bedriver. Han er også ansatt og lønnet i Rosenborg og har et mye større ansvar ovenfor klubb enn landslag.
Skulle han nekte å spille en eventuell europacup-kamp i Israel vil det selvfølgelig være uakseptabelt, men det tror jeg heller ikke han gjør hvis det kommer til det. _________________ Alfredbørs 1-10: 8 |
|
Back to top |
|
 |
|