English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Borek Dockal
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 54, 55, 56 ... 81, 82, 83  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
nidaros997
Veteran

PostPosted: 15.05.2013 15:38    Post subject: Reply with quote

For Dockals eget beste bør han selges i sommer.

Da har han gått sin tid i Rosenborg, og forhåpentligvis kan klubben få mer penger for ham enn det vi ga.

Men, vi har ikke mange naturlige målsårere i klubben i øyeblikket, og Dockal alene (dvs. hans avslutter-egenskaper) holdt oss inne i kvalifiseringen til E-cup i fjor.

Skal han selges bør det skje etter at kvalifiseringen til E-cup er over i sommer, og etter at klubben har begynt å handle inn erstattere, blant annet en god spiss som er en naturlig målskårer.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 16.05.2013 08:30    Post subject: Reply with quote

Angående det med dribleferdigheter så var Dockal på toppen av VGs driblestatistikk for to runder siden, med 88% vellykkede driblinger.
Jarwson
Senior

PostPosted: 16.05.2013 20:16    Post subject: Reply with quote

Dockal gikk rett i garderboen etter kampen i dag. Får vondt av å se han for tiden. Burde kommet inn mye tidlige for Mikkelsen. Skjønner godt frustrasjonen hans når han må se på at Mikkelsen skal spilles i form, for det kan tydeligvis ta sin tid.
Back to top
Ertsaas
Rutinert

PostPosted: 16.05.2013 20:28    Post subject: Reply with quote

Mikkelsen kommer til å gå Dockal en høy gang, så det får ta den tiden det tar.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 16.05.2013 20:29    Post subject: Reply with quote

Dockal må gjerne selges i sommer for min del. En spiller fullstendig uten kampvilje og moral. Han burde lære av Selnæs som har krummet nakken og stått på for å kjempe seg til startplass. Sutrekopper har vi ikke bruk for.
Back to top
konrad4ever
Veteran

PostPosted: 16.05.2013 20:39    Post subject: Reply with quote

Desverre og veldig skufende, en typisk østeuropeisk mentalitet. Kjenner litt til den, etter å ha jobbet i internasjonal tjeneste. Håpte at Borek var bygd av litt annet materiale, men desverre blir han bare ekstremt furten og lei seg når ting går ltt imot. Kanksje også svaret på at en bedre klubb ikke kjøpte han foran nesen på RBK.
Back to top
paulus
Junior

PostPosted: 16.05.2013 20:56    Post subject: Reply with quote

hvorfor er dockal alltid den eneste som bare sitter å klapper på jubelscenene fra garderober, etter seiere? Har han ett holdningsproblem?

Min mening: Selg han i sommer.
Back to top
shadaa
Junior

PostPosted: 16.05.2013 21:23    Post subject: Reply with quote

Blir trist av å se han sitte der å småklappe, mens resten av spillergruppen hopper av glede. Bør nok selges i sommer.
Back to top
moomoo
Veteran

PostPosted: 16.05.2013 21:28    Post subject: Reply with quote

Det er lett å si. Tenk deg hvis du hadde vært den store stjerna slik Borek var i fjor. Lagets klart beste spiller. Forøverig uten stjernenykker også. Hilste på ham på Torget og han var både høffelig og hyggelig og glad.

ikke vanskelig å forstå at han som var best blir deprimert og finner det vanskelig å glede seg over laget når han ikke får/såvidt får spille etter å ha vært fast hele fjoråret.

Dockal har den beste foten av alle når det kommer til dødballer, det vet vi! selv om han har fusket litt på dødballer så langt i år så har dere selv sett hva han kan gjøre. Jeg er brennsikker på at han sliter med trua på seg selv og har fått en mental knekk. og jeg vedder litjkar'n min på at Perry & co langtifra er de beste psykologer. Tipper han føler at alle er imot ham og at det ikke hjelper hva han gjør.

Sånne ting kan drepe all glede og frata enhver perspektiv. Dette vet jeg av personlig erfaring. Hvis jeg møter Borek igjen skal jeg fortelle ham at han fremdeles er den beste offensive spilleren vi har i klubben i midtbaneleddet og gi ham et klapp på skuldra.

flere her vil kvitte seg med ham fordi han sutrer, men jeg vil heller si det sånn at om ikke ledelsen i klubben har eller kan få tak på kompetanse de behøver for å hanskes med sånne situasjoner så råder jeg Borek til å bytte klubb. han er aaaaalt for god til å sitte på benken i en norsk klubb.

Husk at de fleste trenerne mente han var ligaens ener i fjor. og det er ikke lenge siden.

Personlig håper jeg han får hjelp til å finne fokus og selvtillitt og tar høyrekantplassen fra Mikkelsen. Han er i mine øyne fremdeles en av de tre beste spillerne vi har i klubben og han fortjener å spille fotball.

Mikkelsen er spennende, men hjertet mitt ønsker heller tre jevne kantspillere der mikkelsen, Tarik og Dockal besitter ferdigheter som kan utnyttes utifra motstander og eventuelt for å forandre kampbildet.

Dockal er for god for benken i RBK. Er det for sent å bygge kompetanse rundt noe vi helt klart mangler eller har vi tid til å gi mannen selvtillitten og fokus tilbake?

Dette kan bare Rosenborg svare på. Jeg håper inderlig svaret er positivt.
Neeskens, trenger du å låne en tampong?
Back to top
bongo
Veteran

PostPosted: 16.05.2013 21:34    Post subject: Reply with quote

Dockal er nok ferdig i Rosenborg. Han har gått sur, og for en sånn type som det virker som Dockal er så skal det veldig mye til for å snu humøret. I stedet for å brette opp ermene og ta konkuransen på strak arm ala Sælnes, har han brukt energien på å være sur og irritert.
Han er ingen fighter, ting må gå veien for at han skal ha det bra å være fornøyd. Jeg tror Dockal etter hvert vil signalisere at han vil bort, og da er det bare å selge mens vi ennå kan få noe for han.

Last edited by bongo on 16.05.2013 21:35; edited 1 time in total
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 16.05.2013 21:34    Post subject: Reply with quote

Det er vel heller ingen som har betvilt ferdighetene hans. Poenget er at han oser negativitet fordi det går han litt i mot. Han har sutret siden første hjemmekampen. Han presterte til og med å protestere åpenlyst på banen i form av å ikke feire scoringen sin. Hadde han begynt å deppe nå så skulle jeg skjønt det. Nå har det tross alt gått en del kamper. Men han begynte å gnåle etter _EN_ kamp på benken.
Back to top
josinho
Veteran

PostPosted: 16.05.2013 21:45    Post subject: Reply with quote

Vi får vel ikke så mye penger for en benksliter.... Hvor mye kostet Dockal når han kom til oss?
Back to top
moomoo
Veteran

PostPosted: 16.05.2013 21:53    Post subject: Reply with quote

Det blir feil å si at Dockal begynte å gnåle etter en kamp på benken.

Husk at han spilte høyre kant og fikk beskjed om at han ikek var aktuell for den posisjonen men måtte lære seg en helt ny posisjon som han var ukomfortabel med. dette gjør ting med folk.
Dockal ville sikkert gjerne spille ving han, men ble mere eller mindre tvunget inn i en posisjon han ikke har erfaring i.
Å si at han ikke er en fighter er en ting, for mennesker er forskjellige. Og når han tydeligvis får så lite støtte fra trenerapparatet og mister troa på det han kan så skjer det ting mentalt som er vanskelig å kontrollere.

Jeg synes det blir dumt å rope selg selg og håpe han blir solgt, for jeg vet at dere i fjor hyllet samme mann som en av de beste, om ikke den beste utlendingene vi har hatt i klubben. Jeg håper ikke han blir solgt, for vi er meget heldige som har en spiller med sånne kvaliteter tilgjengelig.

Mental helse er ikke enkelt. vi snakker ikke om fysiske skader, evt et brukket bein som gror og blir bra etter så så lenge av seg selv. Selv da kan sekundærlidelser melde seg og det er ofte mentalt. kan bare ta en tlf til en viss mr.jamtfall for å høre hva han har å si om saken om man behøver litt innsideinfo.

JEg synes det er trist å se at Borek ikke klarer å la seg rive med i gleden over 3 poeng. Men jeg vil heller at han skal få den støtten hjan trenger og den tillitten han fortjener istede for å bli ignorert, kjeftet på og solgt.
Ting som dette her kan ødelegge karrieren til spillere. Vil virkelig ikke være bekjent av at en spiller har ært i RBK og gått fra å prise klubben for sjangsen han har fått til å hate klubben for å ha drept karrieren hans i ettertid.

Vi har et ansvar her, det kan man bare ikke fraskrive seg. prestasjoner, emosjonelle utbrudd eller ikke.

stopp og tenk litt, vær så snill.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 16.05.2013 22:15    Post subject: Reply with quote

Det gjelder vel først å skille mellom å være fotballsupporter eller fotballtrener og det å jobbe i psykiskhelsevern.

Om han blir deprimert av å bli prøvd i en ny posisjon, så sier det seg liksom litt selv, gjør det ikke ? Det ubestridte faktum er at han pr. i dag ikke anses god nok for RBK's 11'er. Mikkelsen/Tarik er bedre på kant, og en mer sentral midtbanerolle gidder han jo da tilsynelatende ikke å lære seg. Skal han få starte på bekostning av bedre spillere for å være snill med han ? Han må selvsagt gjøre seg fortjent til plassen som alle andre. Og når en 18 åring som Selnæs, som overhodet ikke fikk spille, ikke engang som innbytter, har baller nok til å stå på for å gjøre seg fortjent til en plass, så ser jeg ikke hvorfor Dockal ikke skulle gjøre det samme.

Ja, alle mennesker er forskjellige, men dette er da ikke noen barnehage, det er en profesjonell fotballklubb. Det er voksne folk som får millioner av kroner i året for å spille fotball. Da bør det absolutte minimum være en viss grad av profesjonalitet. Å sette seg ned å sutre fordi han må prøve å spille i en annen posisjon, eller må sitte på benken noen kamper er helt bak mål.

Og om RBK er så fæle mot han, og/eller han ikke passer i systemet til Perry/Wiggen, må det da være en fordel for begge parter å selge. Han kommer til en klubb hvor han får spille, og vi frigjør midler til å handle en spiller som passer inn i rollene som skal fylles.
Back to top
moomoo
Veteran

PostPosted: 16.05.2013 22:53    Post subject: Reply with quote

så du mener at en hvilken som helts ansatt hos en arbeidsgiver, om det må være en kokk, en mekanikker eller en dyrlege som får psykiske problemer b are kan ta hatten sin å gå og ikke ha krav til noe some heldst hjelp fra sin arbeidsgiver? klarer du ikke prestere på jobb slik du skal fordi du er deprimert kan vi ikke ha deg ansatt lengere???

godt å vite...

Du skriver:når en 18 åring som Selnæs, som overhodet ikke fikk spille, ikke engang som innbytter, har baller nok til å stå på for å gjøre seg fortjent til en plass, så ser jeg ikke hvorfor Dockal ikke skulle gjøre det samme.

med andre ord for deg så er alle mennesker like og har samme forutsetninger for å klare utfordringer som livet presenterer for dem. Jeg mener ikke å si at du er dum, men du virker uvitende slik ting kommer frem. Jeg tror ikke du helt forstår hva det er snakk om her...

poenget er at om det oppstår problemer for en ansatt så kan ikke en arbeidsgiver fraskrive seg ansvaret og kreve at personen skal gjøre noe han ikke er i stand til. Mental helse kan man ofte ikke se slik man kan gjøre med fysiske skader, og ofte derfor blir det bagatelisert av folk som ikek evner å forstå det. Jeg kan bekrefte for deg og de andre at det er mindst like vanskelig å hanskes med som et fysisk problem.
Back to top
Hjelde
Veteran

PostPosted: 16.05.2013 23:12    Post subject: Reply with quote

Hvor tar du det fra moomoo, at Dockal lider av psykiske helseproblemer?

Jeg følger deg, og er enig i mye, men dersom det skulle være slik, så skal ikke dette løses ved å la han spille. Da må han ha hjelp på annen måte, for å blli satt i stand til å gjøre den jobben det kreves for å komme inn på laget. Er han f.eks deprimert, vil det være veldig vanskelig for han å ha energi og motivasjon til å kjempe seg inn på laget, og ha det overskuddet som kreves for å spille fotball på toppnivå.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 16.05.2013 23:26    Post subject: Reply with quote

Å dra direkte paraleller mellom en gjennomsnittlig snekker og en toppidrettsutøver, er i beste fall søkt. Om du mener de bør sende han til psykolog, så for all del, men han får ikke spille noe mer fordi om han blir deprimert eller sur og grinete av å sitte på benken. Ikke vil han passe noe bedre i rollene på laget heller.

Det virker jo som du sitter og antar at han har alvorlige depressive problemer og at RBK gir totalt faen i han. Har du overhodet noe dekning for dette ? Og det er da ikke snakk om noe slavehandel her. Om han vil fortsette å være her, så er han da i sin fulle rett til det. Det er da ikke snakk om å sparke noen som has psykiske lidelser. En ufattelig sammenlikning spør du meg.

Når det gjelder Selnæs vs Dockal sammenlikningen, så handler det om å ha en profesjonell holdning. Om det nå er tilfelle at han sliter med depresjon, så må han i såfall ta det med arbeidsgiver og/eller lege, og ikke sitte og grine i pressen om at han ikke får spille. Eller å demonstrere foran hjemmepublikummet for den del. Det er flere i RBK enn Perry og Wiggen. Bla. et rimelig heftig medisinsk søtteapparat. Det vil jo være ytterst merkelig at ingen der registrerer noe, om det nå er slik at han sliter med alvorlige depresjoner.

Og det vil da i himmelens navn ikke være første gang en fotballspiller blir solgt på grunn av lite spilletid.

Og de kommentarene om at jeg mangler empati og innsikt osv så er det så langt ute på jordet at jeg ikke vet om jeg gidder å kommentere det engang.

Poenget er dog at vi har en spiller som

A) Hever fet lønn og ikke presterer godt nok til å få starte kamper.
B) Gir konstant inntrykk av å mistrives/ikke ville være i klubben lenger.

Da ser jeg ikke problemet med å selge han og heller få inn en motivert spiller som passer spillestilen det legges opp til på en bedre måte, samtidig som Dockal kommer seg til en klubb hvor han forhåpentligvis får spille mer og trives bedre. Jeg ser ikke helt problemet med det. Slik det ser ut, så virker det jo ikke akkurat som det er noe han vil motsette seg.

Om du mener noe annet så skal du for all del få lov til det, men spar meg for antakelser om min innsikt i psykiske lidelser, for der bommer du grovt og grenser til det fullstendig usaklige.
Back to top
Montana
Veteran

PostPosted: 16.05.2013 23:46    Post subject: Reply with quote

Jeg for min del ser flere problemer med å skulle selge en spiller som har varmet benk en hel vårsesong, om potensielt kjøpende klubb skulle klare å se forbi dette faktum hjelper ikke "holdningsproblemene" på, som en evt seriøs kjøper definitivt har fått med seg.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 16.05.2013 23:54    Post subject: Reply with quote

Det er klart det bidrar ikke akkurat til å skru opp prisen. Samtidig er det jo en avveining mot det å ha en misfornøyd spiller i stallen, som sannsynligvis er blandt de best betalte (har dog ikke skjekket lønna).

I tillegg er det jo ingen garantier for at situasjonen endrer seg drastisk og prisen blir høyere ved en senere anledning. Det måtte i såfall være om Perry får fyken i nær fremtid, og vi får inn en trener som velger å satse på han som førstevalg, noe som virker rimelig usannsynlig på nåværende tidspunkt (at perry får fyken altså).

Edit: Typo
Back to top
moomoo
Veteran

PostPosted: 17.05.2013 13:17    Post subject: Reply with quote

Hjelde wrote:
Hvor tar du det fra moomoo, at Dockal lider av psykiske helseproblemer?

Jeg følger deg, og er enig i mye, men dersom det skulle være slik, så skal ikke dette løses ved å la han spille. Da må han ha hjelp på annen måte, for å blli satt i stand til å gjøre den jobben det kreves for å komme inn på laget. Er han f.eks deprimert, vil det være veldig vanskelig for han å ha energi og motivasjon til å kjempe seg inn på laget, og ha det overskuddet som kreves for å spille fotball på toppnivå.

Helt enig Hjelde.

Jeg kan ikke bastant si at han har psykiske problemer, men symptomene virker å være der, og hendelser og forandringene som har skjedd i klubben tilsier at det ikke er usannsynelig.

Vi kan ikek bare slenge han utpå i 10 kamper på rad i 90 min for å gjøre ham frisk om så er tilfelle. Det må nok litt andre ting til. Hva det skulle være kommer jo eventuelt an på hva som er problemet.

Om man blir deprimert så kommer man inn i en god sirkel. som du sier vil han ikke finne energi og motivasjon slik sælnes gjorde. Det kan være fordi han ikke føler det hjelper så lenge Perry er trener fordi Perry er imot ham. Perry kjøpte ny høyrekant enda han var knallgod der i fjor. tanker som det o.l.

Jeg håper jo selvfølgelig jeg tar feil og at han rett og slett bare er barnslig grinete, men jeg tror desverre ikke det.

Sløvsekken wrote:
Å dra direkte paraleller mellom en gjennomsnittlig snekker og en toppidrettsutøver, er i beste fall søkt. Om du mener de bør sende han til psykolog, så for all del, men han får ikke spille noe mer fordi om han blir deprimert eller sur og grinete av å sitte på benken. Ikke vil han passe noe bedre i rollene på laget heller.

Det virker jo som du sitter og antar at han har alvorlige depressive problemer og at RBK gir totalt faen i han. Har du overhodet noe dekning for dette ? Og det er da ikke snakk om noe slavehandel her. Om han vil fortsette å være her, så er han da i sin fulle rett til det. Det er da ikke snakk om å sparke noen som has psykiske lidelser. En ufattelig sammenlikning spør du meg.

Når det gjelder Selnæs vs Dockal sammenlikningen, så handler det om å ha en profesjonell holdning. Om det nå er tilfelle at han sliter med depresjon, så må han i såfall ta det med arbeidsgiver og/eller lege, og ikke sitte og grine i pressen om at han ikke får spille. Eller å demonstrere foran hjemmepublikummet for den del. Det er flere i RBK enn Perry og Wiggen. Bla. et rimelig heftig medisinsk søtteapparat. Det vil jo være ytterst merkelig at ingen der registrerer noe, om det nå er slik at han sliter med alvorlige depresjoner.

Og det vil da i himmelens navn ikke være første gang en fotballspiller blir solgt på grunn av lite spilletid.

Og de kommentarene om at jeg mangler empati og innsikt osv så er det så langt ute på jordet at jeg ikke vet om jeg gidder å kommentere det engang.

Poenget er dog at vi har en spiller som

A) Hever fet lønn og ikke presterer godt nok til å få starte kamper.
B) Gir konstant inntrykk av å mistrives/ikke ville være i klubben lenger.

Da ser jeg ikke problemet med å selge han og heller få inn en motivert spiller som passer spillestilen det legges opp til på en bedre måte, samtidig som Dockal kommer seg til en klubb hvor han forhåpentligvis får spille mer og trives bedre. Jeg ser ikke helt problemet med det. Slik det ser ut, så virker det jo ikke akkurat som det er noe han vil motsette seg.

Om du mener noe annet så skal du for all del få lov til det, men spar meg for antakelser om min innsikt i psykiske lidelser, for der bommer du grovt og grenser til det fullstendig usaklige.

Først vil jeg bare si at jeg beklager hvis du har følt på kroppen hva psykisk lidelse er, for det unner jeg ingen.
Når det er sagt så stille jeg meg fremdeles spørrende til at du tror det er så enkelt som å sende folk til legen etc. Du vet, ofte kan det være veldig vanskelig å akseptere at man har problemer. Om Dockal har det? Det vet jeg ikke, men han har definetivt symptomer på depresjon.

Jeg skall ikke dra dette ut noe lengere, og kan si meg enig i at kansje et klubbytte har vært best for begge parter. Vi vet hvor god Borek kan være, og jeg personlig vil gjenre se ham smile og blomstre på banen igjen, samme for hvilken klubb. Gode fotballspillere er alltids en fryd å se på, og Borek er en av dem, det vet vi fra i fjor.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 17.05.2013 15:02    Post subject: Reply with quote

Ikke selv, heldigvis, men har jobbet i psykiatrien tidligere bla.

Ellers så er vi nok begge ganske enig med Hjelde her. Problemet virker å springe ut fra det rent sportslige, dvs manglende spilletid, og det er neppe noe som vil forandre seg drastisk så lenge Perry/Wiggen styrer skuta, all den tid valget av Mikkelsen foran Dockal trolig er mer basert på spillernes spisskompetanse vurdert opp mot rollen på høyrekanten, enn at Dockal ikke er en god nok fotballspiller (om det ble forståelig Razz)
Back to top
moomoo
Veteran

PostPosted: 17.05.2013 18:29    Post subject: Reply with quote

Joda nå er vi vell tilnærmet enige sløvsekk Smile vi kan droppe spekulasjonene og si at grunnen til problemet er at Dockal ikke får nok spilletid og at dette har uheldige innvirkninger på ham.

Jeg tror nok ikke han er bedre en Mikkelsen pr.idag, men har han kommet i goformen fra i fjor så hadde han nok kapret en posisjon på laget uansett hvor det måtte være :p keeper? Very Happy
Back to top
stolavs
Veteran

PostPosted: 23.05.2013 08:18    Post subject: Reply with quote

For meg er det ufrorståelig at Dockal ikke får spille mer enn han gjør. I fjor var han veldig god og har som flere har sagt en veldig god høyrefot. Mikkelsen syns jeg ikke har prestert så godt som jeg hadde trodd og forventet. Dockal er målfarlig og en mye bedre spiller enn Mikkelsen slik jeg ser det. Håper IKKE vi selger Dockal.
Back to top
Ã…smund
Rutinert

PostPosted: 23.05.2013 11:07    Post subject: Reply with quote

Dockal er en av de ytterst få i klubben som har et "internasjonalt snitt" over seg. Hvordan han egentlig har havnet så ute i kulden Rosenborg er både rart og trist. Antakeligvis TL sin beste spiller som nå er i ferd med å forlate klubben.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 23.05.2013 11:12    Post subject: Reply with quote

Dockal er en god spiller, men jeg ser ærlig talt ikke noe annet "internasjonalt snitt" med han, annet enn at han prater et annet språk. Han mangler tempo og presisjon til å spille i en særlig bedre liga. Han er en god avslutter, men hvor mange avslutninger vil han komme til i en liga der han ikke får flere sekunder hver gang han har ballen? Kanskje i ligaer a la Spania og Italia - men pasningspresisjonen hans er ikke i nærheten god nok for possesion-ligaer, heller. Han er litt mellom barken og veden når det gjelder ferdigheter, Dockal.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 54, 55, 56 ... 81, 82, 83  Next
Page 55 of 83

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb