|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Montana Veteran

|
Posted: 06.05.2013 19:34 Post subject: |
|
|
Jeg tviler på ingen måte på at det handlet om å prøve og feile, jeg stiller store spørsmålstegn ved nettopp det at Erik Hoftun får bruke nordens største klubb som en oppkjøringsbil i rushtid.
Jeg gjentar - hvorfor har nordens største klubb en sportsdirektør som bytter filosofi midt i sin ansettelsesperioden? |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 06.05.2013 21:06 Post subject: |
|
|
| Montana wrote: | http://ipad.dagbladet.no/2012/05/09/kultur/debatt/kronikk/fotball/spillestil/21509489/
Her har du en av flere artikler som beskriver det jeg prater om.
Om Hoftun hadde et ønske om å gå tilbake til røttene og ha en gjennomført rosenborg kultur, hvorfor startet han ikke det arbeidet samme dag han signerte kontrakten? Hvorfor har nordens største klubb en sportsdirektør som bytter filosofi midt i sin ansettelsesperiode? |
Det er vel en helt naturlig årsak til det. En alt for urutinert Hoftun ble ansatt, samtidig som klubben hadde meget sterke personligheter som daglig leder og styreformann. Tidligere SD fant sammen speideren Hamren, og styret gikk for den løsningen.
Kan du i det hele tatt se for deg at Hoftun hadde noen mulighet til å gå mot disse avgjørelsene?
Hoftun gjorde nok en tabbe med å forsøke å videreføre suksessen med Hamren, og ansette JJ. Personlig klarer jeg ikke å se det som udugelighet å prøve å videreføre en suksess.
jeg ser det som en styrke, at man når man ikke lykkes med å videreføre det eksperimentet som ble startet av andre da han ble ansatt, faktisk ser tilbake og ser at tilbake til røttene.
Hoftun har gjort mye rart, og fortjener veldig mye av kritikken han får, men ikke gi han skylda for det som skjedde før, og samtidig med at han ble ansatt. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 06.05.2013 21:09 Post subject: |
|
|
| Montana wrote: | Og bare som et tilegg - at Eggen selv går ut i all offentlighet og uttaler at han pga blant andre Hoftun har følt seg uønsket i klubben og at det er noe galt med han som person gjør det for meg helt utrolig at du engang stiller spørsmålet - hvilken mann har forkastet Eggen filosofien?
Om du ikke ser realiteten av hvor dypt problemene på brakka er, er du enda mer godtroende enn jeg ante PerO. |
Det er greit at du gjerne vill ha Eggen tilbake. Men det gjør ikke Hoftun udugelig at han har en annen mening. Jeg, og faktisk mange med meg, mener at akkurat der har Hoftun rett.
Måten han ble behandlet på, den er usmakelig. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 06.05.2013 21:12 Post subject: |
|
|
| Montana wrote: | | Jeg gjentar - hvorfor har nordens største klubb en sportsdirektør som bytter filosofi midt i sin ansettelsesperioden? |
Jeg svarer igjen... fordi da han ble ansatt hadde klubben forlatt røttene, og det var et mislykket prosjekt. |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 06.05.2013 22:14 Post subject: |
|
|
Skal gi deg skryt for å være dedikert til forsvars rollen din, her er noen spørsmål:
- hvorfor takke ja til en jobb man er alt for urutinert til?
- hvorfor takke ja til å bli sportslig leder om du ikke har noe du skulle sagt mot de andre sterke personlighetene i klubben angående filosofi? For meg er en klar filosofi det viktigste kriteriet en sportsdirektør må ha uansett klubb.
- hvorfor har Hoftun rett i at Eggen ikke skal/skulle tilbake?
- Om han er selvsikker og trygg på seg selv, vil spille rosenborgsk 4-3-3 og mannen som oppfant rosenborgsk 4-3-3 og er den desidert beste treneren vi kan få både kan og vil hjelpe, hvorfor skal man stå i veien for det?
- du uttaler selv at du var skeptisk til å ansette Perry da han ble ansatt.
Etter alle feilene Hoftun har gjort, senest i desember da man gikk for Perry, hva tyder på at han er riktig man til å være øverste sportslige leder i tilbake til røttene prosjektet?
- hvorfor skal ikke vi, nordens største klubb sikte høyere og ha en sportsdirektør som vet allerede før han signerer kontakten sin nøyaktig hvordan han vil at fotball skal spilles og en klubb skal drives? |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 06.05.2013 23:21 Post subject: |
|
|
| Montana wrote: | Skal gi deg skryt for å være dedikert til forsvars rollen din, her er noen spørsmål:
- hvorfor takke ja til en jobb man er alt for urutinert til? |
Tror du en eneste toppleder har kunnet alle jobber han takket ja til, eller takket de ja fordi de har selvtillit til å tro at de kan lære jobben? Forskning viser at dette er en av hovedårsakene til at flere menn enn kvinner blir ledere også i kvinnedominerte yrker. Menn tørr prøve, mens kvinner ikke tør før de vet at de kan jobben
| Montana wrote: | | - hvorfor takke ja til å bli sportslig leder om du ikke har noe du skulle sagt mot de andre sterke personlighetene i klubben angående filosofi? For meg er en klar filosofi det viktigste kriteriet en sportsdirektør må ha uansett klubb. |
Det er helt klart at en SD bør ha det. Men, SD er faktisk ikke en topplederjobb, men er underlagt direktør og styre. Hvis en klubb har en dominerende daglig leder, som Skutle var, så vil ingen SD kunne komme inn og diktere fra dag en. den som kommer inn må vise sin dyktighet, og gjøre seg fortjent til å få lov til å bestemme.
| Montana wrote: | - hvorfor har Hoftun rett i at Eggen ikke skal/skulle tilbake?
- Om han er selvsikker og trygg på seg selv, vil spille rosenborgsk 4-3-3 og mannen som oppfant rosenborgsk 4-3-3 og er den desidert beste treneren vi kan få både kan og vil hjelpe, hvorfor skal man stå i veien for det? |
jeg går ut i fra at det er min mening du vil ha. Jeg mener Eggen nå er for gammel. Eggen-toget gikk etter min mening da han selv trakk seg. Hadde han fortsatt, ville jeg selvfølgelig ikke sparket han pga av alder, men jeg ville ikke ansette en så gammel mann for annet enn korte vikariater.
| Montana wrote: |
- du uttaler selv at du var skeptisk til å ansette Perry da han ble ansatt.
Etter alle feilene Hoftun har gjort, senest i desember da man gikk for Perry, hva tyder på at han er riktig man til å være øverste sportslige leder i tilbake til røttene prosjektet? |
Nå er det faktisk slik at ansettelse av en trener i RBK ikke dikteres av en enkelt person i klubben. Det er teamarbeide, med styret som endelig beslutningstager. Hvorfor de valgte slik, når alle vi andre mener Perry er for lett, det er vanskelig å forstå. De nærmeste mænedene vil vise om de eller vi hadde rett.
| Montana wrote: | | - hvorfor skal ikke vi, nordens største klubb sikte høyere og ha en sportsdirektør som vet allerede før han signerer kontakten sin nøyaktig hvordan han vil at fotball skal spilles og en klubb skal drives? |
Jeg vet ikke hvor lenge Hoftun har jobbet for sin filosofi, eller for den saks skyld om det er hans filosofi som gjennomføres nå. Men uansett hvem som har initiert forandringen, så har de som gjorde det vist at de faktisk er dynamiske ledere. Ingen leder kan være fastfryst i en ideologi og stil hvis man skal være leder over lengre tid. Både i næringsliv, og i fotball, så forandre verden seg, og ledere må prøve å være i forkant av forandringene. Den kanskje viktigste egenskapen for en god leder, er å se når valgt strategi er feil, og beslutte en endring til det bedre. Om det er Hoftun eller styret som var god, og gjorde dette, det har jeg ingen formening om.
Så hvis du mener at en SD bør vite hvordan klubben skal styres og fotball skal spilles, til evig tid fremover, så er jeg uenig med deg. Han skal vite hva som er best i dag, og så skal han være i stand til å analysere hva som vil være best om 3 år, og om 5 år. Det svaret kan bli helt forskjellig, avhengig av utviklingen i klubben og fotballen generelt. |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 07.05.2013 01:58 Post subject: |
|
|
| PerO wrote: |
Tror du en eneste toppleder har kunnet alle jobber han takket ja til, eller takket de ja fordi de har selvtillit til å tro at de kan lære jobben? Forskning viser at dette er en av hovedårsakene til at flere menn enn kvinner blir ledere også i kvinnedominerte yrker. Menn tørr prøve, mens kvinner ikke tør før de vet at de kan jobben |
Ja, jeg tror opptil flere ledere har kunnet langt mer om jobbene sine enn det Hoftun kunne og fortsatt kan. På hvilken måte unnskylder forskningen det faktum at RBK sitter igjen med en sportslig leder som ikke kan jobben sin?
Det eneste forskningen du nevner viser meg er at vi heller skulle ansatt en kvinne som kan jobben sin enn Erik Hoftun.
| PerO wrote: | | Det er helt klart at en SD bør ha det. Men, SD er faktisk ikke en topplederjobb, men er underlagt direktør og styre. Hvis en klubb har en dominerende daglig leder, som Skutle var, så vil ingen SD kunne komme inn og diktere fra dag en. den som kommer inn må vise sin dyktighet, og gjøre seg fortjent til å få lov til å bestemme. |
Jo PerO, en selvsikker SD med erfaring i jobben og klar filosofi på hvordan fotball han står for hadde avklart sin rolle i kontraktsforhandlingene og kommet inn og starten en langsiktig jobb fra dag 1.
| PerO wrote: | | jeg går ut i fra at det er min mening du vil ha. Jeg mener Eggen nå er for gammel. Eggen-toget gikk etter min mening da han selv trakk seg. Hadde han fortsatt, ville jeg selvfølgelig ikke sparket han pga av alder, men jeg ville ikke ansette en så gammel mann for annet enn korte vikariater. |
Det får stå på din regning. Han er 71, fortsatt trener i 3. div, og hadde både vilje og energi til å ta jobben lengre enn JJ sine 2 år. I etterpåklokskapens lys er det vanskelig å si annet enn at vi hadde vert i en helt annen situasjon idag om vi ansatte Eggen fremfor løsningen vi tok. Stallen vår hadde idag da allerede spilt 4-3-3 i 2,5 år. At han er den beste Rosenborgske 4-3-3 treneren vi kunne ha fått er det også vanskelig å krangle på.
| PerO wrote: | | Nå er det faktisk slik at ansettelse av en trener i RBK ikke dikteres av en enkelt person i klubben. Det er teamarbeide, med styret som endelig beslutningstager. Hvorfor de valgte slik, når alle vi andre mener Perry er for lett, det er vanskelig å forstå. De nærmeste mænedene vil vise om de eller vi hadde rett. |
Godt poeng, Hoftun skal ikke få all skyld for dette, men en stor del av ansettelsen - det er han.
| PerO wrote: | Jeg vet ikke hvor lenge Hoftun har jobbet for sin filosofi, eller for den saks skyld om det er hans filosofi som gjennomføres nå. Men uansett hvem som har initiert forandringen, så har de som gjorde det vist at de faktisk er dynamiske ledere. Ingen leder kan være fastfryst i en ideologi og stil hvis man skal være leder over lengre tid. Både i næringsliv, og i fotball, så forandre verden seg, og ledere må prøve å være i forkant av forandringene. Den kanskje viktigste egenskapen for en god leder, er å se når valgt strategi er feil, og beslutte en endring til det bedre. Om det er Hoftun eller styret som var god, og gjorde dette, det har jeg ingen formening om.
Så hvis du mener at en SD bør vite hvordan klubben skal styres og fotball skal spilles, til evig tid fremover, så er jeg uenig med deg. Han skal vite hva som er best i dag, og så skal han være i stand til å analysere hva som vil være best om 3 år, og om 5 år. Det svaret kan bli helt forskjellig, avhengig av utviklingen i klubben og fotballen generelt. |
Mtp at han har total endret filosofi midt i ansettelsesperioden sin konkluderer jeg at Hoftun faktisk ikke har en egen filosofi/ideologi for hvordan fotball best spilles. Det er ganske krise! At du ser på det som et pluss og at han er istand til å forandre kurs om ting går galt sier meg at du ikke har studert mye av historien bak alle lagene gjennom tidene som har hatt suksess.
Man må være i forkant og istand til forandring, men det må være på detalj nivå innenfor en ideologi som man lever for. Og ikke så drastisk som at man endrer hele filosofien og formasjonen. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 07.05.2013 10:03 Post subject: |
|
|
| PerO wrote: |
Hoftun gjorde nok en tabbe med å forsøke å videreføre suksessen med Hamren, og ansette JJ. Personlig klarer jeg ikke å se det som udugelighet å prøve å videreføre en suksess.
|
Ansettelsen av Jönsson var ikke noe forsøk på å videreføre en suksess. Det var ansettelsen av noe klubben trodde var et skritt nærmere en mer angrepsrettet og underholdende fotball enn hva Hamrén stod for.
Hoftun-intervju fra mars 2010
Man kunne godt brukt uttrykket 'tilbake til røttene' den gang Jönsson ble ansatt også. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 07.05.2013 10:15 Post subject: |
|
|
Brady
Det er riktig. De trodde JJ var en mer offensiv versjon av Hamren. Dermed at de skulle klare å holde på Hamrens grunnspill, men få det mer offensivt rettet. Slikt sett faktisk et skritt mot hva RBK var, men innenfor "svensk 442" slik Hamren spillte.
Slik sett kan det faktisk ses på som et lite skritt i retning det skrittet vi nå ser med en total omlegging tilbake til røttene... |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 07.05.2013 10:36 Post subject: |
|
|
| Montana wrote: | Ja, jeg tror opptil flere ledere har kunnet langt mer om jobbene sine enn det Hoftun kunne og fortsatt kan. På hvilken måte unnskylder forskningen det faktum at RBK sitter igjen med en sportslig leder som ikke kan jobben sin?
Det eneste forskningen du nevner viser meg er at vi heller skulle ansatt en kvinne som kan jobben sin enn Erik Hoftun. |
Du spurte hvordan kan han si ja til en jobb han ikke kan. Svaret på det, er selvfølgelig at det er det ledere gjør for å komme seg fremover.
Spørsmålet om hvordan klubben kunne ansette en som ikke kunne jobben, forsvares ikke av forskningen. Han ble jo, fornuftig nok ut i fra en kontinuitetstankegang ansatt som ass. SD. Desverre ble KTE syk før det var et gått et halvt år. Desverre valgte de også den enkle løsningen med å oppgradere ass. i stedet for å ansette en rutinert SD. Med Hoftun som ass. SD, hadde de faktisk muligheten til å sikte høyt, og ansette en Veldig god SD, uten å tenke på det negative i at han antagelig ville blitt få år i klubben. Så i stedet for å gi Hoftun en suveren læretid med en høyt kvalifisert SD, gjerne utenlandsk, så valgte de den enkle løsningen. Klubben kunne i dag sittet med en Hoftun, opplært av en nederlands/tysk/engelsk i 3-5 år, og kanskje hatt norges beste SD. I stedet valgte daværende styre å la Hoftun lære seg jobben som ansvarlig SD.
| Montana wrote: | | Jo PerO, en selvsikker SD med erfaring i jobben og klar filosofi på hvordan fotball han står for hadde avklart sin rolle i kontraktsforhandlingene og kommet inn og starten en langsiktig jobb fra dag 1. |
Selvfølgelig ville en rutinert SD gjort det. Men det er ikke sikkert man så noen umiddelbar revolusjon av den grunn. Man kunne fortsatt sett at man bygde på det man hadde, og endret sakte, så lenge man hadde suksess med den oppskriften som var valgt.
Problemet var jo at Hoftun var en ass. som ble oppgradert. Han var aldri i posisjon til å kreve noe i forhold til rutinerte Skutle. Hvordan det burde vært gjort, har jeg beskrevet over.
| Montana wrote: | | At han er den beste Rosenborgske 4-3-3 treneren vi kunne ha fått er det også vanskelig å krangle på. |
Vi kommer sikkert aldri til enighet om hva som er riktig, og vi får det nok aldri bevist.
Men jeg vil gjerne presisere, at jeg er 100% enig i at Eggen er/var den beste treneren for RBK. Det at jeg ikke vil ha han nå, er hverken mangel på respekt for det han har gjort, eller et forsøk på å påstå at han ikke er den beste.
[/quote]Mtp at han har total endret filosofi midt i ansettelsesperioden sin konkluderer jeg at Hoftun faktisk ikke har en egen filosofi/ideologi for hvordan fotball best spilles. Det er ganske krise! At du ser på det som et pluss og at han er istand til å forandre kurs om ting går galt sier meg at du ikke har studert mye av historien bak alle lagene gjennom tidene som har hatt suksess.
Man må være i forkant og istand til forandring, men det må være på detalj nivå innenfor en ideologi som man lever for. Og ikke så drastisk som at man endrer hele filosofien og formasjonen.[/quote]
Se hva Brady skriver om tanken bak ansettelsen av JJ. Filosofien om angrepsrettet RBK fotball var der allerede med JJ, som var Hoftuns første ansettelse. Men det ble ikke tatt et radikalt skritt vekk fra Hamrens 442, slik man gjør i dag.
Det er vel litt av hva jeg mener med dynamisk ledelse. Selv om Hoftun har spillt omtrent hele sin karriere under Eggens 443, så må man ikke rive ned suksessen Hamren hadde med 442 og legge om totalt. Han prøvde i stedet å videreutvikle den defensive suksessen, til mer offensiv og underholdende.
Når det ikke lyktes, var det neste naturlige steget å legge om totalt og gå tilbake til røttene.
RBK verdiene handler tross alt ikke om 443, det er kun et verktøy. RBK filosofien handler om offensiv og underholdende fotball. Det kan gjøres i Hamrens 442, hvis man har en trener som klarer å kombinere den defensive tryggheten, med et god offensiv samhandling. |
|
| Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 07.05.2013 10:53 Post subject: |
|
|
Først og fremst er det viktig å få på plass at Erik Hoftun helt sikkert følte seg "up for the job". Å bli sportslig leder i Rosenborg, klubben han hadde tjent som spiller i så mange år, er en unik sjanse, som du kanskje får bare én gang i livet. Får du tilbudet griper du sjansen med begge hender. Selvfølgelig gjør du det. Selv om du muligens måtte føle deg noe underkvalifisert. Uten at jeg nødvendigvis tror Hoftun gjorde det. Den lille erfaringen han hadde fra en lignende rolle i Bodø/Glimt tror jeg han så på som en nyttig ballast, og en viktig faktor for at han fikk jobben. I tillegg til å være "en av gutta".
Problemet er de som ga han jobben. De visste at han var underkvalifisert for jobben. De visste at han hadde liten erfaring. De visste at han ikke hadde den beste CV-en. For dem var det viktigere at han var en grei kar, en Rosenborg-legende og en mann de kunne samarbeide veldig godt med. Det er de som ansatte Hoftun som er synderne.
Hoftun har aldri blitt ansatt av noen som har overkjørt han. Hoftun var god kompis med Svendesn og Skutle, de hadde vært der siden han var spiller. Skutle hadde vært daglig leder og styreleder i hele Hoftuns tid i Rosenborg. De visste at de kunne stole på han, han visste at han hadde solid ryggdekning i ledelsen. Her er det ingen som har blitt overkjørt, bortsett fra noen trenere, supportere og spillere.
Erik Hoftun har åpenbart ikke vært noen spesielt god leder. Verken faglig eller personalmessig. Dermed er ikke han i stand til å se de svake sidene ved JJs fotballfilosofi. Han har ikke sett de dårlige kampene til Stabæk, bare de gode. Han ser seg blind på seriegullet og kontringsspillet de ble så kjent for i glansperioden. I løpet av vinteren 2010 bestemmer Hoftun og hans venner seg raskt for at Jan Jönsson er mannen de skal ha. Og de setter alle kluter inn på å få til en avtale med han i løpet av året. I den samme perioden presterer Stabæk veldig dårlig. Spillet sitter ikke, supporterne klager, men Erik Hoftun ser åpenbart ikke mye på Stabæk, og forklarer det vel som de fleste andre med spillersalg. Stabæk hadde ikke maktet å holde på gullaget sitt. Ikke de første som har gjort det. Derfor presenterer Hoftun Jönsson som en slags videreføring av Hamréns fotball i retning Eggens fotball. Vi vet nå at det ikke var noen av delene, men det visste ikke han da.
Jeg vil vel hevde at Hoftun ikke med vilje har vært vinglete, han vet nok ikke heller at han har vært det. Såpass langt tror jeg ikke Hoftuns analytiske evner strekker seg. Og prosessen med å gå "tilbake til røttene" ble han ganske åpenbart presset til å starte av den nye ledelsen ved sesongslutt i fjor. Styreleder Koteng proklamerte vel ganske greit da han ble innstilt til vervet at han var en stor tilhenger av Eggens fotballfilosofi. Det har vel ikke Hoftun gjort med samme innlevelse. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 07.05.2013 15:39 Post subject: |
|
|
Fin oppsummering egentlig det der joakleis.
Det leder meg tilbake til selve poenget jeg startet hele denne diskusjonen med: Vell vitende om hele denne historien kan vi da ikke fortsette med Erik Hoftun i den viktige stillingen han besitter. Ingenting tyder på at han nå er utexaminert sportslig leder verdig den klubben vi ønsker å være.
Og om han så er utlært ønsker jeg også at hans handlinger oppgjennom årene får konsekvenser og han går.
Vil også påpeke at man selvsagt kan takke nei til en slik jobb om man ser ting i et langsiktig perspektiv, og har den nødvendige selvinnsikten. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 07.05.2013 16:25 Post subject: |
|
|
Jeg er uenig med deg Montana. Det har hovedsaklig 2 årsaker.
1. Jeg kan ikke se noen i Norge som vil være en naturlig, og bedre etterfølger, og jeg tror ikk vi nå kan få en utlending, som har erfaring nok
2. som følge av pkt. 1 er jeg redd for at klubben da må lære opp en ny SD.
Ut fra disse to punktene mener jeg at Hoftun bør få sitte, hvis han fortsetter i samme gate som de siste halvannet til to årene. Det siste trenervalget, legger jeg da med delt skyld på hele klubben, inkl selvfølgelig også Hoftun. |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 07.05.2013 16:40 Post subject: |
|
|
Så når alt kommer til alt så bunner det grenseløse forsvaret av Hoftun i at du ikke tror vi kan få bedre?
RBK er fortsat nordens største klubb sammen med FCK. I teorien tror jeg om vi hadde gått inn for det kunnet omtrent velge og vrake blant alle speidere, og sportslige ledere i hele Norden om vi bestemte oss for å gå for en ny løsning.
Jeg tror også at det finns mange med andre jobber innenfor fotball som - ekspertkomentatorer, folk i NFF eller de andre nordiske fotball forbundene som har mye mer relevant erfaring enn det Hoftun har. Også utenfor Norden tror jeg det finns folk som gjerne vil være det sportslige overhodet i nordens største klubb.
Jeg er helt enig i at vi på ingen måte skal kvitte oss med Hoftun om vi ikke får noe bedre, jeg vet derimot i motsetning til deg at vi kan få bedre, bare vi evner å se mulighetene. |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 07.05.2013 16:47 Post subject: |
|
|
Appropos uttrykk som kontinuitet,tilbake til røttene,433-trener osv.
Er redd tanken på å opptre vinglete og å bli utledd i 7 prestegjeld kan koste oss et gull i år.
Er ganske sikker på at vi med dagens mannskap passer bedre i feks. 4231 og varianter av 433,bla.a. snudd V enn i den tradisjonelle 433.
Jeg bruker heller et år ekstra på veien tilbake til røttene mens vi lurer oss over i forbudte formasjoner.
Vi kan jo kalle det 433 med sleng i en eller annen retning for å unngå den verste latteren. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 07.05.2013 17:16 Post subject: |
|
|
Montana:
Jeg har aldri forsvart Hoftun grenseløst.
Jeg har konsekvent forsvart Hoftun, og andre mot forumsannheter, faktafeil og ville gjetninger om hvem som har hatt feil. Dvs, ca 75% av påstandene i Hoftuntråden
Hoftun har gjort mange ting i sin karriere som SD i RBK, som burde medført at han ble sparket. Den siste, er Gunnarson affæren, hvor 3 hoder burde rullet. Noe jeg tror jeg faktisk var den første til å skrive på forumet.
Men jeg synes, faktisk at han, og teamet rundt har blitt såpass mye bedre, at jeg er mye mer optimistisk for klubben nå, enn for 2-3 år siden. Dette, selv om de etter min mening akkurat har ansatt feil trener.
Jeg vet også at vi kan velge og vrake blant SD materiale i norden. Problemet, er at jeg bare ikke kan se noen bedre. Mulig det er fordi jeg ikke følger godt nok med. Men i tilsvarende diskusjoner, har heller ingen annen kunne komme opp med kandidater jeg har vurdert som spesielt mye bedre... |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 07.05.2013 18:06 Post subject: |
|
|
Ok, skjønner intensjonen din, det er mye påstander mot blant annet Hoftun her inne som ikke kan bevises, 75% hørtes vell mye ut uten at jeg skal gå lengre inn på det.
Men, du må da forstå at holdningen folk her inne har mot Hoftun og jobben han gjør og har gjort er en direkte konsekvens av at han har gjort en horibel jobb? Det er helt ok at du har tatt en rolle som "forsvarer" mot det du oppfatter som faktafeil og ville gjetninger, men det er da ingen her inne som startet med et dårlig inntrykk av Hoftun, Hoftun var en helt blant fansen. Han har sakte men sikkert rasert det ryktet og mange antar derfor at noe som kanskje ikke er hans feil - er hans feil. Det er selvsagt urettferdig, men fakta i saken er vanskelig å benekte - Hva startet Hoftun med? Hvor er vi nå? Har Erik tatt oss fremover eller bakover? Og kanskje enda viktigere - vil han ta oss til det maksimale av vårt potensiale? Eller kan en annen gjøre det bedre?
Jeg har ikke tenkt å ramse opp kandidater som er bedre skikket, så du kan vurdere om de er bedre enn Hoftun eller ikke. Jeg hevder derimot rett som det er at det finns kandidater som er bedre enn Hoftun, at du ikke tror på det spiller forsåvidt liten rolle da det er styret som må innse dette.
Dog, vil jeg nevne et eksempel på 1 jeg tror ville gjort en bedre jobb enn Hoftun som allerede er i klubben, uten at jeg på noen måte lanserer han som kandidat - Stig Torbjørnsen . |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 07.05.2013 18:32 Post subject: |
|
|
Vil også skyte inn at jeg misstenker at du overser det faktum at mye av kritikken Hoftun får, du mener er en annen persons skyld rettes mot Hoftun fordi han er øverste sportslige leder og dermed i praksis har skyld for alle feilene de under han gjør.
Har selv vert leder og det er en utakknemlig jobb, man må altid ta ansvar for alt som skjer i sin avdeling, selv når man selv ikke var tilstede da noe gikk galt. Det er en av ulempene med jobben, men samtidig den kanskje viktigste delen. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 07.05.2013 19:00 Post subject: |
|
|
Jeg overdriver helt sikkert når jeg sier 75%. Og jeg overser ikke det at Hoftun er ansvarlig for sportslig avdeling. I slike tilfeller, hvor det er i hans avdeling, så er det måten kritikken rettes på som er avgjørende. Det er ikke hans rolle som avdelingsleder som kritiseres når det hevdes at mislykkede kjøp er soloraid fra Hoftun. De få som derimot sier at klubben er for dårlig i sine vurderinger, de kritiserer Hoftun som er leder for avdelingen.
At ingen startet med et dårlig inntrykk av Hoftun som SD, det er feil. Det er relativt mange her inne som har veldig vanskelig for å godta spillere/ansatte de mener ikke burde kommet til klubben. Og de drar frem dette hver gang de får muligheten. Dette vises godt nå når Perry har tapt noen kamper. Etter det første tapet, kom noen få, mens etter to tap er diskusjonen omkring ansettelsen i full gang. Disse personene evner ikke å diskutere jobben som gjøres, men ser hele tiden bakover mot ansettelsen de var uenig i.
Hvorvidt Hoftun er i stand til å ta frem klubbens potensiale er jeg veldig usikker på. Han var definitivt en del av nedturen, men samtidig synes jeg mye tyder på at han har vært vesentlig i snuoperasjonen også. et er vanskelig å si om dette skyldes en ny ledelse, eller om Hoftun er en pådriver. Jeg synes forbedringen hos Hoftun kom allerede da Svendsen/Skutle bestemte seg for å gi seg. Det er mulig det er tilfeldig, og at det reelt skyldes en bedre ledelse nå, men jeg mistenker at de to gamle herrene styrte mye mer enn vi aner, og at det først er nå vi ser hva andre i organisasjonen er kapable til. Det virker som det nye styret lar fagfolkene styre mer på sitt felt, og mer konsentrerer seg om det overordnede. Det at den nye ledelsen også har tillit til Hoftun, tyder også på at han faktisk gjør en mye bedre jobb enn vi utenfor tror. De har ingen grunn til å beskytte Hoftun, tvert imot siden han er representant for den gamle ledelsen.
Jeg føler iallefall at helheten i klubben nå er mye bedre enn for 2-3 år siden. Det er mulig at den økonomiske snuoprasjonen, og endring tilbake til røttene vil medføre litt færre titler på kort sikt, men jeg føler at klubben er i en posisjon nå, til å bli bedre på sikt.
Jeg tror ikke ST er riktig mann for å sitte på et kontor, og det er tross alt hovedoppgaven til en SD... være på kontoret, og sørge for at teamet gjør jobben bra.
Dette blir mye synsing, men vi har for lite fakta til å være bombastiske i påstandene om svært mye av det som skjer internt. |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 07.05.2013 19:28 Post subject: |
|
|
Et misslykket kjøp ER Hoftuns skyld. Punktum.
Som øverste leder i sportslig avdeling er du ansvarlig for alle kjøp, gode og dårlige.
-Om spilleren knekker foten, blir misslykket og laget ikke har alternativ i posisjonen - øverste leders skyld fordi han ikke hadde en backupplan for scenarioet.
-Om en spiller drar på ferie og ikke returnerer - øverste leders skyld fordi han burde sjekket ut spillerens personlighet nærmere før han signerte.
-Om en spiller storspiller i en liten kontringsklubb, men ikke fungerer i en storklubb som møter lag som legger seg bakpå - øverste leders skyld fordi han ikke gjorde grundig nok research på spillerens ferdigheter.
-Om laget sliter med primadonnaer som ikke takler å sitte på benken etter en formasjonsendring - øverste leders skyld fordi han ikke forutså situasjonen og reagerte deretter.
Hvilken snuoperasjon snakker du om?
Den der vi ikke har tatt ligagull siden 2010, ikke har vert i CL siden forrige sportsdirektør, aldri har vert svakere (nyere tid) økonomisk og sportslig?
Med en stall der de største profilene ikke kler vår formasjon? Åja, den snuoperasjonen ja!
Økonomisk snuoperasjon? Den der vi brukte opp alle CL inntektene våre og solgte en stadiontomt?
Jeg synes heller ikke at ST er en kontormann, skrev heller ikke det. Skrev at han kan gjøre det bedre enn Hoftun. |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 07.05.2013 19:53 Post subject: |
|
|
| PerO wrote: | | Dette blir mye synsing, men vi har for lite fakta til å være bombastiske i påstandene om svært mye av det som skjer internt. |
Jeg har akkurat nok fakta til å si bombastisk - Hoftun må gå.
- klubben har siden hans entre i 2008:
Ikke deltat i CL.
En svekket økonomi.
Ikke hatt en klar gjenkjennbar spillestil siden Hamren dro.
Ikke hatt en tropp med komplementære ferdigheter som kler formasjonen treneren ønsker.
Ansatt en mann som 1. allerede har feilet hos oss og 2. I ettertid har trent småklubber og ungdommer.
Latt opptil flere stjerner gå for knapper og glansbilder fordi han har ligget bakpå med logistikken.
Ikke har iløpet av 6 år tatt oss 1 millimeter lenger frem som klubb.
Fått oss til å fremstå amatørmessig og på grensen til kriminel - mao senket ryktet vårt som profesjonell, god sportsånd (noe vi var kjent for i en årrekke)
Fått mannen som gjorde han til det han og klubben er til å føle at det er noe galt med han som person.
Jeg kan fortsette videre, men tror det holder. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 07.05.2013 22:02 Post subject: |
|
|
Det er klart, at hvis man lager en liste over samtlige dårlige avgjørelser, over en 5-6 års periode, og helt ser bort fra positive og gode avgjørelser, så blir fasiten sparken. Og det vil antagelig gjelde samtlige ansatte, i samtlige klubber....
Jeg prøver heller å se helheten, og mener at med den utviklingen som har vært de siste to årene, så er en negativ utvikling for klubben, som startet i 2003, minst flatet ut, og antagelig såvidt begynt å bedre seg.
Hvem som har rett i en slik vurdering, vil vi ikke se før om noen år, og det er også avhengig av om trenervalget nå slår heldig ut eller ikke. |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 07.05.2013 22:54 Post subject: |
|
|
Det der er rent vås PerO.
Jeg sitter ikke her og skriver ned alle feilene han har gjort. Jeg oppsummerer hva lederen Hoftun har utrettet på 6 år.
Har Hoftun tatt RBK fremover sportslig på 6 år? Økonomisk? Har han utviklet filosofien vår? Stallen? Har han hevet oss omdømme messig eller senket oss?
Du som er så flink til å se helheten -
Hvilke positive ting har han gjort for RBK som du mener overskinner alt det negative jeg nevner?
Med din mentalitet er ingenting oppsigelsesgrunnlag da man må se helheten over lengre enn 6 år før man gjør en vurdering.
Og foresten, du vred deg elegant forbi spørsmålet mitt:
Hvilken snuoperasjon er det du mener Hoftun har gjennomført?
Hvilken økonomisk snuoperasjon er det du prater om? |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 07.05.2013 23:23 Post subject: |
|
|
Ka i helv...
Tråden er ikke Erik Hoftun!
Dere 2 kan kanskje chatte privat? _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 07.05.2013 23:39 Post subject: |
|
|
Skal forklare toreinar.
Det startet med en diskusjon som omhandlet at kontinuitet, da mangel på sådan var et av problemene til RBK anno 2013.
Jeg påpekte i denne sammenheng at den som representerer kontinuitet i dagens RBK er Erik Hoftun, da representert gjennom kontinuativ vingling.
PerO hoppet deretter inn og delte sin mening om Hoftun og sånn fortsatte det.
Du skjønner roten til diskusjonen er at jeg mener Hoftun's manglende evner i jobben sin de siste 6 årene gjenspeiler seg i hvordan RBK fremstår i 2013. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |
| SITATET |