|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 25.05.2004 12:29 Post subject: Traust norskt eller kostnadsbeviste? |
|
|
Har lest disse forumene i over et år nå, og bestemte meg for å bli medlem nå. Har alltid hatt RBK som mitt favoritlag, og det vil det alltid være. I emnet om nye spillere ser jeg stadig gode forslag fra medlemmer her, og begriper ikke hvorfor ikke RBK inntar en litt mer aggressiv kjøpepolitikk.
Så vidt jeg forstår har RBK godt over 100 millioner på bok, og de går i + hver sesong selv uten CL-inntekter. Å begrense ET HVERT innkjøp til 5-6 millioner da er rett og slett latterlig. I tillegg er det helt på jordet å kun konsentrere seg om den nordiske regionen.
Fotballen går fremover konstant, og det er tydelig for de fleste at norske spisser mangler èn ting spesielt, überteknikk, evnen til å ta av 3-4 spillere uten å svette, og få et hvert forsvar til å vente det lille ekstra sekundet før taklingen kommer. RBK kommer IKKE til å finne disse spillerene i Skandinavia. Såklart fostres det talenter her også, men de er veldig sjeldne, og går ofte fra moderklubb direkte ut i Europa.
Forslag 1
^^^^^^
FASTE speidere i Sør-amerika
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
I denne regionen dyrkes individualiteten over alt. For å komme seg vekk fra slummen er det nødvendig å skille seg ut. Dessuten, trist som det er, er de så fattige at lønn og overgangssum ikke er store SELV ved store talenter (ikke store = mindre enn 20 mill)
RBK burde ha en fast ansatt viss ENESTE ansvar var å reise rundt i Sør-amerika og speide. Dette bør være en person med kontakter og lokalkunnskap (ikke send ned Per joar..)
Jeg ser at noen sikkert tenker "RBK er ikke et lag for individualister, det er et LAG", Jeg er VELDIG enig, MEN det er uhyre mye enklere å lære en überteknisk brasilianer å sentre en å lære en traust nordlending å ta av 3-4 spillere..
Forslag 2
^^^^^^^^
Kast innkjøpspolitikken ut vinduet
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Norsk fotball er i konstant fremgang, men grunnen til at de ikke tar store sprang lenger, og til at etter 2-3 års fremgang får de et tilbakesteg, er rett og slett mangel av vilje på å satse. Se på Odd Grenland som et eksempel. For to år siden hadde de i løpet av 4 år kjempet seg fra lav 1. divisjon til uefa-cup kvalifisering. De var ett mål fra å komme en runde videre, hvilket hadde sikret en inntekt på en 2-3 millioner(sponsor, tilskuere, penger fra uefa osv.) Men rett før dette valgte ledelsen å "holde igjen" på innkjøpene, og heller opparbeide seg litt penger før de kjøpte.
For en 4-5 millioner kunne Odd ha fått en MYE bedre angrepsspiller enn de de hadde på det tidspunktet...
Det er enkelt å dra dette over i RBK. Rbk har gjort en KJEMPEjobb med å bygge opp et lag, en kjerne og en tankegang som kjennetegner et stort lag. På den annen side har de ikke enda viljen til å satse for å nå de store høydene. At en klubb med over 100 millioner på bok nekter å betale over 5-6 millioner for ENHVER spiller, synes utenkelig i de fleste fotballkretser i Europa, og for den saks skyld verden.
Forslaget går ut på å heller bruke 20 millioner for å tjene 50 millioner, enn å bruke 4 på å tjene 7. Er dette å heve risikoen, ja. Men kvaliteten på RBK's lag, supporterkretsen rundt, ledelsen, trenerteamet (selv om jeg foreløpig setter et spørsmålstegn ved By riise jfr. en erfaren europeisk trener) og ikke minst lommeboken, tilsier en kraftigere satsing.
RBK!
Slå et slag for storhet, no pain, no gain! |
|
| Back to top |
|
 |
Troinndern Veteran
|
Posted: 25.05.2004 18:55 Post subject: |
|
|
det første forslaget (syns jeg) at ikke passer for trondheim. Grunn: Rosenbortg ville fått en del utgifter på det..de ville brukt opp til kanskje 2mill i året på å ha ejn kar der nede...han ville sikkert krevd godt betalt, hus betalt osv....også prøver rosenborg å utvikle, og bruke norske talenter..veldig bra! Per dags dato kan faktisk ola by rise snakke norsk til alle spillerne sine...(ikke hvis rusell kommer) Det må være den eneste klubben i norge som bare har norske spillere (på toppnivå). Rosenborg kommer til å få store språkproblemer....brasilianere og mexicanere kan dårlig engelsk..
Min mening om innkjøpspolitikken i hele europa er at den ikke er bra for fotballen..
Vi kan faktisk skifte navn på toppfotball, til kapitalball..det er en mye riktigere betegnelse på dagens fotball...Jeg syns at FIFA (dette hadde vært en stor og riktig revolusjon) kunne satt full overgangsstopp (med noen unntak..pga spillere som ikke trives, flytter osv..), fordi det ikke går på hvor flinke klubbene er til å oppfostre egne talenter...derimot hvor flinke de er til å speide etter gode spillere, og åpne lommeboka...(finn en klubb i england som nesten ikke kjøper spillere). Man kan heller begynne å selge trenere rundt omkring...selv om det også ville satt igang mye surr..Da ville fotballen vært rettferdig..ikke ville høye spillerløninger vært noe problem heller, fordi de ikke ville hatt noe valg...da for evt foreldra bestemme hvilket lag barnet deres skulle starte på...da vil det også bli satt mer vekt på talentutvikling, og rekrutteringsfotball...jeg veit at det kanskje blir tøffere for barna da....noe som kanskje ville virka negativt på barna (da ville det vært klubbenes utfordring) |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 25.05.2004 19:10 Post subject: |
|
|
At sætte en grænse på 5-6mill på HVER eneste spiller forstår jeg ikke hvorfor de gør for jeg tror ikke man kan få de spillerne Rosenborg har brug for til den pris.
Jeg tror ikke at dit første forslag ville være optimalt. Det tager tid at implementerede, specielt, unge spillere ind i en spille stil og på grund af sprog barrieren vil folk som hverken snakker norsk eller engelsk, ihvertfald ikke særligt godt, have dobbelt så svært ved at tilpasse sig. Tror ikke det ville være nok med en spejder. Hvis man skulle lave noget sådan, tror jeg det eneste der vil fungere er at oprette en fodbold skole dernede hvor de lærer tkenikker sprog osv. osv. Men i sidste ende vil det nok være en for stor økonomisk satsning.
En af grundene til at Rosenborg jo ikke har været så aktive på transfer markedet de sidste årene har jo været fordi de jo faktisk har haft det bedste hold i norden, og at det hold jo faktisk også spillede op mod gode europæiske hold
Men nu, syntes jeg, er tidspunktet til at rystem nogle millioner ud af lommerne og invistere i nogle spillere for fremtiden da det jo ikke er det yngste hold Rosenborg har
Men jeg har fuld tiltro til det RBK hold som er der nu og til træner stabben som nok skal gøre det rigtige  _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 25.05.2004 20:52 Post subject: |
|
|
quote:
"Vi kan faktisk skifte navn på toppfotball, til kapitalball..det er en mye riktigere betegnelse på dagens fotball...Jeg syns at FIFA (dette hadde vært en stor og riktig revolusjon) kunne satt full overgangsstopp (med noen unntak..pga spillere som ikke trives, flytter osv..), fordi det ikke går på hvor flinke klubbene er til å oppfostre egne talenter...derimot hvor flinke de er til å speide etter gode spillere, og åpne lommeboka...(finn en klubb i england som nesten ikke kjøper spillere). Man kan heller begynne å selge trenere rundt omkring...selv om det også ville satt igang mye surr..Da ville fotballen vært rettferdig..ikke ville høye spillerløninger vært noe problem heller, fordi de ikke ville hatt noe valg...da for evt foreldra bestemme hvilket lag barnet deres skulle starte på...da vil det også bli satt mer vekt på talentutvikling, og rekrutteringsfotball...jeg veit at det kanskje blir tøffere for barna da....noe som kanskje ville virka negativt på barna (da ville det vært klubbenes utfordring)"
baaaaaaaaaah
Vel beklager å måtte skuffe deg, men kapitalen styrer. Det du snakker om her kommer ALDRI til å skje.. akkurat som lik lønn til alle uansett utdannelse og andre venstrevridde ting, men la oss ikke diskutere politikk her...
og 2 mill i året er ingenting om det kommer et talent annethvert år opp.
Språkbarrierer er til for å brytes, fotball er for alle jeg synes ikke vi skal begynne med en slags "norsk" rasisme, "alle i vår liga skal være norske..." Vel jeg er VELDIG enig at vi ikke skal ha et nordisk Chelsea, men å tro at vi kan konkurrere HVERT år med kun norske spillere er litt vel godtroende. (med konkurrere mener jeg her på kvartfinalenivå i CL)
Begge svar her bærer tegn av nordisk jantelov og litt "tenk innenfor boksen"-attitude.
Fakta:
Det finnes FÅ meget gode spillere i de nordiske ligaene som innehar både
Riktig alder
Ferdigheter til å gå direkte inn på RBK
Prislapp under 20-25 mill
Dette må vi godta, det er en FØLGE av at RBK har bygget opp ett godt lag.
For å forbedre det må vi tenke "Hva mangler RBK?"
La oss se på hva de har:
God keeper (selv om han har famlet mer etter skaden enn før)
Solid midforsvar, men dårlig dekning første
Gode backer, men dårlig dekning andre
Indreløpere med vilje og løpsstyrke (strand, solli, berg)
Teknikken til berg er det ingenting å si på, solli kommer seg
Hurtige kanter MEN innleggskvalitet har det skortet på
Spisser med god fysikk og luftstyrke (johnsen, karadas)
Teknikk er et STORT i tillegg setter jeg et ved skuddkompetanse
TEAMFØLELSE, har vært RBK's store styrke, de har alltid spilt med og for hverandre
selvfølgelig også
supportere
trenerteam (fortsatt et ? ved Ola, passer bedre som hjelpetrener)
Kapital
Oppsummering
^^^^^^^^^^
Dekning i bakre firer
~~~~~~~~~~~~~~~~
Trenger:
Forsvar
1 midtstopper god nok til å gå "rett inn på laget" eks. B.Hangeland
1 ung midtstopper som kan komme inn å få erfaring, se juniorlag
1 høyreback (blixt slår aldri gjennom), eks Robbie Russel
1 venstreback(stensaas ER ikke god nok, for mye slurv) eks Andre Muri
Talentmatching på midten
Midtbane
1 teknisk god, løpssterk spiller fortrinnsvis ung, matches mot berg
eks S.Olifinjana (ikke nødvendigvis ham, men en lignende type, yngre)
Skudd og innleggstyrke + teknikk
Angrep
1 teknisk god midtspiss som er farlig fra 30 meter og inn(skuddmessig)
eks Del Piero (IKKE ham , men en lignende TYPE..)
1-2 tekniske, raske vinger med GODE innleggsføtter
eks D.Braathen
La oss se:
B.hangeland - 15 mill + litt ekstra etter noen kamper ca
ung midts. - gratis eget juniorlag
Russel 6-7 mill
Muri 6-7 mill
afrikansk/S-amrik. midt - 10 mill ca + omkostninger for å finne/forhandle
midtspiss 15-20 mill
vinger 8+8 = 16 mill
ca 75 mill
Klart dette kommer ikke til å skje, men me den slik forbedring.. er den nye ligaen bankers --> 20-30% betalt, CL vil vare minst 2 rudner til --->20-30% betalt, vel du ser trenden....
NO PAIN, NO GAIN!  |
|
| Back to top |
|
 |
Erik87 Proff
|
Posted: 25.05.2004 22:21 Post subject: |
|
|
Delivis enig i det du skriver RBKSandvika. Men du tenkte kansje litt for langt, slik jeg ser det da.
Det må bli Brede Hangeland ELLER Andre Muri.
Robbie Russell regner jeg omtrent som klar.
Daniel Braathen må bli kjøpt inn. Er enga på banen kan det ikke være så mange millionene det er snakk om. tipper rundt 4 mill.
Total pris da:
Hangeland, Braathen, Russell = ca. 25 mill
Muri, Braathen, Russell = 15 - 20 mill
Begge disse alternativene ser jeg på som gode løsninger både økonomisk å sportslig!
Noen Synspunkter? _________________ ----{ROSENBORG}---- |
|
| Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 25.05.2004 22:30 Post subject: |
|
|
Ja såklart, jeg er enig at dette er det som nok KOMMER til¨å skje.. MEN RBK trenger å starte prosessen med å fornye RBK og også å forbedre der det er mulig.
Jeg synes at teknikk og skuddstyrke er noe som RBK bør fokusere VELDIG på i den fremre rekke, slik jeg ser det er den norske ligaen en av de dårligste på skudd og teknikk. Dette må legges mer vekt på i treningssammenheng, og OGSÅ når man kjøper spillere.
Et teknisk, skuddsterk importert talent til 10-20 mill synes jeg RBK skal koste på seg. En slik investering vil fordre et bedre RBK i fremtiden. |
|
| Back to top |
|
 |
Erik87 Proff
|
Posted: 25.05.2004 22:40 Post subject: |
|
|
Nja, Problemet med et slikt talent er at viss det slår til får rbk nytte av det(han:P) i en sesong før han forsvinner til en større klubb. Slik utviklingen er i dag vertfall!
Enig i at teknikk bør bli viktig. Men PCS på juniorlaget besitter visst en del teknikk. hadde vært morro å prøve han på A-laget iløpet av sesongen!
Nei, det er ikke helt enkelt å sitte her å si hva og hvem rbk bør kjøpe, men jeg har iallefall klare meninger om hvilke spillere som bør kjøpes inn:D _________________ ----{ROSENBORG}---- |
|
| Back to top |
|
 |
ssjovold Proff
|
Posted: 26.05.2004 06:24 Post subject: innkjøpspolitikk |
|
|
Alle i dette forumet vi ha a)seriemesterskapet til RBK i all overskuelig framtid, b)å komme til minst kvartfinale i CL og c) lokal tilhørighet i trøndelag. Helst samtidig. Sunn fornuft beviser at dette ikke er mulig. Og skulle jeg velge, hadde jeg faktisk valgt det siste. Istedetfor å kjøpe inn et mesterlag, ville jeg brukt de samme 75 millionene på å få til løkkefotball i trøndelag og resten av norge.
Denne diskusjonen har gått forever, men jeg prøver igjen: mens norske foreldre kjører sine opphav til organisert fotballkamp med sponset trøye og skruknotter på, springer spanske skolebarn rundt i gata uten sko og med en tøyball og blir eminente teknikere. De er verken sterkere, smidigere eller fysisk utrustet med egenskaper som overgår norske med unntak av at de er litt sultnere i utgangspunktet sånn jevnt over.
Vegard Heggem og Steffen Iversen er de to beste fotballspillerne Norge har framadlet i tiden etter Bratseth. Vi dro ikke langt for å finne dem, og det fins flere av dem rundt oss.
Hvis trua og selvtilliten er der, er jeg faktisk overbevist om at det er lettere å få en norsk gråstein til å forsere 3-4 forsvarere, enn det er for en eminent brasiliansk (eller elfenbenskyst/sørafrikaner) spiller til å tilpasse seg en meget rigid spillemodell (å sentre - till rett tid - og langt nok foran Brattbakk) Og det tror jeg vi allerede har bevist for mange ganger.
Det er greit at vi kan kjøpe oss et storlag. Men poenget for meg blir da borte. Da starter jeg heller å heie på Tromsø, som har foredlet sitt eget gull.
Her hvor jeg sitter er innkjøpspolitikken formalisert. Her er det tak på lønninger. Og her driver kapitalen alt. _________________ Svein Sjovold |
|
| Back to top |
|
 |
sander a Senior
|
Posted: 26.05.2004 09:20 Post subject: |
|
|
RBKSandvika: Meget interessante innlegg, og jeg støtter dine generelle tanker 95%.
Hvis vi spør Nils Arne Eggen hva den største begrensningen var på hans tid om trener i forhold til å ta steget enda et hakk opp i Europa, svarer han følgende: For dårlig individuelle ferdigheter samt manglende hurtighet blant spillerne. Selv om han sannsynligvis benyttet andre ord, var dette essensen i hans forklaring på hva RBK manglet i slutten av 90-tallet.
I dag tør jeg si at skillet mellom RBK og de beste klubbene i Europa er større enn på lenge. Dagens RBK-lag er betydelig svakere enn de beste årgangene på slutten av 90-tallet. Dette til tross for at vi har en mye bedre keeper i Espen Johnsen og et langt bedre forsvar med kun landslagsspillere. På midtbanen har vi fortsatt Strand, Berg og Winsnes (+Solli), slik at denne skiller seg ikke stort fra de tidligere årganger.
Den store forskjellen er etter min mening angrepet. Rosenborg mangler i dag sårt angprepsspillere med individuelle ferdigheter som befinner seg minst to divisjoner over det Brattbakk, Karadas og Frode Johnsen er i bestittelse av. Tidligere hadde vi en Jan Derek Sørensen og John Carew som kunne dra av to-tre mann på egen hånd, skape panikk i mostandernes forsvar og til og med hevde seg internasjonalt.
På bakgrunn av ovennevnte er jeg generelt enig med deg i at RBK bør se seg om utenfor Norge, og muligens også utenfor Norden når det gjelder å hente nye spillere. Når enkelte snakker om språkbarrierer er dette noe alle toppklubber i Europa klarer å hanskes med, det bør også RBK klare.
Og til de som tror at man kan klare å lære norske spillere i voksen alder teknikk og basisferdigheter. Dette er ikke mulig! Dette er noe man lærer i ung alder, og selv om man til en viss grad kan forbedre teknikk og dribleferdigheter, kan man ikke få en Frode Johnsen eller Harald Brattbakk til å få teknikk og hurtighet som sine spisskollegaer i Europa. Da mener jeg faktisk det er større muligheter for å få en brasiliansk spiss til å fungere i kollektivet RBK.
Så lenge man opprettholder ambisjonsnivået om å hevde seg ute i Europa, er man enten avhengig av å til enhver tid kjøpe de beste spillerne med norsk statsborgerskap, eller kjøpe nødvendig klassespillere fra utlandet. Ettersom man ikke lenger klarer å hente de beste norske spillerne som Hoseth, Gamst Pedersen, Sæternes og Steffen Iversen, forsterkes behovet om å hente spillere fra utlandet, da man ikke lenger klarer å hente fra øverste hylle i Norge.
Og til de som er så redd for å kjøpe de mest talentfulle spillerne fordi de forsvinner fra klubben igjen i løpet av noen år:
Hvis vi er enig om at RBK skal hevde seg i Europa, må det vel være bedre å kjøpe en klassespiss som:
1) Scorer i bøtter og spann i tre-fire sesonger
2) Bidrar til at RBK hevder seg i Mesterligaen
3) For så å bli solgt til utlandet for det dobbelte av hva vi betalte
Kontra å kjøpe en Frode Johnsen som:
1) Ikke er god nok som spiss (internasjonalt)
2) Som aldri blir solgt for mer enn hva vi betalte for ham
Tanken om at vi ikke kan kjøpe de beste spillerne fordi vi kan risikere å miste dem igjen oser det defensive tanker av, og er ikke forenlig med ambisjonene om å bli en klubb som skal hevde seg ute i Europa. Skal vi kun hente spillere fra andre og tredje hylle i Tippeligaen, ender vi opp med å bli en klubb som hvert år kjemper i toppen i Norge, men aldri klarer å hevde oss i Mesterligaen igjen. |
|
| Back to top |
|
 |
sander a Senior
|
Posted: 26.05.2004 09:34 Post subject: Re: innkjøpspolitikk |
|
|
| ssjovold wrote: | | Alle i dette forumet vi ha a)seriemesterskapet til RBK i all overskuelig framtid, b)å komme til minst kvartfinale i CL og c) lokal tilhørighet i trøndelag. Helst samtidig. Sunn fornuft beviser at dette ikke er mulig. |
Jeg tror faktisk ovennevnet er mulig. Spørsmålet er bare om man skal være villig til å senke antall trøndere i førsteelleveren fra 7-8 til 2-3. Hvis dette er det som skal til for å skape et lag som igjen kan hevde seg i Mesterligaen støtter jeg det.
Og hva tilsier at det er mindre spennende å se en spiss som Olivier Occean eller Alfonso Alves som spiss i Rosenborg enn Harald Brattbakk?
Selv om lokale innslag er viktig, kan det være vel så viktig at de spillerne som to ganger i uka går ut på matta kan tilby artig og underholdende fotball.
Hvis det skal en amerikansk eller brasiliansk spiss til for at det skal være mulig, støtter jeg heller at RBK henter en slik spiller, enn at RBK skal spille kjedelig rambo-fotball med høye baller mot to trønderske lufttårn som spisser. |
|
| Back to top |
|
 |
fubar Veteran

|
Posted: 26.05.2004 11:27 Post subject: |
|
|
Jeg synes det er altfor mye fokus på at vi trenger spillere fra sør-amerika og sør-europa pga bra teknikk... Vi bør heller endre måten vi trener/spiller fotball i norge på, for det er INGEN grunn til at folk her oppe ikke kan ha like bra tekniske ferdigheter...!
Jeg er klar over at Norge er et lite land med få innbyggere, og at "talent-grunnlaget" uansett vil være mindre. Jeg er også enig i at f eks en brasilianer med fine ferdigheter ville ha vært en inspirasjon blant unge i norge...! Men jeg ser ingen grunn til å henge seg for mye opp i at vi MÅ til sydlige strøk for å finne en spiller med god teknikk...?
Jeg synes faktisk jeg ser en tendens til at det kommer flere unge, norske spillere med god teknikk allerede nå?
Jeg tror jeg har hørt følgende utsang fra Arne Scheie i annenhver landskamp de siste 20 årene: "Disse ballsterke spillerne fra __________" (fyll inn med et eller annet land...) Jeg er MØKK LEI av å høre hvor fantastiske andre nasjoner er i sin ballbehandling! Jeg sier ikke at det ikke stemmer (for det har det jo gjort...), men den slags tankegang sperrer for troen på at: dette kan vi også klare ! |
|
| Back to top |
|
 |
sander a Senior
|
Posted: 26.05.2004 11:58 Post subject: |
|
|
| fubar wrote: | | Jeg synes det er altfor mye fokus på at vi trenger spillere fra sør-amerika og sør-europa pga bra teknikk... Vi bør heller endre måten vi trener/spiller fotball i norge på, for det er INGEN grunn til at folk her oppe ikke kan ha like bra tekniske ferdigheter...! |
Selvsagt er det like mulig å skape spillere med gode ferdigheter i Norge som i Portugal og Spania. Men det forutsetter at man endrer hele treningsfilosofien til klubbene nede i aldersbestemte grupper. I Norge fokuseres det på taktikk, dødballer, lange løp uten ball, O2-opptak og Flo-pasninger i barne- og ungdomsfotballen i stedet for tekniske øvelser. Da sier det seg selv at vi ikke får opp noen Figo, Ronaldhino eller Raul, men ender opp med en Azar Karadas og Frode Johnsen.
Uansett så hjelper det ikke RBK på kort sikt å endre treningsmetodene blant barn og unge. Dette vil først føre til endringer om 5-10-15 år.
| fubar wrote: | | Jeg er klar over at Norge er et lite land med få innbyggere, og at "talent-grunnlaget" uansett vil være mindre. Jeg er også enig i at f eks en brasilianer med fine ferdigheter ville ha vært en inspirasjon blant unge i norge...! Men jeg ser ingen grunn til å henge seg for mye opp i at vi MÅ til sydlige strøk for å finne en spiller med god teknikk...? |
Selvsagt finnes det spillere med teknikk i Norge. Problemet er at det er altfor få. Hvis vi ser på angrepsspilere i Norge med gode basisferdigheter (i internasjonal målestokk), er det ikke mange å velge mellom. Vi har en Morten Gamst Pedersen, Lars Iver Strand, Daniel Fredheim Holm og Magne Hoseth. Med fare for å ha glemt enkelte, er det ikke mange å velge blant. Problemet for RBK sin del kommer jo til syne når de heller ikke klarer å hente disse spillerne som jeg listet opp. Da har man ikke mange andre alternativer enn å se utenlands, forutsatt at det er slike spillere man ønsker.
| fubar wrote: | | Jeg synes faktisk jeg ser en tendens til at det kommer flere unge, norske spillere med god teknikk allerede nå? |
Det kommer flere, noe som antyder at treningsforholdene på vinters tid har blitt kraftig forbedret, samt at ikke alle treningsmiljøer i Norge lenger har et ensidig fokus på Drillo-fotball blant barn og unge.
| fubar wrote: | | Jeg tror jeg har hørt følgende utsang fra Arne Scheie i annenhver landskamp de siste 20 årene: "Disse ballsterke spillerne fra __________" (fyll inn med et eller annet land...) Jeg er MØKK LEI av å høre hvor fantastiske andre nasjoner er i sin ballbehandling! Jeg sier ikke at det ikke stemmer (for det har det jo gjort...), men den slags tankegang sperrer for troen på at: dette kan vi også klare ! |
Her er jeg faktisk helt enig med deg, og nå er vi inne på noe sentralt. Det har på en måte vært en forutsetning at slike spillere kan man ikke fostre opp i Norge. Derfor må vi heller fokusere på dødballer, løpskapasitet, høye baller og duellstyrke.
Det er derimot ikke så lett å få opp teknisk gode spillere når Drillo-kulturen har gjennomsyret den norske tankegangen når det gjelder måten man skal spille fotball på (før Drillo var det den engelske kick & run fotballen). Èn ting er at det kan være effektivt med få ballberøringer, ingen støttepasninger og høye baller over midtbaneleddet på A-landslaget. For norsk barne- og ungdomsfotball (hvor spillerne utvikler sine ferdigheter) har derimot Drillostilen vært en katastrofe.
Skal man klare å oppfostre en Zidane, Raul eller Figo må man i ung alder trene med masse ballberøringer, korte pasninger, finter, driblinger etc.
Dette temaet tror jeg altfor få i norske fotballmiljø er klare over. Det er noe paradoksalt og tilnærmet patetisk når Drillo (og flere med ham) klager over at ferdighetsnivået blant norske spillere er så svakt, da spillestilen han representerer er med på å ødelegge for utviklingen av unge spillere med gode basisferdigheter som man finner i Sør-Europa, Sør-Amerika, og tildels faktisk også i Øst-Europa. |
|
| Back to top |
|
 |
fubar Veteran

|
Posted: 26.05.2004 12:47 Post subject: |
|
|
| Det er ikke bare Drillo-stilen som er problemet... Det hadde ikke nødvendigvis vært mye bedre om 10-11 åringer skulle spille som RBK. (Selv om ballen da i det minste hovedsaklig går langs bakken) Poenget er at barn og unge må få leke med ballen uten at alt på død og liv skal effektiviseres og settes i system. |
|
| Back to top |
|
 |
Stano_11 Veteran
|
Posted: 26.05.2004 14:12 Post subject: |
|
|
Er helt enig med Sander a. Jeg bryr meg egentlig ikke hvor spilleren kommer fra, om det er fra Kolstad eller Brasil. Det viktigste, uansett nasjonalitet, er at spilleren er god nok for første laget.
Jeg vil inn i Mesterligaen igjen. Tror det blir veldig vanskelig med det spiller materialet vi har idag. Da går det ikke an å være så sneversynt at man kun skal bruke det norske markedet til å skaffe spillere. Jeg vil ha spillere som kan få Rosenborg inn i Mesterligaen, ja til og med slik at Rosenborg kan markere seg som de gjorde på slutten av 90-tallet. Med den angrepsrekka idag klarer vi ikke det. |
|
| Back to top |
|
 |
sander a Senior
|
Posted: 26.05.2004 14:41 Post subject: |
|
|
| fubar wrote: | | Det er ikke bare Drillo-stilen som er problemet... Det hadde ikke nødvendigvis vært mye bedre om 10-11 åringer skulle spille som RBK. (Selv om ballen da i det minste hovedsaklig går langs bakken) |
Jeg tror faktisk det hadde vært "et langt mindre onde" for å si det sånn, om barn og unge hadde spilt etter RBK-modellen, da denne stilen oppfordrer til langt mer ballberørelse, samt at ballen i større grad går langs bakken enn i lufta (noe som ikke er uvesentlig i forhold til utvikling av basisferdigheter!).
Men som du sier, jo mere lek på bekostning av organisert fotball i ung alder, desto bedre er det for spillernes ferdigheter. |
|
| Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 26.05.2004 15:01 Post subject: |
|
|
vel mange interresante svar her nå, har ikke tid til å lese og svare nøye på alle, men noen må jeg svare:
1.) Jeg vil heller ha mange trøndere enn hevde meg.... HA!, dummeste jeg har hørt 1000000000 ganger bedre å hevde se g med 3-4 færre trøndere.. Vi vil ikke ha chelsea, men ikke bryne heller..
2.) Kjøper man et talent som scorer bøttevis og blir solgt for det mangedobbelte er det som en eller annen sa en million ganger bedre enn å ha en F. Johnsen som aldri hever seg over det nivået han er på nå.
3.) JA! Vi må få teknikk/skuddtrening inn på juniornivå, JA! vi må få flere løkker, JA! vi må får færre "spill bare for laget", "alle skal spille like lenge" trenere på juniornivå, vi må fostre vilje og styrke BÅDE individuelt og som lag------------MEN denne prosessen tar 10-20 år.. HVIS den blir satt igang, IDAG må det kjøpes spillere, i FREMTIDEN kanskje vi kan hente dem fra Norge. |
|
| Back to top |
|
 |
Christoffer Junior
|
Posted: 26.05.2004 15:03 Post subject: |
|
|
Jeg er helt enig med at vi må forandre treningskulturen i Norge, slik at vi får bedre tekniskespillere! For det er faktisk mye artigere å øve på en overstigfinte, i stedenfor å slå en 50 meters langpassning! Og ikke sist men minst, det er mye artigere å se tekniske spillere, enn spillere som kan bare slå en Flo pasning, og så vidt dempe ballen uten at den spretter 3 meter unna!
Jeg kan godt innrømme at jeg har teknikk som en stokk, men det har mye av med en trener jeg hadde når jeg var mindre! Da hadde jeg aldri hørt om overstegsfinte eller Cruyff finta! Så det er viktig at trenerne begynner tidlig, med tekniske øvelser! Og fotball blir så mye mere morsommere  |
|
| Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 26.05.2004 18:35 Post subject: |
|
|
Jeg ser at Bratseth har gått ut med et tak på 20 mill.
Slik jeg ser det bør man da kjøpe EN spiller, en midtspiss/ving med stor teknisk forse og skuddstyrke.
Jeg mener fortsatt MYE MER skulle være gjort, men hvis dette er endelig er det faktisk fremover vi trenger det mest... |
|
| Back to top |
|
 |
ssjovold Proff
|
Posted: 26.05.2004 18:40 Post subject: re: om 20 aar |
|
|
Vi har da tatt gull i 12 aar. Vi tar gull i aar ogsaa, uten nevneverdig forbedring i stallen. Saa vi har baade tid og anledning aa planlegge naa for hva som skjer om 20 aar. Evt. ogsaa gi juniorspillerne vaare mer ansvar. _________________ Svein Sjovold |
|
| Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 26.05.2004 20:32 Post subject: |
|
|
| Quote: | | Vi har da tatt gull i 12 aar. Vi tar gull i aar ogsaa, uten nevneverdig forbedring i stallen. Saa vi har baade tid og anledning aa planlegge naa for hva som skjer om 20 aar. Evt. ogsaa gi juniorspillerne vaare mer ansvar. |
Vel jeg tviler ikke, men vi har kun vært i EN kvartfinale i CL på 8 forsøk(eller er det ni?) uansett, skal vi nå høyder utenfor Norge må ting skje, og de bør skje så fort som mulig. I tillegg vil jeg igjen understreke, 20 mill er ikke nok. Dobble beløpet og dobble antall innkjøpte spiller til 4 så er vi der. |
|
| Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 27.05.2004 15:10 Post subject: |
|
|
ser nå ut som de nye kjøpene blir et forsøk på Russel (som ikke kommer til å gå..) og Daniel Braathen (som nok kommer til å tilbringe mesteåarten av høsten på benken..)
HURRA!! for RBK's nyvinnende lederstil.. |
|
| Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 22.06.2004 17:20 Post subject: |
|
|
Det ble faktisk ennå verre..
Riktignok er det betryggende å ha dekning på backplassene, men det var i MIDTforsvaret vi trengte en ung ekstra mann
og til nå ikke engang et FORSØK på å lete etter en kvalitetsving med tekniske ferdigheter (A.Herron teller ikke, jeg sa KVALITET........)
Håper at Bratseth og Co får lommeboka ut av buksa nå og sikrer seriegull og fremgang i CL igjen med et par positive kjøp av angrepspillere. (forhåpentligvis på et kvalitetsmessig nivå som kan HEVE RBK med en gang og ikke om 3-4 år..) |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 23.06.2004 19:03 Post subject: |
|
|
| troinndern wrote: | det første forslaget (syns jeg) at ikke passer for trondheim. Grunn: Rosenbortg ville fått en del utgifter på det..de ville brukt opp til kanskje 2mill i året på å ha ejn kar der nede...han ville sikkert krevd godt betalt, hus betalt osv....også prøver rosenborg å utvikle, og bruke norske talenter..veldig bra! Per dags dato kan faktisk ola by rise snakke norsk til alle spillerne sine...(ikke hvis rusell kommer) Det må være den eneste klubben i norge som bare har norske spillere (på toppnivå). Rosenborg kommer til å få store språkproblemer....brasilianere og mexicanere kan dårlig engelsk..
|
Klarer ikke å fatte et sånt innlegg! 2 millioner? Har du spilt litt for mye CM? Samtlige klubber som har et sånn system bruker lokale folk som allerede holder til der nede. De samme folkene blir gjerne brukt til å tipse flere klubber. Det re rett og slett folk som holder øynene åpne hvor klubben ikke har sitt eget hovedfokus. Det er da vel ingen som har foreslått at vi skulle sende Bjørn Hansen til BRasil, skaffe ham leilighet på Copacabana og holde ham med latinske elskerinner og all luksus.
Og hvorfor i all verden skulle brasilianere og meksikanere(SPESIELT SISTNEVNTE NASJON) være dårligere enn Ola Dunk i engelsk?
Samtlige toppklubber i verden klarer jo å ha all mulige nasjonaliteter...
Det er slik husmannsmentalitet som holder denne klubben på status quo...eller verre.... _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 23.06.2004 22:23 Post subject: |
|
|
NETTOPP!!!!
Godt å se en annen i hvert fall som har forstått det... |
|