English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2013
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 87, 88, 89  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Tommærn
Veteran

PostPosted: 11.04.2013 13:30    Post subject: Reply with quote

Hehehe.. Ser det for meg, tror Bille hadde vært en real trussel i overfallsangrepene.
Back to top
View user's profile Send private message
vemundo
Veteran

PostPosted: 11.04.2013 21:13    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Har også sett lite av overfallsangrep med bruk av rom 2, selv om det er antydninger.

Noen antydninger har det kanskje vært, men mangler enda litt før vi har Annan vs Muri igjen.
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 14.04.2013 23:24    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Det er nok helt riktig, og sannsynligvis hovedgrunnen til at han ikke vurderes som kantspiller. Det peker også mot noe jeg har hatt en snikende mistanke om disse første kampene, og som jeg virkelig håper ikke stemmer:

Er egentlig dette Rosenborg-laget noe mer kollektivt på andre områder enn det offensive presset enn Jan Jönssons Rosenborg? Eller for å dra det litt lenger: Er det egentlig noen stor forskjell utover en liten formasjonsendring (skjev 4-3-3 kontra 4-4-2), en litt mer engasjerende trener (motivert lag i tre kamper), og noen gode nye spillere som forsterker "spillestilen" (gode, tekniske jordfresere som Bille og Jensen)?

Det jeg først og fremst har sett disse første kampene er et lag som jobber svært hardt i offensiv gjenvinning, og skaper sjansene sine på det. Dette var også tonen i Jan Jönssons første sesong, når laget scoret mye mål, slapp inn mye mål, men da påpekte jeg også at det er en farlig strategi mot utenlandske lag som ikke roter bort ballen så latterlig lett under press som norske lag gjør. Hva gjør dette laget så annerledes?

I de gode periodene kan man se et lag som ønsker å spille ballen langs bakken der Jönssons RBK spilte langt mot Prica og slåss om nedfallsfrukt, men det er ikke mange sjanser laget har skapt "alene" - det har stort sett vært spill som har ledet fram til ballmist med påfølgende gjenvinning og ubalanse. I en sånn spillestil er typer som Tarik, Bille, Jensen og Svensson sentrale - de er ikke verdens mest skapende, men de gir motstanderen veldig lite tid med ballen. Spillere som Dockal og Chibuike kunne helt sikkert hjulpet laget med å skape sjansene selv, men de ville svekket laget veldig i gjenvinningsfasen. Da får vi en liten catch 22: for å bygge et lag som kan skape sjanser i eget spill burde muligens disse spillerne spille, men det ville samtidig undergravd den sterkeste kvaliteten i laget sånn som det er nå.

Jeg tror helt klart Rosenborg kan ta gull i Tippeligaen med dette laget - til og med ganske enkelt - men det vil i så fall være mest på grunn av ressursene til å hente spillere med både teknikk og arbeidskapasitet; den individuelle kvaliteten over hele linja vinner kampene for oss. Det er fortsatt helt stuerent å håpe at laget utvikler et godt, kollektivt angrepsspill, men så langt ser jeg ingenting i spillet som tyder på at avgjørende steg har blitt tatt i den retningen. Enda viktigere er det kanskje at det ikke er noe i PJ Hansens CV som tyder på at han har en filosofi som strekker seg utover det vi ser nå.

Med andre ord så tror jeg ikke vi skal sitte og vente på at Rosenborg anno 2013 blir så mye bedre enn det de er nå - et godt, solid fotballag som er et godt hakk bedre enn motstanderne de gangene de har hodet sitt på riktig plass. Et meget bra, men også ganske typisk, norsk lag.

Du skal ha kred for å tørre å skrive dette i en slik medgangsperiode. Et fantastisk godt innlegg, som jeg er helt enig i. Jeg synes heller ikke PJHs RBK pdd. ser ut som et lag som kan bli et som slår lag som er klart bedre individuelt - pga. det du skriver.
Back to top
krysstvælla
Rutinert

PostPosted: 14.04.2013 23:38    Post subject: Reply with quote

knerten_10 wrote:

Jeg tror helt klart Rosenborg kan ta gull i Tippeligaen med dette laget - til og med ganske enkelt - men det vil i så fall være mest på grunn av ressursene til å hente spillere med både teknikk og arbeidskapasitet; den individuelle kvaliteten over hele linja vinner kampene for oss. Det er fortsatt helt stuerent å håpe at laget utvikler et godt, kollektivt angrepsspill, men så langt ser jeg ingenting i spillet som tyder på at avgjørende steg har blitt tatt i den retningen. Enda viktigere er det kanskje at det ikke er noe i PJ Hansens CV som tyder på at han har en filosofi som strekker seg utover det vi ser nå.

Men hva kreves da for å ta disse "avgjørende stegene" og for å gjøre RBK særegne? Er PJH rett mann for å ta disse stegene?

Jeg selv mener Wiggen og Hansen sammen er et kjempe par og én mann kan ikke endre hele klubben. Det er noe klubben må gjøre som én enhet.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 15.04.2013 09:05    Post subject: Reply with quote

zaphod81, i Chibuike-tråden, wrote:
Er egentlig dette Rosenborg-laget noe mer kollektivt på andre områder enn det offensive presset enn Jan Jönssons Rosenborg? Eller for å dra det litt lenger: Er det egentlig noen stor forskjell utover en liten formasjonsendring (skjev 4-3-3 kontra 4-4-2), en litt mer engasjerende trener (motivert lag i tre kamper), og noen gode nye spillere som forsterker "spillestilen" (gode, tekniske jordfresere som Bille og Jensen)?

Jeg mener jeg ser en forskjell i viljen til å angripe. At tankegangen er mer offensiv. At vi skal bruke mer vekt på å prøve å skåre mål enn å prøve å unngå tap.

Mot Start feilet vi spektakulært, ingen tvil om det. Men jeg mener allikevel at vi prøvde, som vi har gjort i de tre andre kampene. Spillerne så ut til å ønske å ville angripe.

Under JJ var dét ikke noe som var selvsagt. Der så vi oftere ut til å være fornøyde med å ligge i forsvar, presse lavere og være mer forsiktige, også på hjemmebane.

Det er ikke sikkert dette laget er "mer kollektivt", men slik jeg oppfatter det er det en kollektive innsatsen mer fokusert på angrep nå.
pfff
Senior

PostPosted: 15.04.2013 10:01    Post subject: Reply with quote

Enig med haavarl her. Forskjellen fra i fjor er at spillerne går heljerta framover når vi vinner ballen - vi ser til og med mange samtidige løp. Jeg tror knapt noen av spillerne spurta maks framover i angrep i fjor, og det har skjedd mange ganger i hver kamp i år (tar forbehold om Start-kampen, som jeg ikke fikk sett).

Jeg mener at det er for tidlig å si noe om potensialet til Perry ut fra det vi har sett så langt. Laget var svakt i de fleste treningskampene, og det er naturlig at prestasjonen vil svinge framover. Det var vel heller unaturlig at vi fikk tre gode kamper på rad helt i starten av sesongen.

Det er forsatt bare noen måneder siden Perry tok over, og spillerne har ikke spilt magne seriøse kamper med toppa lag. Perry har allerede fått inn en offensiv vilje som var totalt mangelvare under JJ, og spillerne må nesten få sjansen til å spille kamper med mange smatidige offensive bevelgelser for at de skal lære å bruke de ulike rommene og 2./3.-bevegelsene. Rom ble ikke bygget på en dag, og slik ståa var i fjor synes jeg Perry har kommet så langt som vi kan forvente.

Så får vi se utover sesongen om han er god nok til å gjenskape et skikkelig Eggensk 4-3-3 eller ikke. Jeg er ikke overbevist, men jeg den diskusjonen tror jeg ikke det er grunnlag for å ta før godt utpå sommeren.. [/quote]
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 15.04.2013 20:30    Post subject: Reply with quote

Det er jo ingen tvil om at årets RBK framstår som annerledes enn fjorårets Jönsson-BK, men hvis man sammenligner med 2011 er det ikke nødvendigvis så stor forskjell, mener jeg. Det var i alle fall ikke noe i veien med viljen til å angripe - ofte lå vi jo i en frekk 2-3-5-formasjon når vi enten vant eller mistet ballen høyt oppe, noe som førte til det sinnssyke antallet mål i begge retninger. Foran 2012-sesongen ble jo hele laget trukket noen titalls meter bakover i banen, slik at laget ble statisk defensivt i stedet for statisk offensivt.

Igjen: den største forskjellen er, i mine øyne, at laget stort sett forsøker å legge press på motstanderen med ballen i laget, i stedet for å spille bingopasningen og krige om returene. Det er selvfølgelig mange hakk mindre frustrerende å se på, men spørsmålet er om det bare er et alibi for å oppfattes som "underholdende" i stedet for bare "hardtarbeidende". Dette går i så fall rimelig godt sammen med Perrys egen "analyse" på at det nesten ikke var vits i å angripe med ballen i laget, fordi målene ble scoret på overgang uansett.

Men nok en gang: dette er foreløpig mest en snikende frykt, og det er strengt tatt lov å forvente at laget utvikler det kollektive spillet sitt i løpet av sesongen, såframt dette faktisk er et mål det jobbes med. Laget er fortsatt foran skjema på alle måter, og det som er vist er mer egnet til å inngyte tillit enn mistillit. Fortsettelsen er det som vil vise hva treneren egentlig ønsker med laget - jeg er spent.
Jangusk
Veteran

PostPosted: 16.04.2013 14:36    Post subject: Reply with quote

Det jeg håper Perry får fjernet kjappest mulig er dette med mangelen på å starte angrep fra keeper til enn i forsvaret. Altså spille seg ut. Ikke denne evendlige polingen fra keeper som vi får direkte i trynet. Og dette er noe jeg tror og håper Perry tar tak i tvert.
Back to top
nin
Rutinert

PostPosted: 16.04.2013 14:53    Post subject: Reply with quote

Det jeg kan minnes Perry har sagt er at det nesten ikke er bakrom lenger i dagens fotball og at han derfor vil spille fri indreløper i mellomrommet mellom midt og forsvar. Det er akkurat samme oppskrift som Deila har hatt så mye suksess med, frispille Konradsen i dette rommet, og vinkle ut til Storflor.

Det har ikke vært veldig tydelig så langt, men det er noe jeg håper vi kan se tydeligere etterhvert som laget blir mer samspilte. Tror spesielt dette kan passe for Mix, som virker som en godt over gjennomsnittet fotballklok spiller.
Back to top
obri
Proff

PostPosted: 17.04.2013 00:26    Post subject: Reply with quote

Er jo bare å gi opp lange utspill på 5-metere. Hverken ALH eller Ølhund
når frem til midtbanen , så bare å begynne å spille seg ut bakfra på 5-m.
Det tviler jeg vil skje personlig. PJH vil pole ut , det ble gjort i Ranheim også.
Minst risiko på det mener PJH, selv om man da paradoksalt nok gir bort
ballen. Husker Lindberg , keepern til Ranheim når Perry var trener der, trente
på lange 5-metre. RBK trener jo også på å slå langt , så dette er nok kommet
for å bli.
toreinar
Veteran

PostPosted: 17.04.2013 01:06    Post subject: Reply with quote

Irriterende og får meg til å savne Jarstein.
Selv om ALH og dansken er dårligere med ballen i beina og tydeligvis mye tregere i oppfattelsen, så går det vel an å prøve noen kjappe utkast.
Om vi i balanse taper ballen på 40 meter eller 60 meter fra eget mål er ikke interessant.
Ergo kan vi kaste til noe presset spiller på 40m.
gisp!
Legende

PostPosted: 17.04.2013 10:41    Post subject: Reply with quote

obri wrote:
Er jo bare å gi opp lange utspill på 5-metere. Hverken ALH eller Ølhund når frem til midtbanen , så bare å begynne å spille seg ut bakfra på 5-m

Enig i at vi bør kunne variere med å spille oss ut bakfra og lange utkast, ikke bare lange polere. Dog uenig i bedømmelsen av keepernes evner.
ALH rekker jo langt med sine. Han treffer inne på banen også. Örlunds relativt store problem er vel å treffe banen på utspillene. Utspill fra Örlund har jeg oppfattet å føre til større andel balltap enn hva ALH gjør, men har ingen statistikk på det, bare en god følelse basert på selektiv persepsjon.
Smile
Frodo
Rutinert

PostPosted: 21.04.2013 20:53    Post subject: Reply with quote

Frodo wrote:
Mulig noen har nevnt det før:

2013
Odd - Rosenborg 0-1
Rosenborg - Brann 4-0
Sogndal - Rosenborg 0-4
3 kamper, 9-0, 9 poeng

2012
Odd - Rosenborg 0-1
Rosenborg - Brann 3-1
Sogndal - Rosenborg 0-3
3 kamper, 7-1, 9 poeng

Edit: MÃ¥lforskjellene byttet om.

Ser vi bort fra Start-kampen siden de var i Adecco i fjor (en sier og ett tap hjemme mot de to lagene som rykket ned i fjor, så uansett 1,5 poeng i snitt), så ser vi at 2012-utgaven foreløpig ligger best an:

2013
Odd - Rosenborg 0-1
Rosenborg - Brann 4-0
Sogndal - Rosenborg 0-4
Haugesund - Rosenborg 3-1
4 kamper, 10-3, 9 poeng

2012
Odd - Rosenborg 0-1
Rosenborg - Brann 3-1
Sogndal - Rosenborg 0-3
Haugesund - Rosenborg 0-1
4 kamper, 8-1, 12 poeng
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 21.04.2013 21:14    Post subject: Reply with quote

Med tapet i dag har serieåpningen vært middelmådig poengmessig, men jeg synes det er mye morsommere å se oss spille i år enn under en sugen Njaaa.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 22.04.2013 08:26    Post subject: Reply with quote

Jeg synes kampen i går var underholdende fra start til slutt. Det hadde heller ikke vært merkelig om vi hadde vunnet 1-3. Tross tap - mye morsommere enn en kontrollert forsvarspreget 0-1.
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 26.04.2013 08:04    Post subject: Reply with quote

http://fotball.adressa.no...277470.ece

Quote:
Etter en syvårig prøveperiode stoppet NFF (Norges Fotballforbund) muligheten for utlån av unge landslagsspillere utenom overgangsvinduet.

I år er både Berntsen, Fredrik Midtsjø og Ole Selnæs langt unna fast plass i RBK, og kunne lett ha blitt lånt ut til andre klubber. Adresseavisen kjenner til at det har vært interesse fra eliteserieklubber rundt disse spillerne.

Veldig synd for unggutta våre og helt forbanna idiotisk av NFF. Etter 7 års "prøveperiode", hvorfor i all verden bare stoppe nå?. Kjøtthuer!
Back to top
Jangusk
Veteran

PostPosted: 26.04.2013 08:55    Post subject: Reply with quote

Ok, om poengfangsten er noenlunde lik mot de samme lagene i år som i fjor, men en kjempeforskjell er det: Og det er dette med at en ikke har en følelse at det blir ultrafarlig hver gang motstanderne går i angrep. Jannes Rbk spilte slik at samtlige av oss holdt pusten når motstanderne hadde ballen. Og dette pga. store hull på midtbanen. Og dette kommer jo av at det er en tredjemann som ikke bestandig er 75 m unna ballen, men atskillig nærmere.

Sånn angrepsmessig er det vel ganske likt enda, men det kommer nok på grunn av at systemet ikke sitter 100% og at dette vil komme seg utover i sessongen.

Jeg husker med u-21 gjengen. Det minner en hel del om hvordan vi opptrer nå, og når det skikkelig løsnet for de, ble det kjempemorro å se de spille. Greit at de tapte begge kampene mot England, men de valset over dem både hjemme og borte. Så jeg tror vi har masse å glede oss til.

Men ety viktig aspekt med 4-3-3 er jo at dette faktisk er en formasjon som skal begeistre og underholde, mer enn å vinne kamper 1-0, og det er dette som gleder mest.
Back to top
senador
Legende

PostPosted: 26.04.2013 09:06    Post subject: Reply with quote

Poengtapene i år, spesielt med tanke på Haugesundkampen er unødvendige pasningsfeil og balltap i ganske farlige posisjoner. Det gjorde at Haugesund fikk kontre, og da ble det farlig. Både situasjonen i forkant av straffen (ja, de skulle aldri fått den, er klar over det) og 2-0 målet skyldes et farlige og unødvendige balltap. Hadde vi unngått dette hadde vi vunnet kampen lett.

Man vil alltid miste ballen i en kamp, men jeg mener man må utelukke disse naive pasningsfeilene som har vært tilstedeværende i hele år.
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 26.04.2013 09:14    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Etter 7 års "prøveperiode", hvorfor i all verden bare stoppe nå?. Kjøtthuer!

Begrunnelsen til NFF er så dårlig at de som fattet beslutningen burde skjemmes: De fjernet ordningen fordi veldig få benyttet seg av den.

At kun et par klubber har staller som tillater utlån av unge landslagsaktuelle spillere er altså ikke nok til at disse spillerne skal få denne muligheten.
Med denne begrunnelsen kan NFF like godt stanse alle tilløp til nytenking og differensiert nivåheving.
For unge spillere er dette et indirekte signal fra NFF om at de heller bør spille i Hønefoss eller Sogndal enn Rosenborg og VIF.
Sier som Perry: God natt.
Lyset er tydeligvis av så de må jo sove. Hvis det i det hele tatt er noen hjemme?
Megafritz
Veteran

PostPosted: 26.04.2013 09:30    Post subject: Reply with quote

Årets utgave er noe heeeelt annet enn i fjor. Dette synes jeg også gjelder det offensive. Personlig har jeg fått tilbake en følelse som har vært borte en del år, en følelse dere andre også satt inne med for mange år siden. Da tenker jeg på den følelsen at jeg hadde trua hele kampen gjennom. "Dette tar", "vi klarer å snu dette" osv. Dette med at vi maler på angrep etter angrep og til slutt kommer skåringen. Nå ble det ikke helt slik mot FKH, men vi er iallefall mye nærmere enn på mange år.

Jeg husker tilbake til de gangene vi gjerne fikk 0-2 i fleisen til pause på Lerkendal, og man likevel satt der å tenkte at vi kom til å vinne dette 3-2 på overtid. Og det skjedde, ofte. Og det er slike ting jeg føler vi nærmer oss nå.

Kom vi under i JJ-perioden, var det kjørt. Iallefall når man så angrepsspillet. Mulig vi flakset til oss 1-1, men man hadde aldri skikkelig trua. Det ga meg ikke noe som helst.

Er sinnsykt spent før søndagen. Føler den kampen kommer til å fortelle om vi faktisk spiller stabilt bra gjennom denne sesongen. Blir det en drittkamp, er jeg redd for at dette blir en sesong med store svingninger av type 4 seire på rad etterfulgt av 2 U og 2 tap.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 28.04.2013 16:24    Post subject: Reply with quote

Nicki Bille, Tobias Mikkelsen og Mike Jensen alle skiftede til norske Rosenborg i vinterpausen. Her har de fået en rigtig god start, og det har den assisterende landstræner Peter Bonde også lagt mærke til. Men i hans optik ville det alligevel være bedre, hvis de spillede i en større liga end den norske.

- Det er bedre at spille hver gang fra start i Rosenborg, end det er at sidde på bænken i for eksempel Freiburg, siger Bonde til MX og fortsætter:

- Men det er klart, at det er bedre at spille i Freiburg, end det at spille i Rosenborg. Det handler om spilletid på så højt niveau som muligt.

Læs mere: Bonde: Hellere Freiburg end Rosenborg

Var litt "god dag, mann økseskaft"-uttalelse.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Montana
Veteran

PostPosted: 28.04.2013 16:33    Post subject: Reply with quote

Tipper han har erget seg lenge over våre danskers uttalelser om at
RBK er størst i Norden og bare ventet på muligheten til å komme med et stikk tilbake.
Back to top
Frodo
Rutinert

PostPosted: 28.04.2013 19:52    Post subject: Reply with quote

Nå begynner det virkelig å se dårlig ut, selv om vi sammenligner med 2012-sesongen som ble dømt nord og ned av alle.
Ser vi bort fra Start-kampen siden de var i Adecco i fjor (en sier og ett tap hjemme mot de to lagene som rykket ned i fjor, så uansett 1,5 poeng i snitt), så ser vi at 2012-utgaven foreløpig ligger best an:

2013
Odd - Rosenborg 0-1
Rosenborg - Brann 4-0
Sogndal - Rosenborg 0-4
Haugesund - Rosenborg 3-1
Rosenborg - Sandnes Ulf 0-1
5 kamper, 10-4, 9 poeng

2012
Odd - Rosenborg 0-1
Rosenborg - Brann 3-1
Sogndal - Rosenborg 0-3
Haugesund - Rosenborg 0-1
Rosenborg - Sandnes Ulf 2-0
5 kamper, 10-1, 15 poeng
Back to top
Hjelde
Veteran

PostPosted: 28.04.2013 22:35    Post subject: Reply with quote

KAn dette være n angrepsrekke som fungerer?

Mikkelsen Elyounussi Dockal

Vi kan ihvertfall prøve den nå når Bille er ute. Fungerer det, synes jeg Bille skal få sitte på benken. Han har ikke overbevist noe særlig til nå, selv om han har hatt noen gode øyeblikk.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 28.04.2013 23:08    Post subject: Reply with quote

Vi mangler en bra back-up for Bille, men Tarik er iallfall et bedre valg enn Chibuike sentralt der fremme.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 87, 88, 89  Next
Page 42 of 89

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb