English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Europacup 2012/13
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 28, 29, 30  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
joakleis
Veteran

PostPosted: 06.03.2013 11:11    Post subject: Reply with quote

Det er umulig å si om det røde kortet hadde en direkte innvirkning på resultatet eller ikke, selv om kamputviklingen før utvisningen var i klar fordel Man Utd. Men vi kan ikke bastant konkludere med at Real Madrid hadde vært sjanseløse 11 mot 11. At Man Utd allerede ledet på tidspunktet utvisningen kom kunne like gjerne talt til deres fordel. Ikke enkelt å spille 11 mot 10, når du allerede ligger under, og hadde det ikke vært for kvaliteten på motstanderen, hadde det sannsynligvis heller ikke fått konsekvenser.

Hvis Real er gode nok til å kjøre over ManU med én mann mer, hva er det da som hadde gjort dem totalt sjanseløse 11 mot 11?

Det er greit å mene at man ble i overkant hardt straffet, og at man var uheldige som tapte. Det er nok også riktig. Men man må ikke være så selektiv i hukommelsen at man ignorerer situasjoner som har gått i sitt lags favør. Det er fort gjort at de blir mindre viktige når man kan peke på kontroversielle situasjoner som har gått i ens disfavør, men en kan ikke la være å nevne det.
Henri
Legende

PostPosted: 06.03.2013 11:42    Post subject: Reply with quote

Jeg synes Man Utd var klart best 11 mot 11, Ferguson traff som vanlig klokkerent på taktikken og Real produserte ingenting. Etter utvisningen åpnet det seg opp fullstendig.
Back to top
View user's profile Send private message
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 06.03.2013 11:44    Post subject: Reply with quote

Samtidig så det ut som utvisningen betydde mer mentalt. Det så ut som om både United og delvis SAF mistet hodet litt da det kokte som mest. Hadde SAF holdt hodet kaldt tror jeg han ville kastet inn f.eks. Rooney og Valencia ASAP etter kortet - og det skal ikke være enorm forskjell på å forsvare seg i etablert med 11 og 10 mann. Det andre målet til Real skal de rett og slet ikke få lov til å score mot et organisert United-forsvar.

Men ja, United var best 11v11, avgjørelsen var elendig og det er forståelig at det kokte.
Back to top
v_olden
Veteran

PostPosted: 06.03.2013 12:34    Post subject: Reply with quote

Korrekt rødt kort.

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 06.03.2013 13:02    Post subject: Reply with quote

Det er mulig jeg lar meg forlede av synlighet og antall nå, men jeg mener bestemt at Manchester United-supportere er de som er desidert minst i stand til å se objektivt på dommeravgjørelser som angår "eget" lag.

Jeg mener, come on! Det er mulig det hadde gått an å gi gult i stedet for rødt, dersom dommeren var nypult, hadde bursdag, og tatt lykkepiller, men som en liten øvelse: Se for dere at det hørte en svart shorts til den hvite drakten i situasjonen, at Skjelbred befant seg inni den, og at Martin Andresen i sin røde Brann-drakt stod for stemplinga. Ville ikke dere vært nærmest ute på banen for å vise ut synderen? Ville dommeren blitt beskrevet som fornuftig og klarsynt dersom han hadde dratt opp det gule? Nani er oppe i hodehøyde med knottene i en situasjon der en motspiller kunne nå ballen først, og hvis han ikke ser det, så er det faktisk hans ansvar. Skal man dømme etter rullingen rundt i gresset i etterkant, så innså nok han også at han behøvde litt sympati.

Det er mulig dere er skuffet, og føler det var en hard avgjørelse som bidro til et litt urettferdig resultat, men det er da vitterlig ingen dommerskandale. Og bare så det er klart: jeg er virkelig ingen tilhenger av Real Madrid. Eller Manchester United. Eller Liverpool, for den saks skyld (?).
Vollrik
Veteran

PostPosted: 06.03.2013 13:19    Post subject: Reply with quote

v_olden wrote:
Korrekt rødt kort.
. Det er innlegg som dette som gir og forklarer så mye her i verden.. (Zaphod skal ha ros for mer utfyllende innlegg)
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 06.03.2013 13:20    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Det er mulig jeg lar meg forlede av synlighet og antall nå, men jeg mener bestemt at Manchester United-supportere er de som er desidert minst i stand til å se objektivt på dommeravgjørelser som angår "eget" lag.

Liverpool-fansen er minst like ille. Vil nesten si de er hakket verre.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Vollrik
Veteran

PostPosted: 06.03.2013 13:32    Post subject: Reply with quote

Liverpoolfansen overgår selv Vålerengafans og Klanen.
puckno
Veteran

PostPosted: 06.03.2013 13:48    Post subject: Reply with quote

Den styggeste taklingen jeg har sett på lang tid: kommer inn med høy fart, med strakt bein, knottene først, langt unna ballen, midt på overkroppen. Synes det er bra slike taklinger gir rødt kort, og synes overhodet ikke synd på ManU som dreit seg ut når de hadde muligheten.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 06.03.2013 13:51    Post subject: Reply with quote

Enig, taklingen kvalifiserer til rødt kort etter reglene, og idiotisk knottetaklinger i hodehøyde burde belønnes med rødt kort slik at man ikke går inn sånn når man jakter ball.

Utover det så er det rimelig idiotisk å bruke tråden til å anslå hvilke supportere som er værst på hva. Kan liksom ikke komme i havn med noen lur konklusjon der.
Back to top
petko
Rutinert

PostPosted: 06.03.2013 14:00    Post subject: Reply with quote

To ting som jeg mener har fått altfor lite fokus i denne kampen hvis vi først skal diskutere dommeravgjørelser er annuleringen av målet som Real scoret i førsteomgangen og handsen til Rafael på målstreken rett etter utvisningen.

Førstnevnte virket som et korrekt mål, selv de engelske kommentatorene mente at United slapp meget billig unna. To minutter etter utvisningen skulle Rafael ha fått rødt kort og Real skulle hatt straffe. Ergo er det etter min mening tre meget diskutable avgjørelser der to gikk mot Madrid mens en gikk mot United.

Når det er sagt så syns jeg at United var klart best fram til Nani ble utvist. Jeg syns også at det røde kortet er strengt, selv om det kan forsvares.
Hedning
Legende

PostPosted: 06.03.2013 14:03    Post subject: Reply with quote

Empirisk kan jeg banne på at United og Liverpoolfans er MILEVIS forann alle andre fans når det gjeller syting, feil fokus og generell idioti. Det er jo denne tråden og alle debattfeltene i nettavisene daglige bevis på. Å skille de to klubbenes fans derimot, er det ikke mye vits i. Konklusjonen vi kan komme til er at de har klart flest fans, og har en stor mengde fans som ikke evner å være ydmyke i forhold til egen klubb.
Back to top
Sjiraff
Veteran

PostPosted: 06.03.2013 15:04    Post subject: Reply with quote

Nesten så jeg ikke tørr å skrive dette. Er jo United fan og da automatisk suttrepave av rang i følge noen, men vi prøver.

Det blir helt feil å kalle dette en takling. Det ser jo alle at det ikke er. Har Nani foten alt for høyt opp, Ja, men har virkelig ikke Arbeloa noe skyld i dette? Han løper jo like mye inn i dette som Nani gjør. Nani skal jo dempe ballen, han ser ikke Arbeloa. Har ingen problemer med å skjønne et gult kort der, men rødt? og ikke minst direkte rødt.
Blir så jævlig latterlig at alle skal dra fram andre situasjoner i kamper for lenge siden eller tenk om hvis at han var rbk spiller osv osv. Hva F*** har det med saken å gjøre. Det må nesten gå ann å analysere denne situasjonen alene og ikke dra inn alt annet drit.

Dette var en kamp som gikk fint for seg, bra stemning blant spillerne, ingen krangling før dette. En situasjon som oppstår midt på banen, en kollisjon og det skal føre til rødt, helt latterlig.

Ser flere nevner andre røde kort. Å ja, Rafael skulle hatt rødt, redder mål med handen. Straffe og rødt kort.
Carrick burde også hatt rødt. Han hadde gult kort og trakk i trøya til en real spiller på slutten der som burde gitt gult og dermed rødt kort.

Men hvordan kan enkelte si at det røde kortet ikke har noe å si? Selvfølgelig har det noe å si. Ingen var forberedt på rødt kort der, mentalt fikk de nok seg en knekk. De vet jo der å da at dette blir vanskelig, noe som viste seg å stemme.
Det kan selvfølgelig tenkes at Real fint hadde klart dette selv mot 11 mann, men det var ingenting av de første 50 min som pekte mot dette.
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 06.03.2013 15:07    Post subject: Reply with quote

hehe Om virkelig ikke Arbeloa har litt skyld også?? Very Happy Fordi han spilte kampen da? Eller at han var så dum å bli knottestemplet i hodehøyde?

Om noen albuer en annen i ansiktet, er det da personens ansikt sin skyld?

Nei dette er selvsagt ikke noe Arbeloa sin skyld, ikke pittelitt engang. Det var en fryktelig klønete involvering fra Nani som desverre etter regelboka kvalifiserer for rødt kort. Det fikk han.
Back to top
Vollrik
Veteran

PostPosted: 06.03.2013 15:10    Post subject: Reply with quote

Utvisningen er like diskutabelt som selve regelverket, noe diskusjonen etter kampen viser tydelig.

Det som som dog bør diskuteres nærmere, er hvordan United og Ferguson håndterte situasjonen etter det røde kortet. Fergusons reaksjon rett etter utvisningen gir United en meget stor mental svakhet, dette fordi den fjerner en helt elementær del menneskets motivasjon, nemlig å jobbe hardt for å ikke være nødt til å si til seg selv etterpå at man har feilet. Ferguson legger et mentalt grunnlag for at spillerne etter kampen kan tenke at det var dommerens feil fremfor deres egne eventuelle mangler for å holde nullen. Dette er en av svakhetene, kanskje den største, til en manager som ellers er i verdensklasse.

1-1 målet kunne feks lett vært unngått. Å selge seg slik som Cleverley gjør for en spiller av Modrics kaliber, er håpløs galskap.
Ferguson burde også tatt ut Welbeck og Cleverley til fordel for Rooney og Young så straks utvisningen tok sted, i og med at ballsikkerhet var hyperviktig på det tidspunktet.
Adde
Rutinert

PostPosted: 06.03.2013 15:12    Post subject: Reply with quote

Problemet jeg har er at dere kaller dette en dommerskandale, når han følger regelverket. Ja, rødt er strengt, men det kan forsvares. Slettes ingen dommerskandale.
Vollrik
Veteran

PostPosted: 06.03.2013 15:19    Post subject: Reply with quote

NÃ¥r skrev jeg skandale? NÃ¥r skrev jeg imot regelverket? Og hvem er "dere" som du refererer til?

Virker som ditt hovedformål Adde, er å provosere fram bråk fremfor å komme med noe konstruktivt.
Sjiraff
Veteran

PostPosted: 06.03.2013 15:41    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
hehe Om virkelig ikke Arbeloa har litt skyld også?? Very Happy Fordi han spilte kampen da? Eller at han var så dum å bli knottestemplet i hodehøyde?

Om noen albuer en annen i ansiktet, er det da personens ansikt sin skyld?

Nei dette er selvsagt ikke noe Arbeloa sin skyld, ikke pittelitt engang. Det var en fryktelig klønete involvering fra Nani som desverre etter regelboka kvalifiserer for rødt kort. Det fikk han.

Dumt skrevet av meg, men stemplet i hode høyde? Er jo ikke det. Dessuten kommer jo Arbeloa hoppende inn fra siden! Dette er å blir et gult kort.
Henri
Legende

PostPosted: 06.03.2013 15:42    Post subject: Reply with quote

petko wrote:
Førstnevnte virket som et korrekt mål, selv de engelske kommentatorene mente at United slapp meget billig unna.

SÃ¥ ut som en grei offside for meg.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 06.03.2013 15:50    Post subject: Reply with quote

Sjiraff wrote:

Dumt skrevet av meg, men stemplet i hode høyde? Er jo ikke det. Dessuten kommer jo Arbeloa hoppende inn fra siden! Dette er å blir et gult kort.

Arbeloa er jo 20 cm over bakken og blir knottetaklet i armhulen. Det tilsvarer hodetakling i høyde om man står på bakken eller har størrelse som Modric Smile

Dette kan forsvares som rødt kort etter regelverket.
Back to top
bommel
Veteran

PostPosted: 06.03.2013 15:59    Post subject: Reply with quote

Strengt tatt var vel Van Persie i en svært suspekt posisjon i forhold til offside i oppbygningen til Uniteds første mål, så helt bortdømt ble ikke united.

Selvsagt skal ikke Nani fratas ansvar for det farlige spillet bare fordi han ikke ser motstanderen. Kunne forsvart både gult og rødt der.
Back to top
EspN
Veteran

PostPosted: 06.03.2013 16:25    Post subject: Reply with quote

tror nok de fleste med fotball forståelse skjønner det ikke er rødt kort,og flertallet mener også at det var hårreisende avgjørelse.

Høyt spark var det ja,skal belønnes med gult kort fordi det var ingen intensjon om og skade spilleren og han fulgte med på ballen hele tiden,og da er det en vanlig kamp om ballen.

Er like farlig og bli slått i hodet av en keeper som går i hundre ut så.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 06.03.2013 16:37    Post subject: Reply with quote

Synes personlig det er helt utrolig at dette har blitt en så stor diskusjon, men det skyldes nok først og fremst at United er vant til å få det som de vil - og at de dermed takler slike ting dårlig. De er også mange og mektige, noe som gjør at det blir temmelig "høylytt".

Som nøytral tilskuer uten preferanser verken i forhold til United eller Real, så anser jeg det å være et helt greit rødt kort. Hadde nok ikke reagert voldsomt om det hadde blitt gitt gult kort, men rødt kan uansett forsvares - og er antakeligvis helt riktig i forhold til regelverket som dommere skal forholde seg til.

Har derfor problemer med å se at United har noe særlig til sak her. Skjønner at de er skuffet, men det blir litt halv-pinlig når de skal lage så mye drama etter en situasjon som isolert sett egentlig ikke er spesielt kontroversiell. Hele situasjonen minner meg litt om tilstandene i Molde/hos Solskjær etter Lerkendal-kampen der Lustig og Vatshaug kolliderte. Det skjedde ingenting stygt der Vatshaug ble skadet, men Sunnyboy klikket fullstendig og fikk med seg et samlet pressekorps på sytekoret. Det er ikke vanskelig å forstå at Fergie har vært læremesteren.
Back to top
Pokie
Veteran

PostPosted: 06.03.2013 16:39    Post subject: Reply with quote

Rødt kort kan ikke forsvares. Gult kort for farefullt spill kan nok forsvares. Man kan ikke drive å forsvare begge deler, enten er det gult eller så er det rødt. Dette valget må dommeren ta, og det må dere også. For meg, er gult nok. Nani skal ta ned ballen, og aner ikke at Arbeloa kommer der. Hver eneste kamp tar noen ned ballen på det viset, men som regel treffes ingen spillere, fordi de ser faren ved det, samt at de vet at det er lettere å ta fra motstander ballen når ballen nærmer seg bakken. Her blir Arbeloa truffet like over hofta. Arbeloa velger derimot å holde seg til brystet, som for meg forteller alt om hvor lite vondt Arbeloa faktisk får over hofta etter å ha blitt truffet på den måten. Armhulen sa dere? Sist jeg så situasjonen traff nani 60 cm fra armhulen til Arbeloa. Uansett, det forsvarer ikke at United slipper inn to mål. Men for Uniteds del ble det nok hardere etter dette.

Så noterer jeg meg at dere ønsker hands på rafael. Hvem det nå enn var headet ballen 30 cm fra rafael, og rafael blir truffet like under skulderen som følge av retningsforandringen som skjer 30 cm unna rafael. Rødt kort er for viljehands. Og den delen av armen som rafael blir truffet på, ligger rett foran hans kropp, og ville ellers truffet ham i siden. Kan ikke fatte at dette skal være nok et rødt kort, og synes straffe ville vært feil. Ærlig talt, viasats kommentatorer reagerte ikke engang.

Uansett, spillemessig var United best i 80 av 90 minutter, og uansett om Mourinho sa det han sa for å skaffe seg en ny jobb, snakket han sant. United var stort sett hakket bedre, det er ikke til å komme unna. Majoriteten av NØYTRALE vil være enig med meg. Gårsdagens dommer var dessverre ikke nøytral. På twitter følger han Barcelona, Real Madrid, Cristiano Ronaldo og Marca. Vitner om en kar som er over snittet interessert i spansk fotball, som ønsker kontinuerlige oppdateringer fra hva som skjer i Real Madrid.

En siste ting: Når jeg så kampen i går, ble ALLE sjokkerte over kortet. Det betyr at alle der og da ikke trodde på rødt, sannsynligvis fordi de ikke syntes det var rødt. En Real Madrid-fan på nabobordet sa at han regnet med at Real Madrid kun skulle ha frispark, og syntes dommeren kanskje kunne gi et gult. Når det røde så kommer opp, forsvarer han dette. Ikke overraskende, karen var jo en idiot som også støttet Lopez da han var så "skadet" på slutten der. Nå er ikke jeg på noen som helst måte nøytral her, men utifra hvordan vi hadde spilt fram til utvisningen føltes det hele som et ran for min del. Dette var alle mine venner enige i, til tross for at ingen av de heier på Manchester United. Dere får bare være så uenige dere vil, men det kommer tydelig frem at ganske mange virker opptatt av å rakke ned på andre lag fordi deres egne lag allerede er ute av sine turneringer.

- George Best
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 06.03.2013 16:42    Post subject: Reply with quote

EspN wrote:
Høyt spark var det ja,skal belønnes med gult kort fordi det var ingen intensjon om og skade spilleren og han fulgte med på ballen hele tiden,og da er det en vanlig kamp om ballen.

Skal man begynne å dømme etter "intensjonen" til spillerne, så synes jeg synd på dommere. De må dømme ut i fra det som skjer og ikke hva som var intensjonen til spilleren. Det blir en type skjønnsvurderinger som ingen dommere kan ta ansvar for.

Tenk for eksempel på en spiller som står ved stanga på en cornersituasjon. Ballen går mot mål og han strekker ut armen som en refleks for å stoppe ballen. Han rekker uansett ikke ut med armen og ballen går i mål. Hvordan skulle en dommer løst en slik situasjon?

Man må se på hva som faktisk skjedde. Nani med knottene først i hodehøyde, og han treffer Real-spillere. Mulig det var et uhell, men uansett noe han selv må ta skylden for.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 28, 29, 30  Next
Page 20 of 30

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb