English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Økonomi 2013
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Wiseblood
Veteran

PostPosted: 02.03.2013 12:53    Post subject: Reply with quote

Har tatt en titt på tallene på det lett uoversiktlige regnskapet, her er det jammen ikke lett å skille mellom snørr og barter, og hvilke kostnader som er hva slik som tallene er satt opp.

Kan noen fortelle meg forskjellen på budsjett 2011 og virksomhet 2011, er det da forskjellen på budsjetterte tall og faktiske tall? Noen som vet? (Og i såfall, hvorfor ikke bare ha med faktiske tall). Om noen kan svare på det med budsjett og virksomhet så hadde det vært fint.
View user's profile Send private message
PerO
Veteran

PostPosted: 02.03.2013 13:00    Post subject: Reply with quote

Mener du å ta opp igjen regnskapet for 2011, eller er det en skrivefeil, slik at det er 2012 regnskapet du mener?

Årsakene til at regnskapet kun inneholder faktiske tall, er at det er slik offisielle regnskaper skal legges frem. Det fremlagte regnskap er det samme som sendes Brønnøysund, og slik må det være.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 02.03.2013 13:04    Post subject: Reply with quote

Stemmer at det er budsjetttall og faktiske tall. Grunnen til å ha med budsjett og faktiske tall er det hjelper årsmøtet i å ta stilling til hvordan styret har utført økonomistyringen i forhold til budsjettet årsmøtet har vedtatt.
Back to top
Wiseblood
Veteran

PostPosted: 02.03.2013 13:25    Post subject: Reply with quote

Takker. Det å ha bare 10 poster for å forklare utgiftene er omtrent ubrukelig om en skal revidere tallene i etterkant, så jeg skulle gjerne hatt revisorregnskapet.

Men det jeg ser så langt er jo da rett og slett at det ikke har skjedd noe som helst med de administrative lønnskostnadene da spillerlønningene (aka RBK =sportslig avdeling) har gått ned med 8,5 mill mens den totale nedgangen i lønn har vært på 7,5 mill, altså har Total Consult & co fått en mill ekstra i 2012 mens spillerne/sportslig har fått 8,5 mill mindre. Det var bare biten med lønn.

Så ser vi av administrasjonskostnadene (det som ikke er lønn) har ØKT med omtrent 700.000 mens sportslig har spart inn bortimot en mill, altså har Total Consult & co her også spist seg feitere enn i 2011.

I tillegg kommer omstillingskostnader, avskrivingskostnader og en del andre ting som STINKER. Vi vet at det koster å sparke trenere, men det jeg ser her er jo at administrasjonen (RBK konsern) eser og har full fest enda, mens sportslig avdeling (RBK) faktisk blør...

Her må da noen klare å gå inn og ha en oppvask, for den vennegjengen som sitter og diller og daller i dag er alt for gode kompiser til å se på klubbens beste og drite i kompisene sine (igjen, til helvete med Alstad og gjengen fra Total Consult, ikke rart Eggen var rasende i 2010, jeg er helt i 200 her nå).

Jeg forbanner at jeg bor i Oslo og satt på et tog i nærheten av Trondheim uten mulighet til å stille i stedet for å være på det årsmøtet.
Wiseblood
Veteran

PostPosted: 02.03.2013 13:35    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
Mener du å ta opp igjen regnskapet for 2011, eller er det en skrivefeil, slik at det er 2012 regnskapet du mener?

Årsakene til at regnskapet kun inneholder faktiske tall, er at det er slik offisielle regnskaper skal legges frem. Det fremlagte regnskap er det samme som sendes Brønnøysund, og slik må det være.

Se under ditt innlegg, Konesseur har langt mer vett på det her en deg...

Jeg svarer til riksrevisjonen for rundt 2 milliarder i år, og leverte mitt første regnskap til revidering for 17 år siden, så jeg tror jeg vet hva jeg snakker om her. Du trenger ikke brøle til omverden at dette ikke er din sterkeste side PerO.
PerO
Veteran

PostPosted: 02.03.2013 13:55    Post subject: Reply with quote

wiseblood

Du legger opp til en del konspirasjoner, som antagelig ikke er riktig.

Det er ikke å forvente særlig nedgang i lønnskostnader i omstillingsåret. Det tok litt tid utpå året før de faktiske oppsigelsene ble foretatt, og med oppsigelsestider på 3-6 mnd, så vil det ikke få nevneverdig effekt. I tillegg er det byttet adm. dir, med de ekstra kostnadene det medfører. Effekten på de administrative kostnadene vil slå inn for fullt først i 2013. Disse tallene var omtrent som forventet.

Hva får deg forøvrig til å tro at avskrivninger og nedskrivninger stinker? de er godt opplyst i noteverket, og jeg kan ikke si at jeg har sett noe unaturlig der.
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 02.03.2013 13:59    Post subject: Reply with quote

Konosseur har fått en del tyn fra enkelte her inne om økonomispørsmål, men absolutt ingen kan frata ham at det han sier her er helt korrekt.
Det hjelper årsmøtet lite å få se bare hvordan terrenget er (regnskap 2012), de må se hvordan kartet fra i fjor (budsjett 2012) var også. Og det gir, sammen med årets planlagte virksomhet grunnlag for å fastsette hva man skal styre etter inneværende år (budsjett 2013).
PerO
Veteran

PostPosted: 02.03.2013 14:13    Post subject: Reply with quote

@gisp!

Hvis årsmøtet ønsker et slikt dokument, så er det bare å be om det. Det blir i så fall kun til informasjon. Det regnskapet som vedtas, er satt opp etter loven, og må være slik.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 02.03.2013 14:19    Post subject: Reply with quote

Wiseblood wrote:
Se under ditt innlegg, Konesseur har langt mer vett på det her en deg...

Jeg svarer til riksrevisjonen for rundt 2 milliarder i år, og leverte mitt første regnskap til revidering for 17 år siden, så jeg tror jeg vet hva jeg snakker om her. Du trenger ikke brøle til omverden at dette ikke er din sterkeste side PerO.

Hva ble du sint for? At jeg lurte på om det var 2011 eller 2012 du spurte om hjelp til?

Eller ble du sint for at jeg sa at regnskapet som skal vedtas må settes opp etter regnskapsloven? Jeg regner med at du kjenner den, og det er relativt lite slingringsmonn hva gjelder presentasjon der.
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 02.03.2013 14:20    Post subject: Reply with quote

PerO:
Årsmøtet får faktisk slike dokumenter. De trenger ikke be om det. Your call.
PerO
Veteran

PostPosted: 02.03.2013 14:26    Post subject: Reply with quote

gisp! wrote:
PerO:

Hvis det er lagt frem, hvorfor etterlyser du og wiseblood det da? Det er ikke lagt ut noe dokument på RBK.NO som sammenligner virkelige tall for 2012 med budsjett for 2012.
Back to top
Wiseblood
Veteran

PostPosted: 02.03.2013 14:32    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
Hva ble du sint for? At jeg lurte på om det var 2011 eller 2012 du spurte om hjelp til?

Eller ble du sint for at jeg sa at regnskapet som skal vedtas må settes opp etter regnskapsloven? Jeg regner med at du kjenner den, og det er relativt lite slingringsmonn hva gjelder presentasjon der.

Konesseur svarte på akkurat det jeg spurte om, og forsto spørsmålet, du forsto ikke en døyt.

Og kan du pluss og minus, så klarer du å se at det ikke er konspirasjoner jeg kommer med. Jeg ser på de tallene som er i regnskapet for 2011 og 2012, noe du tydeligvis ikke evner. Hadde jeg fått bedre tall (altså mer oppstykket slik at man ser hver post i stedet for samlesekker) så kunne jeg gått helt ned i materien.

Enten har du aldri sett og forstått et regnskap, ellers så har du en agenda og er en del av surregjengen på brakka som lever godt av å melke RBK-kua.

Jeg har hintet til det før, men det lukter Trond Alstad av halvparten av det du skriver. Vet som sagt ikke hvem du er og hva slags agenda du har, men du trenger ikke å komme her og late som om du kan regnskap i det hele tatt. Jeg må som sagt svare til både revisor og riksrevisjon og jobber med penger og tall hver dag jeg går på jobb. Og siden jeg jobber i staten er tallene og kontrollen en helt annen enn det RBK's regnskap gjennomgår.

Så hva er agendaen din PerO og har du tilknytning til brakka siden du ALLTID kommer med tåkeprat?
2mas
Sjef

PostPosted: 02.03.2013 14:36    Post subject: Reply with quote

Enklere sammenligning mellom fjorårets regnskap og budsjett ble etterlyst også på årsmøtet, og Roar Munkvold lovte bedring.

Er vel likevel ikke vanlig å angi budsjettall i selve årsoppgjøret(?). Derimot kan man gjøre som i fjor, da 2011-budsjett, 2011-regnskap og 2012-budsjett ble listet i samme oversikt.

Forresten ble alle ansatte i Rosenborg Eiendom (les: banemannskap) overført til RBK i fjor sommer, etter at Buchardt kjøpte eiendomsselskapet. Dette påvirker lønnstallene både i fjor og i år. I fjor ble det dessuten betalt ut sluttpakker på til sammen to millioner til ti ansatte (to måneder etterlønn) samt sluttpakke på fire millioner til Jönsson.

Også verdt å nevne seg at TV- og sponsorinntektene på hhv. 18 og 75 millioner tilsvarer sølv i serien. Ble vel på årsmøtet sagt 5-7 mill. ekstra ved gull og et par mill. mindre ved bronse, noe som stemmer bra med TV-fordelinga samt sponsorbonuser.

Er enig med Strand i at jeg bør slutte å krangle så mye på at spillersalg er med i budsjettet, da erfaringstallene tilsier 25 mill. i snitt siste årene. Men når man først skal ha posten med, syns jeg at man bør ha med den under ordinære inntekter i stedet seg å ha en post helt til slutt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
PerO
Veteran

PostPosted: 02.03.2013 14:45    Post subject: Reply with quote

Wiseblood wrote:
Har tatt en titt på tallene på det lett uoversiktlige regnskapet, her er det jammen ikke lett å skille mellom snørr og barter, og hvilke kostnader som er hva slik som tallene er satt opp.

Kan noen fortelle meg forskjellen på budsjett 2011 og virksomhet 2011, er det da forskjellen på budsjetterte tall og faktiske tall? Noen som vet? (Og i såfall, hvorfor ikke bare ha med faktiske tall). Om noen kan svare på det med budsjett og virksomhet så hadde det vært fint.

Her er innlegget ditt som jeg svarte på.

Jeg kommenterte ikke første del om uoversiktlige tall overhodet.

Jeg spurte om du mente 2011 eller om det var 2012. Hva var feil med det?

Og jeg svarte at det fremlagte regnskapet ikke kan være sammenligning mellom budsjett og faktisk, siden regnskapsloven sier at det skal være sammenligning mot fjoråret.

En sammenligning mot budsjett vil derfor være et tillegsdokument.

Prøv å forklar hva som er feil, og hva du er sint for, så kan vi sikkert avklare det.
Back to top
Wiseblood
Veteran

PostPosted: 02.03.2013 14:56    Post subject: Reply with quote

@PerO
Du forsto ikke spørsmålet mitt, men Konesseur avklarte helt greit det jeg spurte om, så du trenger ikke svare på ting jeg har fått svar på. Regnskap kan jeg og trenger heller ikke svar på det fra deg.

Men kan du svare meg på om du kjenner Trond Alstad, er du Trond Alstad eller har du tilknytning til Brakka/Alstad? Ja eller nei holder her.
PerO
Veteran

PostPosted: 02.03.2013 14:57    Post subject: Reply with quote

Wiseblood wrote:
Konesseur svarte på akkurat det jeg spurte om, og forsto spørsmålet, du forsto ikke en døyt.

Og kan du pluss og minus, så klarer du å se at det ikke er konspirasjoner jeg kommer med. Jeg ser på de tallene som er i regnskapet for 2011 og 2012, noe du tydeligvis ikke evner. Hadde jeg fått bedre tall (altså mer oppstykket slik at man ser hver post i stedet for samlesekker) så kunne jeg gått helt ned i materien.

Enten har du aldri sett og forstått et regnskap, ellers så har du en agenda og er en del av surregjengen på brakka som lever godt av å melke RBK-kua.

Jeg spiller den tilbake til deg. Enten har du glippet på en del av endringene som har skjedd, eller så forstår ikke du regnskap.

Se 2mas sitt innlegg om ansatte som er overført i forbindelse med salget. Legg til at Skutle er blitt konsulent, etter en avtale inngått for mange år siden. Legg til at Markedssjefen som var fungerende daglig leder nok har fått noe for den dobbeltrollen, så vil du forstå at lønn i administrasjon var økende i første halvår. I andre halvår slo innsparingene inn, og slutten av året ble omtrent som året før. Akkurat som forventet.

I 2013 starter admin med færre ansatte, og klubben vil få full effekt av innsparingene. Om det gir seg utslag i tallene, det er litt vanskelig å si, da det som 2mas sier også er overført ansatte fra Rosenborg Eiendom, og disse ligger nå da inne for hele året, mens de for 2012 bare var inne for deler av året.

Wiseblood wrote:
Jeg har hintet til det før, men det lukter Trond Alstad av halvparten av det du skriver. Vet som sagt ikke hvem du er og hva slags agenda du har, men du trenger ikke å komme her og late som om du kan regnskap i det hele tatt. Jeg må som sagt svare til både revisor og riksrevisjon og jobber med penger og tall hver dag jeg går på jobb. Og siden jeg jobber i staten er tallene og kontrollen en helt annen enn det RBK's regnskap gjennomgår.

Så hva er agendaen din PerO og har du tilknytning til brakka siden du ALLTID kommer med tåkeprat?

Det er relativt ufint, å legge ut spørsmål om hjelp til ¨forstå tallene, og så angripe en som prøver å svare på spørmålet med slike påstander.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 02.03.2013 15:00    Post subject: Reply with quote

Wiseblood wrote:
@PerO
Du forsto ikke spørsmålet mitt, men Konesseur avklarte helt greit det jeg spurte om, så du trenger ikke svare på ting jeg har fått svar på. Regnskap kan jeg og trenger heller ikke svar på det fra deg.

Men kan du svare meg på om du kjenner Trond Alstad, er du Trond Alstad eller har du tilknytning til Brakka/Alstad? Ja eller nei holder her.

Svaret på siste er nei, hadde nok ikke kjent igjen mannen om jeg hadde møtt han på gata på et av mine sjeldne besøk i byen.

Resten av usaklighetene lar jeg være å svare på. Jeg svarte deg FØR konesseur.
Back to top
Wiseblood
Veteran

PostPosted: 02.03.2013 15:07    Post subject: Reply with quote

@PerO

Du hevder at alt og alle som bare er litt kritisk til det som skjer i RBK bare kommer konspirasjoner og tull, samt at du alltid vet best, derfor er det et betimelig spørsmål så lenge du svarer som du gjør.

Jeg lar det bli med det da jeg helt fint klarer å se på regnskapet uten at du skal forklare noe som helst. For har du ikke tilknytning til brakka har du heller ikke mer kjennskap til noe som helst som vi andre ikke finner ut på nett. Og jeg trenger i allefall ikke deg til å finne ut hva jeg selv tenker. Du får fortsette med ditt, så holder jeg meg til mitt. Så setter jeg strek her i denne tråden i forhold til deg. Ellers ender det bare i ting som ikke har noe i denne tråden å gjøre, nemling det med RBK's økonomi.

Edit: Jeg spurte bare om det var budsjetterte tall og faktiske tall for 2011, ikke hva tallene sa. Konesseur forsto dette og svarte greit og enkelt ja, samt hvorfor. Som var det svaret jeg var etter.

Last edited by Wiseblood on 02.03.2013 15:12; edited 2 times in total
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 02.03.2013 15:07    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
gisp! wrote:
PerO:

Hvis det er lagt frem, hvorfor etterlyser du og wiseblood det da? Det er ikke lagt ut noe dokument på RBK.NO som sammenligner virkelige tall for 2012 med budsjett for 2012.

Du tar feil PerO. Jeg etterlyser da ikke de dokumentene jeg nevner. Jeg prøvde å påvise at informasjonen faktisk finnes i fremlagte dokumenter. (Budsjett fra fjoråret, regnskap fra fjoråret, budsjett for inneværende år.)

At noen ønsker en annen sammenstilling av samme informasjon er en annen side av samme sak og går altså kun på hvordan ting presenteres. Jeg kunne sikkert ha etterlyst at administrasjonen ikke tar seg jobben med å presentere tallene mer sammenlignbart i et samlet mer oversiktlig dokument, men det har jeg altså ikke gjort.
Allikevel, siden jeg allerede er blitt "anklaget" for å ha etterlyst det, så får jeg bare hive meg på: Hvorfor kan ikke administrasjonen presentere styringsmål og faktiske tall i et samlet oppsett slik at de interesserte slipper å bla så mye for å sammenligne på egen hånd?

PS: At de ikke gjør det kan ikke ha noe med regnskapslov eller rapporteringsskjema til Brønnøysundregister å gjøre da de står fritt til å lage en slik sammenstilling til internt bruk i tillegg, dersom det er ønskelig.

Regner med at mange som er vant med at slike sammenstillinger benyttes i organisasjonssammenheng kan ha erfart at informasjonen blir lettere tilgjengelig for flere da. Noe som igjen kan gjøre det lettere å stille spørsmål og få debatt på temaet.
PerO
Veteran

PostPosted: 02.03.2013 15:15    Post subject: Reply with quote

@gisp!

Da er vi jo helt enige da. Det er tungt å skulle sammenligne tall når de ligger i forskjellige dokumenter.

Det gjør det heller ikke bedre at klubben over år har variert budsjettpraksisen med tanke på hvordan de har integrert Rosenborg sport i budsjettet. Noen ganger som en samlepost administrative kostnader, og noen ganger spredt utover på alle poster.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 02.03.2013 15:20    Post subject: Reply with quote

@Wiseblood

Hvis du velger å mene at tolkninger av regnskapstall, basert på de opplysningen vi har, for å være et forsvar for klubben, så har du helt rett i at det er like greit å ikke diskutere.

Jeg ser forøvrig at du igjen snakker om 2011, og da har vi snakket forbi hverandre. Mine svar har vært basert på 2012 regnskapet, da det er det som er ktuelt for denne tråden. 2011 er for min del et katastrofalt år for klubben som er historie, og som jeg helst vil glemme.
Back to top
Wiseblood
Veteran

PostPosted: 02.03.2013 17:24    Post subject: Reply with quote

@PerO

OK, jeg sa jeg ikke skulle svare men den siste her er enkel å svare på (altså å bare diskutere 2012 og ikke se på 2011).

Man må se på tallene for både 2011 og 2012 for å se hvilken vei det bærer. Å bare se på tallene for 2012 sier egentlig ingen ting annet enn hvor mye penger som er brukt. Og det er ubrukelig om en skal sammenligne og se om ting går opp eller ned og se hva som vil skje i 2013. Kapish og enig?

(Herfra og ned blir det kjedelig, så de fleste vil sikkert sovne)

En må da regne ut hva som er løpende lønnsutgifter (lønn, pensjonsforpliktelser, feriepenger og arbeidsgiveravgift, osv) og hva som er konsulentutgifter, sluttpakker osv, altså hva som er løpende og hva som engangsutgifter for 2011 og 2012, og så sammenligne for å se hvor pilene peker. Engangsutgifter er engangsutgifter og kan forklares. Og lønningene vet en jo nå hva vil bli fremover. Og en kan da se om det går i rett retning.

Her må en da se på enkeltposteringene og ikke bare samlegrupper i budsjettet. Her er det da mulig å postere enkelte utgifter i "feil" post altså ikke regnskapsmessig da sluttsummen blir den samme nederst uansett, men av forklaringsgrunner da en kan kamuflere enkelte utgifter eller gjøre dem enklere å forklare for andre om det skulle være litt store utgifter en plass som gir forklaringsproblemer ovenfor oss og/eller styret. Noe Eggen lurer på her:

http://www.nrk.no/nyheter.../1.7437766

Det Eggen bør vite er jo at summen nederst blir den samme (altså at man ikke bryter noen regnskapslov og at revisor da også må lyve, noe jeg sterkt tviler på at skjer) men at man da kamuflerer bort enkelte utgifter slik at omverden da ikke klarer å se hvor pengene faktisk tok veien i stedet for hva som ble sluttsummen på kassalappen. For den stemmer. Men da ikke alltid helt hvor pengene forsvant. Og som kan gjøre ting enklere å presentere for omverden.

Og da er det greit å se på hvor løpende lønninger, sluttpakkene, konsulentutgiftene osv (altså alle de faste utgiftene og engangsutgiftene) og alt det andre blir postert for å se hva en kan forvente i 2013, og da se på om det går opp eller ned i de forskjellige avdelingene og budsjettgruppene, her blir det da RBK og RBK konsern, med identiske underposter. Og jeg går da ut i fra at Hoftun svarer for RBK og ikke RBK-konsern.

Herav ser en da av tallene at lønnskostnadene til RBK har gått fra 84,7 mill (2011) til 76,2 mill (2012), altså en besparing på 8,5 mill i lønn mens totalen for RBK-konsern er 120,8 mill (2011) til 113,3 mill (2012), dvs at det som ikke er RBK (Hoftun) i budsjettet brukte 36,1 mill i 2011 og 37,1 mill i 2012, altså en oppgang på en mill. Skulle man ikke spare i administrasjon/utenomsportslig her? Hvorfor går da denne opp med en mill mens sportslig (altså RBK) sparer 7,5 i lønn? Det er nå i allefall det som står i tallene. Og skyldes oppgangen sluttpakker er det greit, hvis ikke er det noen som har et enormt forklaringsproblem. For havnet dette f.eks i posten "av- og nedskriving" i stedet for er det noen som får et stort forklaringsproblem. Gjentar: Som eksempel, sier ikke at det er sånn.

Ser en post for post her så går det ann å bli irritert på en del småting. Og de fotnotene her bør være bra...

Men de av oss som liker dette kunne sett at noen kunne gå gjennom alt og sette opp diagrammer og statistikker og estimere hva som vil skje og hva som har vært. Rett og slett sette opp langt bedre forklaringsmodeller, statistikker, diagrammer og prognoser enn det et årsregnskap trenger å inneholde. Dette ville gi alle langt mer oversikt over hva hver avdeling til en hver tid holder på med, hva som kan forventes av utgifter samt at det ville blitt mye mer transparent, altså at alle klarer å forstå og se hva som skjer og hvilken vei pilene peker. Og at ingen da trenger å være mistenksomme på noe som helst og at alle medlemmene forstår og får vite hva som faktisk skjer.
PerO
Veteran

PostPosted: 02.03.2013 17:36    Post subject: Reply with quote

@Wiseblood

God beskrivelse av hvordan man bør tolke postene.

Men hvorfor blir du sint og snakker om at man forsvarer klubben, når jeg prøver å bruke de opplysningene som er offentlig kjent, til å forklare hvorfor det ikke ble en nedgang i utgiftene på tross av innsparingsplanen?

Du fikk en del momenter av meg, og 2mas kom med en opplysning. Ingen av oss har noen eksakte tall for hvor mye de enkelte postene påvirker totalkostnaden, men de gir jo ganske gode indikasjoner på hva som skjer.

Jeg synes ikke lønnskostnadene på admin var overraskende, men omtrent som forventet. Hvis du mener at de burde vært lavere, så ville det vært hyggelig om du gir en begrunnelse for det, i stedet for å slenge dritt til de som er har en annen tolkning av tallene.

Jeg hadde derimot ventet en større effekt av innsparingene i budsjettet for 2013, og er svært skeptisk til det som fremgår der.
Back to top
Wiseblood
Veteran

PostPosted: 02.03.2013 18:25    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
@Wiseblood
Jeg hadde derimot ventet en større effekt av innsparingene i budsjettet for 2013, og er svært skeptisk til det som fremgår der.

OK, da snakker vi forbi hverandre her. Ser lønn som relevant da dette er den klart største posten, og trodde at besparelsene her ville være de mest interessante?

Ser en på "kostnader" så er det en post der, "Andre kostnader" som er stor (26,4 mill). Dette er noen kroner. Opp nesten 4 mill fra 2011. Er vel en sum som fortjener litt oppmerksomhet.

Ellers er vel "andre driftskostnader" bra, der går jo tallene (65,53 mill i 2011 til 49,36 mill i 2012) og mye her er utgifter som ikke er til å unngå, man kan ikke sykle til bortekamp for eksempel.

Vi ned- og avskriver for over 10 millioner mindre i 2012 enn 2011. Bra eller dårlig kan jo diskuteres, men tallene krymper. Det er jo som regel et godt tegn på at noe er gjort rett.

Da er det lønna som står igjen da den posten er den som tar storparten av kaka. Der sparer "RBK" 8,5 mill, herunder kommer jo spillerlønninger som eter opp det meste, mens det da dukker opp en oppgang på 1 million i lønn til "RBK-konsern" som jeg synes er merkelig når man klarer å spare alle andre plasser. Totalen for 2012 er på formidable 113 mill. Men en sporer en nedgang. Og den kom hos Hoftun og ikke under Stjernen. Alstå ser det ut til at sport - 8,5, administrasjon + 1 mill til 37,1. Verd en diskusjon for hva "rett" tall bør være for 2013?

Så jeg har bare 2 vesentlige spørsmå på utgiftssiden her (og sikkert noen små, men det ble jo ikke brukt for mye på overganger i 2012, hva bør totalen være i 2013 om rett spiller(e) dukker opp):

Andre kostnader 2012: 26,407 mill går opp fra 2011, hvem eller hva ligger bak disse, og hva bør tallet være her? Peise på eller spare?

Hvorfor går lønnskostnadene for "RBK-konsern" opp med en mill, en stor post på 37,1 mill (som i at det i allefall ikke har blitt færre ansatte eller har vært gunstige lønnsoppgjør). Er det sluttpakker er jeg fornøyd, for da bør de tallene gå ned for 2013, hvis ikke, hvorfor går det opp her? Vil tallet gå ytterligere opp i 2013? Vet man det? Eller bør de gå opp i 2013, i såfall hvorfor?

På inntekter er det vanskeligere å si noe sikkert, og dersom det ikke er fullstendig urealistisk synes jeg man skal se på totalen og tillate et par educated guesses fra de som skal forsøke å se inn i glasskula for 2013, men de kan godt forklare seg om 2012 og inntekter etter som vi vet de og så si hva de tror. Så får en nå flisespikke på det, men der kommer uansett fasit i 2014. Som forhåpentligvis er leselig og forståelig og innholdsrik nok til at man ser om det går bra.

Ut over de 2 største spørsmålene på utgiftssiden (som sikkert kan ha enkle forklaringer) blir ganske mye av det andre da i mine øyer ha mindre å si for totalbildet. Om man bruker noe dyrere kopipapir i printeren eller bruker Evergood i stedet for Ali har mindre å si for totalen, men alt kan selvsagt diskuteres, helt ned på enkeltposteringer.
PerO
Veteran

PostPosted: 02.03.2013 18:45    Post subject: Reply with quote

Lønnsposten på admin er overraskende, da man skulle forvente en nedgang pga innskrenkningene. Jeg har ikke kritisert den i mine tidligere kritiske innlegg til budsjettet, rett og slett fordi jeg er såpass usikker på hvorfor den ikke er lavere. Pga endringene i konsernet, ved at eiendomsselskapet er solgt, så er det vanskelig å få sammenlignbare tall.

Som 2mas skrev over, så er banemannskaper flyttet fra det solgte eiendomsselskapet, og over i sport(admin) det "skjuler" jo en del av den forventede nedgangen.

Jeg er også usikker på hvor lønna til Skutle er nå. Da han gikk av ble det sagt at han skulle jobbe med eiendom, men siden eiendomsselskapet er solgt, vil jeg anta at han nå får lønna si fra sport.

Alstad kom vel inn i løpet av 2012, så hans lønn vil vel også være høyere i 2013 budsjettet enn i 2012.

Ut over dette, så har jeg ikke noen gode forklaringer på hvorfor det ikke går mer ned. Sluttpakkene skal vel være bokført i 2012, hvis de ansatte faktisk har sluttet.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Page 4 of 9

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb