| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
2mas Sjef

|
Posted: 10.01.2013 23:53 Post subject: |
|
|
Koteng kan informere om at innstillinga til valgkomitéen blir lagt fram på medlemsmøte 28. januar. Jeg vil tippe klokka 19 i Rema-tribunen.
Dato for årsmøtet vet jeg så langt ikke. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 12.01.2013 19:21 Post subject: |
|
|
Sannsynligvis blir årsmøtet torsdag 28. februar, etter det jeg får opplyst.
Vil tro klokka 18 på Prinsen hotell. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 25.01.2013 00:39 Post subject: |
|
|
Har vært litt treg i oppfattelsen:
Stygg stevnekollisjon mandag klokka 19 med medlemsmøtet m/ presentasjon av innstillinga til valgkomiteen og RBK - Shakhtar...
Er umulig å flytte fram møtet til f.eks. klokka 18 grunnet styremøtet, som varer til klokka 18.45. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 28.01.2013 14:45 Post subject: |
|
|
http://www.rbk.no/news/ar...motet-2013
Som 2mas har sagt, det blir torsdag 28. februar.
Regnskapet for 2012 vil være tilgjengelig fra senest 21. februar, bare å glede seg  |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 28.01.2013 15:28 Post subject: |
|
|
Supert, ser ikke ut til å kræsje med noe som helst skolerelatert!  |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 28.01.2013 21:40 Post subject: |
|
|
Ut fra hva som står i artikkelen, der Efskin beskriver Bjørk Inguls kompetanse, greier jeg ikke helt å se hva hun skal bidra med i RBK-styret. Det sies at hun har kunnskap om toppidrett, men utover medisinsk kunnskap/matkunnskap har hun vel kun erfaring med kvinnefotball ut fra hva jeg kan lese, og det er ikke toppidrett. Iallfall ikke på det nivået hun har deltatt på.
Jeg greier ikke å se hva en lege eller kostholdsekspert skal bidra med i et fotballklubb-styre. |
|
| Back to top |
|
 |
xMegafonmannen Veteran

|
Posted: 28.01.2013 22:04 Post subject: |
|
|
Til og med knekkebrød og melk er 'huff' i hennes verden, så det kan være greit at Steffen er ferdig i klubben før hun kommer inn.
Hun er med i den der 'Rocka mat'-greia som rema er med på, og som har hatt en del med Rbk å gjøre før. så det er sikkert den veien hun kommer inn. |
|
| Back to top |
|
 |
fjellgeit Rutinert
|
Posted: 29.01.2013 00:03 Post subject: |
|
|
| meget mulig jeg er treig og alt det der. NN under valgkomiteen? er det et navn de ønsker å holde hemmelig, eller er det ikke avklart enda? |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 29.01.2013 00:28 Post subject: |
|
|
| Regner med jeg møter opp. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 29.01.2013 09:31 Post subject: |
|
|
| Er forøvrig også skeptisk til Gøran Sørloth i styret. Han har sikkert en del erfaring å bidra med, men meningene hans kan fort farges på grunn av at sønnen spiller for klubben. |
|
| Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 29.01.2013 11:58 Post subject: |
|
|
| fjellgeit wrote: | | meget mulig jeg er treig og alt det der. NN under valgkomiteen? er det et navn de ønsker å holde hemmelig, eller er det ikke avklart enda? |
Det var en de ikke hadde fått endelig svar fra ennå, og derfor kunne de heller ikke gå ut med navnet. Forståelig nok.
Gøran oppfatter jeg som tvers gjennom ærlig, og en bra fyr. Markus spilte neppe i RBK bare på grunn av Trond Henriksen, og at Markus fikk sjansen og slo gjennom på a-laget når han gjorde hadde svært lite med å gjøre at pappa var assistentrener. Knut Torbjørn fikk ikke veldig mange fordeler da han hadde Nils Arne som trener han heller. Jeg har aldri oppfattet at Gøran på noen måte bruker sin innflytelse og sine bekjentskaper til å bane vei for Alexander i RBK. Den jobben må gutten gjøre sjøl.
Jeg er utelukkende positiv til Sørloth i RBK-styret. Og Bjørk Ingul vil vel bidra med omtrentlig den samme kompetansen som Marit Breivik, bare litt mer spisset på det med kosthold.
Hvis ikke kvinnefotball er toppidrett er ikke kvinnehåndball det heller. At kvinnelige fotballspillere ikke er fotballspillere 24/7 handler om økonomiske rammer, ingenting annet. Det betyr likevel ikke at de trener mye mindre og dårligere enn andre fotballspillere. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 29.01.2013 12:27 Post subject: |
|
|
Det er forskjell på være far-sønn i trener-spillersammenheng, og i styre-spillersammenheng. Selvsagt kan dette gå bra, men hvis noe skulle skje, spørs det hvordan det vil farge argumentasjonen til Sørloth i styrerommet.
Vil f.eks. sportslig ledelse kvie seg for å ta dramatiske skritt i forhold til disiplinære problemer for A. Sørloth, hvis de vet at stillingen er under press og faren sitter i styret? Hva med avgjørelser om videre veivalg i karrieren, treningsgruppe, kontrakt, spilletid, eventuelle profftilbud osv. Selv om alt ser problemfritt ut nå, kan det oppstå situasjoner senere.
Jeg stiller også spørsmålstegn ved motivasjonen Sørloth har til å ta et styreverv, etttersom han har sagt nei tidligere. Handler motivasjonen mest om at sønnen er i ferd med å slå gjennom? Er det i så tilfelle riktig for RBK å ta ham inn i styret? Jeg håper valgkomiteen har stilt seg selv dette spørsmålet.
Når det gjelder Bjørk Ingul greier jeg ikke helt å se hvordan hun kan bidra med det samme som Breivik gjorde. Isolert sett er ikke kvinnehåndball og kvinnefotball toppidrett, men toppidrettserfaringen kommer allikevel hvis man er på et høyt nivå innen idretten.
Breivik har mange års erfaring som landslagsspiller, og etter den tid landslagstrener. Hun har vunnet alt som trener, deltatt i store mesterskap, inkludert OL, og hun har mye erfaring fra Olympiatoppen og samarbeid på tvers av idretter, gjennom at hun ofte utvekslet erfaring med andre landslagstrenere. Hun har også vært en foregangsperson for lagbygging i trenerteamet, samt å delegere ansvar ned til spillerne.
Bjørk Ingul har spilt klubbkamper på toppserienivå. That's it, ut fra hva jeg kan lese i Adressa-reportasjen. Akkurat like stor erfaring og kompetanse fra toppidrett som samtlige av Kattem-jentene på A-laget altså.
Kostholdsekspertise er ikke noe styret i RBK trenger. |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 30.01.2013 01:42 Post subject: |
|
|
Tja Brady.
Hvis denne kjønnskvoteringa spiller inn kan vi like gjerne nyttigjøre oss av en kostholdsekspert som en dame-trener.
Går ut ifra at hun er meget oppegående i og med at hun nomineres. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 30.01.2013 10:06 Post subject: |
|
|
Etter hva jeg kan lese ved et kjapt søk virker hun å være litt på den fanatiske siden i sine advarsler mot lavkarbokosthold. Lover ikke bra i forhold til oppegåenhet.
Uansett er det mange som er oppegående, uten at de av den grunn kvalifiserer til å sitte i et styre for norges klart største fotballklubb.
Hvis det er et problem å finne bedre kvinnelige kandidater til en styreplass, syns jeg dette er et problem som valgkomiteen godt kan synliggjøre til media. Uansett syns jeg det er rart hvis så er tilfelle. Det fins da mange kvinnelige bedriftsledere som kan bidra med kompetanse på f.eks. merkevarebygging og PR. Her mangler dagens styre kanskje noe pr. i dag? |
|
| Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 31.01.2013 14:07 Post subject: |
|
|
Jeg antar at hvis styret skulle være nødt til å ta opp spørsmål som omhandler Aleksander Sørloth, så vil Gøran fort erklære seg, eller bli erklært inhabil, og forlate rommet. Det er overhodet ikke noe problem for styrets mulighet til å ta beslutninger.
Jeg ser ikke problemet med å ha kosholdskompetanse i styret. At hun ikke har den samme bakgrunnen som Breivik idrettsmessig betyr ikke at hun ikke sitter inne med stor kunnskap om toppidrett og toppidrettskultur. Rosenborgs styre trenger kompetanse innenfor de områdene som ballklubben rommer. Det er ikke sikkert man trenger en ekspert på kosthold, men slik jeg forsto det på Efskin var hun ikke innstilt til vervet på grunn av sin kostholdsekspertise, men sin brede kompetanse innenfor både idrett og kosthold. Jeg ser ikke problemet. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 31.01.2013 15:07 Post subject: |
|
|
Alle spørsmål rundt A-stall og junior-stall vil jo ha et snev av interesse for unge Sørloth og hans utvikling som spiller, og det er vel ikke meningen at Gøran skal si seg inhabil i alle slike spørsmål, selv om det indirekte kan påvirke gutten.
Jeg ser heller ikke problem med å ha kostholdskompetanse i styret. Men jeg greier ikke å se at den kompetansen skal etterspørres.
Det er mulig at hun sitter inne med mye kunnskap rundt toppidrett, men dette har Efskin ikke greid å formidle gjennom de uttalelsene han har gitt. |
|
| Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 01.02.2013 15:22 Post subject: |
|
|
Det er klart at alle spørsmål som omhandler laget indirekte kan påvirke alle spillere i RBK. Alexander er bare en av mange spillere i RBK, og at faren hans sitter i styret forandrer ikke på det. Gøran har da heller aldri gjort noe forsøk på å bruke sin innflytelse som tidligere spiller til å bane vei for sønnen. Han har sagt at gutten må gjøre jobben selv, men at han gjerne kan komme med råd på veien, hvis han blir spurt. Jeg ser ikke hvordan far styremedlem og sønn spiller skal gi større utfordringer enn om far var trener. Treneren kan jo i større grad legge til rette for at sønnen får muligheter på a-laget, prioritere sønnen over andre spillere. Hva er det som tilsier at Gøran skal utnytte sin posisjon som styremedlem til å gi Alexander fordeler, når Trond Henriksen ikke har gitt Markus noen fordeler gjennom sin rolle som trener. Hvilke muligheter har et styremedlem til å påvirke sønnens karriere?
Hvilke beslutninger er det styret vanligvis tar, som vil sette Gøran i en så forferdelig vanskelig posisjon at han ikke kan ha dette styrevervet? Og hvilke beslutninger er det trenerne vanligvis tar som ikke satte TH eller NAE i en umulig posisjon? Jeg bare lurer.
Hva gjelder Ingul sa Efskin rett ut på medlemsmøtet at hun har toppidrettskompetanse. Hvor sterk denne kompetansen er, er en annen sak. Men som tidligere fotballspiller, seiler og dommer på toppnivå har hun kompetanse om toppidrett. Toppidrett er toppidrett, uansett om det er damer eller menn som deltar. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 01.02.2013 15:41 Post subject: |
|
|
At toppidrett er toppidrett, samme hva, er jeg sterkt uenig i.
Angående Sørloth, kan det godt være at det vil være problemfritt at sønnen spiller i klubben. Et eksempel på indirekte problemområder kan være trenerdiskusjoner i styret hvis A. Sørloth skulle havne i en konflikt med Perry på et eller annet nivå. Vil da G. Sørloth la dette veie tungt i forhold til bytte av trener?
Det jeg har stilt spørsmålstegn ved er hvor mye sønnens tilstedeværelse i klubben vil farve de meningene Sørloth fronter i styret, og i den forbindelse stilte jeg også spørsmålstegn ved hvorfor han plutselig var motivert for styrearbeid i 2013, når han har sagt nei tidligere. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 04.02.2013 12:46 Post subject: |
|
|
@Brady
Jeg tror ikke du skal være redd for slike interessekonflikter i styret. Styret har et flertall av relativt profesjonelle styremedlemmer, og disse er vant til å håndtere inhabilitet.
Kjent inhabilitet er sjeldent vanskelig å håndtere i et styre. Det er somregel indirekte bindinger som ikke er offentlig kjent som skaper de problemene du er redd for.
Som eksempel, en offentlig ukjent "lausunge" ville vært mye verre å håndtere, enn en kjent sønn med samme etternavn  |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 05.02.2013 20:32 Post subject: |
|
|
| PerO wrote: | Som eksempel, en offentlig ukjent "lausunge" ville vært mye verre å håndtere, enn en kjent sønn med samme etternavn  |
Da må vi kanskje få igang et "lausungeregister"? Aner meg at Tore "på sporet" Strømøy er en aktuell konsulent.
Alternativt kan vi omgå risikoen ved å finne kandidater som ennå ikke er kjønnsmodne eller er dokumentert infertile. Fortsatt ni dager til fristen for å sende inn forslag til årsmøtet på forslag@rbk.no _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 06.02.2013 12:24 Post subject: |
|
|
| PerO wrote: | | Jeg tror ikke du skal være redd for slike interessekonflikter i styret. Styret har et flertall av relativt profesjonelle styremedlemmer, og disse er vant til å håndtere inhabilitet. |
Det har til og med blitt en del av rosenborgarven gjennom slagordet: "totalkonsultering for prestasjonsfokus" |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 21.02.2013 18:53 Post subject: |
|
|
NN i valgkomiteen var Skammels, jf. årsmeldinga.
Altså blir innstillinga som følger:
Styret:
Leder: Ivar Koteng (ikke på valg)
Nestleder: Leif Inge Nordhammer (ny rolle, 2 år)
Bård Benum (ikke på valg)
Charlotte Bjørk Ingul (ny, 2 år)
Vegard Heggem (ikke på valg)
Bente Malmo (ikke på valg)
Morten Loktu (ny rolle, 2 år)
Varamedlem: Gøran Sørloth (ny, 1 år)
Kontrollkomité:
Leder: Inge Five (ikke på valg)
Ragnar Haugan (gjenvalg, 2 år)
Merethe Storødegård (ikke på valg)
Varamedlem: Steinar Leirvik (gjenvalg, 1 år)
Varamedlem: Marie Louise Nancke (gjenvalg, 1 år)
Valgkomité:
Leder: Knut Efskin (gjenvalg, 1 år)
Katharina Erlandsen (ikke på valg)
Siri Marte Hollekim (gjenvalg, 2 år)
Torleif Rolfsen (ikke på valg)
Bent Skammelsrud (ny, 2 år)
Varamedlem: Oddgeir Engdal (ny, 1 år) |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 25.02.2013 00:21 Post subject: |
|
|
| Først i stad at jeg la merke til at årsmøtet kolliderer med 2. omgang i storbakkerennet i VM. Får vel stole på gjestenettet til Prinsen hotell den første halvtimen. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 25.02.2013 20:27 Post subject: |
|
|
Kirsti Brækkan kommer til å bli foreslått som motkandidat til Charlotte Bjørk Ingul på årsmøtet på torsdag.
- Bakgrunnen er veldig enkel: Jeg er ikke så fornøyd med forslaget som har kommet fram, og ville se på om det fantes noen alternativer. Jeg tror Kirsti rett og slett er en bedre kandidat, sier mangeårig medlem Trond Buchmann.
Brækkan var i 1998-2002 økonomisjef i Rosenborg og hadde deretter samme stilling i Vålerenga. I 2005-08 var hun tilbake til Brakka som administrasjonssjef. Hun er nå ansatt i BN Bank.
Les mer: Foreslår Brækkan inn i Rosenborg-styret |
|
| Back to top |
|
 |
|