View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Knowrud Veteran
|
Posted: 12.02.2013 17:31 Post subject: |
|
|
Hvis vi vinner serien i år så er han sannsynligvis borte når vi er inne i kvalifiseringen til CL neste år da han har spilt på midtbanen til et lag som var best i sin liga. Det vil komme et bud som Hoftun ikke kan si nei til bare på grunn av utløpende kontrakt og så er han borte. |
|
Back to top |
|
 |
Kai88 Veteran
|
Posted: 12.02.2013 17:32 Post subject: |
|
|
Godt at dette er avklart, da kan vi begynne å kjøre inn en ellever allerede mot Ranheim om noen timer
La oss håpe Mix kan gjøre en god jobb for oss i to år, tar det litt for gitt at han drar som bosman etter det. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 12.02.2013 17:39 Post subject: |
|
|
For kort kontrakt. Men gitt at det ikke er noe signonfee slik at vi "henter" han gratis, så er det forsåvidt helt ok. |
|
Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 12.02.2013 17:41 Post subject: |
|
|
Blandede følelser. Toårskontrakt til en spiller som er tiltenkt fast plass på laget er uholdbart. Er lønna lav samt at han bidrar til seriegull kan jeg dog stille meg mer positiv. Hvis ikke er dette penger i dass. Time will tell.
Hvilken signaleffekt gir egentlig dette? Trodde kanskje han hadde lært...
Quote: | det var to år eller ingenting, og da var valget enkelt for oss |
_________________ In Rekdal We Trust! |
|
Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 12.02.2013 17:48 Post subject: |
|
|
Glimrende, en kjempesignering! |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 12.02.2013 17:51 Post subject: |
|
|
Det Mix og knerten har funnet på er veldig artig bare så det er sagt!
Men en to-års-kontrakt til Mix tror jeg er ganske usmart. Er redd man undervurderer hvor sleipe agenter er. De bruker eksempelets makt for alt det er verdt. At vi avslo et bud på Sapara var jo et argument vi hørte flere år i etterkant. Nå vet agentene at dersom de setter hardt mot hardt mhp kontraktslengde, så vinner de.
Vi er ikke så avhengige av Mix nå som vi har hentet Jensen. Vi kan eventuelt hente Åsen i stedet, som ikke er en veldig mye dårligere spiller, eller rett og slett jakte på noen andre.
Hoftun burde ha sagt "2 år eller ingenting? Ja, da blir det ingenting." Tviler sterkt på at Mix har lyst til å dra til Russland eller hva det nå var han hadde som alternativ. Da tror jeg det er mer sannsynlig at vi hadde blitt enige om en mer normal kontraktslengde, der vi er veldig fair mhp salg til utlandet. Nå fremstår det som at enhver jypling med en over snittet sær agent, kan tvinne klubben rundt lillefingeren. |
|
Back to top |
|
 |
Bon Scout jr. Veteran

|
|
Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 12.02.2013 17:57 Post subject: |
|
|
Chuck Bass wrote: | Hvilken signaleffekt gir egentlig dette? Trodde kanskje han hadde lært...
Quote: | det var to år eller ingenting, og da var valget enkelt for oss |
| Han lærer aldri.
Støtter abjoern. |
|
Back to top |
|
 |
practor Senior
|
Posted: 12.02.2013 17:58 Post subject: |
|
|
tror mix er sær for at han kan være det. han har nok penger og vil ikke låse seg fast for lenge om gangen. er vel mer friheten til å velge noe annet etterhvert som er viktig for han- ikke lønna. |
|
Back to top |
|
 |
iconbit Veteran
|
Posted: 12.02.2013 18:04 Post subject: |
|
|
Vi har fået to fine midtbanespillere ind uden at betale overgangssum. Ser ikke for mig alternativer, der var åbenlyst bedre end dette. Jeg er ganske fornøjet.
Det meste tyder på, at Mix har haft ekstreme præferencer for en kort kontrakt, som ikke kan sammenlignes med andre spilleres præference. At det skulle danne præcedens for nye spillere til Rbk mener jeg også er en voldsom overfortolkning af situationen, som i øvrigt overser det poenget at Mix bidrager positivt til laget og dermed gør det mere attraktivt. |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 12.02.2013 18:07 Post subject: |
|
|
Jeg ser den practor, men Mix og fatter'n må forstå at de opererer i et marked. Dersom kravet alltid vil være 2års-kontrakt kan RBK fort bli den mest interessante klubben de skriver under for. Havner Mix i en stor liga, som jeg er overbevist om at han ønsker, vil det aldri være aktuelt med en så kort kontrakt.
I det store og det hele betyr kontraktslengden det samme for Mix som for andre spillere. De vil lettere ut.
Vet at det er stor sannsynlighet for at Paal Diskerud leser her inne, og da må man jo bare gratulere med en stor prestasjon ved forhandlingsbordet. Å få på plass en 2årskontrakt når alternativene (kanskje) er Ukraina og Sibir og RBK allerede har forsterket laget, er jo i grunnen ganske imponerende. |
|
Back to top |
|
 |
iconbit Veteran
|
Posted: 12.02.2013 18:13 Post subject: |
|
|
abjoern wrote: | I det store og det hele betyr kontraktslengden det samme for Mix som for andre spillere. De vil lettere ut. |
Helt uenig. Ja, spillerne vil hellere ut, men der er forskel på hvor stærke deres præferencer er for dette. Hvis ikke, hvorfor er det så kun Mix der ender på en 2 års kontrakt, og hvorfor kunne vi tegne 4-5 års kontrakter med Gamboa, Mikkelsen, Bille og Jensen umiddelbart efter at Mix havde underskrevet en 6 måneders kontrakt? |
|
Back to top |
|
 |
larsarus Legende

|
Posted: 12.02.2013 18:27 Post subject: |
|
|
En del av businessmodellen til RBK er å videreselge spillere til større ligaer til fortjeneste. Med studier i Trondheim er Mix uaktuell for å bli videresolgt de første to årene, og sannsynligheten for at han forlenger istedenfor å gå til en annen klubb som Bosman-spiller etter endt kontrakt er vel mikroskopisk.
Heller mot å gi stryk til Hoftun for denne... |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 12.02.2013 18:30 Post subject: |
|
|
iconbit wrote: | At det skulle danne præcedens for nye spillere til Rbk mener jeg også er en voldsom overfortolkning af situationen, som i øvrigt overser det poenget at Mix bidrager positivt til laget og dermed gør det mere attraktivt. |
Vi får se, men det har lenge vært et problem at agenter enkelt har forhandlet seg frem til treårskontrakter.
I det siste har Hoftun klart å snu på dette (jf ditt siste svar), og da er jo det her et ganske stort tilbakeslag, når det virker som man bare har gitt opp.
RBK er i en ganske spesiell situasjon. Omtrent alle spillere som signerer for klubben, ser på klubben som et umiddelbart springbrett. I større grad enn hos FCK. De færreste signerer kontrakt nr 2. Og det er greit; det er en kjensgjerning som vi må utnytte til det fulle, men det betyr samtidig at klubben er sårbare for hissige agenter. I utgangspunktet har RBK gode kort på hånden, men dersom vi ikke spiller de kortene mister vi overtaket og det setter presedens. Plutselig krever alle agentene treårskontrakter og de får gjennomslag fordi vi ikke tør å sette hardt mot hardt. Det er slik agentmiljøet i Trondheim (og ellers) er. Det eneste som fungerer, er å vise dem at vi tør å si nei, at også vi kan bruke kortene våre. Dersom det forsvinner som alternativ, er det enkelt for agentene å utnytte sine kort til det fulle.
Det er egentlig ganske enkelt. For spilleren gjelder det å få kontrakt med RBK, slik at de kan vise seg frem, få et navn internasjonalt og dra videre. Alternativet til RBK er ofte mindre attraktivt. Med andre ord har RBK gode kort ved inngåelse av 1.kontrakt. Når spilleren skal reforhandle kontrakt, har han vært i RBK lenge nok til at han har oppnådd målet sitt, som har vært eksponering mot utlandet. Spilleren har lite å tjene på å inngå ny kontrakt og har dermed suverent mye bedre kort på hånden enn RBK. Derfor blir det sjelden 2.kontrakt. Ettersom vi burde vite dette, burde vi også vite at vi er avhengig av en lang 1.kontrakt for 1) å utnytte de eneste gode kortene vi har og 2) for å tjene penger på kjøp og salg av spillere. |
|
Back to top |
|
 |
Svovel Proff
|
Posted: 12.02.2013 18:32 Post subject: |
|
|
iconbit
Mix er en skrue, men var etter min mening en av få som jobba til fløyta gikk i hver kamp han spilte i fjor. Så får man bare tåle en kort kontrakt. Hadde aldri drømt om at det ble noe annet heller. Presedens kommer han aldri til å sette. Har jo vært noe eksentrisk og ekstraordinært rundt fyren siden han kom. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 12.02.2013 18:38 Post subject: |
|
|
Klarer ikke å ha noe særlig med meninger rundt denne avtalen. Jeg har på mange måte resignert for lenge sider, og alle Mix-nyheter mottas med apati. Sjetne-greiene har vært morsomt, men det er jo ikke akkurat noe som berører RBK-hjertet mitt.
Han kom som en ekstremt frisk bris i sommer og både sjarmerte og imponerte meg, selv om jeg var skeptisk i utgangspunktet. Vet ikke hvordan det er for andre, men jeg må overbevises på nytt.
Har han ikke forresten hatt for vane å delta på ymse debattfora? Vet at han har vært inne på BigSoccer-forumet en hel del, og han har vel også vært inne hos Stabæk Support. Vet at han (og faren) leser dette forumet også, og utfordrer dem begge to til å hive seg med i debatten. De er hjertelig velkommen til å kaste lys over en del ting folk lurer på. |
|
Back to top |
|
 |
Sylta Veteran
|
Posted: 12.02.2013 18:38 Post subject: |
|
|
Skjønner meg ikke på folk som ikke klarer å skille mellom kjøp og gratis spillere. Her får man en spiller gratis for to sesonger. Kjøper man spillere må man tvinge igjennom lange kontrakter for å minimere kostnaden per sesong. Gratis spillere koster det samme per sesong uansett hvor lang kontrakten er. Å kritisere en slik kontrakt over to sesonger er latterlig. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 12.02.2013 18:39 Post subject: |
|
|
abjoern wrote: | Er redd man undervurderer hvor sleipe agenter er. De bruker eksempelets makt for alt det er verdt. At vi avslo et bud på Sapara var jo et argument vi hørte flere år i etterkant. Nå vet agentene at dersom de setter hardt mot hardt mhp kontraktslengde, så vinner de.
|
Du har selvfølgelig rett i at agentene merker seg dette. Og for min del, kan alle agenter som har spillere av MIX's kvalitet eller bedre, som er gratis gjerne komme løpende.
Så lenge de da er villige til å godta sign/on og lønn som klubben kan godta, er de velkomne på en 2 års kontrakt.....
For alle agenter som ikke kommer med gratis spillere, er det jo ikke et gyldig argument.... |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 12.02.2013 18:40 Post subject: |
|
|
Sylta wrote: | Ã… kritisere en slik kontrakt over to sesonger er latterlig. |
Nei, det er det ikke.
Hvis du tror sign on fee-bonus er gratis, så må du tro om igjen. Trenger ikke å være så mye billigere det, enn om man kjøper fra en 1. divisjonsklubb eller en annen fattig klubb. Tipper han har fått et par millioner for å signere, pluss halvannen million i årslønn. Skulle bety fem millioner på to år. Det er ikke noen upris, men gratis er det ikke. |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 12.02.2013 18:44 Post subject: |
|
|
iconbit wrote: | abjoern wrote: | I det store og det hele betyr kontraktslengden det samme for Mix som for andre spillere. De vil lettere ut. |
Helt uenig. Ja, spillerne vil hellere ut, men der er forskel på hvor stærke deres præferencer er for dette. Hvis ikke, hvorfor er det så kun Mix der ender på en 2 års kontrakt, og hvorfor kunne vi tegne 4-5 års kontrakter med Gamboa, Mikkelsen, Bille og Jensen umiddelbart efter at Mix havde underskrevet en 6 måneders kontrakt? |
Vet ikke om jeg forstår hva du er uenig i? Gode spillere (via agenten, som jo vet best) som kommer til RBK vil generelt ha korte kontrakter for enklere å dra videre.
At det har begynt å ende opp med lengre kontrakter, tyder for meg på at vi endelig har lært oss å bruke de kortene vi har ved 1.kontraktsinngåelse. Gamboa har ikke lyst til å spille mer reservelagsfotball. Han har mye å tjene på å signere en kontrakt med RBK. Flott, da lager vi en lang kontrakt, siden vi kan. Samme med Bille og Mikkelsen som kom fra håpløse situasjoner. Sier ikke at det ikke kan være enkeltspillere som ser for seg 5 trivelige år og kanskje mer i Trondheim, men det er nok unntaket. Dorsin hører da ikke til i dette resonnementet ettersom han ikke er god nok. Snakker her om spillere, som åpenbart har talent til å spille på høyere nivå. Sapara, Konan, Annan, Chibuike, Tarik, Mix, Bille, Gamboa, Mikkelsen etc etc. Jensen regner jeg ikke med i denne kategorien. Ikke fordi han ikke er god, men fordi han allerede har fått avslag fra danske klubber og beviselig ikke var spesielt attraktiv på markedet.
Det er godt mulig at Mix tenker annerledes enn andre spillere; han gjør sannsynligvis det, men forhandlingssituasjonen mhp kontraktslengde er ikke nødvendigvis annerledes. Hvilke alternativer har egentlig Mix?
Eneste som gjør dette godkjent er i mine øyne lav lønn og SOF, som vi kan vise til senere. Det virker bare ikke spesielt sannsynlig. Det fremstår som om det er viktig for Diskerud-familien å få betalt for produktet sitt, på alle mulige måter. Det kan jeg forstå; de ønsker ikke at det skal være mulig å bruke deres gunstige økonomiske situasjon mot dem.
Last edited by abjoern on 12.02.2013 19:10; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 12.02.2013 19:05 Post subject: |
|
|
Sylta wrote: | Skjønner meg ikke på folk som ikke klarer å skille mellom kjøp og gratis spillere. Her får man en spiller gratis for to sesonger. Kjøper man spillere må man tvinge igjennom lange kontrakter for å minimere kostnaden per sesong. Gratis spillere koster det samme per sesong uansett hvor lang kontrakten er. Å kritisere en slik kontrakt over to sesonger er latterlig. |
Mener både du og PerO ikke har forstått mekanismene som fungerer i kontraktsinngåelse-spillet, dersom dere kun ser på om spilleren kommer gratis eller ei.
Ja, det er viktig å kunne sikre en stor investering ved lengre kontrakt, men det betyr ikke at det *ikke er viktig* å sikre en billig investering. I det øyeblikket spilleren er på kontrakt, vil kjøpssummen være en ugjenkallelig kostnad. Vi vil selvfølgelig ikke betale mye hvis det er en kort kontrakt, men det betyr ikke at det er hipp som happ om det er kort eller lang kontrakt for en billig spiller. Alternativkostnaden kan være like stor.
Beviselig så har vi jo fått spillere som kommer gratis/billig på lengre kontrakter enn prestisje-kjøpene. Det strider jo med tesen deres.
Det er ikke avgjørende hvor mye vi har betalt for spillerne i de situasjonene som er oppe til diskusjon her, selv om det selvfølgelig kan være det i andre situasjoner, men da må man se på hvert tilfelle for seg. For Mix så er de fleste vinduer stengt, slik at vi uansett sitter med gode kort på hånden. |
|
Back to top |
|
 |
Sylta Veteran
|
Posted: 12.02.2013 19:11 Post subject: |
|
|
På hvilken måte sitter RBK med gode kort på hånden når han kan dra til hvilken som helst klubb i Norge og få en toårskontrakt? |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 12.02.2013 19:21 Post subject: |
|
|
Vårt beste kort er at vi er Rosenborg. Og vi har faktisk lov til å sette ned foten og si nei. Om Mix heller vil spille for Lillestrøm eller Strømsgodset, så får han jo bare gjøre det. Plutselig er det at vi er Rosenborg et ganske greit kort, det. |
|
Back to top |
|
 |
Sylta Veteran
|
Posted: 12.02.2013 19:28 Post subject: |
|
|
Man kan selvfølgelig spille vrang i forhandlinger, men det er sjeldent at man tjener noe på det når motspilleren ikke trenger det du har å tilby. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 12.02.2013 19:38 Post subject: |
|
|
Trenger og trenger. Vi har åpenbart noe han har lyst på, hvis ikke hadde han valgt oss bortfor lenge siden. |
|
Back to top |
|
 |
|