| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Keenoir Legende
|
Posted: 30.01.2013 17:54 Post subject: |
|
|
| Zorac wrote: | Få av disse, om noen, ble kjøpt fra toppklubber. Ingen var etablerte landslagsspillere da de ble hentet. Flere av disse ble kjøpt til svært god pris og betalt cash.
Jeg kan ikke se at vi har vært et snev værre enn andre klubber, og det var ikke snakk om noen støvsuging. Vi kjøpte som sagt heller ikke nøkkelspillere fra konkurrenter. |
Rasjonelt sett burde vi ikke kjøpt spillere for "overpris" av norske klubber da vi ville holdt dem nede økonomisk uten tilførte midler og ville i mange tilfeller fått enda mer for pengene i utlandet. |
|
| Back to top |
|
 |
Ingeman Veteran

|
Posted: 30.01.2013 18:23 Post subject: |
|
|
| Jeg vil ha Ciss som VB.. Spiller bra i treningskampen til TIL i dette øyeblikk. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 30.01.2013 18:26 Post subject: |
|
|
Tromsø venter som vanlig på et "internasjonalt bud". Har ikke de allerede vært ute å sagt ifra at de ikke ønsker å selge, ihvertfall ikke for noe under de vnalige 15-30 millionene?
Molde bød vel rundt 6 mill for han i desember, ble vel bare ledd av før de avslo det. |
|
| Back to top |
|
 |
Thulian Veteran

|
Posted: 30.01.2013 18:42 Post subject: |
|
|
Å si at RBK støvsugde de andre norske toppklubbene for spillere er så latterlig og feil som det bare går ann å få det.
JA, det gikk spillere imellom flere norske klubber på dette tidspunktet, men det som gjorde RBK til ledende i Norge på den tiden var faktisk at vi beholdt store deler av troppen over en svært lang (innen fotballens tidsregning) tid.
RBK solgte også radig unna til utlandet, og måtte jo nødvendigvis fylle på.
Det nærmeste man kommer støvsugning på markedet så vidt jeg kan sammenligne med, er LSKs desperate forsøk på å slå QPR i å hente flest spillere iløpet av et transfervindu...
Eller Molde's umettelige lyst på stortalenter.
Begge de eksemplene er mye mer gjeldende i betydning av "støvsuging" enn hva vi har sett av RBK.
Prisen RBK ga norske klubber var forøvrig i de aller fleste tilfellene særdeles generøs, for ikke å snakke om f.eks videresalgs % avtalen på John Carew til VIF mm.
Tilbake til 'topic' derimot, det er stille på fronten nå...
Mix blir nok presentert snart nok vil jeg tro, men tviler noe mer skjer før overgangsvinduet stenger i resten av Europa (med unntak av Sverige som stengere senere) 2 Februar. _________________ Fremad, menn av Nidaros! Til Europa! |
|
| Back to top |
|
 |
1907 Junior
|
Posted: 30.01.2013 19:29 Post subject: |
|
|
Bare ett lite tilskudd til diskusjonen om RBK og 90-tallet;
Tror dere resten av klubbene i Norge vil ha RBK som lokomotiv?
Tror dere resten av klubbene i Norge vil kjempe om 2.plasser?
Tror dere resten av klubbene i Norge vil det beste for seg selv eller TL?
Hadde det uttalte målet til Strømsgodset vært å være en farmerklubb for RBK, da hadde de hatt ett snitt på 300 tilskuere over 15 hjemmekamper. Som igjen har sine ringvirkninger.
Spør dere meg, er det bra for RBK at Molde, Godset, Tromsø og andre klubber melder seg på i tittelracet. Dersom RBK vil, kan dere slå oss alle ned i støvlene. Men gjør det ved hjelp av dere selv som en her sa, ikke ved hjelp av andre. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 30.01.2013 19:48 Post subject: |
|
|
| Greit å ha store ambisjoner, men hadde jeg vært Johansen hadde jeg da krevd en lønn som stod i stil til disse ambisjonene og kravene som vil bli stilt. Det går ikke an å tro at en skal betale luselønn og samtidig være med å kjempe med de store i lengden. Det kan godt være at det ikke er Rosenborg som skal være lokomotivet, men det er ihvertfall ikke Godset. |
|
| Back to top |
|
 |
Holmèn Junior
|
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 30.01.2013 21:25 Post subject: |
|
|
| 1907 wrote: | Bare ett lite tilskudd til diskusjonen om RBK og 90-tallet;
Hadde det uttalte målet til Strømsgodset vært å være en farmerklubb for RBK, da hadde de hatt ett snitt på 300 tilskuere over 15 hjemmekamper. Som igjen har sine ringvirkninger.
Spør dere meg, er det bra for RBK at Molde, Godset, Tromsø og andre klubber melder seg på i tittelracet. Dersom RBK vil, kan dere slå oss alle ned i støvlene. Men gjør det ved hjelp av dere selv som en her sa, ikke ved hjelp av andre. |
For det første, så er det ingen oppegående RBK-supportere som mener at klubber som Godset og Tromsø ikke skal gjøre det de mener er best for seg selv. Det finnes et par arrogante idioter blant RBK-fansen også, men la oss holde de utenfor.
Det enkelte sier, er at det er dumt for alle dersom klubbene avviser å selge til RBK på ren trass, selv om det skulle være i deres egeninteresse.
Strømsgodset gjorde i fjor en god prestasjon i tippeligaen, men det har jo i flere middelmådige år vært slik at å selge en spiller til RBK omtrent var det verste som kunne skje i løpet av en sesong. Jeg husker oppstanden på GU da vi viste interesse for Fredrik Nordkvelle. Ikke akkurat en world beater, men at han skulle til RBK var helt uaktuelt. Det er komisk når 14-16 norske klubber har RBK som en slags hovedfiende.
Jeg har forståelse for at Godset ikke ønsker å selge Johansen til en klubb i Norge, men dersom det ikke ender opp med salg til utlandet og ikke ender opp med kontraktsforlengelse, mener jeg med hånden på hjertet at Godset bør vurdere hva som er i deres interesse. Å få 5 millioner for Johansen, samt lavere lønnskostnader og samtidig sende signaler om at man ikke setter seg på bakbeina, eller å skvise det siste ut av Johansens Godset-karriere. Svaret er i det tilfellet her ikke åpenbart, men i alle de norske klubbene som har hatt økonomiske problemer de siste årene (DVS, hatt uforsvarlig store underskudd sammenlignet med egenkapital og fremtidsutsikter), er tanker om sportslig dominans og hvor langt man har vært villig til å gå for å oppnå det, vært helt sentralt.
Hvis jeg var leder i Godset, ville jeg spurt meg selv hvor realistisk det er å kjempe om gull i år, og om Johansen i seg selv vil gjøre en forskjell. Dersom man ofrer Johansen og heller skaffer bredde på midten uten å ta noen økonomiske risker, vil det muligens være mye smartere selv om det sikkert føles godt å si nei til RBK. Dersom man er ute av titteldansen når det er sommerferie, sitter man igjen med veldig lite. Johansen forsvinner gratis, og man vil vel muligens plassere han på benken i høstsesongen. |
|
| Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 30.01.2013 21:32 Post subject: |
|
|
Jævlig dumme spørsmål, men skal besvare de åkke som:
Selvfølgelig vil ikke de andre klubbene ha RBK som lokomotiv, ei heller vi de kjempe om 2.plasser og de ønsker det beste for seg selv. Det siste har vi sett til gangs, da dette har vært med å ødelegge nivået på ligaen siden begynnelsen av 2000-tallet.
Det er IKKE bra at MANGE klubber melder seg på tittelracet. Helst skulle tittelen stått mellom 2-3 klubber. At Molde og Godset er med er ok, men skal man begynne å få 2, 3 eller 4 andre klubber som ser muligheten til gull - hva skjer da? For det første blir det da en jojoliga, hvor forskjellige lag kjemper i toppen hvert år. Dette svekker ligaens evne til å konkurrere i Europa. Dette ble veldig tydelig fra 05 og utover. For det andre begynner klubbene å leve over evne. De låner midler de ikke har til å kjøpe spillere og styrke klubben. Dette var med på å føre klubber som Tromsø, Stabæk, FFK og Start ut i det økonomiske uføret de nå er i.
Ved å ha et lokomotiv, får man en liga som kan hevde seg i internasjonale turneringer. Dette så vi på 90-tallet og litt ut i 2000, ikke bare ved RBK, men i denne perioden fikk klubber som Molde, Brann og Viking m.fler prøvd seg og tidvis imponert i E-cupspill.
Det du og flere må begynne å forstå er at om alle skal hele tiden slå hverandre i denne lille sandkasse vi sitter i her oppe så blir det null E-cupspill, færre gode utenlandske spillere vil hit, det blir mindre penger til ligaen og aaaaaaaaaaalt det andre i den uendelige lista med goder det medfører blir borte.
Grunnen til at vi vil ha RBK som lokomotiv er jo åpenbar, vi liker klubben, men i tillegg er det den eneste klubben hittil som har klart å inneha den posisjonen. Molde bygger et grunnlag nå, synd for oss. Uavhengig av om vi liker det eller ikke er det hvertfall bra for ligaen at man får et lag som kan levere på stabilt nivå ute som hjemme.
Og når det kommer til dette med "farmer-lag". Det er slik i alle de store ligaene at de mindre klubbene kjenner sin plass i systemet. Aston Villa vet at det ikke skal konkurrere om førsteplassen, og Young går til United. Newcastle vet at de ikke skal spille om førsteplassen og Carroll går til Liverpool. For det er ikke gjennom å tviholde på stjernene sine at klubbene forbedrer seg. De kunne overrasket en sesong men vet at de ikke er et stabilt topplag. Tottenham (muligens Everton) har gjort det riktig. De har inntil nylig vært en slik klubb som solgte til de største, og sakte men sikkert har de opparbeidet seg en forbedret posisjon i ligaen. Smarte investeringer med stor avkastning og generell suksess på og utenfor banen. Nå er de istand til å hamle opp med de største. Aston Villa var på god vei til å gjøre det samme inntill O'neill fikk sparken.
Det handler om å skynde seg sakte. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 30.01.2013 22:17 Post subject: |
|
|
Tror dere resten av klubbene i Norge vil det beste for seg selv eller TL? |
Jeg hadde et lengre innlegg rundt dette for en stund tilbake, og står fortsatt for det samme.
Tippeligaen må være en av de minst segmenterte "seriøse" lagene i verden. I mange år hadde vi Rosenborg som fast gullvinner med diverse kortvarige utfordrere. Etter Rosenborgs "fall" har ingen klart å etablere seg over tid og ta rollen som godstog.
Nyopprykkede lag kan mer eller mindre med rette sette seg mål om å bli topp fem. Lagene som har vunnet gull i Rosenborgs fravær (med unntak av Molde som er i en god stim for tida) har etter kort tid blitt en skygge av hva de var. Hverken Stabæk, Brann eller VIF har klart å etablere seg i toppen. Medaljevinnere som Start, Glimt og FFK (i tillegg til Stabæk) har rykket ned kort tid etter medaljefangsten.
Så godt som alle ligaer i verden har en klart definert topp, og 2-5 lag som kjemper om medaljer omtrent hvert eneste år. I Norge hadde vi Rosenborg (som forsåvidt fortsatt er med der oppe nesten hvert år), og ellers har det vært anyone's race, og de fleste lag har slitt med jo-jo-plasseringer.
Norge trenger et godstog. Jeg ønsker selvsagt dette skal være Rosenborg, men objektivt sett spiller det ingen rolle så lenge noen er det. Ligaen har aldri vært så bra som under RBKs storhetstid, og Norge ble noe annet enn et parentes på fotballkartet. Hvilket lag skal ta over hegemoniet?
Det er sikkert jævlig moro for Odd, AaFK og Hønefoss at de har et reellt håp om å kunne blande seg i medaljestriden, samtidig som de like godt kan havne i bunn. Men jeg nekter å tro at dette på sikt gir en god liga, en god fotball, eller for den saks skyld god økonomi.
Hatlaget Rosenborg er paradoksalt nok det beste som har skjedd klubbfotballen i Norge. De skaffet internasjonal oppmerksomhet, ga kvoteringspoeng, sendte flust med norske spillere til gode klubber på kontinentet, og la igjen haugevis av millioner (150-200 om jeg husker rett) i norske klubber ved å bevisst betale nærmest overpris. De ga lagene bak noe å strekke seg etter, og etablerte enn viss form for struktur over kvaliteten i ligaen. For ordens skyld skal det sies at Eggen og klubben kjøpte norske spillere kontant til høy pris for å få opp kvaliteten på ligaen generelt, og har sånn sett tilbakeført en god slump av CL-pengene til ligaen. Det mente klubben at ville gagne RBK over tid, da bedre matching på hjemmebane ville gjøre dem bedre rustet i Europa.
Så, vi kan jo snu litt på spørsmålene, ved å trekke laget Rosenborg ut av likningen, som i mine øyne er underordnet.
Blir TL bedre av å ikke ha noe lokomotiv?
Blir norsk fotball bedre av at mange lag kjemper om medaljer og nedrykk annethvert år?
Blir ligaen bedre av at klubbene nekter å se sin naturlige plass i hierarkiet og tviholde på sine beste spillere i den tro at de kan kjempe for "unaturlig" høy plassering?
Så det er sagt - jeg mener selvsagt ikke at en liten klubb er pliktig å selge til de større. Godset har rett til å si nei til Rosenborg ved henvendelser rundt spillere, akkurat som de kan til Molde, VIF og Brann. Jeg er bare så forbanna lei av at alle liksom skal sitte på sin egen haug uten å ta noe ansvar for å heve ligaen som et kollektiv.
Dét gjorde i det minste Rosenborg i "støvsuger-epoken". _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Brumle Proff

|
Posted: 30.01.2013 22:19 Post subject: |
|
|
| Macha wrote: |
Jævlig dumme spørsmål, men skal besvare de åkke som |
1. Du...spørsmålene var retoriske.
2. Svaret ditt er riktignok langt, men på ingen måte rettferdiggjør det den cockye utgangslinjen din. Tvert imot. |
|
| Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 30.01.2013 23:57 Post subject: |
|
|
1. Skjønte de var ironiske, de blir fortsatt ikke bedre....
2. Deg om deg. Cocky? |
|
| Back to top |
|
 |
Brumle Proff

|
Posted: 31.01.2013 08:46 Post subject: |
|
|
| Macha wrote: | 1. Skjønte de var ironiske, de blir fortsatt ikke bedre....
2. Deg om deg. Cocky? |
Igjen.. Retoriske, ikke ironiske.
De var likevel ikke nødvendigvis "jævlig dumme spørsmål", siden svarene sa seg selv. At du var uenig i svarene får så være. Men det var bare i forhold til den "jævla dumme" jeg syntes det virket litt cocky. Argumenteringen videre var legitim nok den.  |
|
| Back to top |
|
 |
Mikkelsen Veteran

|
Posted: 31.01.2013 09:10 Post subject: |
|
|
| Når går kontrakten til SJ ut? Syns vi burde vente til han kommer til RBK som bosman. Det er nok med Mix og Svensson foreløpig. |
|
| Back to top |
|
 |
iconbit Veteran
|
Posted: 31.01.2013 10:16 Post subject: |
|
|
| Fedt at du synes vi burde vente til at han kommer til RBK som bosman, men du ved ikke hvornår hans kontrakt går ud. SJ har kontrakt til 31.12.2013. Du mener jo, at SIF vil sælge ham til udlandet, men du mener jo også, at SIF vil beholde ham. Når du har fundet ud at, hvem du er og hvad du mener, vil jeg minde dig om, at du stadig ikke har svaret på spørgsmålene mine. |
|
| Back to top |
|
 |
Mynthon Senior

|
Posted: 31.01.2013 11:03 Post subject: |
|
|
Så oppsatt folk er av Stefan Johansen da. Han er en middelmådig spiller som spilte over evne i fjor. Sats heller på de vi har i stallen fra før, eller hev ambisjonsnivået og hent en sentral det lukter svidd av. _________________ Gama tous tin mana, Rosenborg. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 31.01.2013 11:06 Post subject: |
|
|
Hva gjør ham middelmådig? Kan en middelmådig spiller bli kåret til årets spiller?
EDIT: Jeg kan svare ja på det siste, forresten. Vaagan Moen er et godt eksempel. |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 31.01.2013 11:08 Post subject: |
|
|
| Stefan J middelmådig? Sterkt uenig i det. |
|
| Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 31.01.2013 11:10 Post subject: |
|
|
| Cleopatre wrote: | | Når går kontrakten til SJ ut? Syns vi burde vente til han kommer til RBK som bosman. Det er nok med Mix og Svensson foreløpig. |
Foreløpig kan vi ta det rolig frem til midten av mars, og spørre igjen da, dersom han fremdeles ikke har signert ny kontrakt. Hvis Godset fremdeles nekter da, så kan vi eventuelt kjøpe han til en noe redusert pris til sommeren. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
| Back to top |
|
 |
Flabbergast Veteran
|
Posted: 31.01.2013 11:14 Post subject: |
|
|
| Mynthon wrote: | | Så oppsatt folk er av Stefan Johansen da. Han er en middelmådig spiller som spilte over evne i fjor. Sats heller på de vi har i stallen fra før, eller hev ambisjonsnivået og hent en sentral det lukter svidd av. |
Kvalitet og potensiale er noe man bare ser paa en spiller naar han er i aksjon. I flere av godset-kampene jeg kikket paa i fjor, fremsto han som en ledende drivkraft paa midten, en autoritet, og den beste spilleren paa matta. Har man sett nok fotballkamper saa legger man merke til spillere som innehar noe ekstra. Jeg er ikke i tvil om at SJ hadde blitt en forsterkning i rbk. |
|
| Back to top |
|
 |
ZOOlander Veteran
|
Posted: 31.01.2013 11:46 Post subject: |
|
|
Nå har jeg mistet litt tellingen.. Hvordan er ståa med kvoten nå som Issah dro til Hellas? Har vi en ledig plass på toget?
Stemmer det at det er closing day i dag? I så fall kan vel godset glemme å tjene euros på SJ.. Da mener jeg vi kan spørre om lov igjen med én gang den muligheten glipper, evt senere igjen når han ikke har signert..
Dersom vi har en kvoteplass ledig så jeg også gjerne for meg Ciss.. Han er særs og kan spille både sentralt og til venstre. Imidlertid mener jeg TIL der har priset mer eller mindre riktig. Han er verd 10-15 mill! Da er det bedre å satse på en rimeligere og rask back-up som er såpass god at han tar plassen ila året eller er mer enn moden neste sesong. Igjen - hva med Lumb? For dyr? Var det ikke rykter om en aktuell dansk klubb der?
Til sist - dersom SJ glipper (det er jo åpenbart at det er han som er førstepri, kanskje mest pga nasjonalitet?) håper jeg de har et alternativ.. Irriterende at Abu skal være aktuell for FCN og ikke RBK! _________________ Saklig |
|
| Back to top |
|
 |
Flabbergast Veteran
|
Posted: 31.01.2013 11:56 Post subject: |
|
|
Jeg mener bestemt at vi kan ha 9 utenlandske registrert for spill. Med Issah borte har vi naa 8.
Ja det er closing day for transfers til og fra de store ligaene i dag. Det betyr bl.a at SJ ganske sikkert ikke blir solgt til tyskland, england osv. Vi kan dog handle fra andre tippeligaklubber, allsvenskan osv frem til og med 31 mars |
|
| Back to top |
|
 |
Mikkelsen Veteran

|
Posted: 31.01.2013 11:58 Post subject: |
|
|
| ZOOlander wrote: | | Irriterende at Abu skal være aktuell for FCN og ikke RBK! |
Haha enig.. |
|
| Back to top |
|
 |
georgios Veteran
|
Posted: 31.01.2013 12:08 Post subject: |
|
|
| libido wrote: |
Ja det er closing day for transfers til og fra de store ligaene i dag. Det betyr bl.a at SJ ganske sikkert ikke blir solgt til tyskland, england osv. Vi kan dog handle fra andre tippeligaklubber, allsvenskan osv frem til og med 31 mars |
Vi kan handle fra alle ligaer vi, om vi skulle finne noen som spiller i PL, La Liga e.l så kan vi kjøpe fra de selv om vinduet deres er stengt. På samme må som PL klubber kan kjøpe fra TL i juli, selv om vårt vindu ikke åpnes før august. |
|
| Back to top |
|
 |
Flabbergast Veteran
|
Posted: 31.01.2013 12:17 Post subject: |
|
|
| Det er sant, takk for paaminnelsen |
|
| Back to top |