| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Brady Veteran

|
Posted: 10.12.2012 15:13 Post subject: |
|
|
| Det er jo selvsagt opp til styret å ansette en fornuftig og visjonær trener, som kan ta det sportslige hovedansvaret i klubben. Akkurat slik man ser at de beste managerne i England har bygd opp klubben med et solid fundament, ikke bare tanke for kortsiktig gevinst. |
|
| Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 10.12.2012 15:16 Post subject: |
|
|
Problemet med din tilnærming er at du antar treneren bare blir to år...
I en ideell situasjon sitter treneren mye lengre enn det.
edit: var ikke til Brady |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 10.12.2012 15:21 Post subject: |
|
|
Tydelig at denne sportsdirektørrollen ikke fungerer, bare se til Tyskland. Få unge og lokale spillere, defensiv fotball med lite fokus på utvikling av stil over tid, økonomiske problemer og blodrøde tall i de fleste klubber og kortsiktig tankegang.
... eller vent litt... |
|
| Back to top |
|
 |
nin Rutinert
|
Posted: 10.12.2012 15:21 Post subject: |
|
|
Nå synes jeg det er vanskelig å ta utgangspunkt i at situasjonen blir ideell sånn helt automatisk bare fordi man skifter organisasjonsstruktur...
Statistisk sett sitter en trener i ca 2 år. Jeg synes det er greiere å ta utgangspunkt i en reell situasjon enn en ideell. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 10.12.2012 15:26 Post subject: |
|
|
At manager er noe å trakte etter i Norge forstår jeg heller ikke.. hva skjer når manageren får sparken i England? Halve klubbapparatet tar følge med ham, og igjen står man ribbet. Koster fort noen titalls millioner å skifte manager.
Når Solskjær drar fra Molde følger nok engelskmennene og kanskje Skovdahl med ham. For deres egen del har de heldigvis en "hemmelig" sportsdirektør på bakrommet som har trukket i trådene siden åttitallet for å sikre kontinuiteten.
La hovedtreneren utvikle laget og konsentrere seg om kampledelse og treningsarbeid.
Vi få forresten hvor god den overgangspolitikken til Eggen var i de årene hvor han pekte ut hvem han ville ha, og Bratseth kjøpte. I praksis betyr det at man utelukkende orienterer seg mot andre Tippeliga-lag. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 10.12.2012 15:29 Post subject: |
|
|
| Strand wrote: | | Tydelig at denne sportsdirektørrollen ikke fungerer, bare se til Tyskland. |
Den fungerer vel i de klubbene den fungerer i, der trener og sportsdirektør greier å samarbeide og der begge har sterk kompetanse på det de gjør. Er jo mange klubber i Tyskland ser man lett kan se at det ikke fungerer optimalt, Köln f.eks.
Det er også langt større forhold der nede, og jeg vil tro at en sportsdirektør har langt mer å gjøre enn sin norske motpart. Slik kan det være rasjonelt å heller bruke pengene på å styrke kompetansen på treningsfeltet, i et land der vi har færre økonomiske ressurser.
Poenget om kortsiktighet vil jeg forøvrig også tro gjelder for en sportsdirektør. Hoftun følte f.eks. helt sikkert press for å kjøpe inn etablerte spillere i sommer. Ser vi ren rød tråd i innkjøpene og at man kjøper inn forskjellige typer? Nei!
Skal man ha en sportsdirektør må denne være svært kompetent og visjonær, samt dele den samme filosofien som treneren i klubben gjør. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 10.12.2012 15:33 Post subject: |
|
|
| Strand wrote: |
Vi få forresten hvor god den overgangspolitikken til Eggen var i de årene hvor han pekte ut hvem han ville ha, og Bratseth kjøpte. I praksis betyr det at man utelukkende orienterer seg mot andre Tippeliga-lag. |
Eggens store svakhet det der, selv om enkelte av kjøpene som ble gjort passet perfekt. Det var spesielt på slutten det sviktet, men er usikker på hvor mye som kom fra Eggen og hvor mye som kom fra Bratseth. Christer George mener jeg f.eks. var Bratseths verk og at Eggen sa ja.
Sibaya var kanskje unntaket helt mot slutten av Eggen-perioden, der man orienterte seg utenfor Skandinavia. Men det må også sies at det ikke var like vanlig å orientere seg utenfor eget nærområde i andre land heller, før man begynte å komme til cirka år 2000. |
|
| Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 10.12.2012 15:36 Post subject: |
|
|
| nin wrote: | Nå synes jeg det er vanskelig å ta utgangspunkt i at situasjonen blir ideell sånn helt automatisk bare fordi man skifter organisasjonsstruktur...
Statistisk sett sitter en trener i ca 2 år. Jeg synes det er greiere å ta utgangspunkt i en reell situasjon enn en ideell. |
Hvilken statistikk?
Hvorfor er det en mer reell situasjon? De gode trenerne, de som fungerer i klubben, sitter lengre. I tillegg må man kunne forvente en viss grad av profesjonalitet. De får tross alt betalt 3-4-5 MNOK i året. Da er det ikke noe problem å legge inn retningslinjer for langsiktig tankegang. |
|
| Back to top |
|
 |
ode Veteran
Joined: 07 Sep 2002 Posts: 2285 Location: Bæste byen i lainne
|
Posted: 10.12.2012 15:38 Post subject: |
|
|
Ifølge DN idag går VIF nå bort fra managerrollen(MA) og leter nå etter en sterk hovedtrener (hva nå det måtte bety).
Ikke lett dette. _________________ Visjon: "Begeistrer Europa med artig og angrepsvillig fotball" |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 10.12.2012 15:40 Post subject: |
|
|
RBKSandvika:
Det er en god tankegang, men det fungerer ikke alltid slik. En trener skal ALLTID levere kortsiktig gode resultater, derfor vil treneren ta beslutninger basert på hva som er bra for klubben på kort sikt(les: hva som er bra for seg selv).
Men det trengs noen som tar ansvar for klubben på lang sikt også. Denne personen skal selvsagt ikke være Hoftun, men noen.
Og i dagens fotball så lever sjeldent trenere noe mer enn 2 år. Hos oss leverer de kortere om man ser på de siste 12 årene.
Og om trenere oppnår enorm suksess med oss så vil de bli interesante for andre større klubber, og vil forlate oss. Om de ikke oppnår enorm suksess så blir de sparket. |
|
| Back to top |
|
 |
John Ass Senior
|
Posted: 10.12.2012 15:40 Post subject: |
|
|
| De to resultatmessig gode trenerne vi har hatt etter Eggen satt ikke mer enn to år. |
|
| Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 10.12.2012 15:55 Post subject: |
|
|
| 1972 Miami Dolphins wrote: | RBKSandvika:
Det er en god tankegang, men det fungerer ikke alltid slik. En trener skal ALLTID levere kortsiktig gode resultater, derfor vil treneren ta beslutninger basert på hva som er bra for klubben på kort sikt(les: hva som er bra for seg selv).
Men det trengs noen som tar ansvar for klubben på lang sikt også. Denne personen skal selvsagt ikke være Hoftun, men noen.
Og i dagens fotball så lever sjeldent trenere noe mer enn 2 år. Hos oss leverer de kortere om man ser på de siste 12 årene.
Og om trenere oppnår enorm suksess med oss så vil de bli interesante for andre større klubber, og vil forlate oss. Om de ikke oppnår enorm suksess så blir de sparket. |
Jeg er da klar over det. Rosenborg er som en hver annen bedrift i så henseende. Styrets rolle er å være langsiktige. Enkelte beslutninger må via dem og de kan i tillegg legge føringer for ledelsen av driften. (som de f.eks gjør nå når de skal anskaffe trener som viderefører "4-3-3").
Ser man derimot på de siste 20 årene så er det statistiske grunnlaget ditt helt annerledes. Poenget mitt er at det ikke er så sort/hvitt som enkelte åpenbart forestiller seg her.
Det eksisterer så klart klubber der det funker med SD og klubber som gjør det meget godt med en manager. I mitt hode er det egentlig ikke modellen, men menneskene som er viktig. I en RBK-setting trenger vi en liten gruppe ildsjeler som ikke bare har klubben som arbeidssted, men også hobby og lidenskap. De skal i tillegg ha tilstrekkelig kompetanse, det være seg fotballfaglig, finansiell eller annet. Det har vi ikke i dag. DU må gjerne kalle hesten gamp, stallion, hingst, merr eller hva du vil, så lenge den ikke trekker vogna i den retningen du vil betyr det fint lite. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 10.12.2012 15:59 Post subject: |
|
|
Det er jo også verdt å tenke gjennom at den nytenkingen som er gjort i klubben de siste ti årene virker å hovedsaklig kommet fra trener og ikke sportslig leder. Da tenker jeg på Høgmo og Hamrén. De hadde tanker utenom det å kun trene laget på feltet og sette opp taktikken for neste kamp.
Jeg sliter med å se hvilken utvikling Hoftun har vært ansvarlig for. Jeg har heller hatt et inntrykk av at han har bygd ned enn bygd opp. Det kan selvsagt være på ordre fra styret, men man kan dermed også argumentere med at han er for veik i argumentasjonen, hvis hans synspunkt differensierte med styrets. |
|
| Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 10.12.2012 16:06 Post subject: |
|
|
| Bare så det også er klart; jeg er enig at Hoftun gjør en slett jobb som SD. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 10.12.2012 17:05 Post subject: |
|
|
Jeg tror ikke det er stillingen det er noe galt med Brady  |
|
| Back to top |
|
 |
eksil Veteran

|
Posted: 10.12.2012 17:31 Post subject: |
|
|
Jeg tror ikke det er enten eller, at manager er bedre nødvendigvis.
Det er uansett modell kritisk at man har de beste folkene i den enkelte rolle!
Og pr i dag har vi ikke en god nok SD.
Eggen kunne nok ikke vært ren manager, men en trener med stort "albumerom". _________________ Du och jag Alfred? …..mmmmmjaannjoo... |
|
| Back to top |
|
 |
Hjelde Veteran
|
Posted: 10.12.2012 18:58 Post subject: |
|
|
Hva legger egentlig Koteng i dette svaret i dages adressa- intervju?
"Du har sagt at du mener Nils Arne Eggen er en av verdens beste trenere. Hvorfor er ikke han aktuell nå?
- Begge parter måtte ha ønsket det dersom Nils Arne skulle vært aktuell, sier Koteng."
Umiddelbart tolket jeg det som at Eggen ikke vil trene Rosenborg nå. Det kan man i så fall skjønne på veldig mange måter, og i så fall er diskusjonen rundt om man burde velge Eggen bare å legge død. |
|
| Back to top |
|
 |
ZOOlander Veteran
|
Posted: 10.12.2012 19:38 Post subject: |
|
|
Tolker det dit selv, men kan selvfølgelig bety at RBK ikke ønsker Eggen å ikke har spurt.. Kan Eggen ha takket nei på grunn av EH? Tror Koteng er Eggen-fan  _________________ Saklig |
|
| Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 10.12.2012 19:42 Post subject: |
|
|
Det stemmer nok det, ZOOlander.
http://www.tv2.no/sport/f...41861.html _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 10.12.2012 19:44 Post subject: |
|
|
| Nå var Høgmo strengt tatt både Sportsdirektør og trener og det var en sterkt medvirkende årsak til at han ble sykemeldt. Det smarteste på det tidspunktet når Høgmo ble friskmeldt igjen hadde vært at Høgmo fikk rollen som sportsdirektør og at Tørum fikk fortsette som trener for laget. Uansett så er det faktisk kun i England at det er sterke tradisjoner for en sterk manager med all makt i resten av Europa er det mye mer vanlig at en har et kollektivt ansvar. Klopp - Zorc og Sammer - Heynckes er eksempler på at det fungerer glimrende. Et kollektivt styresett vil også være mindre sårbart da alt ikke vil falle i grus om en skulle falle bort. I begge modeller er en avhengig av å ha flinke folk. |
|
| Back to top |
|
 |
Iziba Jaja Veteran
|
Posted: 11.12.2012 01:13 Post subject: |
|
|
| Adressa i morgen - RBK-sponsor krever å få Eggen tilbake. Mener hoder må rulle om Eggen blir forbigått i trenerjakten. |
|
| Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 11.12.2012 01:22 Post subject: |
|
|
| link? |
|
| Back to top |
|
 |
Iziba Jaja Veteran
|
|
| Back to top |
|
 |
csk Senior
|
Posted: 11.12.2012 01:28 Post subject: |
|
|
Har du lest den avisa eller? Hva er kilden din?
Ser at klokka di er kvart over ett, så den har kanskje kommet ut der du er.
Men tipper nok at sponsorene ikke er superbegeistra for Perry. Men hvor mye makt har de egentlig? Og så har du investorgruppen, de har kanskje også litt pull?
Hvis det er sånn at Eggen forbigåes pga Hoftun, så burde det være et lett valg om hvem som ikke blir med videre.
Edit: der kom linken ja gleder meg til frokost. En frokost uten RBK-stoff i avisa, er en kjedelig frokost. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 11.12.2012 01:50 Post subject: |
|
|
| Jan Guldahl hos Trondheim Øyelegesenter. |
|
| Back to top |