| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
oxbailla Veteran
|
Posted: 26.09.2012 12:41 Post subject: |
|
|
| Jangusk wrote: | Uansett regn eller ei, er det en kjent sak at Rosenborg ballklubb, så lenge jeg husker bakover i tid, har slitt med å få mørke spillere til å passe/prestere i Rbk som klubb, både spillemessig og ikke minst sosialt.
Jeg kunne nær sagt si at faktisk ingen mørke har prestertpå topp nivå.(Kone er gjerne unntaket) |
Tja.
Foruten Koné har vel både Carew, Tettey, Annan og Bakenga prestert på bra nivå og tilsynelatende trivdes bra i klubben og byen.
Daniel Braaten og Konan lyktes veldig bra i perioder, mens de manglet stabilitet hele RBK-perioden sett under ett. Dette skyldtes jo dels svakheter i stallen for øvrig og hyppige trenerskifter også, men jeg har ikke inntrykk av at de mistrivdes i klubben, selv om de hadde ambisjoner om å komme til en større klubb i en større liga.
Chibuike minner meg forresten ikke så lite om Braaten: en kul fyr med meget høyt potensial og som fikk en pangstart, men som i tiltagende grad har senket blikket og gått seg fast i lange dribleserier som er artige å se på, men ikke så effektivt. Som tidligere nevnt har jeg stor tro på at Chibuike både kan passe og prestere i klubben, men da fortrinnsvis med endret rolle/spillestil/trener, da han skaper for lite i dag i form av målpoeng.
Sibaya er en annen som jeg gjerne vil nevne, for han ble kjøpt inn av de du kaller gutteklubben for å ta den viktigste rollen i laget, slik vi spilte i 2002. At det var nettopp treneren som kom utenfra, Hareide, som kippet Sibaya ut, er jo et argument mot påstanden din over.
Jeg håper at klubben, i motsetning til deg, er fargeblind i vurderingen av spillere, og jeg synes (heldigvis) ikke det ser ut til at din påstand har hold i virkeligheten.
Edit: Jeg kom på to spillere som åpenbart ikke fikk mange sjanser før de forsvant, nemlig John Pelu og Boti Goa. Om de var gode nok til at de burde blitt kjøpt inn i det hele tatt, er et annet spørsmål, men det de har prestert i ettertid gir jo en indikasjon. Bakary Saré er en spiller som kunne blitt vår Kara om han ikke hadde blitt kjøpt av våre venner i Cluj etter låneperioden. Synes for øvrig han overbeviste når han fikk sjansen (og ikke var skadet), så der mener jeg Eggen bommet med at han ikke ble brukt oftere.
Last edited by oxbailla on 26.09.2012 13:04; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 26.09.2012 12:56 Post subject: |
|
|
| Nå er jeg litt usikker på hvorvidt situasjonen hadde blitt noe annerledes for Sibaya om ikke Hareide hadde tatt over. Jeg tipper Skammelsrud hadde fått fortsette en eller flere sesonger til hvis ikke. Og Sibaya fikk ikke så mange sjanser høsten 2002 heller, selv om man kan argumentere med at det var avgjørende å fortsette med de man hadde for å finne formen, ta seriegull og spille gode kamper i Europa. |
|
| Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 26.09.2012 13:08 Post subject: |
|
|
Enig i det, ikke sikkert at Sibaya hadde blitt faset inn.
Men han ble i hvert fall et påskudd for Hareide til å ikke gi Skammelsrud forlenget kontrakt, og det tror jeg var riktig både for klubben og for Skammelsrud, som fikk mulighet til å gi seg før fallet i prestasjonene ble for dramatisk. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 26.09.2012 13:43 Post subject: |
|
|
Hareide rotet bra der. Skysset Skammelsrud ut med årsak at han var for gammel og at de hadde erstattere (altså Sibaya). Deretter mistet han troen på Sibaya (om han noen gang hadde hatt den) og solgte ham til Russland slik at han kunne hente Winsnes tilbake fra Sverige for å spille sentral midtbane. Et par treningskamper, så fant han ut at Winsnes var bedre som indreløper og Ørjan Berg fikk dermed den sentrale rollen på midten.
Personlig tror jeg Sibaya hadde blitt spilt inn på laget fra start av i 2003 hvis Eggen hadde fortsatt, men er mulig han hadde blitt brukt som indreløper i en sesong før Skammelsrud hadde trådt av, akkurat slik Skammelsrud selv ble brukt som indreløper i sin første RBK-sesong, til Brandhaugs rygg gjorde sitt siste sprell høsten '91.
Dette for å lære spillestilen enda bedre å kjenne før han fikk det som kanskje var den viktigste plassen på laget slik Eggen ønsket at laget skulle fremstå. |
|
| Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 26.09.2012 14:25 Post subject: |
|
|
Det er vel ikke så mye å diskutere at lokale gutter blir foretrukket milevis forran Issah, og da kan jeg ikke se at de fører en politikk som sier at laget kommer før alt. Og det har gjenspeilet seg ved mange mørke spillere i Rosenborg. Og det jeg stiller spørsmålstegn ved, er hvorfor det blir slik. Jeg syns det er veldig rart at Issah er ute i kulden all den tid han faktisk presterte. Og jeg blir jo glad når jeg ser statistikken med han på banen.
Faktisk så syns jeg han begynnte å bli god. Jeg så kampen live i Stavanger og der var han kjempegod. Så det jeg lurer på er hvorfor det blir slik. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 26.09.2012 15:49 Post subject: |
|
|
| zaphod wrote: | | (..) Hadde forskjellen i poengsnitt vært for eksempel 2,1 kontra 1,9 poeng (oh, I wish) med/uten en spiller over et sånt utvalg, så hadde det neppe vært annet en en slags trend, i beste fall. Forskjellen var mye større enn som så, og derfor mener jeg den er signifikant, og tror vel også den hadde slått ut som signifikant i et standard 95% konfidensintervall dersom jeg hadde orket å regne det ut. |
Det er et godt poeng at utslaget er slik det er, og jeg vil på ingen måte si at Issah ikke fortjener et godt poengsnitt, med andre ord; jeg hevder ikke at det er helt tilfeldig. Langt i fra.
Hva mener du med "slått ut som signifikant i standard 95% konfidensintervall"? Poenget med konfidensintervallet er jo å anslå med 95% sikkerhet at den reelle, underliggende verdien ligger innenfor et utregnet intervall som går ut i fra en spesiell statistisk verdi (her: Issahs poengsnitt).
Desto større utvalg, desto mindre intervall. For å regne ut intervallgrensene, må man kjenne den statistiske (normal)fordelingen; hvor mye varians (standardavviket) det er i den fordelingen. Det er her jeg vil påpeke at man muligens antar litt for mye om hvordan fotballspiller-poengsnitt er fordelt. Igjen, det betyr ikke at jeg ikke synes statistikken er interessant, for det er den i aller høyeste grad, men man kan vel si at vi har en noe ulik vurdering/gjetning av hvor stort det intervallet vil være over et slikt utvalg. Noen må gjerne regne det ut.
Da vil jeg også påpeke, at utvalgskriterier når det gjelder spilletid sannsynligvis innvirker på variansen i den fordelingen. Dersom man kun tar utg.pkt i kampene med 90 minutter på banen, eller nesten 90minutter, kan man regne med at intervallene blir mindre.
Hadde det vært en individuell idrett, hadde variansen med utgangspunkt i utøverens "poengsnitt" i snitt vært mindre. DVS, det varierer naturligvis med spillets natur, men også hvor mange andre faktorer det er som spiller inn. (Med andre ord, da hadde jeg ikke kranglet på dette).
| Quote: | | Å ramse opp anekdotisk "bevis" for at det ikke stemmer er jo ikke annet enn forklaring av variansen, og derfor ganske meningsløst for diskusjonen. |
Hvilke anekdotiske "bevis" er det du sikter til? (Min egen lille vurdering på slutten kan man se helt bort i fra når det gjelder statistikk-diskusjonen). Kan ikke se at noen har ramset opp noesomhelst, eller prøvd å forklare variansen. Dersom man kun har en liten statistikk å gå ut i fra, og er seriøst interessert i å finne mer informasjon som kan validere statistikken, er det helt greit å studere mikrofenomener, dersom man vurderer det slik at man har en kompetent observatør, feks en trener på høyeste nivå. Men da beveger man seg bort fra det rent statistiske; legger ikke skjul på det. Det var ment helt generelt. Er ikke slik at jeg skriver dette for å være negativ til Issah, eller betydningen av statistikken. Synes selv den er veldig interessant, og at de statistikkene som du, attaboy, m.fl. har kommet med i det siste høyner nivået på forumet og gjør diskusjonene mer interessante.
Håper uansett at Issah får mer spilletid i høst. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 27.09.2012 13:15 Post subject: |
|
|
Jeg mente ikke noe av det du skrev under "forklaring av varians", det var de tilfellene som ble nevnt der Issah ble (subjektivt) ment å ikke influere resultatet positivt, og et par tilfeller der målene ble scoret etter at han gikk ut. Dette er jo nettopp noe som forklarer varians i forhold til kriteriene.
Med det 95% konfidensintervallet mente jeg: signifikant effektstørrelse i forhold til utvalgsstørrelse i den grad at det er <5% sannsynlighet for å begå en type 2-feil. Eller altså at det faktisk er en gyldig forskjell mellom snittene. Det skal være mulig å statistisk sammenligne poengsnittene mellom to grupper: "med issah" og "uten issah" uten å vite noe om resten av Norges eller verdens spillere.
Uansett er det helt greit for meg at Issah sitter på benken dersom det er hensiktsmessig for å utvikle pasningsspillet i laget, men jeg tillater meg for det første å tvile på at Issah står så innmari mye tilbake for de andre på det feltet, og for det andre å mene at han bør være veldig aktuell som innbytter når den sentrale midtbanen løper seg tomme. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 27.09.2012 13:18 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | | Uansett er det helt greit for meg at Issah sitter på benken dersom det er hensiktsmessig for å utvikle pasningsspillet i laget, men jeg tillater meg for det første å tvile på at Issah står så innmari mye tilbake for de andre på det feltet |
Han var etter min oppfatning lagets tryggeste i pasningsspillet sist han spilte mot Stabæk, så helt borte vekk er han ikke, nei. Det handler nok mye om tilpasning og trygghet. |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 04.10.2012 20:14 Post subject: |
|
|
Issah - en herlig spiller!!
Håper han forlenger kontrakten!! Du så viktig han er for klubben, laget og innsatsen på banen i form av kjappe forflyttninger, god posisjonering og tette markeringer.
Issah  _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
konrad4ever Veteran

|
Posted: 04.10.2012 20:18 Post subject: |
|
|
| Du liker ikke han Tom? He he |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 04.10.2012 20:21 Post subject: |
|
|
Konrad,
kanskje jeg endret syn på ham etter kampen i dag...
Noen ting er bare veldig opplagt.
Slikt ser man fort. _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
ZOOlander Veteran
|
Posted: 04.10.2012 20:30 Post subject: |
|
|
He he - godter deg nå, TomH..
Kan ikke annet enn å innrømme at Issah selv spruta vann på mølla di i dag, men i dan fasen av kampen han kom inn sentralt var i alle fall ikke Selnæs bedre! Hele laget var jo defekt da han kom inn, men for all del - Issah var svak i dag. _________________ Saklig |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 04.10.2012 20:37 Post subject: |
|
|
| Ikke det beste innhoppet, nei, men nå er det ikke spesielt enkelt å komme inn sånn etter å ha vært ute av det så lenge. |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 04.10.2012 20:39 Post subject: |
|
|
| Fyren er enkelt og greit for dårlig. |
|
| Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 04.10.2012 20:58 Post subject: |
|
|
Enig,han holder ikke mål,sagt lenge! Vi må kjøpe en god sentral spiller som vi kan rotere med...
Bare og selge han. |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 04.10.2012 22:38 Post subject: |
|
|
MÃ¥ si det var en gavepakke i diskusjonen som bla.a TomH fikk her.
Man spiller først Issah i form.
Deretter benkes han i mange kamper for at unge Sælnes skal komme i form.
Så skal en kamprusten Issah, med manglende selvtillit, være den som kommer inn med tresmak i ræva å redde laget i en tung periode i kampen...
Heia JJ sier nå jeg. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
ZOOlander Veteran
|
Posted: 05.10.2012 07:43 Post subject: |
|
|
Helt enig!
Dette er prov på JJs elendige kamplederstil - ikke bare i enkeltkamper, men hele sesongen gjennom!
Det er så lite gjennomtenkt - han skviser det siste ut av hver enkelt av de 11-13 som er utkåret, og virker på meg til å ha få tanker om hvilken form enkeltspillere som må inn å gjøre en jobb dersom noen av de nevnte 11-13 blir skadet, syk eller suspendert er i..
Dockal er det opplagte eksempel fremover, Issah/Selnæs et godt eksempel i går..
Generelt venter han alt for lenge med å bruke byttene sine, og det er de samme få som får prøve seg de samme få minuttene omtrent for de samme spillerne hver gang.. _________________ Saklig |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 05.10.2012 07:53 Post subject: |
|
|
| TomH wrote: |
Noen ting er bare veldig opplagt.
Slikt ser man fort. |
Hahaha! Herlig frekt og passe kvalmt sagt...  _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 05.10.2012 08:20 Post subject: |
|
|
| ZOOlander wrote: | Helt enig!
Dette er prov på JJs elendige kamplederstil - ikke bare i enkeltkamper, men hele sesongen gjennom!
Det er så lite gjennomtenkt - han skviser det siste ut av hver enkelt av de 11-13 som er utkåret, og virker på meg til å ha få tanker om hvilken form enkeltspillere som må inn å gjøre en jobb dersom noen av de nevnte 11-13 blir skadet, syk eller suspendert er i..
Dockal er det opplagte eksempel fremover, Issah/Selnæs et godt eksempel i går..
Generelt venter han alt for lenge med å bruke byttene sine, og det er de samme få som får prøve seg de samme få minuttene omtrent for de samme spillerne hver gang.. |
Med andre ord, mye på samme måte som Nils Arne gjorde det. |
|
| Back to top |
|
 |
ZOOlander Veteran
|
Posted: 05.10.2012 08:50 Post subject: |
|
|
Fotball, som det meste annet her i verden, utvikler seg!
Ikke alt som funket før, funker i dag - sånn er det bare!
Videre, som Brady er inne på i en annen post: RBK disponeres taktisk så dårlig under JJ (jmf. Eggen i dette tilfellet), at en direkte sammenlikning blir vanskelig.. RBK under JJ løper seg tomme under hodeløs taktisk disposisjon og har ingenting å gi fra 60 og ut mot over middels motstand. Funker greit mot elendig TL motstand, hvor vi har gjort mange mål mot slutten av kampene, men avsløres til stadighet i europa. Dette tærer veldig på de som spiller kamp etter kamp uten hensyn til slitasje.. _________________ Saklig |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 05.10.2012 10:00 Post subject: |
|
|
| ZOOlander wrote: | | RBK under JJ løper seg tomme under hodeløs taktisk disposisjon og har ingenting å gi fra 60 og ut mot over middels motstand. |
Etter mitt syn løper de seg tomme fordi de mister ballen for mye. |
|
| Back to top |
|
 |
ZOOlander Veteran
|
Posted: 05.10.2012 10:06 Post subject: |
|
|
Det hjelper selvfølgelig heller ikke på, nei.. _________________ Saklig |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 05.10.2012 10:29 Post subject: |
|
|
Det er nettopp derfor jeg mener at Hamréns stil, dersom han hadde holdt seg her lenge nok til å begynne å jobbe strukturert med angrepsspillet, hadde gjort Rosenborg til et bedre lag i dagens fotball. Jönssons Rosenborg er så direkte i stilen at de aldri klarer å hvile med ballen i laget. Men det er off topic i denne tråden.
Heldigvis så jeg ikke kampen fra 69 minutter og ut i dag, men jeg antar selvfølgelig at Issah var knallgod, selv om enkelte ikke evner å se det  _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
sneasnu Junior
|
Posted: 01.11.2012 14:16 Post subject: |
|
|
| Skal være på vei til SFK (?)...det var alt jeg hørte.. |
|
| Back to top |