|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Konesseur Veteran
|
Posted: 07.09.2012 15:57 Post subject: |
|
|
Ingen endring i spillestil, og mer og mer misfornøyde tilhengere.
Og hva var forbløffende? |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 07.09.2012 16:02 Post subject: |
|
|
| PerO wrote: |
Dette gjelder vel i hovedsak de som bestemte seg for at JJ var feil mann for 12-20 mnd siden, og dermed bare ser de negative elementene. Vi som har vært avventende, og vurdert utviklingen, vi ser vel utvikling, selv om vi ikke nødvendigvis er fornøyd enda. |
Ikke alle av oss ser utvikling. Forhåpentligvis kommer det i høstsesongen, vi får en god pekepinn når vi skal spille gruppespill i EL. |
|
| Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 07.09.2012 16:12 Post subject: |
|
|
Miami (alle dine)
| Quote: | Jeg kan ikke skjønne hvorfor man har stort håp om at ting skal bli så mye bedre fremover, for på 20 mnd har det nesten ikke skjedd noen positiv forandring.
|
1) Jo, spillerstallen fra når JJ tiltrådte er betydelig forsterket
2) Vi er kvalifisert til Europa ligaen
3) Vi har vært gode offensivt under hele perioden til JJ
4) Vi har denne sesongen tatt et enormt steg defensivt
5) Vi har begynt å sanke flere poeng
6) Vi har bare et tap denne sesongen
7) Vi er med å kjempe om seriegull
Det finnes sikkert flere lyspunkter, men på 20 mnd har det absolutt skjedd en positiv forandring. Her tar jeg utgangspunktet i situasjonen i klubben når JJ tok over.
| Quote: | Jönsson har fått bruke enorme ressurser i overangsvinduene han har hatt hos oss og han har fått lov til å bytte ut nesten hele trpopen. De færreste trenere får lov til dette, og de færreste trenger det for å kunne ha sjans til å oppnå suksess.
|
Vel, dette er en sannhet med modifikasjoner. Han har vel nå i det senere fått lov til å erstatte spillere primært, men det har kommet noen rene forsterkninger.
| Quote: | Sjansetelling fra aviser legger jeg ikke enorm vekt på fordi det er så stor forskjell på en sjanse.
|
Ja, for så vidt enig. Jeg regner med at du er kjent med denne:
http://www.fotball.no/Doc...anguage=en
Det er derfor ikke helt uttenkelig at det kan være slik som det står i avisen, men noe sikker kilde er det ikke. |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 07.09.2012 17:56 Post subject: |
|
|
| Spartacus wrote: |
|
Forklar denne, please!  _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 07.09.2012 18:06 Post subject: |
|
|
| Spartacus wrote: | Miami (alle dine)
| Quote: | Jeg kan ikke skjønne hvorfor man har stort håp om at ting skal bli så mye bedre fremover, for på 20 mnd har det nesten ikke skjedd noen positiv forandring.
|
1) Jo, spillerstallen fra når JJ tiltrådte er betydelig forsterket
2) Vi er kvalifisert til Europa ligaen
4) Vi har denne sesongen tatt et enormt steg defensivt
5) Vi har begynt å sanke flere poeng
6) Vi har bare et tap denne sesongen
7) Vi er med å kjempe om seriegull
|
1) Dårlige fotballspillere verden rundt lærer seg hva de skal gjøre på banen av trenerne sine. Så at det ikke har blitt noen bedring i spillet er bekymringsfullt og ingenting tilsier at det skal bli bedre mener jeg. Hvorfor skulle det være enklere å lære de nye spillerne enn de gamle?
2: At vi er kvalifisert til europaligaen kan jeg ikke skjønne skal ha noe med et forbedret lag å gjøre, eneste er at vi fortsetter å spille 2 kamper i uka og dermed har et hardere kampporogram.
3: Vi har absolutt ikke vært gode offensivt under hele JJ sin periode, vi har vært opphauset direkte, og ofte ulurt angripende, men vi har ikke vært gode i angrep. Vi har vært svært dårlige i angrepsspillet.
4: Vi har tatt store steg defensivt fordi vi har sluttet å angripe med så mange mann, vi har sluttet å tømme midtbanen. Dette var et stort problem i fjor, og ble forsterket av at vi ikke hadde fart i forsvaret.
5: Riktig, men fortsatt godt unna nok. Vi må over 2 i snitt før vi kan være trygge på noe som helst.
6 og 7: Riktig og gledelig  |
|
| Back to top |
|
 |
gonnagetchaa Veteran

|
Posted: 07.09.2012 19:31 Post subject: |
|
|
| Attaboy wrote: | | Spartacus wrote: |
|
Forklar denne, please!  |
+1
utdyp gjerne  _________________ Kauka på meg neseblod. Må være et godt tegn.
-Shadwell  |
|
| Back to top |
|
 |
Slaves Junior
|
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 07.09.2012 19:59 Post subject: |
|
|
4-3-3 offensively-minded...
Hehehe... Det kan ikke jeg huske i hvert fall... _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
Slaves Junior
|
Posted: 07.09.2012 20:03 Post subject: |
|
|
| Må innrømme at jeg ikke husker det heller... |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 07.09.2012 20:07 Post subject: |
|
|
Gode offensivt rent spillemessig har vi ikke vært under Jönsson, men vi har et målsnitt på 2,06 på 51 kamper i serien. Vi skaper også ifølge de som driver med slikt ganske mange sjanser i kampene.
Under Eggens periode i 2010 scoret vi 2,12 mål i snitt i serien.
Vi har 12-6 på åtte kamper i Europa. 1,33 i scoringssnitt. Under Eggen i 2010 scoret vi seks mål på fire kamper (1,5 i snitt) mot motstand ala det vi har møtt nå i år.
FCK var klasser bedre enn noe vi har møtt i år, og ikke riktig å sammenlikne med.
Det er vel et forsøk på en statistisk forklaring på at angrepsspillet har vært bra.
Men statistikk er en ting, det visuelle noe annet.
Svarene får vi mer når vi starter gruppespillet, men at vi har et bedre utgangspunkt enn under Hamrén i 2008 og 2009 vil jeg faktisk tro, fordi den mye mer direkte spillestilen trolig vil gi oss flere store scoringssjanser enn under Hamrén der vi i alt for liten grad utnyttet overgangsspillet og sjansene kom mot lag i balanse - antakelig dårligere sjanser. |
|
| Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 07.09.2012 20:25 Post subject: |
|
|
| Attaboy wrote: | | Spartacus wrote: |
|
Forklar denne, please!  |
Forhåpentligvis er vi alle enig om at det vi kan karakterisere som bra angrepspill er det som leder til målsjanser, og sådan mål. Her har man mange veier å gå, men uansett hvilken sti man velger kan man bare kalle det en suksess om man kommer til målsjanser, og sådan mål. Jeg har tidligere henvist til to kilder (VG og http://www.fotball.no/Doc...anguage=en) som begge bygger opp under at angrepsspillet våres er en suksess. Tar man også med at vi var det laget som scoret flest mål i fjorårets serie, ja da har vi enda flere byggesteiner. Om vi spiller den mest underholdende eller den mest attraktive fotballen er en annen diskusjon. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 07.09.2012 21:03 Post subject: |
|
|
Kanskje er jeg bare en romantiker, men jeg mener det både skal se pent ut og en sjanse skal komme fordi man har prøvd å gjøre noe for å skape den sjansen.
Idag er det tullete oppjaget, balltap overalt, for mye i lufta(av dårlig kvalitet), for mye uten adresse, for mye tilfeldigheter, for mye av det som skapes skapes uten av at man har prøvd på det, det finnes ikke bevegelse foran ballfører, det er nesten ikke samtidig bevegelser, for mange går trangt, ser ikke ut som det finnes noen samarbeid om hvem som skal sende pasningen og hvem som skal løpe på den, man utnytter ikke når man passerer pressledd, men sender en pasning til siden eller bakover isteden, osv.
Og det er så forbanna irriterende å se på ,fordi vi har gode nok spillere til å luke vekk alt dette, vi trenger bare en trener som ønsker og evner å gjøre noe med det.
Jönsson er ikke den treneren, for han ønsker ikke så mye plan/regler over spillet sitt fremover, han ønsker frihet, kreativitet og tilfeldig samhandling mellom spillerne. |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 07.09.2012 21:06 Post subject: |
|
|
Hadde håpet på et annet svar enn akkurat det, Spartacus. Alle skjønner hva du vil fram til - færre forstår innholdet. Her nytter det ikke å snakke statistikk. Snakk fotballmessig!
Så da spør jeg igjen, hva er det som gjør at vi er så gode offensivt? _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
Erlendr Veteran
|
Posted: 07.09.2012 21:36 Post subject: |
|
|
| Spartacus wrote: | | Konesseur wrote: | | Kan ikke skjønne at det kan være så mye å diskutere frem og tilbake. Alle ser vel at vi spiller spillestilen planløs spillestil. |
Ja, du og støttekontakten din. Vi har en voksen samtale her, kan ikke du bare gå å se på en film av byggmester Bob eller noe sånt.
Til Hedon, er det jeg eller vedkommende som ikke bidrar? |
Du spør vel egentlig Hedon, men jeg synes det er utrolig at du ikke ser selv hvor idiotisk du svarer, og at du ikke trenger å spørre om hvem det er som bidrar konstruktivt, fordi det er IKKE du, med de latterlige svarene der. Fikk ikke du beskjed om å slutte med tøvet?
Ellers vil jeg si at jeg er helt enig med Konesseur. Tullete diskusjon, alle ser at det ikke er noen etablert spillestil, til det varierer RBK for mye i prestasjonene, noe også poengfangsten faktisk gjenspeiler. Ubestridt faktum kalles det siste.
Erlendr fastslo den 4/4-2011 etter 2 kamper at JJ var feil mann. |
Skepsisen begynte vel for min del juni 2010, samtidig med Brady, da Stabæk slet noe vanvittig fordi de hadde 2-3 spillere ute med skade. |
|
| Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 07.09.2012 23:16 Post subject: |
|
|
| Attaboy wrote: | Hadde håpet på et annet svar enn akkurat det, Spartacus. Alle skjønner hva du vil fram til - færre forstår innholdet. Her nytter det ikke å snakke statistikk. Snakk fotballmessig!
Så da spør jeg igjen, hva er det som gjør at vi er så gode offensivt? |
Dette er selvfølgelig min oppfatning, og det kan være mange feilskjær her. Uansett, det jeg har merket meg er først og fremst at vi er utrolig dyktig i gjennvinningsfasen, og her klarer vi som regel å skape et sterkt ettertrykk (ny bølge). Vi er aggressive, og når vi gjenvinner får vi mange løp rundt ballfører, samt at vi er direkte. Vi er også generelt veldig flinke til minst å ha tre mann inne i boksen, og at vi klarer å skape overtall på kant. |
|
| Back to top |
|
 |
eksiltrøndern Veteran

|
Posted: 07.09.2012 23:22 Post subject: |
|
|
1. Dyktige i gjennvinningsfasen, ja det er vi. Men det er vi jaggu meg avhengige av å gjøre og så lite vi klarer å spille opp med ball selv. Ofte poler vi opp og må vinne igjen ballen, spiller vi etablert så mister vi ballen og må vinne den igjen.
2. Mange løp rundt ballfører? Vi har mange løp i lengderetning, men de er ofte bort fra ballfører. Så ja vi er veldig direkte, for direkte spørr du meg.
3. Mange mann inne i boksen. Tja... Vi er mange mann inne i boksen for sent, det er sjelden vi har løp inne i boksen. Som oftest så har de som skal legge inn tatt en eller to vendinger på kanten før de legger inn slik at det ikke er noen bevegelse inne i boksen. Slikt blir det ikke mål av... |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 07.09.2012 23:25 Post subject: |
|
|
| Erlendr wrote: | | Skepsisen begynte vel for min del juni 2010, samtidig med Brady, da Stabæk slet noe vanvittig fordi de hadde 2-3 spillere ute med skade. |
Godt å se at du er ærlig om det.
Desverre har det medført at tilnærmet alle innleggene dine omtrent har gått som en god gammeldags LP med hakk.... Det samme oppatt og oppatt, uansett om nivået på kamper og spill har variert voldsomt.
Du kunne nok ha godt av å tenke over holdningen din før du ser kamp, så du blir litt mer bevisst på at dette ikke skal prege dine vurderinger.
Det blir slitsomt i lengden å se samme kommentarer etter Legia og Stabæk kampen f.eks. Det var to kamper med helt forskjellig nivå, og fortjener mer nyanserte kommentarrer, med skryt for det som er bra og kritikk for det som er dårlig.
Forøvrig, synes jeg fortsatt at når du har drevet "kampanjen" mot JJ i 17 mnd, kan han fortjene en pause og litt støtte frem mot serieavslutning  |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
|
|
Alt det du skriver her er jeg fullstendig enig i, Spartacus. Vi er aggressive og gode i gjenvinningsfasen, og kommer også ofte til innlegg fra kant.
Så kan man spørre seg om dette er nok til å kunne kalle oss "gode offensivt". Vi er gode på deler av det offensive spillet, ja, men vi er også dårlig på veldig mye. Bl.a. samhandling, bevegelser i etablerte angrep, oppspillsfasen for å nevne noe.
Hvis man tolker det RBK er gode til i angrepsfasen som en spillestil, ligner dette mest på lag som Lillestrøm og Wimbledon. Er dette en god vei å gå for å bygge langvarig suksess og for ikke å snakke om begeistring/stolthet hos tilhengerne? For meg er svaret klart og tydelig nei! |
|
| Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
|
|
Erlendr
| Quote: | | Du spør vel egentlig Hedon, men jeg synes det er utrolig at du ikke ser selv hvor idiotisk du svarer, og at du ikke trenger å spørre om hvem det er som bidrar konstruktivt, fordi det er IKKE du, med de latterlige svarene der. Fikk ikke du beskjed om å slutte med tøvet? |
Ja, jeg spurte Hedon. |
|
| Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 07.09.2012 23:45 Post subject: |
|
|
| Brady wrote: | Alt det du skriver her er jeg fullstendig enig i, Spartacus. Vi er aggressive og gode i gjenvinningsfasen, og kommer også ofte til innlegg fra kant.
Så kan man spørre seg om dette er nok til å kunne kalle oss "gode offensivt". Vi er gode på deler av det offensive spillet, ja, men vi er også dårlig på veldig mye. Bl.a. samhandling, bevegelser i etablerte angrep, oppspillsfasen for å nevne noe.
Hvis man tolker det RBK er gode til i angrepsfasen som en spillestil, ligner dette mest på lag som Lillestrøm og Wimbledon. Er dette en god vei å gå for å bygge langvarig suksess og for ikke å snakke om begeistring/stolthet hos tilhengerne? For meg er svaret klart og tydelig nei! |
Jeg har ikke satt meg ned og analysert alle kampene våres. Derfor er det mye jeg kan ha gått glipp av, og det kan ha brent seg inn noen feiloppfatninger. Dette er hva jeg har merket meg, la oss si på en veldig sofa bedagelig måte.
Ja, jeg mener dette er nok til å kalle oss gode offensivt i norsk målestokk, seff er det rom for forbedring, men vi er så ekstremt gode i denne fasen at vi er det laget som produserer flest målsjanser, scoret flest mål i fjor, og vi er nå det gjerrigste laget i TL.
Vel, dette er en spillestil som Barcelona praktiserer. Her tenker jeg først og fremst på det høye gjennvinningspresset. Forskjellen er når man får tak i ballen, der Barcelona ofte ikke tar de mulighetene som oppstår, og heller bruker tid, setter opp trekanter over hele banen for å skape overtall, der er vi mye mindre kritisk og er ekstremt gjennombruddshissige. Jeg er enig at vi må bli mye flinkere til å vekte valgene våres, og heller bruke et par pasninger og berøringer ekstra. Men dette går mer på min foretrukne spillestill.
Om det er en god vei? Ja, det kommer ann på resultatene, og om vi utvikler oss videre. For min egen del synes jeg vi skal ta med oss det høye presset våres videre, vi skal ennå være gjennombruddshissige, men vi skal også bli langt mer ballspillende enn det vi er. |
|
| Back to top |
|
 |
Erlendr Veteran
|
Posted: 07.09.2012 23:47 Post subject: |
|
|
Godt å se at du er ærlig om det.
Desverre har det medført at tilnærmet alle innleggene dine omtrent har gått som en god gammeldags LP med hakk.... Det samme oppatt og oppatt, uansett om nivået på kamper og spill har variert voldsomt.
Du kunne nok ha godt av å tenke over holdningen din før du ser kamp, så du blir litt mer bevisst på at dette ikke skal prege dine vurderinger.
Det blir slitsomt i lengden å se samme kommentarer etter Legia og Stabæk kampen f.eks. Det var to kamper med helt forskjellig nivå, og fortjener mer nyanserte kommentarrer, med skryt for det som er bra og kritikk for det som er dårlig.
Forøvrig, synes jeg fortsatt at når du har drevet "kampanjen" mot JJ i 17 mnd, kan han fortjene en pause og litt støtte frem mot serieavslutning  |
Føler på en måte at jeg kunne skrevet et lignende innlegg til deg, med noen andre fortegn her og der. Eks. "kampanje" FOR JJ, osv.
Klart jeg kunne brukt tiden min på andre ting enn å bry meg om favorittlaget mitt. Og det smerter meg egentlig at jeg har hatt helt rett siden 2010. Det var bortkastede penger å kaste bort 20 mill på Jønsson.
Når det er sagt, vi kan gjøre en avtale. Hvis du greier å kutte ut denne påtatte optimismen/positivismen, så skal jeg alltids tone ned kritikken av JJ, selv om jeg har rett. Deal?  |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 08.09.2012 00:02 Post subject: |
|
|
| Erlendr wrote: | Føler på en måte at jeg kunne skrevet et lignende innlegg til deg, med noen andre fortegn her og der. Eks. "kampanje" FOR JJ, osv.
Klart jeg kunne brukt tiden min på andre ting enn å bry meg om favorittlaget mitt. Og det smerter meg egentlig at jeg har hatt helt rett siden 2010. Det var bortkastede penger å kaste bort 20 mill på Jønsson.
Når det er sagt, vi kan gjøre en avtale. Hvis du greier å kutte ut denne påtatte optimismen/positivismen, så skal jeg alltids tone ned kritikken av JJ, selv om jeg har rett. Deal?  |
Da tror jeg kanskje du husker feil. Jeg har aldri vært mer positiv til JJ, enn at jeg under tvil mente han burde få starte denne sesongen, og under tvil på våren mente han burde få fortsette. Så jeg har aldri drevet noen kampanje for JJ, siden akkurat i starten av fjorårssesongen, da kravet om avgang kom alt for tidlig.
For øyeblikket mener jeg ikke det som presteres er bra nok, men heller ikke så dårlig at trenerskifte i sesong har noen hensikt.
Derfor mener jeg det er rett å ta diskusjonen ved sesongslutt. Da har vi enten fått en avslutning med stor bedring, eller vi er enige om at trener bør byttes.
Så mener jeg også at litt positivitet rundt klubben, kan være godt både for klubben og omgivelsene i en sesongavslutning hvor vi har mye å vinne. |
|
| Back to top |
|
 |
Erlendr Veteran
|
Posted: 08.09.2012 00:09 Post subject: |
|
|
Og jeg mener at han allerede har fått for mye tid, uten at jeg mener det er noen vits i å gi han fyken nå.
Men antar at du ikke er med på dealen? For dine innlegg fremstår i like stor grad som et "hakk i plata". Og det er jeg nok ikke alene om å mene. Greit å være positiv, men sjeldent man ser noen som så ukritisk tar så lett på ting som ikke er som de bør være. |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 08.09.2012 01:03 Post subject: |
|
|
Akkurat nå, med de angrepspillerne vi har i klubben, kunne jeg faktisk tenkt meg å hatt inn Eggen i klubben igjen - ikke som hovedtrener, men som "Angrepskonsulent." Jönsson har jo fått tettet igjen bak, med litt hjelp til å skjønne hvordan han skal bruke disse spillerne (for får de riktige posisjoner, går relasjonene og samspillet av seg selv) fremover på banen, så kan det virkelig begynne å lukte svidd - for stallen er jo kanskje den beste RBK noen gang har hatt, spiller for spiller. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 08.09.2012 01:04 Post subject: |
|
|
| Bakklandia wrote: | | får de riktige posisjoner, går relasjonene og samspillet av seg selv |
SÃ¥ enkelt er ikke fotball, og det vil det heller aldri bli. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |