| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Benoni Hartvich Rutinert
|
Posted: 01.08.2012 17:34 Post subject: |
|
|
| Recon wrote: | | Mnja, det er ikke E24-storyene man skal forvente velter tuer framover. Men det er jo greie ting å belyse da hvor latterlig tynne argumentene for salg nå, og til Buchard er. |
Er vel ikke tuene som velter...?
Koteng er på glattisen her, ja. |
|
| Back to top |
|
 |
eksil Veteran

|
Posted: 01.08.2012 17:50 Post subject: |
|
|
Hmmm.... I økonomistyring1 på BI er dette med nåverdi ABC-kunnskap.
Jeg tar det for gitt at Koteng &co har regnet ut nåverdien på beløpet før de vedtok å selge.
Det er urovekkende at han virker overrasket over differansen. _________________ Du och jag Alfred? …..mmmmmjaannjoo... |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 01.08.2012 18:01 Post subject: |
|
|
Her er et tips til dere - slutt å ta ting gjort skikkelig for gitt i Rosenborg. Sparer dere for mange overraskelser. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
larsarus Legende

|
Posted: 01.08.2012 19:21 Post subject: |
|
|
| Det jeg lurer på er kundegrunnlaget for å bygge enda et hotell i Trondheim nå. Hvor mange har blitt bygd de siste 3-5 årene? Å bygge et til nå på tampen (antar jeg) av hotellbyggeboomen er for meg temmelig suspekt. Jeg forstår det ut ifra "alt går til himmels"-tankegangen, men som den jordnære træge trønderen jeg er så virker det som et tapsprosjekt. Men nå som RBK solgte til Buchard så er det (forhåpentligvis) ikke RBK sitt problem... |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 01.08.2012 19:23 Post subject: |
|
|
| quentez wrote: | Vi kan jo håpe på fremtidige synergieffekter, men jeg vet ikke helt hvor stort potensialet der er. Uansett var dette litt skremmende:
"Ivar Koteng er overrasket over den store differansen mellom totalbeløpet på 66 millioner og egentlig nåverdi på 60,5 millioner."
Alle forstår at penger i morra er mindre verdt enn penger i dag (p.g.a. inflasjon). Da sier det seg selv at penger i 2015 og 2016 hvertfall er langt mindre verdt enn penger man kunne fått på konto i 2012. |
De som stoler på at klubbledelsen pleier regne på tallene de legger frem, kontrollere effektene og vurdere for og mot før de faller ned på en konklusjon har det nok tungt nå.
De hadde altså ikke en gang regnet ut nåverdien og langt mindre innhentet prisanslag på annen utnyttelse. Og dette er fagfeltet (økonomi) de mener å ha størst kompetanse på i styret? _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 01.08.2012 20:23 Post subject: |
|
|
| Det kan nok tenkes at Burchard ikke ville by mer enn 60 millioner, men at de da befant seg i en kattepine i forhold til hvor liten summen er i forhold til marnedsverdien. I en slik logikk er dette en enkel og billig måte å gi inntrykk av at summen er høyere enn den virkelig er. |
|
| Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 01.08.2012 20:26 Post subject: |
|
|
| Eksil wrote: | Hmmm.... I økonomistyring1 på BI er dette med nåverdi ABC-kunnskap.
Jeg tar det for gitt at Koteng &co har regnet ut nåverdien på beløpet før de vedtok å selge.
Det er urovekkende at han virker overrasket over differansen. |
Fikk en støkk i magen når jeg leste at han var overrasket over NV. Nekter å tro at de ikke har tatt en vurdering av 'cash-flowen'. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 01.08.2012 20:29 Post subject: |
|
|
Vi skal fortsatt ikke glemme de stygge grunnene som både våre tidligere ledere og Buchardt satt oss i.
Det er stor regning som RBK har brukt som Buchardt vel dekker.
Vi ble truet av Buchardt-vennlig sponsor.
Vi får pusset opp vårt ene vip-lokale.
Vi får (ihvertfall sier man dette) sannsynlig høyere innteker og lavere kostnader på vipdelen.
Og konspiratorisk fra min side: Jeg gjetter på at Skutle&Svendsen har sørget for en avtale med Buchardt som det aldri var reelt mulig å komme seg ut av, vi måtte bare fullføre. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 01.08.2012 20:30 Post subject: |
|
|
| quentez wrote: | | Alle forstår at penger i morra er mindre verdt enn penger i dag (p.g.a. inflasjon). Da sier det seg selv at penger i 2015 og 2016 hvertfall er langt mindre verdt enn penger man kunne fått på konto i 2012. |
Hehe. Jeg tror ikke det er begrepet om nåverdier som "overrasker" Koteng, men han har enten glemt summene, ikke personlig giddet å se skikkelig på det eller brukt en annen diskonteringsrente enn E24. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 01.08.2012 20:38 Post subject: |
|
|
Regninga som Burchard "dekker" er innvakt i kjøpesummen.
Forøvrig er jeg skråsikker på at kjøpesummen på 66 millioner med årevis nullrentelån er en bevisst manipulasjon for å gi årsmøtet inntrykk av at kjøpesummen er 6 millioner høyere enn den virkelig er. Det er ingen natuflug grunn til at Rosenborg skulle gi Burchard dt nullrente lån over flere år og gave på seks millioner. |
|
| Back to top |
|
 |
beejay Senior
|
Posted: 01.08.2012 20:47 Post subject: |
|
|
| Om man ser på totalpakkem så har man også HENT som entreprenør for hotellet og på sponsorsiden i klubben. Skulle jeg tippe så fikk de nok beskjed om å sørge for hotellprosjekt dersom de skulle ha HENT som videre sponsor. |
|
| Back to top |
|
 |
Nidaros 79 Senior

|
Posted: 01.08.2012 22:39 Post subject: |
|
|
"Vi ble truet av Buchardt-vennlig sponsor"
Snodig kommentar og stemmer ikke...
Men avtalen mellom nevnte entreprenør og RBK var at avtalen ville bli forlenget om et evt prosjekt ble realisert...
At dette utviklingsarbeidet har tatt 3 år, er det nok dessverre bare RBK som kan takke seg selv for dessverre...
Det er dessverre fortsatt noen skikkelser som har alt for mye makt innad i RBK og viser en arroganse som vi ikke vil være kjent med... |
|
| Back to top |
|
 |
h b Veteran
|
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 02.08.2012 06:02 Post subject: |
|
|
| Synes det hele stinker av korrupsjon. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 02.08.2012 08:23 Post subject: |
|
|
Etter det Koteng uttaler regner jeg med at han nok kunne ha solgt tomta for 85 millioner kroner dersom klubben hadde organisert seg for å oppnå konkurrerende bud på tomta. En salgspris på 60 millioner kroner betyr 25 millioner kroner tapt på salget. Jeg regner det også sannsynlig at klubben har somlet bort 25 millioner kroner på utviklingen av disse konferanseplanene.
I sum er jeg nå enda mer sikker på mitt estimat på at klubben har skutlet bort ca. 50 millioner kroner til sammen på denne tomta alene. |
|
| Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 02.08.2012 08:28 Post subject: |
|
|
| Jeg tror fortsatt at tallet er betydelig høyere, men dette er uansett ikke noe å bekymre seg for. 50 eller 150 millioner spiller ingen rolle, det blir bare lommerusk sammenlignet med økningen vi kommer til å oppleve i VIP-inntekter framover. |
|
| Back to top |
|
 |
konrad4ever Veteran

|
Posted: 02.08.2012 12:13 Post subject: |
|
|
| Det virker svært merkelig at Rbk ikke vil oppnå høyest mulig pris for tomta. Nå har jeg ikke satt meg inn i alt, men håpet er vel å øke kampdaginntektene på VIP. Men stort sett har det sett ut som vi har for stor kapasitet på VIP med dagens opplegg, så skjønner ikke helt argumentet om å bygge ut den kapasiteten. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 02.08.2012 13:45 Post subject: |
|
|
| 1972 Miami Dolphins wrote: | | Ser du melder at det kommer mere imorgen, har vi en skikkelig godbit å se frem til? | Blir muligens pushet til i morra, pga mengden økonominyheter i dag. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 02.08.2012 13:49 Post subject: |
|
|
| Spennende, jeg gleder meg Recon! Viktig å få alt skittentøy ut i dagslys, eneste måten å få lagt press på de styrende. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 02.08.2012 14:09 Post subject: |
|
|
Mnja, men jeg tror ikke det på E24 er det spenstigste da. Det er større ting å få ut som ikke alle vil ha fram. _________________ Profesjonell revolusjonær
|
| Back to top |
|
 |
Johnnybravo Junior
|
Posted: 02.08.2012 17:38 Post subject: |
|
|
"Ivar Koteng er overrasket over den store differansen mellom totalbeløpet på 66 millioner og egentlig nåverdi på 60,5 millioner"
Denne enkle utregningen læres på videregående. Kanskje vi kan leie inn en studentbedrift til å bistå styret? Gi dem et sesongkort hver så hadde de sikkert kunne hjulpet styret og spart millioner. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 13.08.2012 21:13 Post subject: |
|
|
Glemte å legge ut en liten statusrapport fra forrige søndag:
Altså er alle parkeringsplassene på øvre del nå borte. |
|
| Back to top |
|
 |
Ciljan Rutinert
|
Posted: 19.08.2012 14:44 Post subject: |
|
|
kjempeflott visst du fortsetter med statusoppdateringer og bilder 2mas:)
spesielt for oss som bor alt for langt vekke fra Trondheim.. |
|
| Back to top |
|
 |
Haugen Veteran

|
Posted: 20.08.2012 09:23 Post subject: |
|
|
Blir det hjørnet på Lerkendal som er nermest hotellet bygget igjen?
Isåfall: tribuner eller bare vegg? |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 20.08.2012 19:08 Post subject: |
|
|
Nei, hjørnet blir ikke bygd igjen. Sammenbygging med kontor- og konferansebygget blir bare midt på hovedtribunen:
Kan forresten melde om at p-plassen nå for alvor har begynt å bli gravd opp. |
|
| Back to top |
|
 |
|