English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Nils Arne Eggen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 166, 167, 168 ... 258, 259, 260  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Brady
Veteran

PostPosted: 24.07.2012 17:30    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:

- Dessuten er Jönsson er flink til å snakke med oss. Her om dagen skrøt han av meg. Det har jeg ikke opplevd på et halvt år, sier Simen Wangberg.

Ut fra prestasjonene å dømme tror jeg Wangberg har fått litt for mye ros etter at Jönsson har tatt over, fordi han har gått fra en svært lovende stopper til en som ser ut til at han blir Ranheim-spiller når kontrakten med RBK utløper.

Eggen har bestandig vært tøff i kritikken mot spillere på trening, også de aller yngste. Men har det vært en bedre spillerutvikler i norsk fotball? I det hele tatt syns jeg både Wangberg og Bakenga burde vært litt mer ydmyk i fremtoningen sin, og i stedet for å søke ros, jobbet knallhardt med den kritikken de får. Slik utvikles de ikke kun som spillere, men også som mennesker.

Er den nåværende ungdomsgenerasjonen fotballspillere generelt for bortskjemt? Har de det for bra? Tjener de mer enn de burde? Er de avhengig av hele tiden å få bekreftelse på at det de gjør er bra?
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende

PostPosted: 24.07.2012 17:30    Post subject: Reply with quote

Brady wrote:
Men var dette feil, Kristobal? Hadde han fortjent mer spilletid på dette tidspunktet av karrieren? Jeg er ikke overbevist.

Og spilletiden han fikk i 2010 sier ingenting om hva han ville fått året etter.

Jeg synes Bakenga ut fra det potensialet han viste - sågar mot FCK der han bare var uheldig som ikke fikk satt en scoring - burde fått flere sjanser mot slutten av sesongen da vi forlengst var seriemestere.

Dette handler også litt om å føle at man er i nærheten av noe og motiveres til å jobbe for å komme enda nærmere.

Vi vet ikke sikkert om 2011 med Eggen, men ut fra at tilliten ble mindre og mindre og dialogen det samme utover høsten så ser jeg det ikke helt for meg at Bakenga hadde vært langt fram i køen når oppkjøringen til 2011 begynte.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Brady
Veteran

PostPosted: 24.07.2012 17:34    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:

Ja, litt av greia er at det kom opp få egenproduserte spillere helt i slutten av 90-tallet og rett etter årtusenskiftet, da vi faktisk hadde veldig gode juniorlag.

Du sier at vi hadde veldig gode juniorlag i den perioden. Hva baserer du dette på? I forhold til utenlandske lag eller i forhold til andre norske lag?

Husk at norsk fotball som helhet nesten ikke produserte landslagsspillere blant de som var født rundt omkring 1980. Carew og Riise var unntakene. Da trenger det ikke å bety at det var masse kvalitet selv om man gjorde det bra mot andre norske juniorlag.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 24.07.2012 17:39    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:

Jeg synes Bakenga ut fra det potensialet han viste - sågar mot FCK der han bare var uheldig som ikke fikk satt en scoring - burde fått flere sjanser mot slutten av sesongen da vi forlengst var seriemestere.

Dette handler også litt om å føle at man er i nærheten av noe og motiveres til å jobbe for å komme enda nærmere.

Det kan være at Eggen følte at han ikke hadde riktig innstilling, noe iallfall jeg fikk følelsen av når jeg så intervju med ham. Igjen vil jeg mene at motivasjon må man ha inne i seg til å hele tiden bli bedre, og ikke trenge å få sukkertøy slengt i munnen fra tid til annen.

Det var også slik at (og dette har jeg skrevet om tidligere) vi var med i Europacup-gruppespill til etter at seriesesongen var ferdig. Det handlet derfor mye om å samspille et lag som kunne hevde seg i disse kampene. Hadde vi vært ute av Europa vil jeg nok tro at det ville vært lettere å la spillere som ikke var like bra som de 12-14 beste få mer spilletid.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 24.07.2012 17:49    Post subject: Reply with quote

Skjønner ikke helt poenget til Kristobal med å motargumentere all den tid det er åpenbart at Brady har en mye sterkere argumentasjonslinje.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 24.07.2012 17:55    Post subject: Reply with quote

Jeg tenker blant annet på denne artikkelen fra år 2000. Det er jo ikke sånn at Eggen skal ha hele skylda her, for det går på hele systemet hvordan klubben var bygd opp med tanke på juniorsatsingen. Men så lenge Eggen får alt av ære for det vi presterte på slutten av 90-tallet og klubbens utvikling, samt at han i alle positive sammenhenger om denne tida fremstilles som litt enerådende i forhold til hva som ble gjort på alle nivå i klubben så må han ta sin del av skylda:

Et år i Rosenborgs u-tropp er et bortkastet fotball-år. Det er konklusjonen til Sølve Fottland og Terje Bye, to av spillerne fra Rosenborgs talentfabrikk som nå er ute i kulden. De tilhører 79-årgangen og utgjorde et av de beste juniorlagene i
RBKs historie. De vant turneringer i inn- og utland og hadde et par fantastiske fotballår. Så ble de tatt opp i u-stallen, og dermed var det slutt på utviklingen - og moroa.
- Vi hadde veldig gode år som juniorer i Rosenborg. Men det siste året, i u-stallen, ga oss ikke noen utvikling. Når du blir u-lagsspiller, får du mangel på utfordringer. Vi var 6-7 gutter på trening et par dager i uken. Resten av tiden tilbragte vi sammen med juniorene. Vi behøvde ikke ta i mot spillere som er to-tre år yngre, så det ble nesten et ork å gå på trening. Vi tror vi senket nivået vårt den tiden vi var på u-laget, sier de to.
Da de ble kastet ut i den harde hverdagen i 1.divisjon, var det et lite fotballsjokk for de to.
- Vi merket at det var et langt steg fra u-stallen til spill for Byåsen i 1.divisjon. Vi får slengt i ansiktet noen ganger at det vi driver med, er junior-fotball og Rosenborg 2-fotball. Men det blir feil å gi oss som kommer fra Rosenborg all skylda for at Byåsen taper. Vi ligger ikke tilbake for andre Byåsen-spillere når det gjelder innsats i kampene.

To talenter

En kort presentasjon av de to: Terje Bye, stortalent fra Malm og Steinkjer som har 15 landskamper i aldersbestemte klasser, og som nå sliter med å få plass på Byåsens 1.divisjonslag. Sølve Fottland, talentfull spiller fra Trygg/Lade som valgte å gå til Rosenborg for å få et godt tilbud. Nå er han Byåsen-spiller som får kritikk av treneren for manglende tøffhet. Fottland og Bye er slett ikke blant dem som har kommet kortest. For andre var fallhøyden lenger ned i divisjonene. Noen var så heldige å få en fot innom a-stallen til RBK som Øyvind Storflor og Mats Skjærvold. Fottland og Bye er ikke lenger like sikker på at den beste veien til å bli eliteseriespiller er gjennom Rosenborg.
- Vi merker at de som utvikler seg utenfor Rosenborg, blir vel så interessante - som Øyvind Svenning og Trond Viggo Toresen, sier Sølve Fottland.
Begge er opptatt av å få frem et nyansert syn på Rosenborgs talentfabrikk. Først juniorsatsingen:
- Den modellen fungerer veldig bra. Bernt Helland var en kjempefin trener, en menneskekjenner som kunne ta ut det beste i deg. Vi hadde det veldig bra, fikk flott oppfølging og hadde god utvikling. Det var sjelden vi vant seriekampene med mindre enn 5-0, men vi fikk gode nok utfordringer i turneringer på Hamar, i England og Danmark. Vi ble en veldig god kameratgjeng som spilte for hverandre. Vi synes Rosenborg skal holde fast ved juniorsatsingen.
SÃ¥ kom opprykket til u-stallen:

Fylle ut troppen

- 6-7 mann på trening. På a-laget fikk vi trene bare når det var landskamper og mangel på folk, og da med følelsen av at vi var der for å fylle ut troppen. Vi spilte 2.divisjonsfotball på et lag som ikke betyr så mye. Du spiller i grunnen bare for deg selv på det laget. Vi merket at de som kom ned fra a-laget for å spille med oss, var lite interessert. Det kom nye a-spillere hele tiden, og vi hadde små muligheter til å spille sammen et lag. Vi følte at det fungerte best uten a-spillerne. Kjipt var det at vi ikke hadde noen mulighet til å rykke opp, uansett hvor mye vi vant.
Konklusjon: Et litt bortkastet fotballår. Så her er Sølve og Terjes råd til Rosenborg:
- Kutt ut u-laget og lei spillerne ut til 2.divisjonslag. Bruk a-lagsspillere og juniorer på 2.divisjonslaget.

Det også en NRK-reportasje om den vanskelige situasjonen for juniorene i 2001, som Thomas la ut på Youtube:

http://www.youtube.com/wa...V_VJwuzirk
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 24.07.2012 18:01    Post subject: Reply with quote

Brady wrote:

Det kan være at Eggen følte at han ikke hadde riktig innstilling, noe iallfall jeg fikk følelsen av når jeg så intervju med ham. Igjen vil jeg mene at motivasjon må man ha inne i seg til å hele tiden bli bedre, og ikke trenge å få sukkertøy slengt i munnen fra tid til annen.

Det var også slik at (og dette har jeg skrevet om tidligere) vi var med i Europacup-gruppespill til etter at seriesesongen var ferdig. Det handlet derfor mye om å samspille et lag som kunne hevde seg i disse kampene. Hadde vi vært ute av Europa vil jeg nok tro at det ville vært lettere å la spillere som ikke var like bra som de 12-14 beste få mer spilletid.

Dette er helt klart viktige momenter, som gjør at situasjonen var utfordrende for Eggen.

I tillegg visste Eggen fra dag 1 at han hadde fra da til da på seg, med mål om å gjøre det best mulig. Ergo var heller ikke det å drive utvikling med tanke på 2011 hans hovedoppgave. Eggens innstilling kunne derfor naturligvis meget vel ha vært litt annerledes hvis målet var både å gjøre det best mulig i 2010 og samtidig vite at han skulle utvikle videre i årene framover.

Og Eggen fikk til mye i 2010, han fikk laget opp på et toppnivå vi ikke hadd sett siden 2007, og han måtte slite med Olsener, Moldskreder, Bjärsmyrer og en i historisk sammenheng slett ikke fantastisk årgang. Likevel ga han oss stabile prestasjoner og null tap her hjemme, samt en herlig hjemmekamp mot FCK offensivt, og det samme mot Atletico Madrid.

Så det sportslige spillmessige er og var han meget god på, og derfor kunne han godt tatt en runde nå hvor jeg mener laget slett ikke står mye tilbake for 2010-stallen på senhøsten etter at Stadsgaard dro.

Akkurat nå ser jeg ikke helt de samme problemstillingene som vi hadde etter 2010. Nå har vi egentlig alle muligheter med en ung stall, har rom for å styrke den enda et par hakk, og har kvittet oss med flere av de vi kunne ha endt opp med å satse mer på fremfor våre unge spillere i forlengelsen av 2010.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 24.07.2012 18:07    Post subject: Reply with quote

Hehe du baserer dette ved å komme med ett eksempel med to spillere som ikke utviklet seg til å bli TL-spillere i løpet av karrieren sin?

Vi skal altså tro på argumentet om at siden de ikke fikk spilletid i Rosenborg i TL på den tiden så var de 11 måneder senere for dårlige til å spille fotball for Byåsen? Det er et argument jeg ikke klarer å kjøpe.

Og igjen: Bakenga fikk ikke mindre og mindre tillit gjennom 2010, han fikk jevnt innhopp. Faen ass, hvorfor fortsette å male på et argument som ikke holder vann?. Han har 2 innhopp i kamper under NAE i juli, han har 2 i august og han har 2 i september.

La oss snu på det: Det er ikke sikkert Bakenga hadde vært der han er idag uten inntreden til NAE.

En helt ubegrunnet mening som ikke kan bevises frem eller tilbake, men som ihvertfall ikke inneholder faktafeil.

"Alle disse" talentene som ikke fikk spille TL og CL med NAE, hvor gode ble de? Av disse enorme haugene med talenter som ble misbrukt av NAE, hvor mange blomstret opp og tok verden med storm etter å ha forlatt RBK?
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 24.07.2012 18:23    Post subject: Reply with quote

Interessant lesning dette, Kristobal, og flott youtube-klipp. Det er vanskelig å være uenig i at RBK bommet totalt med U-lagopplegget sitt i denne perioden. Allikevel greier jeg ikke med beste velvilje å se at A-laget gikk glipp av noen kjempetalenter av den grunn.

Fottland og Bye skulle iallfall vist litt av det de kunne gjennom å dominert for klubber på nivået til Byåsen, noe de aldri gjorde, og selv Skjærvold, som faktisk ble tatt opp i A-stallen og fikk innhopp, ble aldri noen spesielt god spiller, og endte opp med å spille for Byåsen og Strindheim nede i divisjonene.

Selv de spillerne Fottland og Bye trekker frem som eksempler på gode trønderske spillere som har nytt godt av å ikke spille for RBK er jo klare eksempler på spillere som aldri har vært god nok for å spille i en første-11er for RBK, Svenning og Toresen.

Det hjelper ikke om man var blant de beste norske juniorene og hadde mange aldersbestemte kamper når utvalget av spillere var så elendig. Jeg tok et fort Google-søk over norske fotballspillere (utespillere) født i 1979 og kom opp med Kamal Saaliti, Alex Valencia, Vegar Bjerke, Tommy Knarvik, Roger Risholt, Tor Henning Hamre, Kai Risholt, Espen Søgård, Ragnvald Soma, Svein Tore Brandshaug, Olav Råstad, Espen Olsen og John Carew på de to første sidene. Med unntak av Carew, og muligens (selv om jeg tviler veldig sterkt) Ragnvald Soma og Alex Valencia er det ingen av disse som ville vært gode nok for en første-11er i RBK. Sammenlign disse med årganger rundt 1970 og det er klasseforskjell.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 24.07.2012 18:35    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Han har 2 innhopp i kamper under NAE i juli, han har 2 i august og han har 2 i september.

...og videre i oktober og november og desember?

Bakenga var drittlei av å slite benken og dels havne utenfor kamptroppen mot slutten av sesongen, når det burde være mer enn nok muligheter for å gi litt spilletid til ham.

Han legger jo ikke det minste skjul på det selv heller.

Nå trakk jeg fram en artikkel og et TV-innslag for å vise at det ble satt fokus på problematikken rundt årtusenskiftet. Det er ikke noe eksempel på to spillere som sådan. Det var flere gode spillere på de juniorlagene, og jeg støtter ikke teorien om at et hvert talent alltid vil slå gjennom og få muligheten selv om vedkommende ikke gjør det i sin lokale klubb.

Det handler mye om tilfeldigheter og det å få muligheter til rett tid. Utviklingen til en hver spiller kan bli så annerledes hvis forholdene blir sånn og sånn. Derfor mener jeg det ikke går an å si at siden ingen av de som ikke fikk muligheten i RBK ble det helt store så var det rett å ikke gi dem sjansen og tilliten.

Jeg tror ingenting på at de spillerne som spilte G16-landskamper i Levanger, Verdal og Steinkjer i 2009 skulle være så mye større talenter enn tilsvarende årganger for fem, sju eller ti år siden. Men de var heldige med timingen, var unge på et tidspunkt da mange klubber måtte satse på dem, og derfor har spillere som Magnar Ødegaard, Kevin Duré, Jonas Svensson, Valon Berisha, Gustav Valsvik, Fredrik Midtsjø og Håvard Nielsen alle kunnet utvikle seg på en helt annen måte enn tilsvarende 16-åringer tidligere.

Ikke alle i troppen har blitt til noe, noen har prøvd seg og ikke slått gjennom som Sverre Økland og Chuma Anene, men i det hele tatt - det å få muligheter på rett plass og rett nivå til rett tid har mye å si.

Vi ser ellers i moderne norsk fotball at storklubbene henter talentene tidligere enn før, noe som antakelig gjør det enda viktigere at de får muligheten i de respektive klubbene.

INgen andre eliteserieklubber har hentet RBKs juniorer mens de har ventet på å få muligheten her, og ingen hentet Valon Berisha til en annen klubb før han ble A-lagsspiller i Viking.

De som eventuelt hentes er helst fra klubber fra lavere nivå, slik Molde har gjort litt, som Dure som havnet i FFK og den slags, men hadde ikke Markus Henriksen fått muligheten på A-laget i RBK på det tidspunktet han gjorde under Hamrén så er det ikke noe sikkert at han hadde fått noe gjennombrudd i det hele tatt - jeg ser ikke for meg at han skulle blitt hentet fra RBK til Molde, LSK, Viking, Brann etc. for at de så et større talent i ham enn RBK og gitt ham muligheten på A-laget sitt som 17-åring.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 24.07.2012 18:48    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:
1972 Miami Dolphins wrote:
Han har 2 innhopp i kamper under NAE i juli, han har 2 i august og han har 2 i september.

...og videre i oktober og november og desember?

Rosenborg spilte tre treningskamper i november og desember (to mot internasjonal motstand i Mechelen og Hajduk Split). Bakenga hadde to innhopp i disse og fikk 20 minutter til sammen. Wangberg spilte to av disse tre kampene fra start (180 minutter). Oviasu fikk 115 minutter over to kamper, mens Gjermund Aasen fikk 69 minutter over to kamper.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 24.07.2012 19:24    Post subject: Reply with quote

Bakenga spilte treningskamper under Hamrén som jeg ikke har regnet med også.

Et dagsaktuelt eksempel til tankegangen min rundt tillit og utvikling av unge spillere er Fredrik Midtsjø.

Han er like gammel som Jonas Svensson, og har vist i flere av de innhoppene og mulighetene han har fått at han kanskje har et vel så stort potensial som Svensson.

Hvis Midtsjø ikke får mer tillit enn det han har fått, er det da sannsynlig at han hentes til en av de andre toppklubbene i Norge og/eller får en framtidig stor karriere i utlandet?

Hva hadde Midtsjø vært i dag om han hadde fått spille like mye som Svensson siden i fjor vår?

Etter tankegangen om at en hver som ikke fikk de riktige mulighetene rundt årtusenskiftet i RBK ikke ble til noe og man således må konkludere med at det var riktig å droppe dem, så må konklusjonen altså bli at hvis Midtsjø om ett år fortsatt sliter benken i RBK så var han defintivt ikke det samme talentet som Svensson?

Jeg tror ikke på den tankegangen. Jeg tror det er helt avgjørende for Midtsjøs utvikling at han får mer tillit over tid enn han har fått til nå. Hvis ikke risikerer vi å rote bort et godt talent. Jeg har ikke tiltro til at han uansett hvor lite tillit han får i RBK resten av høsten vil få de mulighetene han trenger til å slå gjennom i en annen klubb.

På samme måte tror jeg ikke nødvendigvis det at hele vårt gode juniorlag fra rundt årtusenskiftet ikke ble til noe skyldtes at ingen spillere hadde potensial til å bli framtidige toppspillere. Men dels at de ikke fikk de rette mulighetene til å utvikle seg.
Back to top
WanAn
Proff

PostPosted: 24.07.2012 19:48    Post subject: Reply with quote

Så det du mener Eggen var dårlig på, å gi talenter sjangsen er nå det samme som skjer med Midtsjø og Jønson?
Jeg mener ihvertfall at det er først og fremst talentene selv som må gjøre en innsats for å få muligheten. Ingenting kommer gratis på toppnivå. Det er ihvertfall veldig sjeldent. Kan ikke gi alle som er noelunde talent mulighet på mulighet bare sånn i tilfelle de kan slå til. Da trenger RBK to lag i Tippeligaen da.
Når det er sagt så er jeg enig i at Midsjø og også Berntsen burde fått litt flere sjangser enn det de har fått Pr.nå. Men jeg personlig syns at spillerne syter for lett når det ikke skjer. De bør heller spørre seg selv først om det er sånn at en har tatt nok vare på muligheten når en fikk den.
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 24.07.2012 22:14    Post subject: Reply with quote

Det er vel snakk om hva som er viktigst. For meg er det viktigst at RBK blir best mulig, ikke at vi utvikler talenter. Det er hyggelig dersom unge spillere kommer gjennom og blir i RBK , men når vi ser kulturen blant de unge så er jeg slettes ikke sikker på at vi kan forvente så mye lojalitet fra deres side.
Back to top
moomoo
Veteran

PostPosted: 24.07.2012 22:25    Post subject: Reply with quote

30 000 på tribunen i cupkamp mot kongsvinger?
når får vi se DE tallene igjen....

det hadde vært sjukt morsomt!
Neeskens, trenger du å låne en tampong?
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 24.07.2012 22:33    Post subject: Reply with quote

Enig i at det er viktigst, men det å fostre fram egenutviklede spillere kan være lønnsomt rent økonomisk.

Spillersalg var viktig for oss da vi bygde oss opp økonomisk gjennom 90-tallet. Den tida klarte vi å selge en del innkjøpte spillere med stor fortjeneste, noe vi i mindre grad har klart etter årtusenskiftet.

Adressa laget en oversikt i fjor vinter.

http://fotball.aftenposte...191783.ece

Som man ser var rundt halvparten av de drøye 300 millionene vi solgte for på 90-tallet (+2000) egenutviklede spillere.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 24.07.2012 22:38    Post subject: Reply with quote

moomoo wrote:

Tviler nesten på at vi opplever stinn brakke på cupkamp igjen noen gang. Husker selv hvor mye folk det var på semien i 1990.

NÃ¥ var det oppgitte tallet til slutt 27.497, men jeg vet det ble oppgitt 29.034 i en eller flere kilder dagen etter kampen.

Når det er sagt så var det sikkert flere enn 28.516 mot LSK i 1985 også og på den 16. mai-kampen mot Bryne da portene bare ble åpnet. Men det var før min tid på Lerkendal, så jeg har ikke noe sikkert grunnlag for å si noe om det.

Men jeg husker det var himla mye folk mot Kongsvinger, og jeg har aldri vært på en kamp med så mange verken før eller senere.

http://www.youtube.com/wa...EAB57510CF
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 24.07.2012 22:44    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:
Enig i at det er viktigst, men det å fostre fram egenutviklede spillere kan være lønnsomt rent økonomisk.

Spillersalg var viktig for oss da vi bygde oss opp økonomisk gjennom 90-tallet. Den tida klarte vi å selge en del innkjøpte spillere med stor fortjeneste, noe vi i mindre grad har klart etter årtusenskiftet.

Adressa laget en oversikt i fjor vinter.

http://fotball.aftenposte...191783.ece

Som man ser var rundt halvparten av de drøye 300 millionene vi solgte for på 90-tallet (+2000) egenutviklede spillere.

Jeg sier ikke at vi absolutt ikke skal utvikle egne spillere - tvert imot - men vi har et problem rent sportslig når ståa er som vi ser nå (og forsåvidt med Heggem og Iversen) at de stort sett forlater klubben før de når sin beste alder.

Jeg har absolutt ikke en quickfix på dette, men mens Tettey og Ciljan i det minste ble til de passerte et par og 20 (godt hjulpet av skandaløst gode kontrakter) så skal vi være heldig om feks. Henriksen blir til han fyller 20.

Det er ikke et problem i seg selv at spillerne går tidlig, men det blir et problem for det sportslige nivået vårt dersom de skal spille seg gode i lengre perioder før de kan gi oss et nivå som er godt nok et halvt år før Brugge banker på døren. Da er det etter min mening bedre å se etter utenlandske spillere på et høyere nivå som er ett eller to år eldre som har ferdigheter som gir dem høy potensiell videresalgsverdi. Det gjorde vi også under storhetstiden; Leonardsen, Bjørnebye, Soltvedt for eksempel (ikke utenlandske, men prinsippet er det samme). Nå er det riktignok andre markedsbetingelser og dette vil fordre at de spillerne vi henter faktisk tar oss til et høyere nivå sportslig (minimum EL som utstillingsvindu) og det fordrer selvsagt en sportslig ledelse som er kapabel til det samme.
Back to top
eksil
Veteran

PostPosted: 24.07.2012 22:55    Post subject: Reply with quote

Hadde NAE takket ja dersom han ble spurt i dag?
Back to top
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 24.07.2012 22:59    Post subject: Reply with quote

BjarneS wrote:
mens Tettey og Ciljan i det minste ble til de passerte et par og 20 (godt hjulpet av skandaløst gode kontrakter) så skal vi være heldig om feks. Henriksen blir til han fyller 20.

Du regner med at han blir solgt i løpet av den nærmeste timen?
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 24.07.2012 23:08    Post subject: Reply with quote

Hehe har han seriøst bursdag i morgen?
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 24.07.2012 23:34    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:
moomoo wrote:

Tviler nesten på at vi opplever stinn brakke på cupkamp igjen noen gang. Husker selv hvor mye folk det var på semien i 1990.

NÃ¥ var det oppgitte tallet til slutt 27.497, men jeg vet det ble oppgitt 29.034 i en eller flere kilder dagen etter kampen.

Når det er sagt så var det sikkert flere enn 28.516 mot LSK i 1985 også og på den 16. mai-kampen mot Bryne da portene bare ble åpnet. Men det var før min tid på Lerkendal, så jeg har ikke noe sikkert grunnlag for å si noe om det.

Men jeg husker det var himla mye folk mot Kongsvinger, og jeg har aldri vært på en kamp med så mange verken før eller senere.

http://www.youtube.com/wa...EAB57510CF

Ah, minner. Var på alle de nevnte kampene. 16.mai -85 satt jeg i klokkesvingen. Hadde billett, men fløt inn med "gratisstrømmen" på øvre inngang kort tid før kampstart. Det var en strabasiøs kamp i pausen å kjempe seg vei til pissoaret i vestenden av stadion, så mange andre valgte den enkleste løsningen: Å vanne eike(?)trærne i klokkesvingen, men jeg motsto fristelsen. Tror det må skyldes oppdragelsen Razz
Er overbevist om at dette må være den faktiske rekorden med tanke på antall personer innenfor gjerdene. Politiet hadde vel et anslag på 5000 utenfor da de beordret å åpne for å lette på den ampre stemningen.

I seriefinalen mot LSK sto jeg på langsida. Da måtte man omtrent avtale med sidemannen når man skulle løfte opp hendene og gi litt avmålt applaus (som var kutymen den gang), men det gikk greit å komme seg til og fra pølsebua øverst på ståtribunen. (Trengselen var antakelig mer konsentrert for eksempel rundt midtstreken. Det var populært å stå omtrent der.)

Mot Kongsvinger hadde jeg komfortabel sitteplass og kunne helt subjektivt anslå på avstand at det virket trangere på ståside/klokkesvingen i begge -85-kampene.

Offisielle statistikker må gjerne fortelle sitt om antall betalende, men i manns minne lever minnene om en trengsel man ikke senere har opplevd. Og vi må vel bygge ut en del før vi eventuelt får oppleve noe lignende igjen.

Edit: Siden dette er Eggen-tråden. Han bidro til å trekke folk til stadion. Folk skulle ikke bare se Rosenborg (vinne). En del skulle se Eggen hoppe opp og ned og kauke litt også. RBK
Barney
Veteran

PostPosted: 26.07.2012 22:01    Post subject: Reply with quote

Hørte et morsomt argument ute i dag:

Dersom Alex Ferguson hadde sagt at han ga seg til sommeren, men gjerne ville trene RBK i to år før han pensjonerte seg - ville vi da sagt "Ikke langsiktig nok?" Cool
Back to top
Kokeplate
Rutinert

PostPosted: 26.07.2012 22:44    Post subject: Reply with quote

Hvis det hadde skjedd burde vi sagt "mannen har blitt dement".
Back to top
Joffavoffsen
Junior

PostPosted: 28.07.2012 22:34    Post subject: Reply with quote

FÃ¥ Eggen tebake te lerka, vi treng en vis mann som trener og ikke JJ. De gamle er fortsatt eldst
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 166, 167, 168 ... 258, 259, 260  Next
Page 167 of 260

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb