| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
JonXpstad Senior

|
Posted: 18.07.2012 23:16 Post subject: |
|
|
| Kjello wrote: | Ren trekning. Første opp av bollen får hjemmekamp først.
Edit:  |
Men ligger ikke seedede og useedede i vær sin bolle? _________________ Verdensmester er ikke noe mann er!
Det er noe mann har vært og kan bli!
-Bjørn Dæhlie |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 18.07.2012 23:22 Post subject: |
|
|
| Jo, de trekker en fra hver. Deretter legges de i en ny bolle hvor førstemann opp av den bollen starter hjemme. |
|
| Back to top |
|
 |
Hentesveis Veteran

Joined: 24 Aug 2004 Posts: 5628 Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim
|
Posted: 18.07.2012 23:37 Post subject: |
|
|
Er det ingen som er seedet når de trekker fra den tredje bollen?!?
Dine kunnskaper om slike ting slutter aldri å forbause meg, Kjello!  |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 18.07.2012 23:39 Post subject: |
|
|
Herlig, Kjello! Takk for at du vet slike ting!  _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
v_olden Veteran
|
Posted: 19.07.2012 08:54 Post subject: |
|
|
Kjello er et unikum i slike sammenhenger!
Forøvrig så kan UEFA bytte om på rekkefølgen hvis de finner det hensiktsmessig(to kamper i samme by samme dag, f.eks.). _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
| Back to top |
|
 |
media Veteran
|
Posted: 19.07.2012 09:16 Post subject: |
|
|
Hei Kjello, et lite spørsmål.
Hvis man får 0,1 poeng for seier i første kvalifiseringsrunde, er det like dårlig betalt for seier også i andre runde? |
|
| Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 19.07.2012 09:59 Post subject: |
|
|
| Kjello wrote: | Ren trekning. Første opp av bollen får hjemmekamp først.
Edit:  |
Takker for den. Men jeg mener og huske at i våre glansdager, starta vi alltid borte. Reglene har kanskje forandret seg?? |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 19.07.2012 10:01 Post subject: |
|
|
| Nei, det ble alltid trukket, da også. Vi hadde flaks mange ganger. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 19.07.2012 14:53 Post subject: |
|
|
| media wrote: | Hei Kjello, et lite spørsmål.
Hvis man får 0,1 poeng for seier i første kvalifiseringsrunde, er det like dårlig betalt for seier også i andre runde? |
Sorry guys, seier i kvalikk gir faktisk kun 0,04 poeng. Klarte å glemme ett ledd i regnestykket da jeg svarte sist. Det var for øvrig ikke en seier jeg mente var verdt 0,1 poeng. Men at differansen mellom uavgjort og seier var 0,1 poeng. For ligarankingen er en seier i kvalikk verdt 0,2 poeng. Mens en uavgjort er verdt 0,1 poeng. I klubbrankingen så teller 20 % av ligarankingen. 20 % av 0,2 = 0,04. Denne delen av regnestykket glemte jeg da jeg svarte sist.
Men ja. Man får like dårlig betalt i alle rundene i kvalikken.
For å ta hele regla.
Man har to forskjellige rankinger. En klubbranking som avgjør hvorvidt du er seedet eller ikke. Og en ligaranking som avgjør hvor mange lag man får delta med og når disse lagene kommer inn i turneringa. Feks, hadde Norge ligget på 21. plass istedet for 26. plass, så ville 3. plassen i TL som vi endte på i fjor, kommet inn i 2. kvalikkrunde istedet for 1. kvalikkrunde.
Ligarankingen går 5 år tilbake i tid. Man oppnår en poengsum for hvert år. Så legges disse årene sammen og man får en endelig poengsum. Den poengsummen man får for hvert år er gjennomsnittet av antall poeng lagene fra det landet tok det året. Altså, dersom man har 5 lag som samler 50 poeng, så får man et snitt på 10. Som da blir poengsummen for det året.
Man har forskjellige typer poeng.
Man har vanlige poeng. Dvs poeng man får for seier (2p) og uavgjort (1p) i gruppespillet og utover.
Man har kvalikkpoeng. Poeng man får for seier (1p) og uavgjort(0,5p) i kvalifiseringen.
Og man har bonuspoeng. Man får 4 bonuspoeng for å nå gruppespillet i CL. 5 poeng for å nå åttendedelsfinalen i CL. Og 1 poeng for å nå kvartfinale, semifinale og finale i både CL og EL.
Alle disse poengene legges sammen. Og deles på antall lag som deltok i kvalikken. For Norges del 5 lag pga Stabæks Fair Play billett.
Som ligarankingen så går klubbrankingen 5 år tilbake i tid. Man oppnår en poengsum for hvert år, og de legges sammen til en total poengsum.
Den poengsummen man får for hvert år er i hovedsak bygd opp av de poengene man tar i gruppespillet og utover. Altså 2 poeng per seier og 1 poeng per uavgjort.
I tillegg de bonuspoengene man måtte oppnå av de jeg nevnte tidligere.
Etter omlegginga i 2009 har det dog blitt innført noen slags minimumspoeng i kvalikken til både CL og EL, samt i gruppespillet i EL. De fungerer slik at dersom du når en runde, men ryker ut. Så blir du likevel sittende igjen med noen poeng. Disse poengene telles ikke i ligarankingen. Men kun i klubbrankingen. Skulle vi ryke ut av kvalikken i denne runden så får vi feks 0,5 poeng. Mens dersom vi skulle komme oss til gruppespillet, og vinner et par kamper. Så får man 0 av disse poengene. Fordi de som sagt er minimumspoeng.
I tillegg til vanlige poeng, bonuspoeng, og eventuelle minimumspoeng. Så skal 20 % av ligarankingen legges til klubbrankingen. For å fortsette på eksempelet jeg brukte tidligere. Med et land som har klart å samle 50 poeng på 5 lag. Som igjen gir summen 10 poeng. Så vil da 20 % av 10 poeng (2 poeng) legges til i klubbrankingen.
Ettersom at kvalikkpoeng ikke telles til klubbrankingen direkte. Så er det dette som skjer når vi vinner en kamp i kvalikken.
Norges totale poengsum øker med 1 poeng. Med 5 lag som vi har nå, så øker altså ligarankingen med 0,2 poeng. 20 % av dette legges deretter til klubbrankingen. Som er 0,04 poeng.
| Jangusk wrote: | | Takker for den. Men jeg mener og huske at i våre glansdager, starta vi alltid borte. Reglene har kanskje forandret seg?? |
Vi starta hjemme først i 95, borte først i 96, borte først i 97 og hjemme først i 98. Og det var ren trekning da også.
I selve gruppespillet har vi dog så og si alltid starta borte. Det har med måten UEFA setter opp kampene i gruppespillet.
Last edited by Kjello on 19.07.2012 16:32; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 19.07.2012 15:01 Post subject: |
|
|
Kongeinnlegg, Kjello! Veldig lærerikt! Thanks! _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
Whoppa Veteran
|
Posted: 19.07.2012 15:42 Post subject: |
|
|
Takk for flott innlegg Kjello!
Egentlig litt rart at motstanderlagets ranking ikke har noe å si for poengene man får for seier og uavgjort. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 19.07.2012 16:30 Post subject: |
|
|
Innlegget ditt ble bookmarket kjello  |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 19.07.2012 16:33 Post subject: |
|
|
Syns det er riktig å belønne seier og uavgjort uavhengig av kvaliteten på motstanderen.
Derimot er jeg enig med Skutle m.fl. at det var tullete at AIK, som vi slo ut, nesten fikk like mange poeng som oss i 2010; 2,475 vs. 2,020.
Altså fungerer ikke poenggivinga i kvalik.
Minner forresten om at trekninga i morra blir klokka 13.30, og ikke 13.00 - som UEFA offentliggjorde tidligere i sommer. |
|
| Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 19.07.2012 17:15 Post subject: |
|
|
| gisp! wrote: | Godt sagt zaphod.
Kan leve godt med at Molde og andre norske lag bidrar til å forbedre norske nasjonspoeng.
I tilfelle MFK-supportere ikke unner RBK det samme i europacup kan jo dette også tas som et tegn på hvor de ligger evolusjonsmessig. Ta en banan - eller fem om dagen - for MFK.  |
Ifm. FC Køben mot Rosenborg i 2010.
- Vi har den holdningen som flere andre supporterklubber i Norge. Det er viktig med et lag i mesterligaen, men vi ønsker ikke at det laget er Rosenborg. Nå er det jo en spesiell historikk mellom våre lag. Vi er jo rivaler og ønsker ikke Rosenborg så mye godt, sier leder av Tornekrattet, Eva Brit Mauseth.
Har samme holdning mot pakket, ville vært katastrofalt om store lag skulle få spille CL fotball på Røkke-Løkka i høst. |
|
| Back to top |
|
 |
Hentesveis Veteran

Joined: 24 Aug 2004 Posts: 5628 Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim
|
Posted: 19.07.2012 17:23 Post subject: |
|
|
OK, det avgjør saken, og jeg håper Moille går på snørra i kvaliken  |
|
| Back to top |
|
 |
KFF_RBK Rutinert

|
Posted: 19.07.2012 17:33 Post subject: |
|
|
Seedningsgrupperna kan ha läckt ut, om det stämmer kan vi dra följande lag:
FC Shakhtyor Soligorsk (BLR)/SV Ried (AUT)
Servette FC (SUI)/ FC Gandzasar Kapan (ARM)
PFC Lokomotiv Plovdiv 1936 (BUL)/Vitesse (NED)
FC Inter Bakı (AZE)/Asteras Tripolis FC (GRE)
NK Široki Brijeg (BIH)/Saint Patrick’s Athletic FC (IRL)
NK Slaven Koprivnica (CRO)/Portadown FC (NIR) |
|
| Back to top |
|
 |
Anders Rutinert

|
Posted: 20.07.2012 09:09 Post subject: |
|
|
Bekreftet av Uefa.
Resultat i kamp 1:
FC Shakhtyor Soligorsk (BLR)/SV Ried (AUT) 1-1
Servette FC (SUI)/ FC Gandzasar Kapan (ARM) 2-0
PFC Lokomotiv Plovdiv 1936 (BUL)/Vitesse (NED) 4-4
FC Inter Bakı (AZE)/Asteras Tripolis FC (GRE) 1-1
NK Široki Brijeg (BIH)/Saint Patrick’s Athletic FC (IRL) 1-1
NK Slaven Koprivnica (CRO)/Portadown FC (NIR) 6-0 |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 20.07.2012 12:47 Post subject: |
|
|
Voldsomt til optimist du er da  _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 20.07.2012 12:51 Post subject: |
|
|
Kan jo døpe om tråden til Ordabasy i Europa 2012/13 hvis vi ryker ut  |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 20.07.2012 13:23 Post subject: |
|
|
Var det bare hos meg at direktesendinga funket dårlig?
Ble bare gjentatte looper, og jeg måtte stadig laste inn alt på nytt. Heldigvis fikk jeg akkurat med meg trekninga av RBK.
Det vil si: Slik som i trekninga av 2. runde valgte UEFA en effektiv løsning med å nummere lagene i hver trekningsgruppe 1-12 og deretter trekke alle gruppene samtidig. |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 20.07.2012 13:28 Post subject: |
|
|
Ga opp til slutt og satt bare og ventet på at noen skulle legge det ut.
Du var først  |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 20.07.2012 13:35 Post subject: |
|
|
Pussig at uefa.com igjen skulle slite sånn. Har jo fungert prikkfritt i årevis. Ny leverandør? CL-trekninga fungerte derimot hos meg.
Evt. bytte av hjemme/borte blir offentliggjort klokka 18.30, men kan ikke se at dette skulle være nødvendig da Servette er eneste lag fra Genève.
Ser forresten at en eventuell kamp i Armenia vil bli spilt på nøytral bane i Jerevan.
I likhet med oss måtte Gandzasar også gjennom 1. runde, der 1-3-tap på Færøyene ble snudd til 2-0 hjemme og avansement på bortemål på bekostning av EB/Streymur. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 20.07.2012 15:20 Post subject: |
|
|
| JannesBart wrote: | Ifm. FC Køben mot Rosenborg i 2010.
- Vi har den holdningen som flere andre supporterklubber i Norge. Det er viktig med et lag i mesterligaen, men vi ønsker ikke at det laget er Rosenborg. Nå er det jo en spesiell historikk mellom våre lag. Vi er jo rivaler og ønsker ikke Rosenborg så mye godt, sier leder av Tornekrattet, Eva Brit Mauseth. |
Dette understreker nettopp det jeg skrev: | gisp! wrote: | Kan leve godt med at Molde og andre norske lag bidrar til å forbedre norske nasjonspoeng.
I tilfelle MFK-supportere ikke unner RBK det samme i europacup kan jo dette også tas som et tegn på hvor de ligger evolusjonsmessig. Ta en banan - eller fem om dagen - for MFK.  |
Mauseth kan sikkert ta fem bananer om dagen for MFK (NB ikke øl).
Forresten var det rimelig god plass rundt Tornekrattlederen da kameraene zoomet inn under Ventspilskampen. Hun er ikke akkurat populær blant sine egne og det virket som om det kom til uttrykk der også. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 21.07.2012 11:52 Post subject: |
|
|
Stusset litt på at det bare ble fem trekningsgrupper, da jeg mente det vitterlig skulle være seks. Hadde også rett: UEFA hadde ombestemt seg:
| UEFA 13.07.12 wrote: | | Fifty-eight teams will be involved in the third qualifying round of the UEFA Europa League (eighteen directly qualified and forty second qualifying round pairings), and will be divided into five groups of ten teams/pairings and one group of eight teams/pairing. |
|
|
| Back to top |
|
 |
|